'Ik laat in Arnhem veel vertrapte illusies achter' Hans Vonk chef-dirigent Operastichting VRIJDAG 18 APRIL 1975 PAGINA 27 Theater-actrice Hennie Orri kiest weg van de vrijheid Door Frans Happei „Alsjeblieft, even niet fotograferen", zegt Hennie Orri zacht. Ze heeft plots tranen in haar ogen, geëmotioneerd door het vertellen over het waarom van haar ophanden zijnde vertrek bij de toneelgroep Theater. Ze heeft acht seizoenen met enkele seizoenen bij Centrum als intermezzo deel uitgemaakt van het in Arnhem gestationeerde gezelschap. Gaat er straks weg omdat ze zich, om allerlei redenen, niet meer onge dwongen voelde. „Vroeger al nam ik mij voor dat ik comedie wilde spelen om mijzelf te kunnen vervolmaken. En dat kan alleen in een sfeer waarin je Je vrij en ontspannen kunt bewegen. Dat voornemen heb ik nog steeds. Ik moest kiezen. Doorhobbelen tot mijn vijfenzestigste, alleen maar als loonslaaf en verder verkrengen, of nu beslissen om weg te gaan bij Theater. Jammer, 't is niet anders. Ik laat in Arnhem veel hele lieve collega's achter, ook veel vertrapte illusies". Hennie Orri zal zich zeker de eerstkomende seizoenen niet meer aan een gezelschap binden. Samen met haar man, acteur/regisseur/to neelschrijver Theo Kling, wil ze op eigen kracht proberen „uit het dal te komen". Ze zegt: „Voor mij geen „Go down Moses," ik wil de berg weer op en snel ook". Haar programma voor 1975/1976: „Theo heeft een nieuw stuk geschreven, „Een kat aan de stoeprand", dat we samen in vrije produktie zullen brengen. Daartoe zal de b.v. „Kaspar" worden opgericht. Theo regisseert en speelt een steunende rol, ik zal in zyn stuk een mens zijn van een heerlijk optimisme en een blijheid dat zichzelf een hele wonderlijke wereld heeft geschapen. Het publiek kan alleen het verhaaltje volgen, maar desgewenst ook een heleboel in het stuk zien dat niet uitgesproken wordt". Voorts is Hennie uitgenodigd door Annemarie Prins om deel te nemen aan een nog niet omlijnde produktie van Theater Terzijde. Haar derde nieuwe activiteit ten slotte is eigenlijk de meest opmerkelijke. Eind maart 1976 start zij samen met Fons Jansen een programma dat „Kleintje kunst" gaat heten. Hennie Orri: „Dat wordt een soort bonbonniere van kunsten. Om een idee te geven! Fons en ik gaan samen een boeketje gemoderniseerde liedjes van Brahms zingen, samen doen we ook iets van toneel, ik zal alleen een kleine tour de chant brengen. Allemaal iets heel anders dan dat ik tot nu toe gedaan heb. Ik krijg het idee dat ik door een fris weiland ga lopen en daar een nieuw bloemetje zal zien en dèar. Hennie Orri: 'Kleintje Kunst' met Fons Jansen Henriette Josephine Orri kwam na haar opleiding aan de toneelschool in Amsterdam in 1947 bij Het Vrije Toneel van Cor en Anton Ruys terecht. Ze bleef er tot 1954. „Het waren zeven heerlijke Jaren. Toen heb ik scholing gekregen! Vooral kwam uit, ik wist het zelf niet, dat ik bij uitstek blijspel kon spelen, regelrecht zo met whamm! wat ik in huis had". Na Het Vrije Toneel vier seizoenen bij het Rotterdams Toneel. In 1959 ging zij over naar het toenmalige Puck. Daarna Arnhem, Centrum en weer Arnhem. In de vooral witte, steriele kamers van de Amsterdamse