Joan Berkhemer wint Oskar-Backconcours ($)uet ^Jlte teuws V Vergeten Andriessen bij Alma Mater koor GEORGE STEVENS (70) OVERLEDEN Mar greet Honig 'redde' koffieconcert 57, B9, MAANDAG 10 MAART 1975 Griezelig, al die prestatie' het jaar van de vrouw is dan ode lijk. voor 't eerste 'n man win- aar in dit concours geworden", zed iterdagaivond Amsterdams burge- i eester JSamkaldien voordat hy de tslag bekend maakte van het vijfde ionaal Vioolconcours van de Ichting Studiefonds Oskar Back dat de twee Jaar in de hoofdstad ordt georganiseerd. tonaar van de eerste prijs werd de -Jarige Amsterdamse violist Joan srkhemer. Na Emmy Verhey, Vera eths, Els Krieg en Marjolein de erke die in de voorgaande incoursen dezelfde prijs wonnen ordt hij nu in de gelegenheid steld op kosten van de Stichting aidiefonds Oskar Back een tijd les men bij een buitenlandse ooipedagoog. Dat laatste is de stemming van de Prijs „Etiennette Jvares Correa" (genoemd naar de itiatiefneemster van het concours) e zestienhonderd gulden bedraagt, [k wil graag naar Rusland. De lamer van vioolspelen daar spreekt het meest aan" zei Joan Brkhemer nog wat confuus na afloop de prijsuitreiking, nadat hij op receptie in het Rijksmuseum Incent van Gogh de gelukwensen in onder anderen prins Claus in otvangst had genomen. het concours, waarop hij halve de hoofdprijs ook de prijs de Stichting Donemus (duizend ilden) voor de beste interpretatie Nederlands werk (Henkemans' onate) behaalde, zei Joan Berkhe- "Dat was de eerste en laatste dat ik aan zoiets heb meege- Heel griezelig, die sfeer by het srgelijken van prestaties". ij studeert aan het Amsterdams luzieklyceum bij Jean-Louis Stuur- Dit jaar hoopt hij zijn studie middel van het eindexamen so- ®pel af te ronden. Een onderwijs- voor viool heeft hy niet. "Daar ik niet aan begonnen" zegt hij, k wil geen onderwijzer maar een olist worden". is het Oskar Back Concours een jationaal concours, men hoeft als (eelnemer de Nederlandse nationali st niet te bezitten wanneer hij of Ij minstens drie Jaar ingezetene van iederland is. Enkele buitenlanders fce in Nederlandse orkesten werken (ebben de kans aangegrepen om aan let concours mee te doen. Inder de zes finalisten die zaterdag fa de Kleine Zaal van het Concertgebouw speelden bevondlen Ich Robin Alleson (Zuid-Afrikaan (erkzaam in het Nederlands Kamer- (rkest) die de Prüs van de Stad (msterdam ontving, en de Japanse poliste Kaoroe Kakoedo (plaatsver vangend 2de concertmeester van het Rotterdams Philharmonisch Orkest Ie evenals de Nederlander Maarten Feeze een extra prijs van duizend kilden kreeg. De jury bestond uit indre Jurres (voorzitter), Etiennette llvares Correa, Willem Noske, Jaap (chroder en Davina van Wely. De kenbare finale die zaterdag van legen uur tot half zes duurde trok vooral 's middags een groot aantal belangstellenden, onder wie diverse bekende violisten als Herman Kreb- bers en Jo Juda. Algemeen bestond de mening dat het niveau van dit i het Oskar-Back- opmerkelijk hoog was. Er war envoar dit Oscar-Backcomoours dertien inschrijvingen. AAD VAN DER VEN LEIDEN „Alma Mater" had gistermiddag de Hartebrugkerk in bezit genomen: voor een oude lief de, de door Hendrik Andriessen voor de oorlog voor dit koor