De saxofoon wacht op zijn emancipatie ...e/7 gisteren vandaag ^toegeficht^. 'Achter het Nieuws' bekendste actualiteitenrubriek Niet alleen een striptease instrument aïatlS..H TOP DERTIG TOP DERTIG •aaC«?°idraa SSCS-"-' RADIOPROGRAMMA TV morgen) VRIJDAG 18 JULI 1975 HTVERSUM Gemiddeld 60 pro cent van de ondervraagden in een telefoon-enquete van de afdeling kijk- en luisteronderzoek van de NOS wist de namen van de tvractualitei- ten van de vijf a-omroepen alsmede die van "Den Haag Vandaag" te noemen. De grootste bekendheid viel VARA's Achter het Nieuws ten deel. Ondervraagden uit de eigen ach terban van de a-omroepen wisten ,voor gemiddeld 74 procent de naam van de rubriek die bij een omroep behoort. Hierbij bleek Aktua van de TROS de hoogste ogen te gooien. Op de vraag naar namen van tv-pre- sentatoren bleef 45 procent het antwoord schuldig, 36 procent noem de een of twee namen, 19 procent drie of meer. De grootste bekend heid geniet Wibo van de Linde (ge noemd door 30 procent), dan volgt Jaap van Meekeren (22 procent). Ongeveer dertig procent van het publiek dat .de aktualiteitenrubriek volgt is 35 jaar en jonger, 25 procent is op een leeftijd tussen 35 en 50 jaar, 25 procent tussen 50 en 65 en een kleine 20 procent is ouder dan 65 Jaar. Ongeveer 15 procent heeft middelbaar of hoger onderwijs ge volgd. De meeste ondervraagden merk ten geen politieke invloed op in de actualiteitenrubrieken. Achter het Nieuws werd door de ja-zeggers nog het meest politiek gekleurd geacht, Den Haag Vandaag het minst. Wat Brandpunt betreft: een meerder heid noemt deze rubriek katholiek, een minderheid links. Den Haag Vandaag (NOS) wordt het meest betrouwbaar geacht, Aktua (TROS) het minst, en Achter het Nieuws (VARA) een beetje minder dan Brandpunt (KRO), Hier en Nu (NCRV) en Televizier Magazine (AVRO). Wibo v. d. Linde: bekendste nieuwspresentator. met Het ls nog altijd eenvoudiger om een muziekinstrument uit te vinden dan om het ingeburgerd te krijgen in het officiële muziekle ven. Kijk maar naar de saxofoon. De Belg Adolphe Sax construeer de het instrument rond 1840 ter verrijking van het harmonie-or kest. Door Aad van der Ven De saxofoon is op diverse terrei nen populair geworden jazz, amusementsmuziek maar in de zogenaamde klassieke sector is deze gekrulde toeter toch een vreemde eend in de bijt gebleven. Vier Nederlanders willen deze si tuatie veranderen en ze doen dat ook: Leo van Oostrom, Ed Bo gaard, Adri van Velsen en Jacques Landa. Zij vormen sinds 1969 het Nederlands Saxofoonkwartet en zij geven les aan diverse Neder landse conservatoria. Als groep geven ze talloze school- concerten tot in de meest achteraf gelegen plaatsen van Nederland, maar ze hebben ook in de Verenigde Staten gespeeld. Als individuele musici proberen ze in de pedagogische sector iets van hun enthousiasme op andere over te brengen, en enthousiasme voor het muziekinstrument dat, zo zegt Leo van Oostrom, „lang beschouwd is er iemand, door wie de saxofoon misschien hier en diaar nog wel beschouwd wordt als een vrij smerig voorwerp, een instrument voor bij de striptease in schemerige etablis sementen." In een Utrecnts etablissement, met schemerig en zonder striptease, vindt een gesprek plaats met drie van de vier leden van het Nederlands Saxofoonkwartet. Jac ques