Manila: grote tegenstelling arm-rijk KERKDIENSTEN astenproject 75 in Dekenaat Leiden ZATERDAG 8 FEBRUARI 1975 De Nederlandse Vastenaktie stelt leder jaar een lijst samen van pro- Jekten in ontwikkelingslanden, waaruit de plaatselijke comité'sdan een keuze kunnen doen. De werk groep voor missie- en ontwikkelings samenwerking in het dekenaat Lei den heeft dit jaar een opmerkelijk projekt gekozen. Het is een projekt in Manila, de hoofdstad van de Fi lippijnen, een rijk van 7000 eilanden in Z. Oost Azië. Het is een oecume nisch projekt, dat een speciale aan beveling heeft van de ACPO (The Asian Comittee for People Organiza tion). Dit comité, waarvan 3 protes tanten en 3 katholieken de leiding hebben, heeft als doel het stimule ren van de bewustwording en be vrijding van de volksmassa's in de miljoenensteden van Azië, zoals Se oel Manila, Singapore en Djakarta. Sinds een jaar of vijf vindt er zo'n bewustwordings- en bevrijdingspro ces plaats in Tondo, een wijk van Manila, en het is voor Tondo dat het dekenaat Leiden zich dit Jaar wil inzetten. Eerst enige achter grond informatie. De Filippijnen telt Ongeveer 40 miljoen inwoners. Het land is overwegend katholiek. De bevolking neemt elk Jaar met onge veer 3.5% toe. Tot 1972 werd het land democratisch geregeerd, maar Armoede De hoofdstad Manila is een stad met de grootst mogelijke tegenstel lingen tussen arm en rijk. Men vindt er schitterende villa's, volle dig air-conditioned, met grote privé zwembaden, naast krotjes bestaan de uit één kamer en gemaakt van alle mogelijke afvalprodukten. In deze krotten wonen gewoonlijk de mensen die korter of langer geleden de nog grotere armoede van het plat te land geruild hebben voor de ar moede van de grote stad. Met honderdduizenden zijn ze ge komen, vooral na de Tweede Wereld oorlog. De krotten werden gebouwd op niet gebruikte stukken land, die gewoonlijk van de regering waren. Tondo is één van die wijken die over wegend bestaan uit die krotten. Er wonen ongeveer 80.000 mensen. Er zijn nauwelijks straten van beteke nis. Stromend water in de huisjes is er niet. Men moet zich behelpen met water dat hier en daar uit kranen langs de wegen komt. In de droge tijd is de druk soms zo laag. dat er alleen 's nachts water te tappen is. Tussen de huisjes is het modderig, met als gevolg dat er veel muskie een miljoen gulden aan prijzen Wat ïs'n hoofdprijs van £50000,-? Een reis om de wereld. Een half huis.Twee of meer droomauto's wellicht Een boot van jezelf alleen. Of: een heel gaaf appeltje voor de dorst Deze hoofdprijs van f 50.000,- voor de Nationale Puzzelaktie tb.v. het Koningin Wilhelmina Fonds, wordt in kontanten beschikbaar gesteld door n O verzekeringen ten zijn. Via paaltjes en planken kan men droogvoets van hdt ene huisje naar het andere komen. Toch is de situatie in Tondo niet langer uitzichtloos. Sinds 5 jaar is er een verandering opgetreden. Op