Jaar van de vrouw of: bezinning op het kerkelijk ambt KERKDIENSTEN VASTENTIJD °'1X' We zitten dan nu in het heilig jaar. Dat heeft de paus gezegd. En tegelijk zitten we in het jaar v»n de vrouw. Dat hebben de Verenigde Naties (VN) gezegd. We geloven niet dat deze plan ning bewust is en dat als zodanig deze twee iets met elkaar te maken hebben. Het ene jaar is een kerkelijke instelling en nog wel van één kerk, die van Rome. Het andere jaar is bedoeld voor veel wijdere omvang. Alle volken, voorzover ze tenminste zijn aangesloten bij de VN, hébben er mee te maken. ZATERDAG 15 FEBRUARI 1975 l' Het natuurlek de vraag hoeveel leier land zich er van aai aantrek- J kefh. In landen als het onze, waar be- paalde vrouwengroepen zich nog al actief laten horen, wordt er mis- schien wat meer aandacht aan be- 5 steed. In landen die in de VJT. te- a gen wo or dig een nogal doorslaggeven- c dé rol spelen en waar zoiets als vrou- wen-emancipatie veelal nog een on- gekend begrip is, zal het aan het eind van dit jaar de grote vraag wezen of. het initiatief enigszins is aange- 3 slagen. I Zo ogenschijnlijk hebben deze twee machtige instanties, de een met het heilig jaar en de ander met het Jaar van de vrouw, niets of niet veel met elkaar te maken. Dat het Vaticaan dan nu een vrouwelijke ambassadeur 'r heeft uit Oeganda, is een toevallige speling, want we kunnen ons niet voorstellen dat de paus daarom zal hebben gevraagd omdat het nu het jafir van de vrouw is. J Misschien is het zelfs de grillige 'J Amin geweest die daarvoor heeft ge- zorgd om te zien hoe men dit in Ro- me zou opnemen. Toch komen deze twee in 1975 naast elkaar te staan en of men het nu in Rome een on- derwerp vindt voor het heilig jaar of niet, zij heeft toch ook te maken nfet het jaar van de vrouw. .Tijdens de tweede bisschoppen-sy node werd vanuit Canada de nood- j zakelijkheid gesteld van "grondige 3 bestudering van het vraagstuk van kerkelijke ambten voor de vrouw". Dit was eigenlijk bedoeld als een i voortzetting van de discussie op het j tweede Vaticaans concilie, waar men 5 vergeefse pogingen heeft gedaan om dit onderwerp ter sprake te brengen, j Na die tweede bisschoppen-conferen- tié heeft men er op het Vaticaan zeer lang over moeten nadenken en, j ais we ons niet vergissen, heeft het 5 eeii kleine twee Jaar geduurd eer vanuit het Vaticaan werd meege- déeld dat paus Paulus een studie commissie had ingesteld. *iogal slim had hij de oorspronke- I lijke vraag over de kerkelijke amb- teji ook voor de vrouw, omzeild, want het werd een oommissie om te bestu- deren de emancipatie van de vrouw in samenleving en kerk. Daarmee was de zaak breder gesteld en be- hoefde men niet allereerst te spre ken over het vraagstuk van de ker- - kelijke ambten ook voor de vrouw, laat staan dat het priesterschap Zinnebeeld van macht Het Latijnse woord "emancipatie" betekent letterlijk: het uit de hand nemen, en hand is hier dan het zin nebeeld van macht. Het woord werd bU de Romeinen gebruikt voor vrij verklaring van slaven en