Kerk kan niet om harde vragen heen Ballenjongens moeten zelfbewuster worden t Problematiek van de religieuzen COAAE XU 4ND hl AVE Vouk FAITH LIFTED Unified Family Bob Meijer stopt met nieuwslezer! Angelika Honsbeek is ondanks vijfde plaats teleurgesteld Sociale en politieke spanningen Hoezeer de kerken van ons land zich niet los kunnen maken van sociaal-politieke spannin gen die er in onze wereld zijn, blijkt op iedere synodale zitting, van welke kerk dan ook. We le ven in ons landje niet op een eiland. Het kan ook niet anders dan dat ze er mee te maken heeft, want iedere kerk doet aan zending. Dat is van het begin af aan de roeping van de kerk geweest en het zal haar roeping blijven, tot aan het einde der dagen toe. Het zijn voor de kerk niet de beste tijden geweest wanneer het zendingsbesef verdween. Door de oprichting van het Neder landse Zendingsgenootschap werd er een wereldwijd perspectief geopend. Nu kunnen we over de zending, zoals in het men werd bedre- gaan wanneer hun gerechtvaardig' ;n steeds weer worden onder die in begin ven, allerlei aanmerkingen maken. De voornaamste is wel dat de ker ken getracht hebben het eigen ker kelijk leven, zoals dat in ons land de Synode en in andere landen gegroeid was, over te brengen naar andere lan den; dat men te weinig getracht (heeft ruimte te 1 aten voor een ei gen ontwikkeling in de landen waar men was, heeft hij daarvoor uitdrukke lijk gewaarschuwd, maar er tevens bij gezegd dat de zwarte jongeren in Zuid-Afrika het steeds minder ne leden peilen, hebben zij er begrip voor dat de volken van Afrika (om daarbij maar te blijven, doch in andere delen van de wereld ligt het op geweldloze wijze voort te precies eender) een eigen weg willen gaan en niets meer willen weten i bevoogding waaronder zij soms eeu- lang hebben gestaan. Sinds wij be- alleen reeds door die zending zijn gekomen het rapport: "Buitenland- bezwaren Een van de agendapunten die op zelf de dwang i de N.H. Kerk aan de al duurde deze dan slechts vijf jaar, orde zijn geweest, was het rapport hebben meegemaakt, moet ieder dat informatie moest verschaffen, daarvoor begrip kunnen opbrengen, om het voor de synode mogelijk te Maar op het punt dat er geweld maken een standpunt te bepalen, wordt gepropageerd en dat er een Het ging over "de problemen die complete revolutie wordt gepredikt, zending deed. We zullen samenhangen met het desinveste- komen er weerstanden. Geen enkele revolutie heeft nog ge bracht wat men er van hoopte en. iedere revolutie as geëindigd in een nieuwe dictatuur. Het is daarom ook dat men met zoveel spanning volgt wat er in Portugal gebeurt. Wanneer we in het verslag van de hervormde synodezitting lezen dat de meningen bij de bespreking van het rapport: "De kerk en de so ciaal-politieke spanningen" sterk uiteen liepen, is dit op zich zelf niets bijzonders. Dat er synodeleden waren die het rapport te "links" vonden, had men kunnen voorspellen, de de kerken gedwongen te leren den ken in wereldverband. Uit het zen dingswerk is tenslotte ook voortge komen wat we nu kennen als de Wereldraad van Kerken. Hoeveel dan ook investeringen in Zuidelijk Afrika" Dit is een rapport van de sectie In ternationale Zaken van de Raad van Kerken in Nederland. Daarbij was gevoegd een voorstel hebben tegen de Oecumene, die blik op heel de aarde kan geen kele kerk tenslotte meer missen. r mag brief die de hervormde synode mo gelijk zou kunnen schrijven aan de Wereldraad. Het ging dus om dezelf de zaak als waarmee de synode van andere kerken aanwezig waren, met wie de Hervormde kerk in de Raad /an Kerken zit, is dan behandeld het stukken die er in de wereld zijn. Gelukkig Onlangs konden we het bericht le- rapport: "De kerk in de sociaal-poli- menstelling van de synode kennen- zen dat de vroegere praeses van de tieke spanningen". Synode der Geref. Kerken bij het TJ;lteenlODencl Breed Moderamen van deze syno- ^Dieeniopena de verslag heeft uitgebracht van zijn bezoek aan de