initiatief van Herbert White, een protestantse geestelijke, heeft men in Tondo de theorieën van de Ame rikaanse sociollog Alinsky toegepast. Het resultaat verbaast iedereen. Toen de bisschoppen van Z. Oost Azië onlangs vengaderden in Manila, kwam men speciaal naar Tondo om zich op de hoogte te stellen van de veranderingen. Bewustwording Wat heeft men gedaan? Herbert White en de zijnen zijn er in ge slaagd de mensen bewust te maken van hun toestand. De mensen heb ben geleerd, dat ze niet passief moe ten afwachten op wat anderen voor hen doen, maar dat ze zelf het ini tiatief moeten nemen als er dingen vernaderd moeten worden. Daarnaast heeft men geleerd dat men alleen wat bereikt als men zich verenigt. Er is een grote organisatie opge richt, die de naam ZOTO draagt (Zone One Tondo). Onder deze or ganisatie vallen zeventig werkgroepen die zich verantwoordelijk weten voor een bepaald aspect van het welzijn in Tondo. De algehele leiding be rust bij mevrouw Herera. De werk groepen bestaan overwegend uit vrij willigers. Daarnaast zijn er 25 be taalde beroepskrachten, die uitslui tend bezig zijn met ZOTO. Met welke problemen houden de werkgroepen zich bezig? Het zou te ver voeren ze alle te noemen, maar de voornaams ten zijn: de kwestie van het eigendom van het land waar op men woont, de veiligheid, de ge zondheid, het onderwijs, de water voorziening, de godsdienst. Vroeger bijvoorbeeld was Tondo één van de onveiligste wijken van Manila. Er werd bloedig gevochten tussen aller lei Jeugdbendes, die bepaalde stuk ken van Tondo terroriseerden. Thans is het rustig in deze wijk. Vroeger slaagde men er niet in al degenen die aan T.B.C. leden regelmatig te laten doorlichten. Thans zorgt de werkgroep er voor dat dit wel ge beurt. Rechten Een heel apart probleem is de vraag, wie nu eigenlijk de eerste rechten heeft op het grondgebied van Tondo. Er bestaat namelijk een wet, dde bepaalt dat mensen die meer dan tien Jaar op een 6tuk land gewoond hebben zonder dat de eigenaar tussenbeide gekomen is, de eerste rechten kunnen doen gel den op deze grond. Tot voor kort was deze wet voor de armsten een dode letter. Het is herhaaldelijk voorgekomen dat mensen uit krotten- buurten zonder vorm van proces door militairen verwijderd werden en overgebracht werden naar plaat sen ver weg van Manila, waar prak tisch niets voorbereid was, en waar nauwelijks verbindingen met Mani la bestonden. Het gevolg was dat de mannen him baan kwijt waren, de vrouwen hun washuizen, en de kinderen vaak niet meer naar school konden. Dankzij ZOTO bomt het thans niet meer zover in Tondo. Men heeft advocaten in dienst genomen, maar het voornaamste is, dat men als een heid handelt. Als één lid bedreigd wordt met verjaging dan voelt de hele groep zich bedreigd. Tondo ligt aan de baai van Mani la. en de regering wil de havens uitbreiden en nieuwe industrieter reinen aanleggen. Te zijner tijd wil men wel vertrekken, maar alleen als er goede andere mogelijkheden van huisvesting geboden worden. De ver- deel-en-heers-stragedie van vroeger gaat thans in Tondo niet meer op. 