etagewoning van het echtpaar Kling-Orri hangt, tussen veel niets, een foto. Van een scène uit "St. Joan.'Ze speelde er de titelrol in, een dierbaar wapenfeit. „En, samen met Karin Haage, was „De Meiden" een belevenis". Ze lacht. „Zo'n fantastische tijd dat de hele Cuba-crisis die toen aan de gang was eigenlijk aan ons voorbij is gegaan". t Hennie Orri, een actrice met een 'prima staat van dienst. Vele goede rollen, waarvan bijvoorbeeld ook die in „Lief zy,n voor Sloane" en „Electra" rbfj Centrum) de moeite van het nog even nader benoemen waard zijn. Mooie herinneringen. Ze zit nu in dat dal. Moeilijkheden die begonnen toen Theo Kling bij Theater in ongenade viel door de manier waarop hij „De Meeuw" van Tsjechow bewerkte en wilde regisse ren. Hennie Orri: „Allerlei onfrisse toestanden waren het gevolg en uiteindelijk kwam het op neer- dat er voor Theo geen plaats meer was bij theater. Het eerste jaar nadat hij er weg was ben ik nog gebleven. Hoewel, het ging niet. Ik voelde me niet vrij meer. Verstandig om dit allemaal te zeggen? Waarom zou ik er nu nog doekjes omwinden?" De „Kaspar"-onderneming, Theater Terzijde, anders, maar ook toneel. Dat kun je moeilijk zeggen van haar aanstaande kleine kunstjes met Fons Jansen. Enkele collega's en schouwburgdirecteuren hebben enigszins verbijsterd haar gevraagd: „Hennie, wat ga Je nou doen...?" Zij: „Sommige mensen begrijpen er niks van, ik vind het heel gewoon. Waarom? Ik was nog niet van de toneelschool af toen ik, om een beetje geld te verdienen, auditie deed bij de radio. Ik heb e»r cabaretprogramma's gedaan. Met onder meer Annemarie van Ees en Kees Brusse. Dat is dertig Jaar geleden, maar wat zou dat? Ik heb twee zusters die allebei beroepszan geres zijn, ik heb zelf mijn leven lang gezongen, zomaar voor het plezier en altijd, altijd het idee gehad zo graag iets met mijn zangstem te willen doen. Nieuwe dingen Toen Fons Jansen Jaren geleden met „De Lachende Kerk" begon, kwam hij bij mij voor toneeladvie zen. in die tijd was er, bij een glas wijn, al zoiets van: wat zou het leuk zijn als we samen iets zouden kunnen doen. Dat gaat nu gebeuren. Waarom zou ik de grote sprong niet wagen? Onze dochter kan nu voor zichzelf zorgen, Theo en ik gaan nieuwe dingen aanpakken. Ik geloof in wat we gaan doen. Alles komt altijd op tijd. Dat lijkt een cliohé-uitspraak en tooh, ik geloof er in. Dat is nog een erfenis van mijn ethische opvoeding". zo 2.00 en 4.15 uur. AL. Nachvoorstelling"Tell them Willy boy is here", vr. en za. 11.30 uur. 18 {jCDÖ: "Keetje Tippel", dag. 2.30, 7.00, T en/toonstellingen 18 Jaar. 14.30 l STUDIO: "1001 Nacht", dag. 2.30. 7.00 Endeg en 9.15 uur. zo. ook 4.45 uur. 18 Jaar. 14.8f ui TRIANON: "Roole Sien". dag. 2.30.700 14—15 i REX^T^uSkSmder varf'd^Nof'' Dame", dag. 7.00 en 9.15 uur. 14 jaar. Kindermatinee: "Heksen r- *- en van 18.30 tot 19.30 uur; Kindei deling dag. van 15 tot 18.30 uur. CCD (hartbewaklng). dag. van 1' tot 14.45 uur en van 19 tot 19.80 Intensieve verpleging: dag. 's zondags 11—12 Klasse afdeling Derde klasse v i klasse: de gehele i 18.30 tot 20 00 t Kort exposeert eigen werk, o.a. glas buigen. Rijksmuseum van Oudheden (Rapen burg 28). Werkd. 