Rome let scherp
op initiatieven
lokale oecumene
Kosters boos op
de boze kosters
KERKDIENSTEN
Twist over
hulp aan
verslaafde
jongeren
tBSBsasm
De schone lotusbloem
ZATERDAG 19 JULI 1975
eHt Vondelpark en de drugscè
ne in Amsterdam vormen het decor
van een merkwaardige kerkelijke
twist in de hoofdstad. Een aantal
mensen uit enkele kerken en van de
Jeugd-evangeüsatiebewegingen
Youth for Christ en Youth with a
Mission Jeugd voor Christus en
Jeugd met een Zending) hebben een
stichting De Regenboog opgericht.
Die Regenboog wil deze zomer
verslaafde jongeren opvangen.
De opzet is zo: 's ochtends doet men
aan gebed en instructie, 's middags
gaan christen-jongeren twee aan
twee naar concentratiepunten van
Jonge verslaafden, 's avonds is er
open huis voor „benaderbare" ver
slaafden. Van gereformeerde zijde
geven plaatselijke en landelijke
diakonale instanties steun.
En nu het meningsverschil: de
hervormde diakonie heeft afgehaakt.
Waarom? Volgens de hervormde
diakonie vraagt hulp aan deskun
digheid, dat Je daar enthousiaste,
maar onervaren Jongeren niet alleen
op los moet laten. Bovendien heeft
de Amsterdamse diakonie er aan
stoot aan genomen, dat mensen van
De Regenboog vinden, dat elke
andere hulp „die niet uit kracht van
het Evangelie wordt verleend,
krachteloos ls."
Dit laatste nu noemt de hervormde
diakonie „een onaanvaardbaar
apartheldsdenken en een vorm van
geestelijke geweldpleging."
Er zijn hervormde predikanten en
diakenen in Amsterdam die daar
anders over denken, en ffjn
meedoen met De Regenboog. Het
standpunt van de stadsdiakonie
heeft alleen gevolgen voor de
bijdrage van de hervormde gemeen
te.
(Men kan zich dat standpunt
overigens best indenken.
Als men bij De Regenboog echt zo
denkt over deskundige hulp, zit men
toch wel dicht in de buurt van die
sectariers die in Drenthe biddend
hun kinderen onder helse pijn lieten
sektoriërs die in Drenthe biddend
te halen).
WEG VAN HONGER EN GEWELD
De voorzitter van de k<*tersbond
van het rJc. bisdom Den Bosch is
boos over de geweldige heisa die de
werkgroep kosters van de Katholieke
Bond van Overheidspersoneel (KA-
BO) heeft gemaakt omdat de kerk
Jarenlang verzuimd heeft de kosters
een sociaal verantwoord bestaan te
bieden.
De KABO-publikatie betekende dan
ook wel een verrassing. Nog niet
lang geleden waren de protestantse
CNV-kosters niet bepaald ontevre
den tijdens him Jubileum. Dat het
bij de roomsen onchristelijker,
althans asocialer zou toegaan, werd
door weinigen verondersteld.
De grote krantekoppen en de
larmoyante tv-mlnuten ten spijt
kan men de KABO-werkgroep niet
met recht een massabeweging
noemen. Er zijn „wel" 117 kosters bij
aangesloten, allen uit Noord- en
Zuid-Holland. En al gaan volgens
sommigen de kerken aan de lopende
band dicht, het aantal r.k. kerken
met kosters in de bisdommen
Rotterdam en Haarlem ligt tooh wel
iets boven de 117.
De kostersbonden van de vijf andere
bisdommen, aldus de Bossche
voorzitter J. Melkert, distamciëren
zich geheel van „dit geschrijf". Van
zijn bond verklaart hij met trots,
dat vrijwel alle kosters, ook de
half-timers, er lid van zijn. Deze
Bossche bond heeft ook een
onderlinge pensioenverzekering
hetgeen er toch wel op duidt dat de
kerkbesturen niet zelf stevig de
hand aan de sociale ploeg hebben
geslagen.
Maar het ls waar: zelfs voor de
priesters ls het kerkelijk pensioen
fonds een nieuwtje.
Het thema van de vredesweek
zal dit najaar zijn: "Weg van
honger en geweld". Het inter
kerkelijk Vredesberaad organi
seert deze week in opdracht
van negen kerken, zonder dat
elke kerk voor elke komma in de
publicaties in gelijke mate ver
antwoordelijk gesteld kan wor
den.