lijfeigenen. Later kreeg het de betekenis van: ontheffing van beperkende bepalin gen, het toekennen van gelijke rech ten. Het Jaar van de vrouw wil daar op dus een bijzondere nadruk leggen dat vrouwen moeten worden vrijge laten; dat voor hen alle beperkende bepalingen moeten worden weggeno men en dat zij precies dezelde rech ten moeten hebben als de mannen. Het moet volkomen afgelopen zijn met de maatschappij waarin alleen door mannen alles wordt bepaald, zroals die nu nog veelal bestaat. Dat is ook iets wat de kerken zich wei degelijk hebben aan te trekken. Ze zijn er trouwens reeds mee bezig, zelfs de R.K. Kerk in ons land. Twee jaar geleden reeds hebben de bisschoppen een nota laten pu bliceren over "De plaats van de vrouw in de pastorale dienst van de kerk". In het laatste nummer van "Overweg", het informatieblad van het bisdom Breda, lazen we dat men er in dit bisdom mee bezig is en na denkt over de vraag van samenwer king van man en vrouw in de kerk, sinds op het tweede Vaticaans con cilie aan vrouwen en mannen "de zelfde fundamentele waardigheid werd toegekend". Elisabeth Bas Onlangs hoorden we voor de ra dio een uitzending in verband met het Jaar van de vrouw van de V.N. Daarin kregen de kerken er nogal van langs toen het ging over de emancipatie van de vrouw. De ker ken werden met elkaar zo'n beetje voor de hoofdschuldigen verklaard dat de vrouwen eeuwenlang in een hoek waren gedrukt en alleen maar mochten doen wat de mannen beslis ten. Natuurlijk kwam de zin uit het oude huwelijksformulier te voorschijn dat de vrouw aan haar man onder danig moest zijn. Het lag er voor mij allemaal veel te dik op om geloof waardig te zijn. De mannen hebben nu nog aan Elisabeth Bas een hele trek en wie haar portret ziet, kan er van over tuigd zijn, dat dit ook vroeger het geval is geweest en dat zij haar rol heeft meegespeeld. Zij heeft er niet aan gedacht zich in een hoek te la ten duwen. En daar komt nog dit bij, dat wanneer men tegenwoordig schuldigen wil aanwijzen het nog al eens de kerk geweest is die het ge daan heeft en zij alleen. Een ge makkelijker wrijfpaal kan men zich ook moeilijk indenken. Bovendien is "de kerk" zulk een algemeenheid, dat niemand weet wie zich dat nu wel of niet moet aantrekken. Maar goed, wat de kerkelijke amb ten betreft is er pas in deze eeuw enige gelijkstelling gekomen in ons land. De Doopsgezinden hebben hier de spits afgebeten. In 1911 hebben zij alle vrouwelijke predikanten ge kend. De Remonstranten en Luthe ranen gingen er in 1929 toe over. De N.H. Kerk liet in 1957 vrouwelijke ambtsdragers voor bijzondere op drachten toe en in 1968 werden alle nog resterende belemmeringen weg genomen en konden vrouwen nor maal als predikant worden beroepen. De Gereformeerde Kerken zetten d:e stap een jaar later. Rechten van de vrouw We geven toe dat de kerken niet in de voorhoede hebben gevochten wanneer het ging om gelijke rechten van man en vrouw, doch dan vergete men niet, dat het vrouwenkiesrecht ook nog maar een uitvinding is van deze eeuw. Wanneer men