m 'iê/\ óverdreven operalol tan Renato Capecchi RECLAME OOK IN VROUWENCABARET I(§uót QTieuws LEUK OPGEBOUWD LIEDPROGRAMMA In de Hartebrugkerk zit muziek ANDAG 17 FEBRUARI 1975 Sonder de Italiaanse bariton Re- doende meestal tot een denkbeeldig omspringen met Rossini door het Capecchi zou het Nederlandse publiek op het toneel richtte. De op Utrechtse orkest niet helemaal over- het toneel werkende kleine bezetting eenkomstig werd overgenomen. Na van het Utreohts Symfonie Orkest, enkele herhalingen in de Amsterdam- hing er vaak zo*n beetje bij en dat se Stadsschouwburg komt deze dub- was wel te horen ook. belproduktie op 21 en 22 februari in De schertsdirigent Capecchi maak- het Circustheater en op 4 maart in de pauze plaats voor de echte de Rotterdamse Schouwburg. geestig AAD V. D. VEN era bedrijf van de laatste tien iets minder kleurrijk hebben gezien. Wie hem bijvoorbeeld in derlandse produkties van opera's Haydn en van "De barbier van rilla" van Paisiello (in het vori- seizoen) heeft gadegeslagen be- dirigent Hans Vonk Upt waar het om gaat. Capecchi is op z'n best in mallo- rollen in het genre dat wat Ita- betreft z'n oorsprong vindt in de mmedla-dell'arterare oude ke- die Jonge meisjes trachten te reieren en dan altijd het onderspit ven tegenover jongere rivalen. Vie al die figuren in de Italiaan - operaliteratuur naast elkaar zet niet. De voorstelling LEIDEN/OEGSTGEEST Man- ge o aroot^aJs waaiSnnie nen met carrières« mannen met af- duurde wat lang. misschien omdat Capecchi mag li falres' Mannen met hun zalten maa" net vrijwel uitsluitend uit liedjes be- ijke rollen graag overdrijven, °'e J** ™ake"^ondags staande programma weinig variatie bJMef' kOSt6liJke mi- aiUo. Maar ZSTSS Zr' een tunsijes. echte meneer! Deze simpele tekst is hij zich er te ge- illustratief voor de milde wij—, skkelijk van af maakt kan iets waarop Natascha Emanueis' Vrou- gaan irriteren. Dat is het wencabaret zaterdagavond in de dubbeiproduktie van de slecht bezette aula van het derlandse Operastichting die vrij- lands Lyceum de spot dreef met het ^gavond in Amsterdam in première verschijnsel man. Het damesgezel- g'tupiditeit van de STER-reclame be de pauze Capecchi als schap, waarin behalve Natascha zelf zingen is best, maar om zelf tussen g" Lyda Engelsman, Mies de Heer helemaal geen verrassing bood. Heit optreden van het Vrouwencaba ret, dat deze week ook te zien is in de milde wijze, heit Cultureel Centrum in Voorscho ten, had iets schoolmeisjesachtig: aan de ene kant lief en amusant, aan het Rijn- de andere kant een tikkeltje verve lend en arrogant. Dat de dames de enige solist in 'Tl maestro dl Cimarosa Capecchi temidden van Jonge door geregisseerde vocalisten in cambiale di matrimonio" van Dssini. de pau- Carla Wildschut zijn opgenomen, bracht een breeduitgebouwd liedjes- magazijn, een sigarettenmerk progTamma en stoeide tussen alle lievigheidjes door op weinig shocke rende wijze met e met het laatste te beginnen, als lagepop, die zich aan het slot gisseur heeft Capecchi in het de avond gewillig liet uitkleden. Als shtige en muzikaal Weinig interes- daar B6®* brok symboliek achter ijzersterk niet bepaald boeiende Jeugd- Maar eerlijk is eerlijk, ook al rit". "Parlementaire tango", Rossini de komische ef- Krijgt de man in het programma "Mannen van vijftig"). Jammer al- braadvetfabrikant is in dit band toch wel verwerpelijk. De tek- marmelijke eta- sten van de liedjes, geschreven door Gerard