I 3 De Godfather II briljante film kardomel De Vrijgemaakten rekenen af met de andere kerken Gevechten door vier musketiers Gezonde magere karnemelk met aardbeien of perziken. VRIJDAG 18 JULI 1975 De inquisitie heeft geen al te beste naam, zeker niet in ons land. Nochtans betekent dit woord alleen maar "onderzoek", vrij on schuldig. Maar in de praktijk was zij niet zo onschuldig. Het werd een rechtbank die belast was met het opsporen en straffen van ket ters. De inquisitie is reeds zeer oud in de kerk en het gevaarlijke was hier het hand in hand gaan van kerkelijke en burgerlijke overheid. De bisschoppen straften de ontdekte ketters met de ker kelijke ban. De wereldlijke over heid voegde er burgerlijke straf fen aan toe, zodat een gestrafte in feite uit heel de samenleving kon worden gebannen. We weten dat dit tenslotte is uitgelopen op de brandstapels en dergelijke straffen, die weerzin wekten van steeds meerderen in de samenle ving, zodat tenslotte met deze vorm van inquisitie het tegen overgestelde werd bereikt dan de bedoeling was. Leertucht Deze extreme vorm van inquisitie heeft het protestantisme in ons land niet gekend, maar dit wil niet zeggen, dat men hier geen inquisi tie heeft gehad. In het gereformeerd protestantisme van ons land heeft men van het begin af aan de leer- tuoht gehad. Het was altijd weer een benauwde zaak wanneer een ambts drager van de kerk (om hen ging het voornamelijk) beschuldigd werd van onrechtzinnigheid in de leer. Er is een geval bekend van een predikant die, in het midden van de 17de eeuw, een contract had aangegaan met de Oostindische Compagnie om «in het land ginds enige jaren dienst te doen. Hij was reeds met zijn schip in En geland, toen hij hoorde dat er een be schuldiging van onrechtzinnigheid te gen hem was ingebracht. Hij pakte onmiddellijk zijn spullen bij elkaar en keerde terug om zich te verdedi gen. In de toenmalige maatschappij was het ook een ingrijpende zaak wanneer iemand door de ban van de kerk werd getroffen. De brand- Btajpel kwam er wel niet aan te pas, De -les gelezen Nu doet zich in ons land het merk waardige geval voor dat de Vrijge maakte Geref. Kerken steeds meer gaan optreden als "inquisiteurs" over de andere kerken. Op een congres van de Geref. Gezindte, waar de vrij gemaakte prof. J. Douma met vreug de werd ingehaald, heeft deze de an dere kerken, waarvan hier vertegen woordigers aanwezig waren, geducht de les gelezen. Het kwam er op neer dat alleen de Vrijgemaakten rechte wegen gaan, naar de belijdenis van de kerk, en deze belijdenis hebben al le kerken van gereformeerde signa tuur in ons land gemeen. Nu zou het flauw zijn om te zeg gen: kijk ook maar eens naar jezelf. Wat is er niet omgegaan in jullie kerken sinds de vrijmaking! Hoeveel kerken zijn er niet die bij jullie bui ten verband zijn geraakt. Het is lang zamerhand een hele reeks geworden. Afwijking van de belijdenis is een gevaar voor de kerk dat we niet moe ten onderschatten. Daarover wordt nogal eens al te luchthartig gedacht en gesproken. De rechte verkondi ging van het Evangelie is een ernsti ge zaak en er is geen enkele kerk denkbaar die zich daarmee niet in een of andere vorm zal moeten bezig houden. Dat doet bijv. de N.H. Kerk ook, die in dezen nogal eens als het zwar te schaap in de kudde wordt ge brandmerkt. Ook zij is toch wel de gelijk bezig met het opzicht over de leer en de prediking en er zijn heel wat stukken van deze synode aan te wijzen die richtlijnen aangeven die betrékking hebben op de leer en in verband daarmee op de prediking. Valse kerken Maar, om op de Vrijgemaakte Geref. Kerken terug te komen; we troffen in het "Gereformeerd Kerk blad" onlangs een stuk aan onder de titel: De strijd van de Geref. Ker ken (vrijgemaakt) tegen de valse kerken. De titel reeds liegt er niet om. Het is een stuk - zo staat er bij - dat aanvankelijk werd geschre ven als studiemateriaal voor het voortgezet onderwijs, de redactie achtte kennisneming in bredere kring