Vocalistenconcert: ongelooflijk knap (f)uc/ ^Jïieuws 1 Pianoconcert van Bartok indrukwekkend verklankt Mimeliga onder de maat 'ifa'c^Sto LUCEBERTPOEZIE IN THEATERVORM AANDAG 14 APRIL 1975 LEIDEN Het Residentie-Orkest besloot zaterdagavond zijn Leidse seizoen met een concert onder lei ding van de Poolse dirigent Jerzy Semkow. Er was niet veel publiek naar de Stadsgehoorzaal gekomen: zijn de namen van Carl Nielsen, Béla Bartók en Richard Warner zo af schrikwekkend of was 't tv-program ma zo aantrekkelijk? Het openingswerk, de ouverture Helios van Nielsen, kwam op mij over als een tamelijk langdradig stuk, maar dat kan evengoed gelegen heb ben aan Semkows interpretatie, die kennelijk anticipeerde op het gedeel te na de pauze. Was de intonatie van de strijkers hier iets minder ge lukkig, van de kant van de blazers viel er veel moois te beluisteren. Nog steeds ervaren velen het werk van Bartók als te „moeilijk": op dit punt geeft het 3e pianoconcert, ln zijn sterfjaar geschreven, weinig reden tot klagen. Bartok bracht hier in een heldere sitruktuur aan, terwijl de melodiek welhaast uit de vorige eeuw zou kunnen stammen. De solist in dit condert, de Franse pianist Mi chel Béroff, had weliswaar enige tijd nodig om in de juiste sfeer te geraken, maar al spoedig werd zijn optreden indrukwekkend. Hij pronk te niet met de technische virtuositeit die hem eigen is, maar maakte deze ondergeschikt aan een dynamische en genuanceerde verklanking. Semko leidde het orkest op inspirerende wij ze, waarmee hij het spel van solist en orkest tot een harmonieus geheel wist te versmelten. Het ovationele applaus voor de executanten was dan ook zeer op zijn plaats. Het oorspronkelijk aangekondigde Wagnerprogramma van na.de pauze had enige wijzigingen ondergaan Men had kennelijk ontdekt dat een Kar- freitagszauber nu wat laat ln het jaar viel; een alternatief werd gevonden in Vorspiel en Isoldes Liebestod uit Tristan und Isolde. Tijdens een concert in Hilversum bleek deze ver vanging te lang voor het publiek, waarna men het Vorspiel schrapte Deze maatregel was in zoverre min der gelukkig, dat na Wagners uitge breide behandeling van het Liebes- tod-motief de slotfrase, de oplossing van 't Liebessehnsuchs-motief (waar de hele opera naar toe werkt), een beetje in de lucht kwam te hangen. De opvattingen omtrent de tempo- keuze bij Wagner lopen sterk uiteen: Georg Solti zet er meestal een enor me vaart achter, Hans Knapperts- busche verwierf zich het oordeel, dat hij "immer so gerne schleppt". Het tempo hoeft bij Wagner echter niet kritisch te zijn; een langzaam tem po stelt hogere eisen aan de dirigent ten opzichte van de samenhang en de climax-opbouw. Semkow slaagde hierin ten volle in de genoemde Lie bestod en in het voorspel tot de 3e akte van Lohengrin. De overige frag menten waren naar mijn smaak iets aan de zwaarwichtige kant. RON HARMS oegstgeèst Alt Caroline Watkin- ion/Tan crone piano, daarnaast ba riton Max van Eegmond/Rinus Groot piano: twee duo's in de Groenekerk, gecombineerd voor K. en O. en Vrienden van het lied. Fantastisch en ongelooflijk. Er werd geen toegift afgedwongen, langedurige toejuichin gen komen meestal van snobs. De techniek van Max van Egmond is. fenomenaal. En die van de alt zou met die van een nachtegaal verge leken kunnen worden, zij lijkt aan geboren en met eenzelfde begena digde natuur begiftigd, gewichtloos en soepel flanzend resonerend, vio- listisch gestreken als