Aanvankelijk had men als voor
lopig thema gekozen: 'Tussen
honger en ge (we) ld". Maar dat
vond niet iedereen binnen het
IKV even geslaagd en boven
dien moet men twee keer lezen
voordat het geld' uit het geweld
zichtbaar wordt.
Het nieuwe thema duidt aan
da t met geweld de honger kan
worden overwonnen. Vooruit
gang lijkt wel alleen geboekt te
kunnen worden ten koste van
méér geld. En als de honger
naar welvaart gestild is, groeit
nieuwe honger: naar zinvolle
arbeid, gelijkheid, betrokkenheid,
maar ook naar geborgenheid,
gemeenschap en wat meer rust.
Hoe stillen wij, zo vraagt het
IKV, deze honger? Opnieuw met
geweld? Of kunnen wij weg-blij-
ven van honger en geweld te
gelijk?
Dit zijn de belangrijkste grondlijnen
van een in Rome gepubliceerd
document over 'de oecumenische
samenwerking op regionaal, natio
naal en plaatselijk vlak'. Aandacht
wordt besteed aan vele vormen van
samenwerking. Bijzonder wordt in
gegaan op de raden van kerken, die
van een aantal kritische kantteke
ningen warden voorzien.
W ©rkiinstrument
In de inleiding schrijft de voorzitter
van het eenheidssecretariaat, de
Nederlandse kardinaal Willebrand,
dat het geschrift niet meer en niet
minder is dan een werkinstrument
met informatie en oriëntaties.
Vrijblijvend is het overigens ook
niet want vaak herinnert het.
document aan officiële teksten van
het concilie en van de Heilige Stoel,
die kracht van wet hebben.
Kardinaal Willebrands wijst erop,
dat het concilie het plaatselijk
initiatief sterk heeft aangemoedigd,
op voorwaarde echter dat men de
rooms-katholieke eenheid, die be
staat in het gemeenschappelijke
geloof en dezelfde leertucht, niet uit
het oog verliest.
Het secretariaat erkent als een goed
dat de interkerkelijke initiatieven
aangepast zijn aan de plaatselijke
omstandigheden. De 'oecumene'
maakt deel uit van de vernieuwing
in de kerk. Daarom moet de
beweging naar de eenheid de
plaatselijke kerk voortdurend ter
harte gaan.
Als men deze initiatieven zou
overlaten aan niet-officiële groepen,
an ontstaan er moeilijkheden, al
constateert het document, dat vele
christenen tegenwoordig liever in
informele en spontane groepen
werken dan binnen de officiële
kaders.
Herhaaldelijk hamert het stuk op de
belangrijke rol van de plaatselijke
kerk in de oecumene. Maar
evenzovele malen wordt gewaar
schuwd, dat ondanks de samenwer
king de volledige eenheid er nog niet
is en dat de moeilijkheden moeten
worden opgelost volgens de katholie
ke beginselen inzake interkerkelijke
toenadering.
Kerkgebouw
Lelden Herv. Oem. Hooglandse Benthuizen Geref.
u. ds. oppenhelmer. geen oec u. ds. Honkt
(zie Merenwyk). Mare-
«st*. iv u. da. De Ruiter.
Rulter, Maranathakerk 9
ds. De
heul, Konlngskerk
Haan, Bethlehe.—
Bevrijdingskerk
dhr. De
9.30
leesd., 4.30 u. ds. Honkoop.
Bodegraven Herv. Dorpskerk 9.30
ds. Voorhoeve, 6.30 u. ds. Willem
en, Salvatorkerk 9.30 u. ds. Kleer
maker, 6.30 u. Kand. Goossen, Beth-
t1"1, Vr. rfiTT nrnw, ö.au u. jb.bhq. «jousseii, dchi-
Bethlehemkerk lCMU.^dhn Stroo ieh®mkerk 9.30 u. Kand. Goossen,
xniscn zuenennuiB i<
Diaconessenhuls lO.ov u. «o.
Oec. werkplaats (Plantage 16) 11.00_
Samenkomst. Merenwljk 10 u. pastoor
Samenkomst., wereuwiji
Van Well. Petrakerk 10.30 u. dovend,
dhr. Schilt. Geref. Kerk Zulderkerk
10 u. ds. Sljtsma, 7 u. ds. Poet, Pe
trakerk 10.30 u. dhr. J. Verheul, «sn
dienst. Oude Vestkerk 10 u dra. o. P.
v. Dam. Alphen a.d. Rijn, 5 u. ds. K.
v. Santen, Sassenhelm, Maranatha
kerk 10 u. dhr. Verheul. 6 u. 8ljta-
ma, Bevrijdingskerk 9 u. cand. De
Wit, Oem. dienst met herv., 6 u. dra.
van Dam Groenhoven 10 u. as. rosv.
