'Ik weet hoe de mensen
over me
denken'
Jazz-trio treedt op in Alphen
vandaag
tgegeljcht
I ...en gisteren
TVmorgen\
Brigitte Bardot wil haar memoires gaan schrijven
Ria Valk blijft de lollige meid
Vanavond
1BM (S)
WOENSDAG 12 FEBRUARI 1975
PARIJS Brigitte Bardot, het
voormalige Franse filmidool, heeft
meegedeeld dat zij haar memoires
gaat schrijven. In een vraaggesprek
met het Franse blad "Le Figaro"
verklaarde zy"Ik leef een ongewoon
leven, waarover men zoveel domme
dingen geschreven heefit dat ik het
graag ook eens op mijn eigen ma
nier zou willen vertellen."
De ster, die vorig jaar augustus
40 jaar werd, vertelde dat zij nog
niet aan haar autobiografie begon
nen is. Zij is niet van plan er iemand
voor in dienst te nemen, zodat het
nog wel enige tijd kan duren.
De eigenzinnige filmactrice "Ik
zou nooit met Brigitte Bardot ge
trouwd willen zijn" verklaarde
graag voor de televisie te willen
werken, maar dan niet als actrice
maar om de aandacht te vestigen
op "vergeten groepen", zoals bejaar
den .zieken, gevangenen en geestes
zieken. Zy heeft al veel gedaan op
het gebied van de dierenbescherming.
Voor de naar haar mening vaak
geforceerde pogingen voor de gelijk
gerechtigdheid van de vrouw voelt
zij niet veel. "De vrouw is in de
eerste plaats er voor geschapen te
zorgen voor een aangenaam tehuis
voor de man." Ook over de voorge
nomen wijziging in de echtschei
dingswetgeving in Frankrijk heeft zij
haar eigen oordeel: "Goed, maar men
kan beter eerst nadenken voordat
men trouwt. Na drie mislukte hu
welijken kan ik hierover wel meepra
ten."
1
Ria Valk is een schatje. Het klinkt weinig objectief, maar
het is de enig mogelijke conclusie na een wat rommelig inter
view tijdens de generale repetitie van TROS-hitparade „Op
losse groeven".
Door
Paul van Beckum
Ria Valk is
j de vertolkster van de geinige
I meedeiner, de dijenkletser, het
hallekidee-lied. Ria Valk trapt lol
op het podium, brengt de mensen
aan het lachen en draaft om die
reden door de vaderlandse showbu
siness als de „ge^kke meid".
Wij zouden haar onrecht doen om
het daarbij te laten. Ria Valk is
niet dom, zij heeft zeker meer
kwaliteiten, als er maar iemand
bereid was dat te zien en er iets
I mee te doen. Onder een vakbewame
regisseur zou zij bijvoorbeeld
geschikt zijn voor een rol iiv een
musical. Ria wil dat zelf ook wel,
maar de kans dat het ooit gebeurt
is uiterst klein. Musicals worden er
in Nederland vanwege de hoge
kosten weinig meer gemaakt.
Bovendien heeft zij zichzelf zo het
etiket opgeplakt van oppervlakkige
lolbroekerij dat haar nauwelijks
grotere artistieke kwaliteiten worden
toegekend.
En als Je in Nederland eenmaal een
ADVERTENTIE
bepaald imago hebt komt je er
moasiyk meer van aJ. Ria Valk is
populair onder de artiesten.
Niemand heeft een hekel aan haar.
Niet alle omhelzingen in de
showbusiness dragen de elementen
in zich van warme vriendschap,
maar de bejegeningen aan het adres
van Ria zijn oprecht gemeend.
Veflan komen Ria Valk feliciteren
met haar eensite plaats. Oe topper
„De liefde van d-e man" is van de
vyf ui'bverikiorein hits als de best ver
kochte uiiit deb us gekomen. Ria is
niet ongevoelig voor dit succes. Zij
straalt want het betekent dat het
Nederflanilse volk haar op handen
draagt.
In haar groentejurk, zoals zijzelf de
van levensmiddelen overladen japon
noemt, reist zij avond aan avond
het hele land door, met nimmer
aflatende geestdrift getuigend over
de worstjes op haar borstjes, de
preitjes op haar dijtjes en de bietjes
op haar knietjes, waarop het publiek
inmiddels meer erotisch getinte
variaties heeft gevonden. Dat was
kennelijk ook de bedoeling toen de
oorspronkelijke tekst van Marijke
Philips werd aangepast.