nuttig en leerzaam. Tot die valse kerken behoren dan allereerst de Geref. Kerken die bui ten het verband van de vrij gemaakte kerken zijn geraakt. We kunnen in dit stuk historie lezen hoe dit zo gekomen is. Zij zaten oor- spronkeiljk in de goede schaapskooi, maar door hun binding aan de valse leer, moesten zU wel uitgestoten wor den. De synode heeft dan ook niet geaarzeld dit gezwel uit te snijden. "Het bittere resultaat werd: een aan tal predikanten moest worden ge schorst en met hen gingen onge veer 23.000 leden van ons weg". Hoe zeer dit valse kerken zijn in de ogen van de Vrijgemaakten, blijkt wel uit het feit (aldus het stuk) dat deze "buiten-verband-kerken nu al jaren vergeefs worstelen om een normaal kerkverband te vormen". Men geeft aan jonge mensen die predikant wil len worden het advies naar de theo logische hogeschool van de Chr. Geref. Kerken te gaan. Het eind oordeel is dat, nu men geen radikaal neen tot de dwaling spreekt, men te recht komt in independentisme (on afhankelijkheid; iedere gemeente gaat haar eigen gang). Zo verspeelt men de kerknaam. "Onze afstand tot hen blijft onverkleind, zolang strikte binding aan de confessie en handhaving van het kerkverband ontbreken". Gekapitteld Niet minder worden de synodale Geref. Kerken gekapitteld. De jeugdbonden hebben in 1970 aan de synoden een werkplan aangeboden (Samen op weg) dat in tien jaar de eenwording met de N.H. Kerk moest verwerkelijken. "Mee dank zij het vierschünsel-Kuitert, Wiersimga enz. went men er, helaas, aan het vrijzinnig denken van de koplopers- groep. Deze Geref. Kerken zijn ook al een modaliteitenkerk geworden". En zo kan de eenwording, waarnaar de jongeren streven, snel voortgaan. De verontrusten bewerken alleen 'een machtig stuk immobiliteit' doordat zij per sé in het kerkverband willen blijven, zoals dat ook het geval is met de Geref. Bond in de N.H. Kerk. Wat er op deze manier van de be lijdenis terecht komt is te zien in de 'proeve van belijden' van de hoog leraren Berkhouwer en Ridderbos, waarin het "typisch gereformeerde" wordt verzwegen, dat men vindt in de artikelen tegen de Remonstran ten van de synode van Dordrecht 1618/19. Wat de N.H. Kerk betreft wordt ge wezen op het lot dat het „getuige nis van 1971 ten deel is gevallen, dat zich keerde tegen politieke prediking en "horizontalisme dat kiest vóór Noord-Vietnam en tegen Zuid-Afri- ka". De Geref. Bond in deze kerk protesteert wel, zoals tegen de vrouw in. het ambt, "maar even later zakt dit woord-protest weg en men blijft in-de valse kerk". Zo blijft de her vormde kerk een hotelkerk, waar ieder "vrijblijvend zijn eigen kamer tje mag hebben, evenals dat het ge val is in. de Wereldraad van Kerken. Het. stuk verzekert dat liefde tot dwalende christenen al deze dingen scherp en onbewimpeld doet zeggen. Midden-kerk Ook de Chr. Geref. Kerken krij gen hun beurt. Er is een tijd geweest waarin we meenden dat er een soort verloving tot stand zou komen tussen deze kerken en de Vrijgemaakten. Het oordeel over de Chr. Geref. Kerken is: "Ze worden almeer midden-kerk, waar dc gemoedelijke gevoelstoon het concreet-profetisch getuigen verhin dert." En dit kan moeilijk anders worden zolang men hier denkt van lijdelijk tot gereformeerd. Overigens vindt men het vanzelfsprekend dat er hier een polarisatie aan de gang is. De synode van de Vrijgemaakte Geref. Kerken, die in deze maam- den bezig is te vergaderen heeft er in haar brief aan de synode van de Chr. Geref. Kerken nog een schepje bovenop gedaan, maar daaruit blijkt toch wel een zekere teleurstelling dat de eenwording met hen geen voort gang vindt. Zoals eerder in deze ru briek vermeld komt Billy Graham volgende week naar de tiendaagse Brusselse jon- gerenmanifestatie Eurofest, waarvan het motto luidt "Sa men voor Christus". Er wor den zo'n 15.000 jonge mensen verwacht van 1624 jaar. Billy Graham zal elke avond spreken in het hoofdstadion van Brussel. Evenals bij vo rige gelegenheden zijn er al enige