Fakkel van het ideaal
blijft toch branden
Nabij
en ver
Illegale alcoholstokerij aardig
onder controle opsporingsapparaat
„Verbum Dei(Plantage) een open stichting
Niet laten
lijmen met
2 boompjes
ONVERWACHTE
KOMST VAN
SJELEPIN IN
ENGELAND
Jongetje schiet
moeder neer
Bloemenhulde
op puinhopen
in Nieuwmarkt
DINSDAG 1 APRIL 1975
LEIDEN Toen in 1972 de vrou
wen van Bethanië hun huis Ver
bum Dei (Woord Gods) aan de
Plantage 16 verlieten, omdat ze
ophielden met hun werk of zich
anders gingen oriënteren, lukte
het pater Kees van Vliet, in over
leg met het dekertaat, het pand
voor het kerkelijk leven te behou
den. En nu dient Verbum Dei, dat
door alle verandering heen de
naam handhaafde, zich aan als
een oecumenisch gericht centrum
voor katechese. documentatie, ac
tie en bezinning.
Over enige dagen krijgt het werk
Officieel de stichtingsvorm. Een
open stichting, waarin, om te begin
nen, de dekenaten Leiden, Zoet^r-
woude en Alkemade, de Oecumeni
sche Werkplaats en de actie Wereld-
Winkel vertegenwoordigd zijn en ook
pater Van Vliet deel uitmaakt van
het bestuur. In de Stichtingsakte
staat dat Verbum Dei een open oecu
menische houding voorstaat en zijn
inspiratie ontleent aan Christus.
Daarmee borduurt het centrum, zij
het op een geheel eigen manier,
voort op het stramiep van de Betha-
nië-zusters, die het; kapitale huis
aan de Plantage na de oorlog betrok
ken en nog in 1962 in de achtertuin
een fraaie kapel lieten bouwen.
De leden van deze groep onge
huwde vrouwen kleedden zich
niet als zusters. Zij behoorden niet
tot een kerkrechtelijke orde. Afkom
stig uit gegoede kringen probeerden
zij bepaalde noden in de kerk, die
een diepere bestudering vroegen, aan
te pakken. Zij hebben dat met veel
idealisme gedaan. Vooral de ge
mengde verkeringen en huwelijken,
kregen hun aandacht en zorg. Ver
loofden stuitten in die tijd inde
kerk nog op een traditie dïe daar
geen weg mee wist. Maar de zusters
namen de feiten en de mensen se
rieus en zfjn zodoende voor velen een
onmisbare steun geweest.
Naarmate de houding van de kerk
ten opzichte van het gemengde hu
welijk veranderde, moesten zij gaan
deweg hun dienstverlening herzien,
en zo is in 1972 aan Verbum Dei als
Leidse groep van Bethanië-zusters
een eind gekomen. Plantage 16 is
echter een dienstverlenend centrum
gebleven, voor ouderen en jongeren,
die hier samenkomen met hun ge
dachten, vragen en bereidheid om
voor anderen, dichtbij en veraf, iets
te zijn.
Ideaal
Pater van Vliet, leraar godsdienst
aan het Bonaventura-lyceum: "Ik
ben hier een paar dagen geleden be
gonnen met een ideaal, dat ik nader
kan aanduiden met een open hou
ding tegenover wat je aan bezinning
en actie zou kunnen doen. Onze op
zet heeft vijf onderdelen: katechese,
aktie, documentatie, wereldboetiek
en bezinning.
De katechese is begonnen met de
hoogste klassen van het Bonaventu-
ra-lyceum. Per week besteed ik daar
twintig uur aan. We hebben ook
een aantal ouders om dit punt kun
nen verzamelen. De katechese gaat
serieus in op het eigen leven en
de vragen van de deelnemers. Over
dracht van leerstof is niet het be
langrijkst. Als het goed is, moet er
een vonk overspringen. Zij moeten
aanvoelen, dat hier een groep men
sen bezig is, die het goed met el
kaar menen. Op die wijze gaat er
al een stukje "geest" groeien, dat te
genstellingen kan overbruggen.