Gezinsdiensten "De Jeugdleven 10
u "De Mirt" dhr. De Jong. 10 u. Het
Mierenneet" dhr. KromhoutDleco-
neseenhuls 10.30 u. d». Hemmee Aced.
Ziekenhui. 10 u. de. Brederveld. Me-
S?S%^doUveh«erh>r2.
ds Boogaard. Geref. Gem. In Ned.
Doopsgez. gem. 10.16 u. ds. Meljerlng,
Bapt Gem. 10 u. ds. v-
Evane Chr. Gem. 10 u. dhr. Dikke»,
ÏÏ£ergdes Hells 10 en 7.30 U. Evang.
Centrum (Zijlsingel 2) lO ^evang.
Zijlstra (dl. 8 u. evang. (Uv-
land). Plnkstergem. 3 u«vang- f0**"
fer N. Apost. Kerk 9.30 en 4 u. (do.
8 u.), Chr. Geref. Kerk 10. en 5 u. d.
Chr. Science Steenschuur 6). 10.30
u Oud Kath. 10 u. mis. Vrtj Kath.
10.30 u. h. mis Vree wijkstraat 9) MC
Kerk. Steenschuur zat. 7 u.. zo
12 15 en 6 u Hartebrug za. 7 u zo 9.30
Rijndijk eet. 7 u„ eo. 9.30 en 11.30 u.
6.30 u. ds. Molenaar, Geref. Kerk
6.30 en 6.30 u. ds. 't Hart (Nleuwer-
brug 10.46 ds. Griffioen, 6.30 u. ds.
v.d. Zwan). Geref. Kerk (vrijgem.)
9.30 en 4 u. leesd.
Boskoop Herv. Gem. 9.30 u.
-- Maarn. 18.30 u. ds. Swle
st Herv. en Geref.),
leesd. Geref. Gem. 9.30
u. ds. Beljmans. Chr. Ge-
leesd., Geref. Gem. 9.3
Back. Vrljz. Herv. 10
irk ds. v.d Laarse. Plr'
0I u. dhr. Th. Verwo<
Ver. v. gelov., Nieuwstraat 27, 9.30
17 u. samenkomst, Bethel 9.30 u. dhr.
Modderkolk, RK kerk (dorp),
lchaelkerk Rijndijk
(zat. 7 u.) 9 u.. RK Kerk Koudekerk
a4. Rtfn Ridderhof zo. 10.30 u. RK
Engelbew. (zat. 7 u.) 8. 10
10, 10, 11.30 u. Kapel Bloems-
Van Vliet, RK Kerk (zat.
De Kaag Herv. Kerk 9.30 u.
Garatens.
Katwijk aan Zee
JCerk Nwe. Kerk 10 u. f
6 u. ds. Lefeber, Oude i
da. Vink, 10 u. ds. Boer.
Vreugd, Ichtuskerk 10 u.
mer, 6 u. da. Klop van Els*
9.30 u. da. Veldhuizen, 6
Iedere wéék legs ik boeken voor
de blinden - reeds zo'n zeven, acht
jaar achter elkaar. Mijn taak is
boeken in het Esperanto Origi
nele en vertaalde werken voor
te lezen op een geluidsband. Op
deze manier raak Je wel ver
trouwd met de wereld-literatuur,
met wat er zo over de gehele we
reld geschreven wordt. Dezer da
gen eindigde ik een boekje met
novellen van de hand van de be
kende schrijver Henryk Sienkie-
wicz, dezelfde die het beroemde
boek "Quo Vadis" (waarheen gaat
GIJ, Heer) heeft geschreven. Door
de dochter van de schepper van
Esperanto, Lidjji Zaanenhof wer
den zijn beroemde werken uit
het Pools in de internationale
taal vertaald. De inhoud van één
der novellen, een Indiase legen
de, Iaat mij maar niet los. Ik
blijf er over door denken. En ik
ben van mening dat ik hem aan
u moet doorvertellen.
