Joyeuze 'Trijntje'
Gerrit en Truus: lief cabaret
MAANDjK» 17 MAART 1975
Opnieuw bij Haagse Comedie
Rick Nicolet en Eddy Brugman in 'Trijntje Cornells'.
Een kwarteeuw na de ontdekking
van "Trijntje Cornelis" voor het to
neel (in Antwerpen nota bene, hoe
wel dat in verband met de plaats van
handeling ook weer niet zo verwon
derlijk is) heeft de Haagse Comedie
er weer eens naar durven grijpen.
"Trijntje Cornelis" stond als realis
tische klucht overigens wel al lang
in de literatuurboekjes, maar op de
een of andere manier had nooit
iemand eraan durven beginnen.
Oorspronkelijk zal wel hebben
meegespeeld dat Constantijn Huy-
gens als ontwikkeld man van aan
zien het een "vodderije" noemde een
ondeugend uitstapje voor vrienden;
later zullen Victoriaanse kuisheids
ideeën eni nog later de inzichten van
officiële kenners wel een rol hebben
gespeeld. Je. vraagt Je af waarom het
toneel ziétr vaak door deskundigen
in de luren laat leggen. Nu is het ook
weer niet zo dat "Trijntje Cornelis"
een uitvinding op dramatisch gebied
is, maar er komt zoveel kleurige
goudeneeuwse dartelheid in de be
schrijving van de figuren en situaties
naar boven dat in vijfentwintig Jaar
Inmiddels zes regisseurs daar brood
in zagen.
Huygens was een zo talentvol ta
lenwonder, dat hij niet alleen vele
talen beheerste, maar evenmin met
accenten problemen had, zodat hij
Trijntje in een authentieke Antwerp
se wereld kon binnen loodsen. De
dichter van het Haagse Voorhout
trok een deel van zijn toneelspel uit
een anekdote over een Enkhuizense
smidsvrouw, die zo nieuwsgierig
raakte over de verhalen, welke een
schipper van Antwerpen vertelde, dat
zij op een gegeven moment met
hem meeging. Zij leeft in ons taal
gebruik nog voort als "nieuwsgierig
Aagje". Zij werd in een bordeel
leeggeschud en van haar dure kle
ren ontdaan. Huygens verschoof de
situatie ietwat, Trijntje werd de
vrouw van een Zaanse schipper en
hij bedacht hoe het pientere wijfje
haar wantrouwige man de mond
snoerde en met hulp van haar knecht
Kees wraak nam op de snol Marie
en haar helper Francesco.
In 1952 stonden Myra Ward, Ida
Wasserman en Paul Steenbergen in
belangrijke rollen en het was voor
Jules Royaards als regisseur nu dus
een uitdaging om het acteursge-
weld van toen te bevechten. Met ef
fectieve hulp is hem dat buiten zijn
toch al bekende olijke vindingrijk
heid goed gelukt. Daar was voor
eerst de hertaling van Ernst van
Altena, die moeilijk Antwerps en
Westfries wist om te zetten, welke
taaltjes begrijpelijker werden maar
toch niet de kleur verloren, die Huy
gens eraan gaf. Verder de aankle
ding, fris en monter door Mirjam
Boelaars, rond een scheepje, dat in
het Hot op een open toneel zich
waarschijnlijk net zo best voelde als
op de Schelde of de Zaan, en een
aardig tijdsbeeld-muziekje van Jur-
riaan Andriessen. Maar er waren
meer joyeuze elementen, die van de
ze dubbele uitklederij een plastisch
schilderijtje maakten.
De jonge bezetting bestond voor de
rollen van de Antwerpenaren uit
Belgen: Eddy Brugman, Lisbeth Ce-
lis en Lucas Dietens. Zij vertegen
woordigden in hun uitbeeldingen pre
cies het levenskundig palet, dat aan
onze zuiderburen mag worden toe
gekend. Daartegenover trokken Kees
Coolen als een onverzettelijke schip
persknecht en Guido Jonckers als
een in te pakken baas van de schuit
een stugge nuchterheid te voor
schijn.
