m m m
LEIDEN
Diaken kan werkloze
goed van dienst zijn
GsmnamiB
textielSupers
Vrouw blijft in de kerk
onderwerp van discussie
CHEFFIN
ASSISTENT-CHEFFIN
VERK00PSTER-CASSIERE
te^tlelsupermfiakt
KOOREMAN ZOON
PERIODE MEERELEN
[yermenselijking arbeid dwingende eis
Diakenen kunnen werklozen helpen bij het invullen van de vaak moeilijke papieren en hen
wijzen op de rechten die zij hebben. De mogelijkheid dat diakenen gaan functioneren als directe
hulp is echter alleen aanwezig als zij op basis van het vertrouwen dat werklozen in hen stel
len deze informatie kunnen geven.
Oekumenische initiatieven moe
ten niet alleen individuen ter harte
gaan, maar een uiting zijn van het
leven van de plaatselijke kerk, on
der leiding van de bisschop en in
samenwerking met de oekumenische
commissie van het bisdom en varl
de bisschoppenconferentie. Daarbij
staat de trouw aan de katholieke leer
voorop Aldus een grondlijn in een
in Rome gepubliceerd document van
het Sekretariaat voor de Eenheid
over oekumenische samenwerking op
nationaal en plaatselijk vlak.
WOENSDAG 9 JULI 1975
In het blad "Diakonia" geeft ds
van dienst te zijn.
concrete missers in het
lozen praat, hoort steeds weer i
Wat de reeds genoemde hulp be- onnodige, kleine ergernissen i
Iref adviseert hij, in de kerken een werklozen, waardoor zij zich nog
telefoonnummers van deze ter zake orde te stellen. De kerk kan hun
goede dienst bewijzen door bij
monde van haar diakenen deze taak
op zich te nemen.
Wat de diaken over hulpverlening
kundige vertrouwensmensen staan.
De werkloze, die zelf meestal de ano-
nimitiet zoekt, zal er dankbaar voor
zijn dat hij deze kan bewaren.
Een tweede mogelijkheid is het
gesprek met de werkloze, vanuit een
pastoraal gezichtspunt. Het moet hem
in dat gesprek duidelijk worden, dat budsman, postbus 3000 Hilversum,
hij nog steeds volwaardig mens is,
ondanks zijn maatschappelijke rol
op dat moment.
Als derde mogelijkheid noemt ds.
Ter Bals 'n gerichte vorming en trai
ning met groepen werklozen over
alle praktische problemen waar zij
mee kunnen zitten.
Het is daar voor f 3,50 te krijgen.
Overwaardering
Ds. Ter Bals, directeur
Ergernissen
"Dienst in de samenleving vanwege
de Kerken", merkt in zijn artikel in
"Diakonia" nog op, dat werkozen
vaak worden beschouwd als tweede
rangsmensen.
Als oorzaak ziet hij de overwaar-
Ten vierde kan het tot de taak aering van onze maatschappij voor
van de diakenen behoren, een proces de arbeidsprestatie, die ten dienste
binnen de gemeente op gang te bren- van economische doeleinden wordt
gen naar een anders denken over geleverd. Wordt deze prestatie niet
arbeid en werkloosheid. Een belang- meer geleverd, dan valt de waarde-
rijk onderdeel van dit toerustings- ring ook weg. Mensen komen in
werk is, dat elk gemeentelid dat een een positie waarin ze zichzelf als
werkloze, kent, zelf dit anders denken niet meer van waarde ervaren,
ever en anders beleven van werk met Vorig jaar vond bijna 65 procent
dt werkoze gaat beoefenen. Een op- van allen die werkloos werden of al
roep daartoe van diakonde zijde en waren binnen drie maanden nieuw
een handreiking zijn uiterst nuttig, werk.
^enslotte kan een diakonie in- In totaal zijn er in 1974 700.000
Vloed uitoefenen bij de overheid ten mensen werkloos geweest,
30.000 langer dan zes maanden. De
kans om opnieuw werk te vinden
daalt na zes maanden werkloosheid
snel. Wie langer dan 1 jaar werk
loos is, heeft maar 7 procent kans
om weer in het arbeidsproces te
worden opgenomen.
Kerken samen
om één thema
In de gereformeerde, hervormde
en rooms-katholieke gemeenschap
pen van Leersum zal in het totale
kerkewerk van het komende sei
zoen, één thema centraal staan. De
kerkeraden en de parochieraad in
het dorp stemden in met een plan
voor het zoveel mogelijk op elkaar af
stemmen van de afzonderlijke activi
teiten èn voor meer nog dan tot nu
toe gemeenschappelijk werk. Het plan
is voorbereid door het Interkerke
lijk Vredesberaad (IKV) ter plaatse
in nauw overleg met andere betrok
kenen.