gecompo neerde Passio, getiteld „Passiespel De veertien Stonden". Het buiten muzikale" spel blijft daarin formeel beperkt tot de voordracht van 14 ge dichten uit 1895 van Guido Gezelle. De gedichten hebben beurtelings betrekking op een van de 14 Stonden of De bloedige Dagvaart ons Heren". Gezelle kent men niet meer. Noch tans heeft hy enige generaties diep ontroerd. De onaantastbare recht schapenheid van zijn priesterziel werkte ontwapenend voor de velen, die nog niet geheel van argeloosheid waren verstaken. Daarmee tekenen we ook Andriessen, die mede in Ge- ze lie's Stonden de impulserende oor sprongsaandoeningen vond. Die stonden worden ingeleid door een orkest-ouverture en door vijf koor- delen me»t orkest, aanvangend met een Eve Maria en besluitend met 't sacramentele Deus qui nobis (het avondmaal.). De taal van Gezelle is tijdloos, ze heeft een zachtmoedig naiveteitspa- thos, dat een kenmerk van de mid deleeuwen is geweest. Andriessen vond er de muzikale spiegeling voor in zyn wel iets vage stryibeeld. De prachtige melodiek is teer, soms ge dachtig aan, maar niet plichtig aan César Franck. De schrijnende sterk elegische har monie heeft wel iets opgenomen van Grieg en Honegger. Een vergeten Andriessen, een vergeten Fassfe. Hy hield er intens van Vóór de eerste opvoering hier is hij het wijlen col lega Hannema, en mij op de pia no komen voorspelen in de achterka mer van een klooster in een zijsteeg van de Hogewoerd. Het koor, hetzy gemengd, hetzij by tijden mannen- of vrouwenkoor, zong beslist heel redelijk, vaak mooi en zeker met grote toewijding, een enkele keer aan de bovenrand voor bijgaand iets star. Dirigent Wim v.d. Vange had het hele apparaat stevig in de greep. Elk koordeel, behalve in de "elfste" Stonde, werd van het vol gende gescheiden door een orkest-in termezzo, een golvende objectief- subjectief rangschikking. De groep strijkers uit het Gewestelijk Orkest had nergens moeite mee. De Gezelle- voordracht kwam van Wim Quint: rustige eenvoud in de pastorale stem met maar een enkele verheviging, zoals ook het geval bij Andriessen. KEES VERHOEF. tentoonstellingen glas I Atelier .De Scherf" Naasaulaan 41. fegstgeest .tel. 50220 - I Rijksmuseum van Oudheden (Rapen- exposeert eigen werk LTJXOR: „De kolos van Rome", dag. 2.30. 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur. 14 jaar. STUDIO: „Le fantóme de la liberte", dag. 2.80. 7.00 en 9J5 „Keetje i 9.15 uur. zo. ook 4.45 uur. 18 Jaar. TRIANON: ..My Fair Lady", dag. 2.00 en 8.00 uur AL. REX: „Bedfeest". dag. 2.00, 7.00 en 9.15 uur. zo ook 5.00 uur. 18 Jaar. Kindermatinee„Nanu, de jungleboy". en van 18.80 tot 19.30 uur; Kinderaf deling dag. van 16 tot 18.30 uur. CCU (hartbewaklng). dag. van 14.15 •s zondags 11—12 Amiakllnlek: Klasse afdeling i Derde Klasse L3.80 tot 15.30 UU 8AO tot 20.00 uu 13.30 tot 14.30 i jure 28) Werkd. 