't Merkwaardige is dat de regertng- Maroos. die de hele oppositie tot zwijgen bracht, terdege rekening houdt met de wensen van ZOTO. Zo heeft zich langzamerhand een an'dere mentaliteit ontwikkeld. Toen er van bovenaf (regering/kerken) maatregelen getroffen werden wat er in Tondo wel of niet moest gebeu ren, liepen deze maatregelen dood. Thans ligt de verantwoordelijkheid bij de bevolking zelf en nu blijken een heleboel dingen wel te kunnen. Passietijd Volgende week begint de passie- tijd. In velen protestantse kerken zal as. zondag reeds de prediking, waarin het lijden van de Here Jezus centraal staat, te beluiste ren zijn. Want vaak worden er niet minder dan zeven zondagen van het kerkelijk jaar gewijd aan het lijden en sterven van de Heer der gemeente. De kerk is in dit opzicht navolgster van de bijbel. Want hot is in de ver schillende evangeliebeschrijvingen zo. dat niet minder dan de helft In beslag genomen wordt door de beschrijving van de laatste week van het aardse leven van Jezus. Het evangelie naar de beschrij ving van Johannes heeft er zelfs meer dan de helft voor ingeruimd. Dit feit wijst er wel op, dat voor de evangelieschrijvers deze perio de van Jezus' leven wel heel be langrijk is geweest. Het is dan ook wel terecht, dat iemand ge zegd heeft, dat als de prediking van kerk tot middelpunt heeft de persoon en het werk van de Here Jezus de verkondiging van zijn lijden en sterven het midden van dit midden is. Ik geloof, dat de kerk pas werkelijk trouw aan haar opdracht is al ze een pre diking laat horen, die als middel punt heeft Jezus Christus, die, zo als dan wel gezegd wordt chrls- tocentrisch is. En als we dan naar het evangelie luisteren, moe ten we zeggen, dat het midden van dit centrum is de laatste le vensdagen op aarde van Jezus. Waarom staat het zo? Is de re den daarvan, dat dit zo aan spreekt, vaak ook zo diep ont roert? Maakt het niet ons men selijk medelijden gaande, wan neer we Hem zien als gruwelijk slachtoffer van de haat der Jo den? Het mag meespelen het een zowel als het ander, maar de diep ste reden is het niet. De diepste reden is. dat het in dat alles gaat om de verzoening tussen God en ons. Verzoening. Wat geeft dit woord een hoogheerlijke werkelijkheid weer reeds in het menselijk le ven. Want verzoening veronder stelt. dat er vijandschap was tus sen twee mensen. Er zat wat tus sen hen. Ze konden elkaar niet uitstaan. Ze stonden tegenover elkaar. Ze wensten elkaar nu niet bepaald het beste. Zo kan het zijn tussen twee mensen, tus sen een man en vrouw in het huweiljk, tussen families, tussen volkeren. Maar hoe niet te zeg gen weldadig is het, als daar het verrassende gebeurt, dat ze naar elkaar toegaan en elkaar de hand ter