Eens, op een heldere, doo de
maan beschenen nacht, zat de
wijze en grote Krisjna diep in
gedachten verzonken en zei: "Ik
meende dat de mens het mooiste
schepse lop deze aarde is, maar ik
heb mij vergist. Ik zie nu een
lotusbloem, die zich zacht heen
pn weer beweegt in de nachte
lijke wind. Wat is zij veel mooier
dan alle levende wezens. Haar bla
deren hebben zich juist geopend
en naar het zilveren licht van de
maan gekeerd en het is mij on
mogelijk mijn blik van haar af
te wenden. Ja, zoiets moois be
staat er niet onder de mensen".
.Maar waaom kan ik God, niet
bij machte zijn 'n wezen te schep
pen, die onder de mensen dat zou
zijn, wat de lotus onder de bloe
men is? Lotus, verander in een
levende maagd en sta voor mij".
De nacht werd helderder, de
maan schitterde nog meer aan
de hemel, de nachtelijke vogels
zongen nog luider en mooier.
Plotseling werd alles stil: Voor
Krisjna verscheen de lotus in een
menselijke gedaante.
De wijze verwonderde zich er
zelf over. „Jij was een bloem van
het meer, wees nu een bloem van
mijn gedachte en spreek", zo zei-
de hij.
En het meisje begon te fluiste
ren zo zacht als de witte blaad
jes van een lotus fluisteren die
door een zomers windje worden
gekust:
„Heer, u hebt mij in een levend
wezen veranderd, zeg mij: waar
moet ik nu wonen? Vergeet niet,
dat ik eens een bloem was, die
trilde en z'n blaadjes samentrok
bij ieder briesje. Ik ben zo bang,
Heer. Ik ben bang voor de don
der en de bliksem, ik ben bang
voor de brandende stralen van de
zon. Ik ben bang voor de aarde
en voor alles wat er op leeft.
Waar moet ik wonen?"
Krisjna hief zijn wijze ogen
op naar de sterren, dacht na en
vroeg:
"Wil Je soms leven op de top
pen der bergen?"
„Nee Heer, daar is sneeuw en
koude, ik ben zo bang".
"Dan zal ik een paleis van kris
tal voor je bouwen op de bodem
van het meer".
"In de diepten van het water
leven slangen en andere monsters,
ik ben bang, o Heer".
"Wil je dan naar de eindeloze
steppen?" "O Heer, stormen en
onweer teisteren de steppen als
een menigte wilde dieren". "Maar
wat moet ik dan met je doen. Jij
levend geworden bloem? Ha, in de
holen van Ellora wonen heilige
kluizenaars. Wil je dan zover van
de wereld wonen, in een hol?"
"Donker is het daar, Heer: ik ben
bang".
Krisjna ging op een steen zit
ten en steunde zijn hoofd in de
handen. Het meisje stond voor
hem, bevend en vol vrees.
(Zullen we met Krisjna mee
denken waar deze vleesgeworden
lotus dan zou kunnen wonen?
Volgende week verder).
J.T. KOOPMANS-SCHOTANUS
Het stuk toont zich gereserveerd ten
aanzien van het samen gebruiken
van kerkruimten: Het blijft regel
dat een katholieke kerk uitsluitend
bestemd is voor de katholieke
eredienst'. Uitzonderingen op deze
regel worden toelaatbaar geacht,
mits goed afgesproken en door de
r.k. bisschop goedgekeurd.
Bij gezamenlijk onderwijs wordt een
aparte catechese geëist, zolang de
christenen niet verenigd zijn in
hetzelfde geloof'.
Ook bij samenwerking in de
massamedia moet iedere kerk
gelegenheid hebben haar eigen leer
en concrete leven naar voren te
brengen. Bij interkerkelijke gezond
heidszorg dient de r.k. kerk voor
haar ethische beginselen uit te
komen.
Het Vatikaanse secretariaat stelt in
RK Kerk (zat. 7 u), 7.30, 9.30 Voorhout Herv. Gem: 10 u ds Bro-
ds. De Vree, Ge-
Steendam, 4.45
Rljnsbure Herv. Grote Kerk 9.30
u. ds. v. Niel, 5 u. ds. v. Ieperen, Be-
thelkerk 9.30 u ds v Hunnik 5 u d«
v. Niel, Camping Koningshof 10 u.
dhr. Ravensbergen (gez.), Geref.
Brons, Rem. Geref. Gem. RK Kerk Petrakerk 9.30 u. ds. v.d. Zwaan, 5
ref. Kerk 10_
rv. ucui. AV, g 30 u. d8. Veldhuizen, 6 u. as. ±soer.