kritische geluiden geuit ten opzichte van Grahams opzet. Tal van Europese pre dikanten zijn van mening dat hij "theologisch de klok vijf tig jaar terugzet". Bovendien vrezen zij dat de nazorg van de Amerikaanse evangelist (steeds zijn zwakke punt ge weest) te wensen over zal la ten. De Geref. Gemeenten worden ook onder de loep genomen. "Gods belof ten worden er niet serieus genomen, steeds komt er een ja-maar bij, liefst uit de oude schrijvers." Werk en genadeverbond is hier verdwenen. Zij gaan uit van de verkiezing, in plaats van er dankbaar bij te eindi gen. En zo worden er hier meer dwalingen geconstateerd. De R.K. Kerk kan in dit rijtje na tuurlijk niet ontbreken. Paus Jo hannes heeft wel ketters tot ge scheiden broeders verklaard, maar verder kwam hier weinig wijziging, dan alleen dat de mis nu in de landstaal mag worden gelezen. De "nieuwe catechismus" is een "enor me stap naar het vrijzinnige". 'Ro me is even tragisch ver-weg als tij dens Trente." Wanneer we zo het geheel over zien, dan wordt alleen bij de Vrij gemaakte Kerken de belijdenis on verkort gehandhaafd. De toestand aldaar, ondanks alle leertucht, is nog niet zó dat andere kerken tot ja loersheid worden gewekt. HULSBERGEN Het Avondgebed van de Leidse Hervormde gemeente (morgen avond 7 uur) zal niet plaatsvinden in de 1 Hooglandse Kerk, maar in de Bethlehemkerk. Onderwerp: "Be keerd verkeer". Van 9 tot 12 september wordt in Amsterdam een conferentie gehou den met als.doel het gesprek tussen de pinksterbeweging en de kerken te bevorderen. Thema van de conferen tie is "vernieuwing". De bijeenkomst staat onder auspiciën van de charis matische werkgemeenschap Neder land en de broederschap van pink stergemeenten in Nederland. De conferentie is voorbereid door theologen uit verschillende kerken, o.a. de Hervormde kerk, de Gerefor meerde kerk, de Rooms-katholieke kerk en de Oud-katholieke kerk. Ook baptisten en leden van de pink sterbeweging hebben aan de voorbe reiding meegewerkt. V Een federaal gerechtshof in Chi cago heeft in hoger beroep een vrouw in het gelijk gesteld, die verzet had aangetekend tegen een gerechtelijke verplichting om regelmatig naar de kerk te gaan. Behalve tot vijf Jaar voorwaardelijk was zij hiertoe "ver oordeeld" wegens het innen van een vervalste cheque. Tegen de verplich te kerkgang tekende de Unie voor Burgerrechten in Indiana beroep Het is de laatste tijd in de V.S. niet zeldzaam dat vonnissen worden aan gevuld met bepalingen om de veroor deelde te helpen niet in zijn fout te hervallen. Ook de Mormonen hebben een thema gekozen voor het tweede eeuw feest van de V.S., dat volgend jaar wordt gevierd. President Kimball van het kerkgenootschap heeft opgeroe pen om aan heel de wereld het randschrift van de dollar duidelijk te maken: "op God vertrouwen wij". "Als we werkelijk geloven in die uitspraak", aldus de leider van de er naar best vermo gen naar leven, zal Amerika winnen aan kracht en invloed". Dat acht hij ook zeer gewenst gezien de goddelij ke bestemming van de natie. Iede re Amerikaan moet Amerika helpen "die grootheid te bereiken, die naar wij weten de hare kan zijn". De kerk van Jezus Christus van de heiligen der laatste dagen, ook Mor monen genoemd, werd in 1830 ge sticht door Joseph Smith, die een aantal gouden platen zou hebben ge vonden met een verslag van Chris tus' arbeid onder de vroegere bewo ners van Amerika. Zij geloven dat de Heer spoedig terugkomt. Van de ruim 1.600.000 Mormonen wonen er ongeveer 5000 in Nederland en Vlaanderen. Bisschop Zoltan Kaldy van de Hongaarse Evangelische (Lutherse) kerk heeft verklaard dat de predi kanten van zijn kerk 'van ganser harte" zouden moeten meewerken aan de socialistische samenleving van het land. Kaldy, die vanwege zijn kerk lid van het centrale comi té van de Wereldraad van Kerken is, zei voor de staatstelevisie, dat het lutheranisme in Hongarije altijd al 'vooruitstrevend" was geweest en voegde daaraan toe: Het is belangrijk vandaag een ge