synode van de zwarte Nederduits Gereformeerde Kerk in Zuid-Afrika. Hij vertelde o.a. dat dr. Beyers Naudé "zich uiterst 'en in de andere kerken is het gedoemd. De vraag waar het nu eigenlijk om ging was: hoe moeten we over deze Dat zulk een synodale behande- zaak spreken in de gemeente Steeds weer dreigt deze te verval len in een zwart-wit schema en dit alleen maar tot onvruchtbaarheid ling niet alleen nuttig, maar ook no dig kan zijn, blijkt wel daaruit de gedachten binnen de N.H. Kerk gelukkig toonde met de brief die niet anders) nogal uiteen lopen. Het het moderamen van de Geref. node gezonden heeft aan de Wereld raad van Kerken over de ontwikke ling van het anti-racisme program". Daarbij was aangetekend dat de gereformeerde bezwaren niet g anti-racismefonds van de Wereld raad van Kerkn heeft niet bepaald ieders instemming en het al of niet Prof. Roskam Abbing, één van de vaders van het rapport, legde uit "dat het beoogt zoveel mogelijk aan gen i het hele programma. Daar bruikt daarvoor nog al het Afrikaans veronderstellen dat je i geweld, als dat nodig i paar andere woorden mocht blijken. Vroeger, toen Lu- halen die je tegenwoordig in dit te te scheppen om over de tegen stellingen met elkaar te praten, fel Nu^jn"dit als het moet' maar als broeders"- haast Laten we hopen dat dit rapport in ;ne of de toekomst ook gelézen zal worden, want het gaat hier om zaken waar mee de kerk, als ze over haar gren zen heenkijkt, te maken heeft en zeker een kerk waar men de zen- heeft dit band nog al eens genoemd vindt. Het dingsroeping nog beseft. Men zal het thuli nog voorzitter congres geweld verworpen. Het is is met de meeste te begrijpen dat een man als Beyers op bepaalde punten wel Naudé voor het werk van het Chris telijk Instituut geweld allerminst kan gebruiken. De laatste keer dat hij in ons land dat met wat vooruitstrevenden denken, maar op andere punten rijst er bij hen twijfel en verzet. Wanneer we zo de gedachten van getrouwe kerk - kunnen geraken dat kerk niet los kan en mag komen van de vragen om gerechtigheid zo als ze uit de Derde Wereld aan ons worden gesteld. HULSBERGEN ZATERDAG 26 JULI 1975 M Geloof en gezicht spreek je in het Engels bijna gelijk uit (faith en face). "Face lift" is een schoonheidsbehandeling waarbij je gezicht wordt "opgehaald"de rimpels worden rechtgetrokken. Volgens deze tekening uit de Strijdkreet staat voor de kerk deur een bord met de opwekking: Kom binnen en laat je ge loof ophalen. In uw blad van 12 juli was er veel reclame van de godsdienstige secte Unified Family. De zoveelste. De heer Verheijen schijnt het erg goed van te nemen met zijn geïm porteerde Amerikaanse secte. Pa tricia zegt in dat stuk dat Verheij en de armoede in Holland heeft ge zocht om dichter bij zijn God te kunnen komen. Kom nou. Hij heeft er een goed zaakje van gemaakt. Volgens die in Canada wonende Zweedse arts, wiens zoon bij die sec te zat, verdient Verheijen acht a negen ton per jaar en bewoont hij een riante villa op de Veluwe. Volgens die arts was er nooit be lasting betaald, maar de fiscus blijkt er inmiddels een bezoek te hebben gebracht. Het komt nogal eens voor dat die godsdienstige sectes flinke win sten afwerpen, winsten die binnen komen via de verkoop van boekjes en brochures. Ondergetekende hoopt dat deze heer zijn belasting plicht inmiddels heeft moeten vol doen. Van de arbeider, die jarenlang in de produktie werkzaam is, eist de fiscus tenslotte ook het volle pond. J. J. KRAMERS. Lage Morsweg 48, Leiden. Dreigend isolement Het tamelijk recente verschijnsel van kleine groepen in ordes en con gregaties van paters, broeders en met name zusters, roept vele pro blemen op. Het gevaar, dat deze groepen in een isolement raken is niet denkbeeldig. Goede contacten met de gemeenschappen waaruit zij zijn voortgekomen en goede be geleiding zijn van groot belang voor het voortbestaan. Aldus constateert het Centraal Adviesbureau voor pries ters en religieuzen- afgekort CAPER- in