Radioman Chris van Hoorn pikt de krenten uit het nieuws f/ RAWtggggrammal vandaag toegeljcht ...e/7 gisteren 'Delta' brengt veel reacties te weeg TV morgen] DONDERDAG 17 JULI 1975 "Of de radio terugkeert? Och, die zogenaamde revival moet ik nog zien. De radio heeft zijn functie naast de tv nog steeds niet gevonden. De luisterdichtheid mag dan zijn toegenomen, akkoord. Hilversum III blijft de grootste winnaar. Heel mis schien ontstaat hierdoor de mogelijkheid dat I en II ook meer aandacht krijgen. Het zal dan toch niet meer dan een half pro cent zijn." Beroepspessimisme? Nee, gewoon de uitspraken van een fervent radioman van wie mag worden verwacht dat hij er iets van afweet. Chris van Hoorn is de naam. Naast een gezonde radiogek is hij ook een fervent AVRO-man. In hart en nieren. Wanneer we op een zon nige ochtend op het terras van de AVRO-kantine ontwerp vrij naar een zwembad) gezamenlijk de andere omroepen doorlichten, u Van Hoorn de mening toegedaan dat hij op zuilengebied moet blijven zitten, waar hij zit. „Ik had affiniteit met de KRO, informatieve programma's onder le ben die echter kwijtgeraakt beheer vallen. Dat is niet het geval. deze Zo is „AVRO's Radiojournaal" zelfstandig. Ik behoor met de omdat de profilering omroep per seizoen vervaagt. Bij de I VPRO zou ik me gevoelsmatig -al afdeling meer tot degenen die de niet thuisvoelen. Voor de VARA krenten uit het nieuws pikken", geldt zo ongeveer hetzelfde, ook al Chris van Hoorn zit sinds 1961 bij moet ik toegeven dat deze omroep de AVRO. „Ik heb al een jubileum, op tv-gebied bijna altijd kans heeft compleet met bloemen, achter de I gezien om vakmanschap ar leveren. Gek, maar op de ee andere manier ben ik toch .AVRO-man". 'Hoe ziet zo'n j betrekking tot zijn werk? Van Hoorn: woord rug". of Als zovelen binnen de omroep en belandde hij via „Minjon" en de Ziekenomroep bij de grotere broer, uit met Bij de AVRO nam hij de plaats van Gerrit. den Braber in op de ."Kritisch. Hij streeft jeugdafdeling. Van Hoorn werkte „i wederwoord omdat z°'n vier 3aar en verwierf geaardheid niet de opdracht luidt, daarna^ zijn huidige functie als 'Neutraal is hij riiét, omdat het ..hoofd". Chris van Hoorn: "Ik ben een AVRO-man mening Onder zijn verantwoordelijkheid zijn. in de meeste gevallen, met zijn ondanks intern kraakt hij harde noten. Dat medewerking, komen nu wekelijks 'is geoorloofd" de v°teende programma's tot stand: Hoorn, 41 jaar geleden ..Delta" (zomer) op zondag om 13.30 via Hilversum II. „Vanavond i 23.05 uur Hilversum I; „Dag met een •a*..* o SaaWe" met Tosca Hoogduin op "Ëen dinsdaS om 07.20 via Hilversum II; „Vanavond laat cultureel" op donder de huidige woonplaats Soest nog J*®4 Eg?1*" °P «^dag steeds een Yeyenoord-fan, is hoofd van de informatieve programma's van de AVRO-radio. slecht gekozen naam functie. Het suggereert dat alle De 62-jarige Franse to neelschrijver Eugene Ionesco was gisteren met een televisie ploeg van de Franse omroep vereniging ORTF in Delft om opnamen te maken voor een televisie-uitzending. In het stedelijk museum "Het Prin senhof" loerden de beelden en het geluid opgenomen, waar van later een uitzending van ongeveer een uur wordt ver vaardigd. Het programma rond Ionesco is er een uit een serie die handelt over bekende Franse personen. Alle uitzen dingen worden opgenomen in bekende Europese musea. Het programma bevat onder meer door dé toneelschrijver voorgelezen fragmenten uit. boeken van andere Franse schrijvers, die handelen over hetzelfde thema: licht. Een ander onderdeel is een vraag gesprek met een verslaggeef ster van de omroepvereniging. 