Brokerhof, ae- a^n v. Prinstererschool 10 u. ds.
srk 10 u. aar. Schoenmaker,
ds. Brederveld. chro„G*rel;
Kerk 9 30 en 7 u. ds. Brons MCKerk
(rat. 7 U.) 7.30 en 10.30 u.. Ter Ae
Dorpshuls Aardam 9 en 12 u.
Alphen a.d. Bljn Here. Gem. Ad
yentskerk JuUanastraat 8.30 u. ds.
Vink, Ziekenhuis Overduin
Ieperen, Wljkgebouw 10 u. Pfarrer
Koch (dienst in Duitse taal), Geref.
Kerk Vredesleer* 9.30 u. ds. de Vries.
1/ u. ds. Elderman, Triomfatorkerk
9.30 u. ds. Aaldere. 5 u. ds. de Vries,
Chr. Geref. Kerk 10 u. ds. C
JU.) 7.30, 9, 10.45 en 7 u.
Nleuwveen Herv. Oem. 9.30 en
6.30 u. D. Barendrecht, Geref. Kerk
3.30 u. geen opgaaf, 6.30 u. gez. dienst
in Herv. Kerk, RK Kerk (zat. 7 u.) 9.
Baayen, Immanuëlkerk 9.30 1
ds. Damsma, Marana-
J. ds. Post. 5 u. ds. Rull-
n, Chr. Geref. Eben-Haëzerkerk
ds. Brandsma.
kerk ds Reedijk, Hulp en Heilkerk 10
u. Mevrouw Menken-Bekius, Aula
Noord-Hofland: 9 u vicaris Berkhof.
Kapel Rijndijk: geen dienst. Gereform
kerk. Dorp 10 en 5 u ds Reedijk. Aula
Noord-Hofland; 9 u vic. Berkhof
(herv.) Geref. Kerk (Vrijgem.) hoek
Dienst in Lelden.
n™fêSu"(Sft Tuf* K"* 73°' Waddlnxveen - Herv. Gam. Brugkerk
1 9.30 u da Van den Heuvel, 630 l'
mne^ljer630u~en«in de Ma- 8 u. de d. Bomph Geref Art 31 i
iianer JV i>LbAd. 11 lMiqri W de Zwligerlaaii 3 U
kerk Pr. Marljkestraat 930 u. ds
gers, 6.30 u. ds. Folkema Mai
thakerk Raadhuisstraat d». J__
maaljer Gen. dienst, Martha-Stlch-
tlng geen opgaaf
da. Hakkenberg, dl. 33 Juli, 7.30
SUEURST Oud,
hoornseweg 10 u. ds. Oort, Slonskerk
Hooftstraat 9.30 kand. Rlphagen,
De Heeri Goede Herder-
rangen, Ouds- School. Voorstraat 100. Katwijk
,6 Xv..-.- 'In AC Caefl. TT ril
Zee, 9.45 u., Soefle Beweging Unlver-
selt 4 u.
Katwijk a-d. Rijn Ned. Herv.
Kerk "Open Hof" "Het Dorpshuis"
10 u. ds. Teygeler, 6 u. ds. Teygeler,
Ontmoetlngskerk 10 u. ds. Heymr~-
St. Jeroen diensten
De Kuiter una. u.w.ou,
De Bron" Troubadourweg 9.30 u.
van Santen Gez. dienst, Geref. K»,
Maranathakerk Raadhuisstraat 10
ds De Graaf. 6.30 u. ds. Han4"""'1'
Gez. dienst. Salvatorlkerk W.
6.30 u. ds. Heymans, Geref. Kerk 9
(erlaan
£r
De Graai. Aipnen aan aeu "N""
Noord, De Goede Herderkerk Ten
Harmsenstraat 9.30 u. ds. De Ruiter,
6.30 u. ds. Bogers. Rldderveld "De
Bron" Troubadourweg 9.30 u. ds. v.
Santen. 6.30 u. ds. De Ruiter. Geref.
Kerk (vrijgem.) Kantine sociale za
ken. 4.30 leesd., 4 u. kand. Wendt,
Chr. Geref. Kerk Jeruzalemkerk
Grllpenatelnstraat 9.30 u. Dienst des
Woords. 2.30 u. ds. B. d. Romph. Oud
Geref. Gem. Kerkgebouw Hooftstr.
240, 9.30 en 4 u. leesd., Rem. Kring
10 u. ds. Hooykaas, Bap. Gem. Triom-
f atorkerk Molen werf straat 10 en 6.30
n. ds. Koekoek, Leger des Hells Corn.
