Alma Gardeslen blijkt een geboren actrice BBC moet Sinatra schadevergoeding betalen yandaapTT. toegelicht ...en gisteren Comité zendtijd voor Surinamers en Antillianen Surinaamse speelt hoofdrol in Klaverweide9 't Karrewiel Anttleu/- at*. TV morgen] w Qm 30 Qp weg DONDERDAG 15 MEI 1975 ren onthuld bij ztfn aankomst in Londen waar hij een concert zal geven. LONDEN De BBC moet Frank Sinatra een "aanzienlijke" schade vergoeding betalen voor een tele visieprogramma in 1972 waarin was gesuggereerd dat de Ameri- Sinatra's advocaat Robert Alexander kaanse zanger contacten had bij zei dat in het programma was ge- de Mafia. Dit heeft Sinatra giste- suggereerd dat zijn cliënt zijn rol i de film "From here to eternity" (waarvoor hij een Oscar kreeg) te danken had aan Mafia-imVloed en dat hij niet voor een commissie van het Huis van Afgevaardigden over georganiseerde misdaad was versohenen om de Mafia een ple zier te doen. De BBC bood excuses aan en ver klaarde dat de suggesties 'geheel ongegrond" waren. Het is niet bekend welk bedrag Si natra krijgt. Filmer Jan Vrijman ontdekte de meest kleurrijke actrice/ zangeres van Nederland. Voor de op donderdag 12 juni uit te zenden aflevering van VARA's "Klaverweide", dit keer het door André Kuyten geschreven verhaal 'Niet onder de sneeuw', had Vrijman een Surinaamse hoofdrolspeelster nodig. Via via belandde hij bij Alma Gardeslen, al bijna elf jaar inwoonster van Den Haag, die voor de Surinaamse tv al twee films en een One Woman Show in de Hilversumse studio's maakte. De levenswandel van Alma Gardes- naar Nederland destijds: "Ik zei len moeder van zes al volwassen tegen mezelf: Alma, je moet je het kinderen is een verhaal apart. De slechtste voorstellen. Het is kouder naar buitenuit aanstekelijk vrolijke dan een ijskast". Spijt van de stap vrouw is nu haar kinderen bijna heeft ze niet. Er is wel heimwee allemaal de deur uit zijn eindelijk naar Suriname Zij: "Ik hou me hier toe aan haar wensdroom: acteren aan de regels, de normen die en zingen. Ondanks haar leeftijd voorgeschreven zijn, maar ik ken ic hiinn 7Psti2 zit mijn afkomst, het land waar ik er spirit genoeg in het lijf van zoveel van hou en dat Ik nooit zal Alma. De actieve vrouw acteert niet verloochenen". «lleen op verzoek, ze studeert ook Ajma Gardeslen, die werkte als tolk, Tjog Bel Onto, taalbeheersing en ambtenaresse en secretaresse, wil Duits, zingt in het opera- en geen politieke uitspraken doen. 'Van «perettekoor Bel Canto van Hans politiek heb ik geen kaas gegeten. Ik Braun en vindt daarnaast nog tijd hou me bezig met acteren en zingen, eowel gedichten als haar zeer fraaie Ook zou ik terug naar Suriname Rledij kottamissie en variaties kunnen gaan. Nu is het nog zo dat daarop te maken Met haar jk dan het brood uit een anders exotische gewaden sleepte ze al vele mond stoot. Onafhankelijkheid? prijzen in de wacht op markten als oke, want het kan toch niet tóe Pasar Malam en feesten als het slechter worden. Het is niet voor Carnaval do Rio. Daarnaast be- niets dat die mensen uit een zonnig «gehikt Alma Gardeslen over tiental- land weggaan. Nog vaak sterf ik len gezichten^ Indiaans, Spaans en echter wel van de heimwee naar Mexicaans bloed: het lijkt allemaal mijn jeugd in Suriname. Die is met door haar aderen te stromen. geen pen te beschrijven. De vrijheid. Van die ele gezichten maakte de vrolijkheid en het gevoel van regisseur Vrijman dankbaar gebruik, rijkdom door het bezit van een cent". Jan Vrijman na de opnamen, die in Alma Gardeslen op haar praatstoel: november en december vorig jaar in emotioneel en erg veel warmte Andre Kuyten omdat hij, die nog de Bijlmer, op Schiphol en in de uitstralend. Een vrouw die echter nooit in Suriname is geweest, toch studio zijn gemaakt, tegen Alma wel