10 uur voorm.5 uur nam., zond. 15 uur nam. Joh. de Wlttstraat 40. Galerie Ka binet Gaper. Wisselende expositie dl. dien 7uur nam. De Bink, Rooseveltstraat 3. expo sitie foto's van Max Koot t/m 29 april. De Lakenhal, dag. 105 uur. Zondag 15 uur nam. t/m 20 april expositie van Anton Heyboër en Aad van Hou- welingen. Kunstza naar. Exp< schilderijen en tekeningen. Peter v. d. Meer - bronsplastieken. Van 5 april t/m 26 april. Openingstijden dl. t/m za. van 10-17 uur. dl. ook van 8-10 uur nam., zo. na afspraak telefoon 01751-12185. Galerie Van der Vlist, Botermarkt 3. Expositie van Peike Cnosseus - schil- derijen; Ab Steenvoorden - kleurteken- ningen. Van 15 april - 15 mei. Ope ningstijden dl. t/m za. van 105 uur, do. tot 21 uur. 11.30 uur. 18 Jaar. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongs /auendienst elke dag Acade misch ziekenhuis behalve van dins dag i .'.0< uur tot woensdag 13.00 uur iDiaco nes8enh ulsen vao vrijdag 3.00 au) tot zaterdag 13.00 uur (Eli sabeth inekenhuls) ouders) van 18.30-19.30 i ACADEMISCH ZIEKENHUIS patiënten (behalve klnde- bezoekuren als volgt: 14.15—15.00 l volgende bezoekuren r ernstige patiënten door- r> i t i de hoofdverpleegkundige hiervoor spe- rSezoekuren Ziekenhuizen ciaie kaarten verstrekken DlaconessenhulsMlddai Kinderafdeling dage- Leidse bioscopen kinderafdeling. 8t Elisabeth-ziekenhuis, klasseafde- CAMERA: "Immorele vertellingen", dag. 7.00 en 9.15 uur. 18 Jaar. Kindermatinee: "Apanachl" (een Wlnnetou film), za. en woe. 2.30 uu 18.30 tot 19.30 t dag van 11.16 echgen 1 r Kraam af deling: kinderafdeling da 15 tot 18J0 uur 3e klasse: dag tot 14 14 uur en v 18 30 tot 19.3 Kraamafdeling: dag van 15 tot Alphein aan den Rijn Rit noord: le cu uumc io.ou—n.iu uui, tti'acu vuui echtgenoten 19—20 u.; Kinderafdeling 15—1530 a alleen voor oudere 18— 18.30 u Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van eD naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bt) het Informatiecentrum Geluids hinder Schiphol (020—175000). (§ucf Qïteuws 18 april 1975 Honderd jaar geleden stond in de krant: Nadat de beraadslagingen van de wet op de intrekking der gelden, uit 's lands kas aan katholieke bisdommenen geestelijken verstrekt, in het Heerenhuis te Berlijn ten ein de was gebracht, is het thans in het huis van afgevaardigden in behandeling genomen. Bis marck verklaarde o.m.: Wij geloofden destijds, dat de ka tholieke burgers hun burger plicht, de katholieke bisschop pen hun plicht als onderdanen nooit verzaken zouden. Dit is sedert het Vaticaanssch Conci lie anders geworden: Sinds dien is de paus de katholieke kerk De paus moest, wan neer hij de macht bezat om zijn plechtig afgekondigd pro gramma in Pruisen ten uit voer te leggen, beginnen met de meerderheid der Pruisen te vernietigen; dezen zouden da delijk hun geloof moeten af zweren. óf gevaar loopen have en goed te verliezen. Aan zulke machthebbers kunnen wij geen speelruimte laten, zooals de grondwet hun tot dusver toe stond. Eenmaal, hoop ik, aldus eindigde Bismarck, zullen wij weder een vredelievenden paus zien optreden en dan zal ik een kardinaal Antonelli die nu onder den invloed der Jezuiten is geraakt vinden, die den vrede zal