Die sfeer roept vragen op als:
wat houdt het leven voor ons in,
wat geloven wij nog, zijn er onge
zonde vormen van geloven, is de
kerk autoritair, hoe komt "God" bij
ons over, vrijheid zonder normen,
hoort de "derde wereld" erbij en heb
ben wij behoefte aan verhalen (de
Bijbel)? Er is over deze en andere
onderwerpen veel literatuur in het
huis".
Pater Van Vliet houdt naast de
groepskatechese de mogelijkheid van
een persoonlijk gesprek graag open.
Aktie
Verbum Dei heeft zich indertijd
aangesloten bij de Indio-koffieactie
voor de kleine boeren in de Midden-
am&rifca&nse staat Guatemala, een
aktie die (door uitschakeling van de
opkopers) een verdubbeling van de
opbrengst beoogt en die nog steeds
doorgaat. In de kapelgang liggen de
pondspakken (bonen en gemalen)
hoog opgetast.
De afdeling dokumentatie geeft ou
ders, scholieren, studenten en wer
kende jongeren de gelegenheid zich
in onderwerpen van allerlei aard te
verdiepen: het milieu, dienstweige
ring, seksualiteit, gezin, buitenlandse
werknemers, drugs, oorlog en vrede,
meditatie en geloof, de maatschappij
en haar toekomst en kerk en sa
menleving. In de dokumentatieruimte
en de huiselijke tijdschriften-zitka
mer is elke dinsdag na 5 uur ie
mand van de literatuurgroep aanwe
zig. om de bezoekers wegwijs te ma
ken. De stuurgroep derde-wereld-do-
kumentatie is een eind gevorderd
met de inrichting van een biblio
theek en informatiecentrum.
De Wereldboetiek - verbonden
met de door Verbum Dei geadop
teerde Wereldwinkel aan de Steen
straat - bevat een permanente ten
toonstelling van de Stichting Ontwik-
kehngiasameniwiertoiing: houten beel
den, zeepsteen- en lavabeeldjes en
gebruiksvoorwerpen, uit Latijns-Ame-
rika, Afrika en Azië.
Het huis van Verbum Dei staat
open voor ieder die behoefte heeft
aan bezinning.
In de kapel is een steeds groeien
de verzameling van religieuze mu
ziek en de gang is gestoffeerd met
uitgaven van de Katholieke Bijbel
stichting en het Nederlands Bijbel
genootschap. Het programma toont
een brede gerichtheid). Er is yoga,
maar elke maand ook een bejaar-
denimds, en de oecumenische werk
plaats van de zondagmorgen (half
12) wordt elke woensdagavond ge
volgd door een meditatiebijeenkomst
Gerrit Gosliga, leraar geschiede
nis in Schiedam en wetenschappe
lijk ambtenaar aan het Instituut v.
Geschiedenis in Utrecht, is nauw bij
deze oecumenische werkplaats, die
ten tijde vain de hervormde jeugd-
predlkant Bijl im het Geref. jeugd-
Werkplaats
een kans
huis Breestraat van start ging, be
trokken. Hij is lid van de Geref.
Kerk in Leiden en van een werk
groep voor het jongerenpastoraat in
deze kerk. De bezoekers van de
werkplaats komen uit verschillende
kerken en sommigen zijn niet ker
kelijk.
Heeft Gosliga de traditionele ker
kelijke vormen afgeschreven?
"De kerkdienst en vormen als de
werkplaats te hebben beide reden
vaw bestaan. Er zijn mensen die
zich in de geijkte kerkelijkheid niet
meer thuis voelen. Zij zoeken ande
re vormen, waar de intermenselijke
beleving intenser kan zijn. De kerk
dienst verloopt volgens een vast
stiraiminen; het volle accent logt op
wat die ene voorganger zegt. Als
kerkganger mis je vaak de persoon
lijke betrokkenheid. Je ontmoet el
kaar niet echt. Eigen ideeën en ge
voelens kunnen pas in een gesprek
naar voren komen.
