André van Duin: op z'n minst een fenomeen C/ RflDIfl \programma toegelicht ...en gisteren l kontakt lenzen ZATERDAG 19 JULI 1975 Door Nico Scheepmaker "Wat is een naam? Het ding dat roos nu heet, geurde, als 't een aind're naam had, even lief lijk", schreef Shakespeare al in opdracht van Romeo en Julia. HU had wel gelijk, maar natuurüjk alleen dank zy zyn voorbeeld. HU had in plaats van roos het voor beeld "Knierpieper" genomen, of boterletter, dan was het nog maar de vraag geweest of ze even lief- Ujk gegeurd hadden als ze een an dere naam hadden gehad. André van Duin was behoorUjk ontevre den, toen Frans van Dusschoten hem opsierde dan zy'n eigen naam Kniierpdeper. "U zit steeds mUn naam te verhaspelen", zei Van Duin enkele malen. "Het is niet vertiapselen maar verhaspelen", zei Van Dusschoten, "je zegt ook niet weps, maar wesp". "Waar ik zeggen we allemaal Van Duin. Van Dusschoten. "Uit Weeps", zei Van Duin, die overi gens helemaal niet Van Duin heet, dat komt er ook nog bU- De zomerse show met liedjes en sketches uit de eerste drie afleve ringen van "Dag, dag heerlUke lach", die in 1974 werden uitge zonden. bood een terugblik op het grootste succes van de TROS in het afgelopen seizoen: de André van Duin-show, die een afgete kende zege behaalde in de strijd om de Zilveren Televizierring of tewel de gunst van het publiek. André van Duin is een fenomeen: dat is het minste dat je van hem zeggen kan. Heel lang geleden is hy' begon nen ais imitator van Tom Man- ders en Bueno de Mesquita, die de uitvinding van de bandrecorder gebruikte om bUpassende gezich ten te trekken bij mechanisch voortgebrachte geluiden. De oer vorm ervan was het borstelnum mer van Doms, dat we laatst te rugzagen in "Zo was het", en de verloedering van het genre zag Je langzaam tot stand komen bij Bueno de Mesquita, die een vir tuoos was in het trekken van over eenkomstige gezichten lichaams- bU kofoi (meestal geheel verschillende en vaak geheel tegenstrUdige) stem men en geluiden. 1 Voor André van Duin was déïe banidfecorderklednkunst slechts een springplank. HU trekt nog steeds bijpassende gezichten bU vreemde geluiden, maar die gelui den maakt hy nu zelf ("Wullum- pie"), en Juist op die ogenblik ken, als hU zich in een soort ab stracte vormentaal loszingt van de Snip en Snap-myfhe en als malloot aan Jerry Lewis gaat doen denken, is hU voor nuj nog het verteerbaarst. Want ik moet het maar eerlyk bekennen en niet tot het laatst opzouten: wat André van Duin be treft ben ik een gehandicapte. Ik rol niet van mUn stoel van het lachen, zoals die rest van de Ne derlandse bevolking En ik weet ook best waarom. Ik zal u vertel len waarom ik wel lach. Er komt een Belg met een heel oud, hin kend, verfomfaaid, krakkemikkig ezeltje bU de douane en die doua ne zegt: "Die heb Je zeker op de rommelmarkt gekocht?" "Ja", zegt het ezeltje. Ik moet e frappe geheel uit het niets dus volkomen onverwacht te voor- schyn sChiet. Een tweede klassiek voorbeeld, dat mooi past in deze ruimtevaartdagen. De eerste as tronaut die rond de aarde heeft gevlogen komt terug. "Heb je God gezien?", vraagt een sceptische Amerikaan. "Ja', zegt de astro naut. "Hoe ziet-ie eruit?", vraagt de ander. "Zy' is zwart", antwoordt de astronaut. In drie woordeh dus twee verrassingen: een kleintje (zwart) en een grote (zU). Nu moet iedereen natuurlijk op zyn eigen manier zalig zien te worden, en een onderdeel daarvan is de manier waarop hU zUn ple zier wil beleven. Maar als ik al die opgewonden, vrolUke gezichten in de zaal zie als André van Duin alleen maar opkomt, dan denk ik weleens met Bertold Brecht: "Wie lacht, heeft het verschrikkelUke nieuws nog niet gehoord". Waar om lacht men dan zo onbedaarlUk en verwachtingsvol als Van Duin ten tonele verschynt? Om het ko mische hoofddeksel dat hij op heeft? In de sketch over het hu welijksbureau. die ik al heb aan gehaald, is het een wollen muts die hU tot op zUn ogen heeft ge trokken. Het is natuuriUk een ga ve alsje met zulke eenvoudige middelen al een zaal plat kunt krUgen (want als u en ik met die zelfde muts het toneel betreden, zal er alleen van bevreemding in de zaal sprake zyn), maar het is eigenlijk ook niks. De grote ko mieken hadden ook htm eigen at tributen, waaronder menig hoofd deksel (denk aan de verschillende hoofddeksels van Chaplin, Laurel en Hardy, Keaton, Lloyd, Po- pow), maar zU bleven bU htm een maal geaccepteerde bolhoed, Stro hoed of pet, zij maakten er geen voortdurende vefkleedpartU van. Je ziet hetzelfde in de série die myns inziens nog steeds de mees te lach losweekt (zeker bU mU), te weten "All in the family", waarin Archie altyd hetzelfde ge- Grollenmaker André van zaal plat te krijgen. kleed gaat, en Edith att-Ud dat zelfde loopje fabriceert. Natuurlijk zUn er elementen in de humor van zowel André van Duin als Archie Bunker die sa menvallen. Ook Archie deinst niet terug voor het verhapselen van moedlUke woorden, zoals deze week met onder andere "cremeren" het geval was, en de opbouw van de dialogen dient in beide gevallen hetzefde doel: de een zegt iets, de ander geeft antwoord, en uit het publiek moet en lach opstUgen. BU André van Duin is dat heel sterk. Ik heb die ene sketch van het huwelyksbureau getimed, het duurde negen minuten en als ik de tel niet ben kwijtgeraakt, zaten er zo'n stuk of 20 "liadhen" van de zaal in, steeds volgens hetzelfde schema: Frans van Dusschoten zegt iets gewoons, André van Duin geeft een dwaas antwoord, en het publiek herkent het wachtwoord en lacht. De rol van Frans van Dusscho ten moet hem op een gegeven ogenblik toch wel tot zelfmoord verleiden, vrees ik, want wat hU moet doen valt niet meer onder "aangeven" (zoals RUk de Gooyer, Stan Laurel en Piet Muyselaar aangevers waren voor Johnny Kraaykamp, Oliver Hardy en Wil- Duin onder knuppel Frans van Dusschoten druk bezig de ly Walden», maar onder slavernU. BU "All in the family" mag Edith in de eerste plaats, maar mogen toch ook Gloria en Mike en de bu ren van tyd tot tUd de lach voor Archie's voeten weggrissen, maar Frans van Dusschoten ls van alle humoristische duo's de beklagens waardigste onderknuppel die ik ooit gezien heb. Alles wat hy' te zeggen krijgt, is vlak, smakeloos, oninteressant en humorloos. Ik heb noch op de televisie, noch op het toneel, noch in de film ooit een vergelykbaar duo gezien, waarin de een continu voorover gebogen klaar moet staan als "bok", opdat de ander via zUn rug omhoog kan klimmen en de bok- kesprongen kan maken waarom iedereen lacht. Maar het werkt wel, dat is een feit. En het unieke van André van Duin is, dat hU blykbaar evenzeer op de lachspieren werkt van het publiek in de zaal als in de hulskamer. Kees van Kooten en Wim de Bie (typisch voorbeeld van een duo met gelUkberechtigde partners) zU'm al heel lang bezig een theatershow in elkaar te zet ten, maar dat schiet niet erg op. Freek en Bram van Neerlands Hoop zUn de Jongens dde elke zaal plat kunnen krijgen, maar op de televisie met een beduidend warm teverlies te kampen hebben, ter wijl Johnny en Rijk typisch tv- entertainers waren. Rudi Carrell ging in de zaal de mist in, alleen de Mounties benaderen, naar het schijnt die dubbelzUdiigheid van André van Duin, die wat dat be treft