WAT MOET JE IN DIT VAK ZONDER AMBITIE Jas nering de Jong: {.IW^\MQ9Lamma\ ...e/7 gisteren toegelicht ZATERDAG 21 JUNI 1975 Door H. J. Oolbekkin'k Op het toneel is ze een onontkoombare aanwezigheid; een vrouw die woorden bijna visueel kan maken, die een omvang rijk scala aan emoties (van tederheid tot vulgariteit, van heers zucht tot onderworpenheid) in huis heeft en nog steeds lijkt te groeien bij elk nieuw facet van het theater dat ze aanpakt om, lijkt het, te zien hoe ver ze reiken kan, hoe ver ze komen kan. Jasperina de Jong (36) is een vrouw, die de uitstraling van een ster heeft. Vijftien jaar geleden begon ze, met haar man Eric Herfst en nog loat aankomend ongeregeld (bijvoorbeeld Frans Halsema, iets later Gerard Cox) in het Lurelei Cabaret met teksten die een toen nog in -preutsheid gedrenkt publiek niet zelden tot het taakgebruik verleidde dat het op het toneel zojuist had veroordeeld. Jasperina de Jong was toen een frêle meisje met een bollig, vooral argeloos gezicht vele ouderen zagen haar in het theater als de dochter die straks wel in de goot terecht zou komen. hebben, en dat heeft haar de reputatie gegeven vaak ongenaak baar, eventueel zelfs onuitstaanbaar te wezen. Maar juist dat besef van eigen kunnen geeft die kritiek een fond van waarachtigheid. Bijvoor- beeld: „Wat me opvalt is dat we vorige in die dolle jaren zestig week JW voorstellingen achter elkaar hadden van „Orpheus en dat die andere zangers en zangeressen dat eigenlijk niet aankunnen; die zijn gewend tussen twee voorstellin gen altijd een rustdag te hebben om hun stem te laten bijkomen. Nou, dan moet ik in mijn Egotrip met al die waanzinnig moeilijke nummers mijn stem aardig misbruikt hebben, want ik ben er altijd zes dagen per week voluit tegenaan gegaan. Trouwens, ik wil ook niet anders, want het is natuurlijk om gek van te worden dat je zes weken repeteert voor acht hele voorstellin- heel mee toe. Maar het was toch zaaalig om te doen, en als ze me weer eens voor een opera vragen doe ik het, want ook al zou ik floppen, dat zou niet erg zijn omdat de mensen toch wel weten wat ik waard ben". De Grote Carrière. Die is voor een aanzienlijk deel ontstaan uit de de wisselwerking tussen het trio Eric w Herfst-Guus Vleugel-Jasperina de gezegd dat Pien 'niet te overheerst- gestuurd en gemanipu- gmg een blond meisje met de ogen van een bidprentje en de stem van een koorsopraantje allerlei verschrikke lijke dingen zei en zong. Het verschrikkelijke begin de norm van het alledaagse aan te nemen en de ontstelde luisteraars kregen door dat de teksten waar Jasperina zich van bediende (voornamelijk van Guus Vleugel) niet a priori waren bedoeld om te schokken maar om wakker te schudden en sindsdien is rondom Pien de Jong vrijwel niemand meer in slaap gevallen. Het moest van Pien altijd al iets kunstzinnigs worden toen ze klein was. Ballet, dacht ze. En toen ze vijftien was ging ze les nemen, tussen het andere grut dat zich voorstelde op de teenspitsen naar wereldfaam te dansen. Bij gebrek aan de voor een dansloopbaan benodigde lange lijnen wel omdat ze de pest had andere meisjes ging ze Akademie voor Kleinkunst, evenmin uitzinnig van vreugde de Nlet lessen volgde, omdat onderdrukken individualisme uitsloot van kliekvorming. Jasperina de Jong: alleen met goeie mensen op het toneel. haar leerd werd door haar echtgenoot Eric en huisdichter Guus. Alsof ze een marionet was met, toevallig, een Een auditie bij het zojuist door Eric gouden