vanuit de V.N. is gaan nadenken over de be doelingen die men voor ogen had met bet instellen van bet Jaar voor de vrouw, zal men bij emancipatie van de vrouw niet zozeer hebben ge dacht dat vrouwen het recht moeten hebben om zich niet in de z.g.n. ver zorgende beroepen te laten dringen, hetzij als huisvrouw, hetzij op een andere wijze; dat zij als monteur on der een airto moet kunnen kruipen, wanneer zü daartoe lust heeft, en als theoloog in de houten broek moet kunnen staan enz. enz. Het gaat om de volkomen vrijheid van de vrouw om haar eigen weg te kunnen gaan, ook dan wanneer zij getrouwd is en al of geen kinderen heeft. De gebondenheid mag in haar leven geen enkele belemmering meer opleveren. Zij moet helemaal vrij kunnen zijn in haar doen en laten. Dit is misschien een mooi ideaal, VATICAANSTAD In Vaticaanse kringen is men veront waardigd over een artikel in het Italiaanse weekblad 'Espresso', dat meldt, dat kardinaal Alfrink bij het bereiken van zijn 75ste levensjaar zijn ontslag als aartsbisschop van Utrecht zal aanbieden en dat de paus deze ontslag-aanvraag wel kan weigeren, maar dat beslist niet zal doen. Bevoegde autoriteiten in het Vatikaan noemen dit arikel, dat ook een Nederlandse curie-beambte als kandidaat voor de Utrechtse zetel noemt, 'volledig uit de lucht gegrepen'. Het enige juiste in het artikel is volgens de Vatikaanse autoriteiten het feit, dat kardinaal Alfrink 5 juli van dit jaar 75 jaar wordt. maar we leven in een wereld waar iedereen zijn grenzen heeft en daar van de belemmeringen ondervindt. Nogal eens worden dan de commu nistische landen als voorbeeld aan gehaald en vooral die landen waar een heel hoog percentage (we menen soms van tussen de 80 en 90 procent) van de vrouwen een eigen baan heeft. Wanneer we echter iets weten van het vrouwenleven in deze landen, kunnen we ons moeilijk indenken dat Nederlandse vrouwen graag met hen zouden willen ruilen. Wanneer men wil klagen over de kertcen, dat de hefltft van alle ambts dragers nog geen vrouwen zijn, ter wijl de helft van de bewoners van ons land dat wel zijn en dat men in de kerken nog volop zit met verou derde denkbeelden die stammen uit boeken van nu 1900 jaar geleden op zin minst, dian zulWeh we ook moeten vragen hoeveel vrouwen er in de Eerste en Tweede Kamer van onze Staten-Generaai zitten, hoeveel vrouwelijke ministers er zijn enz. Het komt mij zo voor dat er voor de protestantse kerken in ons land, 275 in het algemeen gesproken, op dit terrein geen moeilijkheden meer zijn wanneer het gaat om ambtsdragers. In de katholieke kerken ligt het na tuurlijk nog wel wat anders. Priesterwijding Merkwaardig is het geval geweest met de Anglicaanse episcopale kerk in Amerika. Daar is ook de vraag op gekomen waarom een vrouw geen priester kan wprden. Daar is men er toe over gegaan om elf vrouwen die theologie hadden gestudeerd en die alle voor kortere of langre tijd in kerkelijke dienst waren geweest, tot priester te wijden. Maar reside rende bisschoppen hebben dit niet WOORD VAN BEZINNING Vorige