?Ik wilde best nog doorgaan' [[S\m9tmnrna\ toegeljcht 1 ...e/7 gisteren AVRO-tv had geen zin meer in filmprogramma's 't Karrewiel //efdraai/er TV morgen] JKtójïïi-^ Simon van Collem heeft geen duidelijk antwoord bij de hand. De AVRO zag er op een bepaald moment niets meer in. In zijn „Oude Draaidoos" niet en ook niet meer in AVRO-Scoop. Offi cieel is het hem nooit medegedeeld. Toen Simon voorzichtig in formeerde naar een eventuele voortzetting van zijn succesvolle programma's kreeg hij te horen dat de AVRO geen belang stelling meer had. Het was genoeg geweest zo. Je kon per slot van rekening niet aan de gang blijven. Simon van Collem heeft de dreun zonder morren geïncasseerd. Hij hoeft er niet van te leven. Als redacteur van het blad „Televizier" en eigenaar van een bistro in Zandvoort is zijn bestaan in geen enkel opzicht in gevaar. Simon van Collem in vroeger dagen als gast in het KRO-programma 'Voor een briefkaart op de eerste rang' samen met Yoka Berretty (links) en Willeke van Ammelrooy (rechts). Van Collem: „Sommige mensen denken daar anders over. Mijn bistro heet „De Oude Draaidoos" en wordt geëxploiteerd door mijn vrouw. Aan de wand hangen foto's van eetscènes uit vele beroemde films. Een tijd geleden werd ik in de zaak aangesproken door een man die kennelijk medelijden met mij had. U moet namelijk weten dat ik 's avonds wel eens help met glazen 6poelen en kopjes afwassen. Die man wees op de foto's aan de wand en constateerde dat ik toch wel erg was afgezakt. Met al die beroemde sterren had ik immers interviews gehad. Toen hij afrekende kreeg ik een gulden fooi." Simon van Collem wordt in zijn zaak herhaaldelijk staande gehou den door mensen die steeds opnieuw vragen waarom hij niet meer op de buis verschijnt en of zijn program ma's ooit nog terugkeren. Ook de fanmail duurt voort. Geregeld ontvangt hij foto's van Jonge meisjes die vragen of hij die foto's wil doorsturen naar de filmmaatschap pijen omdat ze zo graag filmster willen worden. Is Simon van Collem ten offer gevallen aan de kijkcijfers, het vooral bij de AVRO gevreesde slagzwaard, dat al enkele keren tot het sneuvelen van goede program ma's heeft geleid? De oorzaak moet eerder gevonden worden in het niet geïnteresseerd zijn in films, dat zich bij alle omroepen manifesteert. Zeker, er worden voortdurend films op de buis vertoond, maar aan film als kunstvorm, als uitgangspunt voor Informatie en voorlichting wordt nauwelijks enige aandacht besteed. De KRO bindt veel kijkers aan zich met „Voor een briefkaart op de eerste rang", maar het quizelement gaat boven het opvoedende karakter. In België, Duitsland en Frankrijk zijn vrijwel wekelijks programma's gewijd aan actuele filmzaken en worden speelfilms van enige allure geleid en/of gevolgd door een forum dat bepaalde problemen doorpraat. In Frankrijk is film op televisie zelfs zo nadrukkelijk vertegenwoordigd dat Roger Vadim en Jean Paul Belmondo dezer dagen hebben geprotesteerd. Zij zijn van mening dat de televisie de bioscopen zo sterk beconcurreert dat de thuis zullen blijven. Het feit dat in de weinige kunstrubrieken van de omroepen films vrijwel worden genegeerd \-oept de vraag op of mogelijk de biosooopbond dit tegenhoudt. Of stellen de filmverhuurkantoren deze gratis voor-publiciteit met kritische of niet-kritische begeleiding niet op