keel; een ledepop die op Herfst en Ben Rowold opgerichte bevel de nootjes er uitperst. Maar ze Lurelei Cabaret betekende de heeft nu al zoveel cabaretprogram- opening naar wat nu De Grote ma'Sj tours de chant en musicals Carrière van Jasperina de Jong gedaan waarin haar talent zich mag heten. Maar zegt ze: „Toen we steeds weer bleek te verdiepen en te vijftien jaar geleden begonnen vergroten, dat ze recht heeft op de waren we allemaal volslagen onbe- zelfbewustheid waarmee ze haar leuk, dat ze zijn fantastisch. En daarna, dan die tour de chant, want dat is me vorig jaar geweldig goed bevallen. Terwijl ik er zo bang voor was toen ik er aan begon. Want ik was echt nog nooit bibberend het toneel opgegaan, maar toen wel. Je moet het tenslotte maar in je eentje zien waar te maken op dat grote toneel". Het Grote Toneel. Pien is er nu aan gewend. Ze is begonnen in de beslotenheid van het cabaret, dat om een klein podium vraagt en het ruime gebaar al gauw in TERDAG 21 JUNI fit blijven. 10.30 Nie 1.19 Uitzending i B.41 Toeraktua VARA: het achterdoek smoort. Nog nostal- SDoor i muziek uil goud randje. Dit O.OOj Door de jaren politiek, kunst en Show. 12.21 Voor boer Kilima hawailans collage ee23V55e- kend. Het ensemblewerk, omdat we samen bezig waren onze vorm als artiest te vinden, maar dat is nu voorbij. En als ik dan nu hoe ik toch in vrij korte tijd kunnen aftast. „Vroeger was ik altijd bang om aan een nieuw programma te beginnen. Dat heb ik nu niet meer, omdat ik wel zo'n beetje weet wat ik kan. Nou weet ik daarnaast óók wel dat het Hilversum II VARA: 18.00 Nieui dag. 18.20 (S) De VARA fe liciteert verzoekpiatenprogr. TROS S) Concert al a klassieke grote carrière heb gemaakt, dan niefc zo zou zijn gelopen als ïk Eric blijft me dat verbazen. En- ik heb njet naast me had gehad, die me zo het niet met mijn schoonheid ontzettend steunt. En Guus Vleugel, verdiend, ik heb het met hard natuurlijk, maar Eric helemaal, werken moeten doen. Maar inder- want laten we wel wezen, dit soort daad, het is ontzettend snel gegaan, carrière maak je niet alleen", meteen al van „waps!" omhoog. Dat vleugel schreef liedjes voor haar had ik natuurlijk in het begin ook zoals >Call Girl", „Sybille", „Vivat niet kunnen denken". Vivaldi", „De rosse buurt" en „De Ze speel de rol van Openbare minutenwals". Hij zou een musical Mening in Offenbachs opera „Orp- maken die Jasperina dit najaar gaat heus in de onderwereld", een doen. Opeens: pats! Vleugel knapte begrotelijk kijkspul dat ter gelegen- af. Zag het niet meer. Kon de pen heid van het Holland Festival niet naar het papier brengen. Bijna enkele tonnen mocht kosten die vijftien jaar lang hadden zijn regisseur Götz Friedrich er dan ook teksten haar programma's gesteund, wellustig tegenaan heeft gegooid. Nu is de samenwerking verbroken, Het spektakel werd begeleid door de musical („De Engel van vele ongunstige recensies, hoewel de Amsterdam") wordt door Lennaart solisten nïet hadden te klagen en Nijgh geschreven en Jasperina kijkt Jasperina de Jong door een aantal nog verbijsterd als ze bedenkt dat cricici nog een trapje hoger werd ze misschien nooit weer een nieuw geplaatst op de ladder die ze nu al liedje van Vleugel zal krijgen, vijftien jaar bezig is te beklauteren. wil na die musical weer een Ze zegt: „Die slechte -kritieken tour de chant gaan doen. Dan vraag waren wel terecht, want ik vond het Guus om weer wat liedjes voor erg smakeloos gedaan, uiterst te schrijven, want die breuk