Pauze «jmn.iiiun» „Schrift en Getuigenis" Leiden e.o. wijst elke beschuldiging van laster volstrekt van de hand G. L. Heij: 'Voorzichtig met Herman Wiersinga" DIENSTEN IN ZWITSERLAND Kerk Zoeterwoude wellicht nog dit jaar onder handen Kerkdiensten ZATERDAG 28 JUNI 1975 Publikatie in onze krant een 'strijdige weg"' LEIDERDORP „Een Kond blaft als hij ziet d'at zijn baas wordt aangevallen. Ik zou wel bijzonder laf zijn als ik zag dat Gods wa arheid werd aangevallen en ik dan geen ge luid gaf". Aan deze woorden, toegeschreven aan Calvijn, herinnert het bestuur van de afdeling Leiden en omstreken van de vereniging 'Schrift en Getuigenis' in een gisteren aan ons toegezonden verklaring naar aanleiding van reacties op de landelijke handtekeningenaktie binnen de Geref. Kerken. In Leiderdorp kregen enkele we ken geleden alle gereformeerden de bewuste brief met het handteke ning-formulier in hun bus. Hij was afkomstig van het Landelijk Secre- ningenaktie te Velp. De brief was voor ds. G. van Loe- nen, een van de twee Leiderd'orpse gereformeerde predikanten, aanlei ding er in een preek wat over te zeggen. Hij keurde het af dat de plaatselij ke ledenlijst van de geref. kerk voor de bezorging van de brief was ge bruikt, en meende dat de brief las ter bevatte aan het adres van ver scheidene gereformeerde hooglera ren en van de synode. Het pamflet bij deze handteke ningenaktie gaat ervan uit, dat in de Geref. Kerken, die eens een bol werk tegen de vrijzinnigheid waren maar nu een schuilplaats van alle onreine geesten dreigen te worden, de eer van Christus en van het Woord Gods wordt aangetast. Het handtekening-formulier zoals c'at in Leiderdorp is verspreid, ver meldde ook enige namen en adres sen ter plaatse, waar men zijn hand tekening kon brengen. Deze gerefor meerden kunnen zich geheel vereni gen met de opvattingen van "Schrift en Getuigenis", een vereniging die opkomst voor de "opbouw en bewa ring van het gereformeerde leven". Zij is voortgekomen uit de veront rusting binnen deze kerken over de nieuwe theologische inzichten, zoals die naar voren komen in geschriften van theologen als Kuitert, Wiersinga en Baarda. De bakermat van de vereniging was Urk. Haar spreekbuis is het blad "Waarheid en Eenheid", een week blad voor het gereformeerde leven, waarvan dr. E. Masselink te Rotter dam de hoofdredactie voert. Ook in Leiden en omgeving is nu een afdeling van "Schrift en Getui genis" opgericht. De heer O. Groene- veld te Voorschoten is er de voorzitter van. de heer J. Kol. Boshuizerkade 86 Leiden, de secretaris. Het afdelingsbestuur laat aan zijn verklaring d'e mededeling vooraf gaan, dat deze verklaring ook is in gegeven door reacties binnen het res sort Leiden. Ofschoon hij niet wordt genoemd kan worden aangenomen, dat het bestuur met name ds. Van Loenen op deze wijze van antwoord wil die nen. Wij laten hier de verklaring vol gen. Hartelijke instemming "De actie die gecoördineerd wordt vanuit het "Landelijk Secretariaat Gereformeerde Handtekeningenactie" te Velp, vindt plaats onder auspi ciën van het hoofdbestuur van de vereniging "Schrift en Getuigenis" te Amsersfoort en ondervindt der halve alle steun en medewerking van deze zijde. Het bestuur van de afdeling Leiden en omstreken betuigt eijn hartelijke instemming hiermee en spreekt uit, dat