óf Vlamingstraat 10 en 6.30 u., Mo
lukse Evang. Kerk kapel Dennenlaan
11 u. ds. Sitanala, 4 u. ds. T. Molle te
Den Bosch. RK Bonlfacluskerk (zat.
7 u.) 8.30. 10. 11.30 u. pred. P. Wüst,
RK Plus X Kerk (zat. 7 u.) 9. 10.80 u.
Ned. kerkzang en 11.45 u.
Rldderveld De Bron H. Geestkerk
(zat. 6.30 u.) 9 en 11 u. Pred. J. SeiJ-
In Geref. Kerk,
Geref. Kerk 10 u. mevr. Bikker, 7 u.
ds. Kattenberg (gez. dienst).
Leiderdorp Herv./Geref. Dorps-
ds. Honnef, Kerk Hootfdstr.
Zee diensten om 8 u, 9.30 u.. 11 en 7 Ger. Kerk 10
Ned. Prot. Bond 10.30 u. M. Wagen
voorde, Volle Evang. Gem. 7 u. sa
menkomst, Julianalaan, RK Kerk St.
Pancratlus, zat. 7 u„ zo. 8 en 9.30 u.
hoogmis, 11 u.
Bouma. RK Kerfc Ter Aar Herv. Kerk 9.30 en 6.30
- u dhr Barendrecht. Geref Kerk 9.30
u. ds. Huizebosch, 6.30 u. ds. Besemer.
Valkenburg Herv. Gem. 10 u. ds.
Overgaauw, 6.30 u. ds. v.d: Bogerd,
Geref. Kerk 9.30 en 6.30 u. ds. Dams-
Jt. Viktor (zat. av. 7 u.) ma, Geref. Kerk vrijgem. 9.30 en 5
18 u.. H. Hart van Je- u. leesd.
Warmond: 10 u ds Locker.
Wassenaar Herv. Dorpskerk 10 u dr
Prederikse, 4.30 u ds de Vreugd. 7 u dr
Prederikse. Klevietkerk 10 u ds Van
Zanten, Messiaskerk 10 u ds Wlersma
Dorpscentr. 9.30 u ds de Vreugd, Geref.
kerk 10 en 7 u ds van der Meulen
Zuid: 10 u dr Holtrop, 7 u ds Wlersma
Prot. Bond 10.30 u ds Boeke.
b Verloop. Rem. Gem.
dienst. Oud Ger. Gem.. 10 en 6.30u. leesd
Volle Evang. Gem. "Slon" 9.30 u Jeho
va's Getuigen, Koninkrijkszaal, Burg.
Ontmoetlngskerk 8.30 en 11.45 i
Gem. 6 u. dhr. de Vries. RK Kerk 9.
10 en 12 u. (zat. 7 u.).
Leimnlden Herv. Gem. 9.30 u. ds.
de Vree, Geref. Kerk 9.30 u. ds. Be
semer, i u. ds. v.d. Ree. RK Kerk
(zat. 7 U.) 7.80, 9.80 en 11.15 u.
Ltsse Herv. Gem. Grote Kerk
10.30 en 18 u. (zangd.), da.Oostlnga,
Pauluskerk 9 u. ds Oostlnga, Geref.
Kerk 10 en 9 u. ds. Rullmann, Den
Haag. Chr. Geref. Kerk 10 en 480
u. ds. C. Bos. Geref. Gem. 10
u. ds. Hakkenberg. Geref. Kerk vrij
gemaakt Pr. str. 10 en 16.80 u. ered.,
Geref. Kerk Vrljg. Salvatorl 9 en 17
u. ds. Waagmeester. Oud Geref. Gem.
9.30 en 16 u. leesd.. do. 24 juli 19.30
u. L. Moerkerken. Aktle Krulstoch-
v. 7.15 u.) 10 u., Kapel St. Bavo 9.3
Oegstgeest Herv. Pauluskerk ds.
Visser, 10 u.f Gem. centrum ingang
Wijttenbachweg ds. De Wit. 10.30 u.,
Groene of Wllllbrordkerk (Herv./ R.
Kath) prof. De Jonge en kap. Poel-
ma. 9.30 u., Oec. Dienst Schrift en
Tafel, Diaconessenhuls (Ref.) ds.
Hemmes. 10.30 u., Geref. Kerk Mau-
i itslaan 10 u. ds. v. Veen. 7 u. ds.
Marseille, Geref. Vrljg. 880 u. leesd.