22.45 uur via Hilversum II; „Dag met een gaatje" op vrijdag om 07.20 uur via Hilversum H; het verkeersmagazine „Knipperlicht" op vrijdag om 11.30 uur via Hilversum II en „Vanavond laat" op vrijdag om 23.02 uur via Hilversum m. De afgelopen winter leverde zijn afdeling nog drie keer in de week een documentaire af. In de zomer gebeurt dat alleen op de dinsdag middag. DELTA „Delta" op de zondagmiddag na het praatje van. Hiltermann en Hoogen- dijk is wellicht het meest opvallende programma in de opsomming. Het is tevens de uitzending die de meeste reacties van luisteraars te weeg brengt. In korte bewoordingen weergegeven schetst Van Hoorn „Delta" als een links/rechts programma, toeganke lijk voor de professor, zijn secretaresse en de bakker. Voor „Delta" hoef je, volgens Van Hoorn, geen twee weekblad te lezen. Het blijft begrijpelijk. „Delta" graait in het nieuws, kan in een liedje of een sketch een man als Joop Glimmer veen met zijn racistisch gebabbel volkomen gelijk- geven tot aan het laatste couplet. Chris van Hoorn: „Daarin krijgt die man dan een draai om zijn oren". „Een goed verstaander heeft een half woord nodig" is i dat overigens voor het publiek dat naar „Delta" en andere soortgelijke programma's luistert, niet altijd opgaat. Chris van Hoorn: „Toen Biesheuvel in de regering zat, werden we versleten voor linkse jongens. Nu Den Uyl het voor het zeggen heeft, zijn de reacties omgekeerd. De lijn van het programma heeft echter niets met kleur, maar wel alles met de daden te maken". Andere bijnamen die Chris van Hoorn en zijn „Delta"-redactie (onder meer Jan Moraal) per post en telefonisch kregen toegekend: fascisten, communisten en uiterst staatsgevaarijk. Dergelijke kleuren van de politieke regenboog maken van Chris van Hoorn bepaald geen gefrustreerd man. Zijn politieke voorkeur: „Met extremen ben ik niet gelukkig. Ik ben sterk voor het midden als stabilisator. De KVP, CHU en AR. Het CDA vind ik een belangrijk politiek gegeven. Ik ga er vanuit dat het kabinet de ronde uitzit en hoop dan dat het CDA de volgende verkiezingen met een lijst uitkomt. Wist je trouwens dat onder de MOEILIJK De AVRO krijgt het moeilijk het komend seizoen. Vooral de program mamakers. Per 1 januari volgend jaar verliest de omroep de superstatus. Dat kost de AVRO-ra dio dan twaalf uur zendtijd per week. Het gevolg hiervan is dat de programmamakers twee wintersche- ma's op moeten stellen: een tot en met 31 december en een voor daarna. Chris van Hoorn:. „Het gevolg zal hier ongetwijfeld van zijn dat we programma's kwijtraken en nieuwe ideeen niet uit kunnen voeren. Met „Delta" wilden we maandelijks een speciaal maken met publiek. De inhoud zou worden bepaald door tips en vragen van de luisteraars. Die zouden we dan doorspelen naar de mensen van een bepaalde fractie, we zouden kamerleden uitnodigen en het publiek een panel laten vormen. Of we dat urn- nu kunnen krijgen, blijft een