het zich volko men achter deze actie stelt. Wat on der meer inhoudt dat het tevens blijk wil geven van zijn instemming met de volledige tekst van het schrij ven "Aan alle gereformeerde kerk leden" en volkomen de bezwaren ondex-schrijft die in dit schrijven tegen allerlei ontwikkelingen binnen de Geref. kerken, worden ingebracht. Beschuldigingen als zou hier sprake zijn van „laster" meent het op grond van de feiten volstrekt van de hand te moeten wijzen. Wat betreft het veelvuldig gehoor de verwijt dat hier een onkerkelijk weg bewandeld wordt het volgende: De samenstellers van genoemd schrijven beseffen de gebrekkigheid van het door hen gekozen middel (zie blz.3 van de brochure), maar zien geen andere weg meer, gezien de wijze waarop de vorige synode met het bezwaarschrift inzake de opvattingen van Drs. Baarda ge handeld heeft, en de wijze waarop plaatselijk door sommige kerken be zwaren die langs de juiste wegen kenbaar worden gemaakt, onder de tafel worden geveegd. Het feit dat in verschillende gevallen door kerken en/of inidviduele kerkleden in aller lei zaken gehandeld v/ordt in strijd met de kerkordelijke bepalingen en, wat veel meer is, in strijd met het Ook deze zomer worden op ver schillende plaatsen in Zwitserland kerkdiensten in het Nederlands ge houden. Voor vakantiegangers volgt hier een overzicht. Voor het Berner Oberland iedere zondag t/m 3 aug. om 18 uur in de Reformierte Kirche Unterseen (In terlaken). inlichtingen: ds. J. C. Remijn, Hauptstrasse 1, 3800, Un terseen, telefoon 036222000. in Genève om 9.30 uur in het Auditoire de Calvin (naast St. Pier re): van 6 juli t/m 10 aug. iedere zondag en verder tweede, vierde en vijfde zondag van de maand, Lau sanne: om 10.30 uur in de Chapel- le d'e Béthusy, Avenue Secrétan 2, eerste en derde zondag van de maand. Inl. ds. A. M. A. de Beau fort, villa "Gay Penson", 1299 Com- mugny, tel. 022—762975. In Basel in het Kirchgemeinde- haus Kleinhünigen, Wiesendamm 30, op de eerste zondag van de maand om 16 uur en Nikolauskapel- le (Münster) op 29 juni en 31 aug., om 20 uur, Bern: Münsterkapelle op de tweede zondag van de maand om 20.15 uur, Melide (Tessin): in de Reformierte Kirche op de derde zondag van de maand om 10.30 uur, OltenTaufkapelle Friedenskirche op 22 juni en 24 aug. om 9.30 uur, Walchwil (Zugersee) in de Refor mierte Kirche op de eerste zondag van de maand om 10 uur, Zürich: in de Kirche Fluntern, Gloriastras- se, op de vierde zondag van de maand om 20.15 uur. Inl.:: ds. A. C. Bronswijk, Gen. Guisanstrasse 59, 5415, Nussbaumen AG, tel. 056 824141. fundament der Kerk zoals dit ver woord is in de belijdenissen, heeft aan de samenstellers van het schrij ven de vrijmoedigheid geschonken om van het gekozen middel gebruik te maken. Het is dezelfde zorg die zowel de samenstellers vanhet schrijven, "Aan alle gereformeerde Kerk-leden" als het bestuur van "Schrift en Getui genis" afd. Leiden e.o. vervult. Het best is dit misschien weergegeven in de woorden van Calvijn: "Een hond blaft, als hij ziet dat zijn baas wordt aangevallen. Ik zou wel bijzonder laf zijn, als ik zag dat Gods waar heid werd aangevallen en dan stom bleef en geengeluid gaf". Mede daarom roept het bestuur van de afdeling Leiden van "Schrift en Getuigenis" op tot steun van alle leden van de Geref. kerken