Rick Nicolet in de titelrol deed
de landelijke prilheid nog meer eer
aan dan het uitgeslapen bespelen
van haar echtgenoot. In haar tekst
vertolking deed zij soms aan Myra
Ward denken en dat mag best een
compliment genoemd worden.
PIET RUIVENKAMP
dag. 8.00 uur. 14 laar.
is- deling dag.
i 18.80 tot 19.30 t
18.30 uur.
CCD (hartbewaklng). dag. van 14.15
14.45 uur en van 19 tot 19.80 uur
T entoonstellingen
Atelier JDe Scherf" Nassaulaan 41.
Oegstgeest .tel. 50220 Ans v. d. Heide—
Kort exposeert eigen werk o.a glas
1 Jaar.
LIDO: ..Keetje Tippel", dag. 2.30, 7.00
en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 18 jaar.
REX: „Verleiders-Rapport", dag. 7.00
en 9.15 uur. 18 laar.
Nachtvoorstelling: ..Fritz the Cat", vr.
en za. 11.30 uur. 18 Jaar.
TRIANON: ..My fair Lady", dag. 2.00
Endegeest: dinsdag
Annakllnlek:
Klasse afdeling
Derde klasse
AL.
Avondbezoek
burg 28) Werkd
Oudheden (Rapen-
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
de kinderzaal. ult-
de ouders, alleen op
- l 18.30 tot 19.30 r—
Oa?iaiiendlenst
tnlsch ziekenhuis behalve
De Lakenhal dag. 10—6 uur. Zondag
schilderUéfe -
Eckhart keramische plastieken. Van
8 maart t/m 29 maart.
Openingstljden^di t/m za van 10-17
afspraak 'teJefoon 01*751^12185
Galerie Van der VI 1st. Botermarkt 3.
Expositie Van Kees den Tex. schilde
rijen en grafiek. Van 12 maart tot 5
april. Openingstijden dl. t/m za. van
10—5 uur» do. tot 21 uur.
:t dag:
15.00—16.00 uur
18.80—20.00 uur
dag I uur tot woensdag 13.00 uur Voor de orematurenafdellng gelden de
(Diacorxessenhuls) en vaD vrijdag volgende bezoekuren (alleen voor
13.00 mu tot zaterdag 13.00 uur (Eli*
Maandag t/m vrijdag:
sabetb ihekenhuls)
Bezoekuren Ziekenhuizen
Dlaoonessenhuis: Middagbezoekuur:
13.46—14.80 uur. Avondbezoekuur:
18.30—1920 uur Kinderafdeling dage-
HJks van 14.00—19.00 uur. alleen voor
ouders sondag 14.00—15.00 uur voor
overig* familieleden Kinderen beneden
14 laar hebben geen toegang op de
kinderafdeling
St. Elisabeth-ziekenhuis klasseafde-
18.30—18.45
Zaterdag en zondag:
15.30—15 45 uur
Bezoek aan ernstige patiënten:
Wanneer voor ernstige patiënten door
lopend bezoek wordt toegestaan, kan
de hoofdverpleegkundige hiervoor i
clale kaarten verstrekken.
Alphen aan den Rijn
Rllnoord: le en 2e klas 11—11.80
1S.30—14.15 en 18.30—19.30 tu Se klaa
13 30—14.15 en 18.30—19.80 u.: Kraam-
afdellng 13.30—14 16
15—16.30 u alleen
ouders 18—
Leidse bioscopen
LUXOR: „Towering Inferno", dag.
2.00 en 8.00 uur. 14 Jaar.
CAMERA: ..2001, a space odyssey".
echgen.) v 16 tot 16 l_
tot 19.30 uur kinderafdeling dag.
16 tot 18.80 uur: 8e klasse: dag
18.80 i
Geluidshinder Schiphol
Klachten over geluidshinder van
vliegverkeer van en naar Schiphol
kunnen dag en nacht worden gemeld
bij het informatiecentrum Geluids
hinder Schiphol (020-176000).
teuws
17 maart 1975
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
Een der schoonste residen-
tiën van Java is door eene
ramp getroffen, toaarvan de
omvang nog niet volkomen te
overzien is. Op 30 Januari
kwam plotseling een modder-
bandjir van de Kloet opzetten.