een omnifoor is: hU vreet het publiek met huid en haar op, maar kluistert met evenveel ge mak het pubhek aan de buis. En omgekeerd: hU wordt door beide categorieën gevreten. Omdat hU voor en door het volk is? Zo doet hU zich tenminste voor. Mensen die hem persoonlijk kennen, zeggen dat hU veel intel ligenter is, en bewuster werkt aan je zou zeggen als Je hem bezig ziet met die sambaballen en die valhelm op zijn hoofd. HU heeft na jaren dé formule gevonden die hem volle zalen bezorgt, dat buit hU nog een paar Jaar uit tot hij financieel binnen is. en dan heeft hU de tU'd en armslag om datgene te gaan doen wat hy echt zou willen, en waarschUnhjk ook kan opstUgen In de vaart der humoris ten: van grollenmaker tot edelko- miek. Of het waar is? Ik heb geen idee. Ik geef alleen door wat mU verteld is. Maar mUn instinct zegt me dat het klopt met de wer- kelykheid. Kloosters kijken zwart uit omvetendheid Veel kloosters hebben in de afgelopen maanden bezoek gehad van een controleur van de dienst Omroepbijdrage (in d.e wandeling kijkgeld genaamd). De PTTrers onderzoeken of de kloosterbewoners voldoende he talen in verhouding tot het aantaf telévisie- en radiotoestel len. De controle heeft tot de conclusie geleid, dat men in de kloosters vaak niet, of slecht op de hoogte was van de bepalingen van' de omroepbijdra- genwet. Daardoor bleek menig klooster, 'jjot zijn eigen verrassing, in overtreding. h 'Het informatiebulletin van het r.k. bisdom Rotterdam deelt verder mee, dat na zo'n controle in een gesprek van de kant van de PTT nog eens duidelijk gesteld werd, hoe de zaak wettelijk staat. De wet legt de plicht op, kijkgeld te betalen voor elk televisietoestel, en ook luistergeld voor elke radio die niet bij een TV in dezelfde ruimte staat. ZATERDAG 19 JULI grammofoonplaten. goud rand je: poezie in Carre. 23.55-24.00 Nws. Hilversum II 18.00 Nieuws. VARA: 18.11 Dingen van de dag. 18.20 De VARA feliciteert, verzoekplat® nprogramma. TROS: 20.00 Nieuws. 20.05 Eight o'clock special: de gouden Jaren van het swingtijd perk. 21.15 (S) Specialiteiten a la car te: klass. verzoekplatenprogr. 22.30 Nieuws. 22.40 Aktua. 23.00 Afgekeurde bankbiljetten, hoorspel. 23.48 (S) Lich te grammofoonmuziek. 23.55-24.00 nws Hilversum III NOS: 18.03 Priesche Elfstedenweek 1975: de Joost den Draayer-show. (18.45-18.50 Nabeschouwing Tour de Radio Kamerorkest. In de pauze: ca 14.45-15.20 Adempauze. 16.00 (S) As- pekten van de Kamermuziek. CVK France). NCRV: 19.02 (S) Discort 20.02 (S) Filter furore show- en9omm21.L 22;02 Strictly country style. 22.30 (S) Jazztime. (22.55 Med.) 23.02 Sportshow. 0.02 (S) Late Date. 2.02 (S) Bent u daar nog? AVRO: 6.02- 7.00 Als Je niet opstaat dan blijf je Haarlem 1975. 20.10 (S) Poe 22.50 (S) Vanavond laat i 23.05 (S) Vanavond laat sport. 23.55 24.00 Nieuws. VARA: 8.00 Nieuws. 8.10 Dingen i musici gesproken. 3.00 Prix Italië 1974. 10.02(S) Muziek Mozaiek 11.02 op verzoek. VARA: Franse speelfilm uit 1966. 23.55-24.00 Journaal. Duitsland II 17.00 Journaal. 17.05 Inf. en menin gen uit de Bondsrepubliek. 17.50 Het 18.00 Magazine. speelfilm uit 1959. 0.15 JournaaL ZONDAG 20 JULI Duitsland I 9.45 Journaal. 9.50-10.35 Buitenlands Journaal. 10.45 programmaoverzicht de lopende week. 11.00 Informatie S) Klink Klaar. 13.02 (S) NAR. NOS: programma. 11.30 Muziek, Langs de lijn. KRO: 18.02 (S) Het is altijd het oude liedje. (S) KRO-op-drie: Tombola. 22.5'5 Me dedelingen. 23.02 (S) Voer voor vo gels. 0,02 (8) In the still of the night. informatie. 12.00 In journalistenforum. 12.45 Journaal. sluitend: Weeksplegel. 