weet wat ze wil en er desnoods erg goe(j de sfeer en de cultuur Gardeslen: Je bent een geboren keihard voor wil vechten. Het heeft weten over te brengen, actrice. Zoals je erop staat, lijk je optreden in 'Klaverweide' geeft erg Regisseur Jan Vrijman omschrijft ze wel een koningin. Dergelijke uit- veel nieuwe moed. als een schat van een man, nooit spraken versterken haar mening dat n-n-. nerveus en steeds hulpvaardig, het echt nog niet te laat is om het MACH 1 ICj Wat voor een verhaal staat de NEDERLAND I 18.45 Paulus de boskabouter (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Horen, zien, zwijgen (VARA) 19.25 Julia en haar nachtpapa (VARA) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Achter het nieuws (VARA) 20.35 Klaverweide (VARA) 21.25 De ombudsman (VARA) 21.50 Ronnie Corbett: klein maar dapper (VARA) 22.15 Achter het nieuws (VARA) 22.50 Den Haag vandaag (NOS) 23.05 Journaal (NOS) 23.15 Samenvatting FC Twente—FC Den Haag (NOS) NEDERLAND II 18.15 Grands Savants (Teleac) 18.45 Paulus de boskabouter (NOS)1 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Geen woorden maar daden (AVRO) 20.00 Journaal (NOS) 20.21 The Osmonds (AVRO) 21.10 Entre Nous (AVRO) 21.20 Amsterdam 700 (AVRO) 22.35 Ronduit gezegd (AVRO) 22.40 Kunstgrepen, een programma c maken (AVRO) 23.05 Journaal (NOS) •kThe Osmonds geven zaterdagavond een concert «J; sportpaleis Ahoy in Rotterdam. Fans van The Osmonds kunnen hun favoriete groep echter vanavond Nederland II) al op het tv-scherm zien. De AVRO zendt namelijk een programma rond de Osmonds uit die kort geleden in Amerika is gemaakt. In deze show zullen o.m te horen zijn liedjes als We want the Osmonds, Music Makin, The girl I love, I can't get next to you Movin On Hello to everyone, Moon River, The way we were He is life, Feel Makin' love, Paper Roses, You are the sunshine of my life, I aot the music in me en Love me for a reason. Inde serie tv-spelen die de AVRO onder de titel Amster dam 700" uitzendt staat vanavond om 20.21 uur via Neder land II "De Rode Luitenantgeprogrammeerd. Mies Bou- hups schreef dit deel, waarin het jaar 1914 wordt behan deld. In die tijd was het socialisme in opkomst. Dat bete kende voor Martinus de soon van een welgesteld zakenman een moeilijk tijd. Martinus Persijn, verliefd op Klazien, het dienstmeisje van zijn ouders probeerde de problemen van "het gewone volk" te doorgronden. Hij stuitte daarbij op ondoordringbaar wantrouwen. Alma Gardeslen: op weg euw" raakt ze niet uitgepraat. Het machtig. Voor iedereen, grimeur toneelmeester incluis, is een goed woord weggelegd. Ze roemt schrijver geluk voor de camera en op de planken te proberen. Zij: "Je moet het allemaal zelf doen. Mislukt iets, dan probeer je wat anders. Er is een grote aanpassing voor nodig". Die aanpassing had Alma, die zes talen spreekt, ook nodig toen ze bijna elf jaar geleden naar Neder land kwam. In haar One Woman Show voor de Surinaamse tv vertelde en zong ze met begeleiding van Max Woiski jr. hierover. Zij: "Toen ik pas hier was. hadden we een gezellig avondje. Plotseling gingen de buren kloppen. In Suriname betekent dat: mag ik ook komen. Ik klop terug ten teken dat het goed was. Dat ging zo een paar keer door. Plotseling komt de politie op bezoek. Er was geklaagd. Burengerucht. Gelukkig had de politie begrip voor de situatie" Een andere bekentenis in de show voor Suriname: "Ik gine naar Nederland omdat ik geimponeerd was door het liedje 'Vogeltje tik aan mijn raam tik tik tik'. Zoiets kende Je niet. Thuis vlogen alle vogels in )iet rond'. Daarbij komen dan nog eens de "pedagogische" waarschuwingen van de schooljuf in de trant van: Als je 0e best niet doet, mag je niet naar Nederland, Almaatje" en het ideaal beeld lijkt compleet. Alma Gardeslen, die