Landa is door dringende werkzaamheden audities voor harmonie-orkesten in het zuiden des lands verhinderd. Maar ook zonder hem wil de conversatie wel vlotten, want Leo (sopraansax), Ed (altsax en zakelijk leider van de groep) en Adri (tenorsax) hebben geen gebrek aan gespreksstof. De aanleiding tot het gesprek is het bezoek dat ze kort geleden aan Berlijn hebben ge bracht. Aan de Hochschule für Musik aldaar nog altijd een van de bolwerken van de Westerse muziek cultuur, hebben zij hun opwachting gemaakt. Aangezien daar geen vakopleiding voor saxofoon bestaat en de sax trouwens in geheel Duitsland een verwaarloosd instrument is had Hochschule-directeur prof. dr. Hel mut Roloff het Nederlands Saxo foonkwartet uitgenodigd in zijn instituut concerten en demonstraties te geven. Ed zegt: „Wat de saxofoon aangaat is de situatie aan de Berlijnse Hochschule, 't grootste muziekoplei dingsinstituut van West-Duitsland, zo achterlijk als op de muziekschool in Nieuwe Pekela. Ze hebben daar geen notie van het enorme repertoire dat er voor onze instrumenten bestaat. We hebben ons zelf daar maar op een voetstuk gezet. Anders bereik je niets. Belangstelling was er in ieder geval genoeg. En wie weet, wanneer Berlijn begint aan een saxofoonop leiding volgt München misschien ook." En hoe staat het in Nederland? Leo, Hagenaar en de enige van het viertal met een veelzijdig verleden in de jazz: „Niet alleen is het sinds enkele jaren zo dat aan de conservatoria hier de gelegenheid bestaat saxofoon te studeren en dat van die mogelijkheid relatief veel gebruik wordt gemaakt, ook bij de amateurs heeft zich wat dat betreft iets ontwikkeld. Er was een tijd dat alle jongens met belangstelling voor een blaasinstrument klarinet wilden spelen. Dat is veranderd. De saxofoon is op de muziekscholen veel populairder geworden." WAARDERING Maar hoe is hier de waardering voor de saxofoon als concertinstrument? Ed, wonend en lesgevend in Utrecht, de vlotste spreker van het stel: „Als een echt concertinstrument wordt de saxofoon door de meeste mensen nog niet gezien. Je merkt die misverstanden bij de concerten die 1 2) Stand by your man, Tam 17 (i6) Autobahn, Kraftwerk; my Wynette; 18 (30) Roll over lay down, Status 2 1) If you go, Barry en Eileen; Quo; 3 (12) The elephant song, 19 (22) Long hot summer, Galaxy- Kamahl; Lin; 4 5) Dolannes melodie. Paul de 20 Zomertijd, Mieke en Vader Sennevjlle en Olivier Tous- Abraham; saint; 21 Actiën, The Sweet; 5 3) SOS, Abba; 22 Seven Eleven, Catapult; 6 (13) Ramaya, Afric Simone; 23 Ach Heinrich, Emily und 7 7) Before the next teardrop Tom; falls, Freddie Fender; 24 One of these nights, The 8 4) Vino, Imca Marina; Eagles; 9 8) Moonshine Sally, Mud; 25 (14) Disco Shirley, Shirley en 10 (18) Foe deeh oh deeh. The Company; Rubettes; 26 (23) Nothing else to do, Maggie 11 6) I'm not in love, 10 cc; MacNeal; 12 (10) Take your mama for a 27 Tu t'en vas, Alain Bar ride, Lulu; rière et Noëlle Coerdier; 13 (17) Don't call us we'll call you, 28 (11) For the good times, Albert Sugarloaf; West; 14 (26) Seventy five. Limousine; 29 (15) Like a Spanish song, The 15 9) Oh Monah, Nat Gonella en Cats; Ted Easton; 30 (19) Coco (not coming today), 16 (28) Feelings, Morris Albert; Jackpot. we voor allerlei kamermuziekvereni gingen hebben gegeven. Ze