F euilleton-af lever ing vol niveauverschillen ^voorbeeldig wijd&lang Films met humor in feestelijk Cannes """498.- toegelicht f/Mll pmgw I ...e/7 aistërerT} TV morgen] DONDERDAG 22 MEI 1975 Alice doesn't live here anymoreen Man Friday -uit gaan of mank gaan' Frans du0 met muziek voor viool en piano LEIDEN Voor lTnstitut francais des Fays-Bas, centre de Leyde, con certeerde gisteravond in de foyer van de Stadsgehoorzaal het duo Syl- vie Gazeau - Anne Queffélec. Het programma behelsde werken van Schubert, Webern, Debussy en Fau- Hoewel Anna Queffélec zich moest behelpen met een Mignon-vleugel slaagde zij erin de minder goede ei genschappen van dit instrument aar dig te camoufleren. Dat het niet dig te camoufleren. Dait het niet ten voüle te be nutten klankvolume van de vleugel een minder gunstig evenwicht ten opzichte van de viool in de hand werkte, kon dankzij de kwalitieten van het duo nauwelijks als storend ervaren worden. Slechts de Vder Stü- cke op. 7 van Webern kregen hier door klankverhoudingen, die merk waardig genoeg die compositie in een verrassend nieuw daglicht stelden, zonder het wezen ervan aan te tas ten. Klonk het duo in A op 162 van Schubert wat routineus, in het vijf delige werk van Debussy bleken de musiciennes hun afkomst niet te verloochenen. Ook in Franck's sona te in A legde Sylvie Gazeau een o- vertuigende violistiek aan de dag, geruggesteund door een perfecte sa menwerking met de pianiste. Door de wat lauwe reacties van het publiek kon er helaas geen toegift af. RON HARMS Concerten in Voorschoten VOORSCHOTEN Morgen avond As er een concert in die Moeder Godskerk, door de organist Sander van Marion, de Leidse hoboïst Han Kapaan en de alt Willemke van Claerbergen. Ze brengen werken van de Spanjaarden Seoxas en Soter, van de Italiaan Zipoli en voor het ove rige van Bach, Handel en Telemann. Het concert houdt verband met de omstandigheid dat Van Marion 12^ jaar dirigent is van het plaatselijke grote koor Exultate Deo en kan die nen om belangstellenden de gele genheid te bieden kennis te maken met het in de Moeder Godskerk geïnstalleerde nieuwe orgel. Zaterdagavond geeft het gitaartrio Clazien Vleesenbeek, Joke de Mol, Harry Pothof een uitvoering in het Cultureel Centrum. Het van strek king klassieke programma bevat o.a. de namen Willaert, geb. 1485, Legrenzi, Diabelli, Hindemith en als Jongste A. L. Gottschalk, geb. 1946. Maandagavond concerteert de Sas- senheimse organist Hans van Nieuw koop in de Dorpskerk met mede werking van de kerk-cantorij van Henk Walvaart. Het Mauritshuis in Den Haag is verrijkt met een belangrijk werk van de schilder Pieter Post, van wie slechts enkele schilderijen bekend zijn. Het is een landschap, dat 1633 is gedateerd en opvalt door de prachtige koele kleuren en de wel zeer modern aandoende opbouw, al dus het ministerie van CRM. Het kunstwerk is door de stichting Johan Maurits van Nassau aange kocht. De verzameling van het Mau ritshuis is er mee uitgebreid bij ge legenheid van de zeventigste verjaar dag van oud-directeur, dr. A. B. de Vries. Het aangekochte schilderij is een paneel uit het bezit van prof. dr. W. Martin, die van 1909 tot 1945 di recteur van het museum was. Pieter Post is ook de architect van het Mauritshuis geweest. Het festival van Cannes, onomstre den het grootste filmfeest ter wereld, is de afgelopen vijf jaar steeds meer gaan lijken op een warenhuis, waar steeds meer etages werden bijgebouwd. Het begon heel voorzichtig met een week der kritiek om j'accuse-vingers van critici omlaag te krijgen. Na de revolutie Door Piet Ruivenkamp van '68 kwam er een plaats voor een „Quinzaine des realisateurs" en daar zijn dan inmiddels nog „Perspectives" en „Yeux fertales" bijgekomen, in alle