aan deze actie en dringt het aan op ver spreiding van de brochure (aan te vragen bij Landelijk Secretariaat Ge reformeerde Handtekeningenactie, Boulevard 11, Velp)". Tot zover de verklaring van „Schrift en Getuigenis". Slot van verklaring Deze heeft nog een slot en dat be treft ons verhaal over de verspreiding en de inhoud van de brief in Leider dorp en de reactie van ds. Van Loene daarop. Het besuur is van mening, dat zaken die de kerk betreffen bin nen de kring der kerk besproken dienen te worden, en betreurt daar om de publikatie van het artikel in onze krant van 10 Juni. Het voelt zich hierdoor echter genoodzaakt om eveneens van deze "strijdige weg" ge bruik te maken teneinde een eenzij dige voorlichting in deze zaak tegen te gaan. Wat het slot van de verklaring be treft, zijn wij het met het afdelings bestuur van Schrift en Belijdenis om verschillende redenen niet eens. Ten eerste kan het bestuur moei lijk staande houden, dat de onder linge confrontatie van theologische inzichten een binnenkerkelijke aan gelegenheid is. Trouwens, het be staan van het blad "Waarheid en Eenheid", waarop ieder zich kan abonneren, is al met deze opvatting in strijd. Bovendien veronderstelt een landelijke handtekeningenaktie toch niet, dat er zo min mogelijk be kendheid aan wordt gegeven. De aanleiding om erover te schrij ven is voor ons de reactie van ds. Van Loenen in een preek geweest. En een kerkdienst is geen besloten gebeu- Voor Leiderdorp geldt het tegendeel nog sterker omdat alle morgendien sten in de Scheppingskerk onder ver antwoordelijkheid staan van zowel de gereformeerde als de hervormde ker- keraad. Ten slotte ontkennen wij, dat wij in onze publikatie eenzijdig zijn ge weest. De helft van het artikel be trof de inhoud van de brief waarmee de handtekeningenactie gepaard ging. Wat niet wegneemt, dat wij Schrift en Getuigenis erkentelijk zijn voor deze nadere verklaring, die de dui delijkheid alleen maar ten goede kan komen. - Redactie geestelijk leven. LEIDSCH DAGBLAD - ALPHENS DAGBLAD). De architect zint nu op niddelen om de inwerking van het vocht tegen te gaan. De gebreken worden vooral zichtbaar in het pleisterwerk, Monumentenzorg is van een en ander op de hoogte ge steld. Architect Van der Sterre heeft goede hoop, dat de herstelwerkzaamheden ZOETERWOUDE Archi tect P. van der Sterre te Lei derdorp heeft van de kerk voogdij van de hervormde ge meente alhier het verzoek gekregen een plan te maken tot herstel van de Dorpskerk, waaraan, zoals wij al bericht ten, verscheidene ernstige ge- -- - breken zijn geconstateerd. De studie. De leien zijn nogal uit, gezien het feit dat zoveel klein en worden bij harde oude gebouwen wachten op zullen dan ook op- nog dit jaar kunnen worden nieuw moeten worden behan- uitgevoerd. Over de mate van deld. Ook de dakbedekking welwillendheid van de rijks van de kerk is een punt van dienst liet hij zich liever niet gebreken zijn hoofdzakelijk een gevolg van optrekkend vocht. De kerk is pas acht tien jaar geleden geheel ge restaureerd. wind opgewipt waardoor de restauratie en het daarvoor regen eronder slaat, hetgeen *-*-• voor het dakbeschot zeer schadelijk is. RIJNSBURG Dr. Herman Wiersinga, studentenpredikant in Amsterdam, is in de Ge ref. Kerken een omstreden figuur. Hij promoveerde in 1971 op een