3 u. kand. Wendt, Geref. Vrljg. bul
ten verb. 8.45 u. dhr. Poeder. 4 u. dhr.
Mollema, RK Kerk 9, 10, 12 en 6.30
u. (zat. 7 u.) Baaaventura 8. 10 en
11 u. (zat. 6.30 u.).
Onde Wetering Herv. Gem. 9.30
Geref. Gem. geen dienst, RK Kerk
«Meerkreuk) (zat. 7 u.) 8.15, 9.45.
11.30 en 7 u.
RIJnsaterwoude Herv. Gem. 9.30
u. ds. Kool, 7 u. ds. Oostenbrug, Chr.
Geref. Kerk 980 u. dienst, 8.15 u. ds.
der Ree, 6.30 u ds Huizebosch.
Zevenhoven Herv. Gem. 9.30 i
Van Malse
ds Boes.
9 en 10.46
Zoeterwoude Herv Gem. 10 ds.
Schoch. RK. St. Janekerk (zat. 7.30
u) 7.30. 10 en 11 u. R. K. Christus Dle-
naarkerk (zat. 7u) 7,30. 10. 11 en 6 uur
RK. kerk Meerburg (zat. 7 u) 10. 12
s Van Haelen, 5 i
Besemer. R.K. kerk (sat. 7 uur). 8. 10
Gezegd/geschreven
De kerkelijke hemel hangt vol
lichtkogel9 (noodsignalen), maar dat
is dan ook vaak het enige licht dat
op de problematiek wordt geworpen.
Dr. D. Lissenburg in zijn Tilburgse
proefschrift over veranderingspro
cessen in de kerken en hoe Je die
kunt begeleiden of niet.
Bij de plannen tot bouw van
nevenruimte bij een kerkgebouw
voor activiteiten binnen de kerkelij
ke gemeente speelt de behoefte aan
een statussymbool voor de gemeente
mede een roL
Stelling bij het Utrechtse proef
schrift van dr. C. H. B. Berkhuis
over hervormde gemeenten in
Noord-Holland.
Op 2 Juli J.L heeft kardinaal
Alfrlnk in een brief aan de paus zijn
ontslag gevraagd als aartsbisschop
van Utrecht. Dit deelt hij mede in
een brief aan pastores en gelovigen
van het aartsbisdom. Na een woord
van dank voor de gelukwensen bij
zijn 75ste verjaardag schrijft de kar
dinaal: 'u weet, dat sinds het twee
de Vaticaans concilie van bisschop
pen gevraagd wordt, dat zij bij het
bereiken van deze leeftijd hun ont
slag aanbieden Daaraan gevolg ge
vend heb ik enkele dagen voor mijn
verjaardag, op 2 juli J.I., aan de
paus schriftelijk mijn ambt van
aartsbisschop van Utrecht ter vrije
beschikking gesteld. Voor de toe
komst van onze geloofsgemeenschap
zullen in de komende tijd belang
rijke beslissingen genomen moeten
worden. Ik vraag u daarom met
aandrang in de voorbeden te willen
bidden, dat de geest van God diege
nen zal leiden, die over het toekom
stig bestuur van het aartsbisdom
Utrecht moeten beslissen, aldus
kardinaal Alfrink In een brief aan
priesters en gelovigen van het aarts
bisdom Utrecht.
Donderdag is in de Utrechtse
jaarbeurshallen de jaarlijkse dis-
trictsvergadiering van Jehova's Ge
tuigen begonnen onder het thema
'goddelijke soevereiniteit'. De congres
leiding verwacht op deze bijeen
komst, die over drie perloden is ver
deeld, meer dan 40.000 bezoekers,
onder hen zijn 30.000 Jehova's Ge
tuigen, de andere zijn belangstellen
den. Op de eerste dag waren opval
lend veel baby's en kinderen aanwe
zig. Dagelijks worden gemiddeld zes
toespraken gehouden, afgewisseld
met drama, lied en muziek. Voor
zitter Versteege opende het congres
donderdag met een toespraak 'dankt
Jehovah voor zijn liefderijke goed
heid'.
De bijeenkomsten duren telkens
vier dagen. De laatste bijeenkomst
is 3 augustus afgelopen. In het zwem
bad *De Hommel' zullen nieuwe ge
lovigen, na een opleidingsprogram
ma in bijbelstudie te hebben gevolgd,
worden gedoopt.
