Verhouding van
kerk en Joden
ter discussie
KERKDIENSTEN
tdjMiimaiüia»
Abortusbrief kerken
BEROEPEN
ZATERDAG 1 FEBRUARI 1975
In "Trouw" van 27 januari stond een verslag van mevr. E. Flesseman-van Leer over de on
langs gehouden "consultatie" tussen vertegenwoordigers van de Wereldraad van Kerken en
leiders van Joodse organisaties. Dat de moeilijke situatie in het Midden-Oosten hier op de ach
tergrond stond, is een vanzelfsprekende zaak. Dat men in bepaalde kringen tracht de Joden
die in de staat Israël wonen, los te maken van de rest van de Joden die verspreid leven over heel
de aarde, door hen te bestempelen als Zionisten, is een niet realistisch uitgangspunt.
Te meer moest op deze 'consultatie'
de ver-houdingen in het Midden-Oos
ten ter sprake komen, omdat er dit
keer drie christenen uit de direct bU
het conflict betrokken la-nden aan
wezig waren, een Libanees en twee
pailestijnen. De vorige keer had men
slechts één christen-palestijn bereid
gevonden om alls waarnemer aanwe
zig te zijn. De drie die er nu waren,
hadden de status van waarnemer la
ten varen en beschouwden zichzélf
als volledig gesprekspartner, wat
duidt op een verandering van men
taliteit. Daarop duidde ook het feit
kent zijn we in deze eeuw volop ge-
overigens niet uit Israël kwamen)
bereid waren met de palest ij nen te
praten en van beide kanten durfde
men daar ook openlijk voor uitkomen.
In de kerkorde van de N.H. Kerk
neemt Israël een bijzondere plaats
in. Tot de taken van deze kerk bij
het apostolaire werk wordt o.a. ook
gerekend: liet gesprek met Israël.
Naast de evangelieverkondiging aan
andere volken, staat diit apart. De
kerk, iedere kerk, heeft een bijzon
dere verhouding met het volk van
de joden, het volk van het Oude
Boek. dat ook voor christenen een
deel van hun H. Schrift is.
Het begrip 'zending onder Israël'
heeft men geheel laten varen en
daarvoor m de plaats in gekomen
het gesprek met Israël. Dit geeft aan
een geheel ander uitgangspunt en
wanneer de wereldraad van Kerken
zijn consultaties houdt met leiders
van joodse organisaties, is dit ook
op basis van twee gelijkwaardige ge
sprekspartners. Dat daarbij de drie
christenen uit het Midden-Oosten
aanwezig waren, deed de laatste con
sultatie aan betekenis toenemen, ook
al hadden deze drie geen enkele of
ficiële opdracht van de kerken waar
toe zij behoren, maar zonder stil
zwijgende toestemming is hun komst
ook weer moeilijk te denken.
Rentmeester
Als uitgangspunt voor het gesprek
had men gekozen het begrip 'macht',
waarover twee joodse en twee chris
telijke geleerden een inleiding tot
het gesprek hebben gehouden. 'Er
bleek grote overeenstemming te be
staan in het Joodse en christelijke
denken over het behandelde onder
werp.' De Schrift geeft geen onmad-
delijk toepasbare regels waarmee men
zo maar kan opereren in de tegen
woordige verhoudingen op sociaal en
polliltiek gebied. Van beide kanten
was men het er over eens dat uit
eindelijk aan God alle macht toe
komt. Een mens is nooit meer dan
rentmeester. Het gevaar dreigt dat
mensen zich absolute macht gaan
toeeigenen en wat dft gevaar bete
kent zijzn we in deze eeuw volop ge
waar geworden, zo we het nog niet
wisten uit de voorgaande eeuwen.
Men heeft gesproken over overdracht
van macht en een herverdeling enz.
Accentverschillen zijn er natuurlijk
wei voor de dag gekomen. Christenen
vonden dat 'macht' een dubieuze
klank had, terwijl Joden de macht
meer neutraal zagen. Armoede en
machteloosheid zullen zij niet gaan
verheerlijken, zoals christenen dat
hebben gedaan. Tot zover dan het
verslag van mevr. Flesseman - van
Leer.
In aJlüerliei bladen en tijdschriften
vindt men tegenwoordig artikelen
over de verhouding joden-christenen.