gevallen met een stevige Franse inbreng. I Op één front werd het rustiger. De parties van weleer daalden in tal en omvang en dat was voor de festivaliers tenminste een kans om het hoofd koel te houden en vooral de geest fris. Maar dit jaar is het goed te merken dat het in de filmbusiness weer wat beter gaat. Het was nog nimmer zo druk in de 28-jarige geschiedenis van het festival. De recepties beginnen ook •weèr in de mode te raken. Over enkele dagen, heeft een diabolische matuur bed'aoht, zal er op Palm Beach, als de zon op zijn hoogst staat, een internationale verbroede ring plaats vinden, waarbij Nederland jenever wordt geacht in te brengen. Polen wodka, Mexico tequila, Frankrijk en Italië wijn, enfin van alle deelnemende landen een karakteristieke drank. In het paleis zal die middag in elk geval een troebele film draaien. Wat het programma betreft. De leuke films vallen dit Jaar inderdaad uit zoals zij bedoeld zijn. Met „Alice doesn't live here anymore" wist de jonge Amerikaan Martin Scorsese tot het internationale forum door te dringen. Ellen Burstyn sleepte met haar jonge weduwe al een Oscar in de wacht, zij ruziet eerst met haar sikkeneuri ge echtgenoot-colarijder over een hoogst ongezeglijk zoontje. Als de man zich tie pletter beeft gereden gaat zij met het vroeg wijze knaapje in haar auto op weg naar een vocale carrière in Momtery Haar belevenissen als barzangeres eerst en cafetaria-serveerster daarna betekenen een hoogst welkome variant op het on-the-road-thema. Kruidige humor, die veel types kernachtig beschrijft en aandoenlij ke levensechtheid van de titelrol- speelster. Wie aan een 10.000-beurt toe is kan er sterkte uit putten. Robinson Ziende blind moeten alle regisseurs geweest zijn, die Defoe's gegeven van Robinson Crusoe hebben laten liggen in de kansen, die de voor Nederland zo goed als ombekende Brit Jack Gold er nu blijkt te hebben uitgehaald. Peter OToole hoef je maar te vragen en hij begint onnavolgbaar aan een uitgestreken super-Brit, die op een afgelegen eiland zelfs de komink- aiyiksgedachte levend houdt. Hij bouwt allerlei verworvenheden van de beschaving na en de inlander, die als Vrijdag zijn bestaan gaat delen kijkt er vreemd van op. Peter pepert de helper de superioriteitswaan van het blanke ras terdege in. De kromme logica, die westerlingen intussen al voor hoogste wijsheid houden en perfect Engelse zelfspot waren goed voor reeksen lachsalvo's in Cannes. „Man Friday" kan dus een zonnige toekomst voorspeld worden, temeer daar de humor de moraal bijna steeds een stapje voorbleef. Orders Een Canadese film „Les ordres", die gebeurtenissen in Montreal van bijna vijf jaar geleden beschrijft, liet gemengde gevoelens na. Toen bleken door een plotselinge wetsver andering 450 Canadezen vari hun burgerrechten beroofd. Onschuldigen werden gearresteerd, de film recon strueert hun vernederende ontredde ring. Michel Brault heeft In een te subjectieve aanpak nagelaten een kader te plaatsen om de kern van zijn verhaal. Oost-Duitsland was dan ook eens in het festival vertegenwoordigd. „Lotte in Weimar" naar het boek van Thomas Mann leek niet de meest boeiende keuze, want ieder zal beamen, dat het kostuumwerk vakkundig werd gepresenteerd in mooie kleuren. Maar het was braaf en dor en terloops ging men zich afvragen of de camera soms op een Biedermeier-pootje stond Peter O'Toole en Richard Roundtree in Man Friday'. ret de getalenteerden duidelijk los koppelt van de 'minder begaafden' ontstond een vrij wisselvallig geheel. Cabaret bergt ndet de mogelijkheid in zich, dat men zich achter de tekst verbergt. Het is een veel direc ter uitingsvorm en de gebrachte skètch geeft heel duidelijk ieders begrenzing aan. Zo kon het gebeu ren, dat