ondanks het feit dat ze 21 jaar op Curacao verbleef toch in hart en nieren Surinaamse blijft, over haar vertrek Over de aflevering 'Niet onder de kijker te wachten? nieuwe carrière Ik ben een Surinaamse vrouw die met haar vijf kinderen in Klaver weide woont. Het lukt me om het te rooien. Mijn oude moeder komt over naar Nederland. In de flat zegent ze de grond met bier, een Creoolse gewoonte om de grond, die ons op moeten nemen en waarvoor we goed moeten zijn, te groeten. De volgende dag wordt voor moeder een groot feest gehouden. Daar zing en dans ik met de band van Lieve Hugo. Plotseling gaat de vreugde over in een geweldige verstijving: moeder is dood, ze kon de emoties niet meer verdragen. Daaruït blijkt dan weer dat je geen oude bomen moet verplanten.' "Moeder wordt opgebaard in de flat. De rouw is helemaal op z'n Surinaams: ik draag een witte hoofddoek, er worden traditionele liederen gezongen en de kripsi begrafenisondernemer komt op bezoek. Dan blijkt dat er geen geld in huis is. Mijn jongste zoon heeft dat even geleend. Moeder wil niet onder sneeuw begraven worden, zodat ze uiteindelijk, wanneer de problemen met het geld na veel geharrewar goed komen, toch naar Suriname wordt vervoerd'. In "Niet onder de sneeuw' komen nog andere verwikkelingen voor: met de kinderen om een verloving en meer huiselijke problemen. DISCRIMINATIE Een vry authentieke kijk dus in de keuken van een Surinaams gezin. Komen de moeilijkheden eniger lei vorm van discriminatie rond de integratie van Surinaamse mensen in Nederland ook ter sprake? Alma: 'Ja zeker. In het begin is er in Klaverweide een vergadering over die Surinamers in de wijk. Er blijkt een man erg op tegen. Op het eind gaat men wel inzien dat het allemaal best meevalt en laat men die ene man vallen. Wanneer ik die discriminatie persoonlijk ontmoet, denk ik: mens heb je niks beters te doen om je over een huidskleur op te winden. Er bestaat een mooi Surinaams spreekwoord: Mama bere na ningri sipie a de tjari boen nanga ogri. Dat wil zoveel betekenen als: een moederbuik is net als 'n groot schip die brengt goed en kwaad voort. En dat is overal ter wereld zo'. ADVERTENTIE hotel-cafe-restauhani èTffiNSTRAATS5/LEIDEN/ SPS09 Op aanvraag zendanwjugre^i In Amsterdam is het Comité voor Zendtijd voor Surinamers en Antil lianen Cozesa) opgericht. Het co mité stelt zich ten doel radio- en tv- zendtijd voor de Surinamers en An tillianen te verkrijgen. Men vindt dat "hoewel er al enkele programma's onder de redactie van de NOS op tv en radio worden uitgezonden, die voor Surinamers en Antillianen be stemd heten te zijn, zij zich in deze programma's niet herkennen". Naar Keetje Tippel naar Moskou DEN HAAG Op voorstel van de Sow jet russische autoriteiten heeft het ministerie van CRM de film 'Keetje Tippel" aangemeld voor het filmfestival van Moskou, dat van 10 tot 23 juli 1975 zal worden gehouden. De film is geproduceerd door Rob Houwer en geregisseerd door Paul Verhoeven. Op voorstel van het ministerie heeft de leiding van het filmfesti val van Berlijn de film "Zwaarmoe dige verhalen voor bij de centrale verwarming" uitgenodigd voor deel neming aan het festival, dat van 27 juni tot 8 jula 1975 zal worden ge houden. De film Js gebaseerd op het gelijkna mige boek van Heere Heeresma en bestaat uit 4 korte films, geregisseerd door respectievelijk Bas van der Lecq, Guido Pieters, Ernie Damen en Nouchka van Brakel. de mening van het comité moeten de uitzendingen worden samengesteld door Surinamers en Antillianen "die immers de cultuur van hun landge noten het best begrijpen". Het comi té ziet dit als een dringende nood zaak voor een goed programma. In verband met het feit dat ae tweede trekking van de staatsloterij wegens de pinksterdagen niet op maandag 19 maar op dinsdag 20 mei a.s. wordt gehouden, zal de NOS-te- levisie op die dag de uitzending van de cijfers 's avonds om 23.00 uur via Nederland 1 op het scherm brengen. DONDERDAG 15 MEI Hilversum I 18.00 (S) Tijd vrij voor muziek in vrije tijd. 18.30 Nieuws. 