op teleurstellend. Maar desalniettemin ogenblik is nou echt niet zo was het erg leuk om voor het eerst leuk. Kijk, hij schreef de meest in zo'n internationale cast te spelen, krankzinnige dingen voor me, heel dat geeft me een ontzettende kick. moeilijke teksten vaak, maar ik kon Alleen, we hadden een veel te korte ze allemaal zingen terwijl een voorbereidingstijd. Wat heet andere artiest ze misschien had meneer Friedrich heeft dat ding vermoord. Dat afknappen van Guus, gewoon in mekaar gesmeten". ik denk dat het de druk is geweest Er is, uiteraard, wat scheef gekeken van steeds maar nieuwe hoogtepun toen bekend werd dat mevrouw De ten te moeten schrijven, het idee Jong zo vreselijk nodig opera moest dat de mensen steeds hetzelfde of gaan zingen. Kon dat mens zich een hoger niveau verwachtten. Ik fiiet aan haar bevallige liedjes denk dat hij daar niet meer tegenop liouden en de vrouwelijke clown kon. Nu is het zo dat we elkaar fclijven spelen? Het was al mooi vriendelijk gedag zeggen als we genoeg dat zij de Amsterdamse elkaar tegenkomen, maar ik vind metselaarsdochter de kans kreeg het toch erg naar dat we die zaak gouden platen bij elkaar te nooit hebben uitgepraat. Dat zal sprokkelen met werkjes die niet dan wel zijn ziekte zijn", door de tijd waren geadeld en buiten het klassieke repertoire )}[>e Enge'l" vielen. In oktober gaat „De engel van Pien de Jong, met een ingehouden CaTré jn première, lachje: „Het was al een heel oud ajs gezamenlijke produktie van plan van de Nederlandse Opra- Lurelei NV en de Operastichting, stichting. En ik ben er geen moment jaSperina verzekert me dat het een bang voor geweest dat het niet zou heie leuke voorstelling wordt (en gaan, dat ging helemaal niep zo j^lopt dat terstond af op de vanuit het idee om carrière bij de onderkant van ons tafeltje). Er zijn opera te willen maken. Maar wel al voor achj. maancjen voorstellingen weet ik nu dat ik twee hoge Bs verkocht en het team heeft de achter elkaar zing alsof het niks is. beschikking over choreograaf Mi- In mijn eigen genre zong ik altijd chaei Kidd die op Broadway shows zó maar wat weg, maar nu is me als t>GUys anci dolls", „Hello, Dolly" en duidelijk geworden wat ik in „seven brides for seven brothers" op dat verleden dat, vijftien jaar afstand, al erg ver weg muziek uit 1955. 23.05 Rood lijkt? „Ik heb wel weer eens puur cabaret willen brengen, maar ik geloof dat 24.60 Nieuws, ik het niet meer zou kunnen. Ik wil mijn armen in de lucht kunnen gooien en over zo'n enorme vlakte hollen en vliegen. Nee, dat ligt wel achter me". Hardnekkig, want uit jaloezie geboren, klinkt steeds weer de kreet op dat Jasperina ongezond ambi- 24.00 "Nieuws! tieus is. Ze lacht smalend, een scheef trekje om de mond. Een tikje verstoord trommelt ze zacht snel met lange vingers o] tafeltje. Ze zucht, zegt dan zonder de verwachte felheid: „Vroeger was ik heel erg ambitieus. Nu nog wel, natuurlijk. Want wat moet je in dit vak zonder ambitie? Vroeger was 13.00 (S) Metropole (S) Hier en nu. Onder school de school en daarbuiten. TROS: 15.00 (S) Het kind en wij. 15.30 Nieuws. 15.33 (S) Klassieke kamermuziek. 16.00 (S) Een mondje Frans: Julien Clerc live in Olvmpia. 16.30 (S) Buiten 't werk: interesses en bezigheden van be kende Nederlanders. 16.55 (S) Binnen Dokumentair klankbeeld. 23.30 (S) Poëzie rond middernacht. 23.55- Ontmoetingen met rijksgenoten. TROS "7.30 Nieuws. 17.32 Aktua. Jazztime. 