Cox. Jules de Corfee, Jos Brink en Ed Leeflang, bleken soms "Pappies laatste auto- Brkje flink gedoseerd en zwaar ingezet dat het resultaat van een rmoeiende geestigheid is. Was dit van de kant van Capecchi pt kiezen van de gemakkelijkste Eg of was deze overdosering het fvolg van net feit dat deze zanger de functie van regisseur op de en van zijn team zijn eigen wei- tast onnavolgbare manier van ac- heeft willen overbrengen? Gegeven het wat overdreven to- met haveloze kostuums en de- 'an Gerard Deen) werd er door icallsten uit de Opera Studio met ergave geacteerd en goed gezon- De sopraan Roberta Alexander, de merlkaanse echtgenote van Edo de aart, maakte haar Nederlandse pradebuut in dit over een misluk- huwelijkstransactie handelende. en zij deed dat uitstekend zingen had alleen nog iets klankvariëteit en souplesse n hebben. Hoe goed verder het aandeel van 'illem Laakman, Mary Willems, Tom Haenen ook was, wanneer 'cchi zelf verscheen als een ru- Canadees op vrijersvoeten werd meteen de oentrale figuur op het eel. Voor Italiaanse buffo-baritons als hi Is 'Tl maestro di capella" i Cimarosa een lijfstuk. Deze mo- dirigent die Jul- lend, biddend en tierend met een rkest repeteert en daarbij allerlei istrumenten imiteert staat al lang p het repertoire van Capecchi. TMen had er iets meer van mogen wachten. Het was aanvechtbaar, i onlogisch dat Capecchi zioh al •'En de vrouw die kiest een heer" flinke vegen uit de pan, aan enige r Jon- selfspot ontbreekt het de PIETER C. ROSIER Martita Casals, weduwe van de Spaanse cellist en componist Pablo Casals, is zaterdag in New York getrouwd met de con certpianist Eugene Istomin. Het burgerlijk huwelijk werd vol trokken in een privé-woning in New York. Het tweetal is gisteren naar Porto Rico vertrekken waar het huwelijk ker kelijk is ingezegend. vermeer", za. 2.00 en 4.15 uur Nachtvoorstellin Tl in het Zll. deling dag 18.30 tot 19.80 i CCD (hartbewaklng). dag'. foyer LAK-thea- ,00—01.00 uur, vanaf 15.00 u> cademoegebluw rJapanse theaterprenten (tot Atelier ..De 8cherf" \ns v. d. Heli Klas Rijksmuseum van Oudheden (Rapen- 28) Werkd. 10 uur voorm.—5 uur zond. 1-5 u. nam. Joh. de Wtttstraat 40. Galerie Ka- net Gaper. Wisselende expositie dl. m za.^2—-5.30 uur nazm. do. boven- De Lakenhal dag. 105 uur. Zondag Drukkerl) De Bink, Rooseveltstraat 3. eter TJepkema exposeert foto's; van 28 februari. Geopend kleurgT aflek. f. uc poelt.. aquarellen en tekeningen; Gert aquarellen en Peter keramische plastieken, in 8 februari tot en met 1 maart, penlngstljden dl. t/m za. t ur. dl. ook van 8-10 uur nau soraak telefoon 01751-12185 Praethuys. Vrouwenkerkkoorstraat Expositie etsen van Clana van den entoonstellingen Seopenddag. gun" dag. 2.30, 7.00 i ook 4.45 uur. 14 Jaar. LIDO: „Luchthaven 2.30, 7.00 en 9.15 uur, „MMn -t. Piet L 9.15 l „Blow Up", vt. en ir. with the golden 14.30 uur en van 18.30 Endegeest: dinsdag en vrijdag 13— Olga, Albert. Plet 7.00 .'.Oran; REX: „Oranje's Jacht naar wereld goud". dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur AL. Nachtvoorstelling: „The Slaughter", vr. en za. 11.30 uur. 18 Jaar. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Klasse afdeling 1 Derde klasse Avondbezoek 18.80 tot 15.30 uu i 18.30 tot 20.00 uu an 13.30 tot 14.30 i an 18.30 tot 19.80 i n) ziln de bezoekuren als volgt: Elke dag: 15.00—16.00 UUT Ougi.auendienst elke dag Acade misch ziekenhuis behalve van dins dag i 0< uur tot woensdag 18.00 uur (DÏaco'vessenhuls) en van vrijdag 13.00 aui tot zaterdag 18.00 uur (EU- volgende bezoekuren (alléén Maandag t/m vrttdag: 18.30—18 45 uur Zaterdag en zondag: 15.8- Bezoek i n I -w. i lopend bezoek wordt toegestaan, bezoekuren Ziekenhuizen de hoofdverpleegkundige hiervoor i D ïaou n essenh uiaMiddag bezoekuur: .3.45—14.80 uur. A vond bezoekuur: 8.8o—1930 uur Kinderafdeling dage- ilka van 14.00—19.00 uur alleen voor 10-17 oudere zondag 14.00—16.00 uur voor o na overig»- familieleden Kinderen beneden 14 |aar bebben geen toegang op da kinderafdeling [out an af 12 i 28 februari Geopend dag. -eidse bioscopen AMERA: „La nult Amerlcalne". dag. 18 30 tot 19.30 uur Kraamafrtellng: dag van 11.16 tot 12 uur (alleen echgen.) v. 15 tot 16 uur en van 1 tot 19.30 uur; kinderafdeling dag. 15 tot 18.80 mir: 8e klasse: dag vai 18.30 tot 19.30 1 clale kaarten verstrekken Alphen aan den Rijn RUnoord: le en 2e klas 11—11.30 18.30—14.15 en 18.30—19.80 u.; 8e klas 13.30—14.16 en 18.80—19.80 u.; Kraam- afdellng 18.80—14.15 uur. alleeD voor echtgenoten 19—20 u.: Kinderafdeling 1515.30 a alleen voor oudera 18 18.80 a Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar 8chlphol kunnen dag en nacht worden gemeld bU het Informatiecentrum Geluids hinder 8cnipho) (020—175000). 17 februari 1975 Een onbekende weldoener der Weldadigheid heeft weder om een bewijs gegeven van bui tengewone belang stelling in de ze stichting van generaal Van den Bosch (J. graaf Van den Bosch1780-1844, was van 1828 tot 1832 gouverneur-generaal van Ned. Indië en van 1834 tot 1839 minister van Koloniën; vele jaren van zijn leven wijd de hij zich aan de armenzorg, Red.)Schonk bedoelde weldoe ner vóór ongeveer tien jaren eene som van f 25.000 om daar mee tegemoet te komen in de kosten der stichting van zes groote boerderjen, na dien tijd ontving het Bestuur in de ja ren 1867,1870 en 1871 van den zelfden giften tot een geza menlijk bedrag van f 20.000 zonder aangewezen bestem ming. In 1873 volgde een ge schenk van f 8000, met aanwij zing dat daaruit zou, voldaan worden de annuïteit, jaarlijks verschuldigd aan de Rotter- damsche hypotheekbank. Thans is wederom de toezeg ging ontvangen van een gift van f 8000, met bepaling dat ieze som behoort aangewend te worden voor hetzelfde doel als in 1873 Evenals de vroegere schenkingen is ook deze gift ontvangen door bemiddeling van den commissaris der Maat schappij Jhr. Mr. J. K. W. Quarles van Ufford in Den Haag. Vijftig jaar geleden: In den gemeenteraad van München is het tot ernstige botsingen gekomen tusschen ie nationaal-sicialisten en de sociaal-democraten, waarbij laatstgenoemden tot handtas telijkheden tegenover een na- tionaal-socialistisch gemeente raadslid overgingen. De burge meester schorschte daarop de vergadering. In Zuid-Slavië zijn tien ty pografen en tien communis ten gearresteerd naar aanlei ding van de ontdekking van een geheime drukkerij, waar een menigte communistische propagandaliteratuur bleek te zijn vervaardigd. PANDA EN DE MEESTER-KRIMPER 77 -177 Joris vuurde de verkleiner af op Panda's auto, zodat die al spoedig weer tot zijn normaal formaat kromp. "Goed," sprak hij. "We gaan samen die Zorrel te pakken ne men De schurk heeft geprobeerd om al die verkleiningen in mijn schoenen te schuiven, en daar dient hij voor gestraft te worden." "Weet je eigenlijk wel waar hij te vinden is?" vroeg Panda, ter wijl *.e weg reden. "Rechtdoor, en de derde weg