18.41 Wereld bekende muzikale Romantiek. 23.55- 24.00 Nieuws. Hilversum II 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.1 Radiojournaal. P.P.: 18.20 Uitzending van de Anti Revolutionaire Partij. IKOR: 18.30 Kleur: informatie en „U bant er toch nog wel, hè?", vroeg Koen Verhoeff enkele minuten voor het einde van de Europa-Cupfinale voor bekerwinnaars tussen Dynamo Kiev en Ferencvaros. De stand was 30, de Russen waren onthutsend superieur, het was dus allerminst een spannende wedstrijd. De vraag van Koen Verhoeff was daarom niet geheel onbegrijpelijk, maar toch overbaddg. Want waar zouden we anders zijn? Op het andere net, bij de EO? Ik noteerde nog een belangwekkende uitspraak van Koen Verhoeff, ik neem althans aan dat die van hem was, ook al werd hij zo zachtjes uitgesproken dat de microfoon het nauwelijks van Bazel naar Neder land kon overseinen. „Hou dlie handen toch weg, joh", hoorde ik zeggen. Ontuchtige handelingen in het commentatorhokje door een onhoorbare derde, of een welge meende raad aan de Russen die bij een vrije schop van de Hongaren het gebruikelijke muurtje opricht ten, waarbij zij het advies van de clubarts opvolgden door beide handen als een beschermend schild voor hun (piep. piep, piep) te houden? Zo'n wedstrijd tussen Hongaren en Oekrainers in een Zwitserse stad is eigenlijk een onwezenlijke gebeurte nis, want wie wil daar naar komen kijken als het toch ook op de TV komt? Hongaren en Russen natuur lijk, maar die mogen alleen maar met mondjesmaat de grens over, en dan nog op voorwaarde dat een naast familielid (een echtgenote, kinderen) thuisblijft. Het heeft tot aan het afscheid van trainer Stefan Kovacs bij Ajax geduurd voordat zowel zijn vrouw als zijn kinderen gelijktijdig Roemenie uit mochten voor een bezoek aan Nederland. Tot dan toe was er altijd eentje in onderpand vastgehouden. Wat dat aspect van de wedstrijd betreft, kregen we te weinig informatie van Koen Verhoeff. Waren er Russische en Hongaarse supporters? Kwamen die Hongaarse supporters uit Hongarije, of waren het vluchtelingen van 1956, die nog even hun hart kwamen ophalen aan het betere Hongaarse voetbal dat zij gekend hadden van Honved en Puskas en Hidegkuti? En hoeveel Russische supporters waren er? Kwamen die voornamelijk uit de Oekrainse hoofdstad Kiev, of toch weer gewoon uit het meer betrouw bare Moskou? Verhoeff vertelde wel, dat de Russen weinig toegankelijk waren geweest voor de pers, maar er moet toch meer te melden zijn geweest, dan deze ene mededeling. Genoeg over voetbal, ik ga over op Nader bekeken van de EO. Meindert Leerling imtervitewde daar in Stuart Harverson, die zijn 140 Zuidvietnamese weeskinderen had moeten achterlaten. Hij had ze de laatste weken nog extra bijbelonder richt gegeven, maar de verovering van Da Nang was toch vlugger geschied dan hij verwacht had. Theo van der Weelen, die zendeling was in Thailand, zag toch nog een lichtpuntje, want dank zij de Rode Khmer stromen de christenen nu alle richtingen uit en kunnen zij het evangelie verkondigen. Iemand van de Evangelische Lu therse Kerk in Estland vertelde daarna over de vervolging waaraan de kerken in de Baltische staten onderhevig zijn en somde het aantal - martelaren van zijn kerk in de verschillende perioden op. Eerst geloof ik vijf, toen veertig, later nog eens 105, zonder dat overigens duidelijk werd wat er met hen gebeurd was. De volgende vraag van de interviewer was toen: „Is christen-zijn gevaarlijk in de Baltische staten?". Vervolgens besteedde