'In de Waagschaal' is er reeds lang
mee bezig en het nummer van 25
Januari is er ook weer voor een be
langrijk gedeelte mee gevuld. Nu mo
gen we hier vooral theologiche stuk
ken verwachten, het is geen theologie
die losstaat van de tegenwoordige
werkelijkheid.
Het r.k. weekblad 'De Bazuin' laat
zioh ook niet onbetuigd. In het
laatste nummer vonden we een ar
tikel van de hoogleraar Th. C.Kruyf;
Is er een reële basis voor een ge
sprek tussen de katholieke kerk en
het Joodse volk?' Dit is geschreven
naar aanleiding van 'richtlijnen en
voorstellen voor toepassing van de
concilieverklaring Nostra Aetafe'.
Hierover straks meer.
'Wat betekent Israël voor jood en
christen?' Onder deze titel schrijft
het Belgisch-protestantse blad "De
Stem', dat ook in ons land nog al
wordt gelezen, een lang artikel. De
titel alleen reeds maakt duidelijk hoe
de schrijver W. Zuidema er mee be
zig is. De Raad van Kerken in ons
land heeft ook al een verklaring ge
geven inzake het Midden-Oosten
welke te vinden is in 'Gemeenschap
der Kerken' van januari
Blijkens het laatste nummer van
•Vuur", heeft ook de 'charismatische
werkgemeenschap Nederland* zich
met Israël bezig gehouden. Dit alles
kwam ons zo de laatste weken onder
ogen.
Houding bepalen
We zijn er van overtuigd dat er
veel meer geschreven is, om maar
te zwijgen van hetgeen er gesproken
is. Nu de spanningen in het Midden-
Oosten zich naar een kookpunt drei
gen te ontwikkelen, staat de kerk,
welke dan ook, voor de vraag hoe
haar houding tegenover Israël is.
Het is niet zozeer een vraag voor
enige synode, maar een vraag die er
ligt voor alle mensen die bij een kerk
willen behoren.
In een kerk moet Christus in het
middelpunt staan en deze Christus,
waarvan we m de kerk zingen als
Heer en Heüami, is een jood geweest
onder de joden, geboren in de ge
slachten van het volk Israël. Iemand
die bij de kerk wil behoren, kan toch
moeilijk zeggen; de profeten van Is
raël hebben van U gesproken en de
apostelen hebben van U getuigd en
verder met het volk gebeurt waaruit
Gij zUt voorgekomen en dat voor ons
geestelijk van zoveel betekenis is
daarvan trek ik me niets aan. De
bijbel, niet alleen de Oude, maar ook
het Nieuwe Testament, zal ons met
Israël blijven verbinden. Ook dit
laatste is een joods boek.
In het midden van Januari ver
scheen er een bericht in de dagbla
den dat paus Paulus op 10 Januari
een aantal Joodse voormannen in
audiëntie heeft ontvangen 'als teken
van de nauwere betrekkingen tussen
de rooms-katholieke kerk en de re
ligie waaruit Christus stamt.' In dit
bericht stond er nog iets bij, iets dat
tekenend is voor de houding van het
Vaüioaan, de paus incluis. 'Maar in
zijn welkomswoond onthield de paus
zich van opmerkingen over de staat
Israël en haar prominente rol in
het hedendaagse jodendom'. De se
cretaris-generaal van het Joods we
reldcongres heeft zich hiervan niet
afzijdig gehouden, aldus hetzelfde be-
Burgemeester Samkalden bekijkt met conservatrice mej. Be-
linfante een Joodse letterbak na de opening van de hernieuwde
opstellingen in het Joods Historisch Museum in de Waag op
de Amsterdamse Nieuwmarkt.
richt uit Rome. In scherp contrast
met de paus zei hij 'dot de Joden in
hun geloofsbeleving land en leer niet
van elkaar kunnen scheiden. Wij
hopen dat dit gesprek zal leiden tot
een vollediger begrip voor de essen
tiële plaats die land en volk in het
joodse geloof innemen.' Er zijn wel
contacten tussen de R. K. Kerk en
het Jodendom, maar erg hartelijk lij
ken deze niet te zijn. Het Vaticaan
dat grif allerleinieuwe staten heeft
erkend, heeft tot nu toe geweigerd
Israël te erkennen en zolang dit niet
gebeurt, stelt de r.k. Bazuin vast,
blijven alle verklaringen, hoe mooi
dlie ook mogen zijn, ontoereikend.