vraag. Het zou overigens ook doodzonde zijn als „Delta" van die zondag zou moeten verhuizen. Voor geïnteresseerden betekende die zondag toch een bepaalde rustige luistermogelijkheid". De invoering van Hilversum IV na 1 januari kan, volgens Van Hoorn, niet veel van het verlies goedmaken. „De AVRO-opstelling, evenals die van de andere omroepen, is dat er op die IV ook gesproken woord uren komen. Dat betekent ruimte voor zwaardere documentaires. Een pro gramma als „Vanavond laat cultu- de serie NEDERLAND I 18.25 Tour de France (NOS) 18.45 Minimolen (NOS) 13 55 Journaal (NOS) 10.05 Wickie de Viking, jeugdserie (KRO) 19.25 De zebra met de rode kraag, natuurfilm uit Survival (KRO) 13.00 Journaal (NOS) 20.20 Ik dacht dat ik op tijd zou zijn, tv-spel (KRO) '21.20 Laat de heide leven, documentaire over dier- en plan- tenleven op de Nederlandse heide (KRO) 22.05 Berliner Philharmoniker: klassieke muziek (KRO) 22.40 Journaal (NOS) 22.45 Samenvattend filmverslag Tour de France (NOS) NEDERLAND II 17.00 Koppeling in de ruimte, Apollo-Sojoez (onder voorbe houd) (NOS) 18.25 Minimolen (NOS) 13.35 Journaal (NOS) 18.45 Ruimte voor de mens, tv-documentaire (NOS) 20.00 Koppeling in de ruimte, Apollo-Sojoez (NOS) 21.05 Journaal (NOS) 21.25 Zo was het, gevarieerd programma (VARA) 22.15 Achter het nieuws (VARA) 22.45 Journaal (NOS) De KRO-tv is voor haar uitzendingen van vanavond in de kast gedoken. Liefst twee programma's worden op Neder land I herhaald. "Ik dacht dat ik op tijd zou zijn", een oor spronkelijk tv-spel van Jan Staal en Paul Pouwels wordt om 20.20 uur via Nederland II uitgezonden. Dit stuk was in februari van dit jaar al op het scherm te zien. De inhoud: een man haast zich naar het dorp waar hij zijn jeugd heeft doorgebracht: zijn moeder is stervende. Als hij arriveert is zijn moeder overleden, zonder hem, in een haar vijandig dorp. Voor de zoveelste keer in zijn leven heeft Thomas, de man, het gevoel dat hij "te laat" komt. Met Jan Retèl, Elisabeth Andersen en Maries van Alcmaer. "Laat de heide leven" is de titel van de tweede herhaling. De KRO laat weten deze documentaire spn het Limburgse natuurfilmersduo op veelvuldig verzoek weer uit te zenden. De film, die om 2120 uur op het scherm komt. toont welke functie de heide vroeger economisch had en laat tevens zien dat het voortbestaan van de Nederlandse heidegebieden erg onzeker is. reeel" zou ondanks die naam toch niet geschikt zijn voor die IV. We zijn daarin niet zwaar cultureel bezig, behandelen het randgebeuren en huldigen er het principe vragen te stellen waarvan we de antwoor den zelf oök niet weten". Voor een echte radioman is het medium vaak een hobby. Die radio kan ook een speeltuin zijn. Een programma ais „Vanavond laat" op de vrijdagavond op m is daar zo'n voorbeeld van. Chris van Hoorn noemt het stoeien op die avond van elf tot twaalf door mensen als Dick Poons en Jan Moraal een vorm van anti-radio. Van Hoorn: „Ik kan me best voorstellen dat mensen van mening zijn dat het niet kan. De ene dag de draak met iets steken en de volgende dag serieus gaan praten over werkloosheid". De charme van de radio - „zeg je een keer ik heb geen sigaretten dan krijg je er de volgende dag honderden toegestuurd" - zou Van Hoorn niet in willen ruilen voor het