Cameraman Van der Enden in 25 jaar naar topniveau Oranje's jacht": fantasieloos Truffaut maakt balans op in 'La nuit Américaine' Hitchcock terug 'Kung Fu slavinnen9 VRIJDAG 14 FEBRUARI 1975 Sinds Bert Haanstra in 1958 zijn befaamde korte film „Glas" maakte is deze in veel meer dan duizend kopieën over de we reld verspreid geraakt. Het bewegingsfeest van beelden, pure muziek op het filmscherm frappeerde ook een schoolklas in Tunesië. Een ijverige leerling besloot na het zien ook filmer te worden. Vorige week zat hij, filmregisseur Claude d'Anna, in Den Haag bij een filmavond ter ere van Eduard van der Enden. Die had op een imponerende wijze de fotografie gedaan voor d'Anna's film "Trompe-l'oeuïl". „Héb jij de fotografie voor "Glas" gedaan?", vroeg de Fransman verrast bij het herzien van de Haanstra-film. Dat bleek het geval en de kring was gesloten. [Cameraman Eduard van der Enden in 1928 in Den Haag geboren, kwam na de oorlog met veel eliktotechni- sche kenis gewapend bij Profilti in dienst. „Jij weet van elektriciteit, dus ook van licht" oordeelde men daar toen een belichtingsman uitviel. Het lot stuurde hem spoedig andere weg dan hij zich had voorgesteld. Dat stond hem trou- meer aan dan op een laboratorium knutselen. De belich tingsman bleef ziek en zijn opleiding tijdens militaire dienst tot luchtkartograaf gaf tenslotte de doorslag. Prozaïsch begin Vijfentwintig Jaar geleden kwam hij achter de camera voor een documentaire van Walter Smith, „Suikerbietencultuur". Dat was het prozaïsche begin van rijke carriere, geplaveid met onderscheidingen en in recente laren een internationale naam, die hem in het buitenland steeds meer I'gevraagd doet worden. Voor Jacques Tati, Harry Kumel, de Belgen Drouot en Collet en voor Claude Id'Anna werkte hij ondermeer; de lijst van belangrijke namen zal in de toekomst zeker snel groeien. In totaal 22 speelfilms dragen nu zijn naam voor de fotografie. Vroeger heette zijn functie in de I wandeling cameraman. In de [beginjaren van de film was het de figuur, wiens voornaamste ver dienste het was regelmatig aan een slinger te draaien. Daarna ontstond de verwarring. Want de man achter een soms omvangrijke camera heet in goed Nederlands tegenwoordig de „operator", maar het gaat om de chef-cameraman of in het Engels wat duidelijker de „director of photography". Heel vaak houdt hij zich in de eerste plaats met het licht bezig en soms zelfs minder met de camerabeweging en de kadrering van het beeld. Voor Van der Enden geldt dat toch overigens weer niet helemaal, want de genoemde ele menten kunnen afwisselend een grotere of kleinere rol voor hem spelen. Hij gaat simpelweg van de formule uit dat een cameraman faalt als zijn fotografie gaat overheersen. Hij dient in de eerste plaats de achtergronden van een script te begrijpen. „Je moet weten in welke sfeer je komt en de fotografie in die richting trekken". Uit dat standpunt proeft men een grote flexibiliteit, hetgeen trouwens I niet wegneemt dat hij met zijn beeldkwaliteit en sfeerschildering al heel wat films over de streep heeft geholpen, zoals het Juryrapport van de Van Grunsven-prijs 1972, welke hem toen werd toegekend, duidelijk onderstreepte. De aanwezigheid van de rijzige gestalte van Eduard van der Enden op een filmset is een zeer markante. Want temidden van nerveus gejacht straalt hij immer een vriendelijke rust uit, die zijn doel vindt in een grote zorgvuldigheid bij het inrich ten van de beelden. Dat leek ruim tien jaar geleden even een instelling te worden, die fataal voor hem kon uitpakken, toen jonge Nederlandse filmers met een driftiger camerage bruik naar voren drongen. Van der Enden bleef zichzelf trouw en is nu met zijn