Verklaring
Het is nu een maand geleden dat
er weer eens een verklaring van het
Vaticaan is gekomen, nl van de pau
selijke commissie voor godsdienstige
betrekkingen met het Jodendom. Dit
Vaticaanse document ziet de ooncilie
verklarinmg (nl. vsn het tweede Va
ticaans concilie in 1964) als "een
keerpunt in de geschiedenis van de
betrekkingen tussen Joden en katho
lieken'. In 1964 wend die verklaring
allerminst als een keerpunt gezien;
integendeel zelfs.
Maar goed, in de verklaring van
een maand geleden wordt herinnerd
aan 'de geestelijke banden en de
historische betrekkingen welke de
kerk met het jodendom verbinden.'
Dit is aldus de verklaring de
basis waarop een gesprek moet plaats
vinden. Ook ad wordt alle anti-semi-
tisme veroordeeld, blijft het de
vraag of deze basis momenteel niet
te smal is om als uitgangspunt van
een gesprek te dienen.
De uitlating van de secretaris-ge
neraal van het Joods wereldcongres,
geeft reeds aan dat dit niet het ge
val is. Maar ook vanuit eigen kerk
is deze Vaticaanse verklaring reeds
op verschillende wijze aangevochten.
Mgr. Ramselaar, één van de r.k.-
deskundigen in zijn kerk wat Joden
en Israël betreft, heeft zijn mening
niet onder stoelen en banken gesto
ken. Hij vindt dat deze verklaring
geen voortzetting is van wat Johan
nes XXIII begon, maar eerder een
terugbuigen naar de houding die er
onder zijn voorgangers was. De hei
lige plaatsen schijnen meer van be
lang te zijn dan de staat Israël.
WOORD VAN BEZINNING
Bestaat de duivel eigenlijk wel?
Zijn er vandaag de dag niet heel
veel mensen die zeggen, dat de
duivel behoort tot een vroegere
godsdienstige voorstelling? Van
daag de dag moeten we de dui
vel rangschikken onder de over
wonnen standpunten, iets van
vroeger.
Of zou de Engelsman Lewis toch
gelijk hebben in zijn boekje:
"Brieven uit de hel"? In dat boek
je zegt deze schrijver, dat dat
nu juist een van de meest geraf
fineerde trucs vande satan is, de
mensen wijs maken, dat hij niet
bestaat. Immers tegen windmo
lens hoef je niet te vechten. En
denkt u nu niet dat deze Lewis
een ouderwets gelovige is. O nee,
hij is van atheïst gekomen tot
het geloof in Christus.
Aandeel van
de duivel
Ik geloof, dat hij gelijk heeft.
Trouwens, het evangelie vertelt
ons, dat er ook in Jezus' leven
het aandeel van de duivel is ge
weest. Als Jezus met hem gestre
den heeft, zou de duivel het dan
niet met ons proberen?
Een van de verleidingen, waar
door satan Jezus van de door zijn
Vader aangewezen weg heeft
trachten af te brengen, vertelt
ons het evangelie.
HIJ brengt Jezus naar het tem
peldak in Jeruzalem. En dan zegt
hij tegen Hem: "Spring nu eens
naar beneden. Je kunt er toch op
rekenen, dat dat niet fout gaat.
Er staat immers in de bijbel:
Aan zijn engelen zal Hij opdracht
geven aangaande u en zij zullen u
op de handen dragen, opdat gij
uw voet aan geen steen stoot".
Satan bedoelt, dat er dan pre
cies gebeuren gaat, wat de ver
wachting onder de Joden was. Als
Jezus dat doet. dan gaan engelen
Hem omringen. Daardoor gedra
gen komt Hij neer op de Sion, de
tempelberg. Zo zal Hij zich op
grootse wijze manifesteren als de
beloofde Redder. Het is geen
moeilijke weg, maar wel een van
bouwen op het Woord Gods. En
zo moet het toch? Maar Jezus
wijst het voorstel af met de woor
den: "Er staat ook geschreven:
"Gij zult de Here uw God niet
verzoeken". Jezus mag God niet
uitdagen. Hem het ogenblik tot
manifestatie niet opdringen. Hij
moet in gehoorzaamheid gaan de
weg hem door zijn Vader aange
wezen. Een weg die zal uitlopen op
lijden en sterven. Een weg, die
Hij voorgetekend ziet in het Oude
testament. Zo gaat Jezus zijn
weg door het geloof.