het ware, al leen verhardt de stem wel iets ineen noogwelvend forte en verkrijgt dan een verbreding van het vibrato. Maar Caroline Watkinson is Jong, de top van haar ontwikkeling zal zij nog wiet hebber bereikt. Zeker is deze gouden ,tem voorbeschikt om"inter- ïiationaai gehoord te worden. De twee vocalisten bleken hun begelei ders te kunnen kiezen, gelet op de volledig begripvolle, attente volg- «aamheid en op die ideale klank verhouding, die de solist het solisme urtneemt en partner maakt. Het zou kolommen kosten om de in eike zang besloten wereld in z'n uni verseel perspectief te schetsen. Die werelden zijn het in wezen, die een- recital bouwen als we hoorden. Alles poëem, ballade, legende, volkslied, l'iibelexcerpt De alt koos Haydn, r'espighè. Britten (van deze laatste A Charm of Lullabies, hier zeker niet cnbekenu) Bij de drie Haydns (in Avonden ontstaan), een tekst van Shakespeare! Respighi's Quottro Ly- fche op dichtwerk uit het zo gekwel de Armenië zou men ook liederen op de dood kunnen noevan. V. Egmond oen geheiligde Vier ernste Gezange deed Voormolen eer aan in diens 3 van Brahms, waar ergens Bach's Songs on British Verse en zong on- Crucifixus-motief doorschemert, navolgbaar aangrijpend de door lij- Daarna volden de Zigeunermelodiën ven Dvorak en in duet met de alt nog drie liederen van dezelfde com ponist. KEES VERHOEF LEIDEN De Amsterdamse Mi meliga gaf het afgelopen weekeinde een opvoering van het visueel ge dramatiseerd spel .Funeral*. Een spel dat handelt over Rudolf, een man, die via kostscholen en tuchthuizen uiteindelijk in de gevangenis komt en daarbij tot onvoorwaardelijk t.b.r. wordt veroordeeld. De 'Amsterdam se Mimeliga' heeft een aantal fa cetten uit de lijdensweg van Ru- dolf belicht. Daarbij maakt men ge bruik van een bandopname waarop authentieke uitspraken van de 'ter- beschikkinggestelde* Als algeloos the aterbezoeker ben je dan geneigd te veronderstellen, dat de problematiek van de terbeschikkingstelling en de lijdensweg daar naar toe wordt be handeld. In het theater wordt je vervolgens geconfronteerd met een aaneenschakeling van verwarde be grippen, die moeizaam, nauwelijks of in het geheel niet overkomen. Ver volgens ziet men een 'schijngevecht', dat volkomen aan het doel voorbij schiet en slechts uitermate verve lend werkt. Teneinde de negatieve indruk te versterken gaan daarna twee meisjes in paradepas een aan tal embrionale geluiden voortbren gen en alsof de Mimeliga uit is op 'artistieke zelfvernietiging' laat men vervolgens een meisje, hysterisch lachtend, en aantal tulpen de zaal ingooien. Men wil hierna de veront- menselijking door het ingekapseld raken tot uitdrukking brengen. Men maakt daarbij gebruik van bollen, die zich naar elkaar toe bewegen en die elke vorm van functionali teit missen. Een drietal pokdalig ge maskerde figuren stijgen vervolgens boven de bollen uit en de begeleiden de muziek zwelt aan tot het schier ondraaglijke. Op dat moment lopen een paar toeschouwers, ten einde raad, de zaal uit. Een neiging hen te volgen kan ik met moeite onder drukken. Andere toeschouwers, hevig geketend aan fatsoensnormen weife len en bewegen zich onrustig op hun zitplaatsen. Dan loopt een aan tal gemaskerde figuren het LAK- podium af en beweegt zich naar de deur. Het einde van de voorstelling. Een uiterst mager applaus wordt door twintig ménsen geproduceerd. Een ervaring rijker en zeveneneenhalve gulden armer verlaat men onder stil protest het LAK-theater. A.C. KOEKEBAKKER JR. Nachtvoorstelling: „2001 a Sp: 7.00 COU (bartbewaltlng) dag. Tentoonstellingen ..De Scherf- Nassauiaan 41. Oegsteeest .tel 60220 Ans v. d. Heide— Kort exposeert eigen werk o.a elas tiliKsmuseum Wittstraai jei W 2—530 Gaper Wisselende expositie dL STI DIO: „1001 Nacht dag. 2.30. 