Toch trekt de kerkdienst nog een
heleboel mensen en daarom is er al
geen reden, ermee op te houden. Je
kunt wel probéren de kerk terug te
brengen naar een aantal verloren
gegane elementen. Om de passiviteit
te doorbreken, zou je meer mensen
moeten betrekken bij de voorberei
ding en eventueel ook de uitvoering
van de dienst. Je kunt een dienst af
sluiten met een aantal vragen waar
op je in de volgende terugkomt. En
als een onderwerp aanspreekt, zit er
misschien een gespreksgroep in. Een
wij'klbliaid ka«n ook een middel zijn
om meer samenhang in een kerk te
brengen.
De kerk moet serieus willen zoe
ken naar andere mogelijkheden. De
vrijblijvendheid moet eraf. Die werk
plaats is zo'n kans. Zij kan een ze
kere vernieuwing op gang brengen.
Daarom moeten we ons niet apart
gaan opstellen".
Rust
In de werkplaats-samenkomsten,
die ongeveer anderhalf uur duren,
hebben de deelnemers een actief
aandeel. De ontmoeting begint in
de kapel. Er is altijd iemand die iets
heeft voorbereid. Na dit meditatieve
samenzijn gaan die bezoekers naar de
bovenzaal voor het gesprek.
Om de uitwisseling van gedachten
en ideeën over een besproken onder
werp te kunnen afronden, wordt
steedls 'n verslag van de vorige keer
gegeven. Een gesprek over "samen de
len" vond zijn afsluiting in een
maaltijd.
Gerrit Gosling-a heeft de indruk dat
de werkplaats meer de meditatieve
kant opgaat. "Dat betekent geen ver
waarlozing van de praktische konse-
kwenties van het christen-zijn. Ver-
scheidenen doen al mee in aktie-
groepen, zoals vastenakties en we-
relddiakonaat. Je hebt rust nodig om
wat je doet een zinrijke achtergrond
te geven, om het een te kunnen re
lativeren ter wille van wat op dat
moment je concentratie vraagt".
Er zal wel niemand meer zijn die
het functieverlies van de kerk en de
zwakke weerklank van haar getuige
nis zou willen ontkennen. Maar Ver
bum Dei, dat mensen verenigt in
bezinning, toerusting, viering en
dienst, is toch een klein symptoon
van de kiemkracht en de- vindingrijk
heid van een geloof dat nieuwe we
gen kiest om mensen te herinneren
aan de grond van hun bestaan. De
fakkel van het ideaal is nog niet ge
doofd.
S. J. DE GROOT
De liturgie van de oecumenische werkplaats is niet denkbaar zonder het gesprek. Hier praat
Corrit Goslinga met enige deelnemers over een geschrift dat de vraag opwerpt of het leven een
spel mag zijn.
Ex-onderduikers zullen elkaar
op zondag 4 mei in een herden
kingsdienst in de hervormde kerk
te Lemele ontmoeten. In Lemele
en omgeving hebben in de oorlog
veel Joodse en niet-Joodse onder
duikers gezeten. In de kerk hield
een Joods gezin zich verborgen.
Na de oorlog werd een dank
dienst gehouden, waarin 120 on
derduikers aanwezig waren. Men
wil het contact nu hernieuwen. Na
de dienst is er een ontmoeting tus
sen de oud-onderduikers en hun
toenmalige gastheren en gast
vrouwen".
De heer J. A. Meyster, cantor-
organist van de geref. kerk te
Voorburg, is benoemd tot secre
taris van de Interkerkelijke Stich
ting voor het Kerklied.
De Hervormde Bond voor in
wendige Zending op Geref. Grond
slag, die veertig jaar bestaat,
voert tot 3 mei onder het motto
Noodzaak een geld- en ledenwerf
actie. De bond heeft 33.000 leden
en streeft in deze actie naar een
opbrengst van f300.000. Hij wil
drie nieuwe evangelisten aanstel
len voor een periode van drie
jaar.
"Er z\jn geen homofielen in
onze gemeente", was de reactie
van een Lutherse kerkeraad op
een enquete van de werkgroep
Homofilie van de Raad van Ker
ken, waarin de vraag hoe homo
fiele gemeenteleden worden be
handeld en welke plaats zij in de
kenkeüjke gemeenten innemen,
centraal stond. Ds. M. A. van
Teylingen in het Lutherse blad
ELK hierover: "Door zo'n op
merking komt het probleem le
vensgroot voor je te staan. Er zijn
minstens 650.000 Nederlanders
homofiel. Zouden er dan niet in
onze gemeente zijn?"