prijs? Van Collem: „De Bioscoopbond wil maar wat graag dat de televisie aandacht aan films besteedt. Van de filmverhuurkantoren is ook weinig tegenwerking te verwachten, want je pakt toch de beste films om er fragmenten uit te laten zien of ze te bespreken. Voor het kritisch beoor delen van minder goede en slechte films is nauwelijks tijd." „De Oude Draaidoos" heeft vijftien jaar gelopen. Van Collem verzorgde 118 afleveringen, die steeds een groot publiek trokken. Boeiend waren vaak zijn gesprekken met interna tionale filmsterren en regisseurs, waarbij men zich voortdurend afvroeg hoe het Van Collem steeds gelukte tot deze vaak lastige, moeilijk benaderbare personages door te dringen. Van Collem: „Als we in Amerika waren namen we steeds zeven a acht items achter elkaar op. Op een geven moment krijg je het vertrouwen van die mensen. Je leert ze kennen. Ik zorgde er ook altijd voor dat alle bladen waarin iets over mijn programma stond naar hen werden opgestuurd. Dank zij de voortreffelijke verhoudingen met de redactiemensen van andere omroep bladen die steeds over mijn programma schreven, maakten de talloze publikaties een gigantische indruk op die filmmensen in Amerika. Natuurlijk was het niet altijd even eenvoudig een gesprek te arrangeren. Ik herinner mij het interview met Sean Connery bij voorbeeld, de vroegere James Bond. Van collega Han Mulder had ik gehoord dat hij bijzonder geïnteres seerd was in stakingen in Schotland. Daar hield hij zich geconcentreerd mee bezig. Connery is een Schot zoals u weet. Mijn aanloop was dus een vraag over de stakingen in Schotland. Dat viel zo in de smaak bij hem dat ik nu als enige Journalist een uitnodiging van hem heb gekregen om opnamen bij te wonen van zijn nieuwste film die in Marokko speelt. Ik heb ook een interview gehad met Roger Moore, maar dat is nooit door de AVRO uitgezonden." Van Collem geeft geen direct antwoord op de vraag of hij bitter gestemd is over het besluit van de AVRO. Maar men hoeft geen mensenkenner te zijn om te constateren dat het verdwijnen van zijn programma's meer aan hem vreet dan hij wil tóegeven. „Ik had best nog door willen gaan. Een tijd geleden heeft er in het Veronica-blad een artikel gestaan onder de titel „Simon moet terugkomen". Dat heeft me wel goed gedaan. Ik zou een programma willen maken waarin voorlichting wordt gegeven over nieuwe films, waarin interviews met regisseurs plaatshebben en waarin filmfrag menten worden gedraaid van films, die bijvoorbeeld dertig jaar geleden in première gingen. Dat laatste heb ik al eens gedaan met de film „De man die te veel wist" van Alfred Hitchcock. Ik vertoonde fragmenten uit die film en had een gesprek met Hitchcock. Waarom had hij die film gemaakt en waarom op die manier. Op dit moment zou Je bijvoorbeeld aandacht kunnen besteden aan de vele rampenfilms die op de markt komen. Het is wel geen nieuwe trend, want in de jaren dertig hebben we hetzelfde beleefd, maar dat het weer terugkeert en hoe is de moeite van het signaleren waard. Het is begonnen met die film over het vergaan van het schip „Foseidon". Daarna kwamen films over branden in wolkenkrabbers en aardbevingen. Waarschijnlijk zijn de mensen via de telvisie zo vergeven van gangster- en politiefilms dat ze naar iets anders verlangen. Mensen willen huiveren. Daarom zet Dracula altijd nog