GEEST VAN HET ZEN BOEDDHISME IN BRONZEN VAN AZUMA I, M DINSDAG 29 APRIL 1975 PAGINA 21 In het park Middelheim te Antwerpen zullen deze zomer, ter gelegenheid van de Biennale, werken staan van een twintigtal Japanse beeldhouwers. Prominent in dit gezelschap is Kengiro Azuma, tot 8 mei een tentoonstelling heeft in de Haagse galerie Nouvelles Images, Westeinde 22. Er is een Zwitserse kloosterkerk met ramen van de Spanjaard Tapies en de Italiaan Burri. Voor deze roomse kerk heeft de Japanner Azuma beeldhouwwerk uitgevoerd en wat Azuma maakt is doortrokken van de geest van het Zen-Boeddhisme. Mystiek ontsnapt aan de grenzen die we met woorden trekken. Een kunstwerk kan al wordt dat tegenwoordig ook in het vak wel ontkend zichtbaar mystiek zijn. Azuma werd 49 jaar geleden te lagata in Japan geboren. Hij stamt uit een familie van bronsgie ters en beeldhouwers. Sedert 1956 woont hij in Milaan. Na tien leerjaren begon het hem duidelijk te worden, aan welke innerlijke opdracht hij als beeldhouwer moet voldoen. Hij heeft in hout gewerkt en in steen. Nu verkrijgt hij in brons, wat voor hem ook in andere materialen eat, plus nog wat meer. Een beeld van Azuma kan de vorm hebben van een scherm met relief, van een ritueel vat of van een zuil: gecanneleerd of onregelmatig afge vlakt, uit stukken opgebouwd. Het in scheuten „gegroeide" beeld op de binnenplaats van de Haagse galerie doet ook denken aan de stam van een exotische plant. Zo'n beeld grijpt niet in de ruimte; het springt niet nadrukkelijk in het oog, het laat zich ontdekken. Bilzondere plek Onwillekeurig denkt men zich deze werken ook die in klein formaat buiten, aan een landweg, bij struiken of op een open plek in het bos. Het staat stil te staan, zo'n teken; het markeert een plek. Men krijgt het gevoel, dat het er al eeuwenlang is. Dat komt, doordat wat we zien de uitkomst lijkt van twee keer verschillende vormende invloeden die pas op de duur zijn gaan harmoniëren. Er zijn gladde zijden of resten daarvan en scherpe contouren. Daar spreekt een actieve vormwil, uit, een spanning van de geest, in materiaal uitgedrukt. Er zijn ook sporen van een trager proces, een langzame verwering. We menen daarin een uitdrukking te zien van de stof zelf, waaraan zich een wet volstrekt die niet door de mens is gesteld. En dan beseffen we. dat hier niet zoiets beperkends als een vormwil vooropgestaan heeft. Er zijn thans westerse kunstenaars die zich liever beeldend vormgever noemen. Zij streven naar methodische helderheid en objectief-juiste resultaten. En hun werk is duidelijk niet van gisteren, misschien ook niet voor morgen. Voor Azuma zouden voor opgestelde noties van vorm een Beeld van Azuma storing betekend hebben. Hij gaat uit van een intuïtief besef van krachten, die werken in de natuur waar ook wij toe behoren. Hij tracht die krachten niet te schematiseren hij bedrijft geen wetenschap. Zijn werkwijze is meer een luisteren, een zich schikken. Daardoor is het onderscheid tussen vormen en aantasten zo'n beeld niet scherp. De gestalte drukt het elan uit van al wat leeft; de sporen geven de opvolging aan van geslachten en seizoenen, in een ongemeten tijd. De beelden van Azuma spreken niet van de mens alleen en van zijn houding tegenover de dingen. Zij staan evenzeer voor de zwijgende meerderheid van al wat niet-mens is. Terwijl we ze beschouwen, voegen we een stukje geologische tijd in ons kortstondige mensenbestaan in. Het actieve kijken gaat over in een verblijven. We bevroeden een mogelijke geborgenheid in een geheel dat al het zijnde omvat. Daarna