Last en Legrand voor een lekker achtergrond je' Paloma Bianca: goed stukje werk STERKE TEKSTEN OP PIENS SOLO-ELPEE Roberta Flack: rustige sfeer Bie en heer Kooten van Zijp THREE DEGREES: WITH LOVE EEN GOEDE OPVOLGER Weer vier nieuwe Prisma-detectives 'Schizo' prettig leesbare thriller Simpelpee van heer ZATERDAG 31 MEI 1975 De eerste van Spooky and Sue Spooky and Sue Negram Het Nederlandse duo Spooky and Sue is in zeer korte tijd uit zonderlijk populair geworden. Twee hits in enkele maanden tijds: „You talk too much" en „Swinging on a star" en nu al een elpee. De lijn waarmee de grote successen werden geboekt worden ook op deze schijf voort gezet. Successen uit het verleden worden uit de stoffige kast te voorschijn gehaald en van een nieuw muzikaal verfje voorzien. Dat geldt bijvoorbeeld voor Caitch a falling en voor Blue Moon. Het klinkt allemaal best aardig. Toch ben ik bang dat het succes van Spooky and Sue niet van al te j lange duur zal zijn. Daarvoor neemt de eentonigheid te snel bezit van de speakerboxen. B.V.L. ADVERTENTIE Speciaalzaak voor qrammofoonplaten J nic. de tombe Lange Pieterskerbchoorsteeg il Leiden, telefoon 071 22184 Roberta Flack „Feel like ma- kin' love" Atlantic ATL 50049 Roberta Flack is niet voor niks een geliefde en veelbeluisterde zangeres. Haar grootste verdiens te ligt in de knappe manier, waarop zij oude, al jaren beken de liedjes een nieuwe vorm, een nieuw gevoel kan geven. Dat komt misschien mede doordat zij zich niet beperkt tot folk, jazz of blues alleen, maar in haar ver tolkingen elemanten hiervan op de haar eigen wijze door elkaar mengt. Haar nieuwste LP, „Feel like makin' love" staat voor de moei lijke taak haar befaamde „Kil ling me softlv" te evenaren. En het is de vraag, of dat zal luk ken. Ook het 12 minuten durende „I can see the sun in late de cember", geschreven door Stevie Wonder, bereikt niet de klasse van „Killing me softly", die Roberta Flack beroemd heeft gemaakt. Alle negen nummers van het album ademen een rustige sfeer, wat de plaat geschikt maakt voor de late avonduren. Op andere tij den van de dag zou men mis schien wel eens een nummer wil len horen dat zich wat uitdruk kelijker onderscheidt van de andere. Het ontbreken daarvan kan ertoe leiden, dat de plaat snel gaat vervelen. J.M. De eerste plaat van het Sim- plisties Verbond Heer Bie en Heer Kooten SV 1. Hoewel het receneren van platen ongetwijfeld wordt afge keurd door het Simplisties Ver bond (de matteklopper erover) wagen we toch de stoute schoe nen aan om over de prestaties in deze groeven te communice ren. Om de beoordeling heel sim pel uit te drukken dachten we aan een rapportcijfer. Zeven, acht met de mogelijkheid om daarvan zowel naar boven als naar beneden af te wijken. Want hoe we de plaat ook vinden stront komt er toch. Om alles toch een beetje op een rijtje te bundelen volgen hier wat schrijpende voor beelden, die u bij het afspelen ten gehore krijgt. Er zitten onder delen bij die aan de pikante tint zijn, zoals de vakantie in Tos cane natuurliijk de hele dag in d'e blote komt of de hooimijt met de braive borsten)Anderszins is er het gezang van heer Bie en heer Kooten, waarvan we niet mogen verzuimen "Zoek jezelf" te ver- .noemen, omdat dit nummer zich uitstekend leent voor het afspe len via de jukebox (spreek maar gerust uit: dzjoeboks). Soms krij gen wij de nasmaak in het ach terhoofd dat op de elpee gepro beerd wordt ons de Zwarte Piet in handen te spelen en we soms het gevoel hebben dat we wel heel erg down geput qworden, maar we moeten toch vaststel len dat zowel heer Bie als heer Kooten op de SimpeOpee hele goede dingen doen. En verder geen commentaar. Heer L. Rass!: Monty Alexander Rass! Monty Alexander, featu