Veel kritiek op de Mis van Bernstein Schönberg-prijs voor pianist Alwin Bar A Soulballet met hindernissen toegelicht ...en gisteren Weense uitvoering vanavond op tv KEUKEN PAASSHOW TVmorgen\ Welke distillateur maakt nog bessenjenever van puur, zongerijpt fruit RADIOPROGRAMMA Cabaret Ivo de Wijs: leuk en toch beschaafd DONDERDAG 27 MAART 1975 Nederland heeft een paar hoogtijda gen op het gebied van de twintigste-eeuwse muziek achter de rug. Niet alleen doordat de 34-jarige Haarlemse pianist Alwin Bar de eerste prijs heeft gewonnen van het Internationaal Arnold Scfhönberg Concours - hij was de enige Nederlander onder de finalisten - maar ook doordat zich in Rotterdam twee belangrijke concoursen tegelijk afspeelden die een althans voor deze categorie muziek opmerkelijke be langstelling trokken. Behalve het aan Schönberg gewijde concours waarvoor de deelnemers diens complete piano-oeuvre moes ten beheersen werd in de Doelen het Internationaal Gaudeamus Con cours voor vertolkers van muziek van onze tijd gehouden. Het Schönberg Concours, georganiseerd door het Goethe Institut, was een primeur. Het Gaudeamus Concours is, zoals bekend, een jaarlijkse affaire. Het samenvallen van die twee concoursen heeft er toe geleid dat enkele jonge musici het aandurfden om aan beide krachtmetingen mee te doen. De jury van het Gaudeamus Concours bestond uit Johan van den Boogert, Claude Coppens, Ulrich Dibelius, Italo Gomez en Koos Verheul, terwijl voor het Schönberg Concours eveneens Johan van den Boogert en Claude Coppens plus Else C. Kraus en prof. Rudolf Stephan rond de tafel zaten. De uitslag van het Schönberg Concours kon na de slotfase van gisteravond in de Kleine Doelenzaal welhaast onmogelijk worden aange vochten. Alwin Bar was in zijn uitvoering van Schönberg Suite opus 25 volstrekt superieur. Wel enigszins aanvechtbaar op grond van de prestaties van gisteravond was de verdeling van de Gaudeamus-prijzen en Juryvoorzitter Van den Boogert moest dan ook enig boe-geroep incasseren. Maar de beslissing van de Jury was mede gebaseerd op de voorronden en wie weet wat de Italiaanse contrabassist Fernando Grillo daar in allemaal gepresteerd heeft. In de finale viel deze winnaar van de eerste prijs in ieder geval wel op door een sterk theatrale manier van doen. Bij de uitvoering van Earl Browns compositie „December 1952" lag de contrabas op het podium terwijl Grillo er half liggend met twee strijkstokken de onmogelijkste toe ren op uithaalde. In zijn eigen compositie „Ambre" blijft hij con stant tergend langzaam zachte tonen strijken. Een fenomenaal contrabassist is hij in ieder geval. Dat is trouwens al eerder internationaal opgemerkt, want diverse componisten onder wie notabelen als Xenakis en Birtwistle lebben speciaal voor deze fanatieke instrumentalist uit Perugia iets geschreven. Het publiek kan overigens sinds kort bij het vertolkers-concours van Gaudeamus terugslaan. Sinds vorig jaar bestaat er ook een publieks prijs, waarvoor men stembriefjes inleverde. De favoriete van het publiek werd - men kon het direct na haar optreden al merken - de 23-jarige Poolse sopraan Henryka Januszewska die aan haar eerste concours meedeed. De Gaudeamus-jury schonk haar de vierde prijs. De resterende Gaudeamusprijzen waren voor de Italiaanse klarinettist Bruno Furla- netto (tweede), de Amerikaanse pianist David Arden (derde) en de Engelse pianiste Suzanne Cheetnam (vijfde). In het Schönberg Concours gingen de Amerikaan Morris Cotel ep de Duitser Christoph Back met respec tievelijk