Het is de weg, die Hij ook ons
wijst.
Wat wordt er vandaag in de we
reld geschreeuwd: God? God?!
Waar is Hij? Hij is onder ons af
wezig. Nergens valt Hij aan te wij
zen in deze wereld. Kom, wees
wijzer, wat zul je nog geloven? De
hemel is leeg. God is dood. Heeft
deze leuze niet heden ten dage
zijn duizenden verslagen? Fluis
tert de boze ook ons het niet in:
Mens, gooi alles over boord. Wat
heb je er aan? Allemaal ballast.
Je zult zien wat een fijn en vrij
leven. Je kunt doen wat Je wilt.
Het lijkt zo bekoorlijk. Want
het is zwaar te leven in de af
wezigheid van God. Concreet zie
je immers niets van God. En het
dan toch aan te doen op de ene
zekerheid van Gods getuigenis,
via de bijbel in kruis en opstan
ding van de Here Jezus.
En toch, ga niet in op de verlei
der. Want u komt op de koffie
met hem. Het eind zal de last
dragen. Want Gods manifestatie
komt! De bijbel zegt: Genadig,
en schenkend eeuwig heil voor wie
op Hem bouwt. Rechtvaardig en
verwijzend naar het eeuwig ont
zettend onheil voor wie in onge
loof Hem verwerpt.
Zeg niet: "Laat u zien, toon. dat
u er bent, als u er bent. God.
Daag Hem niet uit. Maar wacht
op zijn tijd. Zijn Woord is waar
achtig. "Wie op Hem bouwt,
zal niet beschaamd uitkomen".
Jezus kwam het niet. Wij ook
niet.
JAC. DE VOS
herv. predikant
Katwijk aan Zee.
LUNTEREN De gereformeer
de synode wil samen met de synode
van de Hervormde Kerk een herder
lijk geschrift laten samenstellen,
waarin "neen, tenzij" wordt gezegd
tegen abortus-provoca/tusDe her
vormde synode had zo'n gezamen
lijke publikatie al eerder wenselijk
genoemd.
De gereformeerden spraken zich
ln Lunteren uit tegen een willekeu
rige toepassing van abortus, maar
noemden deze ingreep "slechts aan
vaardbaar als de lichamelijke of gees
telijke gezondheid van de vrouw ern
stig wordt bedreigd".
"Voor twijfelgevallen", aldus de sy
node, kan en moet de kerk geen al
gemene richtlijnen geven. Hierin zal
de ambtsdrager in eigen verantwoor
delijkheid pastorale begeleiding moe
ten geven. Beide echtgenoten, of als
zij niet gehuwd is, de vrouw, zullen
in verantwoordel ij kheiri tegenover
God en de mensen uiteindelijk zelf
de beslissing moeten nemen".
Over het onrecht dat palestynen
lyden, weet het Vaticaan van een
blijvend protest, maar 'met geen
woord wordlt gerept over de afzich
telijke behandeling van bijvoorbeeld
joden in Syrië'. Het ergste is echter
voor hem 'dat hij in deze houding
een bedreiging ziet voor het chris
tendom zelf, omdat het zo wordt los
gemaakt van zijn voedingsbodem.
Leeft de R.K. Kerk zozeer onder druk
van de Arabieren?
Wat we verder van deze Vaticaanse
verklaring ook mogen denken, ze
kan in ieder geval voor rooms-katho
lieken een gerede aanleiding zijn om
zich te verdiepen in het Oude Tes
tament en te vragen hoe wij dft
moeten lezen. Het is trouwens voor
alle christenen een goede en nood
zakelijke ontdekkingsreis die de
moeite waard is. Zonder het Oude
Testament kunnen wU het Nieuwe
eigenlijk geheel niet verstaan.
S. J. M. HULSBERGEN
KATWIJK Dr. C A. Tukker in
Kamerik is door de Nederlandse Her
vormde Kerk in Katwijk aan Zee
beroepen om te voorzien in de va-
oature van C. v. d. Bergh.
Pannekoek (HA). 11.45 u. Oec. stud.
Marekerk 10 u. ds. A. J. de Jong, 5
u dhr. C. B. v.Harten, Waddlnxveen.