vakmanschap onomstreden Nederlands bekwaamste filmfoto graaf. Tussen een aantal collega's, overigens, die zich zo langzamer hand ook internationaal kunnen meten. De Franse film „Trompe-l'oeil" is daar het ondubbelzinnig bewijs van geworden. In een onheilspellend verhaal om een zwanger vrouwtje slaagt hij erin de lichtgeheimen van onze goudeneeuwse meesters Ver meer en Rembrandt terug te vinden en in adequate filmbeelden te vertalen. Alleen daarom al verdient de Franse film „Gezichtsbedrog" een Nederlands roulement. Contrasten Meer dan een regisseur, die aan een beperkter produktie gebonden is, komt een cameraman voor enorme contrasten te staan. Zo maakte Van der Enden in Amerika enkele sigarettencommercials. In een puur- luxe wereld bewogen zich vakbewa- me Amerikaanse modellen voor zijn handcamera op zoek naar dure jachten. Op andere momenten is hij omgeven door werelds diepste ellende in bijvoorbeeld Bolivia of India. In een aangrijpende documentaire, die hij in „Not enough" met Wim van der Velde draaide - er zijn nu achthonderd kopieen van in roulatie - volgde hij in India met zijn camera dragers in hun zware arbeid bij 52 graden in him uitputtende arbeid. Een grandioos tafereel, dat wel moet lijken op het beeld van hoe pyramidebouwers vroeger bij duizenden zwoegden, werd van het eerste tot het laatste beeld in de film gebruikt. Maar eerst weigerde wel enkele malen. der Enden beeldkwaliteit en flexibiliteit Hachelijk In het Andesgebergte op zoek naar de verloren Inca-stad trof hij in een ravijn Indianen in kommervolle omstandigheden. Met cocaineblade- ren en zelfs ongebluste kalk moeten zij op die hooggelegen plaats zich voldoende zuurstof verschaffen. De situatie vroeg om een shot uit de lucht en het werd een van de hachelijkste avonturen uit van der Endens loopbaan. Een eenmotorig toestelletje kon maar op één plaats het ravijn in duiken. Met de motor af zakte het een vijfhonderd meter en juist voor een Andes-wand moest het bijna loodrecht weer omhoog. Toen besloten werd de opname voor de zekerheid nog een maal over te doen heeft de Engelse dame, die het tochtje voor de aardigheid mee maakte, de tweede shot gillend begeleid. Maar ook in Nederland kunnen de omstandigheden moeilijk zijn. Een van zijn eerste speelfilms, „Dorp aan de rivier" van Fons Rademakers, deed de filmploeg op allerlei plaatsen om Lith heen stranden in sneeuw en ijs. Een van de plezierigste produkties is voor hem Haanstra's „Fanfare" gebleven, maar ook enkele reizen naar India - vorige maand voor „De dood van een non" nog naar de Ganges - rekent hij tot zijn rijkste ervarin gen. Titel: 'La nuit Américaine' in de hoofdrollen: Jean Pierre Leaud, Jacqueline Bisset, Jean-Pierre Au- mont Regie: Francois Truffaut Theater: Camera. Waarneer je, zoals Francois Truf faut, sinds 1958 met de regelmaat van een klok gemiddeld eenmaal per jaar een film maakt en verder stad en land afreist om over dat film medium te praten en te debatteren, dan komt er een ogenblik dat je wel eens erven de pos wilt inhouden en de balans van zo'n periode op maken. "Ikuffaut heeft dat vorig jaar gedaan met zijn film "La nuit Améri caine' en er toen aan toegevoegd dat hij een streep onder zijn carrière zou zetten. Niemand die het geloofde, hijzelf waarschijnlijk ook niet, maar Inmiddels is hij nog steeds niet aan een nieuw werkstuk begonnen en zelfs al zou deze film dan niet de afsluiting van zijn regisseursloopbaan betekenen, in ieder geval kan men het als een soort testament beschou wen en een afrekening met zijn ge liefde filmwereldje. Dat unieke wereldje met al zijn ups en downs, met zijn klatergoud, zijn schij«realiteit en zijn artiesten, die altijd andere mensen moeten