Muzikale vesper: goed werk
Rainbow'veelomvattend
initiatief van IRIS
'Achalay' en 'Csardas':
perfecte samenwerking
l!3>Ö: "Keetje Tippel", dag. 2.30, 7.00,
en 9.15 uur. zo. ook 4.45 uur. 18 jaar
STUDIO: "1001 Nacht", dag. 2.30. 7.00
en 9.15 uur. zo. ook 4 45 uur 18 Jaar
TRIANON: "Roole Sien", dag. 2.30.700
en 9.15 uur. zo. ook 4.30 uur. 14 Jaar
REX: "De klokkenluider van de Notre
Dame", dag. 7.00_en 9.15 uur. 14 Jaar.
HAAGSE POLITIEZANG: BUZONDER
-J
ÜANDAO 21 APRIL 1975
[feiden In het LAK-theater wer-
!n in het afgelopen weekeinde de
voorstellingen gegeven van
ilnbow' Aan deze produktie van
as* doen een groot aantal Jonge-
Er is een zanggroepje,
larnaast zingt een aantal mede-
•kers 'a capella' of met een band
is ook een dansgroepje. Ter om-
;ing wordt er ook een vorm van
veginga'Jieater geïntroduceerd en
It het geheel afgewisseld met kor-
filmpjes. 'Rainbow' heeft dus bij-
Sa alle uitingsvormen gebruikt, die
Jen zich kan bedenken. Film, zang
WARMONDS
FANFARE
GAF EEN
PLEZIERIG
CONCERT
I WARMOND Het was al enkele
arizoenen geleden, dat ik Warmonds
jranfare voor het laatst hoorde. To
neel na Je pauze is afgeschaft; hier
voor in de plaats liet zich een Jeugd-
tnsemble horen. Door het late uur,
roest ik me beperken tot het grote
frkest.
Vermoedelijk door het ontbreken
#an toneel, trof ik een kleiner, geheel
énüer publiek, dat met opvallende
aandacht heeft geluisterd. Met ple-
fjer kan ik beginnen op te merken,
cat de fanfare in Warmond springle
vend is, Jat er opmerkelijk veel jeug
dige spelers zijn en dat er met veel
élan wordt gemusiceerd onder lei
ding van de enthousiaste en zeer le
nen dige dirigent Boonekamp.
i Natuur'-Jk kan men bij een ama-
éïurfanfa' e de pen kritisch hanteren,
!pjv. opmerken, dat de Sigurd Jor-
Shlfar van Grieg nog wel iets an
jers is Jan een mars van Lazeroms
Porster. Ook in werken als de
Vaudeville suite van Pi Scheffer,
t zeer gewilde Jamaica Folk sui-
an Walters stellen de instru
mentale melodische lijnen voor en
kele spelers wel te hoge eisen. Men
hoort enkele onzuiverheden, doch
wat maken deze uit, geplaatst tegen
de geestdrift van Warmonds Fanfa-
In de minder gecompliceerde
werken viel veel moois te genieten;
dt openingsmars had bijv meteen
ven fraaie, gezonde klank. En het
♦eit, dat dirigent Boonekamp zeer
jeugdige muzikanten opstelt heeft
4och stellig goede kanten. Zelfs daar
gaat bij zo'n uitvoering iets visueel
van uit. Al met al is men er dus wel
.ruidelijk in geslaagd de grote aan
dacht van het publiek te belo-
r*n Het programma oogstte dan
ook een dankbaar applaus.
HENRI WELBOOREN
en samenzang, muziek, dans, bewe-
uitings vormen worden omlijst door
Hester Schiphorst, die als vertelster
de fragmenten onderling verbindt en
de samenhang tussen de afzonder
lijke delen aantoont. Want "Rain
bow' is verdeeld in vijf op zichzelf
staande gegevens, die tezamen het
verhaal vertellen van een Jongen, die
een reis maakt. De jongen kan zijn
studie aan de Akademie voor Beel
dende Kunsten niet langer voortzet
ten, omdat hij, onder invloed van de
herfst steeds heviger moet vechten
tegen depressies. In de nacht daar
opvolgend geven zijn dromen voeding
aan de depressies en leiden hem de
stad uit. Tijdens de reis, die gege
vens in zich draagt van Tolkiens In
De Ban De Ring' ontmoet hij een
aantal, haast hobbitachtige figu
ren. Werner van Es weet dan een ac
ceptabele synthese te vinden tussen
enerzijds haast Fellini-achtige mo
tieven en anderzijds gegevens uit de
schijnwereld van de Jager en Gi
taarspeler. Met macabere zekerheid
volgt hij de koningin, als was zij een
voor Van Els bestaande figuur. "Rain
bow" lijkt mij deels autobiografisch,
deels gefantaseerd toe, waarbij ik
mij niet aan de indruk kon onttrek
ken, dat de koningin in het total'.-
gegeven teveel accent krijgt. Ineke
Doove heeft een verfijnde gratie,
aan de hoofdpersoon op te dringen.