de tweede en derde prijs naar huis. AAD VAN DER VEN ADVERTENTIE 2e paasdag geopend van 10 tot 16 uur. Kom met Pasen keukens kijken. "Almighty Father, bless this house" re velt de tenor in de Mis van Leonard Bernstein die van avond van half tien tot half twaalf door de KRO via Neder land I wordt uitgezonden. Het be doelde "house" is het Kennedy Center for the Performing Arts in Washington, een monumentaal kunstcentrum dat op 8 september 1971 in gebruik werd genomen. De officiële openingsmanifestatie bestond uit een uitvoering van een groot muziektheaterwerk van Leo nard Bernstein die hiervoor de naam "Mass" had gekozen aangezien hij bij het componeren van dit stuk was uitgegaan van de rooms-katholieke mistekst. 7 De weduwe van John P. Kennedy (inmiddels weduwe van Onassis) had het openingswerk by Bernstein be steld. Zelf heeft Bernstein gezegd dat hy zioh by het componeren geïnspi reerd voelde door de gedachte aan de overleden president en aan paus Jo hannes de 23-ste Wellicht mede onder de indruk van de denkbeeldige aanwezigheid van deze grote namen had de pre mière onder de genodigden ruim schoots succes en er zal dan ook op gereageerd zyn zoals het genodigden onder dergelijke omstandigheden be taamt. Maar de Oude Wereld is de Nieu we Wereld niet en toen de "Mass" in 1973 in Wenen z'n Europese pre mière had beleefd (die produktie kan men vanavond zien) kwam de kri tiek, die voordien ook al in enkele nog wat schuchtere Amerikaanse stemmen te horen was, pas goed los, hoewel Bernstein zeker in die perio de in de Oostenrykse hoofdstad nau- weiyks kwaad kon doen vanwege zün bejubelde concerten als gastdirigent by de Wiener Philharmoniker en in voorstellingen van de Wiener Staats- oper Op de "Mass" die inmiddels al door de Amerikaanse maatschappij CBS op de plaat was gezet waarschyn- lijk was het contract al getekend voordat er een noot op papier stond werd in Wenen gereageerd met termen als "pseudoreligieuze kitsch" en "een aaneenschakeling van de goedkoopste cliohé's die in de mu ziekliteratuur te vinden zyn". Dergelyke kritiek richtte zich trou wens niet alleen op de dubieuze zikale kwaliteit evenzeer op de voor een deel gedan ste theatrale presentatie. Bernstein heeft het zyn critici ook niet moeiiyk gemaakt. Hy heeft ster- minder sterke stukken gecom Een scène u van Bernstein, die vanavond door de KRO-tv wordt uitgezonden. is een ontluisterende ervaring voor wie Bernstein in eerste instantie kent als een dirigent die vaak gewel dige dingen (Mahler) doet. Bernstein nam in 1969 afscheid van het New York Philharmonic Or chestra waarvan hy sinds 1958 chef dirigent was. "Ik wil meer tijd heb ben om te kunnen componeren", zei hy om zyn beslissing toe te lichten. De eerstvolgende compositie die uit zijn pen kwam is deze "Mass". Bern stein moet weer zo veel mogeiyk gaan dirigeren. AAD VAN DER VEN Nederland I TELEAC: 18 15-8.45 (K) Duitse les (3. herh.). NOS: 18.55 (K) Paulus de Boskabouter. 19.00 (K) Journaal. het werk maar NCRV: 1905 Blaï.k Beauty.Jeusd- ln LAK-theater: LEIDEN Leerlingenuitvoeringen pauze en de twee los van elkaar 80- 1 3) Hey mal yo Johnny en Orqueste Rodriques 2 li Shame shame shame Shirley en Company 3(5» Ding a dong, Teach In 4(8) Palama Blanca, George Baker Sel. 5(2) Down down. Status Quo 6(7) I can do it, The Rubettes 7 (15) You and me, Albert West 8(4) 100 years, Joey Dyser 9 119 I do I do Ido, Abba 10 6) Sailor, Sailor 11 (.20) Make me smile, Steve Harley en Cockney Rebel 12 (12) Fire, Ohio Players 13 (14) I'm her