De Oud-Katholieke Kerk heeft
de bevoegdheid gekregen om een
bijzondere leerstoel te vestigen,
bij de theologische faculteit van
de Utrechtse universiteit.
Dr. H. Jagersma, hervormd
predikant te Den Bosch, is be
noemd tot hoogleraar Oude Tes
tament en Hebreeuws aan de pro-
te Brussel. Hij zal prof. dr. J.
SohcraevsGid opvolgen, die vorig
jfiar is overleden.
Een gedachte van ds. A. Kool
(Utrecht) ertussendoor: zij die
zeggen dat het werk van de Hei
lige Geest ook iets met» de beste
ding van ons geld te maken heeft,
hebben zeker gelijk.
De Indonesische bisschoppen
willen (het voorbeeld volgen van
hun collega's in Tanzania en Za
ire en Rome toestemming vra
gen om gehuwde mannen de
priesterwijding toe te dienen. De
missionaris John Prior, die dit
heeft bericht, merkt daarbij op,
dat de discussie in de kerk over
de ontkoppeling van priesterschap
en celibaat wel is stilgevallen
maar dat de praktische argumen
ten nog even levend zijn, met
name op de missieterreinen waar
niet genoeg priesters zijn.
In Zaire (het voormalig Kon
go) is een verbod uitgevaardigd
tot het geven van godsdienston
derwijs op de scholen. Er is een
soort staatsgodsdienst afgekondigd
waarbij het staatshoofd Mobutu
als een verlosser wordt vereerd.
Dat schrijft drs. J. Greven in
het VU-Magazine. Het zijn nu
eerder de kerken (vreemde een
den in de Afrikaanse bijt) die
metterdaad iets doen voor de ver
heffing van de massa, door on
derwijs en sociaal werk. Deze
concurrenten kan die president
niet gebruiken.
De verhoudingen tussen de
Spaanse regering en het Vatikaan
ziun aanmerkelijk slechter gewor
den. Het verbod om een kerke
lijke bijeenkomst te houden over
de sociale toestand heeft veel pro
test uitgelokt. Gevreesd wordt, dat
de onderhandelingen over een
nieuw concordaat schade hiervan
zullen ondervinden.
De Nederduitse Gereformeerde
Zendingskerk in Zuid-Afrfka (de
kleurlingenkerk) heeft het mo-
deramen van de Hervormde Sy
node meegedeeld, bereid te zijn
een correspondentierelatie met de
Hervormde Kerk aan te gaan.
Voorlopig gaat het om uitwisse
ling van ambtelijke stukken en
einder publicaties van de kerbein.
Dr. A. H. van den Heuvel, secre
taris-generaal van de Hervormde
Kerk, meent, dat deze contacten
van belang kunnen zijn voor de
Hervormde Kerk, gezien de vra
gen waarmee zij zich betreffende
Zuidelijk Afrika geconfronteerd
ziet.
De RK Kerk in de voormalige
Portugese koloniën zal na die zelf
standigwording van deze gebie
den komen te staan onder de
competentie van de Curie-con
gregatie voor de missie. Deze ge
bieden worden dan weer missie
terrein. Het gaat om de kerk in
Mozambique, Angola en Guinee-
Bissau.
Lezers schrijven
Het viel niet mee op tweede paas
dag van Valkenburg naar Leiden te
fietsen. Want op de Voorschoterweg
bij het Haagsche Schouw is sinds
kort een meubelwinkel gevestigd, die
als een magneet auto's aantrekt. Au
to's gevuld met mensen uit Leiden en
omgeving, te lui om te fietsen, die
niets beters weten dan op tweede
paasdag bankstellen te bekijken. Zo
dat de Voorschoterweg, die "gerecon
strueerd" wordt, wel een overvolle
parkeerplaats leek.