Ria: „Ik weet hoe de
mij denken. Ik doe niet meer waar
ik vijftien jaar geleden mee begon.
Het meisje met de gitaar. Maar ik
breng wel stampers waar de mensen
om lachen. Ik zoek het in typetjes
waar je wat mee kunt doen. Ik heb
nu eenmaal een komisch talent
meegekregen en daar kan ik nog
best twintig, dertig Jaar mee door
gaan. Dat betekent overigens niet
dat ik thuis ook altijd zo lollig ben".
Waaneer is dflt gek doem begonnen
en
„Ik werd altijd lelijk gevonden door
de mensen. Ik dacht ook dat ik
lelijk was. Ik ging dus die lelijkheid
gebruiken op het toneel".
Hoe kom je aan de liedjes? „De
ideeen draag ik zelf aan, Peter
Koelewijn schrijft de teksten
meestal, ik heb zelf ook veel liedjes
geschreven. Ernstige liedjes."
Waarover?
„Over de liefde natuurlijk, over
weggaan en zo". Zou je ernatiige
liedjes kunnen zingen?" „Ik heb het
gedaan in de Rob de Nijsshow.
Maar de mensen lachen zich dood.
Ze denken, direct gebeurt er iets
geks of ze denken dat ik in het hele
lied gek doe." „Heb je altijd succes?"
„Meestal wel. Toch moet Je het
iedere keer weer bevechten. Als ik
twee, drie keer per avond optreed
dan kan het gebeuren dat ik tijdens
het eerste optreden de hele zaal
meekrijg. Dan denk je: op naar de
volgende schnabbel, daar gaan we
het opnieuw maken. Dan blijkt dat
je het publiek ineens niet meekrijgt.
Dan moet Je vechten".
Ria Valk spreekt over haar twijfels,
over de grotere eisen die zij aan het
vak stelt.
zeggen dan dat ik
ineens lastig ben geworden. Dat is
niet waar, maar wel kritischer. Ik
heb een goed trio nodig, dat mij
uitstekend bcgeleétft".
Inzinkingen? „Hefo ik gehad, twee
Jaar geleden. Ik zag het niet meer
zitten. Altijd een gek wijf te spelen.
Avond aan avond de zalen inroepen:
„Moeder, wat ben ik bang." Nu houd
ik alle zondagen vrij. Lekker aan de
plas met mijn man en dochter
Monique van negen jaar. Ik moet
altijd wel mensen om mij heen
hebben. Zonder mensen kan ik niet
leven. Als ze er niet zijn schrijf ik
droevige liedjes, weet je wel? Ik
vind het zalig om bij de teevee te
zitten met een fles wijn en Franse
kaas, lekker onderuit of Monopoly
spelend".
RARE MOEDER
Hoe vindt je düdhitier dat vak?
„O, die is erg standvastig. Ik n
haar vaak mee. Ze vindt het leuk.
haar zeggen: „jij hebt een rare
moeder, maar daar trekt ze zich
niets van aan." „Ga Je zelf ook naar
theater?" „Ik ben naar Slippers
geweest. Ik wil ook wel eens lachen".
We praten over het succes van haar
laatste hit. Maandenlang is er een
hard gevecht geleverd, want Ria
Valk was er van onvertuigd dat ze
met de groentejurk groot succes zou
hebben. „Pas de laatste tijd zijn ze
me daarin gaan begeleiden door het
maken van posters en gerichte
publiciteit. Dat is het in Nederland,
Je hebt geen mensen om je heen die
je steunen, coachen, risico's durven
nemen met geld. Joop van der Ende
is eigenlijk de enige. Die durft nu
rond te trekken met de revue
waarin Andre van Duyn zit en
Frans van Dusschoten."
Wel eeme in heit buitenland gewerkt?
„In Duitsland. Maar ik maakte een
fout door de hele familie mee te
nemen. Die Duitsers vonden het niet
leuk dat ik m'n vader en moeder bij
me had. „Ach die Valk", zeiden ze.
„die kommt mit der ganze Familie."
„Krijg je veel teksten toegestuurd?"