meer naar buiten tredende medium tv. BRUGKLAS „Als je op de radio een bepaald succes hebt geboekt, lijk je als beloning op die tv te mogen. Vaak vragen ze ons waarom we met „Delta" niet op tv zitten. Als verlengstuk zeg ik oke. Neem nou „Cursief". Het is hoch doodzonde dat zo'n geweldig radioprogramma nu alleen op die tv komt. Ik weet wel dat drie tv-uitzendingen meer publiek trekken dan 100 radiopro gramma's, maar toch....Het maakt van het medium radio zo'n brugklas". Over Norman Lear valt een fascinerend verhaal te schrijven. Enige jaren geleden bedacht deze tv-producer dat het wel aardig zou zijn een Engelse serie voor de Amerikaanse televisie te bewerken. Anno 1975 staan vijf shows van Norman Lear in de Amerikaanse tv-hitparade, het zijn All in the family (bekend van de VPRO), Sariford and Son (vrij vertaald): Stief been en zoon, Lear's eersteling), Maude (bekend van de TROS), Good Times (verwacht bij de VARA) en The Jeffersons (niet aangekocht in Nederland, de serie van Bunkers negerburen). In het experimentele stadium verkeert Hotel Baltimore over een goedkoop, bouwvallig hotel waarin een kleurig zootje ongeregeld is samengebracht, van alles tussen een oude vrijster en een emotionele homofiel. De series zijn alle gefundeerd op maatschappelijke situaties, anders dan Dick van Dyke of Lucy Ball of Ronnie Corbett. Dat aspect aan All in the family zal ooit wel mede de reden zijn geweest dat de VPRO de serie aankocht. Het werd ook in Nederland een succes. Het is een leuke serie gebleven, er valt nog steeds om te lachen. Zoals Edith gisteravond de bewegingen van een rubber kakkerlak nadeed, grote klasse hoor. AU in the family is behalve een leuke, een ongevaarlijke serie gebleken. Archie Bunkers weinig eerbiedige verdediging van Gods woord ontketent geen hetze, in de series van Norman Lear wordt geschoten op luchtbalonnen. Ik vind dat eigenlijk jammer, niet omdat het bepaalde volksdelen gegund wordt zich gekwetst te voelen, maar omdat AU in the family bewijst dat een amusements programma met een ander effect dan de broodnodige lach (of pure verveling) lastig te maken is. Of gewoon niet gemaakt wordt, het credo van Norman Lear is tenslotte: "Het gaat er niet om hoe succesvol je bent - als je de volgende keer niets iets hebt waar de kijkers mee weglopen, dan zit je pas fout". Televisie-columnist Jef Rademakers heeft een paar weken geleden in de Haagse Post de angst voor het nemen van risico's als oorzaak voor de malaise in de tv-wereld aangewezen. En zo is het ook. Een internationaal verschijnsel. De VPRO presenteert deze zomer een aantal propagandafilms uit de Tweede Wereldoorlog. Amerikaanse, Russische en Japanse, maar geen Duitse. Jan Blokker, hoofd bij de VPRO-tv, heeft zich daarover in een interview uitgelaten. "Kun je Neder landers dat eigenlijk wel aandoen?". Heel wat mensen kunnen er psychisch een enorme klap van krijgen, vreest Blokker. Gisteravond zond de NOS, tegenover de VPRO met Japanse propaganda, de speelfilm "The Fixer" van John Frankenheimer uit. Daarin speelt Alan Bates de rol van Jakow Bok, een Russische Jood, die voor een misdaad die hij niet gepleegd heeft, gevangen wordt genomen, wordt verraden en afschuwelijk wordt gemarteld. Een zeer aangrijpend relaas, dat niet alleen