Maranathakerk 10 u. Herv. Geref.
dienst, waarin belde predikanten voor
gaan.
Konlngskerk 10 u. ds. J. A. Eekhof
Bethlenemkerk 10 u. ds. H. J. Hem
stede
Bevrijdingskerk 10.30 u. ds. M. J.
Wagenvoorde, 5 u. ds. M. H. Boogert,
Interkerkelijke zangd.. m.m.v. Herv.
kerkkoor uit Schevenwgen.
J. Lamping
Grijpenstelnstraat 9.30 en 4.30 u. ds.
M. C. Tanls te Sliedrecht.
Oud Geref. Gem. Kerkgebouw Hooft
straat 240 9.30 en 4 u. leesd. (ma. 7.15
u. ds. De Waard.
Rem. Geref. Gem. Kerkgebouw v.
AJanüersloostraat 10 u. ds. Hoogen-
bap. Gem. Triomfatorkerk Molen-
in 6.30 u. ds. H. G. Koe-
"Open Hof" 10.30 u. ds. E. K. Teyge-
ler. bed. HD. Dorpshuis, 6 u. ds. Hey-
mans Ontmoetingskerk 10 u ds. Hey-
maoB. bed. HD. 6.30 u. ds. E. K. Tey-
geler, Geref Kerk -
/fjksparochie 9. 11. 12.15 en 6u.
H. Middelares 9.30 en 11.30 u. (zat.
av. 7 j.).
St. Josephparochle 8.30, 9.30, 11 u.
Hartebrugparochle. 8. 9. u. (hoogmis
10.45, 12 en 6.30 u. (zat. av. 7 u.).
Petrusparochie 9, 10.30 en 6 u. )zat.
Antoniusparochle 9.30, 11 en 12.15
U'Vrije KathU kerk (Vreewijkstraat 1
10.30 u.
Oud Kath. Kerk (Zoeterw. singel
Leger des Hells Corn. d. Vlamlng-
RK Bonlfacluskerk (zat. 7 u.) 8.30,
10 u. pred. P. Smeets. 11.30 u. Vorm-
mgr. Slmonls Vormseld.
Kerk (zat. 7 u.) 7.30, 9, 10.45 en 7 u.
Meuwveen Herv. Gem. 9.30 u. ds.
p. Emous te Den
K
Kerk (zat~.~7 u.) 9,T(L4G i
Nieuw Vennep Herv. Gem. 9.30
U. (HD) en 7 u. ds. Goverts, Geref.
Kerk 9.30 u. ds. Wijngaarden. 4.30 u.
ds. Korenhoff, Chr. iGeref. Kerk 9.30
10.30 u. (z
Oostinga, v Lisse.
ds. D. W. gersma (HA), 5 u.
Academisch Ziekenhuis 10 u. ds. J.
E. Brederveld
Diaconessenhuis 10.30 u. ds. H. W.
Hemmes.
Oec. Werkplaat (Plantage 16) 11.30
li Samenkomst.
Jeugdkapel Vredeskerk 10 u. drs. E.
W B. Ruitenberg.
Jeugdkapel "De Goede Herder" 10.30
u. dhr. J. Robbers.
Geemschap van Kerken Meren-
Wijk) 10 u. oec. dienst ds. J. Iangen-
bach.
Geref. Kerk
Zuiderkerk (Lammenschansweg 15)
10 u. dr. Vlijm, 5 u. ds. Sijtsma (Gem.
dienst met Herv
Petrakerk (Surlnamestraat) 10 u.
ds Sijtsma. 5 u. ds. Brederveld.
Oude Vestkerk (Oude Vest 133) 10
u cis. F. Pijlman, Katwijk, 5 u. ds.
Koolstra.
"Maranathakerk 10 u. ds. Van Ach
terberg en ds. Koolstra, 5 u. ds. E.
evang. P. Scheffer.
Luth. Kerk 10.15 u. ds. J.
Wolf te Alphen a.d. Rijn, Geref. Kerk
IC u. ds. M. v. Harmeien te Alphen t
J. G. v. Ieperen. Wljkgebouw "De
Hoeksteen", Geref. Kerk Vredeskerk
10 u. ds. D. H. Elderman, 5 u. ds. R.
ds. Sitanala. Mo- d. Vries, Trulmfatorkerk 10 u. ds. G.
v. Halsema. 5 u. ds. D. H. Elderman.