„Jawel, maar allemaal in de trant
van „pak me hïer en pak me daar.
Het nog mindere genre dus". Wie op
„Losse groeven" komt verdient geld.
Niet via het programma zelf, want
dat levert nauwelijks iets op.
Honderd gulden en de reiskosten.
De makers zeggen: „Het is een
plugprogramma." Ria Valk: „Steeds
Hilversum zeggen
1
(1)
Marietje, Hydra
2
(4)
Sambaballensamba, André
van Duin
3
(7)
100 Years, Joye Dyser
4
(2)
Voulez-vous coucher avec
moi ce soir, La belle.
5
(16)
Rosamunde, Dennie Chris
tian
6
(6)
Shout, The Tramps
7
(11)
Sugar candy kisses, Mac and
Katie Kissoon
8
(8)
Never can say goodbye,
Gloria Gaynor
9
(22)
Sailor, Sailor
10
(3)
I can help, Billy Swan
11
(5)
De lfefde van een man, Ria
Valk
12
(25)
Down down, Status Quo
13
(17)
Cheri Babe, Hot Chocolate
14
(9)
Zak es lekker door, FC Den
Bosch
15
(18)
Dancin' fool, Guess Who
16
(10)
Boogie woogie women, Li vin'
Blues
17
(13)
Lou d'r legt een lyster in de
la, Adèle Bloemendaal
18
(23)
Do it, B. T. Express
19
(12)
Malle Babbe, Rob de Nys
20
(26)
Magic, Pilot
21
Listen tot the music,
Doobie Brothers
22
(28)
Pappa Peppone, Classics
23
(15)
My Boy, Elvis Presley
24
(20)
Hé Monique, Frans en Mo
nique
25
(19)
I'm down, The Hollies
26
(14)
Kïller queen, Queen
27
Purely by coincidence,
Sweet Sonseation
28
(24)
Get Dancin'. Disco Tex and
his Sex o Lettes
29
Let the bouzoukis play.
Andre Moss
30
(29)
Vaders Fanfare, Johnny en
RADIOPROGRAMMA'S
WOENSDAG 12 FEBRUARI
Hilversum 1
18.00 (8) Marinlerskapel der Ko
ninklijke Marine. 18.30 Nieuws. 18.41
Kunst- en vliegwerk: Informatie over
Met uw instemming
lied i
(8) Populaire klassieken
21.15 Uit de pers. 21.30 (S)
kinderen die tegen dat iets een plugprogramma i:
Tété MontoliuAlbert Heath en Niels Pedersen
sftacfa
ALPHEN AAN DEN RIJN In
het intieme amfi-theatertje van De
Bron in de Alphense nieuwbouwwijk
Ridderveld treedt as. zaterdagavond
een befaamd Jazz-trio op. De Spaan
se pianist Tété Montoliu werkt voor
een kortstondige Nederlandse tour
nee weer samen met drummer Al-
bert ("Tootie") Heath en bassist
Niels Henning 0rsted Pedersen. Het
concert in Alphen is het enige in
Zuid-Holland, gedurende he»t één
week durende bezoek aan ons land.
Het is niet de eerste maal dat bo
venstaand drietal als één formatie
opkomt. In '63 gaf dit trio ook al
concerten. Een ander resultaat van
deze samenwerking valt te beluiste
ren op een in Denemarken opgeno
men elpee: "Catalonian Fire".
De blinde Tété vertelde tijdens een
persconferentie in Alphen dat zijn
jazz-carrière op 12-jarige leeftijd een
aanvang nam, Toen raakte hij op
die leeftijd al leerling op het conser
vatorium in de ban van Charley
Parker. Later speelde hij o.a. met
Don Byas, Ben Webster, Lionel
Hampton.
Behalve dat er volgende week tv-
opnamen (TROS' Music-all-in) van
dit trio worden gemaakt, zal er ook
een elpee in Nederland worden op
genomen van Tété Montoliu solo, met
Rogier van Otterloo.
Bij het gesprek in Alphen was ook
aanwezig drummer Albert Heath eens
slagwerker by Miles Davis. Albert
over dit laatste: "dat is overigens
geen garantie voor Je verdere muzi
kale toekomst. Natuurlijk scheelt
het, als Je bij Miles hebt gespeeld.