spelen dan ze zijn, bespied door de onbarmhartige camera, heeft Truf faut willen accentueren door in zijn film een andere film te laten maken. Uiteraard door hemzelf geregis seerd, maar met de spirituele opzet de acteurs en aotrioes daarin er voor d)e raaimifiüm uit te Dichten en als mensen buiten hun rol te laten func tioneren. Wie zich graag laat mee slepen door de fascinerende sfeer in de filmstudio en zijn hart wil ophalen aan de bedrijivigiheiild van de technici rond de doar de camera's gemar keerde arena, waar de regisseur slag levert met zijn ai of niet gewillige spelersmateriaal komt bü een bijna nostalgische Truffaut volkamen aan zijn trekken. Hij as daarbij een zichzelf en zijn vak verloochenende meester in de zelfspot. De film waarmee hij moei zaam bezig is, kan gerust een draak genoemd worden: een Jeune premier (natuurlijk Truffouts favoriete ac teur Jean-Pierre Leaud, die hij liet debuteren als knaapje in „Les 400 coups", zijn eerste speelfilm in 1959) Ziet zijn prille bruidje verliefd wor den op zijn vader en er met de char meur vandoor gaan. Alles zit tegen bij dte opnamen, de hoofdrolvertolkers liggen met elkaar overhoop, het bud get wordt overschreden, de techniek faaüt. het draaiboek moet veranderd omdat een actrice plotseling zicht baar zwanger blijkt en tot overmaat van xomp rijdt de man, die de vader rol speelt (Jean-Pierre Aumout) z2ch te pletter voordat alle scènes met hem zijn geschoten. FILM: Oranje'9 jacht naar wereld goud - fa de hoofdrollen Johan Cruyff, Jan Jongbloed, Franz Becken- bauer, SeppMaier en anderen; in de bijrollen o.m. Henry Kissinger, Prins Bern hard en Truus van Hanegem- regie: Michael Samuelson - theater: Bex. "Heading for gold", zo luidt de oorspronkelijke titel van "Oranje's Jacht naar het wereldgoud". Het is can ook onjuist om te veronderstel len, dat het hier om een film over alleen het Nederlands voetbalelftal zou gaan, want West-Duitsland komt in even ruime mate aan bod. En zo kun Je je nog eens gaan zitten verbijsteren over het feit, dat Neder land het in die finale van de we reldkampioenschappen voetbal vorig Jaar in München niet redde. Je kunt zoals die ene meneer in de bioscoop, al Je woede en chauvinisme de vrije loop laten gaan en uitroepen dat Wolfgang Overath een echte nazi is. Maar verstandiger is het om de film, zoveel maanden later, met nuchter Nederlanderschap te bekijken En dan is de onvermijdelijke conclu sie, dat er sprake is van een uiterst magere produktie. Een film zonder fantasie, slechts een kille registratie van wat zich hoofdzakelijk in de finale afspeelde. Een film die vrijwel vam^he? feitt'daThet* Sr^eT^oelpmS keurd. Bon film ten slotte, die ook loos Ingevoerde, weinigzeggende close strijd zeer chaotisch overkomt. Een van ae Duitera (Gerd Müller) ten voor de ware voetballiefhebber een ups, er de oorzaak van zijn dat de slechte film dus. onrechte wegens buitenspel is afge- terleurstelling zal zijn, omdat de tal- uiteindelijke weergave van de wed- JOHN KROON Blijvers t.toO' „Luchthaven in alarm", een blauwdrukje van heit zo be kende Aarpart", heeft wat tijd nodig om op gang te komen, maar is de vaart er eenmaal dan kan men genieten van een zeer span nend verhaal, waarin bekende na men (Charlton Heston, Gloria Swanson en dokter Rossi uit Pey ton Hiace, diie hier een stoere luchtmachtofficier speelt) voor een aangename garnering zorgen. Kommer en ellende pakken zich dit keer samen in een met vele passagiers gevulde Boeing 747, die fin botsing komt met een één-per- soonstoertelietje. STUDIO: „The man with the golden gun". Onversaagd blijft James Bond doorgaan in Ledden. Nuïnulzeven amoureust er weer lustiig op los, raust weer danig in fraaie