Twee heren van de politie pro
beerden tevergeefs het verkeer te
regelen. Autoverkeer dat daar eigen
lijk niet eens mag komen, gezien de
borden die aan de einden van het
reconstructiegedeelte staan. Het be
wijst in ieder geval dat de zoge
naamde weidewinkels eigenlijk waan
zinnige dingen zijn, die verspilling
van energie en de vervuiling van
ons leefklimaat alleen maar bevor
deren door ons wasemkappen, elektri
sche messen, scharen, tandenborstels
en hele keukens en kamers te ver
kopen, die we helemaal niet nodig
hebben. Bij voornoemde "stoelenwin-
kel" zijn niet eens fietsenklemmen
Bovendien geeft de meubelwinkel
op 'n uitermate ergerlijke en ontsie
rende wijze blijk van zijn aanwezig
heid door metershoge oranje letters
aan de Rijnoever en een totempaal
langs de Voorschoterweg. Het ge
meentebestuur van Valkenburg a.d.
Rijn mag wel eens beter letten op
de bedrijven die zich in het dorp
vestigen, of die er al zijn, en zich
niet laten lijmen door twee boom
pjes cadeau te krijgen, terwijl er
tientallen langs de Voorschhoterweg
zijn omgehakt omwille van de voor
uitgang.
HENK J. M. SLOOS,
"La Licorne"
Hoofdstraat 99IV
Valkenburg a.d. Rijn.
DEN HAAG (ANP) Op het mi-
nisteire van Financiën heeft men dè
indruk dat het opsporingsapparaat
(douanerecherche in samenwerking
met de (rijks) politiekorpsen) het
verschijnsel van de illegale alcohol
stokerij aardig onder de duim heeft
gekregen.
Hoewel men beslist niet de illusie
koestert deze illegale bedrijvigheid
geheel de kop te hebben ingedrukt
heeft men toch wel het idee dat de
illegale stookcapaciteit in Nederland
de laatste jaren door de activiteit
van het opsporingsapparaat sterk ge
daald is.
Sinds 1971 zijn in Nederland twin
tig illegale stokerijen ontdekt, de
meésten in het zuiden des lands maar
een enkele keer ook wel eens in het
hart van Holland. Naar verwachting
zijn er nu in het zuiden des lands nog
maar vier in bedrijf, aldus een
woordvoerder van het ministerie op
grond van inlichtingen van de FIOD,
de financiële inlichtingen- en opspo
ringsdienst.
De ontdekte stokerijen hadden een
gemiddelde produktie van 3000 liter
hooggradige (95 96 pet.) alcohol
Passen geblokkeerd Duizenden
paas-vakantiegangers zijn gisteren
bij de terugkeer uit Italië, Oosten
rijk en Zuid-Tirol als gevolg van
sneeuwlawines en -verstuivingen in
de sneeuw blijven steken. Over een
lengte van bijna 400 km in rechte
lijn waren in de Alphen vele uren
lang vrijwel alle noord-zuid-verbin
dingen geblokkeerd. De Brenner-pas,
de belangrijkste noord-zuid-verbin
ding, kon gisteren pas na een halve
dag alleen voor het autoverkeer weer
vrijgegeven worden.
S.L.A.-proces In de Californische
hoofdstad Sacramento is op tweede
paasdag de samenstelling begonnen
van de jury voor het proces tegen
twee vermeende leden van het 'Sym-
bionese Bevrijdingsleger' die van
moord worden beschuldigd. De be
klaagden konden de procedure op
een gesloten televisiecircuit in hun
cellen in het souterrain van het ge
rechtsgebouw volgen.
per week bij een gemiddelde wer
kingsduur van twintig weken.
Het verschijnsel illegale alcohol
stokerij is er een van de jaren zeven
tig. Voordien werd er wel
eens een drooggelegd, maar van
een verschijnsel kon toen zeker niet
gesproken worden. In 1971 werden
twee stokerijen ontdekt. Een in het
Noordbrabantse Lage Mierde, de an
der in Alphen a. d. Rijn, hartje Hol
land. In het volgende jaar konden
er ook twee uitgeschakeld worden.