verzoening reiken. Elkaar ver geven, uitwissen, wat hen geschei den hield. En dat nu is gebeurd tussen God en ons, God en de wereld. Daar gaat het over in de passie- tijd. Dat is de zin en het doel van Jezus' komst op aarde, van zijn leven en inzonderheid van zijn lijden en sterven. Verzoenen, de taal waarin het Nieuwe testament geschreven is, gebruikt er een woord voor. dat letterlijk betekent ruilen .Zie. dat is de zin van Jezus' leven, lijden en sterven. Hij ruilt met ons. We kunnen ook zeggen, dat Hij gaat staan op de plaats waar wij ons bevinden. Verzoenen is plaatsbekleding. Een van de groot ste theologen, die de hervormde kerk heeft voortgebracht. Dr. O. Noordmans, zegt ergens: "Het eerste en grootste wat in de pre diking over Jezus' lijden naar voren moet komen, is de plaats bekleding. Een lijdensprediking, die haar niet in het middelpunt plaatst, is zonder geheimenis en kracht". Ik geloof, dat deze grote theoloog gelijk heeft. Dit is het geheim van Jezus' leven, lijden en ster ven, dat Hij in onze plaats is gaan staan. Hij heeft ons leven geleefd, maar Hij heeft het ge daan geheel en al in overstem ming met Gods wil. En toch heeft Hij ondergaan in zijn lij den en sterven het lot van de zondaar. Ja, HIJ werd de zon daar bij uitnemendheid, alles wat de zondaar verdiend heeft voor een heilig God, Jezus maakte het door tot in de godverlatenheid. En dat nu is ons eeuwig heil. Want nu is er de goddelijke re kenkunde. Jezus werd het onze toegerekend en wij krijgen het zijne toegerekend. Voor Hem de dood, onze dood. Voor ons het leven tot in eeuwigheid, dat Hij dwars door.de dood ontving van zijn Vader in de opwekking uit doden. Daarom volgt de kerk Hem in de passietijd op zijn lij densweg. Want: Lof Hem, die door zijn kruis en dood Gena voor zondaars heeft be reid! Lof Hem en zijne liefde groot Alom en tot ln eeuwigheid I JAC. DE VOS Hervormd predikant Katwijk aan Zee. Hulp Waarom heeüt men toch een be roep gedaan op onze hulp? De kos ten van de organisatie, en vooral de salarissen van de beroepskrach ten kunnen niet opgebracht worden door de bewoners van Tondo zelf. De mannen hebben zelden het hele Jaar weric. (WW. is een ongekende luxe in de Filippijnen). Om de eind jes aan elkaar te knopen gaan de vrouwen gewoonlijk uit wassen of strijken. De kinderen verkopen siga retten of halen blikjes en papier op langs de wegen. Het is duidelijk dot de meeste ZOTO finandëel niet kun nen steunen. Toch zal de hulp die wij gaan bieden niet op dezelfde wijze gegeven worden als vroeger. Toen vonden wij het gewoonlijk zo nodig om aanwijzingen te geven hoe onze hulp besteed moest worden. Thans maken zij dit uit. ZIJ zijn niet minder dan wij door het feit dat zij onze hulp vragen. Wij zijn allen solidair met elkaar. En wij kunnen het nodige leren van de ma nier waarop zij werken. Hier in het rijke westen zijn wij het vechten, het samen vechten voor