23.02 (S) Sporshow. net (S) Late dat. 2.02 (S) Ben* nog? AVRO: 6.00-7.00 Als Je -* t dan blijf je r liggen. op- ZONDAG 22 JUNI 7.00 Nieuws. 7.1 v- 7.20 (S) Da§ oeristische infor Dingei SYMBIOSE. NOS: 12.25 (S) dat trouwens een smerig woord, ambitieus. Oh, kind, wat ik daar een last van gehad heb. Maar nu schijnt het weer te mogen, wat zijn de Promenade Orkest: ausement ziek. 12.50 Suriname deze week. 13.00 Nieuws. ARA: 13.11 Dingen van de jflj presen- *EDERLAND I 15.00 Journaal (NOS) 15.02 Motormuis (TROS) j5 10 De boefjes, kinderprogramma (TROS) 15 25 De kleine prinses, kinderfilm (TROS) 16 15 TROS penalty bokaal (slot) J.6.25 Tros Sport (TROS) 18.45 Minimolen (NOS) 16.55 Journaal (NOS) «9.05 The Flintstones (KRO) 19.25 Kareltjes kolderieke kapriolen (KRO) 19.50 't Zand 33 (KRO) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 De Wrekers (KRO) 21.10 De kleine kwis (KRO) 21.40 Brandpunt (KRO) 22.00 De wereld in oorlog (KRO) 22.45 Journaal (NOS) 22.50 Sport-extra (NOS) NEDERLAND II 16.45 Kortweg (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Rallycross 1975 (AVRO) 20.00 Journaal (NOS) 20.21 Columbo (AVRO) '1.35 Willy en Willeke (AVRO) 22.10 De zomer in het hoofd: belevenissen in eigen land (AVRO) 22.20 Alle hens, tv-film (AVRO) 23.10 Journaal (NOS) ZONDAG 22 JUNI 11.00 Eucharistieviering vanuit Amersfoort (KRO/RKK) Grand Prix Zandvoort: Formule I (NOS) Internationale atletiek in Den Haag (NOS) Grand Prix Zandvoort (NOS) Journaal (NOS) Ti-Ta-Tovenaar (NOS) 24 uur Motorrace Oss (NOS) Nabeschouwing Grans Prix (NOS) Vesper (IKOR) Wilde Ganzen (IKOR) Woord voor woord IKOR-KRO/RKK) Minimolen (NOS) De kinderen van nummer 47a (NOS) Studio sport (NOS) Jennie (7) (NOS) Panoramiek (NOS) Journaal (NOS) Markant Sport Dr. Max Euwe (NOS) 22.10 Holland Festival: Mstislav Rostropovitch (NOS) '23.00 Suriname deze week (NOS) 23.05 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.15 Voorlichtingsprogramma: Chemie (TELEAC) 18 55 Kortweg (NOS) Journaal (NOS) Elsa de Leeuwin (TROS) 13.55 De wereld van Hedwig-Courths-Mahler (TROS) 21.25 Avond der Piano's (TROS) 22.00 Roemenië, reisfilm (TROS) 22.25 Journaal (NOS) 14.50 15.30 15.40 16.00 16.02 J6.27 16.45 17.00 «7.30 18.30 18.35 18.40 19.05 20.00 20.50 21.15 21.20 19.05 In het programma "Markant", dat de NOS-televisie mor genavond van 21.20 tot 22.10 uur via Nederland I uitzendt, wordt een portret uitgezonden van prof. dr. Max Euwe. Sinds enkele jaren is Euwe weer in de schaak-arena terug. Niet meer zo zeer als actief speler (hoewel hij in 1972 de toenmalige bijna 40 jaar jongere kampioen van Nederland gedecideerd versloeg) maar ivel als president van de FIDE. Dat betekent veel reizen om nieuwe leden te winnen in Afrika en Azië of om belangrijke toernooien bij te wonen maar het betekent ook eindeloos en vaak ontmoedigend on derhandelen met een genie als de Amerikaan Bobby Fischer, of een getergde Russische schaak-federatie. Dit voorjaar maakten drie vermaarde pianisten tezamen met het Gelders Orkest onder leiding van Yoao Talmi een tournee door Nederland. Van het optreden van Daniel Wayenberg. Janine Dacosta en Michel Block maakte de TROS-tv een registratie. Het eerste deel van deze opnamen wordt morgenavond uitgezonden via Nederland II van 21.25-22.00 u. Daniel Wayenberg en het Gelders Orkest spe len het pianoconcert in a. kl. t. (opus 16) van Edward Grieg. 9.15 dag. 13.20 (S) VARA Grt 10.0 I I r Eucharistieviering. 11.00 Nieuws. ll.C (S) Brunchconcert: klassieke muziek, .00 Kruispunt: informatie over kerk renen muziek. 