L N<U.
(gr.), met
8.00 Nieuws
NEDERLAND I
17.10 Bibelebons (AVRO)
18.15 Duitse les. les 0 (TELEAC)
18.45 Paulus de boskabouter (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Jouw beurt (IKOR)
19.30 Kenmerk, informatie over kerk en samenleving iIKOB-
KRO/RKK)
20.00 Journaal (NOS)
20.21 Wereld op wielen op de RAI '75 (AVRO)
21.00 De verlossing, tv-serie (slot)
22.25 Televizier Magazine (AVRO)
22.40 Mar jol Flore, showprogramma (AVRO)
23.10 Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.45 Paulus de boskabouter (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Van gewest tot gewest (NOS)
19.50 Groesbeekse Tehuizen (SOCUTERA)
20 00 Journaal (NOS)
20.20 Anti Revolutionaire Partij (POLITIEKE PARTIJEN)
20.30 Trekking Staatsloterij (NOS)
20.35 Warmte, tv-füm (NOS)
21.25 Werkwinkel (NOS)
2J.50 Panoramiek (NOS)
22.05 Studio Sport (NOS)
22.30 Den Haag vandaag (NOS)
22.45 Journaal (NOS)
Marjol Flore deed bij haar debuut alle critici naar de pen
grijpen om in lovende bewoordingen haar grote talent te
prijzen. Dat Marjol begaafd is kunt u vanavond (22.40 uur,
Nederland I) zelf constateren via de AVRO-televisie. Voor
dit optreden deed ze een keuze uit haar eerste one-woman
(theater)-show van twee jaar geleden en uit haar huidige
repertoire. Ze wordt muzikaal bijgestaan door het trio Nico
van der Linden jr (piano), René Mesritz (gitaar) en Robert
Meinema (drums). Marjol Flore zingt haar liedjes zowel in
het Nederlands ('De oude wolf'), in het Engels ('Les blouses
blanchesen in het Frans ('Mister Segal').
20.00 (S) Cloee-up: licht muziekpro
gramma. 21.1f |n
Specialiteiten
woensdagavondmagaelne. 23.55-24.00
Nieuws.
Hilversum H
18.00 Nieuws. 18.11 Dingen
i bekende violist 18.55 (S)
Brassband Magazine. NOS: 19.40
Openbaar Kunstbezoek. 19.50 Den Haag
vandaag. 20.00 Nieuws. 20.05 (S)
Woensdagavond Muziekmagaeine. 28.10
Posrtliudium: klassiek muziekprogram
ma. 23 55-24.00 Nieuws.
Hilversum UI
NOS: 18.0C Joost mag niet eten.
19.02 Drie loopt achter, met om 19,30
Paordékoersen. 20.02 Woensdagavond-
show: spoilt en aiktualltelten. 0.02 (S)
Metro's Midnight Music met diverse
solisten. 1.02 Take it easy. 2.08 De
Meurders Methode. TROS: 6.08-7.00
Drie op Je boterham.
DONDERDAG 13 FEBRUARI
Hilversum 1
NCRV:'7.00 Nieuws 7.08 Het levende
woord. 7.08 (S) Preludium: klassieke
muziek. 7.30 Nieuws. 7.41 (8) Hier en
Nu. 7.55 (S) Aangestipt: programma,
overzicht. 8.00 (S) Te Deum Lauda-
m&tie over gezin en samenleving. 9.45
(8) Onder de hoogtezon: programma
voor de zieken. 10.30 Nieuws. 1023 (S)
Orkeetpalet: klassieke werken. 12.00
i Mono en S) Bel Canto. 12-26 Mede
delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Nieuws. 12.41 (S) Hier en Nu. 12.56
(S) Mddagpauzedienst13.15 (S) Lich
te koorzang. 13.30 (S) Globaal: mu
ziek, reportages en meningen. (16.30
Nieuws). 17.30 Nieuws. 17.38 (6) Hier
Hilversum H
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend
gymnastiek. 7.20 (8) Dag met
ar®
zuidier
ren. 9.36 Waterstanden. AVRO: 9.40
Schoolradio. 10.00 (S) Kleutertje luis
ter. 10.10 Arbeidsvitaminen: populair
verzoekplatenprogramma
een. met om 11.55 Beursberichten. 13.30
Zelfstandig zijn en blijven, praatje.