fool, Billy Swan 14 -) Reach out, I'll be there, Gloria Gaynor 15 (11) Ce soir, Golden Earring 16 -) You talk too much, Spooky en Sue 17 (10) Norma Jean, Cunningham 18 9) Rosamunda, Denmie Christian 19 (21) Love to love you, Donna Summer 20 (22) Having a party. The Osmonds 21 (24) What am I gonna do, Barry White 22 -) I'am gonne get married Sacha en Pa* 23 -) Train, Leo Sayer 24 <17> Y'oure good, Linda Ronstadt 25 -) Fox on the rim, The Sweet 26 (26) January, Pilot 27 -) Mooie meisjes, Arne Jansen 28 -) Get yourself together, Long tall Ernie en shakers 29 (29) Now I'm here. Queen 30 (13) Secrets that you keep, Mud NEDERLAND I 18.15 Flexibele school, les 7 (TELEAC) 18.45 Paulus de boskabouter (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19,05 Mijl op 7, een tocht met de Micro-Studiobus (KRO) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Wim Sonneveld plm. 9000 keer (KRO) 21.30 De mis van Leonard Bernstein (KRO) 23.30 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 Paulus de boskabouter (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Sol en Gobelet, de clowns (VARA) 19.30 Horen, zien zwijgen: serie slapstick- en stomme film fragmenten (VARA) 20 00 Journaal (NOS) 20.20 Achter het nieuws (VARA) 20.35 Duikenpolitie, tv-serie (VARA 21.25 2 voor 12. kwis (VARA) 22.05 Ronnie Corbett, klein maar dapper, Engelse Comedy (VARA) 22.30 Achter het nieuws (VARA) 23.05 Journaal (NOS) t Zowel morgenavond Nederland I, 20.20 uurals zaterdag avond (Nederland II, 20.20 uur) brengt de KRO-tv weer programma's rond Wim Sonneveld. Het eerste programma betreft het in 1971 door Kees Brusse gemaakte fllmportret. Brusse vervaardigde deze documentaire naar aanleiding van de 35-jarige toneelloopbaan van Sonneveld. Zater dag staat de theatershow van Wim Sonneveld met Willem Nijholt en Corrie van Qorp op het programma. Deze shoio is eerder uitgezonden op nieuwjaarsdag 1973. k De VARA-tv heeft de Engelse komiek Ronnie Corbett even uit het totaalprogramma "In de woelige wereld van de Vogel Vrijdag" gelicht. Ronnie Corbett, die ternauwernood anderhalve meter is, is vanavond te zien in Ronnie Corbett, klein maar dapper" Nederland II, 22.05). De Engelsen ne men hierin het type dat zo'n moeite heeft met het ouder worden op de hak. Deze man wil namelijk zo graag, vooral wat het uiterlijk betreft, in de pas blijven met de jongere generatie. Corbett beeldt dit mannetje uit. In zijn strijd om zijn jeugd te herwinnen komt hij echter juist in conflict met de jongeren. hebben zo hun eigen charme. Er gaat van alles mis, maa'r niemand die daar kwaad om wordt. Het bleek ook gis- tetravond weer eens. De LAK-zolder stampvol, toen de leerlingen lote waren daar een overtuigend1 be- wijs van. De expressie kwam in dezo gevallen van binnenuit en de tech niek vloeide voort uit een uitsteken de spierbeheersing. Het uitgebreide ADVERTENTIE de Amerikaanse jazzdanspedagoog bluesnummer waar de gehele groep En Hij naai. NCRV: 20.16 (K) Zo vader. Bruckne: Ander n poneerd, maar hy is nooit zo door Journaal de mand gevallen als in deze "Mass". quiz. 20.40 (K) Het leven Nederland II Zelfs als we de religieuze pretenties bouter.' 19.00 (K) Journaal. AVRO zouden vergeten is dit werk niet meer dan een slap aftreksel van de zwak ste delen uit Westside Story. Het luisteren naar de twee CBS- platen die de "Mass" bevatten (ove rigens onder leiding nist prima uitgevoerd 19.05 AVRO's Toppop presenteert de Nationale Hitarade. NOS: 20.00 (K) Journaal. AVRO: 20.15 (K) Een de :etje lachen want er ls genoeg ellende op de wereld. 