zijn zojuist verschenen jaarverslag. Het CAPER signaleert vele positi ve ontwikkelingen in de ordes en congregaties wat betreft de hulp verlening aan de individuele leden. Er is een toenemende persoonlij ke aandacht van besturen voor hun leden. In het verslag wordt gewe zen op de durf, waarmee nieuwe groepen experimenteren; en de moed van velen om vol te houden in een tijd waarin de omgeving vaak sma lend doet over priesterlijk en reli gieus leven. Het CAPER ziet het vooral als zijn taak aandacht te vragen voor de nog ontbrekende za ken "om alle verantwoordelijken op te roepen samen waakzaam en rea listisch te zijn, waar het gaat om een gezond functioneren van het mi lieu van priesters en religieuzen bin nen onze Nederlandse samenleving". Daarbij komen ook kwesties naar voren als de vrijheid van het reli gieuze leven t.o.v. de kerkelijke hiër- rarchie. "De wereld van de religi euzen is altijd een ietwat wonder lijke tuin van vrijheid geweest.Nooit is het religieuze leven van bovenaf door de officiële kerkelijke instan ties in het bestaan geroepen, maar het heeft zich altijd van onderuit aan de hiërarchie opgedrongen". Het CAPER besteedt in zijn jaarverslag ook aandacht aan de solidarisering van priesters religieuzen en leken, die- afhankelijk als ze zijn van be paalde hiërarchische strukturen stuklopen op die structuren, indien vernieuwingsbewegingen die zij voor staan onmogelijk worden gemaakt. „Kerkelijke overheden kunnen de sociale en financiële macht misbrui ken om hen tot aanpassing en sta bilisering te diwingen" zo wordt ge steld. Individuele hulp blijkt ontoe reikend. Men zou hen meer moeten samenbrengen. Kun je mensen hel pen zich te verbinden aan alterna tieve groepen of basis- gemeenschap pen, waardoor zij onafhankelijker hun weg kunnen gaan, zo vraagt het CAPER zich af. Uit deze proble matiek is het bestuur nog niet. Uit eigen ervaringen met kleine groe pen van priesters en religeuzen geeft het CAPER enkele voorwaar den voor overlevingskansen van de ze groepen. Het willekeurig opdelen van grote groepen in kleinere een heden is zelden een succes; groeps vorming dient eerder te ontstaan van wege het "bij elkaar horen" dam van wege het "by elkaar passen"; de groep dient niet te klein te zijn om overbelasting van individuele le den te voorkomen en om het mogelijk te maken dat zij ook een oudere of minder valide in zich opneemt. De leden van de groep dienen door goe de begeleiding geholpen te worden om verwachtingen t.a.v. elkaar en de doelstelling van de groep als geheel telkens weer bij te stellen Ook het ideaal van alles gemeen schappelijk te moeten doem kan ont aarden in een verstikkende "omar ming". overbelasting, "op eikaars lip zitten", aldus het CAPER. Er dient een goed contact te zijn tussen be sturen en groepen. Kleine groepen dienen onderling en met grote com muniteiten communicatie te blijven verzorgen. Het CAPER signaleert vervolgens het gevaar dat bij de vorming van kleine groepen kan ont staan dat bepaalde religeuze „tus sen wal en schip" dreigen te raken, doordat zij "uitgeselecteerd" worden. Velen zijn. dan op alleen-wonen aan gewezen. Als oplossing voor deze "al leenstaanden" ziet het CAPER: aan een kleine groep vragen of zij zich de zorg wil aantrekken van een of meer in de buurt werkende alleenwonen- den, zodat een soort "buiten" of "ge associeerd lidmaatschap" ontstaat. Aparte aandacht vraagt het CAPER voor degenen die uittreden en vaak erg vereenzamen; die uittreden maar toch de band met orde of congre gatie willen behouden; die uittreden en geen dispensatie van geloften wil len vragen. Tenslotte wordt aan dacht gevraagd voor de ontmoedig den, de stuurlozen, de kleurlozen. Het CAPER maakt zich over deze categorie ernstig zorgen en vraagt zich af of deze niet openlijker be sproken dient te worden. "Moeten de besturen van ordes en congregaties niet openlijker hun leden stellen voor de keuze en vragen wie positief wil meewerken aan een goede af