proefschrift over ,,de verzoening in de theologische discussie" en schreef een jaar later een boekje over het zelfde onderwerp om iedere belangstellende de mogelijkheid te geven aan het gesprek deel te nemen. Wiersinga meent, dat de verzoe ning door het bloed van Christus geen afgesloten feit in het verleden is. Deze verzoening kan zich niet realiseren zonder de positieve reac tie van de mens, die bestaat in een wezenlijke verandering tegenover God en de medemens. Deze "alternatieve verzoenings leer" en andere nieuwe theologische inzichten hebben in de Geref. Ker ken nogal wat emoties losgemaakt. De handtekeningenactie, waarover op deze pagina wordt geschreven, is daarvan een uitvloeisel. In de Get- ref. Kerkbode van de classis Leiden heeft de redacteur G. L. Heij te Rijnsburg een drietal artikelen aan de gedachten van Herman Wiersin ga, hun afwijking van de gerefor meerde belijdenis en hun reacties in het gereformeerde denken gewijd. De heer Heij merkt op, dat het weinig moeite kost, aan te tonen dat de hoofdgedachte van Wiersin ga in strijd is met de belijdenis. Hij vindt ook de bijbelse fundering van Wiersinga's betoog zwak. Vol gens Wiersinga mag van de "knecht van Jahwe" (Christus) niet worden gezegd, dat hij als plaatsbekleder van het volk optreedt en dat het lijden van de middelaar het lijden van het volk overbodig zou maken, evenmin als zijn gehooi-zaamheid de gehoorzaamheid van het volk over bodig maakt. Wiersinga wil hier al leen van plaatsbekleding spreken in de zin van solidariteit, van verbon denheid in lot en gehoorzaamheid. De heer Heij meent, dat bij een on bevangen lezen van Jesaja 53 niet ontkomen kan worden aan de ge dachte van volledige plaatsbekleding. Het schriftbewijs van Wiersinga komt hem gekunsteld voor en zijn verzoeningsleer overbodig voor het doel dat hij ermee bereiken wil, na melijk de activering van de chris tenen tot veranderde mensen. "Goedkope genade" kan ook bin nen het raam van de onder gere formeerden geldende verzoeningsleer worden bestreden. Zwart-wit-denke>n Uitdrukkelijk waai-schuwt de heer Heij er echter voor, het kind niet met het badwater weg te gooien. "Laten we toch oppassen dat de Ge ref. Kerken niet opnieuw vanuit een zwart-wit-denken een theoloog, die ons echt wel wat te zeggen heeft, buiten de deur zetten". Er zijn nog meer redenen om ten aanzien van Wiersinga voorzichtig heid te betrachten. Wiersinga is een man die goed over de dingen na denkt. Hij tracht niet op provoce rende wijze zijn ideeën aan de man te brengen. Als er op zijn proef schrift niet zo paniekerig was gerea geerd, zou de hele zaak misschien al vergeten zijn. Hij is ook geen man die beweert, het allemaal zo precies te weten. Duidelijk heeft hij gezegd, dat er ook andere opvattingen over de verzoening mogelijk zijn. Wier singa is studentenpredikant. De ge meenteleden en de vragen daar zijn heel anders dan op een dorp. De studentenpi-edikant moet in zijn pas torale werk een zekere ruimte heb ben. "Wij moeten ervoor oppassen", al dus de heer Heij, "de belijdenis niet gelijk te stellen aan de bijbel. Die neiging is in de geref. kerken heel sterk. De belijdenis is een geloofs uitspraak. Dat is iets anders dan een wetboek waardoor elke afwijking me teen moet worden afgestraft. Moe ten wij in de kerk allen precies het