woensdag is met de zg aswoensdag de lij denstij d inge gaan. De tijd waarin de kerk ge durende een aantal weken nl. tot aan Pasen zich bezint op het lijden en sterven van haar Heer Jezus Christus. Melt deze bezin ning op het lijden en sterven van Jezus Christus ging oudtijds ge paard heit zg. vasban. Vastein betekent, dat men zich van be paalde spijzen onthoudt en in t algemeen sober leeft. Men viert bv. geen feest in deze tijd, men huwit nfitet en viert geen bruiloft. Dat vasten juist in de passie- tijd werd gedaan, is begrijpelijk, wanneer we bedenken, dat vas ten een teken is van zich veroot moedigen voor God, omdat men zich bewust is van voor God te staan als een zondig mens vol schuld. En als die passietijd ons één ding wil duidelijk maken, dan is het toch wel dat we zó voor God staan. Deze tijd im mers stelt ons steeds weer voor ogen de lijdende en stervende Christus aan het kruis. En als we ons afvragen, waarom de Heer dit alles moest ondergaan is er niet anders te antwoorden, dan dat Hij het alles moest doormaken om onze zonde. Zijn lijden en sterven was de prijs die betaald moest worden om on ze zonde uit te delgen. Dit moest ervoor gebeuren. Niet minder dam daft die Zone Gods als mens in onze plaats al dat gruwelijke moest doorstaan tot aan de wrede kruisdood toe, waarbij Hij dan ook nog geeste lijk het voor geen mens te bestrij ven leed doorworstelde van een ondergang in diepe duisternis van geheel en al door zijn God verlaten te zijn. Luther deed dit reeds uitroepen na er lang over nagedacht te hebben: "God van God ontdaan, wie kam dat ver staan"? Wat een hoge prijs moest er betaald worden om ons in de zekerheid te stellen: "Alles, alles is volMaam". Maar wil dat dan meteen niet zeggen, dat de schuld van ons mensen voor God zo groot en geweldig is, dat we moe ten zeggen, dat het een afgrond is zo diep, dat we de bodem er niet van kunnen bekijken. Daar om wat past ons tegenover het lijden en sterven van onze Hei land anders dan diepe veroot moediging en belijdenis: "Ik deed door mijme zo-mden Hem at dlie jammeren aam". Maar daarom ook is het be grijpelijk, dat men er juist door vasten uiterlijk vorm aan geven wilde. Daarom lijdenstijd is ook vastentijd. Het is merkwaardig, dat Juist in onze tijd het vasten weer meer nadrukkelijk aan de orde komt. De kerkenconferentie on langs gehouden im Lunteren richt te zich tot de leden-kerken met de vraag of zij hun leden wilden oproepen tot het houden van 'n wekelijkse vastendag. En de be doeling is een teken te geven van een nieuwe levensstijl, die wil strijden tegen alle vormen van verspilling van voedsel en andere produkten. Onze maatschappij is immers meer en meer geworden, of beter gezegd, verworden tot een wegwerp- en consumptie maatschappij. Daardoor toch komt er op den duur een zeer kritieke situatie in de voedsel voorziening en evenzeer in de grondstofvoorziening en energie behoefte. Zit het alles in de grond van de zaak niet vast op het feit, dat we allemaal leven vanuit het grondbeginsel, dat een ieder