Voorjaarsmode is vrouwelijk en draagbaar Commercie wordt steeds belang rijker in Parijs ZATERDAG 8 FEBRUARI 1975 Uit de collectie van Givenchy deze japon van bedrukte crepe de chine. vereenvoudiging van de dameslinge rie zorgden. Ze vervingen de knellende met schuimplastic voorgevormde bh's door lichtgewicht nude-look bh's. Ze bedachten de panties en lanceerden de eerste hairspray. PARIJS Het was eigeniyk wel te verwachten. De Parijse mode-ont werpers zijn weer begonnen bij het begin. Gedwongen door de proble men in de internationale textielin dustrie, kozen de meeste Franse modehuizen eieren voor hun geld en lanceerden voor het voorjaar draagbare, vrouwelijke kleren. Op het eerste gezicht misschien niets bijzonders, maar commercieel hebben de ontwerpers het wel goed bekeken, want in geen Jaren hebben ze. m zo'n korte tijd zo veel verkocht. En het ziet er dan ook naar uit dat de con fee tie-industrie hun voorbeeld snel zal volgen, zodat er in de komende maanden in boetiekjes, winkels en warenhuizen voor meisjes van achttien, maar ook voor vrouwen van zesenveertig weer ruime keus uit romantische flatteuze Jurken zal zijn. De mode is er een stuk democrati scher op geworden, want bijna geen vrouw valt meer uit de toon. Ongeveer dertig Jaar geleden lagen de zaken anders. Toen waren de couturiers nog echte mode-dictators. En toen Christian Dior in 1948 de New Look lanceerde, was dat een ramp voor miljoenen vrouwen, die 2ich vlak na de oorlogsjaren eigenlijk geen royaal geplooide maxi-jurken konden permitteren. Er speelden zich heel wat drama's af van vrouwen die zich ophingen of in de Seine sprongen omdat ze onmogelijk een New Look-Japon konden betalen, en zich daardoor buitengesloten voelden. Totdat Courrèges in 1965 met zijn mini-jurkjes voor een totale omme zwaai van de mode zorgde. Nu tien jaar later heeft Courrèges nog steeds een eigen visie op moderne kleding. Door de Jaren heen is hij onverbiddelijk in de korte rok blijven geloven. En de vorige week vertelde hij mij, vlak voor zijn show, dat kleding wat hem betreft veel functioneler zou moeten worden. Courrèges vindt dat het tijd wordt, dat secretaresses uit jurken kunnen kiezen, waarin ze gemakkelijk kunnen typen. Huisvrouwen pakjes krijgen met ingebouwde boodschap penlijstjes en zakjes waarin ze stofdoeken op kunnen bergen. En schooljuffrouwen overgooiers met zakjes voor potloden en ballpoints. Veel mensen vinden dat haute-cou- ture volkomen uit de tijd is, maar Courrèges is het niet met ze eens. Want volgens hem, vergeet men, dat goede ontwerpers meer doen dan alleen maar kleren maken. Zo dragen veel vrouwen, die bij hoog en laag beweren dat ze niet aan de mode meedoen, wel opmerkelijke zonnebrillen naar ontwerpen van Dior. Fervente feministes, die alleen maar spijkerkleding dragen hebben bijna allemaal kettingen om met geluks- bedels, tijgernagels en luipaardtan- den een idee van prinses Galitzine. Om nog maar niet eens te spreken over de moderne cijferhor- loges van Pierre Cardin, de door Yves Saint Laurent geïntroduceerde tassen voor mannen en de vulpennen, die aan leren veters om de hals kunnen worden gedragen ook van Cardin. Het waren trouwens ook de Parijse couturiers, die voor de revolutionaire Uit de collectie van Pierre Cardin een gebloemde avondjurk die weinig aan de fantasie over laat en daarnaast een zeer stijl volle jurk in oosterse stijl. Maar het meest opvallend is misschien wel. hun invloed op het beddegoed. Ongeveer zes Jaar geleden sliep iedereen nog tussen kraakwitte lakens. En nu dankzij Cardin, Yves Saint Laurent en prinses Galitzine dromen heel wat mensen tussen kleurige bloemetjes of fraaie moderne dessins. Mode is een nieuwe levensstijl geworden. En het maken van mooie kleren voor rijke vrouwen een bijzaak, want couturiers, die zich in deze tijd nog willen handhaven, moeten in staat zijn om adviezen over moderne vormgeving aan de meest uiteenlopende fabrikanten te verstrekken. En alleen al daardoor zullen er in de toekomst waarschijnlijk nog hooguit vijf Parijse couturiers overblijven. Een wijde bloemetjes japon van Scherrer. Twee zeer stijlvolle pakjes in battledress-stijl. Uit de voorjaarscollectie van Jean Patou een bruidsjapon geïnspireerd op de bruidsdrachten van de landen rond de Perzische Golf. Silhouet: Romantisch en vrouwelijk Roklengte: van iets boven de knie bij Courrèges en Ungaro tot 15 cm. over de knie bij Lanvin en Patou Kleuren: abrikoos, custardgeel, oud- roze, lavendelblauw, pistachegroen, leverbruin en kaneel. Stoffen: Veel naturelkleurige ka toentjes shantung en crepe de chine. Dessins: kleurige bloempatronen, pastelkleurige impressionistische dessins en bruin-beige pyamastreep- Jes. Jurken: klassieke kostschool Jurken met witte kraagjes bij Yves Saint Laurent en Chanel .romantische tszarinajurkjes met aangerimpelde rokken en korte poffende mouwen bij Dior flatteuze zigeuner boothaüsjurken met driekwart mouwen bij Given chy, Peraud en Oounrèges. Silhouet Pakjes: Klassieke tailleurs met vrij lange jasjes en nogal nauwe rokken bij Yves Saint Laurent, Givenchy en Pierre Balmain. Een voorbeeld van een boothalsjurkje. Door Jos Hagors De bruid toch ook weer in het wit Een mantelpakje in wit, af gezet met brede stroken kant uit de romantische hoek. Broekpakken: combinaties van pan talons met vrij wijde omgeslagen pijpen met boothalstruitjes en marineblauwe blazers en Joppers. Mantels: wijde kimonojassen en klassieke nauw aangesloten mantels met bloembladkragen. Codlctalloverhemdjurken van zwarte mousseline met doorzichtige boven lijfjes en Jumpsuits van zwart satijn. Avondjurken: Romantische vlinder achtige Japonnen van kleurige gebloemde flinterdunne mousseline en pastelkleurige van voren hoog gesloten jurken met lange mouwen en een v-hals rugdecollete. Schoenen: Klassieke wreef band pumps met hoge vrij smalle hakken. Accessoires: brede gedrappeerde ceintuurs en een overvloed aan pastelkleurige theeroo6carsages. Make-up: Natuurlijk - terugkeer van de óranje-rode lipsticks en pastelkleurige oogschaduw. Kapsels: keus uit gladde pagekap sels en lacht krullende coiffures.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 21