ring Ernst Ranglin BASF 2122187-3. Monty Alexander is een (jt pianist van de rustiger soort. Lie ver speelt hij in op indringende ritmepatronen dan dat hij van een drummer zou verlangen zijn pianospel slaafs te volgen. En dat is ook wel logisch, gehoord de muziek die Alexander gewoon is te vertolken. Hij speelt name lijk Westindische muziek, gecom bineerd met jazz en soul. En dat kan zich onmogelijk verdragen mielt een solist die een domine rende rol wil vervullen. Op de plaat „Rass!" (Rass een Westindische kreet die eigen lijk niets betekent) speelt Alex ander met de weinig spectaculaire gitarist Ernest Ranglin brave werkjes met een vrij groot be- zadigheidsgehalte. Er zit iets in van pianist George Shea ring (vooral waar het de ritmen betreft), maar het klankenpa troon wordt toch voornamelijk bepaald door de folkloristische harmonieën van de Westindische eilanden (Alexander zelf kom uit Jamaica). En bij elkaar schept dat een stukje leuke achtergrond muziek. W.W. ADVERTENTIE STEEDS DE NIEUWSTE GRAMMOFOONPLATEN HAARLEMMERSTRAAT 279 LEIDEN - TEL. 071—24010 With love The Three Degrees Philadelphia International Re cords 80407. De grote nachtmerrie van ie dere artiest is hoe hij een goede „follow up" kan vinden voor een eenmaal behaald succes. Voor mij was dat de grote vraag bij en het probleem vóór de Three Degrees. Wat doe je wanneer je ingestu deerde maniertjes zoals die bij „Dirty ol' man", „When will I see you again" en „Year of decision" in de praktijk werden gebracht hun effect verloren hebben? Doorgaan op de ingeslagen weg betekent dat je het nog hooguit een jaar volhoudt en dan over schaduwd wordt door nieuwe zo genaamde "eendagsvliegen". Bij het beluisteren van hun tweede in Nederland uitgebrachte elpee moet ik zeggen dat ze erin ge slaagd zijn met een sterke op volger te komen. De bekende Philadelphia sound wordt verder uitgebouwd en krijgt wat meer inhoud dan de liedjes tot dusver hadden. Bij voorbeeld is dat het geval met Another Heartache en Lonelier are fools waarbij de close harmo- ny-zang uitstekend tot haar recht komt. Tussen dat kwaliteitswerk door zitten nog de nummers die een duidelijk verband leggen met vroegere werk. „Take good care of yourself" is daar een sprekend voorbeeld van. Al met al is het een schijf die er beslist zijn mag, en die een belofte inhoudt voor de toekomst. Na de bijna zes jaar die ze als „grote onbeken den" op de aardbol al zingend hebben doorgebracht, lijken nu de zeven vette jaren zijn aan gebroken. B.V.L. Vier nieuwe werkjes zijn toe gevoegd aan de toch al lange rij pan Prisma-detectives (f 3,95 per stuk) Bankroof door Robert L. Pike De stille schreeuw door Mi chael Collins Eigen rechter door K. R. Dwyer Hangen en wurgen door Eli zabeth Ferrars. Drie mannen in costuums uit de jaren dertig overvallen een bank in San Francisco en gaan er met een kwart miljoen dollar vandoor. Het lijkt een perfecte misdaad. Maar tochRobert Pike heeft een heel knap scena rio geschreven van de roof en de directe nasleep. Want twee dagen later kan inspecteur Rardon al in de trouwauto stappen. Maar dan zijn we wel een 170 boeiende bladzijden verder. Dan Fortuna gaat weer op stap na een „stille schreeuw". De één- armige privé-detective, die wel al meer in deze serie aan het werk hebben gezien. Hij bokst nu op tegen de mafia. Een keihard ge vecht, wat erg Amerikaans. Voor ons een wat onwezenlijke sfeer temeer omdat de figuur van pri vé-detective ons altijd een beetje onecht blijft aandoen. Een „veteraan" uit Vietnam is nog druk doende met zichzelf in evenwicht te komen als hij door middel van een moordaanslag en telefonische bedreigingen midden in een onverkwikkelijke zaak te recht komt. Een man, die zich „Rechter" noemt, heeft