bouw of reorganisatie van de reli gieuze groepering?", aldus het CAPER. Theo Kroon. Door Nico Scheepmaker "Boosaardig proza uit de mond van dichter Vilas, 1530," zei Willem Duys op een gegeven moment tijdens de finale van het Melkhuis je tussen Vilas en Franulovic. Vilas was toen even een beetje boos op iets of iemand. Nieuw was voor mij de mededeling dat hij uit 1530 stamde, dan was hij als dichter dus een voorloper van Shakespeare. Vilas verwisselde steeds van shirtje tussen de sets door. Toen een foto graaf opsprong om hem in zijn blote bast te kieken, werd hij even nijdig, hoewel iemand die zichzelf regel matig verschoont toch juist een goede indruk maakt op de buiten wereld. Jimmy Connors had een voorbeeld aan hem kunnen nemen. Herinnert u zich nog diens adem benemende finale in Wimbledon te gen Arthur Ashe? Connors zat steeds maar aan zijn shirtje te wrie melen. Het zat niet liekker, het leek of de bandjes van zijn bh gedraaid zaten of zoiets, of dat het shirtje trok onder de oksels, wat ook heel vervelend kan zijn bij tennis. Ik vind dat iemand, die een miljoen per jaar bij elkaar slaat terecht ver liest als hij nog te slordig of te zuinig is om een goed passend shirt je te kopen. Vilas is wat dat betreft veel slimmer en ook praktischer. Hij zorgt niet alleen voor een hele sta pel schone shirtjes, die allemaal passen, maar hij bindt ook zijn lange haar via een haarband vast op zijn hoofd. Veel voetballers zou den daar een voorbeeld aan kunnen nemen. U moet straks, als we weer mogen kijken maar eens opletten hoeveel spelers regelmatig hun ha ren uit hun ogen moeten vegen. Lang haar is mooi, maar het moet Je natuurlijk niet in de weg zitten. Ik vind lange sleep jurken ook mooi, maar ik kan me voorstellen, dat Billie Jean King zoiets niet draagt tijdens het tennissen. Wat me ook heel goed beviel van het Melkhuisje was, dat zich onder de ballenjongens een ballenmeisje bevond. In Wimbledon zag ik alleen maar jongetjes, ik snap niet dat dit nog geaccepteerd wordt door de Engelse vrouwenorganisaties, te meer omdat tennis een gemengde sport is. Ik heb ook noch in Wim bledon. noch bij het Melkhuisje een vrouwelijke umpire gezien, hoewel het nog nooit bewezen is dat vrou wen minder scherp zien of slechter HILVERSUM (SP) Bob Meijer van het NOS-journaal wil stoppen met nieuwslezen. Hij vindt de tek sten, die hij voorgeschoteld krijgt, te links, vooral met betrekking tot het Midden-Oosten. De heer Meijer heeft de NOS-lei- ding verzocht met ingang van 1 sep tember te worden ontheven van zijn taak als nieuwslezer. Hoewel de pro gramma-leiding van de NOS ontkent dat er sprake is van linkse teksten aangaande het Midden-Oosten, is zij gezwicht voor de motieven van de heer Meijer. Bob Meyer heeft ook al eerder con flicten met de leiding van het NOS- journaal gehad. Onder meei band met zijn medewerking aan een tv-documentaire over Israël voor de Evangelische Omroep. De NOS schorste hem toen een Jaar. Een twee de schorsing kreeg Meijer omdat hij als christen op samenkomsten gere geld getuigde van zijn geloof. Nadat hierover in de Tweede Kamer na di verse kratiteoyublikaties vragen wer den gesteld, werd de schorsing na enige dagen ongedaan gemaakt. De heer Meijer (40) werkt sinds 1953 bij de omroep. De laatste twaalf jaar als redacteur-nieuwslezer bij het televisie-journaal. Hij blijft na 1 sep tember overigens als redacteur aan het journaal verbonden. MARKTBERICHTEN Bloemkool6 I 192— 511 43—128, Breekpeen 3101240; Komkommers Krulpeterselie 2125; 35: Snijbonen 60310; Spitskool 43 Engels spreken. Wait me ook aller minst bevalt, is dat de tennissers na afloop van een wedstrijd geen enkele aandacht meer lijken te be steden aan de lijnrechters en de ballenjongens. Bij hoogspringen zie Je vaak, dat de atleet of atlete die ook bij zijn of haar derde sprong de lat heeft afgeworpen en dus uit geschakeld is, ondanks zijn of haar teleurstelling toch even de "hand langers" van de organisatie met