het liedje 'Een en Ander', onder het pseudoniem 'Hakketak' door Louis Smit geschreven, door hem zelf, al zingend, ten grave werd gedragen. Het liedje is bijzonder leuk en heeft een vrij sterke tekst, maar Louis Smit moet zich vocaal met al le middelen distanciëren van zijn eigen creatie. In schrille tegenstelling hiermee was het liedje 'Apathie', ge zongen door Jeanette van der Vlist. Het was een uiterst aandoenlijk, te der liedje, die de tederheid waar schijnlijk alleen ontleende aan de melodie en minder aan de tekst. Na de pauze was er het 'probeersel' R.I.P., dat wat macabere sfeer be treft veel deed denken aan 'Het Kerkhof' van Jaap Fischer. Het stond bol van gemeenplaatsen en absurditeiten. Verwonderlijk, dat men dit kan brengen. De Verklaring van de Rechten van de Mens' was daarentegen weer ver baal vrij sterk. De stijlfiguur, die repetitio heet en die de kapstok vormt voor dit geheel was vrij functioneel in de tekst verwerkt. Van de muzi kale begeleiding moeten ditmaal, be halve natuurlijk Pieter van Empe- len zelf aan de piano, André Schef- fers en Yvonne van Steyn worden genoemd, die reeds eerder Imperium muzikaal assisteerden in 'Zie Zo Zee'. En tenslotte een compliment aan de veelkoppige menigte in de Burcht, die, enige botterikken en cultuurbar baren buiten beschouwing gelaten, wonderlijk veel discipline bij het 'luisteren' aan de dag wist te leggen. Zelfs bij, artistiek gesproken, mini male prestaties klonk een beleefd applaus en bleef elk afkeurend geluid achterwege. Deze publieke, massale zelfdiscipline is wellicht een nog verheugender randverschijnsel bij de eeuwfeestvieringen dan de tevreden heid waarmee universiteit en orga nisatoren tot heden op een groot aantal geslaagde manifestaties kun nen terugzien. A. C. KOEKEBAKKER Jr. LEIDEN Bij het professionele theater is er een vrij nauwkeurig onderscheid te maken tussen zeer goede, uiterst vakbekwaam ingestel de acteurs en acteurs (actrices), die duidelijk een eind onder het niveau van de eerste groep blijven. Volgens mij behoren Henk van Ulsen, Ko van Dijk, Ellen Vogel, Guus Oster (tij dens de incidentele malen, dat hij nog speelt) en Josephine van Gaste ren tot die eerste groep. Dan volgt er even niets en dan volgen pas de ac teurs, die daar qua inzet en spelbe leving in belangrijke mate onder blijven. Ter verduidelijking moet wel worden gesteld, dat de eerste groep genoemde acteurs verre van volledig is. Elke niet genoemde be roepsacteur hoort hiermee dus niet onvermijdelijk tot de tweede groep. Bij het amateurtoneel in Leiden is die scheiding (en dan vanzelfspre kend in enger, locaal verband) ook wel aan te geven. Ook de verschil lende amateurtoneelverenigingen le veren goede en minder goede ama teurtoneelspelers en speelsters. Die ontwikkeling zet zich voort tijdens de toneelfeuilletons, waarvan gister avond in de Burcht de derde opvoe ring in de serie werd gegeven. De derde toneelfeuilieton had als titel 'Vrij-uit gaan of mank gaan.' en ook hier onderscheidden de spelers zich onderling in sterke mate van elkaar. De onderlinge gradaties lopen niet van 'weinig-professioneel' tot 'uiterst professioneel', zoals bij beroepsac teurs en actrices, maar van 'ama teuristisch' tot 'professioneel aan doend'. Bij het amateurtoneel in Lei den loopt die scheidslijn enigszins onnauwkeurig door de groepen, maar gisteravond leek dat onderscheid plotseling haarzuiver aanwezig. Deze feuilleton-aflevering nam in het to tale gebeuren een aparte plaats in, omdat het hier ging om een cabare- tesk-achtig programma. Het element van het toneelspelen' was hier vrij wel vreemd aan. Juist omdat caba- Ziehier een zwierige trendjas uit een eigentijdse kollektie. De vlotte kraag, het nonchalante ceintuurtje en de aparte steekzakken zijn werkelijk innemend. 