door." RADIO Op Hilversum in verzorgt Simom van Collem een radioprogramma voor de NOS. waarin hij ook aandacht besteedt aan de Neder landse filmindustrie. Een dergelijk programma leent zich ook voor uitzending via de televisie. Van Collem zou daarin speciale aandacht willen besteden aan bekwame filmmakers als Paul Verhoeven, Fons Rademakers, Frans Weiss, Haanstra en Pirn en Wim, die zo langzamerhand een instituut zijn geworden. Heel onverwacht: ,,Ik zou. ook een landbouwprogramma kunnen maken. Per slot van rekening heb ik tijdens de oorlog op mijn onderduikadres in het Westfriese Venhuizen veel te maken gehad met vlas trekken, het dorsen van bloemzaden en hooien." NEDERLAND I 18.15 Flexibele school, les 16 (TELEAC) 18.45 Paul us de boskabouter (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Mijl op 7 (KRO) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 't Is toch zeker allemaal prima geregeld KRO) 20.35 Sweet Charity, musical-film (KRO) 23.00 Rooilijn (KRO) 23.25 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 Paul us de boskabouter (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Sol en Gobelet, de clowns (VARA) 19.30 Horen zien zwijgen, serie slapstick- en stomme film fragmenten (VARA) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Achter het Nieuws (VARA) 20.35 Colditz, tv-serie (VARA) 21.30 2 voor 12, kwis (VARA) 22.10 't Wilhelmina, tv-serie (VARA) 20.35 Achter het Nieuws (VARA) 23.10 Den Haag vandaag (NOS) 23.25 Journaal (NOS) 23.30 E.K. Kunstrijden heren (NOS) In de serie vermaarde filmmusicals zendt de KRO-tv vanavond (20.35, Nederland I) de verfilming uit van Cy Coleman's musical 'Sweet Charity: 'Sweet Charity' is het vrolijke en ontroerende verhaal van Charity Hope Valen tine (Shirley MacLaine)Ze is animeermeisje in de Fan- Dango Ballroom dat hunkert naar een beetje liefde. Niet temin wordt zij steeds de dupe van haar ijdele verwachtingen. Op de foto Shirley MacLaine (links) en Renata Vasalle in 'Sweet Charity: De KRO-tv besteedt in 'Rooilijn' van vanavond (23.00 uur Nederland Iaandacht aan 'Ja baas, nee baas', een vrolijk stuk over vakbond, medezeggenschap en ondernemingsraad van de Amsterdamse toneelgroep Sater. 'Ja baas, nee baas' is het verhaal van een jonge arbeidster Ze wordt gekozen in de ondernemingsraad van het bedrijf waarin ze werkt. Ze is optimistisch over de kansen die ze daar zal krijgen om dingen te veranderen die in het belang zijn van haar en haar collega's. Maar de positie die ze inneemt in de ondernemingsraad is dubbelzinnig. 'Rooilijn' laat fragmenten uit 'Ja baas, nee baas' zien. Tevens wordt aandacht besteed aan de discussie die na afloop van het stuk werd gevoerd door werknemers van de Hoogovens. Het Hollandsche Huishouden I :eldpanorama. 19,53 Zojiuist versche- NOS: 11.30 Blik op de derde T- 11.45 Blik op Europa. KRO: 12.00 (S) Van twaolf tot twee: KRO'6 pauze programma. 12.22 Wij van het land. 12 26 Mededelingen. 12.30 Nieuws. 12.41 Echo. 13.00 Raden maar). 14 00 Lie ven en Leven - serie uitzendingen over boekbespreking. ■■PPH ger des Heilskwartler. 19.16 (S) De wereld zingt Gods lofverzoekprogram- ma van gewijde muziek. 19.55 Over denking 20.00 (S) muzie. muziek, mu ziek: licht platesnprograxnma. 21.50 22.10 De kerk vanda n Bij de Ttfd-aerie (4). Hier en Nu. 23.00 Stroomversnelling en toch wèlvaren, serie lezingen (5). 