Chr. Geref. Kerk 10 u. ds. H. C. vd
Ent, 5 u ds. H C v.d. Ent. Geref.
Kerk F^mlsestraat Art. 31:8.30 u. lees
dienst. 3 u. ds. Th. Hoff, Geref. vrlj-
dlenst. Geref. Gem. 9.30 u. leesd.. gemaakt kerk W. d. Zwijgerlaan 9.30
ds. Honkoon. u. ds. A. J. Moggré, v Den Haag-
Rllswljk, 7 u. ds. G. Roukema. Ge
rei. Gem. (Remisestraat) 10 u. leesd.,
ds. D. Hakkenberg, Llsse (woe.
Kapel. Dennenlaan 12. Molukse
Evang. Kerk 11 u. ds. Sitanala. M
lukse Prot. Kerk. 4 u. ds. Tomasoa
Woerden.
Volle Evang. gem. (Kindervreugd)
10 u. H. v. Leeuwen.
Benthuizen Herv. Gem. 9.30
J. Bosman.
9.30.11 en 12.15 u. (wat. av. 7 u.).
NoordwIJk a. Zee Herv. Kapel.
(Oegstgeest). 5 u.
(HA). 5 U.
J. G. B. Jan-
Rijpweterlng RK Kerk 7.30, 9
u. hoogmis en 10.30 u. (zat. av. 7 u.).
Valkenburg Herv. Gein. 10 u.
dhr. J. Vink, v. Katwijk a. Zee. 6.30
u ds H v. Nlel. v. Rijnsburg. Geref.
Kerk 9.30 u. ds. H. Rooee. 6.30 u. ds.
H. D. d. Wit. v. L.sse, Geref. Kerk
(vrijgem.) 9.30 en 5 u. de. Th. Hoff.
Voorhout Herv. Gem. 10 u. ds. J.
Streefland v. Noordwljkerhout. 10 u.
Jeugd kinderkerk Boerhaaveechool,
RK Kerk (zat. 19 u.) 9 u. hoogmis,
10.30, 11.45 en 5.30 u.
Voorschoten Herv. Gem. Dorp
10 u. ds. v.d. Sohoot, 7 u. ds. v.d.
Schoot (zangd.), Hulp en Heil 10 u.
onbekend, Aula Noord-Hofland 9.45
u. ds. MelJering. Kapel Rijndijk 10 u.
VI. Berkhof, Clubgebouw (v. Leeuwen
hoekkade) 10 u. Jongerend., Geref.
Kerk Dorp 10 en 5 u. ds. Reedijk, Ge
ref. Kerk (vriigem.) 10 u. leesd.. 5 u.
ds H. W. Noordman. Barendrecht.
boech. 6.30 u. ds. Buitenhuis.
Genuit te Delft-Abtswou-
RK St. Janskerk Zuldbuurtseweg
7.30 u.) 7.30, 10 en 11 u„ RK Chr.
Dlenaarkerkzat. 7 u.) 8.80, 10.11.30 en
6 u.. RK Kerk Meerburg (zat. 7 u.) 10
Herv. Gem. (Dorps-
(HA). Sole Mio 9.30 u.
Dienst des Woords.
v.d. Weele te Hulzen. RK Kerk (zat.
7 u.) 7.30 en 10.30 u.. Ter Aar Dorps-
Droogers (HD), 6.30 D.
Embden Bethlehemkerk9.30 u (Openbare Lagere School. Voorstraat Streefland. RK Kerk St. Jozef
xr.,a m .j- ut mn> n a e - d»#i oitt-i r,
ds. Van Embden. 6.30 u. dr. W. Bal-
ke. Geref. Kerk 10 u. ds. Buitenhuls.
ds. Hulsebosch (Nieuwerbrug)
Alphen a.d. Rijn Herv. Gem.
fUJi
Gebouw Nabij Van Lennepstraat 10 n.30 u. (zat.
u. ds. Fr. d. Jong, 5 u. ds. M. Fokke-
Krulskerk Gouwsluls 10 u. ds, M.
ds. C. G. Bos. RK Kerk 8, 10 i
Boskoop Herv. Gem. 9.30 en 6.30
ds. J. Stelwagen, Geref. Kerk 9.30
V 1 ure. Wassei
Bevrijdingskerk (Aerent Bruunstr.)