vervolgen we weer onze weg, in onze tragi-komische mensenrol. DOLF WELLING lachfeaUval" za. 2.30 uur. zo. en Koninginnedag, 2.00 en 4.15 uur. a.l. Nachtvoorstelling: „The Emigrants" 11.80 uur. 18 jaar. tot 14.45 uur Tentoonstellingen LIDO: „Keetje Tippel", dag. 2.30, 7.00 Intensieve verplei en 9.15 uur. zo ook 4.45 uut. 18 Jaar. 14.30 uur en van STUDIO: .2001 Nacht", dag, 2.30. Endegeest: dlnsci 7.00 en 9.15 uur. zo ook 4.45 uur. 14.30 uur; 's zone 18 Jaar. 1415 uur; eerste TRIANON: „Roole Sien". dag. 2.30. dag. 7.00 en 9.15 uur. zo. ook 4.30 uur. Annakllniek: 14 laar. Klasse afdeling ntw" étaa 7 on m 9.15 uur. van Derde klasse vat Atelier „De Scherf", Nassau!aan Rijksmuseum van Oudheden (Rapen- n.. zond. 15 Bink, Rooseveltstraat 3. O n ge vallendienst ziekenhuizen Leiden ouders) van 18.30—19.ï ACADEMISCH ZIEKENHUIS Voor alle patiënten (behalve kinde ren) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15—15.00 uur. 18.30—19.30 uur. Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor %'iïkjïïj s s=3 sr sas- „a-ss? i april expositie (Diaconessenhuis) Kunstzaal Heuff, Hoflaan Meer bronsplastieken. Van 5 april i patiënten door. Openingstijden uur. dl ook van afspraak telefoon 01751-12185 Leidse bioscopen lo-n Bezoekuren Ziekenhuizen Diaconessenhuis: Middagbezoekuur; Avondbezoekuur; fl»deuurlaiSendvoor Alphen aan den Rijn ouders zondag 14.0015.00 kinderafdeling. St. Elisabeth-ziekenhuis klasseafde- Rijnoord: le en 2e klas 1111.30 13.30—14.15 en 18.30—19.30 u; 3e klas 13.30—14.15 en 18.30—19.30 u Kraam- afdeling 13.30—14.1 chtgenoten 1920 5—15.30 u. alleen lingen. Volwassenen Kraamafdeitng':'"' Geluidshinder Schiphol CAMERA: „Immorele vertellingen" 15 dag. 7 00 en 9.15 uur 18 laar 14 tot 14.14 uur en v Kndermatinee: „Loopy the Loup uur. Kraamafd: dag. ir; Kinderafdeling dag. „men dag en nacht worden gemeld '19.30 bh het Informatiecentrum Geluids- 16 uur hinder Schiphol (020—175000). (9uct Qïieuws 29 april 1975 Honderd jaar geleden stond in de krant: Het aanstaande 50-jarig jubileum van de Börsenverein der Duitsche boekhandelaars belooft luisterrijk gevierd te worden. Verscheidene minis ters uit Saksen, rectoren der universiteit te Leipzig en ver dere hooggeplaatste personen zijn als eeregasten tot het feest uitgenoodigd. Behalve typographische tentoonstel lingen zal ook hmt Duitsche Xylographenverbond (hout graveurs, Red.), uit 250 leden bestaande, bij die gelegenheid een tentoonstelling van hout gravures houden. De Neder- landsche Vereeniging ter be vordering des boekhandels zal bij het feest worden verte genwoordigd door de heeren Fred. Muller en A. W. Sijt- hoff. De aanmaak van Mauser geweren in Duitschland is in de vorige maand ten einde ge bracht. Het geheele Duitsche leger, met uitzondering van 't Beieriehe legercorps dat het Werner-geweer behoudt, is thans van dit wapen voorzien, terwiil er bovendien een oor logsreserve van niet minder dan 800.000 stuks aanwezig is. De geweren behoefden eerst in 1876 afgewerkt te zijn, maar de werkzaamheden zijn bespoedigd. Vijftig jaar geleden: Door de onachtzaamheid van een oppasser, die ver zuimd had de deur van een apenkooi bij Hagenbeek in Hamburg te sluiten, geraak ten gisteren honderd kleine apen in vrijheid. Zij versprei den zich niet alleen over het uitgestrekte park, maar ook in de omliggende tuinen en huizen, waar ze keukens en kamers overhoop haalden. On der medewerking van de plaat selijke bevolking konden de vluchtelingen tenslotte weer achter de tralies worden ge bracht, wat tot menige leuke scène aanleiding gaf. PANDA EN DE INZIENER 37 j?8 Toen Panda de cel van Melia uit kwam, werd hij opgewacht door een bewaker, die hem rechtstreeks naar een gevamaenis-auto bracht. "W-iüiar ga ik heen?" vroeg hij ongerust. "W-wat gaat er met me gebeuren?" De Supremo wil je hebben, antwoordde de waker met traan ogen. 