Topjaar voor de douanerecherche
was 1973. De illegale alcoholstokers
werd toen een harde slag toegebracht
met de ontdekking en droogleggging
van niet minder dan elf alcoholsto
kerijen. In 1974 werden er weer vier
LONDEN De Sowjetrussische
vakbondsleider en voormalig hoofd
van de geheime politie, Alexander
Sjelepin, is gisteren onverwacht op
het vliegveld Heathrow in Londen
aangekomen, waar hij snel naar de
speciale afdeling voor geheime aan
komsten werd gebracht. Daar werd
hij verwelkomd door de Sowjetrus
sische ambassadeur, Nikolai Loen-
kow, en de algemeen secretaris van
het Britse Trade Union Congress
(TUC) Len Murray, omdat hij is
uitgenodigd door de Britse vak
bondsfederatie.
Het bezoek heeft een storm van
verzet gewekt omdat Sjelepin hoofd
van de KGB is geweest. Hij zou pas
woensdag aankomen, maar het
straalvliegtuig van Aerofolt kwam
gisteren onverwacht boven Heathrow
aan en verzocht te mogen landen.
Functionarissen van de luchtleiding
wisten er pas 40 minuten voor de
landing iets van.
ontdekt en dit jaar is tot nu toe de
eerste drooggelegd in Vlierden (gem.
Deurne)
Uit het afnemend aantal ontdek
kingen van illegale stokerijen bij ge
lijkblijvende activiteit van het op
sporingsapparaat durft men op het
ministerie van Financiën te conclu
deren dat het opsporingsapparaat een
en ander aardig onder controle heeft
„hoewel men dit natuurlijk nooit he
lemaal zeker weet".
Voorzichtiger
„Het zou voor ons een prachtig
compliment zijn, maar het zou best
eens kunnen zijn dat de organisatie
aphter de illegale stokerijen na de
klap in 1973 nog voorzichtiger is ge
worden en de alcohol op nog verbor-
gener plekken in het afgelegen Bra
bantse land stookt dan steeds het ge
val is geweest", aldus A. Miedema,
hoofd van de landelijke douanere
cherche te Haarlem.
Miedema is ervan overtuigd dat ach
ter de illegale alcoholstokerijen de
zelfde mensen zitten die vroeger op
een gemakkelijke manier veel geld
verdienden met de botersmokkel.
„Maar die mensen achter de scher
men zijn moeilijk grijpbaar en ze
opereren meestal vanuit België", al
dus de douanerecherche.
In het topjaar 1973 werden stoke
rijen drooggelegd in Roggel, Some
ren, Weert, Wachtum, Vorstenbosch,
Bladel, Drumpt, Waalre, Eersel, 's-
Heerenhoek en Wittem. Deze laatste
stokerij vestigde de aandacht op zich
door een explosie tijdens de produk
tie. Twee illegale stokers kwamen
hirbij om. In hetzelfde jaar konden
23 personen wegens illegaal stoken
van alcohol of het helpen hierbij, b.v.
boeren die hun schuur om het geld
ervoor beschikbaar stelden, worden
aangehouden en gestraft. Het waren
allemaal slechts gehuurde krachten.
De grote jongens bleven buiten schot.
In de illegale stokerijen is veel geld
te verdienen. Ruim f 8,- van de prijs
die in de winkel voor een liter jene
ver betaald moet worden is belasting
(accijns en omzetbelasting). Deze
wordt door de miljoenen liters alco
hol producerende illegale stokerijen
ontdoken. Ten koste van de schat
kist van het land waar de alcohol
zijn weg vindt naar de consument.
„Want je kunt niet stellen dat alles
wat frauduleus in Nederland gepro-
cuceerd wordt belastingderving voor
de Nederlandse staat betekent", al-
üus een woordvoerder van het minis
terie van Financiën. „De accijns,
wordt in de meeste landen geheven
ter zake van het gebruik en niet ter
zake van de produktie van alcohol".