13.15 Regionaal weerpraatje). Hum. Verbond: 9.30 Zit 10.30 Aansluiting gevraagd. 11.55 Wil- AVRO; 12.00 (S) Muzikaal Parijs. 18.30 Journaal. 18.33 Sport, n- 19.20 Wereldspiegel. 20 00 Journaal en ders uit Munchen vertellen, film. 22.30- 22.35 Journaal en weerbericht. Duitsland II 10.00 Programmaoverzicht voor de 13.30 (S) Delta-z 14.00 (S) Pla- NOS: 14.30 Programma telijke liederen. 11.00 (S) In 't zil ver. 12.00 (S) De Kilima Hawaiians Show. 12.21 Voor boer en tuinder. standen 9.15 (S) Laudate. 10.00 (S) Eucharistieviering 11.00 Nieuws. 11.02 (S) Brunchconcert. 12.00 Kruispunt. 12.30 Nieuws. 12.40 Echo. 12.50 Buiten lands commentaar. NOS: 13.00 (S) Zondagmiddag-ouverture. 14.00 (S) Nieuws. 19.07 (S) Internationaal Spec- taal. 22.30 (S) Over 2.55 (S) Metropole Orkest. 13.30 (S) Klassieke religieuze muziek. 14.35 Klas siek kamermuziek. TROS: 15.00 (S) Het kind en wij. 15.30 Nieuws. 15 33 (S) Klass. kamermuz. 16.00 (S) Een mondje Frans- muz. eh lnf. 16.30 (S) Bulten 't werk. 16.55 (S) Binnen 't werk: lnf. over nieuwe beroepen. Over heidsvoorlichting: 17.20 Ontmoetingen i bezoekt de Bondsrepubliek. 15.15 naai. 15.20 Liefdadigheidsprogram 15.25 Tatsachen. 16.00 Sport: Tour de France. Einde etappe. 17.00 naai. 17.02 Sport-reportage. 18.00 Dag boek uit de Katholieke kerk. 18.15 rijksgenoten.' TROS: 17.30 Nieuws. 19 00 Journaal. 19.10 Perspektleven uit 17.32 Aktua. Hilversum II VARA: 7.00 Nieu (S) Dag maandag: muziek tische tips. (8.00 Nieuws. 8.11 Dingen van de dag). 9.00 (S) Amerikaanse speelfilm. 22.30 Journaal TV MAANDAG NOS: 9.50 (S) Muz. uit de middel eeuwen en de renaissance. 10.30 Meer r minder: de sprekende minderheid. naai. KRO: 19.05 Wlckle de Viking. 19.25 Long dry 20.20 Voor i NOS: 20.00 telijk ma/terlaal. 12.00 Apollo-Sojoez testproject rep. 12.05 Den H aag deze 'eek. 12.15 Symbiose. NOS: 12.25 (S) Promenade Orkest: lichte kaart op de eerste rang. 21.10 In me- morlam Robert Stolz. 21.45 Gunsmoke. 22.35 Heel mijn leven heb lk mij af gevraagd of ik Christen was: ontmoe ting met de Franse Marxist Roger Garaudy. 23.10 Symbiose. 23.15 Jour- VARA-Gram presenteert. NOS: 13.3 Vonken onder de as: Ned verhalen en -gebruljen. (S) Eigen wij: kinderprogr. 17.00 (S) tie nu. EO: 17.55 Med. de grote weg'. 21.10 Maude. 21.40 Aktua TV. 22.20 Zomer '75. NOS: 22.50 ADVERTENTIE AVRO: 7.02 Drie op Je boterham. (8.03-8.06 Radiojourn.) 9.03 (S) Pep- op-drie: Arbeidsvitaminen met popu laire verzoekplaten. 11.06 Drie draalt op verzoek. 12.03 (S) Drie draalt Pop-Kontakt n. met de Hit Visser. 16.03 De hltmeesters met internatio nale tophits. (17.03 Radiojournaal: 17.25 Skutsjeailen). DUITSE TV "Des Scheingemahl". Zo heet de derde aflevering uit de vijfdelige reeks televisiespelen, geba seerd op de romans van de beroemde Duitse schrijfster Courths Mahler die de TROS vanavond (19.55) uur, via Nederland I) uitzendt. Het verhaal gaat zoals dat bij Hedwig Courths-Mahler gebruikelijk is over arme. maar welopgevoede adelijke figuren en rijke burgers zonder manieren. In dit geval wil de rijke Karl Hartmann zijn dochter Margot uithuwelijken aan een prins. Maar het lieve kind is ziek van verliefdheid op de straatarme Horst Baron Oldenau. Ze moeten een lange, smartelijke weg gaan die twee. Als u Courths-Mahler niet in de kast hebt staan, kunt u morgenavond tegen tienen weten hoe het afloopt. Op de fotoHerlinda Latzko als Margot Hartmann en Christian Wolff als Horst Baron Oldetwr (Regionaal progr.: NDR: 18.30 Betty en Alexander, tv-serie. 19.00 Aktuali- telten. 19.15 Oorlog en vrede, tv-serle. 19.58 Progr.-overz. WDR: 18.35 Novel len aus aller Welt (1). tv-serie. 19.15 Akt. 19.50 Informatie en amusement». 