Het thema luidt: "Jezus Christus be
vrijdt en verenigt", het thema van
de vijfde assemblee van de Wereld
raad van Kerken, eind november 1975
in Nairobi, Kenya. Het thema en
de zes hoofdaspecten ervan zullen
doorklinken in kerkelijke bijeenkom
sten en activiteiten als jeugdzondag,
vx-edesweek, gezinsweek, wereldmis-
siedag/zondag van het werelddiako-
naat, advent, enzovoort, evenals in
de "gewone" gaixg der kerkelijke din
gen. De christelijke scholen hebben
ook hun medewerking aan liet pro
ject toegezegd.
Vermenselijking van de arbeid
wordt, aldus ds. Ter Bals, een dwin
gende eis in het licht van de grote
aantallen die er ziek van worden,
zowel geestelijk als lichamelijk. Dat
zal tijd en geld kosten, maar vooral
dit laatste mag geen belemmering
zijn om er toch maar aan te begin
nen.
MAN
Moderne emancipatie aanslag op bijbelse orde
Met een kleine meerderheid
heeft de algemene synode van j
de Anglikaanse Kerk van Enge-
land haar goedkeuring gehecht j
aan het beginselbesluit, dat er j
zijn voor toelating van de vrouw j
tot het priesterambt. Maar de j
meerderheid was zo krap, voor-
al onder de priesters, van wie
110 voor en 96 tegen stemden,
dat de praktiscie toepassing
van dit beginselbesluit uitgeslo-
ten moet worden geacht.
Op zijn jaarvergadering in
St. Louis heeft de Amerikaanse
van vrouwen tot predikant ver- I
oordeeld.
De resolutie waarin een
voortdurend pal staan tegen de
bevestiging van de vrouw in de j
evangeliebediening" werd ge- 1
vi-aagd, werd door de omstreeks I
2000 afgevaardigden unaniem
aangenomen. In een openings- i
rede zei oud-praeses dr. Albert i
Garner, dat als een vrouw zou
worden bevestigd tot predikant I
dit absoluut een laster.-ng van j
Gods woord zou zijn.
De Amerikaanse Baptistenbond
niet te verwarren met de grote
re Amerikaanse Baptisten-
kerken, werd in 1905 opgericht
en omvat naar schatting 3300 ge
meenten met in totaal 950.000
(volwassen) leden.
Dolle mina's
Bisschop Edward Clancy, r.k.
hulpbisschop van Sydney,
Australië heeft op een bijeen
komst "de gewone vrouw" in
bescherming genomen tegen de
"dolle mina's", die volgens hem
niet representatief zijn voor de
meerderheid van die vrouwen,
die op verantwoorde wijze geïn
teresseerd zijn in de rol van de
vrouw in de samenleving van nu.
De dolle mina's, aldus de bis
schop, bewijzen hun seksgeno-
ten een wandienst. Zij vertonen
een onnatuurlijke en onchriste
lijke image van het vi-ouw-zijn.
In zijn toespraak kantte de
hulpbisschop zich vooral tegen
al te emancipatie-bewuste acti-
vistes omdat "zij de traditionele
huwelijksverhoudingen en ge
zinspatronen veroordelen en
trachten te vei-nietigen".
Onderdanigheid,
De Apeldoornse ethicis prof.
dr. W.H. Velema (chr. geref.)
wijst er in een artikel in het
Reformatorisch Dagblad op, dat
de bijbel uitgaat van een be
paalde verhouding tussen man
en vrouw. De onderdanigheid
waartoe de vrouw geroepen
wordt hangt samen met de ver
houding zoals God die tussen
man en vrouw heeft gewild. God
heeft een bepaalde orde gewild.
Er is een relatie, waarbij aan
de man het leidinggeven, het
voorgaan toekomt. Men kan zich
van de bijbelse gegevens alleen
ontdoen, als men zegt dat ze al
leen voor die tij<i golden.
Prof. Velema meent, dat de
ordening van God in de loop der
eeuwen een verschillendde ge
stalte heeft gekregen. De verge
lijking van de verhouding Chris
tus en de gemeente met de hu
welijksverhouding heeft er niet
weinig toe bijgedragen, dat de
vrouw binnen het huwelijk een
andere plaats kreeg dan in het
Oude Testament. Juist de liefde
van Christus brengt de man
vrouw-verhouding tot haar hoog
ste ontplooing in schoonste vorm
geving. Vanuit het Oude Testa
ment gezien was er aan die ver
houding wel een en ander te
verbeteren. Men denke eraan,
hoe Jezus met de Samaritaanse
vrouw sprak, tot verbazing van
Zijn discipelen.
Regelrechte aanslag
Het hoofd-zijn van de man
geldt, volgens de Apeldoornse
hoogleraar, in het algemeen, of
schoon zich moeilijker onder
woorden laat brengen wat dit
voor de maatschappij betekent,
maar in de huwelijksrelatie krijg
het zijn aktuele en praktische
toespitsing. Juist vanwege de
overeenkomst in relatie tussen
Christus en de gemeente én het
huwelijk, zal ook in de gemeen
te dat hoofd-zijn van de man
geëerbiedigd moeten worden.
Vandaar dat de ambten in het
Nieuwe Testament niet voor de
vrouw openstaan.