zichzelf het naast is? En is het juist niet dat grondbe ginsel, dat Jezus aan het kruis bracht? Is het niet dat grondbe ginsel, dat door het lijden en sterven van de Here Jezus ont maskerd wordt als vijandschap tegen God en de mens? En dan zegt dit lijden en sterven wat wij naar recht verdiend hebben. Maar ook dat Christus het voor ons droeg. Hij heeft daardoor ons bevrijd tot het eeuwige le ven. Daar zonder zouden wij voor eeuwig moeten ondergaan. "O, Liefde, die om zondaars te be vrijden, zo zwaar wordt lijden". Maar ook: "Hoe zou ik dan naar mijnen wil nog leven? "En daar om wat kan de vrucht van het geloof in de lijdende Heiland an ders zijn, dan ja inderdaad vas ten, zelf wat, zo nodig veel op geven om anderen het leven leefbaar te maken. Ja waarlijk levend uit de Heiland, die het kruis voor ons droeg, wordt het vasten in de zin waarin ik het onlangs hoorde formuleren "Ootmoed voor God en leven voor anderen". JAC. DE VOS. Hervormd predikant. Katwijk aan Zee. gedaan. Zij hebben het overgelaten aan drie emeriti-bisschoppen. De bisschoppenconferentie heeft later wei verklaard dat deze wijdingen on geldig waren, maar ze zijn evenwel geschied en wat nu? Waar men by die emancipatie bewegingen voor de vrouw mee aan komt, is meestal meer een algemeen dan een specifiek kerkeiyk probleem en daarom zien we niet in waarom het nodig is hier speciaal tegen de kerk te trappen, tenzy men dat graag doet. De kerk kan er toch ook niets aan doen waarom de een als man en de ander als vrouw wordt ge boren en waarom ieder zyn eigen aard heeft, waarvoor we, geloof ik, alleen maar dankbaar kunnen zyn. De vorige week heeft ds. A. H. v. d. Heuvel georakeld over de assemblé van de Wereldraad van Kerken die aan het eind van dit jaar in Nairobie zal worden gehouden. Hty verwacht te dat deze algemene vergadering in het teken zal staan van Afrika en van de emancipatie der vrouw. Afrika vertoont „een kerkbeeld, dat sterk in opmars is". Maar eveneens staat de emancipatie van de vrouw "hoog op de kerkeiyke agenda ge noteerd". We zien het nog niet zo direct zitten, maar zullen geduld hebben tot december. Uit ons land zal er een delegatie heengaan van ongeveer 20 personen, onder wie 3 vrouwen. S. J. M. HULSBERGEN Evang. Kerk, 11 u. ds. Sitanala. Mo lukse Prot. Kerk, 4 u. ds. Molle v. Den Bosch. Volle Evang. gem. (Kindervreugd) Unlversel, Universel (kerk len) (sportlaan) aanvang dienst 4 Koudekerk Herv. Gem. 10 u. ds. A. G. v.d. Linden, 7 u. idem, Geref. Kerk 10 u. ds. H. J. Swlerts. 7 u. ds. Versluis uit Hazerswoude, RK Kerk Bond (Aula Oude Zeeweg) 3 u. ds. D. A. Werner (Wassenaar). RK Parochie Meljerlng. Aula Noord-Hofland koor). RK Kerk 10 en 11.30 u. (zat. Zee 8. 9.30. 11 i Lelden Herv. Gem. imstede jeugdd.)11.45 JMaranathakerk 10 u ds Brouwer •Konlngskerk 10 u. ds. 'R. Steenstra (Open deurd. m.m.v. Revival Sin- «Bethlehemkerk 10 u. prof. dr. H. Jf Hearing s jBevrij Bpogert. ^Bevrijdingskerk 10.30 u. ds. M. H. fogert. iVredeakerk 10 u. ds. A. J. Lam- 1 Wallone 10.30 u Pasteur D. Rlbs. Academisch Ziekenhuis 10 u. ds. P. J. D. v. Malssen. rDiaconessenhuis 10.30 u. ds. H. W. i Hfemmes. 