12.35 (S) Wekelijkse sportrevue. 13.00
Nieuws. 13.11 Radiojournaal. 13.21 (S)
Alert! op het vlak van muz. en maat
schappij. 13.50 (S) Tenor, luit: oude
Franse liederen. 14.10 (S) In de we
tenschap: datnieuws uit de we-
redd der wetenschappen. 14.30 (S) De
Kopermijn, hoorspel. 15.05 (6) Aspec
ten kunstrubriek. 16.00 Nieuws. 16.03
Radiojournaal. 16.05 (S) Kindermaga
zine. 17.00 (S) Mobiel: een beweeglijk
programma voor beweeglijke mensen.
17.56 Mededelingen.
Hilversum III
Ieder heel uur nieuws.
TROS: 7.02 Drie op jé boterham.
9.08 Pep op drie. 11.03 Drie draait
op verzoek. 12.08 Drie draait tussen
de middag: Boter, Klaas en Prijzen.
14.03 Pop-Kontakt: de Hugo van Gel-
Een probleem waar je als tv-criticus
wel eens tegenaan hikt, zijn de giro-
en telefoonnummers die je tussen
zeven en elf uur via twee zenders
opzamelt. Moet je ze doorgeven aan
de lezers (die ook kijkers zijn) of
niet? Ze hebben ze tenslotte zelf ook
kunnen zien. Maar dat geldt
natuurlijk ook voor de programma's
waar je over schrijft, zult u zeggen.
Inderdaad, maar over die program
ma's geef ik een (liefst gefundeerd)
oordeel: ik vind ze mooi of ik vind
ze lelijk. Die neiging om een
waarde-oordeel over een gironum
mer te geven (gisteren werd mijn
oog aangenaam getroffen door een
van de fraaiste gironummers van de
laatste tijd, te weten giro 39483,
zoals u weet het getal dat je krijgt
als je 123 met 321 vermenigvuldigt)
bekruipt me zelden, maar ik voel
wel dikwijls de aandrang om een
gironummer of postbusnummer te
vermelden!. Men wekt via een
reportage de belangstelling van het
publiek voor een bepaald probleem
over bepaalde organisaties op, die
gekweekte interesse kan dan via zo n
gironummer of adres of telefoon
nummer worden bevredigd, maar
het gebeurt herhaaldelijk dat zo'n
getal, met of zonder het adres, lang
genoeg op het scherm blijft om het
te kunnen lezen, maar niet lang
genoeg om de kijkers de gelegenheid
te geven op te staan, en pen en
papier te pakken, en het dan nog
eens op te schrijven.
Gisteren speelde dat probleem,
voorzover ik het heb bijgehouden,
maar een keer: door storting van 6
gulden op giro 2941638 ten name
van Bob Driessen kun je een
grammofoonplaat van „de Volhar
ding" bestellen. Dit orkest moet
beschouwd worden als een rriuzi-
kaal-politiek experiment. Hoofddoel
is om het publiek te bereiken. Niet
de traditionele concertganger of de
culturele elite, maar de gewone man
op straat.
Pieter Verhoeff liet ons zien aan
welke innerlijke worstelingen de elf
apostelen van de muziek voor de
gewone man onderhevig zijn. Ik kan
me dat ook wel voorstellen als je
terug grijpt op Eisler en Weill, in
een tijd dat het toch meer dan
duidelijk is dat „de gewone man" het
meest van carnavalsliedjes houdt, of
anders wel van operette en opera.
En als ik nou echt aan muziek denk
die het volk raakt, en die het volk
wd Zingen (muziek voor het volk
moet gezongen kunnen worden, ik
hoorde alleen maar orkestmuziek),
dan denk ik aan Mikis Theodorakis,
en niet aan Kurt Weill. Want Weill
maakte samen met Brecht een
prachtige film, „Die Dreigroscheno-
per", die wel Gefundenes Fressen is
voor de filmliga's en De Uitkijk,
maar niet voor Tuschinski of Royal,
- om me even te beperken tot de
Amsterdamse bioscopen.