een handdruk en een glimlachje be dankt voor het oprapen en weer neerleggen van de lat, die zij aldoor afgeworpen hebben. Zo hoort het. in een hele dag als regenijasdragers hun on aanzienlijke werkje te verrichten, zonder ooit in de krant te komen of iets van de glamour te kunnen mee pikken, terwijl zo'n hoogspringer, die alle ogen op zich gericht weet en diens naam zeker in de krant komt, zo stom is die lat er steeds weer af te gooien, die deze mensen er vlak daarvoor net met zoveel zorg en na hem eerst goed te hebben afgestoft, hadden neergelegd. Als de aanvoerders van de beide voetbalelftallen het een normale zaak vinden om na afloop behalve de scheidsrechter ook de grensrech ters te bedanken met een handdruk, waarom zou een tennisser zich dan te mooi moeten vinden om behalve de scheidsrechter ook de lijnrech ters even te bedanken? Al was het maar via een vriendelijk gebaar in hun richting. Maar nee, ik heb het nooit gezien. Laat staan dat de ballenjongens even een bedankje of een aai over hun hoofd krijgen, na dat ze zich urenlang te pletter heb ben moeten hollen en bukken om de ballen weg te rapen voor de da mes en heren tennissers. Het wordt tijd dat die ballenjongens wat zelfbewuster worden en wat meer van zich gaan afbijten. Als een speler om een bal vraagt om Uitslagen waterpolo te kunnen serveren, moet zo'n Jon getje eerst zeggen: „hoe vraag je dat?" en de speler moet dan eerst antwoorden: „mag ik asjeblieft een bal van je?" alvorens hij die bal toegeworpen krijgt. Hij hoeft na tuurlijk niet voor elke bal zo'n be leefdheidsfrase in de mond te ne men, als de goede wil maar aan wezig blijkt en zo'n jongetje niet het gevoel heeft, dat hij een ballen- raapmachine is. Heeft hij dat gevoel wel bij een bepaalde speler of speel ster, dan doet hij er goed aan na het bevel een bad op te pakken te zeggen: „pak hem zelf, luie donder" of: „commandeer je hondje en blaf zelf." Handen Over honden gesproken: een En gelse marathonloper heeft bekend dat hij, als hij z'n dagelijkse trai ningskilometers aflegt, altijd wat stenen in zijn zak meedraagt, niet als extra ballast om de training te verzwaren, maar om blaffende hon den die desondanks de neiging heb ben te bijten als hij op straat voorbij draaft, met enkele welgerichte wor pen op een afstand te houden. Een andere marathonloper bevestigde deze zelfverdedigingstechniek, maar voegde er geruststellend aan toe, dat een schijnbeweging in de richting van een lastige hond vaak al vol doende is. Over marathonlopers gesproken: de Duitse Chrdsta Vahlensieck heeft onlangs het wereldrecord marathon voor dames gebracht op twee uur, 44 minuten en 15 seconden, een tijd waarmee ze zowel op de Olympische Spelen van 1936 als die van 1948 bij de eerste helft van de lopers zou zijn geëindigd. Omdat de marathon geen courante maat is voor vrouwen loopt ze meestal mee in mannen- marathons, en menige man weet ze dan achter zich te laten. Haar re cept is heel simpel. Mannen zegt ze, zijn edele lieden. Ze trekken liever een tussensprintje, dan zich door een vrouw te laten passeren. Het resultaat daarvan is dat zij al snel hun reserve-energie hebben opge bruikt, zodat ik ze na een kilometer of tien tooh probleemloos kan pas- Ondermelk Zoetemelk staat gewoon In het woordenboek en betekent gewone melk, in tegenstelling tot karnemelk en taptemelk. Je hebt Zoetemelkse kaas en een Zoetemelks kalf is een MONTREAL In Montreal heeft thet omstreden Joegoslavische wa- terpoloteam in de strijd om de 13de tot en met de 16de plaats met 63 gewonnen van Colombia. Canada ver sloeg Iran met 74. In de strijd om de 19de t/m 12de plaats won Austra lië met 60 van Bulgarije en speel den Spanje en Mexico met 55 ge- CALI In het kunstzwemwereld- je gaat men er prat op internatio naal te denken. Gail Johnson Buzo- nas (VS), gisteren met afstand we reldkampioene bij het solo-zwem men, gebruikt voor haar technisch ongelooflijk knappe uitvoering de muziek van de Noorse componist