hem als doelwit gekozen. Een gefrustreer de moordenaar, maar je zal hem maar op je dak krijgen. Dwyer heeft de zaken op een logische wijze op een rijtje gezet. En er zo een heel leesbaar boekje van gemaakt. De laatste van 't Prisma-kwar tet is zo'n prettig rechtoe-recht- aan detectiveverhaal. Er - jrdt een moord gepleegd en een poli tieman gaat de feiten verzame len. Met natuurlijk een aantal wonderlijke figuren in de buurt, die gemakkelijk wat met misda den uitstaande kunnen hebben. De ontknoping is nogal wonder lijk. Maar dat mag. Als er -naar spanning en lijn in het verhaal zit. En dat kunnen we dat produkt van Elizabeth Fer- rans niet ontzeggen.KP Bijdragen van: Bram van Leeuwen Joop Maait Koos Post Wim Wirtz Samenstelling Bram van Leeuwen Love must be the reason James Last Polydor 2489 517; Portrait of Michel Legrand Michel Legrand- Polydor 2343 077. Van het instrumentale front zijn er ditmaal twee opmerke lijke nieuwe schijven te melden, beide afkomstig ufit de Polydor- stal. Beide ook afkomstig van mensen, die in de muziekwereld van vandaag eigenlijk geen na dere toelichting behoeven: Michel Legrand en James Last. Om maar bij de laatste te be ginnen. Het orkest en het koor van de baardige Duitser heeft zich ditmaal geworpen op het zeer ro mantische repertoire. Ditmaal geen leren broeken-werk, geen party-gehos, maar heerlijke rus tige melodieën die met een zoet sausje zijn overgoten. Heerlijk als een achtergrondmuziekje, maar tegelijkertijd toch van voldoende kwaliteit, om ook bij wat inten sievere beluistering niet direct door de mand te vallen. De num mers die op de elpee „Love must be the reason" staan genieten over het algemeen bekendheid in brede kring. Zo is er bijvoor beeld de „Wedding song", onder meer onvergetelijk gemaakt door Petula Clark, en daarna eigen lijk dooa- niemand meer geëve naard. En wat dacht u 1 softly love", het liefdesthema uit de film The Godfather? Ook al geen nummertje dat onder het stof is geraakt. En tot diezelfde categorie behoort zeker ook de creatie Close to you van Burt Ba- charach, die naar de top gezon den werd door broer en zusje Carpenter. Op de plaat worden verder bijdragen geleverd door Neil Young met Heart of Gold Jack Dieval met The way of love en Michel Legrand met The Sum mer Knows. En dat brengt ons tegelijker tijd bij de tweede elpee die gevuld is met succes van Michel Legrand, inclusief The knows uit de film Summer of '42. Trouwens het merendeel 1 de nummers is afkomstig uit Mom "I wiHi say goodbye" is eigenlijk de enige uitzondering. Wat moeten we nog zeggen over de muziek van Legrand? Compo sitorisch zit het allemaal ijzer- sterk in elkaar en ook de uitvoe ring laat weinig te Van Legrand klassewerk op deze plaat noem ik u: Brian's song, het thema uit „The Go-Between" Picasso summer, Dis moi, Pieces of dreams en zijn allerbekendste: The windmills of yor mind. B.v.L. Paloma Bianca George Ba ker Selection Negram NR. 106. ker Selection Negram NR. 106. zo'n grote liefhebber geweest van de muzikale prestaties van George Baker Selection. Ook niet toen de elpee „Hot Baker" als warme broodjes bij de platenboer over de toonbank gingen. Zelfs de dub- heffiefllpee George Baker Selection 5 jaar hits, was geen dubbelaar waarvan ik nachtenlang wakker lag. Een verandering in mijn deel over de GBS is pas f met de verschijning van hun el pee Paloma Bianca, waarop een aantal voortreffelijke nummers te vindien is. En dan bedoel ik echt niet die grote single-toppers als „Sing a song of love" en „Palo ma Bianca" of de opgepoetste evergreen „Rose Marie", maar mu zikaal zeer goed in elkaar steken de nummers als „I have been away too long" waarop le ad-zan ger Hans Bouwens tot een uit stekende