7.00 en 9.15 uur. Zo. 2.30. 4.15. 7.00 en 9.:" uur. 18 Jaar. TRIANON: „Roole Slen". dag. 2.3 7.00 en 9.15 uur. Zo. 2.30. 4.30 en 7.< enlulder van 1 en 9.15 uur. ..Heksen en t Nachtvoóretelling: „Pomosex kok", vr. en za. 11.30 uur. 18 Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Intensieve verpleging: s zondags 11—12 uui eerste klasse: de gehele De Binte. Rooseveltstraat 3, expo sitie foto's van Max Koot t/m 29 april. Ue Lakenhal dag m 6 uur bondag 15 uur nam t/m 20 april expositie van Anton Heyboer en Aad van Hou- 14.15—16.00 uur 18.30—19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor sabetvb uiekenhuls) t zaterdag 13.00 uur (EU- Exposltle schilderijen en t Meer bronsplastieken Van 6 april t/m 26 april. Openingetilden <U t/m sa ?an 10-17 Bezoekuren Ziekenhuizen ook i 8-10 i afspraak telefoon 01761-12185 Dlaconessenhuia. Middagbezoekuur: Avondbezoekuur: Wanneer voor ernstige patiënten door lopend bezoek wordt toegestaan, kan de hoofdverpleegkundige hiervoor ape- 14.15—15.00 1 Botermarkt 8 Hike Galerie Van Expositie van Kees den Tex schil de- ril en en grafiek Van 12 maart tc april. Openingstilden dl. t/m za. 10—6 uur do tot 21 uur Leidse bioscopen Kindermatinee: „Laurel de zigeunerprinses" za. Kinderafdeling dage- ouders zondag 144)016.00 uur voor overige familieleden Kinderen beneden Alphen aan den Rijn RHnoord: le en 2e klas 11—11.30 ilngen Volwassenen dag v 11.16 tot 12.00 uur van 14 tto 14.45 uur eD vaD 18.30 tot 1930 uur Kraamafrteilng- dag van 11.16 tot 12 uur (alleen voor eebgen v 16 tot 16 uur en van 18.80 Kraamafdeitng' dag afdeling 1330—14.16 echtgenoten 19—20 u.: Kinderafdeling 16—16.80 u alleen voor tudera 18 18.30 a Geluidshinder Schiphol CT&cbteo orer geluidshinder ra» TüeffrerKeer ran en oui Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld du het Informatiecentrum Geluids hinder Schiphol (020—175000) 14 april 1975 Honderd jaar geleden stond in de krant: In de Spaansche stad Ali- cantt U men op zeer eigen aardige wijze oncslagen van een troepje roovers, dieals deftige heeren gekleed hoog stens wat chloroform als wa pen gebruikten De beschaafd ste hunner trachtte des avonds in gesprek te komen met een goed gezeten burger en deed zich dan voor als een vreemdeling, die den weg niet kende, totdat hij plotseling, bijgedaan door zijne kamera den, het slachtoffer aanviel en, geholpen door de duister nis, 'n het gebergte wegvoer de. Dan werd een rantsoen be paald en de gijzelaar met den niet binnen zeer korten tijd gedeponeerd was. Gelukkig kwam de politie de deugnie ten op het spoor. Zij werden vervolgd, doch wisten aan de kust in een smokkelaars scheepje te ontkomen. Dit scheepje werd achtervolgd door een kruiser van de dou ane, en daar het te Algiers is binnengevallen zonder zijne passagiers, denkt men in Ali cante dat de smokkelaars de roovers over boord geworpen hebban, zich van hun kwalijk verkregen buit meester ge- maak* en zoodoende de regee ring van koning Alphonsus de moeite bespaard hebben een beroep te doen op het uitleve- ringstractaat. Vijftig jaar geleden: Op den Königstein in Sak sen is een gezelschap