20.00 Jouxn. en weerbericht. 20.15 Mu- zlekprogr. -21.45 Trekking van de lotto getallen, aansluitend Journaal en weer bericht. Daarna: Het woord voor de Bondag. 22.05 La deuxieme souffle). Unicon- Wetertschappelijk instituut: voor kontaktlenzen. NEDERLAND I 15.00 Journaal (NOS) vertellen *5.02 Zo hoor je nog (AVRO) 15.35 AVRO's Sportpanorama presenteert: tennis en auto sport (AVRO) 18.25 Tour de France (NOS) 18.45 Minimolen (NOS) 18.55 Jf-urnaal (NOS) 19.05 Rallycross 1975 (AVRO) 7D00 Journaal (NOS) 20.21 Ann-Magret Olsson Special: amusement (AVRO) .11.10 De zomer in het hoofd (AVRO) 21.20 Alle hens. tv-serie (AVRO) 22.10 The new Dick van Dyke show (AVRO) 22.35 Orgelklanken uit Studio I (AVRO) 22.45 Journaal (NOS) NE'IERLAND II 18 45 Minimolen (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19 05 The Flintstones (KRO) 19.25 Karelljes kolderieke kapriolen, filmkluchten uit de oude doos (KRO) 19.50 't Zand 33 (KRO-RKK) 20.00 Journaal (NOS) 2J?0 De Wrekers, tv-filmserie (KRO) 2'.10 De kleine kwis (KRO) 2145 Brandpunt (KRO) 22.05 Great Mysteries, tv-serie Verdacht van moord (KRO) 22.30 Journaal (NOS) 22.35 Samenvattend filmverslag van de Tour de Franoe en een filmportret (NOS) ZONDAG 20 JULI NEDERLAND I 11 ('0 Eucharistieviering vanuit Amersfoort (KRO/RKK) 14.30 Voorlichtingsprogramma Archeologie (TELEAC) '-5.30 Reportage over de laatste etappe van de Tour de France (NOS) 16.00 Journaal (NOS) 16.02 Ti-ta-tovenaar (NOS) 16.27 Reportage over de laatste etappe en aankomst in Parijs van de Tour de France (NOS) 17.00 Zingend geloven (IKOR) 17 30 Bericht Wilde Ganzen (IKOR) 18.55 Minimolen (NOS) 19.00 Journaal (NOS) 19 05 Elsa de Leeuwin (NOS) 19.55 Der scheingemahl, film naar Hedwig Courths-Mahler (NOS) 21.50 La Diva, programma nata Tebaldi (NOS) 22.30 Journaal (NOS) NEDERLAND II 13.0C Sportpanorama met internationale tenniskampioen schappen van Nederland (AVRO) 18.30 Woord voor woord (IKOR-KRO/RKK) 18.32 Minimolen (NOS) 18.40 De kinderen van 47A (NOS) '9 05 Studio-Sport (NOS) 20.00 Amerika (NOS) 20.50 Panoramiek (NOS) .21.15 Journaal (NOS) 21.20 De Tijgerbrigade (NOS) 22.15 Shanghai, programma over het Nieuwe China (NOS) 23.05 Suriname deze week (NOS) 2310 Journaal (NOS) de Italiaanse sopraan Re- De AVRO zendt vanavond (20.20 uur, Nederland I) een amusementsprogramma uit met de in Zweden geboren maar in Amerika wonende filmster Ann-Margret (Olsson), die in deze show wordt geassisteerd door Tina Turner en The Os monds. De show is bedoeld als een eerbetoon aan de onsterfe lijke Hollywood-sterren Betty Grable. Rita Hayworth. Marylin Monroe en Esther Williams. De energiecrisis is het ondenverp van een programma dat regisseur Rudolf Spoor en Chriet Titulaer maakten toen zij onlangs in Amerika waren ter voorbereiding van de koppe ling tussen Apollo en Sojoez. De NOS-televisie zendt dit pro gramma morgenavond uit van 20.50 tot 21.15 uur via Neder land II. Het troeetal bezocht voor het programma onder meer de boorvelden in Oklahoma, waar het diepste gat ter ivereld werd geboord, en zij gingen na wat NASA doet op energiegebied. Zij voerden een gesprek met de voormalige astronaut Harrison Schmitt, thans hoofd van het NASA- energiebureau. Zij bezochten het zonnehuis in Huntsville, Alabama en zij bekeken in Pasadena wat zonnecellen kunnen betekenen. Ook de mogelijkheid om in de toekomst een zon- ne-energiestation in de ruimte te bouwen wordt in het pro gramma uitgediept. Communistisch China is voor de Westerse wereld een tame lijk afgesloten gebied. Van het dagelijks leven in het nieuwe China weten we niet zoveel en de Chinese regering