denken dan aan Willem Breuker. Die zegt: gewoon die toeter pakken en dan lekker spontaan spelen. Wij zijn daar niet afkerig van, maar we willen toch altijd zo mooi mogelijk spelen." Is er in Nederland een grote belangstelling voor het Nederlands Saxofoonkwartet? Adrie van Velsen, inwoner van Zoétermeer, leraar aan deDelftse Muziekschool en het Maastrichts Conservatorium: „Het is een beetje stil geworden. We hebben in dit seizoen veel minder uitnodigingen gekregen dan in het vorige seizoen." Leo: „Ik geloof toch dat dit een natuurlijke terugslag is van de -activiteiten in de laatste jaren. We hebben via het Nederlands impresa riaat zoveel concerten gegeven, vooral sinds het koffieconcert in de mode is gekomen, dat de meeste kamermuziekverenigingen waar schijnlijk liever even willen wachten met ons opnieuw te vragen. We doen ook veel voor de stichting Het Schoolconcert." Ed: „Daar zit wel een gevaar is. Die schoolconcerten zijn slopend. Je moet uitkijken als je zo op een middag twee scholen bezoekt dat je niet op je routine gaat spelen. Ik vind overigens dat we, al is het nu voor ons wat te rustig, dat we niet ontevreden mogen zijn. De klarinet heeft een paar eeuwen nodig gehad om ingeburgerd te raken. De saxofoon heeft een snelle ontwikke ling doorgemaakt en er gebeurt momenteel veel, al komt het niet allemaal met veel tamtam naar buiten." Adri: „Ja, in de opleiding gebeurt er wel veel, maar ik vind dat de saxofoon nog niet als volwaardig concertinstrument is geaccepteerd. - Dat is het kernpunt." Leo: „Je kunt het ongeveer vergelijken met de positie van de accordeon. Alleen is de saxofoon bevoorrecht met een groter concert repertoire. Dat weten de mensen gewoon niet: er bestaat werkelijk veel muziek voor saxofoon en speciaal voor saxofoonkwartet waar mee je volwassen concertprogram ma's kunt vullen. Vooral veel Franse DODELIJK #trainPo1 .midget «boot]®5 NEDERLAND I 16.25 Tour de France (NOS) 18.45 Minimolen (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19 05 Europese Pony Team Kampioenschappen 1975 in Rot terdam (NCRV) 20.00 Journaal (NOS) 20.21 Gehuild in het woud, speelfilm (NCRV) 2155 Ander nieuws (NCRV) 22 30 Liedjes voor het slapen gaan (NCRV) 22.55 Geloven in de onvoltooid verleden tijd, tv-serie (IKOR) 23.25 Journaal (NOS) 23.30 Samenvattend verslag Tour de France (NOS) NEDERLAND II 18 45 Minimolen (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 AVRO's Toppop presenteert de Nationale Hitparade (AVRO) 20.00 Journaal (NOS) 20.21 Cannon, tv-serie (AVRO) 21.10 De gebroeders Hammond, vervolgserie (AVRO) 21.55 Televizier Magazine (AVRO) 22.40 AVRO's Sportpanorama met de Internationale Tennis kampioenschappen van Nederland (AVRO) 23.50 Journaal (NOS) Er komen steeds meer groepen die er ons attent op maken dat wij niet zo goed leven, dat we onze levensstijl moeten gaan vernieuwen. Hoewel het geen nieuw thema is wordt toch vooral na de oproep van de Raad van Kerken vorig jaar no vember en de oprichting van een werkgroep gesproken van een "nieuwe levensstijl". Het is vooral een kwestie van be zinning, waarbij een groot aantal vragen meespeelt, als leven we om te verdienen of verdienen we om te leven? Besteden we ons geld wel goed? Hoe komt het verschil tussen rijke en arme landen? Is de welvaart in de wereld