helpen bevestigen". Vijftig jajar geleden: Gisternacht is ingebroken in de woning van den directeur der Strafgevangenis te Sche- veningen. Er wordt slechts een bedrag van tien gulden ver mist. Na den aanslag op koning Boris van Bulgarije blijft het onrustig in dat land. Er zijn reeds 150 dooden gevallen, o. m. door de ontploffing van een bom in de kathedraal van So fia, waarvan veel vrouwenen kinde-en het slachtoffer zijn geworden. Ook deze aanslag is het werk van communisten. PANDA EN DE INZIENER 28 - 128 Oppergeneraal Grim, de Supremo van Falderije, maakte een fraaie buiteling nadat hij over het stuk zeep was uitgegleden. Zijn zwaaiende voeten troffen een emmer vol wa ter, zodat het voorwerp de lucht in vloog en omgekeerd op zijn hoofd terecht kwam. Hoewel hij een heel koddige inó. etr^naakte, was er niemand die durfde lachen. Of toch? Panda was niet zeker - maar de gene raals wel. "Wiedeedat!?" riep de Supremo, terwijl hij de emmer van zich af wierp. "Ik hoorde een giechel! Wie?! Zeg op!' Geen van de aanwezigen twijfelde. Met z'n allen wezen ze op Panda... De strijd om de Incaschat Een nieuwe machine om garnalen te pellen .'Duizendkilo per uur! f Van 23 tot en met 31 mei zal op het Museumplein in Amsterdam de mani festatie ,3oek en stad Amsterdam" worden ge houden. Deze manifesta tie is een inifóatief van de gezamenlijke uitgevers, de stichting Collectieve Pro paganda voor het Neder landse Boek, het rijksmu seum Vincent van Gogh, het Stedelijk Museum en de Nederlandse Boekbin derspatroons in samen werking met het Comité Amsterdam 700 en met medewerking van de KLM en het Concertgebouw. Op het Museumplein zul len twee grote tenten verrijzen waarin dagelijks een boekenmarkt gehou den zal worden. Een tent zal ingericht worden als dependance van de Lite rair Café. Daarin zullen de héle dag door tot 's nachts 01.00 uur spe ciale attracties te zien zijn. Na toen uur 's avonds kan men dansen op de op dat moment grootste dansvloer van Amster dam. FRED BASSET Ondanks alle toezeggingen, plannen en een maquette die al bijna op instorten staat is de vreedzame strijd van de Nederlandse Opera stichting om een eigen theater oog steeds een gebed zonder einde. "Het gebouw komt er nu definitief" zei de Amsterdamse wethouder Riethof aan het begin van dit jaar. Maar na die naar het schijnt wat voorbarige mededeling is er een pijnlijke stilte gevallen. De Neder landse Operastichting heeft op papier nog geen enkele verzekering gekregen. Op 31 augustus 1977 loopt het contract met het Circustheater ten einde. Onderhandelen over verlen ging is momenteel problematisch aangezien de Operastichting niet weet wat er in Amsterdam zal gebeuren. Komt het geprojecteerde Amsterdamse theater er niet, dan ligt het voor de hand dat de Operastichting zich zal moeten vastklampen aan het Circustheater. Voor de Operastichting is program meren, navigeren tussen alle moge lijkheden door. Een geleidelijke vergroting van het aantal produkties en voorstellingen wordt nog steeds nagestreefd. Afgezien van het Holland Festival telt het seizoen 1975-1976 18 produkties. Daarvan zijn 9 nieuw en 9 herhalingen. Het nieuwe seizoen wordt op 12 september in Amsterdam