vocale prestatie komt en Jane, eveneens een slow-nummer van klasse. Instrumentaal doen Jacques Greuter, George Thé (nee niet de man van de brief kaart op de eerste rang), Mar tin Schoen en Jan Hop het ver dienstelijk. Op 2 juni zendt de AVRO-televisie een special uit, waarin een groot aantal num mers van hun laatste elpee te ho- "Schizo" door Robert Bloch, in de vertaling van J. J. de Wit ver schenen bij Elsevier Nederland in Amsterdam (f 10,90) RobertBloch is een vrucht baar auteur. Hij hèeft meer dan vierhonderd korte verhalen in di verse tijdschriften op zijn naam staan. Verder schreef hij scena rio's voor films en televisiespe len en enkele bekend gewor den romans. Tot de laatste be hoort „Psycho", die zijn ver maardheid vooral te danken heeft aan de verfilming door Alfred Hitchcock. We kunnen ons voor stellen, dat deze „meester van de spanning" voor Block kiest, want diens werk ademt precies het sfeertje, waarin Hitchcock films zo goed kunnen gedijen. Dat wat mysterieuze, wat gruwelijke, wat wonderlijke. Bloch is niet de man, die zich in de eerste plaats bekommert om de logica. Het is niet allemaal even voor de hand liggend, wat hij zijn lezers voorzet. Hij vermoeit zichzelf ook niet met verklaringen. Het gaat vooral om de sfeer. Dat blijkt ook weer in Schizo. Er gebeuren een flink aantal moorden, som mige vrij bloeddorstig. De lezer kent de rode draad, die door het geheel heenloopt. Maar om nu te zeggen, dat die lezer ook alle ver bindingen kan leggen, nee dat seker niet. Maar hy vermaakt zioh wel uitstekend met deze vlot geschre ven en dus prettig leesbare thril ler, die eindigt in een ontknoping welke Hitchcock hem niet had kunnen verbeteren. kp Jasperina Solo Jasperina de jong -- CBS 80783. Een oude te pas en te onpas gebruikte zegswijze luidt dat je iets gezien moet hebben om er over te kunnen oordelen. Wel als dat zo is, voldoe ik in elk geval aan die kwalificatie om deze el pee te mogen bespreken want door een toeval zat ik op 5 april van dit jaar in het Circusthea ter in Scheveningen waar de op namen werden gemaakt voor deze plaat. „Pien", zoals ze zichzelf die avond vele malen noemde, zette een stukje persoonlijkheid op de bühne, waartoe slechts weinig Ne- dterüaawJse artiesten in staat zijn. Een theaterpersoonlijkheid pur sang, maar daar waren we in de loop der jaren via het ca baret Lurelei de musicals en de one-women-shows al lang achter gekomen. Naast het oude ver trouwd© repertoire waarin „Roll another one" en „Dobbe dobbe dobbe" niet ontbraken (overigens wel op de plaat), waren er nieu we nummers die vooral qua tekst erg sterk waren. Zoals het openingsnummer „Beheers je toch" waarin ze een voortreffelijke persiflage geeft van Mieke Telkamp (Waarheen) en Drs. P. (Heen en weer). Sterk is bijvoorbeeld ook de Nederland se vertaling van een oud Brel- nummer getiteld „De oudjes". Even aandoenlijk als „De man die zelfmoord wilde plegen", een creatie van Joop Stokkermans en Guus Vleugel. Hetzelfde duo le verde nog een stukje tekst en mu ziek dat Pien op het lijf geschre ven is: ,'t Komt allemaal door myn memoires", waarin Henk van der Meijden het zwaar te ver duren krijgt. In „De wind" van Rogier van Otterloo wordt ter loops nog even de draak gestoken met de zangstijl van een van de Nederlandse zangeressen. In het optreden zitten mijn inziens ook wel een paar minder sterke punt jes. Met name vind ik dat het geval waar ze de liedjes van Jean Ferrat vertolkt. „Het Dorp" bij voorbeeld is door Wim Sonnevel al zo weergaloos neergezet dat er voor Jasperina de Jong weinig eer meer aan valt te behalen. Dat zelfde geldt zij het in iets min der ma'te voor Waar blijft de tijd. B.v.L.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 19