Een gedeelte van Blitar is
daardoor verwoest. Acht per
sonen hebben het leven verlo
ren en de kans is groot, dat
het ér meer zijn Sommige be
richten^ melden, dat velen met
vee en goed vluchten. Men
schrijft den bandjir toe aan
het instorten van den krater-
wand van de Kloet.
(Adv.) Voor de eerste maal
te Leiden: Prof. De Lion en
Co, die Donderdagavond in
het Neerlandsch Koffiehuis,
G. A. J. Tethoff, Haarlemmer
straat. een voorstelling zal ge
ven in de Goochelkunst, Mi
miek, Buikspraak en Balan-
ceerkunst. Vooral op de Buik
spraak wordt de aandacht ge
vestigd, die in zes a zeven ver
schillende stemmen wordt ge
houden, terwijl bijv. een der
moeilijkste zangstukken in
buikspraak wordt uitgevoerd.
Entree 49 Cents.
Vijftig jaar geleden:
De politie te Rotterdam
heeft den Chinees L.L.S. aan
gehouden, die in het bezit was
van honderd doosjes opium en
een poeder cocaine. XJit een
verder onderzoek bleek, dat de
vrouw, met wie de Chinees
samenleeft, in een pand aan
de Maashaven eveneens opium
verborg: in een geheime berg
plaats werden nog 116 busjes
opium in beslag genomen. De
Chinees is in bewaring gesteld.
Op de Veluwe tred>en de
wilddieven steeds driester op,
o.m. door het weghalen van
een hert uit het afgesloten
wildpark van het Kroondo
mein, door het stelen en doo-
den van een kostbaar rendier
van het landgoed Deeleriooud
en het slachten van een An
gora-schaap van de "Hooge
Veluwe
PANDA EN DE IN ZIEN ER
1 - 128 Het was winter, en sneeuw bedekte het landschap.
Dat was heel mooi - en Panda wilde een lange wandeling gaan
maken.
"Die sneeuw dempt alle geluiden," dacht hij toen hij Hobbel
donk uerliet. "En dan wordt het heel stil. Ik houd daar meer van
dan van het geraas van verkeer..."
Op dat moment werd hij opgeschrikt door een luid, knetterend
geluld dat langzaam naderde - en toen hij omkeek zag hij een
merkwaardige bromfiets aankomen.
"Professor Kalker!" riep hij verrast. "Wat doet u hier?!"
"Ik ben op weg naar Falderije", antwoordde de geleerde. "Maar
nu ben ik even vergeten waar ik zijn moet. Weet jij dat ook,
eft... Klampa?'
"Ik denk dat u in Falderije moet zijn; zei Panda behulpzaam.
"Maar dat ligt de andere kant op. En waarom neemt u de
trein niet? Dat land ligt veel te ver weg voor zo'n soort brom
fiets"
"Werkelijk?" vroeg de professor. "Dat wist ik niet.
Ik ge'nof dat je een pienter ventje bent, eft... Panpa. Ik zou je
kunnen gébruiken als assistent. Wat is je naam nog maar
weer?"
WELDRA WIT
DE NACHT
OVER. HET
GEHEIMZINNIGE
GEBERGTE*
Het
geheim
van de
Maeu
Ancapa
I 'S MORGENS I
1 1
Word wakker,Paco.
T Ze vertrekken! j
•f
Kooktip
BALKENBRIJ
Maak bailkeintorij als
u <Je vorige dag Gelderse
rookworst hebt gekookt.