is niet erg royaal met toestemmingen voor bezoek door buitenlandse journalisten. Niettemin kon de Amerikaanse journalist Irv Drasmin. in dienst bij CBS. drie maanden doorbrengen in China. Twee daarvan was hij in Shanghai. Hij maakte er een film over die de NOS-televisie morgenavond uitzendt van 22.15 tot 23.05 uur via Nederland II. In de film zet Drasmin het oude Shanghai tegenover het nieuwe: de mysterieuze feo dale havenstad waar in de jaren dertig 60.000 westerlingen woonden en het moderne Shanghai met nog zes Europeanen Ineens klonk er een oorlogsverslag over Hilversum 3, De nummer 15 van de hitparade. Oh Mona, werd half stopgezet en Theo Koomen overzag het slagveld aan de finish van de 20e etappe van de Tour de France in Melun. De vraag of landgenoot Gerben Karstens de tweede dan wel de derde plaats had bereikt en derhalve als winnaar had kunnen eindigen wanneer de eenzame vluchteling Santambrogio een sanitaire stop van 28 seconden had moeten maken, moest maar even onbeantwoord blijven. Theo Koomen zag de demonstranten oprukken, de politie optreden en leverde goed werk. „De gummiknup pels worden getrokken, ai, ai wat een klappen. Hij roept, au, au, au in het Frans." Na weer een daverende- top-dertig-notering voorspelde Theo Koomen dat we het straks wel op de televisie zouden zien. Misschien. Vergeet het maar. Voor de derde keer in deze ronde censureerde de Franse televisie de realiteit en trachtte de protesterende arbeiders van de Parisien Liberé en hun medestanders buiten beeld te houden. Een cameraman, die inmiddels ongetwijfeld geschorst is, maakte nog een shotje van een kranig politiecordon, in de verte dwarrelden na de aankomst van de wielerkaravaan wat pamfletten neer. De camera's trilden, de menigte riep leuzen, de commentatoren wezen, de Franse televisie liet zien dat Poulidor op zijn hoofd krabde en dat een begeleider van Thevenet een geel vaantje voor zijn navel hield. In paniek werd zelfs teruggescha keld naar het „Olaatje" vanuit de helikopter. Sinds 1 Januari 1975 ts de Franse televisie in zeven autonome organi saties uiteengevallen. Dat was destijds aanleiding voor optimisti sche analyses. De Tour de France is 1e zaak van Television Frangaise T. die onder andere tot uitgangpunt heeft de kijker „iedere dag e°n beeld te geven van onze beschaving, dankzij een duizend man sterke staf met de taak te informeren en te amuseren." De voorlichtingsbrochure met deze verklaring had als titel „Qu'est devenu l'ORTF?" („What was beooipe of the ORTF?") *o zij n er nog wel een paar te bedenken. Wat is er eigenlijk van Dolle Mina geworden? Wat is er eigenlijk van AVRO's Top Pop geworden? Wat is er eigenlijk van de dagsluiting geworden? Op de eerste plaats van de -hitparade heeft zich deze week de buitengewoon blonde Amerikaanse mevrouw Wynette genesteld met het lied „Stand bij your man", waarin de vrolijke onderworpenheid gepropa geerd wordt alsof er nooit een tweede feministische beweging heeft bestaan. Ik droom dan van een ludieke actie, waarin militante vrouwspersonen, gekleed in platen hoezen. de Top Pop-studio bestor men, een spoor van vernielde singles en elpees achterlatend. AVRO's Top Pop wordt niet gestoord. Het programma dat al voordat de oude ORTF het loze wasmiddeletiket „nieuwe opgeplakt kreeg omgedoopt werd tot AVRO's Top Pop. presenteert de nationa'e hitparade en beleefde gisteravond de 200e uitzending. Het is een pooulair programma, dat nog meer felicita ties zou verdienen wanneer het met iets meer Iff en initiatief werd samengesteld. BERT VAN DER VEER.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 5