onze rech ten, verleerd. WIJ hebben zoveel ze kerheden, dat wij denken dat dit vechten niet meer nodig is. En toch worden ook hier vitale waarden, waarden die van levensbelang zijn, bedreigd. We behoeven maar te den ken aan het milieu, of aan de werk gelegenheid the volledig onderwor pen is aan eoonomdsche wetten, en waar de wekende mens nauwe lijks meetelt. Er zijn kleine groep jes die zich hier zorgen over maken, maar de meeste mensen wachten machteloos af. Konden wij maar weer leren, dat wij samen wel iets kunnen bereiken. In de veertig dagen-tijd kunnen wij dit Jaar tonen dat we solidair zijn met Tondo, dat een voorbeeld is voor andere krottenwijken in Z. Oost Azië. Te zijner tijd krygt, U via de Kerken de kans bij te dragen voor dit bijzondere projekt. Voor hen die nu reeds iets willen doen is hier het gironummer: 9 0 13 van de Algemene Bank Nederland te Leiden, ten name van' de Penningmeester Dekenale Vastenaktie. G. PRINS. medewerker van het Dekenaat Leiden BEROEPEN H. M. Smit, kandidaat in Kampen, is beroepen door de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt van Oegstgeestln samenwerking met Lisse. Ds. H. J. J. Feenstra te Alphen aan den Rijn en Bodegraven-Woerden is beroepen door de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt in Brunssum- TYeefoeefc. i Kinderdijk. Ziekenhuis Overduln 2 9.30 u ds Ruitenberg. 7 u ds Boon- - - -- Hlllegom. Geref. Kerk 9.30 u c1" la. Volle Evangeliegemeente (Klnder- "De Hoeksteen" Pnlëlkerk maandag Den Heeten 6.30 10 febr. 7.30 udrC.A. Tukker van Ka- merik. Deroepen predikant wijkgem. "Hoornes-West" Ned. u leesdiensten (donderdag Halsema 6 u ds D. Van Rooijen). Baptisten Trlumfatorkerk Lamping. 11.45 u Oec. Marekerk 10.00 u ds M. van Ren- nes Oud Beyerland. 6 u ds A. Noor- ck -raai, Utrecht. Maranalhakerk 10 u viering H.A. (beide predikanten) 6.30 u ds H. J. van Achterberg Geref. Kerk (Vrljgem.) 10 en 8 u., Mlcidernachtsgroep (Zw. Singel 21), 6 u dhr. van der Keur. RK Kerk Leonarausparochle 9, 10.45 12 en 6.30 u (zat. av. 7 u). Lodewijksparochie 9, 11, 12.15 en 6 u. (ZH. Middelares 9.30 en 1130 u. (zat. av. 7 u). St. Josephparochle 8.30, 9.30, 11 u. (zat. av. 7 u pater C. Fischer the- Gemeente Triomfatorkeri straat 10 u ds H. G. Koekkoek, 6.30 u ds G. van Mameren. Leger des Hells Gebouw Corn, de Vlamingstraat 10 en b.30 u RK. Bonifacluskerk (zat. 7 u) 8.30, 10 Ned. koorzang 11.30 u pred. Halsema. Chr. Geref. sestraat) 8.30 u ds Th. Hoff, 3 i Hoff. Geref. Vrijgemaakt buiten verb, (kerk W. de Zwijgerlaan: 9.30 u ds v. d. Brink van Kampen en 7 u ds v. d. Brink. Volle Evang. Chr. Geref. Kerk 9.30 u leesdlenst 2.30 u ds C. v. d. Weele te Hulzen. NoordwIJk-Binnen Herv. Gem., (in Ger. Kerk Vlnkenlaan) 10.30 u ds D. Keunlng 5 u ds R. .S Elgersma (gemeensch. dienst Herv. Gem. en Ger. Kerk). Geref. Kerk Vlnkenlaan, 9 u ds E. Warnink. 