10 i 4am. zond. 1-5 t voorm.5 i Wlttstraat 40. Galerie Ka- Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden woensdagavond van 18.30 tot 1080 t zUd de bezoekuren als volgt: elke dag Acade- De l -A.lronhn.1 dag. 105 1 Ie kleurgraflek. t arisch ziekenhuis behalve dag t'.Oi uur tot woensdag 18.00 uur (Diaccmesaenhuis) en van vrijdag 13.00 am tot zaterdag 13.00 uur (Ell- Elkt di 15.0 8.00 Voor de prematurenafdellng gelden de sabetb ziekenhuis) (alleen Bezoekuren Ziekenhuizen 18.80—20.00 de premature volgende bazoeku ouders) Maandag t/m vrijdag: 18.80—18.45 uur Zaterdag en zondag: 15.30—16.45 UUT Bezoek aan ernstige patiënten: Wanneer voor ernstige patiënten door lopend bezoek wordt toegestaan, kan de hoofdverpleegkundige hiervoor tekeningen. Suzanne Dlaoonei tekhart keramische plastieken. Van Avondbezoekuur 18.45—14.80 18.30—19A0 uur Kinderafdeling dage- Ulks van 14.00—19.00 uur. alleen Itlddagbezoekuur; clale kaarten verstrekken 10.17 UIvan n.uo— iw.uu uur. ai zo na oudera zondag 14.00—16.00 jfspraak telefoon 01751-12185. vj-eidse bioscopen Alphen aan den Rijn R(1 noord: le en 2e klas 11—11A0 10—14.15 kinderafdeling i 18.80—19A0 U.; 8e 13.30—14.15 en 18.30—19A0 u.; Kraam- afdellng 13.30—14.15 uur. alleeD voor echtgenoten 1920 u.: Kinderafdeling oudera 18 Jaar. „Het zwaard n woe 2A0 uur. zc Ai. OOpach (voorstelling: ..Sleuth". AMERA: „ttty Lights", dag. 7.00 en Zor- 8t. Elisabeth-ziekenhuis, klasseafde- Ungen Volwassenen^ dag.^ 18AO tot 19A0 uur Kra&mafdeling: dag van 11.15 tot 12 uur (alleen voor echgen.) v. 15 11A0 v 18 Ja Kr aam af deling: dag kinderafdeling dag. klasse: dag. var 18.30 tot 19.30 i 19A0 tot 18A0 uur. Se klasse: dag. 14.14 i 15 t Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld by het Informatiecentrum Geluids hinder Schiphol (020—175000). 10 maart 1975 Honderd jaar geleden stond in de krant Men meldt uit Texel: Te Coksdorp zijn aangekomen ze ven menschen (man, vrouw en twee knechten, benevens een vader en twee zonen), die gedurende meer dan 14 dagen met hunne schuiten door het ijs ingesloten waren geweest. Wel hadden zij nu en dan ge poogd den wal te bereiken, doch steeds vruchteloos. Alles wat maar brandbaar was had men op gestookt, terwijl het laatste eten bestond in een weinig gort, in zeewater gekook De onbeschrijfelijke dorst deed hun een laatste poging op leven of dood wagen, zoodat ze te Coksdorp werden opgemerkt en vandaar een vlet werd af gezonden om hen op te ne men, hetgeen gelukte. Nog zit ten er drie schepen in het zoo genoemde Jakhengstergat, doch de bemanning wil die schepen niet verlaten. De koning van Spanje heeft den prins Von Bismarck tot ridder der orde van het Gulden Vlies benoemd. Vijftig jaar geleden: Te Essegin in Z-Slavië is de politie tusschenbeide gekomen bij een huwelijk van zigeuner kinderen van twaalf en der tien jaar. De vader van den bruidegom, een muzikant, had de bruid voor 2000 dinar van de zigeunerwojwode gekocht. Na de trouwplechtigheid trachtte de politie den gasten aan het verstand te brengen, dat een dergelijk huwelijk verboden was. De wojwode protesteerde tegen de inmenging en ver klaarde eveneens op dertien jarigen leeftijd zijn toen twaalfjarige vrouw te hebben gehuwd. De bruidskoop was een oude zigeuenertraditie, zoo zei hij. De politie en later de justitie gingen hiermede niet accoord: beide schoonvaders loerden tot 14 dagen cel veroor deeld. PANDA EN DE MEESTER-KRIMPER 95 - 127 "Wat hebt ge nu toch gedaan, baaske..." klaagde Jo ris inzakkend. "Dat was zo'n kostelijke verkleiner, waar ik zo veel vreugde aan had kunnen beleven. En nu hebt ge het tot een slachtoffer