zelfde geloven? Dat is toch onmo gelijk. De meeste leden van de ge ref. kerken zullen wel onderdelen van de belijdenis kennen die zij niet voor hun rekening nemen. We moe ten daar geen drama van maken. De geref. kerken gaan niet kapot aan de Kuiterts en de Wiersinga's maar veeleer aan de lauwheid van de le den die het wel geloven en liever niet kijken in de spiegel die Wier singa hun voorhoudt. Kuitert, Baar da, Augustijn en Wiersinga zijn geen kerkverwoesters, maar zij ver zetten zich tegen het kritiekloze overnemen en overgeven van eeu wen bestaande opvattingen. Dat ver zet zal eerder toe- dan afnemen. Met het uitwerpen van deze mensen wordt niets bereikt". De heer Heij bepleit een herbezin ning op de functie van de belijdenis in de geref. kerken en op het pro bleem van de ruimte voor weten schappelijk theologisch onderzoek. De oprichting van een soort raad voor kerk en theologie lijkt hem een verstandig idee. Hervormd. Hooglandse LEIDEN Kerk, 10 u ds Hemmes. 11.45 etudentendlenst, 7 u dhr Erades. Ma- rekerk 10 u ds de Jong, 5 u ds Poot, Maranathakerk. 10 u ds Koolstra, Ko- ningskerk. 10 u dhr Huigen, Bethle- hemkerk. 10 u ds Pannekoek, Bevrij dingskerk 9 u ds de Heer, Vredeskerk, 10 u ds Steenstra, Egllse Wallone. 10.30 u Pastoor Rlbs Academisch Zieken huis. 10 u dhr Stroo. Diaconessenhuls 10 u ds den Tonkelaar. Oecumeni sche Werkplaats (Plantage 16) 11.30 u. Jeugdkapel Vredeskerk, 'erf, Merenwyk 10 uur 10.30 i huls Aardam 9 en 12 uur. Alplien aan <len Rijn Herv. Ad- ventskerk 9.30 u ds Heijmans, 6.30 u. Cand. SJollema. Kruiskerk Gouwsluis Ontmoetingscentrum zaterdag- mldag 17.30 en zondag 1 Hazerswoude Herv. 9.30 u ds Geertsema, Geref. Kerk 9.3 Roosjen, 5u ds Koenekoop. I (zat. 7 uur) 10.3" Dorpskerk 10 i Iloofdstraatkerk luds J. Geursen, Schepptngs- ds Zr- Schoot (H. kerk 9 u ds J. Geursen, R.K. Kerk i kand Leimulden Herv. 9.30 u ds v. Itter- 1fton' io f-Lf O on ric Ine Vu Ha ^u.ou, iêrg. R. K kerk Wlllibrord, 'd Schippei fl on 11 l-rat n 11* Rnnft- TT dienst. Salvatorlkerk 6.30 u ds Pokkema Gez. dienst. Kerkgebouw Oudshoorn- seweg 10 u ds Oort, Sionskerk 9.30 u ds. Wlsgerhof, 6.30 u ds van Dijk. De Goedé Herderkerk 9.3" Kerk 10 u ds Eringa. 7 u Jeugddienst i 11.15 Llsse Herv. Grote kerk 9.00 ds v.d. Velden, Pauluskerk 10.30 en 7uds v.d. Velden Ger. Kerk 10 en 7 u ds. Swierts, Chr. Geref. Kerk 10.30 u (zat. 6.30). Oude Wetering Herv. 9.30 u ds Lal- leman, Geref. Kerk 9.30 u ds Czirla, Geref. Kerk. Ma- 10 ranathakerk 5 Salvotorikerk 10.15 u ds de Jong. 6.3 ds Schuurman. Oud Geref. Gemeente Gemeentecen- gemaakt) 10 u léesd. 5 u ds Blokland 3 u leesdnst R. K. Kerk8, 10.30 en 12 u (zat. 7u). Waddinxveen Herv. Brugkerk 9.30 - ~"0u c^nd. van Harten 0 u ds v.d. Heuvel, 6.30 u de heer v. Gils; Bethelkerk 9.30 u cand. D. Heuvelman, 5 u ds v.d. Heuvel. Immanuélkerk 9.30 ds v.d. ds Los. R. K. Meerkreukkerk Made, 7 ds Haltsma. Geref. Kerk. Kruiskerk 9.30 u ds v.d. Heuvel. 5 u ds Koekkoek, Ontmoetlngskerk 10 Koekkoek, 5 u ÖoTte"nbrug;'chr:_Ó!™T K.rk you O,™ Gem./Vrllr. Herv. 10 >ude Ger'. Gem. in Ned leesd. RK Ontmoetings- Rijnsaterwoude, Herv. 9.30 v.d. Heuvel Chr. Af- i ds Verloop. Hof-Visscher Oude i 'a^We™Hf,I Geref. Kerk. Zulderkerk 10 u ds Bo venberg, Nm. Geen Dienst. Petrakerk 10 uur de heer van Loo. 7 u ds Bre- derveld. Oude Vestkerk. 