In de film blijkt dit duidelijk. Dan
ziet de hoofdpersoon de vrouw, die
hij zich tot koningin kiest en hij
stort ter aarde. Met dit gegeven tilt
Van Es de koningin, mijns inziens
ten onrechte boven het gegeven uit.
Want de inbreng van de andere spe
lers was daar toch te belangrijk voor.
Bijvoorbeeld de meisjes Michèle Se-
gond von Banchet, Tilly Huibers,
Lidwien Tigghes en de jongen Klaus
Vleeming, die met hun dans onmis
bare motieven aandroegen aandroe
gen voor de ontwikkeling van het
verhaal. Of de zanggroep (Bram Si
mons, Grad Sissingh. Ted Doove, leo-
noor van Vliet. Henk van Es en
Kees Verburg), die de solisti
sche prestaties van Van Es zelf her
vormde in de basismelodie.
Maar ook Paul Koek, of Juist vooral
Paul Koek, die op dirums een aantal
zeer verdienstelijke dingen deed. Wel
is het belangrijk, dat de zanggroep
een artistiek gevecht kan blijven le
veren met de muziek. Dat evenwicht
is nog ver te zoeken. Eveneens die
nen de geluidsboxen gecontroleerd.
Resumerend: een veelomvattend ini
tiatief, waarbij motief en achter
grond van Van Es elkaar redelijk
goed verdragen. Op 7 en 8 mei wordt
Rainbow opnieuw in het LAK-thea
ter opgevoerd.
A. C. KOEKEBAKKER Jr.
OEGSTGEEST In de aula van
het Rijnlands Lyceum vond zater
dagavond een optreden plaats van
het folkloristisch dansensemble
Achalay en het zigeunerorkest Csér-
dés. Voor dit evenement was een ta
melijk grote belangstelling, waarbij
het publiek zich bijzonder ingeno-
jnen toonde met het gebodene. Niet
ten onrechte overigens.
Het Leids Zigeunerorkest Cs&r-
dós bestaat nu drie jaar en heeft zich
in die korte tijd een zekere naam
weten te verwerven. Het is een ge
zelschap van jonge amateurs, die ook
wel in andere orkesten optreden en
reeds een redelijke muzikale scholing
achter de rug hebben. Toegegeven,
er moet nog heel veel worden bijge
schaafd, maar het feit, dat men een
hele avond kan musiceren zonder
bladmuziek en zonder een duidelij
ke leiding, is op zijn minst bewon
derenswaardig.
Een kritiek over een amateur-en
semble wordt geacht opbouwend te
zijn, alleen moet de slimmerik nog
geboren worden die het recept kan
geven voor het "opbouwende". Zie
hier een poging in deze richting: de
presentatie zou iets meer
"Schwung" mogen hebben, zodat de
vervoering, waarmee deze muziek on
getwijfeld ten gehore gebracht werd,
beter overkomt op het publiek. Het
af en toe wisselen van primas zou
hiertoe een bijdrage kunnen leve
ren. De uiteraard niet volmaakte
speeltechniek zou gecamoufleerd kun
nen worden door toepassing van
show-elementen. Voorts had het or
kest gerust rechts van het toneel
kunnen plaatsnemen, zodat de nu
toegepaste geflui'dbversftealki'ng over
bodig zou zijn geweest; bovendien
zouden dan de dansers meer ruim
te hebben gehad.