wel rechtvaardig verdeeld? Over deze zaken gaat de aflevering van het NCRV- programma "Ander Nieuws" vanavond om 21.55 uur op Ne derland 1, waarin onder anderg wordt gesproken met Liebje Hoekendijk over vrijwilligerswerk en de Stichting Werkwinkel en met dr. Hans Opschoor, voorzitter van de Werkgroep Nieu we Levensstijl van de Raad van Kerken. Deze laatste zegt over de problematiek onder meer: "We kunnen wél over ver nieuwing praten, maar de mensen moeten de nieuwe levens stijl, de andere maatschappelijke structuur ook willen." polier8 A V. ol P. dag muziek van componisten als Pierne, Franaix en Ibert. Messiaen werkt momenteel aan een stuk voor saxofoonkwartet. En in Rusland hebben we Glazoenow, die een econcert voor saxofoon en orkest en een saxofoonkwartet schreef." Ed: „Veel Nederlandse componisten hebben ook stukken voer ons gemaakt: onder andere Joep Straes- ser, Tristan Keuris, Theo Loevendie, Maarten Bon en Klaas de Vries. We hebben nu ongeveer vijftien Neder landse stukken op ons repertoire." Waarom al die Bach-bewerkingen compleet met slagwerk op de enige grammofoonplaat van het Neder lands Saxofoonkwartet die een paar jaar geleden bij Polydor verscheen? Ed: „Je moet natuurlijk niet meteen hoog van de toren blazen. Die plaat was bedoeld als een vlotte introductie. We staan er eigenlijk niet meer achter." Het Residentie-Orkest introduceert in het komende seizoen het concert voor saxofoonkwartet en orkest van Jean Martinon. Ed: „Ja, een aardig initiatief. Maar daar moest zo nodig een Franse groep voor gevraagd worden* het kwartet van Deffayet." LONDEN Ringo Starr, die drummer was van de Beatles, is ge scheiden van zijn vrouw Maureen met wie hij tien Jaar geleden ge trouwd was. Maureen wenste de scheiding op grond van overspel van de 35-jarige Ringo met zijn Ameri kaanse vriendin, het model Nancy Andrews (24). De advocaat van Maureen (28) deelde mee dat beiden het vrijwel eens waren over financiële aange legenheden en over de toewijzing van de drie kinderen die zij hebben: Zak, Jason en Lee. De geschiedenisboekjes over de 20e eeuw zullen een verschrikking worden voor de schooljeugd in de toekomst. Het meest recente histori sche gebeuren was weer prima in de huiskamer te volgen: als de televisie niet bestond zou de ruimtevaart haar hebben uitgevonden. Een groot deel van de zendtijd over het Apollo-Sojoez-proj eet werd door de NOS gevuld met een gezamenlijke Eurovisie-documentatie voor 27 lan den over de toepassingen van ruimtetechnologie in het leven op aarde. In Space for man werd daar hoofdzakelijk in positieve zin over gesproken. Het ruimtevoedsel, de pace-maker, de gewichtssimulator, de 400 miljard gulden die de exploratie van de ruimte heeft gekost, bewerksbeligden meer dan enigë stevige handdrukken. Ruimte de mens werd gepresenteerd als een inventariserende verdediging van de ruimtevaart. Je zou je echter af kunnen vragen of je geen pace-maker kunt ontwerpen, omdat je een pace-maker wilt ontwerpen en niet omdat je een vlag op de maan wilt planten. De makers van de film hadden zich die vraag niet gesteld. Veel aandacht in ruimte voor de mens kreeg de Landsat, een satelliet uitgerust met apparatuur waardoor olievervuiling, wervelstormen ed. gelocaliseerd kunnen worden Zelfs een miniem veld met papavers, de