16.00 NIEUWS. EO: 16.0 reportages, kommen Dat de avond van Schüttenhelms afscheid nu juist bheerst moest worden door series en herhalingen en een vijftal verdwaalde, weinig buitensporige eigen produkties (Top- metde voorstelling te bemoeien, ook tu„mu2,ekprogramma: I400 al ben ik zelX met op. IS dat dan concertgebouworkest en solisten: klas- ambitieus? Het komt gewoon -- doordat ik alles zie en hoor. Als er Hilversum III - 15 Adempauze kultureel magazine). 16 00 (S) Aspek v,Qf wc mie t€n van de kamermuziek. CVK: 17.01 op het toneel iets mis Geref. kerkdienst. 18.00 Kerkmuziek ii gaat voel lk het, zie ik het. Nou, dat Joegoslavië: een nieuw liedboek. IKOR moet dan maar ambitieus genoemd 18.30 Theologie in Afrika. 18.58 Wilde worden. Dat- -iets als het feit iBS Tussen heilige en helleveeg: zondag- avondlezing. 19.30 Nieuws. 19.35 Kerkorgelconcert. 20.10 (S) 17.55 Mededelin- Mary Pos) lijkt wat al te veel het slechte. Dat de tv-: geschenk gebeuren te aanschouwen. Het Peyton Place. De soap --opera ln serieverband kenmerkt zich door voor de leek volstrekt onbegrijpelijke inhoudsop- Jack Chandler helm had moeten worden is hiermee Hammond Steven Cord doet ond nu ook ontdekkingen over Betty's verleden. Schutten- Dat was in 1971. De Gebroeders werkt volgens populaire aangezien de scheidende NOS-Voor- Carter, teleurstellingen voor Barbara dat ik graag met veel mensen speel, maar ik haat het als er iemand naast me staat die slecht is; ik wil alleen met goeiemensen werken". Ze kan soms een afstandelijke indruk maken. Sommigen vinden haar een koel en hard wijf'. Jasperina de Jong: „Op zo'n opmerking reageer ik dan koel en hard. Want ik geloof niet dat ik zo overkom. Als de voorstelling begint voel ik alleen maar liefde uit de zaal komen, en dat is het enige wat telt. Want die liefde komt niet als je een koel en hard wijf bent. Nou wee ik wel waar dat idee vandaan avro komt: bij Lurelei heb ik altijd 13.00 krengen van wijven gespeeld. Die schreef Guus voor me en ik vond het heerlijk om te doen. Trouwens, er zijn al zoveel lieve, zoete op de wereld, he, bah". poëzieprogramma. AVRO: 20.30 (S) In de kaart gespeeld: verzoekplatenpro- graimma, 22.30 Nieuws 22.40 Radio- Journaal. 22.50 (S) Vanavo nieuws. 23.05 (S) Vanavond: 1 Pop kontakt I. I. 16.03 De Hit nat ters. 17.03-17.06 Radiojournaal), TV MAANDAG i muziek, 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum II VARA: 8.00 Nieuws. 8.10 Dingen ui de dag. 8.15 (S) Door de jaren Qm g Qu sport en houden. IKOR: lü.uO Onaerweg. 10.30 NOS: 18.45 TROS: 19.05 De joen. NOS: 20.00 Journaal. 18.55 Journaal Kerkdienst. Nederland II NOS: 18.45 Kortweg. 18.55 Journaal. KRO: Wickle de viking 19.25 Landju weel 1975 Bosmeer. NOS 20.00 Journaal KRO: 20.20 Vooi zitter houdt van „programma's waarin ik een kans krijg om mensen te zien" zou het er zeker interessanter op geworden zijn. Slechts in de schijfster Mary Pos viel een mens te ontdekken. In Kojak en Caine, de artiesten uit Toppop en Muziek in uw straatje, zelfs in de figuren uit Bartje vallen die mensen lastig te herkennen. De Gebroeders Hammond bij de AVRO misschien? De Brothers behoort tot een genre: de soap-ope ra in serieverband. In het begin van de jaren zestig werd bij de Amerikaanse ABC ontdekt dat het 20-20 Voor een briefkaart op de u,. T T cc" «eet je rang. 21.10 Het verschijnsel Ja- Publiek bereid was drama barstens actualiteitenrubriek. informatie en mu- pan.dok. 22.05 Gunsmoke. 