Als het in de moderne eman
cipatiegedachte gaat om onaf
hankelijkheid en om zelfstandig
heid zondder biinding, dan zal
men daarin een regelrechte aan
slag op de bijbelse orde moeten
zien, aldus prof. Velema. "Een
aanslag die revolutionaire trek
ken heeft. Het gezinsleven wordt
omgezeg. Gods orde wordt door
de nieuwe geëmancipeerde orde
van de mens vervangen. Het
spreken over seksisme en eman
cipatie past in het beeld van de
eindtijd", zegt Velema, die in
zijn artikel ook laat uitkomen
dat het ideaal nooit kan zijn
dat een man zijn zin doorzet
zonder naar de wil van zijn
vrouw te vragen.
NOG EVEN GEDULD DHN OPENEN WO \N HET CENTSEUKA
HOOöSTSlPftT 1 ETEN
Zcr Vv -ArcTTy*tcfoJL£fye, ~Te><tUjC C(JY^&ckMJZcLoJfZ
AHjCTV "YY\£AV^e/v\.
Om onze toekomstige klanten zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn,
zoeken wij contact met
Paus Paulus:
Jeugd bereid
tot meditatie
De paus is van mening, dat de
priesters een open oor moeten heb
ben voor de kritiek en het protest,
die onder de Jongeren leven. Wij
kunnen eruit leren, zo verklaarde de
paus tegenover 500 Italiaanse pries
ters, dat wij misschien niet in staat
zijn geweest de verwachtingen der
jeugd te begrijpen en er niet naar
hebben gestreefd aan de Jongeren
het evangelie onverlet en in zijn to
taliteit te verkondigen.
Tegenover 500 geestelijke advi
seurs van de Italiaanse katholieke ac
tie zei de paus, dat het heilig jaar
hem had geleerd, dat er onder de
jongeren een grote belangstelling
voor de kerk leeft. Zij tonen een gro
te bereidheid tot meditatie en gebed.
Hierop moeten de priesters met gro
te pastorale zorg inspelen.
De paus zag een goede toekomst
voor de katholieke actie liggen, maar
dan zal er hard en grondig gewerkt
moeten worden aan de verkondiging
van het evangelie aan de uitleg van
de sociale leer der kerk en van de
morele basiswaarden. Het christe
lijke vormingswerk, in samenwer
king tussen priesters en leken, zal
groots dienen te worden aangepakt en
daarbij mag men niets uitsluiten van
wat er aan goeds in de mensen en
het menselijke leven aanwezig is.
Kerkelijke stand
Hervormde Kerk: Beroepen te
Nieuw-Vennep-Abbenes J. Wolfswin
kel Arkel, te Spijkenisse G. J. Spij
kerboer Santpoort, te Nieuwerkerk
(Z.) W. J. Kolkert Oudemirdum, te
Oldebroek J. H. Gijsbertsen Har-
dinxveld, te 's Gravendeel C. Vijfhui
zen Oosterend (F.), te Bennebroek J.
v. Winterswijk Zeist, te Longerhou
W. Tij ink (kand.) Hoogkerk; aange
nomen naar Nieuwkoop J. C J.
Bronsgeest Den Helder, naar Leiden
M. J. Wagenvoorde Leiden (voor
Boshuizerwijk)bedankt voor Vee-
nendaal J. van Ginkel Bennekom.
IT irwtttn
Een jonge vrouw van pim. 22 jaar met de nodige winkelervaring, die in staat is dit
filiaal na een inwerkperiode zelfstandig te runnen, onder supervisie van onze
rayonleider. Een zeer goed betaalde functie in een jong dynamisch bedrijf.
Een flinke jongedame van pim. 18-19 jaar, die de rechterhand van de cheffin
gaat worden en haar eventueel bij afwezigheid kan vervangen.
Jongedames van 17 jaar komen hiervoor in aanmerking.
Winkel- of kassaervaring niet beslist noodzakelijk. Voor opleiding wordt ge
zorgd.
Wilt U meer weten of solliciteren, bel dan voor een atepraak. eventueel bij u (buis Telefoon 01720 - 64951
(hoofdkantoor) ofavonds 03480-6291 (Dhr. Dam)
■onze voordelige textielSupers kunt u vinden In
A Ma TV ROAM, ALPHiN. OVWOkt, MiPT, •ORINCHBM, «CHIÏOAM, UTRECHT, VOOeaCMOTIR,
Nieuwe Rijn 9
Leiden
Telefoon 071—22144*
TOON KAMERMODELLEN
TEGEN STERK VERLAAGDE PRIJZEN
MASSIEF EIKEN: eetkamers - broodkasten -
DEKENKISTEN - BARMEUBELS - SALONTAFELS
(v.a f 195,-) - AANBOUWWANDEN.
RUNDLEDERENchesterfields - damesfau
teuiltjes - oorfauteuils tweezitsbankjes
DONDERDAGAVOND - KOOPAVOND
nm— iiihiW