'Ik weet niet waarvoor - maar het zal wel ernstig zijn." Pandu werd teruggereden naar het hoofdkwartier van de po litie en hij werd verwelkomd door dezelfde agent die hij daar al eerder had gezien. "De Supremo wacht," sprak deze. "Breng de gevangene maar zelf near hem toe. Mijn dienst zit er op." Panda was teveel verdiept in zijn eigen zorgen, om te zien dat de politieman de televisie-achtige uitvinding van professor Kal- ker met zich meenam. Ahriep spion ABC, toen hij Panda binnen zag komen. "Daar is het kereltje dat zo verdacht deed! Hij drong zich aan de geleerde Kalker op!" 'En hij lachte mij uit," voegde de Supremo er aan toe. "Maar nu zullen we de waarheid uit hem krijgen. Probeer deze leun en-ontdekker op hem!" De avonturen van Jommeke De strijd om de Incaschat De Generaal en de Tank Oberon, Haarlem. Tekenaar: Peter de Smet Markborg 28 10 n St Abbshead nr Casa- Batjan 26 v Rotterdam nr Londen Putten 26 rede Basrah Rijnborg 26 te Beira Straat Colombo 26 v Loureuco Mar ques nr Durban KLEINE VAART GROTE VAART Ant- Aalsum 26 v Rio Deltadrecht 28 400 zw Kp Verdlsche Eilanden nr P&ranagua Diogenes 28 te Guayaquil Mossamedes Straat Johore 27 v Newci Lelxous Dutch Mate 8 zo Crossand nr werpen Empire 26 20 zo Penmarsch Teignmouth Geulborg 26 35 w Hoek van Hol Algol 24 v Salvador nr Tenerife Alkmaar 27 te Genua Amersfoort 28 te San Juan Amstelland p 28 Ouessant nr sterdam Archimedes 25 v Barbados nr AresStePHamburg Arlstoteles 25 te Puerto Cortes Asian Ensign 27 te Sydney Eemhaven 26 te Buenos Aires Freetown 28 te Douala Ganymedes 27 te Callao Hercules 28 te Antwerpen ven Holendrecht 27 te Nantes Khaslella 26 v Shellhaven nr Stan- Kyllx 26 v Rotterdam nr zee Neder Rhone 27 te Barcelona werpen Straat Magelhaen 25 te Hong Kong Straat Nassau 26 te Singapore Straat Tauranga 26 te Amsterdam Tinto 26 v Southampton nr Montego Bay Toloa 24 v New Orleans nr Golflto Trident Rotterdam 25 t.a. Puer to Cabello Vitrea 27 te Hong Kong Voorne 28 950 w Straat Sudan nr Fremantle 25 te Antwerpen Zawla nr rede. Op verzoek het recept voor een krabcocktail. Daar de krab welhaast onbetaalbaar is geworden voegen wij partjes grape fruit toe, trouwens een verrukkelijke smaakcom binatie met krab. Verdeel een geschilde grapefruit n partjes, verwijder zo veel mogelijk de harde velletjes en halveer de partjes als de grapefruit erg groot is. Pers een halve grapefruit uit en zeef het sap. Roer een dun sausje van 4 eetl. ma yonaise, een eerl. grape fruitsap, 2 theel. citroen sap, 1 theel. tomatenket chup, 1 eetl. sherry, mes punt paprikapoeder, snuf je zout, snufje suiker en een mespunt cayenne of versgemalen peper. Ver meng de stukjes grape fruit met stukjes krab uit een blikje. Verwijder de kraakbeenreepjes uit de krab. Leg het krabmeng- >el in wijde glazen en :chep het sausje er over. Zet de glazen een uurtje n de koelkast. Geef er versgeroosterd nog warm )rood bij en boter. Soms legt men eerst nog een slablaadje in de glazen. vooeuirluiroE HANGMAT! Asjemenou! Hcligernetn!// En dat heeFt me zeter twintig .minuten getest: FRED BASSET ■jc vwwv r>ic.1 K» j «i i iJC 15 DE HELE PAS AAN HET TOETSEN EN OU LIST VOORTDUREND OVO?HOOP MET OE 6TOE1?. Sf),J^OüLLlE LUKEN WEL EEN TV-SERTE^X OA.EEN IIKAÖICDMEDIE.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 21