neratie lutherse pastors op te voe den, die niet uitsluitend zou zijn geconcentreerd op puur godsdiens tige zaken, maar die bereid zou zijn de socialistische samenleving van ganser harte te dienen'. KERKELIJKE STAND Aangenomen naar: Kolderveen en Dinxterveen, W. Tijink, kand., te Hoogkerk op- en Neder-Andel toez., J. Vis te Zijderveld. Bedankt voor: Drogeham toez., W. Tijink, kand., te Hoogkerk Longer- houw, Schettens. Schraard en V/ons- Engwier toez., W. Tijink, kand., te Hoogkerk. Exloermond toez., W Tij ink, kand. te Hoogkerk, Spijkenisse (vac. dr. H. W. de Knijff), D. J. Spijkerboer te Santpoort. De Godfather deel II is een briljante film. Met de eerste to^Mchaefteel^een 1Sitj?°ran's film van die naam, het grote kasstuk, heeft de bijna drie- °ae wjste^ommunle eneenhalf uut durende geschiedenis alleen de virtuose foto- ontvangt, maar toch heet hij al An- grafie en de zin voor het detail gemeen. Dat is eigenlijk al- thony. volgt hij ooit in een deel m les. Godfather II is veel beter dan het voornamelijk folklo- ï^e^ndlcLtfot^wordr^hl?keurig ri'Stische spectakel, waarover Francis Ford Copolla destijds directeur van ITT, adjunct-directeur v van de CIA of zoiets Een trilogie be- eveneens de regie voerde. De film tekent scherp de presta- wraak; geen subtiele wraak, maar tie- en machtsmoraal van de Ameri- rechttoe-rechtaan vendetta, zoals al- kaanse samenleving. Minderheids- tijd waar het om de macht gaat. groepen krijgen zelfs niet de vol- Coppola vlecht lange fragmenten strekte erkenning van de aristocra- over de jonge jaren van stamvader ;j tische nazaten van de vaderen die de Don Vito door de film. Door heel Verenigde Staten stichtten, wanneer functioneel gebruik van de kleur ze over het enorme bloedige machts- geel, die als een folie over het beeld auuaraat beschikken als Michael Cor- ligt, ontstaan in die flash-backs het leone beheerder van de erfenis van effect van een soms poëtisch soms Don 'vito de legendarische keizer barbaars familie-album. Don Vito van de georganiseerde misdaad. zag dat zijn oorspronkelijke nobel- Couolla schildert in barse tinten de heid in een samenleving die hem en schijnheiligheid van de coryfeeën 2ijn landgenoten als ongewassen Ita- van de politiek en big business, altijd liaanse immigrate^ beschouwden, bereid om het op een akkoord gooien, met de mafiosi. Maar als het de 1.^,,-icra nota V»P HAN MULDER erop aankomt blijft de keurige esta- het bloed blishmenf buitenschot. De gangs van j||j|jj de Italiaanse mafia leggen elkaar gekwetste Titel: "De vier musketiers" voor Hij doodt koel naamstc r„iien: Miehael York, Faye de Joodse schurk Roth, die de overwogen en hanteert de efficiency Dlmaway cn Christopher Leé; misdaad en afpersing in Miami con troleert, legt het loodje, de grote zakenman. De oude sie; Richara Lester; theater: LIDO de don Vito kon met gestrengheid en te- leeftijd: 14 jaar. schoongewassen senator uit Nevada gelijk grote tederheid het gezin, de die zich wil laten betalen voor zijn in- famiglia, nog bewaren vloed en het op een akkoordje gooit rosle met de Cubaanse zetbaas United Fruit Company Battista, gaat dal^al niet vr« uit, naar weer een nieuwe missievergadering die hij moet zitten. Het is een film van de dreigende american way of life; by zijm zoon Michael lukt ni£ regisseur stof zijn vrouw (Kay gekeverd, heet ze, geen Maria of zoiets) heeft Richard Lester kreeg zelfs zoveel ADVERTENTIE 6 persoons literpak haal 'n pak 'n DOMO produkt film op- musketiers", een vervolg gaf, ge- ven. Natuurlijk draait het weer alle- naamd "De vier musketiers". maal om een gemene spion, een ko- En al zijn het nu vier in plaats ningin die haar koning ontrouw is, van drie ruwe bolsters met blanke en een schone dame, die alles wat pit, de schelmenstreken zijn geble- God verboden heeft in haar vaandel voert. De schelmen met het goede hart, die al dat onrecht niet kunnen ver kroppen, stellen zich in het geweer. Onder het motto "een voor ons al len, allen voor