5 u ds R. 8. Elgers ma (gemeensch. dienst Herv. Gem., en Oer. Kerk) Van den Berghstlchting 11 u ds E. Warnink, R K. Kerk St. Jeroen 8. 9.30 11 en 12.15 u (zat. av. 7u). Rljpwetering RK. Kerk 7.30. 9 hoogmis en 10.30 u (zat. av. 7 u). Sassen hel in Herv. Gem. 9 u ds Geref. Kerk 10 u ds Ned. Prot. Bond. R.K. Kerk Pancra- r. The Lords Harte or ugparociiie o. otöo U (h 10.45, 12 en 6.30 u (zat. av. 7 u). "Feest vieren Folks). Hartebrugparochie 8. 9.30 u (hoogmis in AC 10 ft QC1 ii I-rat. nu 1 111 Vredeskerk 10 L Ier Poel. Den Haag/Stockholm. Diaconessenhuis 10.30 u drs W. J. Jeugdkapel Vredeskerk 10 u Pie- ;e Balkenende. Jeugdkapel „De Goede Herder" 10 j.45, iz en e.au u (zat. av. i uj. Petrusparochie 9, 10.30 en 6 u (zat. Antoniusparochie 9.30, 11 en 12.15 u. JVriJ*V'Kath". Kerk (Vreewijkstraat 1 (Zoeterw. singel 60) Pinkstergem. (Oude Rijn 3) 3 uur zuster H. van Wleringen. Evang. Luth. Kerk 10.15 u ds Van der Horst te Delft. Aarlanderveen Herv. Gem. 10 u ds Lalleman te Oudewetertng 7 u da Kool te Katwijk aan Zee. Geref. Kerk 10 en 6.30 u ds A. Borman te Alphen aan den Rijn. Chr. Geref. Kerk 9.30 u Gebouw Nabij van Lennepstraat 10 u pel Bodegraven Herv. Gem. (Dorps kerk) 10 u ds Droogsrs.6.30 u ds Van Embdea (Salvator) 10 u dr Balke, 6.30 u ds Droogers (Bethlehemkerk) 9.30 u ds MaarsLugh, ö.30 u dr Balke. Geref. Kerk 10 u ds J. Los. 6.30 u ds Buitenhuis (Nieuwerbrug) 10 u ds De Heer. 6.30 u ds Kolfeman. Ge ref. Kerk (vrijgemaakt) 9.30 u lees- alenst, 4 u ds Feenstra. R.K. Kerk 8, j0 en 11.30 u (zat. av. 7 u). Boskoop Herv. Gem. 9.30 u ds W. L. Heijmans, 6.30 u Jeugddienst. Gerei. Kerk 9.30 en 5 u ds H. Dijkstra „de Stek" 11 u ds W. L. Heijmans Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 u ds Joh Prins Aalsmeer Geref. Gem. 9.30 en t u leesdlenst Vrijz. Prot. 10 u kape laan J. C. v. d. Helm Pinkstergem., 9.30 u de heer Th. Verwoerdt; Ver. v. gelovigen, Nieuwstraat 27, 9.30 en 5 u Bethel. 9.30 u de heer J. Modderkolk R.K. Kerk (dorp) (zat. av. 19.30 u), 8.45. 10 en 11.30 u Ontmoetingscentr. (zat. mid. 17.30 u) 10.30 u. 9 en Hazerswoude Herv. Gem. 9.30, en 6.30 u ds M. H. Geertsema Geref. Kerk 10 u ds Versluys, 5 u ds Van Gem. uall. RK. Bernarduskerk Rijndijk, Soefi Beweging Unlversel (Sportlaan) M. Lindenburg (gezlnsdlenst) 6.3 nerv. napei hooiubmubi o u u» -- - Lapré, De Rank. Golfbaan 10 u de hr Heymans uit Katwijk aan den Rijn, -CL:.'...,in...1O O z» ft -5 ft ,1 Ho Vioor TCattonhorcr uit Vnnr- Noordwijk aan Zee —Herv. Gem. Hoofdstraat 10 u dr J. G. B. Jansen. Herv. Kapel Hoofdstraat 6 u ds A. L. Lapré, De Rank, Golfbaan 10 u de hr P. Buitelaar (Rotterdam), 3.30 u ds u ds R. S. Elgersma. Ned. Prot. Bond Duinoordschool 10.30 u de heer G. Punt (Den Haag), RK. Kerk Maria Lapré van Noordwijk aan Zee 10 u ter Zee 8. 