10.30 u ds v.d. Ree. 5 uur ds Koolsta. Maranathakerk 10 u ds Koolstra. 5 u de heer van Loo, Bevrljdingskerl tenschap dien Bloemswaard (zat. 7u) 8. Hoogmade Herv. lOu ds Oost, R.K. Kerk (zat. 7u) 9 e KAAG Herv. 9.30 HA). Katwijk aan den Rijn. 10 u ds v.d. Wetering, 6.30 u ds Hof" 10.30 u ds Teyg< ds Carstens Hulzen, Oud (dond. 7.30 ds Wil link) Aktie Kruistochten Ned. Maand 8. u ds Gravendeel, RK Kerk Agatha- kerk (zat. 7) zo. 8. 10 en 11.30 u. Poel polder zat. 7 zo. 9 en 11.30 u Engelbew zat. 7 u zo 7.30. 9.30, 11 en 5.45 u Ma- 8.30, 10.30 12 en riakerk i 5.30 u. dienst des Woords, 2.15 u ds Bouw, R, K. kerk (zat. 7u) 7.30, 930, Rifnsburg Herv. Grote Kerk 9.30 u kerk 8.30 u, 11.45 en 6.30 u (zat. i kand. Van Hoogeveen, 5 u ds v.d. Bo- u) St. Victorkerk 10 u (zat. av. 7ur) ferd, Bethelkerk 9.30 u ds v.d. Bogerd Volle Ev. u s Van Heere, Camping 10.30 u Ds Huisman. Geref. Kerk Petrakerk, 9.30 u ds Damsma, 5 u ds van Oeve- Hoevelen keren in deze we ken hun werkplaats, kantoor en school de rug toe om er eens helemaal uit te zijn en van een welverdiende vakantie te genie ten. Het vakantiegeld is ont vangen, de rugzak gepakt of de auto volgepropt, de caravan er achteraan, het vliegreis-biljet in de zak; ieder gaat op zijn eigen wijze de vrijheid tege moet. Weg van alle sleur van iedere dag, weg van alle dage lijkse beslommeringen, zorgen, problemen, de natuur in, de stilte zoeken, het drukke strand, het geroezemoes van een con gres, het gezelschapsleven, de camping en welke uiting van 'n doorbreken van het werk van iedere dag er ook maar is. We hopen nieuwe ideeën op te doen, frisse licht in te ademen, nieuwe krachten te verzame len, kortom een vrij mens te zijn. Maar kunnen we deze vrij heid ook aan? Weten we er nog mee om te gaan? Behoeden we haar als een kostbaar klein ood? Verheugen we ons op de ontmoeting met anderen, zijn we in staat van onze rijkdom uit te delen en van hun rijk dom te ontvangen? Of nemen we bezit van alles, alsof het ons alleen maar toekomst? Snijden we de ander op de weg om er toch maar vooral het eerst te zijn? Riskeren we het leven van een ander omdat we ons eigen leven belangrijker vin den? Hebben we eerbied voor de wensen van een ander? Allemaal vragen die met ech te vrijheid te maken hebben. Want echte vrijheid betekent: gebonden te zijn met je mede mensen, met allen, die de aar de bewonen. Vrijheid betekent: verbonden te zijn met hen die je lief zijn, met dat wat je lief is. Vrijheid vraagt niet: wie is wel mijn naaste? Maar: van wie ben ik de naaste? Dat kan een radikale ommekeer in je leven teweeg brengen. Van wie ben ik de naaste? Voor wie zou Ik wel eens nodig kunnen zijn, voor wie zou ik de ontmoeting kunnen zijn in zijn of haar le ven? Onlangs vierden we het 400- jarig bestaan van de Leidse universiteit. Dat gehele burge rij, van jong tot oud, werd er bij betrokken. De Pieterskerk werd weer opengesteld. Daar in die eeuwenoude kerk, waar zo vaak Gods Woord was verkon digd en de mensen was gezpgd hoe ze in vrijheid konden leven in verbondenheid met God en de naaste, klonk een muziek stuk, dat als thema had: Wat baet de Vx-ijheyt van der Menschen Banden als onse zie len staen in Mammons han den? Ja, ook vroeger wist men dat een mens nooit vrij zal zijn als het geld hem beheerst. En nog veel verder