9 u. ds. Schoch. Zoeterwoude, (Gem.
zangd.), 5 u ds. Boogert.
Huize "Groenhoven" 10
Ve-burg.
Gezinsdiensten "Jeugdhaven" 10
Opstandingskerk Pr. Marilkestraat
- J- J. H. Bogers, 6.30 u. ds. M.
10 u. Jeugdkapel dhr. C. Moolenaar
Zaal Opstandingskerk Pr. Marilke-
t 10 jeugdkapel dhr.
100) 9.45 uur. Soefi Beweging Unl-
verael 4 u. (Sportlaan).
Koudekerk Herv. Gem. 10 u. ds.
A. G. v.d. Linden (HD), 7 u. dhr.
Stroo. Geref. Kerk 10 en 5 u. ds. H. J.
Swlerts. RK Kerk (RidderhofJ 10.30
Leiderdorp Herv./Geref. Kerk
Dorpskerk 10 u. ds. Luklto Handojo,
Oegstgeest. Hoofdstraatkerk 10 u. ds.
G. v. Loenen, 6.30 u. ds. J. P. Honnetf.
Scheppingskerk 9 u. HD en 10.30 u.
ds. J. Geursen, 5 u. ds. G. v. Loenen.
variante dienst met Prof. dr. J. W.
Schulte Nordholt, Wassenaar, Bap.
R. S. Elgersma
u. kand. L. v.d.
Loo (Lolden). BK Kerk Maria ter
Zee 8, 9.30. 11 en 7 u. (zat. 5 u.l.
Noord wljkerhout Herv. Gom. 10
u. in zaal Brama Dorpsstr. ds. J.
i.) 8. 10. 11.30 en 7 u.. St. Viktor
(zat. i
830, 10.30 u. hoogmis i
1.).
Herv. Gem. Brug-
ker* y.ao u. os. D. v. Vliet, 6.30 u. ds.
J. v.d. Heuvel De Hoeksteen, 930 u.
ds. J. v.d Heuvel. 630 u. ds. G. v.d.
End, Papendreoht, Bethelkerk 9.30
7.15 u.) 10. Kapel St.
Kerk) 1030 u. ds. H O. Sasse (HA)
Pauluskerk. 10 u. ds. W. E. Verdonk
1030 u. ds. D. Oosten,
5 u, ds. C. B Roos té Amsterdam,
ref. Kerk Kruiskerk 10 u. ds. F. J. v.
d. Ree te Zaltbommel, 5 u. ds. G. v.
Heeten te Nieuw Vennep, Onitmoe-
ttngskerk 10 u. ds. G. v. Heeten, 5 u.
ds. J. Heule te 'sGravenhage (Open
deur d.), Chr. Afgesch. Gem. 9.30 en
5 u. ds. A. P. Verloop, Oud Ger. Gem.
in Ned Zuidkade 158, 10 en 6.30 u.
leesd., Rem. Ger. Gem. In
Vrljz. Herv.
ds. E. 10.30 u. dhr. G. Samplemon.
"Het
Dienst voor" doven 10.30 Petrakerk,
Ihr. G. ter Haar.
Bap. gem 10 u. ds. G. v. Mameren
HA).
Ger. Gem. 10 en 4.30 u. leesd.
Oudshoornseweg 10 u. ds. R. Oorfc.
Goede Herderkerk Ten Harmsenstr.
Ruiter, 10.30 u. ds. G. d.
Verg. v. gelovigen Nieuw straat 27, 9.80
en 5 u., Bethel 930 u.. dhr. J. Mod
derkolk, RK Kerk (dorp) (zat. av.
1930 u.) 8.45, 10 en 1130 u.. Ontmoe-
tlngscentr. Snljdelwljk (zat. middag
17.30( 1030 u
Hazerswoude Herv. Gem. 10 en
6.30 u. ds. M. H. Geertsema, Geref.
i 5 u. ds. Versluijs, RK Ber-
RK Kerk 10
fiS.
12
Leiniuiden Herv. Gem. 930 u. J.
pel. 8,10 en 11 u. (zat. e
d. vree HA. Geref. Kerk 9.30 u. ds. Oude Wetering Herv. Gem. 9.30 ruimte chr baisse hooi
n t j->c n .1 He r. T*ni+k»«v.,iic He T oiuwuu m(N o„ ruimte cnr. o_asisscnooi
gen Koninkrijkszaal, Burg. Trooststr.