Trouw aan katholieke leer voorop
Oecumenische initiatieven moeten niet alleen individuen ter harte gaan, maar een uiting
zijn van het leven van de plaatselijke kerk. onder leiding van de bisschop en in nauwe
samenwerking met de oecumenische commissie van het bisdom en van de bisschoppen
conferentie. Daarbij staat de trouw aan de katholieke leer voorop en dient de bisschoppen
conferentie te handelen in overeenstemming met het Romeinse secretariaat voor de een
heid.
het document toenemende samen-
werking op tal van terreinen vast.
Zo wordt bijv. bij 133 bijbelvertalin
gen interkerkelijk samengewerkt.
Rade-n
Uitvoerig gaat het stuk in op de
raden van kerken, die echter - zo
wordt gewaarschuwd - niet het
begin vormen van een nieuwe kerk
ter vervanging van de geloofsge
meenschap die nu bestaat in de
R.K. Kerk.
Het stuk verwijst naar een
uitspraak in wereklraadsverband,
dat een kerk de andere lid-kerken
niet in de volle en ware zin van het
woord als kerken hoeft te erkennen.
Het document zegt, dat volgens het
laatste concilie de R.K. Kerk nog
steeds de enige kerk is.
Het gaat ook over spontane
informele groepen van christenen
uit verschillende kerken, die bezig
zijn met gebed, actie, gemeenschap
sleven, gesprekken, getuigenis en
evangelisatie, - experimenten die
vanwege hun intuïties niet zonder
belang' zijn voor de toekomst van 'de
oekumene'. Maar wel wordt aangera
den, dat deze activiteiten zich
ontwikkelen in verbondenheid met
de bisschop, omdat ze anders
ontrouw aan de r.k. beginselen en
zelfs sektarisch zouden kunnen
worden.
Eén duidelijke moeilijkheid acht het
Romeinse secretariaat voor de
eenheid verklaringen van raden van
kerken, die - al of niet voorzien van
een theologische onderbouw - vaak
handelen over sociale rechtvaardig
heid, ontwikkeling, welzijn en ethiek.
Spreekt zo'n raad uit naam van
leden, van allen? Of wordt bijv.
alleen maar een verklaring aan de
kerken aangeboden? Een plaatselijke
R.K. Kerk zal dat vooraf opgehelderd
moeten krijgen, alvorens lid van een
interkerkelijke raad te worden.
De reeds stroeve verhouding tussen
het Zuidafrikaanse en het Neder
landse Bijbelgenootschap wordt er
niet beter op, nu men in
Zuid-Afrika twee zwarte theologi
sche medewerkers zonder opgaaf
van redenen heeft ontslagen.
Het zijn ds. Pardsand, vertaler,
en ds. Luyhdmbe, vertaler en
tevens penningmeester van het
genootschap.
Zelf nemen zij aan omdat er in
hun werk geen aanleiding tot
ontslag kan liggen dat de oorzaak
ligt bij hun contacten met de Black
People's Convention (waarvan ds.
Farisani voorzitter is) en met het
onlangs besmet verklaarde Christe
lijk Instituut van dr. Beyers Naudé.
Nauüe.
De regering in Djakarta heeft
ter bevordering en handhaving van
de godsdienstvrede in Indonesië voor
gesteld een 'interreligieuze raad voor
samenwerking', op te richten. Aan
deze raad zouden moeten meewer
ken de raad van (protestantse) ker
ken en de katholieke raad in Indone
sië, het "secretariaat voor samenwer
king van de religiegemeenschappen"
van hindoes, boeddhisten en syncre-
tisten en de in oprichting zijnde mos
lem eenheidsorganisatie "Majlis Ula-
De regering heeft gezegd dat de
door haar voorgestelde raad "de uit
dagingen van deze tijd" zal moeten
aannemen en "actief meewerken
aan d e opbouw van de Indo-
sische natie en aan de vooruitgang
van de Indonesische samenleving'.
De raad dient de ontwikkeling van
een harmonisch samenleven van de
aanhangers van de verschillende
godsdienstige gemeenschappen te be
vorderen als 'belangrijke rol vaneen
partner van de regering bij de na
tionale ontwikkeling'.
Er ls weerstand tegen het plan,
dat vooral wordt gezien als pogin de
greep op de religieuze groeperingen
te versterken. De Indonesische R"id
voor Islamitische zending heeft >Is
eerst bedenkingen gepubliceerd en
gezegd, dat het plan 'eeraer als poli
tieke manoeuvre ls te beschouwen,
dan dat men van een vooruitstre
vend religieus ontwikkelingsprogram
ma kan spreken'.