23.20 (S) Album: minder bekende mu zikale Romantiek. 23.55-23 00 Nieuws. Hilversum II ADVERTENTIE SommiVe charmante dingen 1 van vroeger 2fn cr nog steeds. IKOR: 18.30 Kleur: informatie commentaar over zalken van kerk samenleving. AVRO: 19.00 ding. 17.10 (S) De hutsgeklutste kin derspelen. 17.30 Nieuws. 17.32 Echo ma gazine. Hilversum II AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend- Demokratie. gymnastiek. 7.20 (S) Dag gaatje Radiojournaal 8.00 Nieuws, 8.30 brlek. 9.35 Waterstanden. 9.40 (S) Toe- 20.15 (S) Residentie Orkest met nieuwe liedjes, c Kleutertje luister. 10.10 Arbeidsvitami nen: populair verzoekplatenprogramma in mono en stereo. (11.00 Nws; 11.03- - TI - - - 11.05 Radiojournaal). 11.30 (S) Knip- of songs. 22.50 Vanavond laat per licht: wekelijks verkeersmagazine nieuws. 23.20 Radiojournaal 23.25 (S) V, i-- Jazz Spectrum. 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum III NOS, 18.02 Joost mag niet eten, met reportage van het Hoogovenschaak- toernooi te Wijk i dat. 13.25 Progi popmuziek (deel 10). 1.02 Sesjun: Jazz en blues Show: LP's. 1.02 De Nachtwacht. EO: (6) Old time religion: Blue grass gospel music. 5.30-7.00 (S) Matlnata: muziek voor de vroege ochtend. VRIJDAG 31 JANUARI Hilversum I KRO: 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende woord. 7.07 (S) Badinerie: ADVERTENTIE i Zembla: De kale kapper en de dode dokter 17.30 Welingelichte krin gen: rechtstreeks debatprogram. 17.55 Mededelingen. Hilversum UI Ieder heel uur nieuws. EO: 7.02 (S) Gospelsound: een pro gramma boordevol muz. speciaal voor Jonge mensen. 8.02 Klankbord 8.10 (S) Tussen thee en koffie 9.03 (S) De muzikale fruitmand: verzoekprogram- Op Nederland 2 kon men gisteren naar "Joao" kijken, wellicht de bes te speelfilm die ooit door een Neder landse regisseur (George Sluizer) is gemaakt. In Brazilië weliswaar, met Braziliaanse acteurs en met een Braziliaans verhaal als grondslag, maar toch: een film van een Neder lander. Wellicht heeft hij nu de be langstelling gehad die in de biosco pen jammerlijk ontbrak, waar schijnlijk omdat de titel weinig zeg gend was ("De minnares en het mes", zou misschien meer respons hebben gekregen), of omdat films uit Zuid-Amerika gewoontegetrouw weinig in de belangstelling staan. Op Nederland 1 was de VPRO weer danig in de weer. Eerst met de uit zijn pension gezette Marokkaan Rif- fi, daarna met de Algemene Arbei ders Partij uit Oude Pekela, die zich vermoedelijk met zulke problemen, als van die gastarbeider wil gaan bezighouden. De grote verrassing van de avond vond ik het Simplisties Verbond, dat eigenlijk voor het eerst met een ga ve uitzending van hoog gehalte kwam. Heer Kooten moest trouwens wel, want hij heeft enkele weken ge leden zijn medewerking aan de Haagse Post, waarin hij een rubriek had, opgezegde Zogenaamd omdat hij al zijn tijd en aandacht wilde wij den aan het Simplisties Verbond, in werkelijkheid echter omdat hij zwaar de ziekte in had dat een uitvoerig in terview met hem en heer Bie in zijn eigen HP gevolgd was door een nog al laatdunkend, kritisch stuk van heer Rademakers, die betoogde dat ze alles zo'n beetje gejat hadden van Wim T. Schippers en zijn Ba rend-Serveteffecten. Inderdaad zijn er elementen in het Simplisties Verbond die daaraan herinneren, maar laten we niet