4, 330 u.. openbare toespraak: Leef
niet voor u zelf maar voor het doen
van Gods wil. 4.30 u. Wachttorenbe
spreking: De beslechting van het ge
schilpunt inzake het eigendomsrecht.
Evang. Gem. "Sion," gemeensch.
Jos. G. Los, 7 u. ds. L. Buitenhuls
Bodegraven. RK Kerk (zat. 7 u.) 730 5
930 en 11.16 u. 10
Llsse Herv. Gem. Grote Kerk 10
ds. J.
ds. Nieuwenhulzen
Kerk (Meerkreukkerk)
Lohman, Llndeng aarde 17a, Ingang
tegenover NS statio:
10 u. ds. H. G. Oostinga HA, Geref.
Ruiter. 5 u. ds. S. W. Verploeg.
Driehoorne Uranusstraat
bewaarders (zat. 7 u.) 8. 10
kerkkoor)
Chr.
U Holl
9.30 en 4 ïT. do. 8
Geref. Gem. In
11.30 en 5.30 u. leesd.
Chr. Science (Steenschuur 6) 10.30
Apost. Kerk (H. Rijndijk 24)
4 u.. do. 8 uur.
Geref. Gem. in Ned. (Konlngskerk)
terkerkelljke d. ds. N. J. M. Holken- Her». Gem. 10 u. ds. v.
ds. Boonstra. Geref.
Kerk 9 u. ds. Jac. Rebel, Sassenhelm.
Warmond Herv. Gem. 10 u. dh
H. Hoffenaar, RK Kerk 10 en 1130 i
(zat. av. 7 u.).
Hakkenberg Geref. Kerk Vrljg. Pr.
RK Kerk (zat. 7 u.) 7.30,
C. Frederikse, Klevletkerk 10 u. ds.
i. ds. H. Diikstra te Boskoop. 6.30 i
Is. A. Borman.
De Goede Herderkerk Ten Harm-
Evang Centrum (Zijlsingel 2) 10
1030 U. ds. G. d. Rul-
G. C. v.d. Kamp, RK Kerk St. Max-
tlnuskerk (zat. 19 u.) 8.30, 10 u. hoog
mis. 11.30. 12.45 en 7 u., St. Jozefkerk
(zat. 19 u.). 8.30. 10 u. hoogmis en
Kapel Bloemswaard (zat. 19
Rijnsburg Herv. Gem. (Grote
Immanuëlkerk 9.30 u. ds. Hulsman, 5
Evang. Chr. Gem. (Middelstegracht
IC u dhr Dikkes.
Geref. Kerk (Vrijgem.) 10 en 5 u.
ds. J d Wolff.
Mlddernachtsgroep (Zw. Singel 21)
6.30 u. ds. C. v.d.
Driehoorne Uranusstraat 7 u. In
terkerkelijke d.
Geref. Kerk (vrijgem.) 9.30 u. lees-
P. Schoonenboom Afscheid. RK Kerk
)zat. 7 u.) 9 en 11 u.
Kaag Herv. Gein. 10 u. ds. Ger-
(Jeugdd.). 7 u. ds. Carstens,
RK Kerk 8 en 10 u. (zat. av. 7 u.).
Chr. 'Geref. Kerk Jermalamlrprk Katwijk a.d. RUn Herv. Gem.
dienst. 630 u. ds Bos.
Nieuwkoop Herv. Gem. 9.30 u. ds.
G. v. Doorn, 630 u. ds. Batelaan te
Voorschoten, Geref. Kerk 10 u. ds. G.
Houtman te Leimui den, 7 u. ds. K. J.
Sohaafsma te Utrecht. Chr. Geref.
Kerk 9.30 u. Dienst des Woords. 2 15
u. ds. M. C. Tan is te Sliedrecht. RK
Houten, Aalsmeer,
9 30 u ds. T. B.
u ds. Jac. v.d. Wal
9.30 u. de. Jac. v.d. Wal. 5 u. ds. T. B
v. Houten, Chr. Geref. Kerk 930
u. dienst des woords, Evang. Chr.
ds. D. A. Wer-
Goede Herder (zat.
5 7 u.) 8.80, 9.30 en 11 i
Woubrugge Herv. Gem. 9.30
Interieur van de St. Jozef
kerk te Hillegom.