terug lezen we in 't boek Prediker: "Wie geld heeft, wordt van geld niet ver zadigd, noch wie rijkdom lief heeft, van inkomsten. Ook dit is ijdelheid. Bij het vermeerde ren van het goed vermeerderen ook zij die het verteren". Of zoals Josh Billings het zegt: "Rijkdom is als zeewater, hoe meer men ervan drinkt, hoe dorstiger men wordt". En Je zus heeft gezegd: "Verzamelt u geen schatten op de aarde, waar mot en roest ze aantas ten en waar dieven inbreken ze weghalen. Vergaar liever schatten in de hemel. Want waar uw schat is daar bent ook met uw hart. Niemand kan bij twee heren tegelijk in dienst zijn: of hü mag de een niet de ander wel, of hij draagt de een op de handen en heeft hekel aan de ander. U kunt God en het geld niet tegelijk die nen". Nogmaals: vrijheid betekent niet de bloemetjes eens lekker buiten zetten, niemand kent je immers in een ander land. Maar een ander in je vrijheid laten delen, aan de ander den ken om hem in zijn vrijheid niet te beknotten. In alle rust en vrijheid jezelf terug te vin den. In gebondenheid aan de Heer der Schepping, van wie je diev rijheid hebt gekregen, die 'adempauze, die we vakantie noemen. Om met frisse moed en nieuwe krachten terug te keren en het dagelijkse werk weer op te nemen in dankbaar heid voor de vrijheid die mochten genieten. J. T. "Slon", Jehovah's ge- Immanuëlkerk 9.30 u ds Van Oe- Wassenaar Herv. Dorpskerk 10 u dr Herv. 9.3 de 9.30 i „De Mirt' Mierennest" de heer Splj: Hordij - - lSv ds Post. 10 u „Het Plus X.kerk (zat. 7u) 11.15 u. Mgr. Bekkersschool t ef. vrijgemaakt 1(5 u leesd 6 u ds dijk. Chr. Geref. 10 en SudsCar- Geref. Gem. 10 en 4.30 u ds Boo- Zce Herv. Nieuwe Vos, 6 u ds Hovlus, gaard. Geef. Gem. in Ned. (E kerk) 11.30 en 5.30 u leesdlenst. Luth Gem. 10.15 u ds Happee Rem. Doops- gez. Gem. 10.15 u ds Cuperus Bapt. Gem. 10 u evang. Nlemeyer. Evang. Chr. Gemeenschap 10 u Aat v.d. Son de. Leger des Hells 10 en 7.30 u. Evang Centrum (Zijlsingel 2) 10 u Cor van Delft (dinsdag 8 u Dudly Falrbalen). Plnkstergem. 3 u dhr The Slan King. N Apost. Kerk 9.30 en 4 u (dond. 8u) Chr. Science (Steenschuur 6) 10.30 u. Oud Kath. 10 u mis. Vrij Kath. 10.30 u h. mis (Vreewijkstraat 19), RK kerk Steenschuur zat 7 u. zo, 9.30. 12.15 en 6 u. Hartebrug zat. 7 u. zo. 8. 9.30, 10.45. 12 en 6.30 u. Petruskerk zat. 7 u zo 9. 10.30. 12 en 6 u Herenslngel- i Van Leeuwen. Volle Evang. Gem. 7 U) 7.30, 9, 10.45 t Nieuwveen Herv. 9.30 u ds Kaal, 6.30 u de heer Nap, Geref. Kerk 9.30 u en 7 u kand. v.a. Goot, R. K. kerk, (zat. 7u) 9, 10.45 en 5 u. Noordwljk-Blnnen Herv. 10 u ds u ds Van Gelder) Bodegraven Herv. Dorpskerk 9.3 u ds Roelofsen, 6.30 u ds Van Hartei Salvatorkerk 9.30 u kand. Van Osch Kool, 6 u ds Catsburg. Groen v. Prln- sterenschool lOu ds vroeglnüeweij. Zie kenhuis Overduin 2 u ds Kool Wljk- Jansen, Geref. Geref. Kerk vrljg. 10 en 5.15 u leesd. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 5 u ds Den r. Gem. 10 u ds Ag 10.30 u (zat. 7 u). Rljpweterlng R K. Kerk 7.30, 9 en 10.30 u (zat. 7u). Sassenheim Herv. 9 en 1030 u ds. Westra, 6.30 nam. ds Achterberg. Ge ref. Kerk, 9.30, J J- Pancratlus 8 9.3 K, drs Oosterom Bethlehemkerk 9.30 u ds Schrijvers. 6.30 u ds Droo- gers. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 u ds t Hart (Nieuwerbrug) 9.30 u ds Booy, 6.30 u ds Treurniet. Geref. vrijg. 