22.00 Ho mmiw. <K) AVRO's Sportpanorama. 22.40 (K) e Hartpatiëntles. dokumentalr program- opgenomen) ma. NOS: 23.05-23.0 (K) Journaal. ADVERTENTIE Bessenjenever kan voor fijnproevers jets aparts zijn. Een delicate, fruitige drank, die - koel geserveerd - altijd in de smaak valt, bij jong en oud. Let echter' wel op het merk, want al leen pure, zongerijpte zwarte bessen geven Bessenjenever dat heerlijke volle aroma. Bessen van De Kuyper, de Bes senjenever die nog altijd op de origine le manier met zorg en vakmanschap wordt bereid. Felix White er in het licht vele schijnwerpers traden. Met dat licht was het een heel ge hannes evenals trouwens met het ge luid. Maar noch de balletmeester mmm—M yz±, 'noch diens leerlingen lieten er zich NOS: 23.05 (K)-23.io do°r uit het veld slaan. En daarmee bleken zy het pleit boöh te hebben gewonnen Een daverend applaus was de beloning voor hun optreden op de gladde zolderplanken. Na een leuk en verrukkeiyk spontaan uitgevoerd introductiestukje van een aantal op ritme beluste kinderen Felix Whi te geeft ook les in Amsterdam en Abcboude kreeg de studentenklas gelegenheid om haar kunnen te de monstreren. Als één ding op deze avond duideiyk werd dan is het wel I het feit, dat het geen gemakkelyke opgave is om de techniek van de jazzdans, waarvan de moeiiykheids- graad te vaak nog wordt onderschat, onder de knie te krygen. Het is geen wet van Meden en Perzen dat Je klassieke lessen moet hebben gevolgd om een goed jaazdanser of -danseres te worden, maar Je kunt er wel baat by hebben. Het programma van gis teravond bood in zyn beperktheid vry veel variatie: negro-spirituals, gospels, blues en soul. Bekend was al, dat Felix White de Jazz in zyn les sen probeert te behandelen in relatie tot de achtergronden van de "zwarte aan meewerkte, was niet veel meer dan goedkoop kykspul, maar de op de muziek van Barry White gedanste finale maakte wat dat betreft geluk kig veel goed. Liefhebbers van de jazzdans kunnen morgenavond even eens in het LAK-theater terecht, want dan volgt er een tweede optre den. PIETER C. ROSIER Pektoraal Pastilles lekkere drop van Langetiberg Wat een getob. Grootvader Hans Tiemeijer is een dominerende figuur. Hij woont bij zijn dochter en zijn schoonzoon in, en wil op het moment dat Feyenoord—FC Twente integraal wordt uitgezonden (voor een voetballiefhebber als Bernard Droog toch een uniek buitenkansje, want dat gebeurt niet vaak) naar het andere net kijken, omdat daar een praatprogramma over ouden van dagen te zien is. Opa's ogen zijn overigens nog prima in orde, hij gaat althans heel ver van het beeld af zitten, maar dat kan een familietrekje zijn geweest, want zijn zoon ging daarna in het café („Dan ga ik wel in het cafe naar de tweede helft van Feyenoord—FC Twente kijken" riep hij informatief uit) ook al zo ver van het toestel af zitten. U begrijpt het al, grootvader zit zijn kinderen langzamerhand een beetje in de weg. Het gevolg is dan ook, dat Chiem van Houweningen, de schrijver van het stuk, de zoon steeds iemand tegen laat komen met een bril en een hoed op, die ondanks een houten hand sprekend op hem lijkt. Op Bernard Droog althans. Zijn alter ego met een houten handje. Wat een getob, en dat allemaal omdat hij, hoewel als bankdirecteur toch voldoende bij kas, nooit op de eenvoudige gedachte was gekomen voor een 1 paar briefjes van honderd een tweede tv-toestel te kopen, speciaal voor opa en zijn ouden van dagen-programma's. Hoewel dit probleem bij mij thuis nog