Grieg. Sylvie Fortier, de Canadese met de origineelse presentatie, laat haar bewegingen samenvallen met de contrapunten in de compositie van de Rus Sjostakovtsj. De Japan se Yasuko Unesaki, die derde werd, zwemt op een combinatie van Ame rikaanse volksliedjes. Maar als het op jureren aankomt, is men op één uitzondering na zo nationalistisch in gesteld als maar kan. Dat kostte de Nederlandse kampioene Angelika Honsbeek de vierde plaats in het eindklassement. Het Nederlandse ju ry-lid Geesink waardeerde in 't duel tussen Angelika Honsbeek en de Britse Europese kampioene Jane Holland beide zwemsters even hoog. Het Britse jurylid stopte haar land- genootje een half punt meer toe. Een half puntje slechts, maar het had op de kleine Nederlandse kunstzwemver- tegenwoordiging in Cali meer uitwer king dan de tropische regenbui, die vergezeld van bliksemschichten plotseling uit de tropische lucht kwam vallen. Want door die Britse geste werd de minieme voorsprong, die Angelika in de verplichte oefenin gen had opgebouwd, omgezet in een even minieme - maar ditmaal wel de finitieve - achterstand. „Ik heb alles gegeven en dan gebeurt er zoiets", reageerde Angelika teleurgesteld. En ploegleidster Matty Goverse: "Tech nisch gezien vond ik Angelika rond uit beter. Maar bij een jury-sport weet je het nooit. Het is een hard ge lach als je op zo'n manier ver liest". kalf dat met Zoetemelk is opge kweekt. Het is dus heel onjuist en eigenlijk ook misselijk om Joop Zoe temelk aan te duiden als Joop Tap temelk, want taptemelk is een melk, die overblijft als de room er boven afgeschept is. Men spreekt trouwens ook wel van ondermelk Boze ton gen, die dan ook van Joop Tapte melk of Joop Ondermelk spreken om daarmee aan te duiden dait er geen bloed en zelfs geen Zoetemelk door zijn aderen stroomt maar tap temelk. dienen niet au serieux te worden genomen. Ik moet overigens bekennen dat ik me er na de Tour ook aan bezon digd heb. Joop Z.. de meest gezochte man tijdens de Tour, die echter zijn gezicht niet liet zien en zich handig in de schaduw van Eddy Merckx verborgen wist te houden, had het er ook wel een beetje naar gemaakt. Hij mocht weliswaar bij Giscard d'Estaing met Thevenet, Merckx en Van Impe op het erepodium staan, maar dat was geloof ik omdat hij de enige deelnemer uit een niet- Franssprekend land was die in staat was met de Franse premier te con verseren. Daar heb je hem, daar heb je hem dan eindelijk, riepen we allemaal opgewonden toen we Jopie Z. voor het eerst in de Tour gewaar werden. Maar ja, ik overdrijf na tuurlijk, hij wan ook een etappe en hij werd tenslotte vierde, en laten we eerlijk zijn: terwijl wij ons in de kussens op de canape liggend voor de buis kwaad maakten over Deense spits voor Sparta ROTTERDAM De Rotterdam se eredivisieclub Sparta heeft de Deen Klaus Larsen, spitsspeler van Koege en het nationale elftal, gekocht. Larsen heeft een tweejarig contract getekend. De Tilburgse eerste divisieclub Willem II heeft gisteren voor eigen publiek (2.000 toeschouwers) de Westduitse club Alemannia Aken verslagen met 31. Bij de rust was de stand 21 voor de Tilburgers. De doelpunten van Willem II werden ge maakt door Van Riel, Huybregts en Stabel. Voor Alemannia scoorde Hei-man. De Oostenrijkse Bundesliga club Linzer Aek heeft het Belgische FC Brugge gisteravond in een vriend schappelijke wedstrijd met 2-1 (0-1) Joop Zoetemelk het lammenadige rijden van Joop Z., zat hij natuurlijk wel bij weer en wind op dat smalle aambeien- zadeltje in de Alpen of de Pyre neeën in de voorste gelederen, want anders wordt je geen vierde. Ik vind dan ook dat niemand die zelf nooit een Tour gereden heeft het recht heeft om een renner die de Tour uitrijdt te betichten van lafheid, slapheid, gebrek aan durf of initia tief, een hazehart en wat dies meer zij. Het laagste cijfer mag nooit lager zijn dan een zeven. Een zeven dus voor Joop Melk. NICO SCHEEPMAKER.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 10