heroine-leverancier, kan zodoende opgespoord worden. Dat is mooi, denk ik dan, maar er is ook een andere kant. de „big brother is watching you"-kant. De almachtige Landsat kan misschien wel een kaart aanleggen van huishoudens waarin hagelslag op het brood wordt gegeten. De documentaire over de prachtige verworvenheden van de ruimtevaart had kritischer gekund. In de VARA-terugblikrubriek „Zo was het" weid deze keer een veelheid aan programma's uit vervlogen tijden teruggehaald. „U zult het wel leuk vinden die bekende gezichten eens terug te zien", zei presentatrice Letty Kosterman. Christel Adelaar als Mammaloe, dr L. van Egeraat, in de 'stoel van Mies, Cor Steyn, Henk van Montfoort met „ik zou zo graag eens serieuze dingen zingen", zo was het, ooit. Maar hoe was het nou werkelijk? Letty Kosterman en het team achter „Zo was het" willen kennelijk vermijden dat het wat al te zeer schattig en neerbuigend terugkijken wordt. De prijs van dit streven is het ontbreken van enig verhelderend inzicht in hoe de tv ooit was en zich ontwikkelde. Ik ben het zelf maar even een beetje nagegaan. In de laatste november-week van 1964 bijvoorbeeld (Nederland II was daar nog maar pas. kleurentelevisie was er nog niet) had de VARA viermaal uitzending. Op zondag sprak dr. L. de Jong zijn buitenlands commen taar in „De wereld van vandaag", vervolgens kwam de Rudi Carrell- Show vanuit België, de VAR A-avond werd besloten met de tweede aflevering van Maigret. Op dinsdag debuteerde Theo Eerd- mans met „Tel uit Je winst", verder was er Achter het nieuws en het Lurelei-cabaret. Op donderag had de VARA Nederland 11 met onder meer de Lucy-show en een discussie over kunst en cultuur. Zaterdag 28 november was Top of Flop, Achter het nieuws. Reacties op reacties, een show met Rob de Nijs, een toneelstukje en Zo ls het toevallig ook nog eens een keer. Zo'n lilstje leert mij meer dan ..Zo was het". Is aan Christel Adelaar, dr. L. van Egeraat en Henk van Montfoort, de studiogasten. werke lijk niets aardigere te ontfutselen dan het antwoord op de standaard vraag hoe zij hun bekendheid ervaren hebben? De gouden medaille voor interview techniek gaat echter naar president Ford, die, zodra zijn landgenoten overgestapt waren, even voor journalist mocht spelen en enige vragen stelde, waarop, om Chriet Titulaer te citeren, de antwoorden „Uiteraard: Ja" waren. Toen presi dent Ford herinneringen op ging halen aan een picknick met de ruimtevaarders in Virginia scher.en de hoge vliegers het ook maar gezwets in de ruimte te vinden, zij begonnen door het beeld te zweven. BERT VAN DER VEER VRIJDAG 18 JULI ziek. 12.16 Overheidsvoorlichting: fran- Ze zijn het er met z'n drieen over eens dat het hebben van een plaats in een orkest dodelijk is voor het kamermuziekspel. Leo: „Wanneer je het echt in de kamermuziek wilt zoeken is de combinatie met lesgeven veel beter." Ed: „Bovendien is het zo dat je, om een kwartet als dat van ons in leven te houden, vanuit de groep andere activiteiten moet ontwikkelen." Zo'n activiteit, weliswaar georgani seerd door de Eduard van Beinum Stichting maar met een belangrijke inbreng van het Nederlands Saxo foonkwartet was de internationale werkweek voor saxofonisten die enkele maanden geleden in Huize Queekhoven bij Breukelen werd gehouden. Ed Bogaard en de prominente Franse Saxofonist Jean- Marie Londeix (leraar aan het conservatorium van Bordeaux en gastdocent in de Verenigde Staten en Moskou) hadden de leiding. Zo werden de banden tussen Nederland en Fiankrijk (het enige land met een klassieke saxofoontraditie) op dit terrein nog eens aangehaald. daag. 20.00 Nieuws. 