4 uitvoeringen: Lamssuède. In de kleuren sand, pomona en bottlegreen^^g_ Kalfssuède of metis. In Wyoming (groen) Lamsnappa. Kleuren beige en moutarde 589, Rundsnappa. 2 kleuren: Dorikersteeg 3, Lelden, tel. NEDERLAND I 18.45 Paulus de boskabouter (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 F.C. Avondrood (VARA) 20.00 Journaal (NOS) 20.21 Achter het Nieuws (VARA) 20.35 Klaverweide, tv-serie (VARA) 21.25 Twee voor twaalf, kwis (VARA) 22.05 Ronnie Corbett, klein maar dapper, Engelse tv-serie (VARA) 22.30 Achter het Nieuws (VARA) 23.10 Den Haag vandaag (NOS) 23.25 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.15 Grand Sacants, les 6 (TELEAC) 18.45 Paulus de boskabouter (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Mijl op zeven (KRO) 20.00 Journaal (NOS) 20.21 De Wrekers, tv-serie (KRO) 21.10 De mijnen zijn dicht. Wat gebeurde er met de mijn werkers?, informatief programma (KRO) 21.35 Geld te geef, blijspel (KRO) 22.35 Uit de agenda van een bisschop (KRO) 22.45 Journaal (NOS) in de rubriek "Rooilijn" besteedt de KRO-televisie van avond aandacht aan de problemen van de Limburgse ex- mijnwerkers. Tien jaar na de aankondiging van mijnslui- tingen voelen zij zich zwaar gedupeerd. Voor hun gevoel ging alles mis. Er is nauwelijks vervangende arbeid, om scholing werd voor velen een mislukking, de niet-waarde- vaste pensioenen zijn inmiddels te laag en velen moeten een beroep doen op de bijstandswet. Tijd van uitzending 21.1021.35 uur via Nederland II. Door een merkwaardige bestiering van het lot, kregen we gisteravond te zelf der tijd twee Franse films te zien. De ene duurde een uur en 20 minuten, de ander vijf minuten langer, en als de ene nu nog een cowboyfilm was geweest en de ander een verhaal over de wufte levenswijze aan het hof van Lodewijk de Veertiende, maar nee, in wezen behandelden ze allebei nog hetzelfde onderwerp ook. Iemand komt uit een ongeciviliseerde maatschappij met eigen normen (respectievelijk het oerwoud en de kazerne) in de geciviliseerde maat schappij terecht en kan daar moeilijk aarden. In beide gevallen was er „dus" geen sprake van een film voor het grote publiek, wel was er sprake van twee films van uitstekende kwaliteit, voor Hilver sum dus alle reden ze tegelijkertijd uit te zenden. Nu moet ik aan de andere kant eerlijk zeggen dat ik na Twente Borussia Monchengladbaoh <1-5, de bakker sloeg zijn wijf) eigenlijk wel blij was met al dat Franse geaoe op helt scherm, want de;ts Duits had ik op dat moment niet kunnen velen, en iets Nederlands helemaal niet/ Studio Sport had wat meer werk' van die wedstrijd gemaakt dan- gebruikelijk. Zo mocht Henk Terlin- gen even in de tweede helft aan Spitz Kohn vragen hoé dat nu kwam (het kwam door die Duitse doelpunten) en achter een der doelen (of wie weet wel achter beide doelen) stond nog een extra camera voor herhalingen uit een andere hoek. Maar daar werd zo spaarzaam gebruik van gemaakt, dat het eerste Duiitse doelpunt mi'et herhaald werd en het ettne Nederlandse doelpunt net' niet langzaam over de rlijn kon- komen. Maar goed, hoe je zo'n wedstrijd ook verslaat (niet Theo Reitsma gaf het commentaar, zoals dacht ik bij wedstrijden van FC Twente te doen gebruikelijk was, maar Herman Kuiphof), de sof was voor Neder landse kijkers toch niet weg té praten of weg te kijken, dus genoeg hierover. NICO SCHEEPMAKER panorama. 18.53 Zojui nieuwe boeken. 19.00 ve'^rValnma KmS gewijde muziek. kerk vandaag: nieuws taar. 22.30 Nieuws. 22.40 (S) Hier en nu. 23.00 Zending als dienst aan de samenleving, lezing. 23.20 (S) Album: minder bekende bladzijden uit de mu zikale Romantiek. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II— 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. P.P.: 18.20 Volks Partij voor Vrijheid en Democratie. IKOR: 18.30 Kleur: informatie over zaken van kerk en samenleving. AVRO: 19.00 (S) Interview. 14.00 Muziek. 15.30 manent Wave, 16.00 Nieuws. 16.03 Vandaag dit. morgen dat. 16.05 Nova- Zembla. 17.30 Welingelichte kringen: rechtstreeks Me delingen. HILVERSUM III— EO: 7.02 (S) Gospelsound: muziek speciaal voor jonge mensen. 8.03 Klank bord. 8.10 (S) Tussen thee en koffie. 9.03 (S) De muzikale fruitmand: ver zoekplaten-programma van en zieken. TROS: 10.03 Pep op drie. 13.0 NOS: Spits-verhaal. i6.02 De Hitméesters: de Nationale Hitparade in de Dave- Pop-contact I: het Frits I Butter fly van Puccini. NOS: 19.50 Den Haag vandaag. AVRO: 20.00 Haag vandaag, avku: zu.uu nieuws. rUTinrar' nnvr 20.05 Radiojournaal. 20.10 Inleiding III II Vli IV V.O+ ovmHnmcrdmmn On IK i (R\ i-» VJA A A derne muziek. 21.45 (S) Essay: kunst programma. 22.15 (S) Dichter bij de muziek: nieuwe liedjes, chansons en songs. 22.50 (S) Vanavond laat nieuws. 23.20 Radiojournaal. 23.25 (S) Jazz Spectrum. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM III— NOS: 18.03 De Vakaturebank. 18.10 Joost mag niet eten. TROS: 19.03 (S) Poster: de geschiedenis van de popmu ziek. 20.02 Soul-top-10. 21.02 (S) Ses- Jun: Jazz en blues. i Gelderenshow: lp's gaatje. (8.00 Radiojo kleuters. 10.10 (S Regio- DUITSLAND I— 17.55—18.00 (K) Journ naai programm: NDR: 9.30—10.00 (K) Sesamstrasse. 18.00 "(K) Kuituurspie-, gel magazine. 18.30 (K) Aktualitei- ten. 18.45 (K)Zandmannetje. 18.55(K) Nordschau magazine. 19.26 (K) Unter iem Dach, tv-serie. 19.59 (Z/W) 12.16 30-r Dr. (K) Aktualitetten. 19.20 (K) Dr. (2). 20.00 (K) Vrijdag 23 mei HILVERSUM I— KRO: 7.00 Nieuws. 7.02 Het leven de woord. 7.07 (S) B ke muziek (gr.) (7.30 Nieuws 7.41 Echo 8.24 Overweging. 8.30 Nieuws. 8.36 gymnastiek voor de huisvrouw. 8.45 De wonderlijke letter M: een program ma voor het Hollandsche huishouden 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Aubade: klassieke muziek met om 10.30 Nieuws NOS: 11.30 Blik op de derde wereld: Journaal Beelden Columbo.L 22.00 (K) Discussie. 22.45—23. il. weerbericht DUITSLAND II— 17.00 (K) Journaal. 17.10 (K) klassie- muziek. 18.30 stuk. 18.55 (K) Mainzel mannchenc mini-Krimi. 19.00 (K) Journaal. 19.30 (K) Lichtspiele am Preussenkorso, amusementsprogramma. 20.30 (K) Sa tirisch magazine. 21.00 (K) Journaal 21.15 (K) Kontrovers. 22.00 (K) Pfar- rer Sommerauer antwortet. 22.30 (Kï Journaal kaal op vrijdag, met om 15.30 Nieuws. 17.00 Zonder grenzen: rubriek over missie en zending. 17.10 (S) Kinder magazine. 17.30 Nieuws. 17.32 Echo magazine. HILVERSUM II— AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 (S)_Dag_ NEDERLAND I— Schooltelevisie. NOS: 18.45 (K) pop presenteert de nationale hitpai I naai 8.30 De Groentenman. 9.00 (S) Nederlands Hobokwartet: oude mu ziek. NOS: 9.20 Wat heeft dat kind?, pedagogische rubriek. 9.35 Waterstan den. 9.40 (S) Toerismo: toeristische informatie. AVRO: 10.00 (S) Voor 23.15 (K) Journ. NEDERLAND li- Magazine. NOS: Mono) Arbeids- populair verzoekplaten- programma. (11.00 Nieuws. 11.03 Ra diojournaal). 11.30 (S) Knipperlicht: verkeersmagazine. 11.55 Beursberich ten. 12.00 (S) Klassieke grammofoon - rlnierskapel der Koninklijke Marine. 12,55 Radiojournaal. VPRO: 13.00 (K) Journ. NCRVu 197Ö5(K) zo vader, zo zoon, spelpro- gramma. 19.30 (K) Doris Day, tv-se rie. NOS: 20.00 (K) Journ. NCRV: 20.21 (K) Bartje tv-se<rie. 21.10 (K) Kojak^ politieserie. 22.00 (K) Televisieportret van Joop Doderer. 22.50 (K) Ander Nieuws. 23.15 (Z/W) Praten met de Minister President. NOS: 23.25—23.20 (K) Journaal.'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 5