van zichzelf gwmaakt zodat het een onvindbaar stof je werd Dat staat u niet mooi." "Die vreugde van jou was niet eerlijk verdiend," zei Panda streng. ,,Nu is het lekker uit met je streken". Maar Joris gaf de moed nog niet helemaal op. Hij haalde de vergroter uit zijn zak en begon die op zijn omgeving af te vuren. "Als ik alles laat grexien, zal ook de verkleiner weer zichtbaar worden," sprak hij tot zichzelf; en Panda zag tot zijn schrik dat de resten van de werkplaats groter en groter werden, en dat stofjes eerst tot kiezeltjes en daarna tot steentjes zwollen. Maar nu kwam rechercheur Snappers van achter een uitdijend muurtje tevoorschijn en legde een zware hand op de schouder van Joris. "Wat doe je daar?" vroeg hij. "Zoek je soms iets? Kan ik je hel pen?" De avonturen van Jommeke Het geheim van de Macu Ancapa Ach ja, da's waar ook! bnis Jommeke er ook of-is die af getrouwd? Maar profèsoor toch t Jet m Idcvjof" uii1C7scr /sw/tu IASO uit zijn wieg J' y Ach jaaa.'.f Maar ze zitten nog bijna aan i: ander eind van de were/d. nJa, ze moetoe nog veel klimmos over de bergos Kooktip GEHAKTROLLETJES IN HAM Fruit 1 gesnipperd uitje in een beetje boter boven laag vuur licht goudgeel. Maak 400 g gemengd ge bakt aam met het gefruite uitje. 1 theelepel moe tend, 1 theelepel verkrui melde rozemarijn, zout en peper naai- smaak, 1 ver. kruimelde beschuit, 3 eet lepels melk, 1 theelepel paprikapoeder en vorm er 4 rolletjes van. Bak die heel even in wat boter in een koékepan nondom aan, boven fed vuiur. Wik kel elk rolletje m een plak gekookte ham met een vet randje. Leg de rolletjes In een beboter de vuurvaste schaal en giet er 1 glas sherry over en 2 glazen water. Laat het gehakt zo, to een voorverwarmde, niet al te hete oven, nog 20 min. sudderen. WINA BORN WED BASSET k mag niet on- Vdcrictm-j' Tenslotte opat het niet k om hefc cadeau, maar om de gedachte die ero&tëry LEIDEN Er rustte geen zegen op de organisatie van het koffiecon cert van K en O. Nadat eerst Thea Ekker door een keelaandoening werd uitgeschikeld, belde haar vervanger Arjan Blanken 16 uur voor het con cert af: hij had griep. Gelukkig was Rudolf Jansen nog steeds niet ge vallen in deze slijtageslag. Hij tim merde een programma in elkaar met Margreet Honig, met wie hij onlangs in Amsterdam een optreden had Geen Winterreise dus: "Fremd bin ich elngezogen", kon de sopraan slechts verzuchten. Van het publiek keerden er velen op hun schreden te rug. Een verdere teruggang volgde na de pauze, en achteraf bezien had den deze weglopers misschien ge lijk. Hetgeen voor de pauze geboden werd, gaf daar mi. echter geen en kele reden toe. Toegegeven zij, dat Margreet Ho nig beslist geen "mooie" stem heeft; haar timbre is vaak schel en haar vibrato nogal nerveus. Aan de an dere kant valt er op haar techniek xiets aan te merken en haar inter pretaties waren vaak zeer boeiend. Als opening werd de Combat del somni van de Catalaanse componist Mompou gebracht. Deze aardrijks kundige verfijning brengt mij even op een zijspoor: mij werd onlangs verweten dat ik Gluck een Boheem se componist noemde, terwijl hij toch in Beieren geboren was. Er is ech ter een verschil tussen natuurkundi ge en staatkundige geografie. Men behoeft er