C TRIJFEL Japanse beelden in Middelheim (§uc/ Qïl teuws IM WOENSDAG 2 JULI 1975 PAGINA 11 Vlak over de Westduitse grens kost de benzine f0.25 goedkoper dan bij ons. Hoe ver mag je van de grens af- wonen, om een ritje naar Duitsland rendabel te ma ken? Stel je hebt nog 5 liter in je tank en je kunt er nog 30 liter bij hebben. Die 30 liter kosten je in Neuerland, afgerond, f 30 en in Duits land. afgerond, f 22.50. Scheelt 7.50, oftewel 10 li ter Duitse benzine. Laten we zeggen dat je op 10 liter benzine 100 kilome ter kunt rijden (een op tien), dat betekent dat je quitte speelt als je 50 kilometer van de grens woont en heen en terug 100 kilometer verrijdt om die goedkope oenzine te gaan halen. Iedereen die dus minder dan 50 kilometer van de Duitse grens woont, kan daar rustig gaan tanken even afgezien natuurlijk van slijtage aan auto en be stuurder, en eventuee' ge derfd uurloon). Groningen valt er daardoor nog net bin nen. Zivolle net niet dacht ik. Enschede natuurlijk ruim schoots, evenals Nijmegen en Heerlen, en Arnhem kan ook 7iog net. Het heeft dus ook wel eens zijn voordelen om zo dicht bij Duitsland te wo- Klarien De Hoge Raad heeft be slist dat Colgate-Palmolive de naam Klarein niet mag gebruiken voor een van haar produkten. Lucas Bols had daar tegen bezwaar gemaakt omdat Bols al een jonge jenever onder de naam Claerijn op de markt brengt. Zulke problemen zijn niet van vandaag of gisteren. Toeval lig kreeg ik van de iveek een exemplaar van "Handelsbe langen" uit 1936 in handen, waarin gemeld werd dat de Apeldoornsche Coöperatieve Fabriek van Melkprodukteii "Mariëndaal" niet met het merk "Chomilko" op de markt mocht komen, omdat dat teveel op "Chocomel" van Nutricia leek. "Mariën daal" beweerde voor het Haagsche Hof dat Choco mel" ivas afgeleid van choco lade en miel (honing) zodat er geen vrees hoefde te be staan voor verwarring met "Chomilko" dat uit chocola de en melk was opgebouwd, maar afgezien van de vraag of dat ivaar was vond de rechter ook dat het er niet toe deed, omdat uiterlijke vorm en klank van de ivoor- den de doorslag gaven. "Mariëndaal" voerde verder aan, dat Nutricia op die ma nier wel erg werd bevoor deeld, omdat zij het de con currentie via "chocomel" on mogelijk maakte een choco- lademelk-produkt op de markt te brengen waarvan de bestanddelen ook in de naam verwerkt kónden wor den. Het hof ontkende niet dat Nutricia via "chocomel" een voorsprong had op de concurrentie, maar wees er op dat iedereen zijn clioco- melk "chocolademelk" zou mogen noemen. Misschien is dat nog een idee voor Colgate-Palmolive. Een tube tandpasta die geen Klarein heet, maar tandpas ta. Mooie naam met al die a's, doet me denken aan Al- hambra (of Stadskanaal) Postzegel Frans Vorstman is al weer "ongebruind" terug uit Indo nesië, waar hij onder regie van Fons Rademakers de gouverneur-generaal speelde in de filmbewerking van "Max Havelaar". De ande ren waren er nog, zijn rol was echter uitgespeeld. Hij heeft grote verwachtingen van de film, mede omdat Peter Faber, die de hoofdrol speelt CU kent hem vrees ik niet van Werktheater, maar wel van Rooie Sien en Keetje Tippel), "een schitterend ac teur is". In de toneelwereld staat zulke lof uit de mond van een collega nagenoeg ge lijk met heilig verklaring. En hoe was het in Indone sië? Grote rijkdom en bittere armoe pal naast elkaar. Een luxueus paleis van twaalf verdiepingen van parfum- en modekoningin Nina Ricci. met aan de voet daarvan de kartonnen dozen waar de minder-be deelden sliepen: "Een geur van hoger honing, verbitterde hun woning", om even de dichter Nijhoff te ci teren. "Ze halen de postzegel van je brief naar Nederland af en daar leven ze dan weer een dag van", zei