Kook in 1 liter van het
kookwater een plak run
derlever van ongeveer 200
g 15 min. Maal de lever
in een vleesmolen. Snijd
200 g vetspek in kleine
dobbelsteentjes, bak dit
uit en laat de kaantjes
uitlekken. Voeg aan het
kookwater de gemalen
lever toe, de kaantjes, 100
g voorgeweekte krenten,
10 g rommelkruid, 1 thee
lepel gemalen kruidnagel
en een snufje zout. Breng
het mengsel aan de kook
en voeg geleidelijk 500 g
boekwedtmeel toe. Blijf
steeds energiek roeren tot
dikke en gare brij is
ontstaan. Schep het
mengsel in een met water
omgespoelde kom. Snijd
de afgekoelde en opge
steven massa in plakken,
haal ze door bloem en
bruin.
bak die in boter goud-
WTNA BORN
FRED BASSET
LEIDEN Het LAK-theater was
goed beset, toen daar zaterdagavond
het cabaretduo Gerrit Truus op
de planken verscheen. Uit de voor
stelling bleek, dat Wouter Stip6 en
Cecile op de Macks nog wat moeite
hebben met de technische kanten
van het theatervak. Aandoenlijk bij
na zoals die twee in het vuur van
hun eigen enthousiasme van de mi
crofoons wegliepen en uit het licht
van de schijnwerpers stapten waar
dit juist niet moest. Deze onhandig-
heidjes gaven de voorstelling echter
de wat ongedwongen sfeer van een
geslaagd schoolavond je mee. Gerrit
Truus hadden met him program
ma veel succes, gehoord het langdu
rige applaus van het overwegend
jeugdige publiek. Het programma zou
hier en daar, afgezien nog van de
presentatie best beschaafd kunnen
worden. Het gaat overigens om de
tails, want gevoel voor originaliteit
kan dit nieuwe cabaretduo niet wor
den ontzegd. Voeg bij deze originali
teit het expressieve talent en de
stemmogehj kheden van Truus en de
toekomst voor het tweetal lijkt ver
zekerd. Gerrit Truus brengen
voornamelijk zangnummers, die ech
ter variatie genoeg bieden. Er zijn
er bij met wat moeilijk te ontdekken
dubbele bodems, maar naast deze na-
denkertjes bevat hun programma
pakket ook veel ongecompliceerde
humor. Tot de hoogtepunten van dit
programma mogen gerekend worden
de imitaties die Truus geeft van esen
lied- en concertzangeres.
Een erg wrang nummer is dat van
het leuke boerderijtje, waar het al
met al toch ook weer niet zo heel
fijn wonen is. Gerrit Truus ve
gen er de vloer aan met alle cliché'e
var de schijnheiligheid. Kortom, nog
wat meer theaterraffinement en een
verdere uitdieping van de thema's
en voor Gerrit Truus is het kostje
gekocht.
PIETER C. ROSIER
LEZERS SCHRIJVEN
Telkens weer ben ik zeer verbaasd
over de muziek-recensies van Ron
Harms. In geen tijden heb ik zo n
mooi concert gehoord in de Stadsge
hoorzaal als dat van vrijdag 14 maart
onder Rosjdestwenski. Maar uw re
censent Harms, die ditmaal blijkbaar
niet in staat was om iets ten nadele
van de presentaties van het Concert
gebouworkest te zeggen (wat zal hij
dat betreurd hebben), kan onmoge
lijk een vriendelijk of zelfs maar po
sitieve recensie schrijven. Vandaar
ditmaal opmerkingen over de com
ponist Nielsen als "Ik geloof dat je
volkomen geschift moet zijn om de
ze on-muziek mooi te vinden" en ver
derop "Nielsens composities zijn on
voorstelbaar vervelend". Ik ben bij
zonder gesteld op het werk van Niel
sen en ervaar Harms' opmerking
over "volkomen geschift" dan ook
als uitermate beledigd. Vanzelfspre
kend heeft Harms het recht om niet
van Nielsen te houden maar het lijkt
me werkelijk niet nodig dat hij zijn
gebrek aan begrip voor deze muziek
op een dergelijke ongelofelijke botte
en ongenuanceerde manier uit. Ik
kan maar moeilijk begrijpen waarom
u een dergelijke criticus in dienst
houdt. Het houdt de heer Harms mo
gelijk psychisch gezond om zich re
gelmatig op een dergelijke wijze te
kunnen uiten maar mij lijkt dat u
als redaktie ook de plicht hebt om
rekening te houden met alle musici
en anderen die onder dit geschrijf
te lijden hebben.
M. 't Hart,
Jan van Goyenkade 31
Leiden.
fcmmer dat we niet wat
dichter kunnen komen om