automobielen en raakt, zo- ais een geheim agent van dit genre betaamt, in menig potje knokken verzeild. De zaak waar om het ditmaal draait, is een uit vinding die de energiecrisis dn één klap oplost. TRIANON: „Mijn nachten met Susan, Olga, Albert, Piet en San dra". Nieuwste film von Pim de la Paira, met dn de hoofdrollen Nelly Frijda en Willeke van Am- mietoooy. Absurde situaties in een absurde leefgemeenschap met daar tussendoor een moord en de nodige sex. CAMERA: „Marike van Nieume- ghen", dag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur, zo. ook 4.30 uur. 18 jaar. CINEAC: „Chinatown", dog. 7.00 en 9.30 uur. 18 Jaar. Kindermat&nee: „Robin Hood", dag. 9.30, 1130, 130 en 330 uur, zo. vanaf 11.30 uur. AL. CORSO: .Bomalarm op de ss. Britannic", dag. 2.00 en 8.15 uur, aa. 2.00. 7.00 en 9.15 uur, 30. 2.00, 4.15, 7.00 en 9.15 uur. 14 Jaar DU MIDI: .Dokter ZJivago", dag. 8 00 uur. 14 jaar. Ktodermatinee: .De vrolijke pira ten von SchatefflaiwT, za., zo. en woe. 2.00 uur. AL. EURO: ,De kanonnen van Na/va- rone", dag. 1.46 en 7.45 uur, za., zo. en woe. 3.45 en 7.45 uur. 14 jaar. Kindermatinee: .Ali Baba 40 Nachtfilms CAMERA: „Blow-up", 1 zat. 24.00 uur. REX: „The slaughter", zat. 2330 uur. Kindermatinee Haagse bioscopen APOLLO: .Moord in de Oriënt Express", dag. 2.30 en 8.15 uur, 200. 5j00 en 830 uur. 14 jaar. APOLLO 2: „1001 nacht", dag 2.00, 7XX) en 9.45 uur, zo. 130, 4.00 7.00 en 9.15 uur. 18 Jaar. ASTA: „That's entertainment" dag. 2.00 en 8.00 uur. AL. BUOU: „EmmamueUe", dag. 2.00 7.30 en 930 uur. zo. ook 4.15 18 jaar. FLORA: .De fijne kneepjes van het sex-■leven", ma., dl., woe., do. en vr. 2.00, 7.00 en 9.15 uur. 18 Jaar. „Kelly's heroes", za. 2.00, 7.00 en 9 30 uur. zo. 2.00, 430, 7.00 en 9.30 uur. 14 Jaar. KRITERION.Rosemary's baby", dag. 3.00, 7.00 en 9.30 uur. 18 Jaar. METROPOLE„The man with the gelden gun", dag. 2.00 en 8.00 uur. 14 Jaar. ODEON: ,De duivel heeft veel vrienden", dag. 2.00, 6.45 en 9.15 uur. zo. 1.45, 4.15, 6.45 en 9.15 uur. 18 Jaar. „India, tussen Goden en Mensen", zo. morgen 11.30 uur. AL. OLYMPIA: .Dirty Harry", 2.00 en 8.00 uur. 18 Jaar. PASSAGE: „De eenarmige zwaardvechter", dag. 2.30, 7.00 en 930 uur, za. en zo. 130, 4.00, 7.00 en 9.30 uur. 18 jaar. REX: .Het zijn politieagenten FreeMe and the Bean", dag. 11.00, 1.30, 4.00, 7.00 en 930 uur. zo. van af 130 uur. 18 Jaar. ROYAL *70: „Het duivelsmasker van Tang", do. t/m zo. 2.15, 7.00 en 930 uur. ma. t/m woe. 2.15 en 8.00 uur. 18 Jaar. ROYAL: „Vlammen over Cyprus", do. tm zo. 2.15, 7.00 en 930 uur, ma/, t/m woe. 2.15 en 8.00 uur. 18 Jaar. STUDIO: Afijn nachten met Su san, Olga, Albert. Julie, Piet en Sandra", dag. 2.15. 7.15 en 9.30 uur. zo. 130, 4.00, 7.15 en 9.30 uur. 18 jaar. STUDIO 2000: ..2001. a space ödyssey". dag. 8.00 uur (di. beslo ten). 14 Jaar. Kimdermajtmee: .Het teken van Zorro", za. en wee. 2X)0 uur. AL. De UITKIJK: .Rebecca", dag. 230, 7.00 en 9.30 uur. 18 jaar. Frangois Truffaut. Dubbelspel Het echte dnaima speelt zich in de werkelijkheid af, die de pillen en kuren van de diva's, het vrijgevoch ten leven van de mannelijke sterren en de conflicten en romances tussen hen en hun omgeving meedogenloos blootlegt. In een meesterlijk dubbel spel mengt Truffaut zijn logboek van een film in wording met een paraa- lel-anibrige die misschien ontluiste rend ds voor een wereldje waar nog Steeds zo tegen opgekeken wordt, maar het dag- en nachtverschil wei onthutsend aantoont. De titel van de film is er op gebaseerd: ïln het tech nische filmjargon heet de filter voor een cameralens waarmee overdag nachtopnamen mogelijk worden ge maakt een .Amerikaanse nacht", omdat Hollywood deze methode lang geleden ontwikkelde. Een verrukkelijke film