9.30u leesd 4 u ds Snip. Boskoop -— Herv. 930 u ds Heijmans, gebouw Hoeksteen 10 u Dovendlenst. Vredeskerk 9.30 u c" 5 u geen dienst, Trlur l u ds Pijlman 5 u ds damping Noordduine Halsema, Chr. Geref kerk 10 u leesd. 5u v.d. Ent. Geref vrijgem 8.30 u dienst, 3 u ds Hoff, Geref. VrlJ- Ssm. B.V. 10 u ds Brink, 7 u ds Brink, eref. Gem. 10 u leesd. 5 u leesd. Vol le Evang. Gem. 9.45 u. Soefle beweging i. R. K. Kerk 8 Jansen, 7 u ds Lapré, De Rank, 9.30u ds Lapré. 10.45 u ds v. Estrik, 7 u ds. VroeglndeweiJ. Sole Mlo 9 u dr Jan- Geref. Kerk 10 u ds Warnlnk, 7 u ds de Vries, R. K. Kerk 8 12.15 en 7 uur. Noordwljkerhout Herv. 9 en 10.30 1 ds Streefland (HA) R. K Kerk St Jo- R. K. Kerk 9, 1 ds Pannekoek (Jeugddienst) Geref. Kerk 9.30 u ds Bosman, 6.30 u ds P1J1- Geref. Kerk vrijgem. 9.30 u leesd 10 u ds Wlersma, Messlaskerk ds V. Zanten. Dorpscentrum 9.30 u ds Stolk, 10 u kinderdiensten, Ge bouw Shalom 10 Jeugdkapel (12-14 laar) Zuiderhout 10 Kinderdiensten beylerhuts 10 u Jeugdkerk. Chr. school Middelweg 10 u Kinderdiensten. Geref Kerk 10 en 7 u ds v.d. Meulen (Zuid) 10 u Prof. Berkouwer. 7 ds Luiten. Ned. Prot. Bond. 10.30 ds. Werner. Warmond Hrrv. 10 u kand Bakker R. K. Kerk 8.30, 10 en 11.30 (za 7u). Woubrugge Herv. 9.30 en 6.30 u ds Blenk, Geref. Kerk 9.30 en 6.30 u ds Huizebosch (HA). Zevenhoven Herv. 9.30 u ds de Vree 7 u ds Kattenberg Gez. dienst. Geref. Kerk 9.30 u ds van Wijk, 7 u drs. Kat tenberg Gez. dienst ln Herv. Kerk, R.K. Kerk (zat 7 u) 7.45, 9 en 10.45 u. Zoeterwoude Herv. 10 u ds Baart, R.K. St. Janskerk (zat. 7.30 uur) 7.30 R. K. Christus Dienaar- kerk Rijndijk z i 11.30. Dijkstra. 5 Aarlanderveen Herv. 10 u ds Wolt- haus, 7 u de heer Wolf, Ger. Kerk 10 u au 620 u de heer den Braber, Chr. Gem. 9.30 en 6 u leesd. Vrijz. Prot. 10 Verg. v. gelovigen, 9.3 de Langen. Geref. Koudekerk Hrrv. 10 u Jeugddienst 83 Van Klaveren, 7 u ds Harms, (gem. dienst) Geref. Kerk 10 u ds Harms. 7 u gem. dienst ln Herv. kerk Leiderdorp Herv./Geref. Kerk, Pauluskerk 10 u dr Cramer Voorschoten Herv. Dorp 10 u d Snethlage, 6 u dienst ln Gerei, ten;, o.ju u as Kerk. Hulp en Hellkerk 10 u Mevr. drs Geref. Kerk 9.30 u ds Weerman 6.30 Menken-Bekius, Aula Noord-Hof- u Gez. dienst ln Herv. kerk ds B. u Vlc Koekkoek. R. K. Kerk (zat. 7u) 8, 10 ds v.d. 11.30 en 5.30 uur. In Leiden is een werkgroep van Youth for Christ van start ge gaan. Er draaien al twee bijbel kringen. Een koffiebar wordt voor bereid. Zondagavond half 8 houdt vicaris Berkhof te Voorschoten zijn proefpreek in de aula Noord-Hof land aldaar. Zijn opleiding tot pre dikant is nu afgerond. Dit jaar nog verlaat hij Voorschoten. De heer S. van Koningsveld te Leiden, mu ziekleraar aan de Chr. Pedagogi sche Akademie te Oegstgeest, is be noemd tot vaste organist van de geref. kerk Oegstgeest. De kerk voogdij te Katwijk aan Zee heeft de orgelbouwer J. v.d. Linden te Lei- derdorp opdracht gegeven een orgel te bouwen voor de Ichtuskerk. Kos ten: f66.500. Het orgel krijgt 9 stemmen. De heer D de Heer. pastoraal werker, neemt maandag 30 Juni afscheid van De Jeugdha- ven in Lelden, van 7 tot 9 uur tn De Mirt, Lage Rijndijk 64. Hij is, zoals wij al berichtten, benoemd tot directeur van de telefonische hulp dienst te Breda.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 4