links" verklaarde Joris. "Hij houdt zich op een afgelegen plekske schuil - maar we zul len hem overmeesteren." Ze waren nog maar net uit het gezicht verdwenen, toen recher cheur Snappers zijn wagen bij de ruines van Kalker's werk plaats stopte. "We kregen een seintje dat hier een overval gepleegd is," sprak de politieman uitstappend. "Wat is er precies gebeurd? Wie heeft dit bouwsel laten instorten? Hoe komt die vuilniswagen hier?" De avonturen van Jommeke Het geheim van de Macu Ancapa Kooktip BLOEMKOOL MET HAM Verdeel 1 klein bloem- kooltje in roosjes en kook deze in weinig water met wat zout net gaar. Schep ze met 'n schuimspaan uit de pan en laat ze goed uit lekken. Het lekkerste wordt de bloemkool als u zo weinig water hebt ge nomen dat dit geheel ver kookt is en de groente nog ietwat "knapperig" aanvoelt. Schep de bloem kool in een goed beboter de vuurvaste schaal. Roer een bekertje zure room, met 2 eidooiers en 6 eet lepels koffieroom tot een papje en meng er 200 g fijngesneden gekookte ham door, 100 g geraspte kaas, een snufje nootmus kaat, 1 theelepel paprika poeder en een snufje zout. Schep het mengsel over de bloemkool en zet de schaal 15 min boven in een voorverwarmde vrij hete oven. WINA BORN FRED BASSET f Qeen Wonder dabie vlotweg zoo gulden de-S schattig'. OBOSTGEEST De Vrienden van rechtwijzing, niet aan het adres van zo blijven doorgaan, dat zou verspil- soms erg fraai. Over zijn opvatting het Lied hebben de goede gewoon- TJeerdsma, want deze kan er niets ling van talent zijn van Broekman kan weinig zinnigz te, een aantal pas beginnende kun- aan doen Zijn stem heeft namelijk De pianist Klaas Govers wist met worden gezorgd, daar de muziek ei- stenaars wat ervaring te laten op- kwaliteiten genoeg. Maar als zijn le- zanger geen eenheid te vormen Ik genlijk niet bij de tekst past. Debus- doen door hen te laten optreden voor raar lijdelijk blijft toezien, dat zijn zie eerder een solist dan een bege- sy getuigde bij Van Erven Dorens de eigen leden. Zo ontving Thea Ek- leerling op de verkeerde weg voort- leider uit hem groeien Furcell deed echter van een grote stijlzuiverheid ker gistermiddag twee zangers en gaat, dan heeft die leerling over een hij uitstekend, de rest kon mij niet die zijn hoogtepunt vond in de Collo- twee pianisten. Daar ik toch altijd paar Jaar helemaal geen stem meer. bekoren que sentimental, waarbij de dialoog tegen de keer in ben, begin ik met De zanger gebruikt namelijk zijn Geheel anders was het aandeel door duidelijk verschillend geaarde het duo dat na de pauze optrad: de stembanden als iemand die probeert van de bariton Frits van Erven Do- personen werd gevoerd. Poulenc, was tenor Roel TJeerdsma en pianist zo hard mogelijk op het mondstuk rens. Om met vijf liederen van Cho- als gezegd, een waagstuk. Diens lie- Klaas Govers. van een trompet te blazen. Een pin in de Poolse taal te beginnen is deren lijken zo gemakkelijk, maar fraaie klank komt echter niet uit tamelijk overmoedig, zeker als Je de sfeer ervan is zo verschrikkelijk Zij begonnen met twee liederen het mondstuk, maar uit die kunstig de zenuwen nog moet wegzingen. moeilijk te realiseren. Hier rangeer van Purcell, gevolgd door de Zigeu- gedraaide buis. Zo moeten ook de Toch getuigde het optreden over het de de zanger zich dan ook op dood niermelodieën van Dvorak, Poème stembanden met zo weinig mogelijk algemeen wel van een behoorlijke spoor, maar de met bravour ge- d'un jour van