'Oec. Werkplaats (Plantage 16) 10.30 ui Samenkomst. •Jeugdkapel Vredeskerk 10 u. dhr. P. v. Duuren. •Jeugdkapel "De Goede Herder" 1 18.30 u. dhr. J. Los. .Gemeenschap van Kerken (Meren- wjjk) 10 u. oec. dienst ds. H. Hor- Geref. Kerk •Zulderkerk (Lammenschansweg 15) 10 u. ds. TT. Rooze. Valkenburg (ZH), 1 5 u. ds. P. Brouwer. Wezep. Petrakerk Surinamestraat) 10 St. Josephparochle 8.30, 9.30, 11 u. (zat. av. 7 u. Hairtebrugparochie 8, 9.30 u. (hoog mis 10.45. 12 en 6.30 u. (zat. av. 7 u.). Petrusparochie 9, 10.30 en 6 u. (zat. av. 7 u.). Anton lusparochie 9.30, 11 en 12.15 Vrije Kath. Kerk (Vreewijkstraat 1 10.30 u. Oud Kath. Kerk Zoeterwoudee sin gel 50) 10 u. Aarlanderveen Herv. Gem. 2 uur Intrede drs. J. R. Wolthaus. Geref. u d8 H Feenstra, RK Kerk 8. 10 kerk/ef(Tu. ds. G. Blenk te Woubrüg- ge. 6.30 u. ds. E. C. Poepjes te Hoog vliet (Salvatorkerk), 10 u. ds. G. J. v. Embden, 6.30 u. dr. W. Balke (Beth- lehemkerk) 9.30 u. dr. W. Balke, 6.30 u. kand. C. v.d. Valk, te Gouda, Ge ref. Kerk 10 u. ds. W. v. Wijk te Nieuwkoop. 6.30 u. ds. W. Speelman te Mijdrecht (Jeugdd. mm.v. het She- harimkoor- (Nleuwerburg) 10 en 6.30 u. kand. C. Schakel te Amsterdam. Geref. Kerk (vrljgem.) 9.30 leesd., 4 Doprs8tr. ds J. St. Jozef 7 u.) 8, 10, 11.30 en 7 u.. St. 1 Leiderdorp. Herv./Geref. Kerk tor (zat. av. 7 u.) 8, 9.30, 11 (Dorpskerk) 10 u. ds. J. P. Honnef, - Kerk (Hoofdstraat) 10 u. ds. Van Netten, 6.30 u. ds. H. J. Hemstede, Jongerend., thema o.l.v. Theo Tobé, Schee Poelgeestlaan) 9 en 10.30 u. ds. Geur- sen, 5 u. ds. Van Netten. Viering HA. Sancta Maria (zat. av. 7.15 u.) Kapel St. Bavo 9.30 u. Herv. Gem. (Groe- i 10.30 u. prof. dr. E. Jan- 9.45 u. Vlc. Berkhof. Kapel Rijndijk 10 u. ds. Meljerlng. Kapel Hulp en HeU 10 u. ds. A. H. Lentz. Geref. Kerk Dorp 10 en 5 u. ds. Reedijk. Geref. Kerk (vrljgem.) 10 en 5 u. ds. Verboom. De Hoeksteen 9.30 u. ds. J. v.d. Heuvel. 6.30 u. ds. D. v. Vliet. Bethelkerk 9.30 u ds W. Verboom. 5 Amsterdam, Geref. Kerk kerk 10 i P. C. Taal. 4.30 u. kerk 9 u. Jeugdkapel (11 t/m 13 Jr 10 u. klnderd.. 10 u. ds. J. T. Wlers- ma. Messlaskerk 10 u. ds. J. A. G. v. Zanten. Dorpscentr. 9.30 u. ds. C. J. vd. Plas. Delft. 10 u. Klnderd.. Ge bouw Shalom 10 u. Jeugdkapel f 12 14 Jaar). Zuiderhout 10 u. Klnderd., Deyierhuis 10 u. Jeugdkerk. Geref. ds. Ned. Kloosterman, dhr. Bouhof, Bap. gem. (achter 10 u. ds. 7.30 en 10.30 u.).. Ter Aar Dorpshuls 11.30 u. (zat. av. 7 u.) Boskoop Herv. Gem. 9.30 u. ds. W. L. Heljmans, 6.30 u. dsL J. Stelwa gen. Geref. Kerk J. Th. Heemskerk, 10.30 u. (Jeugd kerk) dhr. P. A. Verwelj. Geref. Kerk 10 u. ds. J Th. Heemskerk. 7 u. ds. Jos G. Los Gez. dienst ln Oosten- zie Gem. centr., Geref. Kerk (vrlj- 10.30 u. prof. dr. A. J. Rasker, 7 u. Keizer te Bleiswljk, 5 u. dr. A. wind Chr. Afgesch. Gem. 9.30 Zuidkade 159. 10 en 6.30 u leeedlenst kerk Excelsior. 2.30 u. Kinder- ds. C. ds. C. v.d. Tas. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 v.d. Tas, "de Aard&m 9 en 12 Alphen aan den Rijn Herv. Gem. ds. R Slofstra Nabij Van Lennepstraat Geref. Gem. 9.30 ^Kruiskerk Gouwsluis 10 u. ds. J. H. kerk I I Geref. Kerk 9.30 u. Gez. dienst ds. Jos G. Los ln Oostenkerk. 7 u. ds. J. Gravenzande. Cziria te Oude Wetering, RK Kerk iat. 7 u.) 7.80, 9.30 en 11.15 u. Llsse Herv. Gem. Grote moetingskerk 8.30. 11.45 en 6.30 U. Zevenhoven Herv. Gem. 9.30 u. igskerk Pr. Marijkestraat straat 27, 9L30 en 5 u., Bethel 9.30 i dhr J. Modderkolk. RK Kerk (dorp) Pernis Mannenkoor oJ.v. A. v. Luren. Gebouw Nabij Van Lennepstraat J. Goedhart te Nleuwkooop, Jeugdd. ds. J. Bogers te Alphen a.d. R gré. en 4 u. ds. M. R. v.d. Berg. RK Kerk 9. 10.30 en 12 u. (zat. av. 7 u.) Bonaventurakapel 8, 10 en 11 u. (zat. av. 6.30 u.). Oude Wetering Herv. Gem. 9.30 u. ds. Lalleman, Geref. Kerk 9.30 en 5 u. ds. Van Halsema te Sao Pau lo. RK Kerk Meerkreuk (zat. 7 u.) 8.15. 9.45. 11.30 en 7 u. Rljnsaterwoude Herv. Gem. 9.30 ds. S. Bijl te Krimpen a.d. IJssel, 7 u. ds. T. H. Oostenbrug, Chr. Geref. Kerk 9.30 u. Dienst des Woords. 2 u. heen. 4.30 J. Wachttorenbe- 9 e spreking: Overleving en leven door in| overeenstemming met Gods voorne men te handelen. Volle Evang. Gem. "Sion", gem. schapsruimte chr. basis- school De Savornin Lohman. Lin- 7 i dengaarde 17a, Ingang t.o. NS sta tion Noord 9.30 u. dhr. P. v.d. Hei- Kerk (zat. 7 u.) 7.45, (Zuidbuurtseweg (zat. 7.30 u.) 7.30. 10 Hort Zeeuw. Voorschoten. 5 u. ds. ic u. Jeugdkapel mej. Burggraaf. Maranaithakerk 10 u ds P. Brouwer 6 u ds Kooistra. Bevrijdingskerk (Aerent Bruunstr.) 9 u. drs. Hofman. 5 u. ds. Sljtsma. Catech zo. 28. 29. Huize "Groenhoven" 10 u. ds. Kool- Zaal Opstandingskerk Pr. Marijke straat 10 u. Jeugdkapel dhr. Baay. Martha-Stichtlng ..Rijnstroom*' 1050 u. dhr. De Jong. Kerkgebouw Oudshoorasewsg 10 u. Sionskerk Hooftstraat 10 u. ds. S. W. Verploeg, 6.30 u. ds. J. v.d. Vel den te Woerden. De Goede Herderkerk Ten Harm' (zat 7 u.) 10.30. RK St. Mlchaelkerk Rllndijk (zat. 7 u.) 9 u.. Koudekerk a.d. Rijn, Gebouw Ridderhof zo. 10.30 u.. RK Kerk der Engelbew. Dorp (zat. 7 u.) 8. 10 en 1150 u. Hoogmade Herv. Gem. 10 u. ds. W. Oost te Leiderdorp, RK Kerk (zat. Kaag Herv. Gem. 10 u. ds. Car- „."j!; 10.45 u. ds. Verhey. 5 11.15 Warmond Herv. gem. 10 u. ds. RK A. J. d. Tonkelaar (m.m.v. kerk- 5 30 Grafhorst). Aktle Kruistochten ds. Gravendeel in Rijnsburg Herv. Gem. (Grote IUC nciueineia. iOfl .cuuu*- f l^Drr TTorlr fl en 1 n 11 (7ot 10.30 u. ds. J. P. v. Santen «tens. UK Kerk 8 en 10 u. (kat. 10 u. ds. G. v. Mameren. Landman, la. G. i 4.30 u. ds. R. Boo- [aard. Chr. Geref. Kerk 10 De Bron Troubadourweg 9 u. ds. J. v. Santen en 5 u ds J. P, v. San- hoogmis) li u (w.j. kindercrèche) 6.45 u. (zat. av. 7 u.). Nieuwkoop Herv. Gem. 9.30 v ds. Bouman te Katwijk a. Zee. 6.3 - - Doorn, Geref. Kerk 9.3 Geref. Kerk Fvrifgem.) 10 en 5.16 u. leesd., Chr. Geref. Kerk geen opgaaf ontvangen, Evang. Chr. Gem. (mavo- Heymans, 6.30 u. ds. J. G. v. Ie peren, v. Bergschenhoek. Geref. Kerk Chr. Science (Steenschuur 6) 10.30 Geref. Gem. in Ned. (Konings- Evang. Centr. (Zijlsingel Geref. Kerk (vrljgem.