9.80, 11 en 7 u (zat. av. 5 u). -K-. u ds Swierts, 7 u ds v. d. Linden (gem, dienst) RK Kerk (Ridderhof) 10.30 u. Leiderdorp Herv./Geref. Kerk: Dorpskerk 10 u ds J. Geur sen 3 u dnst met geestelijk gehandicapten ds J. Bovenberg. Lelden. Hoofdstraatkerk, ds~H. Rooze 6.30 u zie Herv. Kerk. Geref. Kerk (vrjjgem) 9.30 u Boumanweg 256) 10 u dhr. De Vries 6 u idem met HA. RK Kerk 10 en 12 u (zat. av. 7 u). Lelmulden Herv. Gem 9.30 u ds G. van Hoegee te Aarlanderveen 7 Lisse —Herv. Gem. Grote kerk 10 u ds H. G. Oostlngalj Pauluskerk 10 u ds J. van der Velden 19.00 u ds H. G. Oostinga Herv./Geref. Jeugddnst. Geref. Kerk 10 u s P. Rullmann Den Haag 7 u ds H. D. de Wit. Paulus- Brama. Dorpsstraat ds J. Streefland (HD) 10 u ln De Zllk. r.k. meisjesschool dhr J. W. H. Hoffenaar Voorhout. R.K. Kerk St. Jozef (zat. av 7 u) 8, 10 11.30 en 7 u. St. Viktor (zat. av. 7 u) 8. 9.30 11 en 6 u. H. Hart van Jezus in de Zilk (zat. av. 7 u) 8.30 10 en 11.30 u. Kapel Sint Bavo 9.30 u. Ka- pel^Sancta Maria (zat. av. 7.15 u) Oegstgeest Herv. Gem. (Groene Kerk) 10.30 u ds W. E. Verdonk (Pau luskerk) 10 u ds H. O. Sasse (gemeen tecentrum) 10.30 u ds M. J. Wagen voorde, 7 u (jeugddienst) ds J. Irlk. Geref. Kerk 10 u ds Vegter, 7 u zie 10 u ds Meljering (Doopdlenst) 7 u dr Cazemler Kapel Rijndijk 10 u dr L. J. Cazemler Kapel Hulp en Heil: 10 u ds Verheule. Geref. Kerk Dorp: 10 rijkestraat 10 u ds M. Fokkema 6.30 u en 11.30 ds M. Hane- derhof zondag 10.30 u. RK. Kerk der c ™a* Engelbewaarders Dorp (zat. 7 u) 8, 10 i&SlSS'J&Sj* MSSt^ Bethelkerk band (Gemeentecentrum) 8.45 u dhr P. Moleveld en 4 u ds M. R. V. d. dienst. Chr. Geref. Kerk 10 en 16.30 u Berg (HA). RK Kerk 9, 10.30 en 12 cand. N. J ter Hoeve. Amsterdam, u (zat. av. 7 u) Bonaventurakapel 8. --- - - - -- -- io en 11 u (zat. av. 6.30 u). 10.30 u dr E. P. Meljering Lel den RK. Kerk 8.30 10.30 hoogmis en 12 u (zat. av. 7 u). Waddlnxveen Herv. Gem. Brug- kerk 9.30 u ds J. v. d. Heuvel 6.30 u ds Van Vliet. De Hoeksteen 9.30 u ds Verboom. 6.30 u ds J. v. d. Heuvel. De R.K. "Scheepjeskerk" te HazerswoudLe-Rijndijk. V 10.80 U..BJL if" >9»u£.?, O Verboom. Immanuelkerk 10 u ds N. J. Flink, 6 u ds H. J. Voors. Geref. Kerk Kruiskerk 10 u ds D. J. Mod der- ds J. Haltsma te Woerden. kenberg. Geref. Kerk Vrljg. Pr. H. Avondmaal. Gezinsdiensten „Jeugdh Mierennest" dhr De Jong. Ger. Gem. 10 en 4.3C !*Chr. Geref. Kerk 10 1 Hoogmade Herv. Gem. 9.30 Oude Wetering Herv. Gem. 9.30 u ds Kooi. 5 i 5 u ds D. J. Modderaar. Chr. Afgesch. - A. P. Verloop. Geertsema. RK. kerk vatori 10.45 ds H.' Schuurman' 17.00 i ds R. Boo- Hooftstraat 10.30 u 6.30 u ds H. Dijk te Leerdam. De Kaag Herv. Gem. 10 u ds Car- itens. RK. Kerk 8 en 10 u (zat. av. 7 Rijn Herv Gem. Doopgez. Gem. Lokhoretkerk derveld "De Bron" Troubadourweg 9 u Nwe Apost. Kerk <H. Rijndijk 24) 8.3d en 4 u do. 8 uur. Geref. Gem. In Ned. (Konlngskerk) 1.3C en 5.30 u leesd. Jehova Getuigen (Hogewoerd nrl75) 2.30 u V-;stestraat 10 en 3 u. Evang Centrum (Zijlsingel 2), 10 u evang. J Zijlstra (dinsd. 