Fauré en Drie Latijn- inspanning en shjtage de gelutdstril- dosis intelligentie. Ook bij hem was brachte Chapeau was wel ontwape- se liederen van Jan Mul. vier ta- llngen tot stand brengen, die door het programma leuk opgebouwd: nend. len, vier stijlen. De uitspraak van het complex van keel- en neusholte Drie liederen op tekst van Gerard die talen was slecht. De benadering worden versterkt en verfraaid. Som- Achterberg en op muziek van Hans Begeleider was hier Andries Len- van de stijlen: de zanger wist kenne- mlgen zijn deze kunst van nature Broekman. Fetes glantes II van De- stra, wiens visie op Chopin en Broek- lijk zelf niet, wat hij ermee aan machtig, de meesten moet het wor- bussy en - al even gewaagd als het Inan niet geheel verenigbaar was moest. Slechts Purcell klonk nog den geleerd. Het merkwaardige Is. begin - vijf liederen van Poulenc. met die van de zanger. In Debussy enigszins levendig, de rest was om- dat een leraar dit aan anderen kan Op de uitspraak, zeker van het echter voelden de twee elkaar goed geven met steeds hetzelfde kwasl- leren, terwijl hi) soms zelf niet Frans, viel nauwelijks iets aan te aan, waarna Poulenc wat gepronon- romantische waas. Zijn techniek was in staat is om het voor te doen.... merken, zijn teohniek was reeds ceerd naar voren kwam. abominabel. Hier past een harde te- Hoe dan ook, TJeerdsma mag niet neer behoorlijk, zijn toonvonning RON HARMS LEIDEN In de Hartebrugkerk zit muziek. Sinds de Hagenaar Jan Schmitz er het orgel beheert en be heerst, werkt het als een zuigpomp. De grote ruime kerk was gisteren te zien vol. Dat betekende opnieuw meer bezoek. Voor het Toonkunst Orkest van René Ven- hoeff, voor het piano-duo TJitte Weber- Marinus Flipse, voor Schmitz zelf in solo en begeleiding. Namen met zuigkracht voor wie weten wat kunnen, doen en rijn. Opnieuw bedelconcert, voor het wat zie ke orgel. Akoestisch houdt dit orgel z'n be grijpelijke streepje voor. Van de vleugels werd klank geabsobeerd door dat ze niet op het podium konden. Het orkest, voor zover wel op het podium, kon de fonkelende resonan tie niet geven van de eenklank, de maar bewaarden de gedisciplineerde gelijktijdigheid. Het laatste slagvaar dig in het begeleiden van een niet naderaangeduld Concert voor twee klavieren en orkest van Bach en in een Concert voor twee fluiten en orkest in C van Vivaldi: Het concert begon met een otdocgio van Vivaldi's tijdgenoot Albdnani voor orgel en strijkers en dat gebeurde op de orgelgalerij. Vandaar, gebon den door het orgelkoloriet, ging van de snaren een mooie klankkleuring het kerkruim door. In het Vivaldi-ooncert onderscheid de zich de fluitisten Hans Backer en Marinus Brinks om. door veel zui verheid en door de aanpassing aan de uitstekende terrassen dynamiek van het orkest. In het Bach-con- oert voor de twee klavieren ontrol den rich de drie delen feilloos slui tend. Flipse en Weber, eens leraar en leerling, zijn duo geworden en prachtig op elkaar ingespeeld. Dit duo hoorde men onbegeleid nog eens in een bewerking van Bach's koraal "Wohl mir dass ich Jesum habe" met de beroemde fascinerende omspelingen uit Kant. 147. Fascine ren doet ook het orgelstuk Chant Héroigiee van Langlocis, een In me- morium voor de gesneuvelde oompo- nist Alain, met die gedeformeerde hartverscheurende brokken Marseil laise erin. Lanlais' Chant de Paix was eraan voorafgegaan. K-ras VERHOEF

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 9