Over Achalay kan ik moeilijk oor
delen: ik ben geqn dans-expert. Ik
kan slechts zeggen, dat de dansen
uit vele landen volgens mij fraai
Werden uitgevoerd en de grotendeels
zelf gemaakte kostuums een lust voor
het oog waren. De samenwerking
tussen Achalay en Cs&rdós was zon
der meer perfect. Zelfs de meest fer
vente amateurhaters (waartoe som
migen mij ten onrechte rekenen) zul
len bij het zien en horen van dit
programma van hun dwalingen te
rugkomen, ondanks de tekortkomin
gen, dank zij de enthousiaste inzet.
RON HARMS
'al Tentoonstellingen
boy is here", vr. en za. 11.30 uur. 18
Intensieve verpleging: dag. van
14 30 uur en van 18 30 tot 19 u
Endegeest: dinsdag en vrljdf
l4.3f uur; *8 zondags 11—12
Atelier „De Scherf", Nassaulaan 41,
- F
-» bui
exposeert eigen werk.
burg 28). Werkd. 10 v
Oudheden (Rapen-
Kindermatinee: "Heksen
len". woe. 2.30 uur. AL.
Nachtvoorstelling: "Porn<
kok", vr. en za. 11.30 uur.
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Derde klasse v
Voor alle patiënten (behalve kinde
ren) zUd de bezoekuren als volgt:
Elkt dag
14.15—15.00 uur
18.30-19.30 uur
t orematurenafdeling gelden de
J 4—5 i
Welingen.
t/m 20 april expositie
i Heyboer
Hou-
mlscb Jlekenbuif oehalve
dag O uur tot woensdag 18.00
(Diaoooeasenhuls) en vaD vrij
13 00 aui tot zaterdag 18.00 r— 7
sabefch ziekenhuis)
elke dag Acade- volgende bezoekuren (alleen
Kunstzaal Heuff. Hoflaan 7. Wasse-
I naar. Expositie van Thea v. d. Horst -
A schilderijen en tekeningen. Peter v. d.
(r Meer - bronsplastieken. Van 5 april
4/m 26 april.
J Openingstijden dl. t/m za. van 10-17
i Uur. dl. ook van 8-10 uur nam., zo. na
J afsDraak telefoon 01751-12185.
-* -7 VUst. Botermarkt 3.
Bezoekuren Ziekenhuizen
Maandag t/m vrijdag:
18 30—18 45 uur
Zaterdag en zondag:
14.45—15.00 uur
Bezoek aan ernstige patiënten:
Wanneer voor ernstige patiënten door
lopend bezoek wordt toegestaan, kan
de hoofdverpleegkundige
Oiaooneessnbuis: Mlddagbezoeruur:
r Leidse bioscopen
Kindermatinee: "Apanachi"
Wlnnetou film), za. en woe. 1
St. EUsabetb-
Ungen Volwaasenen dag
kinderafdeling
Kraamafdelins
Alphen aan den Rijn
RiJnoord
Geluidshinder Schiphol
KlachteD over geluidshinder van
vliegverkeer vap en oaar Schiphol
kunnen dag en nacht worden gemeld
ny net informatiecentrum Geluids
hinder Schiphol (020176000).
(§ud Qïïe
teuws
21 april 1975
Honderd jaar geleden stond
in de krant:
De eigenaars van de
Soui/iport News' (S. ligt ten
noorden van Liverpool, Red.)
hebben een bewijs gegeven van
ondernemingsgeest door het
instellen van een speciaal on
derzoek naar hetgeen op het
gebied van het Liernurstelseli
Nederland reeds tot stand is
gebracht (dit stelsel, genoemd
naar de Nederlandse ingeni
eur Charles Liernur, is een ri
oolstelsel. waarbij de afvalstof
fen door de drukking der
dampkringslucht verzemeld en
vervoerd worden door gegoten
ijzeren pijpleidingen, Red).
Met grooten lof wordt in dat
blad, en ook in "Public
Health", waarin het werd
overgenomen, melding ge
maakt van de welwillendheid
der V sderlandsche stedelijke
besturen en ambtenaars. On
ophoudelijk wordt uit alle oor
den van Europa en niet het
minst uit England een onder
zoek ingesteld naar de practi-
sche werking van het Liernur-
stelsel. Maar de gemeentebe
sturen van Amsterdam, Leiden
en Dordrecht is geen moeite te
veel om inlichtingen te ver
schaften en dat met groote
welwillendheid, oplettendheid
en beleefde angstvalligheid.