over schandelijke onderdrukking ging, maar waaruit ook viel te destilleren dat Jakow Bok door 't machtsmid del van de publieke wereldopinie in ieder geval dicht bij een eerlijk proces kwam. Zou de NOS eigenlijk wel hebben bedacht welke emoties zo'n film los kunnen slaan? Hingen er bij de vertoning van The Fixer destijds in de bioscopen waarschuwingen in de vitrines? Wat mij tegenstaat aan de redenering van Jan Blokker is dat er, waarom dan ook, niet mee gerekend wordt dat een kijkersgroep die ergens niet tegen kan, ook niet hoeft te kijken. Het is wat ouderwets geredeneerd misschien, maar er zitten ook aan de allernieuwste toestellen knoppen voor 'aan' en 'uit'. En 'over* Jakow Bok was zijn smerige cel nog niet uit of de VPRO liet op het andere net de Amerikaanse show NBC- fohes los op de gedeprimeerde kijker. Elf prachtige danseressen in zacht oranje zongen: "lts folies time. we re gonna present you on jolly time", even later drukte Sammy Davis, in een blauw fluwelen speelpakje en met een rose hoed op Mickey Rooney een chocoladetaart in het gezicht. De show deed mij :;cr'an«en nil" "e heerlijke KRO-dinsdagavonden met Andv Williams en zijn koekjes-bedelence beer. onder de aftiteling van NBC-follies klonk de vertrouwde mannenstem ook weer. "Also starring Where... riep hij. De namen heb ik met gehoord, ik zat mee te klappen. BERT VAN DER VEER. DONDERDAG 17 JULI Hilversum I NCRV: 18.00 Tijd vrij voor muz. in vrije tijd. 18.30 Nieuws. 18.41 We reldpanorama. 18.53 Zojuist versche nen: boekbespreking. 19.00 (S) Le ger des Heilskwartier. 19.15 (S) Ge wijde muziek. (19.52 Ontmoeting A- 19.55 Overdenking. 20.00 (S) Kerkorgelconcert. I Nieuws. 7.02 Het levende Koninklijke Marine. 12.55 Radiojour naal. VPRO: 13.11 Vandaag dit mor gen dat. 13.25 Programmaoverzicht. 13.30 Interview. 14.00 Muziek. 15.30 17.30 Welingelichte kringen. 17.55 avtededelLngen. Hilversum III EO: 7.02 (S) Gospelsound. 8.03 -Klankbord. 8.10 Tussen thee en koffie. Frlesche Elfstedenweek 1975. 8.36 Gymnastiek 3.20 (S) Album: iieke muziek. 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum II wonderlijke letter M. 10.00 Nieuws) NOS: 11.30 15.30 Nieuws). 17.00 Zonder gren- 17.10 (8) de hutsgeklustste kin- schappen 1975 ihlen naftVlauwe ma. Nederland I NOS: 18.25 Tour de France. 18.45 Minimolen. 18.55 Journaal. NCRV: 19.05 Europese Pony Team Kamploen- Omro*o Dubbelkwartet. NOS: 19.50 Concertgebouw Orkest. gazlne. Hilversum II AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 (S) Dag n- gaatje. (8.0 8.11 Radiojour- 21.55 Ander nieuws. 22.30 Liedjes voor het slapen gaan. 22.55 Geloven In de onvoltooid verleden tijd, tv-serle. i IKOR) NOS 23.25 Journaal. 23.30 Tour de France. certgebouw Pianokwartet 22.20 (S) naai). 9.00 (S) Nederlands Koorfes- Nederland rr kil rara ra ..L 1 Cl TC Wtno ra rara ,g r„«. „1„* AVCTJOI1IU1U 11 Journaal. 23.45 Vanavond laat 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum III NOS: 18 03 De vakaturebank. 18.10 Frlesche Elfstedenweek 1975. 18.45- 18.50 Nabeschouwing over de Tour de France) TROS: 19.02 (S) Poster: The al 1975. N08 9.20 Wat heeft dat kind 9.35 Waterstanden. natlonle hitparade. NO naai. AVRO: 22.20 Cannon. land. NOS: 23.50 Journaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 5