geopend met "Capriccio' van Richard Strauss in een regie van Lofti Mansouri en onder muzikale leiding van Kenneth Montgomery, die ook een in samenwerking met de Scottish National Opera te vervaardigen produktie van Rossini's "Barbier van Sevilla" zal dirigeren. Hans Vonk, die met ingang van 1 september 1976 chef-dirigent van de Nederlandse Operastichting wordt (wellicht 's werelds enige chef-diri gent van een gezelschap zonder een eigen orkest), heeft de leiding over een produktie in de Nederlandse taall van "De Speler" (naar Dosto- Jewski) van Protoowjew. Niieuw zijn ook "Katja Kabanova" van Janacek "Die Kluge" van Orff, "Dido and Aeneas" van Purcell, "Macbeth" van Verdi en "Der Kaiser von Atlantis' van Victor Ullmann. Het laatstgenoemde werk is in 1944 geschreven door twee nazi-slachtof- fers (de tekstdichter was Peter Kien) in het concentratiekamp van Theresienstadt. Enkele overlevenden hebben brokstukken van de parti tuur uit het kamp meegenomen en de Engelse dlrigenit Kerry Wood ward, die de leiding heeft van de wereldpremière bij de Nederlandse Operastichting, reconstrueerde het geheel. Op het programma staat ook voor oktober a.s. de musical "De Engel van Amsterdam" van Joop Stokker- mans, in samenwerking met Lurelei en met Jasperina de Jong in de hoofdrol. Herhalingen in het volgen de seizoen zijn "Lucia di Lammer- moor" (wieer met Christina Deute- kom), "Boocaccio" van Franz von Suppé, 'Ttigoletto", "Orfeu ed Euri- dece" van Gluck, "Orfeo" van Mon teverdi. 'TErismena" van Cavaüli, "Mom" van Mozart en "Lohengrin" (mét Sonja Poot voor het eerst als Elsa en Edo de Waartals dirigent). Schepen Grote Vaart igorab 17 te Hamburg Kleine Vaart Cornelia Broere 17 100 r Santander Dutch Faith 16 v Rotterdam nr Grangemouth Empire 17 80 nnw Casablanca nr Marian Maria 16 115 w Lissabon nr Santos Megrez 16 4o zw Lissabon nr Brest Meres 16 30 zzo Alicante nr Casablan- i 16 v Rotterdam nr Rio de Ja- Archimedes 16 maribo Britsum 16 270 nnw Guam Chevron Nederland 15 v New York nr Preeport Clnulla 17 v Cardon nr Curacao Deltadrecht 17 v Rotterdam Dordrecht 16 v Kwasakl nr Newcatle Ilias 1 Ittersum 16 v Panamakanaal nr Rotterdam Karakorum 17 te Hamburg Khasiella 17 te Stanlow Koplonella 16 120 n Kuching nr Kryptos 16 v Seven Island nr Cu- Leuve Lloyd 16 v Duinkerken nr Le Havre Loire Lloyd 17 te Antwerpen Meerdrecht 22 te Auckland verw. Moordrecht 16 te Lissabon Neder Ebro 17 te Newportnews Duivendrecht 16 v Savona nr Anco- Nedlloyd Kingston 17 te Assab Amster dam Philidora 16 v Pto Miranda nr Tran- Rijnborg 16 te Delfzijl Safocean Aucklan 17 te Adelaide Schelpwijk 16v Shuaiba nr Hong Kong Simonskerk 17 te Port Elizabeth verw Sirara 16 v Valparaiso nr Balboa Socrates 17 te Lagualra verw. Steenkerk 16 v Bremen nr Rotter- Straat Fut ami 16 v Yokohama nr Nagova Straat Lombok 16 178 zzw Mogadis cio nr Dar es Salaam Straat Talbot 16 v Rotterdam nr Zee Tibana 16 50 zw Istanbul nr Cyprus Nedlloyd Kyoto 17 te Panamaka- Toloa 16 v Gllflto nr Galveston Gulf Swede 16 v Bantry nr Rotter dam Hermes 16 v St. Thomas de Castllla Nedlloyd Niger 16 Dakar nr Bor- Trldent Rotterdam 16 v Bilbao

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 27