in en over een film, waarin Truffaut zijn zelf portret met rake lijnen schetst en tegieflijk zidh revancheert op allies en iedereen, die hem tijdens zijn loop baan hebben dwarsgezeten. Dus zo wel zijn „levende have" in de stu dio's. zijn tegenslagen hem door de wrede techniek toegebracht, en zijn vaak vergeefse worttehng met inspi ratie en materie, alls de „buiten wereld", de meelopers van het film- circus, de nimmer aflatende talent- scouts en natuurlijk ook de lastige persmuskieten. Maar ondanks alles zien we Truffaut binnenkort wel te rugkomen, met een film els start van een nieuw begin. een miljoen gulden aan Iedere week stelt LOIS twee jeans be schikbaar (pim. 50.— per stuk) voor de K.W.F.-puzzelaktie. De winnaars van deze LOIS jeans kunnen hun keuze maken uit vele modellen en kleuren die Saez-V» Bels' B.V. - Zwanen burg in zijn kollektie •heeft LOS ANGELES (AP) „Bet was een fascinerende belevenis", zegt Al fred Hitchcock over zijn recente hartoperatie. Hij zit er losjes en ont spannen bij en vertelt even gretig over zijn medische perikelen als over de plot van zijn nieuwste film. Twee weken geleden onderging werelds beroemdste thriler-regaS- eeur in het UCLA -centrum in Los Angeles een operatie waarbij hem een bart-gongmaker werd ingeplant. Hij is nu terug fin zijn ruime kan toor in het Universal-studie- complex Herinnering aan het voor Nederland zo glorieuze wereUdkampioenschap voetbal in München. Johan Neeskens scoort hier op schitterende wijze het eerste doelpunt tegen Brazilië. De ouderwetse cowboyfilm met die openhartige kaakslagen en fors weg- zwiepende saloondeuren lijkt voorgoed van het toneel te zijn verdwenen. Daarvoor in de plaats (maar hoe lang) is nu het Kimg Fu vechten gekomen. Een soort knokken met een reine achtergrondgedachte. „Kung Fu slavinnen" is het verhaal van een vijftal westerse deernen die in de macht raken van een gefortuneerde Chinese bendeleider. Hij poogt hen voor een respectabele som te verko pen. Maar er is hulp voor de dames in de onmiddellijke nabijheid: het kamermeisje blijkt een Kung Fu veohtöter. Zij en haar broer haten de bendeleider en wijden de meisjes in het geheim in het Kung Fu in. Op de veiling brengt het vijftal een niet onaardig sommetje op, maar de meisjes zijn inmaddiels zo sterk ge worden, dat zij gemakkelijk met hun eigenaars afrekenen. Daarmee zijn we er nog niét, want de bendeleider kamt met een ontstemd humeur te rug om de meisjes te pakken. en werkt aan de script van zijn nieu we film, waarvan de opnamen in maart zullen beginnen. „Ik was er na een dag al wear bo ven op", zegt Hitchcock over de ope ratie. Zijn nieuwe film heeft nog geen titel, maar dat maaJkt volgens hem niéts uit. „De titel is pas belangrijk als de film geschoten is, niet voor of tijdens", zegt de oude rot. Over zijn nieuwste wil de „marter of suspense" alleen kwijt dat het een Hitchcock wordt zander bruut gewelde Hitchcock verwerkte in zijn films vaak episodes of gebeurtenissen uit zijn privé-leven. Het is niet onmo gelijk dat zijn hartoperatie direct of zijdelings in het materiaal van zijn nieuwste produkt wordt verwerkt. Op basis van het feit dat hij zijn pace maker waar ook ter wereld telefo nisch door het UCLA-centrum kan laten controleren heeft hij al een fantasietje klaar: „Stel je voor. Ik bevfind me in het hartje van Afrika en wordt door een stel wilden in de kookpot geduwd. Net voor ze het vuur onder me aan steken zeg ik .Sorry, een ogenblik kimt u me even de telefoon aan reiken?" „Ik draai het nummer van UCLA en leg de hoorn tegen mijn hart streek. Dan zeg ik tegen de mensen eters. „Het is voor elkaar, u kimt san taf eT.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 17