8 u idem) Leger des Hells 10 en 7.30 u majoors R°rr.lglus Evang. Chr. Gem. (Middelstegracht 10 u dhr Dikkes. kerk Raadhuisstraat 10 u ds de Jong, 6.30 u ds M. Katwijk aan Zee, 6.30 u ds H. van Niel van Rijnsburg. Geref. Kerk 9 u ds D. H. Elderman 5 u ds F. Pijlman. RK. Kerk St. Jan de Doper (zat. 7 u) 9.30 i H. Schuurman Oud Geref. Gem. 9.30 en 15.00 leesdiensten do 13 febr. 19.30 ds W. van der Meer van Ooster- land. Aktie Kruistochten Ned. ma 10 feb. 8 u ds J. Gravendeel ln Mariën- burcht RK. Kerk 8.30 9.30 en 11 u 'zat av. 7 u). Nieuwkoop Herv. Gem. 9.30 u ds G. van Doorn. 6.30 u ds Hoogendljk te Alphen aan den Rijn. Geref. Kerk Geref Kerk 9.30 u ds J. Czirla 5 u ds Boo- Vrijz. Herv. 10 gert Ned. Herv. pred. te Lelden. R.K. Rotterdam. Oud Ger. Gem. in Ned., Woubrueee Herv Gem 9 30 -v «.c -Zi.irflrorlo ICQ- in on K 9n laacrilanct X .f,h "OU Kerk Meerkreuk (zat. 7 u) 8.15, 9.45 Zuidkade 159: 10 en 6.30 u leesdlenst R.K. Ontmoetingskerk 8.30, 11.45 Kerk (zat. 7 u) 7.30 9.80 en 11.15 Rijnsburg Herv. Gem. (Grote Kerk) 9.30 u ds Hemmes te Lelden, Egmond te Badhoe- Baas te Amster- u ds J. Vos en 6.30 u ds Fr. de Jong j. Catsburg. Ridderveld "De Bron" Troubadour- Vroej u ds A. Vink 6 u ds Kerk 10 u ds J. ds D. W. Koelman, kerk 10 u ds J. Catsburg. 5 u Dienst des u) 7.80 9. 10.45 N'ieuwveen Herv. Gem. 9.30 en 6.30 u ds J. Kaal. Geref. Kerk 9.30 u ds J. J. Beukenkamp te Amsterdam 7 J J. P. Haspels te Amsterdam .RK. - - - Ned. Olde te Rotterdam. Geref. Kerk Im- manuëlkerk 9.30 u hr D. J. Brouwer R.K. Kerk (zat. 7 Katwijk, 5 u ds Huisman, Petrakerk Chr Geref. Kerk 9.30 en 6.30 venpastor, openbare geloofsbelijdenis, rijpensteinstraat 9.30 uur 6 u ds J. VroegindeweiJGroen van woords 2.30 u ds H. C. v. Prinstererschool 10 u ds F. Luitjes, 9.30 u ds J. P. Prins Den Haag Loos duinen 5 u ds Joh. Meijnen Den Haag- West. Maranathakerk 9 10 u ds Agtereek u Koninkrijkszaal Burg. Trooststraat 3.30 u Openbare toespraak: Als chris tenen bekommeren wij ons om ande re mensen; 4.30 u Wachttorenbespre king: Aan wie behoort u toe? Vohe Evangelie gem. "Slon" gemeenschaps ruimte chr. basisschool De Savornln Lobman, Llndengaarde 17a ingang, tegenover NS station Noord 9.30 u de heer P. v. d. Heiden: Tesselschadeln 28 4 u jeugdbijeenkomst. Warmond Herv. Gem. 10 en 7 u ds A. J. den Tonkelaar R.K. Kerk 10 en 1..30 u (zat. av. 7 u). Wassenaar Herv. Gem. Dorps kerk 10 u dr Th. G. Frederikse, £30 u ds A. J. de Jong. Lelden, 7 u ds J. T. Wiersma. Klevietkerk 9 u Jeug- kapel (11 t/m 13 Jaar) 10 u kinder- diensten, 10 u ds J. T. Wiersma Mes- 11.30 en 5.30 u. Goedhart Nieuwkoop 6.30 u ds Blenk, Geref. Kerk 9.30 u ds Buiten huis 6.30 u ds Hulzenbosch. Ned. Prot. Bond 7 u pater van Sasse van IJssell ande- Zevenhoven Herv. Gem. 9.30 u ds De Vree te Leimuiden. Geref. Kerk 9.30 en 7 u ds A. P. Heiner te Wad dlnxveen. R.K. Kerk (zat. 7 ui 7.45. 9 buurtseweg (zat. 7.30 u) 7.30,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 4