niet speelt, heb ik voor alle zekerheid al wel een tweede toestel aangeschaft en dankzij dat alterna tieve apparaat zag ik na een kleine drie kwartier dat bij de VARA de 50 minuten durende Zweedse tv-film „Zullen we naar jou gaan of naar mij of ieder naar zijn eigen huis?" begon. Ogenblikkelijk wendde ik mij, zij het natuurlijk als gewetensbezwaar de, tot deze film van Lasse Hallström, een jongen van 28 jaar, die ik een paar Jaar geleden in Montreux heb ontmoet en als een aardige jongen heb leren waarderen. Je gaat dan toch met enige beduchtheid voor het scherm zitten, bevreesd dat het tegen zal vallen, maar het was integendeel meteen raak. Hij schilderde de (betrekkelijke) treurigheid van een discotheek waar de jongens de meisjes proberen te versieren, waarbij hij zich ten slotte concentreerde op die paren Jongens en meisjes die na sluitingstijd met elkaar naar huis gaan en al dan niet in bed terechtkomen. Kijk, dat was nou televisie, met echte mensen in bestaande situaties, en met eenvoudige maar prachtige dialogen („Wat doe jij?" „Ik ben op zoek naar een goeie omscholings cursus"), waarom je voortdurend zat de grinniken zonder dat Je het gevoel kreeg dat er tekstschrijvers bezig waren geweest Je aan het lachen te krygen. Een film boor devol „schokjes" van herkenning", en ook als Je het een of het ander niet herkende, dan wist je toch zeker dat het klopte met de werkelijkheid. Er werd door acteurs die (als ik goed ben ingelicht) nog weinig bekendheid in Zweden genieten) uitstekend gespeeld, terwijl ook de enkele duidelijke amateurs (de prachtige dronken man in de metro) op geen enkele wijze uit de toon vielen. De conclusie is duidelijk: we moeten wat vaker Zweedse tv-programma's aankopen, ze kunnen het daar niet alleen maar ze zijn daar ook nog met dingen bezig die wat buiten het bekende stramien vallen. NICO SCHEEPMAKER DONDERDAG 27 MAART Hilversum I 18.00 (S) Tijd vrij voor muziek ln rije tijd: gewijde koorzang. 18.30 Nws. 8.41 Wereldpanorama. 18.53 Zojuist boekbespreking. 19.00 Le ger des Heilskwartler. 18.15 (S) De s^ssLI zingt Gtxls lofverzoek—- - 5 8.45 De wonderlijke letter M: een pro gramma voor Het Hollandsche Huis houden. 9.40 De Middenschool (3). 10.00 (8) Aubade: klassieke kamermu ziek. (10.30 Nieuws). NOS: 11.30 Blik op de derde wereld. 11.45 Blik op Europa. KRO: 12.00 Bericht Vasten akte. 12.01 (S) Van twaalf tot twee Nlëuwï 13 het Timdr 12*30 Echo. 13.00 Raden maar. platenprogramma. 21.05 Pas- 21.50 Radio in meervoud, Tijd-programma. 22.10 De 14.00 Lieven en leven, cultuur". Zowel programmatisch als OEGSTGEEST Hoe leuk en toch ballade worden de elementen op technisch was het evenwicht soms in de letteriyke betekenis van het woord lands Lyceum, waar het cabaret Ivo tolkte korte sie. 23.20 Album: minder bekende mu zikale Romantiek. 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum II Vrijheid en Democratie. IKOR: 18.30 Kleur: informatie en commentaar over zaken van kerk en samenleving. AVRO: 19.00 (S) De we reld van de Opera: beschouwingen over Nabucco, opera van Verdl. NOS: 19.50 Den Haag vandaag. 20.00 Nieuws. AVRO 20.05 Radiojournaal. 20.10 Inleiding tot het avondprogramma. 20.15 (S) Passiemuziek voor kinderkoor en or gel. plm. 21.00 (8) Essay een pro gramma waarin over kunst wordt door gepraat. 