Frans Vorstman uit ervaring. De film zal, nagesynchroniseerd in het Bahasa Indonesia, ook in Indonesië zelf worden vertoond, echter niet onder de naam "Max Havelaar" maar onder de naam Said- jah en Adinda" het ver haal in het boek dat daar ginds nog steeds het meest aanspreekt. NICO SCHEEPMAKER. Behalve beeldhouwers die in klei boetseren zijn er ook, die een stukje van de aarde maquilleren. Ze trekken er voren in, spannen draden of plaatsen stenen. Hun ideeen vergen een ruimte, die de perken van Sonsbeek te buiten gingen. Dat is eht einde geworden van de beeldenexposities in het Arnhemse park. De Biennale van Middelheim daarentegen is nog volop in functie, een kwarteeuw nadat ze voor het eerst werd gehouden. Antwerpen dankt er een permanent openlucht museum aa,n, dat jaarlijks 120.000 bezoekers trekt voor een verzame ling, die loopt van Rodin en Medardo Rosso tot heden. Tot 5 oktober is er weer een Biennale, een "Aziatische" ditmaal. De tentoonstelling omvat ruim 130 werken van Indiase, Japanse en Turkse beeldhouwers. Dat de Japanners de "show stelen" is niet verwonderlijk. Sterke tradities en een onstuimige moderne ontwikke ling veroorzaken daar contrasten en geestelijke spanningen die buitenge woon stimulerend zijn voor mensen, in wie het esthetische raffinement endemisch lijkt. Al voodrat men de boidjes bij de beelden kan lezen, ziet men in de regel dat men een Japans werk voor ogen heeft en dat Japanse karakter heeft niets "provinciaals". India is vandaag van een grote sculpturale traditie gescheiden door een beeldvijandige Moghulperiode en een koloniale tijd, waarin de 19e eeuvise Britse beeldhouwkunst als voorbeeldig gold. In het Islamitische Turkije ontplooit zich pas sedert een halve eeuw een beeldhouwkunst die tot voor kort vooral "overjassen' moest leveren: standbeelden van grote mannen, vooral militaire leiders. Zowel in het immense India als in het Europees-Aziatische Turkije werken kunstenaars met talent. Wat zij maken is tot nu toe echter, te oordelen naar de Antwerpse tentoonstelling, alleen van binnenlands belang. De verzameling van het openulcht- museum Middelheim wordt na elke biennale verrijkt met enkele werken uit de tentoonstelling. Het Japanse accent in een verder toch voorna melijk Europees geheel, zal na deze Biennale ongetwijfeld wat versterkt worden. Strikt genomen bieden de Indiase en Turkse inzedingen nog niets, dat een werkelijke verruiming van het totaalbeeld kan bieden. Twee van de 21 Japanse beeldhou wers die nu werk in Middelheim hebben, zijn in ons land niet geheel onbekend. In De Doelen staat een brons van Tojofoekoe die in Milaan werkt. Op de Biennale kan men zien, dat men hem eigenlijk in hout moet hebben. Vooral het scherm dat er staat is prachtig. Azuma, eveneens te Milaan gevestigd, exposeerde al enkele malen bij Nouvelles Images in Den Haag. Met de in Parijs werkende Mizui behoort hij tot de belangrijkste exposanten. Mizui maakt, in witte kunststeen, liggende (landschappelijke) en staande (torenachtige) werken in zeer hoog relief, met contouren die scherpe slingerlijnen vormen. Zoals meestal blijkt zo'n virtuele beweging plastisch boeiender dan een werke lijke beweging, zoals die van de stalen "lasso's" van Ito. Een 2V2 meter hoog iut koper gedreven, vclplastisch 'hart' van Keiko Josjida gebaart op het gazon als een enorme Kaboeki-acteür, met aderen die het werk een spanwijdte van 4 meter geven. "Elkaar provocerende vormen" is een werk in ijzer en granietblokken van Tsoechitani, ge lijktijdig stenentuin en grafiek in de ruimte. Niet voor een bepaalde plek ontworpen, zal dit werk van 9 strekkende meter overal in de open lucht precies op zijn plaats lijken. Er zou nog veel te melden