van on geveer veertig wandelaars door den lliksem getroffen Drie hunner werden gedood, acht zwaar en vijftien licht ge wond. De gids had juist de aandacht gevestigd op een grooten eik, waarin verleden jaar de bliksem was geslagen, toen geheel onverwacht op nieuw de bliksem insloeg, juist nadat het denkbeeld was ge opperd bescherming tezoeken voor naderend onweer. De slag klonk als een granaatontplof fing en uit het menschenklu- wen stegen vlammen op. Na bijgelegen soldaten boden eer ste hulp. PANDA EN DE INZIENER 24 - 128 Nadat de hoge douanebeambte zijn ondergeschikte op staande voet ontslagen had, zette hij zich weer achter zijn bureau en schonk zich een drankje in. Neem maar mee, zei de ambtenaar. Dat apparaat is goed gekeurd voor invoer in Falderije. Er worden geen grappige pro gramma's op vertoond. En bovendien heb ik al een televisie-toe stel in beslag genomen dus ik heb er geen meer nodig." Dat was een hele opluchting voor Panda. Hij droeg het appa raat het kantoortje uit om professor Kalker te zeggen, dat ze konden gaan. Maar de geleerde was nergens te bekennen. "Hij is natuurlijk de weg kwijtgeraakt", mompelde Panda. "Of hij is vergeten dat hij op me moest wachten. Hij is wel eens va ker verstrooid" Maar deze keer was er iets heel anders met de geleerde aan de hand. Want toen Panda het station uit stapte, zag hij tot zijn schrik dat de professor een taxi in werd geduwd door spion achtige vreemdelingdie hij al eerder had gezien De avonturen van Jommeke De strijd om de Incaschat Ik begin het te V- snappen, Je weet toch nog dat 1 Pekkie verschillende keren blafte Die iemand heeft one al die tijd achternagezeten - ja acnvernagezecen Pekkie wilde ons J\. waarschuwen Het Royal Philharmo- nic Orchestra uit Liver pool geeft in april vier concerten in Nederland onder leiding van Sir Charles Groves. Op 22 en 23 april onder meer het vioolconcert van Bruch. Uto Ughi treedt daar op als solist. Vorig jaar is het Rotterdamse Filhar monisch Orkest naar Li verpool geweest. Op 24 april treedt het Engelse orkest op in Den Haag, eveneens op basis van uitwisseling. Het Residen tie Orkest geeft namelijk 17 mei een uitvoering in Liverpool. Tenslotte treedt het orkest 28 april op in het Amsterdamse Concertgebouw, waar John Ogden solist is in het tweede pianoconcert van Brahms. Qc&W ss -.ru Al is de Nieuwe Komedie in de laatste jaren wezenlijk in haar doelstellingen veranderd, dat het vroegere succes van „Dag stoel naast de tafel" ooit naar meer zou smaken viel toch te verwachten. Destijds was het Cor Stedelinck. die op basis van Paul van Ostayens teksten voor een verrassende, lenige kijkaanvulling zorgde. Poezie en theater sloten in dat geval een voortreffelijk huwelijk, vooral waar de teksten zichzelf niet helemaal serieus wilden nemen. Dat lag nu bij Lucebert wel anders. In zijn ongemakkelijk te kadreren taalanarchisme klinken zoveel rela ties door met de wereld waartegen de veelzijdige vijftiger in opstand komt, dat daaruit een pretentie groeit. Die bleek niet altijd zonder meer aan toneeluitdrukking te koppelen. Dat is trouwens een constatering, die ten aanzien van bijna alle poezie in het theater geldt. De uiterst individuele taaiuit drukking is meestal gebaat zo men er al mee op een podium wil verschijnen met een zo sober mogelijke voordracht. Hoe wordt poëzie genoten? Ik stel mij voor, zoals een Romeinse ursurpator klassiek zijn druifjes naar de mond brengt. Voor de