Nader bekeken aandacht aan een minderheidsgroep in Nederland, die het moeilijk heeft: de eendenhouderij in Harderwijk. Ik weet kennelijk niet alles, want de ons getoonde slachteenden zou ik. als ze voorbij waggelden, ongetwij feld voor ganzen hebben versleten. De eendenhouderij heeft het mo menteel moeilijk. Toch intrigeerde mij opeens iets anders, toen ik zag hoe de eendeeieren in broedmachi nes worden uitgebroed en de kuikens weinig zachtzinnig worden behandeld en bovendien op kwaliteit worden uitgeselecteerd. Is een zo tegennatuurlijke manier van leven voortbrengen en weer leven afschaf fen, eigenlijk niet strijdig met de EO-beginselen, die blijkens de EO-filmpjes altijd parallel lopen met het wonder der natuur, ontluikende bloemen, broedende ooievaars en dergelijke? Als buiten staander vraag je Je zoiets dan opeens af. NICO SCHEEPMAKER het land 12.26 zoekplaten Wen wc i O Al .„«rT DUITSE TV Mededelingen. 12.30 Nieuws. 12.41 Echo 13.00 Raden maar). 14.00 Lieven en Leven, serie uitzendingen over mensen Donderdag 15 Duisland I (K) Journaal. (K) Kinderprog. 1755—1; programma: NDR: 9.3010.00 (K) Se- samstrasse. 18.00 (K) Kulturspiegel- Magazln. 18.30 (K) Aktualiteiten 18.45 (K) Zandmannetje. 18.55 (K) Nord- schau-Magazin. 19.26 (K) Unter einem Dach, tv-serie. 19.59 Programmaover zicht. WDR: 8.05—12.15 (K) Schoolte levisie. (9.30—10.00 (K) Sesamstrasse) 18.05 (K) Dr. med. Marcus Welby tv- serie. 18.40 Aktualiteiten. 19.20 (K) Dr. med. Marcus Welby. tv-serie). 20.00 (K) Journaal en weerbericht. 20.15 (K) Wetenschappelijk magazine. 21.00 <K) Eisatz in Manhattan, politieserie. 21.45 (K) Kontraste. 22.30—22.50 (KI Journaal, kommentaar en Duitsland II 17.00 (I 17.10 (K) Tekenfilmserie. Nederland I NOS/NOT: 10.45-11.10 (K) School- NOS boskabouter 18.55 19.05 (K) AVRO (S) Jolian (S) Jeugd AVRO: SS Nws. 20.10 Inleiding nst wordt doorgepraat. 22.50 (S) Vanavond laat nieuws. 23.20 Ra- diojournaal^23.25 (S) Jazz Spectrum. NOS: 18.03 De vakaturebank. 18.10 Joost mag niet eten. TROS: 19.02 (S) Poster: de geschiedenis van de popmu ziek. Deel 24. 20.02 Ferry Maat s Soul (S) Sesjun: Jazz en S ^Interlokaal op derspelen. 17.30 NiWws.~~17.32 Echo*] gazlne. Hilversum II AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 (S) Dag met een gaatje om om 8.00 Nieuws en om 8.11 Radiojournaal. 9.00 Schoolradio. NOS: 9.20 Wat heeft dat kind?: pedagogi- 9.35 Waterstï Hitparade. NOS: 20.00 (K) blues. 22.02 (S) De Hugo gelukkig NOS: 23.50-23.55 (K) Journaal. Nederland II TELEAC: 18.15 (K) Duits - herh. 8.45 (K) Paulus de de Nederlandse top-10. en kwiswijs. 23.02 <S) Jazz-Sir: Jazz. 1.02 De Nachtwacht. EO: 5.02 (S) Old Time Religion: Blue grass gospelmu- slc. 5.30 (K) Matinata: muziek voor de vroege ochtend. VRIJDAG 16 MEI Hilversum I KRO: 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende sche Toeri binnen- en buitenland. (S) Voor de kleuters. 10.10 vitaminen: populair verzoekplatenpro- gramma in mono en stereo. (11.00 Nws., 11.03-11.05 Radiojournaal). 11.30 (S) Knipperlicht: verkeersmagazine. 11.55 Beursberichten. 12.00 (S) De platen - 10.00 (gr.). 12.55 Radiojournaal. VPRO: 13.00 13.11 Vandaag dit. morgen dat. 13.25 Programma-overzicht. 13.30 Interview 14.00 Muziek: De wereld van muziek en geluid op zijn kop of andersom. 15.30 Permanent Wave. 16.00 Nieuws. 16.03 Vandaag dit. morgen dat. 16.05 naai. 19.30 (K) Spelprogramma. 21.00 (K) Journaal. 21.15 (K) Kontrovers. 12.00 (K) Reportage. 22.30 (K) Jour- vaarlijk?, dlerenprogramma. NOS: 2 (K) Journaal. TROS: 20.21 (K) 1 counterfeit traitor, speelfilm. 2 23.35 Interview wonderlijke letter M: een programma Welingelichte kringen voor Het Hollandsche Huishouden. 9.40 debatprogramma. 9-03 (S) De iniitiMUMit

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 5