21.30 (S) Internationaal Gau- r bij de muziek: even zoek. Maar er werden niette- hoe je je gevoelens door middel de dans, in welke vorm dan ook, kunt uiten. Het solonummer vlak voor de i gegeven de Wijs optrad met het programma "Beschaafd amusement". De uitv leden bestaande groep brengt Ruimtewan deling". Hoewel de groep naar hem genoemd is, moet het programma het van Ivo 22.50 (8) Vanavond laat anderen: Het verhaal vuu uoeae"vrij- dag. 16.00 Spreekuur. 17.00 Zonder grenzen: rubriek over missie en zen ding. 17.10 (S) De hutsgeklutste kin derspelen. 17.30 Nieuws. 17.32 Echo magazine. Hilversum II AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend gymnastiek. 7.20 (S) Dag met een gaatje, met om 8.00 Nieuws en om 8.10 Radiojournaal. IKOR: 9.00 Goede Vrij- dag. zwart of wit?: reflecties ln woord en toon. NOS: 9.35 Waterstanden. 9.40 (8) Toerlsmo: toeristische informatie uit. binnen- en buitenland. AVRO: 10.00 (8) Kleutertje luister. 10.10 Arbeids vitaminen: populair verzoekplaten pro gramma ln mono en stereo. (Om 11.00 Nieuws: 11.08-11.06 Radiojournaal). 11.30 (8) Knipperlicht: wekelijks ver- keeramagazine. 12.00 (8) De platen- keuze van Willem Strietman (g£ Overheidsvoorlichting: 12.30 Uitzen ding voor de landbouw. AVRO: 12.40 ït?ka?.el der Konlnk""» 12-55 Programma-overzicht. -13.30 Interview. ,j* nn reid 1 muziek authentieke sfeer van het studen- len "Arbeidershart" >•- De Kuyper- «v f Waardezegels 1 U proeft het._ puur zongerijpt fruit "Natuurlijk is De Kuyper iets duurder. Maar het gaat slechts om enkele centen t plu - jierg/asen Ugeniet werkelijk wtUmeer". boekencoupon en prijsvraag I SM) t^M^nb!$e1K^ype? 8.V, j J^^^Postbu^^chfedarr^^^^^ attractie bij elk De Kuyper-artikel Vraag Uw slijter de I Voordeelkaart Export Jonge Ji tencabaret. De piano is bij deze vorm mciuc «wu exi «»i vwx «e vxcxwc van cabaret de sPil waar veel om maal in de sporthal Margriet in draA^. Ivo de Wijs kan zich dan ook Schiedam de Pasar Dalam worden gelukkig prijzen met een figuur als Als liedjestekstschrijver komt Pieter Nieuwint, die verantwoordelijk echter zeer is voor de meeste composities in het sten van I .middags als 's avonds gehouden programma, en bovendien de piano ter maken worden, zyn er 's middags speciale °P uitstekende wijze hanteert. De een land" kinderprogramma's en is er een peu- terparadys ingericht. De Pasar zal vanaf 's middags twaalf uur open zyn. 1 Nieuwint blijken met kende voorbeelden name uit de door het hele program ma lopende "continuing story of cowboy Jimmy". Met deze prachtige vermaak, dat cabaret wordt ge noemd. Joop Maat TROS: 1.02 (8) Poster: de denls van de popmuziek. 20.( Maat's soul top-10. 21.20 (8) Jazz en blues. 22.02 (S) De Hu Gelderen Show met de Nederlandstalige top-10 en Kwlswljs. 23.02 (S) Jazz Sir. 0.02 De Hugo van Gelderen Show: LPs. 1.02 De Nachtwacht. EO: 6.00 (S) Old time religion: Blue grass gos pel music. 5.30 (S) Matlnata: muziek voor de vroege ochtend. VRIJDAG 28 MAART Hilversum I KRO: 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende woord. 7.07 (S) Badlnerle: klassieke 'dlu muaM en geiuia op zijn kop of andersom. 15.30 Permanent Wave. 16.00 Nieuws. 16.03 Vandaag dit, mor gen dat. 16.05 Nova Zembla: Vrijdag visdag. 17.30 Welingelichte kringen: rechtstreeks debatprogram m a 17.55 Mededelingen. Hilversum III 7.02 (S) Gospelsound: muziek. .■ei aal jonge mand: verzoekplatenprogramma zieken. TROS: 10.03 Pep op drie. Drie draalt op verzoek. NCRV: (S) Drie tussen de middag: Bi rend. 13.03 (S) Hier 8.36 Gymnastiek de middag: Eddy go round. NOS: 14.02 Pop-Kontakt I: Het Prlts Spltsverhaal. 16.02 De Hltmeesters. met w de Daverende Dertig met de nationale de hulsvrouw, hitparade.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 5