Van de voornaamste personen
af tot de klerken toe zijn, vol
gens mijne bevinding", aldus
de redacteur van "Southport
News", 'de Nederlanders de
hoffelijkste en vriendelijkste
gentlemen".
Vijftig jaar geleden:
In Portugal heerscht weer
volkomen rust na een misluk
ten militairen opstand van
majojr Fïlimono Camara, die
samen met eenige honderden
soldaten een soort directoire
instelde en verscheidene hoo-
ge ambtenaren liet arresteeren
De president en het kabinet
namen terstond maatregelen,
waardoor de revolutionairen
zich moestn overgeven. Enke
le kopstukken zijn gevlucht
naar de Spaansche legatie. De
mislukking van den opstand
is voornamelijk het gevolg van
het groote aantal deserties.
PANDA EN DE INZIENER
30 - 128 Iedereen die lachte in Falderije werd streng aan
gepakt. Dat merkte Panda wel. Hij werd voor de Minister van
Just Me gevoerd en die luisterde oplettend naar he verslag van
de schoonmaker.
"Zo, zo - de Supremo uitgelachen, huh?I' gromde hij.
"Ik veroordeel je tot levenslang hard werken. Héb je nog iets in
je veraediging te zeggen?!"
'M-miar als ik eerst veroordeeld word, kan ik me toch niet
meer verdedigen?" zei Panda. 'Trouwens - ik heb helemaal niet
"Das je vindt me niet rechtvaardig, huh?l" donderde de minis
ter. "Je lacht mij ook uit, huh?! Ik verhoog je straf tot levens
lang plus tien jaar! Voer hem weg!'
"Had ik maar beter naar Jollipop geluisterd,' mompelde Panda
bitter, toen hij in een gevangeniswagen geduwd werd. "Die waar
schuwde me nog, dat dit een heel moeilijk land was... Maar ik
wilde projessor Kalker helpen met zijn uitvinding. En zelfs dat
is me viet gelukt. Ik ben ze allebei kwijt geraakt..."
De
avonturen
van
Jommeke
De
strijd
om de
Incaschat
Wat zegt hij .professor
Dat we geroosterd
en gebraden
en gestoofd
en gebakken
zullen
wordenf*
LEIDEN René Verhoeff van
de Haghe Sanghers en o.m. ons
Toonkunst Orkest beschikt over de
gave van de alomtegenwoordigheid.
Nu vulde hij het podium van de Har-
tebrugkerk met politie: de "s Gra-
venhaagse Mannenzangvereniging
"Entre Nous". Die naam klinkt knus.
Maar ze zijn beter dan de stoere
Utrechtse Byzantijnen, die aan
stemslijtage toeraken. Ze hebben
daar wel de romantische inslag mee
gemeen. Hun kleurvermogen is iets
bijzonders. Zij hebben kleuren, die
gloeiend samenjvloedeni, maar nim
mer en nergens dooreenvloeien.
Uitgezeefde zang. Hun gehoor voor
de toonkern is frappant. Bij stemuit
zetting wordt haast niemand ruiger
of kelig en de pianissimo's zijn van
een verbluffend rijke schakering.
Overwegend waren de titels Rus
sisch. De twee beroemdste zijn Als je
Nasj (Onze Vader) en Oi Oechnjem
(het Wolga-slepers arbeiderslied),
met z'n aanebbende, opstuwende en
weer wegebbende dynamiek. Voor
al bij Russen is het gewoonte om een
tenor of een bariton solo naar voren
te schuiven. Die hadden ze hier in
G. de Jager, een verblijdend gave
en ruime vocalist met echt fraaie
klankkleur en degelijke technische
basis.
Organist Jan Schmitz is onaf schei-
lijk van Marius Monnikendam
(aanwezig), van wie ditmaal een Fu
gue sur les petits at les grands Jeux
werd geïntroduceerd. Het werk slaat
een brug dwars door de Franse mu
ziek, Couperin en Langlais (met een
flard uit Chant Héroïque) inbegre
pen. Het heeft de Franse economie
van de middelen. Schmitz liet er
Vierne's Final uit de 1ste Sympho-
nie op volgen, dynamisch van per
spectief en visionair van bekroning.