22.55 muziek. NOS: 14.30 de buitenlandse werknemers. VARA: 17.00 (S) Klassiek orkestmuziek. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.15 Din- 0_~ Symbiose. 23.00 Journaal. vol menselijkheid (ruzie, liefde, dood is dan te laat Kingsley, actie van Pamela Graham, verdriet voor David Hammond. Het ene probleem is de wereld nog niet uit of twee andere hebben zich alweer aangediend. Met de veiligheid van het westen ook niet, was zo'n beetje de tendentie van de AVRO-BBC-film „De prijs van de vrede", in Televizler vertoond. Het was een zeer feitelijk werkstuk, waarin de ideologie, die toch in de discussie over bewapening en ontwapening zelden ontweken wordt, niet aan de orde kwam. Hoofdzakelijk kwam de documentai- beetje laat voor een iets anders uitzending. BERT VAN DER VEER AD VERENTTE Tra gi-kornedie i dag. 18.20 (S) 1 NOS: 19.00 Nieuws. 19.07 (S) Klas sieke orkestmuziek. 20.00 (S) Holland Nieuws. 1974. 23.55- Hilversum III AVRO: 7.02 Ko De Hit VARA: boswachtershow. kanshebber voor nationale hitparade. 9.02 Juist op '12 (S) Willem Duy's muziek .02 Drie draalt op verzoek. (S) Klink Klaar. de dansleest zette. Ze heeft huis heb, alleen had ik nooit geweten dat dat nou hoge B's Een heerlijk gevoel, hoor". „Want we hebben mensen die echt Zelfspot en zelfkritiek gaan bij kunnen zingen, dat is toch eigenlijk Jasperina de Jong hand in hand. Ze nog nooit gebeurd in een Neder- heeft het relativerende van iemand landse musical? Ga maar na, Mieke die weet wat ze kan en daarom geen Bos, Lex Goudsmit, Leen Jonge- valse bescheidenheid hoeft te waard; die zingen allemaal als een etaleren. Maar vanuit die zekerheid vogel op een tak. En de liedjes van durft ze ook kritiek op anderen te Lennaart zijn erg goed. Wat heet Wat zou Jasperina de Jong nu nog 22.30 (S) Over musici gesproken. 23.0 willen doen binnen de grenzen van haar vak? „Ik heb nog één wens: iemand vinden die een tragi-komedie voor me kan schrijven waar de mensen om kunnen gieren van het lachen en gieren van het huilen. Maar haast heb ik er niet mee, want zijn toch nog een hoop dingen wai ik me nog niet aan toe voel, waar nog een tikje te jong voor be Maar het komt gegarandeerd, want zonder opschepperig te zijn weet ik eels. 0.02 (S) In the still of i dat ik de mensen kan ontroeren op wee 1 het toneel. Nou denken regisseurs in Nederland vaak dat een komedie niet banaal genoeg kan zijn. Kom nou, het is het allermoeilijkste £e wooid\.7 S één hapering en je bent je lach ™u.T.55 0„JH kwijt. De meeste acteurs hier doen ma-ovêrzicht.~8.0Ó* (sT"T^Deum^Lau- trouwens alleen maar komisch. Dat is van een verschrikkelijke onecht heid waar ik heel ellendig van word". KRO: 18~01 Het is altijd het oude liedje. 19.02 (S) KRO- Irie: tombola. 23.02 (S) Voer nlght. VANDAG 23 JUNI hilversum I NCRV: 7.00 Nieuws. 7.02 Het leven- I (S) Preludium: klassie- "i Nieuws. 7.41 (S) Hier gewijde koorzang. 8.24 Op i tngelisch kommentaar. 8.30 Elly Spoor liftbijnavoor nop met de tienertoer. Zo'n tienertoer kost f 32,50. En daarvoor mag ze acht dagen lang onbeperkt door Nederland treinen. En daarnaast nog 'tis 50?ó reduktie op interlokale bussen. Voor die prijs ga je toch zeker niet met je duim omhoog langs de weg staan? De tienertoer is in juni, juli en augustus op ieder station te koop. Pasfoto en identiteits- TANTF- bewijs (waaruit blijkt datje niet ouder dan 19 -t-q, f bent) meebrengen. i fsUUo Tienertoer: acht dagen reizen op'n koopje.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 5