- 10 en J Mlddernachtsgroep (Zw. Singel dhr v.d Keur -RK Kerk Leonardusparochle 9. 10 45. 12 en 6.30 u. (zat. av. 7 u Lodewliksnarochie 9. 11. 12.15 i. zangd. lis Salvatorikerk W. d. Zwijgerlaan 10 u ds. A. Borman. Geref. Kerk (vrljgem.) 9.30 u. leesd.. 6.30 u. ds. Feenstra. Chr. Geref. Kerk Jeruzalemkerk Grllpenstelnstraat 9.30 en 4.30 u. ds. P Beekhuls te Noordeloos. Oud Geref. Gem( Kerkgebouw Hooftstraat 240 9.80 en 4 u. leesd. Rem. Geref. Gem. Van Mai sloostraat 10 u. ds. Bongartz. Bap. Gem. Trlomfatorkerk Molen- B. Bax te Per- (zat. 7 u.), 9.30 en 11.15 u., Mgr. ref. Kerk 950 u. Diénst des Woords, W.16 u. ds P. Beekhuis te Noorde loos. RK Kerk (zat. 7 u.) 7.30. 9. 10.45 Nleuwveen Herv. Gem. 9.30 u. ds. Klusener te Zeist. 6.30 u. ds. J. Kaal. Geref. Kerk 9.30 u. kand. J. H. Goot te Amsterdam Jeugdd.. 7 Rljpwetering RK Kerk 7.30, 9 u. hoogmis en 10.30 u. (zat. av. 7 u.). Sassenheim Herv. Gem. 9 u. vi- Den Harder, 10.30 u. ds. A. Oude Kerk 10 u. ds. A. Vink, 6 u. ds. Nieuw Vennep Herv. Gem. 9. Ketterij v. Zetten-Andelst, Eerw. heer W. J. v.d. Kraats, phen, 6.45 u. Samenzang. 6 u. ds. A. Vink, Jeugdd., Groen v. Prinsterer- school 10 u. ds. L. Boer, Ziekenhuis werf straat 10 u ds H G. Koekkoek. WIJkgebouw "De Hoeksteen' 8.30 u. ds. H. G. Koekoek Llgttrs in de Bonifaciuskerk. Leger des Hells. Corn. d. Vlamlng- 1.46 en 17.30 Rldderveld "De Bron" (zat. 650 u.) koorzang en 11 u. Pred. J. Kerk Vredeskerk 10 u. 5 u. ds. G. v. Halsema. Trlum- Goverts, 7 u. ds. Ruitenberg, 1. ds. Den Heeter arden. Chr. Gere; C. v.d. Zaal te Gravenmoer. Noordwijk-Blnnen - Herv. Gem. (in Ger. Kerk. Vinkenlaan) 10.30 u. ds. A. L. Lapré, 7 u. ds. D. Keuning. v.d. Berg, Chr. Geref. Kerk 10 en 5 u. ds. E. E. Slofstra te Broek op Langedljk, Ned. Prot. Bond 10 u. dienst te Oude We tering, Volle Evang. Gem. 7 u. Sa menkomst geb. Ned. Prot. Bond, RK Kerk (Pancratiusparochie) (zat. 7 u.) 8.30. 9.30. 11 en 5.30 u. Ter Aar Herv. Gem. 10 u. ds. A. M. Lindenburg, 6.30 u. ds. Moer- fatorkerk 10 a. ds. R. d. Vries. 5 ds. F. Pijlman. Chr. Geref. Kerk 10 u. ds. H. C. v.d. Ent. 5 u. ds. H. C v.d. Ent. Geref vrljgem. 8.30 u leesdieost den Berghstichtlng lÜlsT'üS: ÖmïJsSlt (vrüeëm.) MO j. Geref. Kerk 950 drs. Bosman, 6.30 u. ds. Rullmann, (kerkstr.) 8 u. ds. Th. Hoff. Geref. vrljgem. bulten verb. 9.30 u. ds. G. Hoofdstraat 10 Roukema, (kerk W. d. Zwijgerlaan) 7 u. ds. N. Cornellssen v. Zwijndrecht Geref. Gem 10 u leesd. (Remisestr.) 6 u leesd.. woe. 19 februari 7.30 u. «gaard v. Lelden. Volle ds. D. Keuning, v.d. Hoef (Zeist). 3.30 u. ds. G van Estrik (Dordrecht). Sole Mlo 9.30 u. ds A. L Lapré. Geref. Kerk Hoofd straat 10 u. ds. Hulsman (Rijnsburg), ds. Hoff. Voorhout - Herv. Gem. 10 u. dhr. W. Hoffenaar v. Voorhout (dienst 10 u. Jeugd veschool, RK (hoogmis) 10.80. en O.JJU u. Voorschoten Herv. Gem. Dorp 10 u. ds. v.d. Schoot (famllled.). 7 Het orgel vormde Kerk te Voorschoten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 4