zijn, onthouden? Onder de Japanse inzendingen zijn er, die alleen in een hoog geïndustrialiseerd land met zeer moderne outillages kunnen ontstaan en andere, die gemaakt zijn met dezelfde middelen die voldoende waren voor de bouw van een oude, houten tempel. Uit de standbeeldentij d die tot in de 19e eeuw duurde, waarderen we nu alleen nog de beelden waarvan de middelen het doel hebben geheiligd. Tegenwoordig geven beeldhouwers een niet-klassieke vorm aan wat buiten hun werk geen vorm heeft. Middelheim biedt gelegenheid tot vergelijking van zulk werk met een Rodin en een Maillol, die weerbar stig of meegaande nog voortkwamen uit de klassieke traditie. We kunnen daar we leen beetje jaloers op zijn. Als in de fabel van La Fontaine is Antwerpeen de schildpad die het haalde, terwijl Sonsbeek het haasje werd. DOL WELING. Kindermatinee: "Oom Ferdinand e de toverdrank" dag. (behalve zo.) 10.30 dag. 7.00 Annakliniek: Klasse afdeling Derde 18.30 18.30-19.30 13.00-14.30 uur 00 uur- 13.00— Tentoonstellinge Kindermatinee: "Pipo de Clown", dag. 2.30 uur. A.L. REX: Geen opgave ontvangen. woensdagavond Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden bure 28) Werkd Rijksmuseum t/m 13 lull i OudhedeD (Rapen- zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15—15.00 uur. 18.30—19.30 uur. Voor de prematurenafdellng gelden c volgende bezoekuren (alleen vo< Maandag t/in vrijdag: Bezoekuren Ziekenhuizen Drukkerij De Bink, Rooseveltstraat 3 iijk.s huls: Middagbezoekuur; 18.30—19 30 uur Ktndi vondbezoekuur; ellng Leidse bioscopen kinderafdeling St Elisabeth LUXOR: "De twee lag 2.30, 7.00 en 9.15 uur zo. .45 uur. 14 jaar CAMERA: "Ben Hur" dag. 8.00 i ln mlin nek" Jaar. LIDO: "The 18 30 dag vaD 11.15 tot 12 echtgen v 16 tot 16 t 1 uur; Klnderafde 3e klasse deling dag van 15 tot 1830 CCD (hartbewaklng) dag van l tot 14.45 uur en van 19 tot 19.30 i Intensieve verpleging: dag van 14 echtge: Klnderaf- 15—15 15—15.00 uur Bezoek aan ernstige patiënten Wanneer voor ernstige patiënten door. lopend bezoek wordt toegestaan, kan de hoofdverpleegkundige hiervoor spe ciale kaarten verstrekken Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14.1515.00 uur 18.30—19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 1111.30 13.30—14.15 en 18.30—19.30 u; 3e klas ia an14-15 aq 18.3019.30 u Kraam- 14.15 uur, alleen voor [920 u.; Kinderafdeling alleen voor ouders 18 2.30. 7.00 en 9.15 i Endegi 14.30 uu 1415 i vrijdag 13— ie* de gehele Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het Informatiecentrum Geluids hinder Schiphol (020—175000) 2 juli 1975 Honderd jaar geleden stond in de krant: Uit Rijnsburg ioordt ge meld, dat de oogst dei vroe ge aardappelen tot heden gunstig mag worden ge noemd Zoowel quantiteit als quaiiteit laten niets te wen- schen over, maar de prijs is zeer laag Voor verzending naar het buitenland wordt nog niets opgekocht Wat den aardbeziënoogst betreft, ook deze laat niets te ivenschen over. Honderden menschen vinden hierdoor riikrlijk brood, de prijs is miaaelmatig en geeft een goed slot van rekening. (Adv.) Zomerzorg, Lei den. Vrijdag 2 Juli 1875: eene enkele Groote Soiree Musica- le door Pflaging's Concert- en Operett eng ezelschap. Geheel nieuw programma. Le Violo- neux. Operette d'Offenbach. Aanvang te 7 uren, entrée 49 Cents Vijftig jaar geleden: Te Vlissingen werd giste ren op het strand groote op schudding gewekt, toen uit 'n gesloten badcabine de kreet "Moe. moe"! wqrd vernomen en men meende te doen te hébben met een vergeten kind. De politie kwam er aan te pas die, toen zii er niet in slaagde den huurder van de cabine op te sporen en het roepen uit de cabine aan hield, de deur met opende. Het geroep bleek af komstig