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum III NOS: 18. Friesche Elfstedenweek 1975. (Tussen week 1976. AVRO: 20.05 Burengerucht. 21.02 De Negen-uur-show. 22.02 Ra diojournaal. 22.05 (S) Superclean 23.02 (S) Vanavond ijoi ----- end-Muzlek-Magazl: laat. 0.02 Radiojournaal. 0.05 1.02 Soultime USA. 2.02 Continu de nacht door. 4.02 Voor dag en dauw. (2.02, 4.02 en 5.57 radiojournaal). NCRV: 6.02-7.00 (S) Klaar wakker. ZATERDAG 19 JULI Hilversum I huls. TROS: 12.26 Med. en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.41 Ak I tua II. 13.00 Tross-country. 14.00 (S) De fop-shop: licht muziek. 14.45 De Tijdmachine, hoorspel. 16.04 (S) Luis ter uit en thuisnaar Annet de Langen: programma voor militairen. (15.30-15.33 Nieuws). 17.30 Nieuws. 17.32 Aktua Mag. Hilversum II VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend- gym. 7.20 (S) Z.O. voor alle kinderen die op zijn. 8.00 Nieuws. 8.11 Dingen van de dag. 8.23 (S) Z.O. gaat ver- dervoor leaereen. 10.30 Gesprek met Willy Alfredo. 11.00 Nieuws. 11.03 (S) Etablissement ln de veertiger jaren: oude liedjes. 11.30 AndermaalCen traal: herhalingen van interviews. 12.30 Z.I. Sport. 13.00 Nieuws. 13.11 Apollo-SJoez. 13.15 (S) Wegens vakan tie gesloten. (13.40-13.45 Apollo SoJoez project, rep.) NOS: 15.00 (S) NOS Jazz. 15.30 Gamma van alpha en beta, wetenschappelijk programma. 15.59 Apollo SoJoez testproject, rep. 16.05 Nieuws. 16.08 (S) Het Zwarte Schaap. 17.00 Friesche Elfstedenweek 1975. 7.45 Voor blinder 1.65 Med., SOS- Hilversum III NCRV: 7.02 (S) Drie op Je boter ham. 8.03 (S) Drie op Je Pers Vers. 9.03 <S) Tot 1 Representant*. 19.59 Programma-over zicht. WDR: 18.00 Handel en geen wandel. 18.10 Wo die Llebe hlnfallt: de waakhond. 18.40 Akt. 19.20 Gisteren gelezen. 19.45 Planoconcert. 20.00 Jour- weerberlcht. 20.15 Die ZUr- land- cher Verlobung. Duitse speelfilm. 22 A"- Der 7 Slnn. 22.05 Rep. uit Bonn. Tatort, misdaadserie. 0.10-0.16 Journaal Duitsland II Journaal. 17.10 Dlese Flegel ge- papa. 19.00 Journaal. 19.30 Buitenlands Spass an der Freud. 21.15 Jour Nederland I Journaal. AVRO: 15.02 Zo hoor Je nog eens wat: mensen vertellen van vroeger. 15.36 AVRÓ's Sportpanorama. NOS: 18.25 Tour de France. 18.45 Ml- 18.55 Journaal. AVRO: 19.05 (S) Schrijf es 'n kaartje verzoekplatenprogramma. (Tussen 14.03 en 18.00 rep. Tour de France. (16.03 (S) Sportshow. DUITSE TV muziek. (7.30-7.40 Nle Aktua I. 8 30-8.35 Nieuws. 8.36-8.45 Gymn.) 9.00 (S) Wegwezen, tops voor weekendtrips. 9.30 Tl en-om. kinder programma. 10.00 (S) Aktua sport. (10.30-10.32 Nieuws). 11.00 (S) Hartje WÊBÊ Amsterdam: mensen, meningen, mu- schau mag. 19.26 Gisteren gelezen: Special, amusementsprogramma. 21.10 De zomer in het hoofd 21 20 Alle Hens tv-serle. 22.10 The new Dlek van Dyke show. 22.35 Orgelklanken uit Studio I. NOS: 22.45 Journaal. Nederland II 18.45 Minimolen. 18.55 Journaal. KRO 19.06 The Flints tones 19.25 Kareltjes

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 5