Virtuose fantasie. Favoriet bij
Schmitz zijn Tsjechische componis
ten, nu Kuchar, die in hetzelfde Jaar
als Schubert stierf. Er lopen geheim
zinnige draden uit diens Fantaisie
Pastorale naar Mozart (een der or
gelfantasieën) en Beethoven. Een
Scherzo (4de Symf.) veai Widor be
wees nog eens die vilngerlieniigiheaid vnin
Schmitz.
KEES VERHOEF
OEGSTGEEST Voor de Jongste
Vesper was de Groene Kerk nog net
niet vol. Deze concerten dienen voor
het nog maar ruim half gefinancier.
de bestelde grote orgel. De vijf stem
metjes van het kleine Metzler-tje
lieten Theo Goesharts solo nog wel
toe om een idee te geven van een
van de vele Fantasia's van Swee-
linok. Hélder confaapuintisch uitste
kend.
Wat eraan ontbrak, was de ruimte
lijke transparantie. Sweelinck zelf
had de weelde van drie klavieren
en dertig registers.
De rest was vocaal-instrumentaal.
Eerst gezangen van het Liedboek
voor de Kerken, waaraan Orff-klok
ke mnstrumentariurn (marimba en
dergelijke) een sfeer van tempelklan
ken meegaven. De grote inspanning
gold echter Fergolesi's Magnificat
in Bes en Bach's Kantate 147. Per-
golesi is sprekender in zijn Stabot
Mater, maar ook hier consequent
en overal zinnig melodieus. Hij slaagt
daar o.i. beter in dan Bach in z'n
Maria-Visitatiekantate, die we voor
een deel als routinewerk ondergin
gen. Het is bekend, dat Bach een
aantal van zijn kantates in onmoge
lijke haast in elkaar heeft moeten
timmeren. Maar hier zit wel dat
wondere koraal in. dat de wereld
veroverde. In tweevoud zelfs (met
andere tekst en andere toonligging).
Het onweerstaanbare ervan is dat
wiegende siciliano-ritme, het ritor-
nello-patroon en de prachtige figu
rering, waar de koraalregels als can-
tus firmes zijn ingehangen. Het ope
ningsstuk mag er ook zijn: koor en
orkest feestelijk door een trompet
overstraald. De reoieten
zijn aan de vier stemsoorten gege
ven: sopraan en alt (Thea Ekker
en Frieda Engelenburg), tenor en
bas (Bart Distelvelt en Jaap Diele-
man). De o.i. meest gave verklan
king kwam van de tenor, wiens tech
niek de stem het hechtst en evenwich
tigst spint. De bas moest er even
inkomen, maar ontplooide de stem
en welklinkend diep. De aria van de
sopraan werd prima opgezet, één
hoog nootj sloeg haast onmerkbaar
even om. De fraai zingende alt heeft
wel een wat breed vibrato. Wat de
vier in Pergolesi te doen kregen,
was vrijwel bijwerk.
In het koor viel ons de kernachtige
stabiliteit van de sopranen op, wat
een directe directiesteun betekende
Contor Egbert van Goor kon daar
door speciaal aandacht geven aan
het stabiliseren van de koor-orkest
samenzang, die heel redelijk verliep,
maar soms wat stram. De leden van
het orkestje leken ons geplukt van
conservatorium Jeugdkamerorkesc
em Toonkunst Orkest. Goed spul.
KEES VERHOEF.
O-JETS NEUWS?
OVEK5
MN.2950B
«er.
Snijd 3 grote uien m
dunne schijfjes en fruit
deze boven laag vuur in
50 g boter heel licht goud
geel. Voeg driekwart liter
bouillon toe, die u van
een tablet kunt maken,
een blaadje laurier, een
schiifje citroen, een afge
streken eetlepel tomaten
puree en royaal versge
malen peper.
Laat de soep ruim
30 min. zachtjes pruttelen
Wrijf de uien door een
zeef. Roer een dun papje
v. uienpuree, 26 g. bloem
een eetlepel geraspte oude
kaas, 4 eetlepels van oe
bouillon en 4 eetlepels
koffieroom. Roer het
mengsel geleidelijk door
de bouillon en blijf roeren
boven laag vuur, tot d»
soep bindt. Geef er stok
brood bij
jzuCHT)
/"ZE L4TEN EEN
OMDERrre* EMENl y