Tot mijn verbazing bleek de tekst,
die ik al luisterende met steeds
groter zekerheid aan een dominee
daöhtt oe moeten toeechiryvem, van
Jan Blokker te zijn. Geen cliche
over de kleine elite die het
Concertgebouw bevolkt werd ons
bespaard, en terwijl die kleine elite
er voor zorgt dat de Beethoven-con
certen en wat dies meer zij altijd
uitverkocht zijn, zagen we nu de
half lege zaaltjes waarvoor De
Volharding musiceerde, zonder dat
je de grote blijdschap of de
vastberaden strijdvaardigheid van
de gezichten kon afscheppen.
Dat is geen kritiek op „De
Volharding". Het zijn zonder twijfel
goede musici, die iets anders
proberen, al grijpt dat dan terug op
muziek van een halve eeuw geleden.
Mijn kritiek geldt de vijf kwartier
durende film over, waaruit je
absoluut niet te weten kwam of die
gewone man op straat nu eigenlijk
gediend is van dit soort muziek, en
of de muziek die gespeeld werd wel
aansluiting vindt bij het publiek dat
men wil bereiken.
NICO SCHEEPMAKER
programma: NDR: 9.30-10.00 (K) Se-
18.00 (K) Aus erster Hand.
18.30 (K) Aktualiteiten. 18.46 (K)
Zandmannetje. 18.55 (K) Nordschau
Magazine. 19.26 (K) In allerletzter
mmte, tv-spel. 19.59 (Z W) Program-
maoverziclit. WDR: 820-11.45 (K)
School televisie. (9.30-10.00 (K) Se-
samstrasse). 18.06 (K) Michel aus
Lonneberga. tv-serie. 18.40 (K) Ak-
tualiteiten. 1920 (K) Sle baiuten ein
Abbild des Himmels, tv-füm. 19.35 (K)
Kranen liegen lm Staub. tv-füm).
20.00 (K) Journaal en weerbericht.
20.16 (K) Europa ln vergelijk, repor
tage. 21.00 (K) Sonderdezeraat K 1,
tv-spel. 22.05 (K) Talk-show. 23.05-
Dultsland II
rade. 16.03 De Hltmeeetera: de Neder- derprogramma. 17.40 (K)
Het geeft Je een grotere muzikale die bedrijven door maakt hij graag Een jazz-avondje van formaat dus.
reikwijdte. Maar velen die met Miles ruimte voor een revival met zijn Kaarten kosten f 7 (CJP-prys f5).
heben samen gespeeld, lijden nu vriend Tété Montoliu, en met Pe- Voorbestellen raadzaam gezien de
honger in New York." dersen die omdat Tété dat prefe- beperkte ruimte in De Bron kan
Albert Heath in nu bezig met de reert in Alphen de akoestische bij bureau culturele zaken in Al-
vorming van een eigen groep. Tussen bas zal hanteren. phen.
derenshow met de Nederlandse tl]
rade. 16.08 D«
landse top-40.
DUITSE TV
17.00 (K) Journaal. 17.10
WOENSDAG 12 FEBRUARI
Duitsland I
17.56-18.00 (K) Journaal. (Regionaal
muziek. 18.20 (K) lm Auftraa von
Madame, tv-serie. 18.55 (K) Herakles
verhalen. 19X10 (K) Journaal. 1930
(K) Gevarieerd programma over die
ren. 20.15 (K) Informaties en menin
gen uit het economische leven. 21.00
(K) Journaal. 21.15 (K) Kuituurmaga
zine 22.00(K) Josef Lang k.uJc. Scherf
richter, tv-spel. 23 05 (K) Journaal.
televisie. TELEAC: 18.15 (K) Flexi
bele school les 1. NOS: 18 45 (K)
Paulus de Boskabouter. 18.55 (K) Jour
naai. TROS: 19.05 (K) Levende wil
dernis. natuurserie. 1935 (K) Even bij
rijders.' PNOS: 20.00 (K) Journaal.
TROS: 20.1 (K) Tatort, politieserie.
21.40 (K) TV-Prlvé: interview. 22.40
(K) Het Heilig Vuur: kunstkroniek.
NOS: 23.00-23.05 (K) Jburnaal.
Nederland n
NOS: 18.45 (K Paulus de Boska
bouter. 18.56 (K) Journaail. VARA:
NOS: 20.00 (K) Journaal.
Ria Valk: „Als ik ernstig ben lachen de mensen zich dood"