toeschouwer-toehoorder in de stalles Is op een dergelijke comsumptie geen schijn van kans, een stortvloed van beelden, associaties, klankspe lingen wordt over hem uitgestort. Even terugbladeren om zich te beter te realiseren wat de dichter heeft gezegd is er niet. Bij de mening dat het verstand maar beter buiten spel kan blijven bij het ervaren van poëzie, moet het tooh kritisch ordenend kunnen optreden, vooral waar Lucebert stelling gaat nemen en hij daarmee een rationeel bewustzijn van zijn publiek mobili seert. Met de bestrijding van veel wat gisteravond bij de premiere van de „Lucebert-collage „De minister is een kanon" door de Nieuwe Komedie in het HOT voor verwerking werd aangedragen, wil nog niet gezegd zijn dat Eric Oostboek naliet waardeerbare leuke vondsten te doen voor het voornamelijk als groep funtionerende vijftal An de Donder, Harry Mertens, Gregg Palmer, Ineke Roosen en Felix Troch. Dat overigens in weinig flatteuze hemden en broeken was gestokea Net zo vaak als er grappige bewegingsvondsten door hem werden gedaan, verviel hij ook in een te kinderachtige letterlijke illustratie van de tekst. Ben Bos deed de keuze uit het werk van de dichter-schilder. Ineke Roosen en r.lix Troch in het Lucebert-programma. PIET RUTVERKAMP. Atletiek Henk Kalf (GVAV), die e nkele weken geleden in Salzburg het Nederlandse record op de tien engel- re mijl hardlopen verbeterde, heeft zaterdag in Den Haag de eerste City - pier - city loop gewonnen. Kalf legde de ruim 14 kilometer, die de 156 lopers van het Voorhout dwars door de stad naar de pier in Scheve- ningen voerde en terug af in 42 mi nuten en 52.2 seconden. Tweede werd Cor Vriend derde Roelof Veld. Nederlagen regionalen LEIDEN De regionalen van UVS en Quick Boys hebben zater dag geen puntenwinst geboekt. UVS verloor op eigen veld met 0—2 van ADO (de negende achtereenvolgen de nederlaag van de blauwwitten) en Quick Boys ging tegen Sparta ten onder 0—1. Het opnieuw danig gehandicapte UVS, dat Hans Kruit (enkelblessu re), John Haastrecht en Blessing Zu- ma moest missen, is er tegen ADO niet in geslaagd de nul te houden. De Hagenaars straften twee fout jes van de UVS-defensie goed af en scoorde in de eerste en tweede helft: 0—2. Quick Boys en Sparta kregen pas na de rust scoringskansen. Quick Boys kwam niet verder dan een knal tegen de lat van Cees van Rooyen, Sparta schoot in de slotfa se wel raak. Getreüzel in de achter hoede vam de Katwijkers leidde tot 0—1. Timman punt voor in schaakstrijd LEEUWARDEN Grootmeester Jnn Timman heeft na zes ronden in het toernooi om het Nederlands - kampioenschap schaken de leiding piet vijfeneenhalve punt. Timman wón zaterdag gemakkelijk van du chattel. De grootste concurrenten - »an Timman zijn Hartoch en Böhm Beiden wonnen (met zwart) van «espectievelijk Van Dop en Vogel. iv achterstand van dit tweetal op leider Timman bedraagt een punt. Enklaar belandde dit weekeinde op de vierde plaats. Hij versloeg Jeugd speler Van der Sterren en volgt TJmman nu op twee punten. Uitslagen: Schouten - Borm 0-1; du Chatte1 - Timman 0-1; Ree - Heks 1-0- Enklaar - Van der Ster ren 1-0; Vogel - Böhm 0-1; Van Dop - Hartoch 0-1 Stand n* j:ïs - ronden: 1. Timman 5,5 pnt; 2. Böhm rn-Hartoch 4,5 pnt; 4 Enklaar 3,5 pnt; 5 Ree, Schouten en Vogel 3 rut; 8 du Chattel 2,5 pnt, een afgt> i»r.9 Borm en Van der Sterren 2 pnt; 11 Van Dop 1 pnt; 12 Dieks 0.5 pnt, een afgebr.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 9