de atlas maar op na te slaan om te zien, dat Beieren nog steeds een "Böhmisches Wald" kent! Derhalve biyft Mompou voor my (veihgheidshalbve) een Catalaan. Mede dank zij de smakelijk ge brachte toelichting van Rudolf Jan sen was Mompou's dromencyclus goed te volgen. De expressie, die sopraan en pianist aan de dag legden, deden de rest. Als intermezzo speelde Ru- dolf Jansen vervolgens nocturnes van lauré en Chopin. Bij herhaling heb ik Jansen de Nederlandse Gerald Moore genoemd, waarmee ik slechts zijn kwaliteiten als begeleider heb rogen aan te duiden. Als solist heeft hij een stijl die nauwelijks met woor den te omschrijven is. Laatst zette ik de radio aan en plofte midden in een Mozart-sonateik wist: dat moet Rudolf Jansen zyn, waarna de om roeper döt vermoedten bevestigde (ui teraard, want andiers had jk dit voor val niet vermeld). Jansens spel is niet spectaculair, eerder beschei- cen, zeer stijlbewust of stijlgetrouw »naar u wilt), doch steeds op een ongrijpbare manier pakkend, boeiend. De 5 wiegeliederen van reep. Bar ber. Gretsjantoow, Tsjalkowsfci en Wolf (2x) kregen een prachtige ver tolking, die zelfs letterlijk slaapver wekkend was. Dit laatste moet bij wijze van uitzondering positief wor den opgevat: hier werd de componis ten recht eer aangedaan. Na de pauze Poulencs Fiancailles f)our rire, Chaussons Colibri en Fapillon, en Gounods Chanson de printemps en Viens, les gazons sont verts. De pianist bleek de materie beter aan te voelen dan de sopraan. De overhaaste voorbereiding zal hier aan wel debet zijn geweest. Het kan zijn, dat sommige tijdens de pauze zijn weggegaan wegens het minder fraaie timbre van Margreet Honig. Persoonlijk hecht ik aan klankschoonheid aflis zodanig niet zo zeer: ik beziit enige opnamen varn de Russische zangeres Oda Slobodskaia, gemaakt toen zij 60 jaar was. Ze ker, het is de stem van een oude ^ouw; haar zeggingskracht was ech ter ongebroken gebleven. De verge lijking gaait mank: ik wilde slechts zeggen, dat een goede vertolking niet afhankelijk is van het Instru ment, in dit geval de stem. RON HARMS LANCASTER (CALIFORNIE) De Amerikaanse filmregisseur Geor ge Stevens, die films op zijn naam heeft staan als 'Giant', 'Shane' en The greatest story ever told', is za terdagnacht aan een hartaanval o- verleden. Hij was 70 Jaar. Stevens die tweemaal een 'Oscar' heeft, gewonnèn voor de beste regie, stierf in het ziekenhuis van Lancas ter in Californie. Hij was in die plaats met zijn vrouw Joan met vakantie, toen hij zich in de loop van zater- aag niet goed voelde. George Stevens was een van de laatste reuzen van de filmindustrie. Hij begon zijn loopbaan toen hij nog geen 20 Jaar oud was in de oude studio's van Hal Roach, voor wiens komedies hij grappen schreef. Hierin speelden o.a. Stan Laurel en Oliver Hardy. In 1951 ontving hij een Oacar voor zijn regie in 'A place in the sunIn 1956 werd zijn regie in 'Giant' ook met een Oscar bekroond. In 1943 en in 1959 werd hij ook voorgedragen voor een Oscar, resp. voor The more the merrier' en 'Het dagboek van Anne Frank". DE NIEUWE MINISTER V/4N BUITENMRRSE ZAKE0IS IMP .V/A Nl PK STOEI fl.lAAOn* M NOOIT XÏÏSS& 1/6EH0CSP VAM VCONaiCTEN?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 9