Het ministerie heeft trouwens de
indruk dat zeer veel van de in Ne
derland gestookte alcohol de grens
over gaat naar België. De FIOD heeft
volgens het ministerie geen concrete
aanwijzingen dat er sprake is van een
illegale alcoholstroom naar de Ne
derlandse consument. Ook van 't ge
organiseerde bedrijfsleven heeft het
ministerie hierover geen informatie
ontvangen. De afzet van drank is
in Nederland scherp geregeld via de
produktschappen. Naar het bedrag
dat de Nederlandse schatkist zou heb
ben gederfd zou men daarom op het
ministerie zelfs geen slag kunnen
slaan.
Douanerecherchechef A. Miedema
houdt zich in zijn voortgaande strijd
tegen het verschijnsel van het ille
gaal stoken vast aan de zekerheid dat
een illegale stokerij in ons dichtbe
volkte landje, hoe afgelegen ook, nooit
onopgemerkt kan blijven. Voor het
stoken van de alcohol moeten grond
stoffen worden aangevoerd, terwijl
de gestookte alcohol er weer vandaan
moet. Deze transporten moeten op
een gegeven moment opvallen, aldus
Miedema.
Duizenden Enchedeërs wa
ren zaterdagmorgen uitgelopen
om de winnaars van het Eurovi
sie-songfestival 1975, de Ensche-
dese groep "Teach-In" hulde te
brengen voor de behaalde succes
sen. De groep wachtte een groots
onthaal in het Enschedese ge
meentehuis. Vanaf het balkon
werd eerst nog eens het winnende
liedje Ding-a-dong ten gehore ge
bracht. Vervolgens werd Teach-ln
toegesproken door burgemeester
Vleer, die de triomf van de groep
tevens een triomf voor Enschede
noemde. „Jullie hebt de stad En
schede. de regio en ons land daar
in Stockholm op een prachtige
manier vertegenwoordigd"aldus
mr. Vleer die de leden van Teach-
ln vervolgens een plaquette met
inscriptie aanbood namens het
gemeentebestuur van Enschede
Voor het nummer Ding-a-dong
werd de groep een gouden plaat
overhandigd.
DEN HAAG (ANP) Op eerste
paasdag heeft de 3-jarige Remond
zijn moeder ernstig verwond door
haar met een pistool in de buik te
schieten. De vrouw is zondagmiddag
geopereerd in een ziekenhuis en haar
toestand was gisteravond goed.
De moeder van Remond, de 27-ja-
rige gescheiden M. C. O, draagt al
enige tijd een pistool in haar hand
tasje, omdat zij zich bedreigd voelt
door een man. Toen zij zondagmid
dag enige tijd niet lette op de acti
viteiten van haar zoontje, had de
peuter het pistool uit haar tasje ge
pakt. Zijn moeder riep nog "niet
doen Remond", maar dat hielp niet-
meer. Al spelend'had Remond de
trekker overgehaald en zijn moeder
lelijk in de buik geschoten.
De ex-echtgenoot van de vrouw
was in de keuken toen het schot viel.
Toen hij toe kwam rennen zag hij 't
jongetje met het pistool !n de hand
staan. Het is nog niet duidelijk hoe
de vrouw1 aan het pistool is gekomen.
AMSTERDAM Met bloemen in
de hand trokken zaterdagmiddag
ongeveer tweeduizend demonstran
ten van de Amsterdamse Dam naar
het huis van bewaring. Daar wer
den handtekeningen overhandigd
met het verzoek de arrestanten, die
maandag tijdens de rellen rond de
Nieuwmarkt door de politie waren
opgepakt, vrij te laten.
De demonstranten droegen span
doeken bij zich met leuzen als "geen
terreur van het stadsbestuur", "me
tro nee, woningen ja". Ook werd
luidkeels het aftreden van wethou
der Han Lammers van stadsontwik
keling geëist. Op de puinhopen van
de huizen die maandag waren ont
ruimd werden bloemen gelegd. Er
ontstond een klein incident toen de
demonstranten een agent in burger
herkenden. Enkele woedende beto
gers grepen de man naar de keel. De
politieman werd echter door andere
demonstranten weer ontzet.
De actiegroep Nieuwmarktbuurt
maakte bekend dot er begonnen zal
worden met de „opbouw van de
buurt". Op de plaatsen wa<ar door
sloop lege plekken zijn gevallen wil
men tentconstrucüie en bouwketen
neerzetten.