vaneen des mor gens gevangen en daar opge sloten jongen zeehond, die niet "Moe, moe", riep, maar Woe, woe"Dat de angst der omstanders veranderde in groote vroolijkheid. ligt wél voor de hand. Volgens een bericht aan den "Times" uit Hongkotig is de toestand in Chinaivélke de laatste dagen verbeterd scheen weer verscherpt. Kanton zou geheel in de macht zijn van de rooden, die een regeering samenge steld hebben naar het Sow- jet-model. Er zijn reeds tal van stakingen uitgebroken en tegen Zaterdag is een al- gemeene staking geprocla meerd. PANDA EN DE WA-WE1 PLANT 21129 Panda probeerde zo goed mogelijk een oosters-klin- kend gedicht op te zeggen voor Wa Wei, en de plant lichtte meer en meer op. terwijl hij zijn bladen begon te ontvouwen. "Het lijkt wel alsof hij een lichtgevende pit heeft gemaakt"! riep Panda verrast uit. "Of zou het een heel grote dauwdruppel zijn"? "H-het is een edelsteen"! riep Panda opgewonden uit. "Zie je wél, hoe hij flonkert"? "Wij moeten geen voorbarige gevolgtrekkingen maken sprak Jollipop echter. "Planten brengen nu eenmaal geen edelstenen voort. Misschien kunt u later op de dag langs een juwelier gaan om hem te vragen of dit voorwerp enige waarde heeft. En als u dan toch in de stad bent, kunt u meteen naar een betrek king uitkijken. De verzorging van deze plant loont niet. hij heeft onze laatste thee opgedronken" De avonturen van Jommeke De strijd om de Incaschat Als we die twee broekventjes dan nog niet baas kunnen qa ik teruq naar de fröbelschool We zullen zegevieren'. De bende van Joe is ■.twintig man sterk Jammer, we moeten de Incaschat y I delen rtW- i VV Kooktip KAASSOUFFLéE Neem 4 eetlepels boter, 6 eetlepels bloem, 4 dl melk, zout, peper, papri kapoeder, worcestershi- resauce, tabasco, tijm, 4 eieren, 4 eetlepels gerasp te kaas, 2 plakjes ham, 2 lepels madeira, (100 gr champignons), boter. Maak van boter, bloem melk en de kruiden door middel van een roux een mooie, gladde saus. Meng er de eierdooiers, de ge raspte kaas, de fijngesne den ham en eventueel de enkele min voorgebakken champignons door. Proef de saus goed af en roer er ten slotte de madeira door Klop de eiwitten zéér stijf. Spatel deze snel en voorzichtig door de saus. Breng de massa over in een beboterde vuurvaste schotel. Plaats deze in een matig warme (200 graden C) voorverwarmde oven en laat deze in ongeveer 30 min gaar en goudgeel worden. Serveer hem on middellijk eventueel af gedekt met een warme schone theedoek. Eba» •«jrzerrtop lsukw Joftfmi «mm*r nar hmr gtCDj frot*u. VBUCir(*-«k^MVy Wt getK-ttr gmau^wtu Gd De Generaal en „De Ballon" Copyright Oberon/ Haarlem. Tekenaar: Peter de Smet Lelykerk 30 250 KLEINE VAART Dutch Spirit 1 t Deltadrecht 30 350 w Lissabon nr Ge- Diadema 30 t.a. Geelong Docklift 1 30 120 o Sardinië nr Hous- Eemhaven 30 310 zw Tenerife nr Rlo Smpire ■;are Ire sink! Marian Maria 1 GRÓTE daaoi Juna 30 v Ras Tanura r Texel nr Rotter- Ceres 30 te Antwerpen Chlriqui 30 300 ono Kp Race nr Hali fax Coppename 30 80 wSt. Maarten nr Gaasterdijk 1 v Rotterdam nr Bre- Gaasterland 29 v Kingston nr Rlo Gulf Swede 30 570 zo Accra nr New Orleans Kara 30 te Pernis Katelysla 30 150 ono Malta nr Glbral- Kelletla 29 te Kashlma Kermla 30 vBrevik nr Oslo p 30 Little Quoin nr Ban- Leuve Lloyd 1 te Balboa Ma&sbree 30 450 Macoma 30 240 o Mogadiscio nr Per zische Goll Madison Lloyd 30 120 n Azoren nr Cristobal Mam Lloyd 30 te Palembang Neder Llnge 30 800 i Papeete Nedlloyd Kimberley 2 Muroroa e Los Ange Nedlloyd Niger 1 v Bordeaux nr Duin Nedlloyd Nile 30 140 zo Lagos Douala Onoba 30 110 zw Punta del Gada no Bermuda nr Sout- veston nr New Orleans 30 v Bordeaux nr Llssa-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 17