een", schakelen zij menig vijand uit. Dat het allemaal niet al te liefjes toegaat, zal een ieder duidelijk zijn. Maar Lester heeft de vechtscènes wel erg lang uitgesponnen. Een duel van ruim vijf minuten, is voor de leek niet in teressant meer, ja zelfs slaapver wekkend. Het relaas is teveel onder geschikt gemaakt aan de vaak bloe derige gevechten en dat draagt nu niet bepaald bij tot een boetende film. Voor wie van vechten houdt en eens wat anders wil zien dan Kung Pu zal het echter best te verteren zijn. ANNEMIEK RUYGROK llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllll Blijvers CAMERA "Gejaagd door de wind", de langdurige tophit voor de vakantiedagen. STUDIO "De terugkeer van de roze panter", een lachsucces van Peter Sellers. TRIANON "Mens erger Je niet", een sexkomedie van Pim en Wim. Terug in Leiden illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll REX "Dracula", de grieze lige capriolen van de man met een afwijkend gebit. CAMERA: "Last tango in Pa ris", dag. 2.15 en 8.15 uur. 18 Jaar. CINEAC: "The Yakuza", dag. 7.30 en 9.45 uur. 18 Jaar. Kindervoorstelling"Walt Dis ney's tekenfilmparade", dag. 9.30, 11.30, 1.30, 3.30 en 5.30 uur, zo. vanaf 11.30 uur. AL. CORSO: "De peetvader deel II", dag. 2.00 en 7.30 uur. 14 Jaar. DU MIDI: "M.A.S.H.", dag. 8.15 uur, vr.. za. en zo. 7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. Kindervoorstelling'Tarzan in New York", dag. 2.00 uur. AL. EURO: "55 dagen in Peking", dag. 1.30 3.45 en 7.45 i AL. Kinder matinee illllllllllllllllllllllillllllllillllllllllllllilllllllllilliliilliii CAMERA 'Tarzans avon turen". STUDIO "Oom Ferdinand en de toverdrank". REX "Pipo en de piraten van toen". Kindervoorstelling: "Lekker op avontuur met Pluto, Donald Duck. i Mickey Mouse", za.. zo. en woe. 1.30i AL. Nachtfilms CAMERA "Strawdogs". REX "Naakt op de liefdes- markt". [Illiilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Goede films in andere steden (Mel "Frankenstein junior' Brooks), Kriterion. Rotterdam. "De nachtportier" (Charldtte Rampling en Dick Bogarde). Ca lypso, Rotterdam. "The candidate" (Robert Red- ford), Kriterion, Amsterdam "Scènes uit een huwelijk" (Ing- mar Bergman), Tuschinski 2 Am sterdam. "Immorele vertellingen" (Wale- rian Borowczyk), Kriterion, Haag. Haagse bioscopen Den APOLLO: 'The Bruce Lee sto ry", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur. zo. ook 4.45 uur 18 Jaar. APOLLO 2: "Maak 'm soldaat", dag. 2.00, 7.30 en 9.45 uur, zo. ook 4.15 uur. AL. ASTA: "Frankenstein junior", dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur. zo. 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. BIJOU: "Ik zie het niet meer FLORA: "Het gaat pas goed als een Tiroler het doet", dag. 2.00, 7.00 en 9.15 uur. zo. ook 4.30 uur. 18 jaar. KRITERION"Contes immo- raux", dag. 3.00, 7.00 en 9.30 uur. 18 jaar. METROPOLE: "De peetvader deel II". dag. 2.00 en 7.30 uur. 14 Jaar. ODEON: "Mens erger Je niet", dag. 2.00, 6.45 en 9.15 uur, zo. 1.45, 4.15, 6.45 en 9.15 uur. 18 Jaar. OLYMPIA: 'The dirty dozen", dag. 2.00 en 8.00 uur. 14 Jaar. PASSAGE: "The return of the Pink Panter", dag. 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 uur. AL. REX: "Goldfinger". dag. 7.15 en 9.30 uur. 14 jaar. Kindervoorstelling: "Pipo en de piraten van toen". 9.30, 1130, 1.30 3.30 en 5.30 uur, zo. vanaf 11.30 uur. AL. ROYAL '70: "Dwaze verwikke lingen in 't Dollemans Hotel", do. t/m zo. 2.15, 7.00 en 9.30 uuur, ma. en di. 2.15 en 8.00 uur, woe. 2.15 uur. AL. ROYAL: "Opstand der Chinese Zwaardvechters", do. t/m zo. 2.15 .00 en 9.30 uur, ma. t/m woe 2.15 en 8.00 uur. 18 jaar. STUDIO: "No sex please, we're British", dag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur, zo. 1.30. 4.00, 7.15 en 9.30 uur. 14 Jaar. STUDIO 2000: "Contes lmmo- raux", dag. 7.15 en 9.30 uur. zo. 100, 7.15 en 9.30 uur. 18 jaar. 1 de DE UITKIJK: "Moord in de Oriënt Expres", dag. 2.00 en 8.00 uur. 14 Jaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 13