ver geten dat Kees en Wim al met "taal" bezig waren toen Wim Schippers nog maar net zijn flesje priklimona- de in de Noordzee leeggoot. Het zeer eigen taalgebruik van Kees Kooten in deze uitzendingen, van het Simplisties Verbond (taalver bastering is het betere woord, woor den als demonstructie en stompide, zijn er voorbeelden van, maar de es sentie schuilt toch in het verbinden van verschillende begrippen tot een wanbegrip) is echter niet aan Wim Schippers ontleend en bouwt veel meer voort op de aloude klisjeeman- netjes van Kees en Wim. Kees, die beweerde dat de mensen dachten dat hij op Wim Ruska leek. was in zijn soort een geserreerd clownsnummer dat Johnny Kraay- kamp (in zijn soort) hem niet ver beterd zou hebben, en de parodie op Wibo van de Linde's specials, mocht er ook wezen. Bepaald adem benemend was het huisbezoek aan een mevrouw die uitlegde hoe je sim plisties kunt leven, een portret dat bijna niet van deze wereld leek en daarom balanceerde op de rand van wat je nog wel kan uitzenden, en wat net niet meer. De VPRO zond verder een docu mentaire uit over de dood van, of de moord op de Italiaanse uitgever Fil- trinelli, die wereldnaam verwierf, door als eerste "Dokter Zjiwago", van Pasternak uit te geven, zonder overigens zijn communistische be ginselen er aan te geven. De grote vraag was, en is nog steeds, of hij inderdaad omkwam bij een poging tot sabotage, of dat hij door een rechtse groepering vlak voor de ver kiezingen in Italië uit de weg werd geruimd. De laatste veronderstelling leek na dit programma waarschijn lijker dan de eerste, al moet natuur lijk in aanmerking worden genomen dat het ook gemaakt was met die tweede veronderstelling als uit gangspunt. In Zorgvliedt tenslotte werd de Amsterdamse School uit de doeken gedaan, de bouwstijl die ontegenzeg gelijk iets eigens heeft, maar zich meer om de buitenkant van de hui zen leek te bekommeren dan om de inhoud. Deze aflevering van Zorg vliedt was iets droger gemaakt dan voorgaande afleveringen. Dat had een documeaitaristisch voordeel maar ze had daardoor ook iets alledaags, iets "ónzorgvliedtachtigs". NICO SCHEEPMAKER De Ritmeesters: de Daverende Dertig Een groep Hell's Angeles heeft gisteravond geprobeerd een concert van Amerikaanse popgroepen in de Amsterdamse Jaap Eden-hal te verstoren. De Heli's Angels werden door politie en ordedienst van het podium verwijderd waarbij enkele rake klappen vielen. De schade bleef verder beperkt tot omver geworpen geluidsboxen. HOTEL-CAFE-RESTAURANT STEENSTRAAT55/LEIDEN 22509 Op aanvraag zenden wij u graag suggesties v DUITSE TV Duitsland I (K) Reportage Bonn. 18.00 (K) Aktualltelten. 18.45 (K) Zandmannetje. 18.55 (K) Nieuws uit Noordrijn-Westfalen. 19.26 (K) Un- ter einem Dach, TV-serle. 19.59 (Zw. w.) Programmaoverzicht. WDR: 8.05- 11.45 (K) Schooltelevisie. (9.30-10.00 (K) Sesamstrasse). 18.05 (K) Oorlog en vrede, tv-serle. 18.40 (K) Aktuall- 19.20 (K) Oorlog chen. 19.00 (K) Journaal. 19.30 (K) Gevarieerd programma. 20.30 (K) Sa tirisch magazine. 21.00 (K) Journaal. 21.15 (K) Interviews. 22.15 (K) Film portret. 23.00 (K) Journaal. gaztne. (K) Di naai, kommentaar en weerbericht. 22.50 (K) Europese kampioenschappen schaatsen. 23.35-23.40 (K) Journaal. Duitsland n 17.00 (K) Journaal. 17.10 (K) Te kenfilm verhalen. 17.40 (K) Aktuall- telten en muziek. 18.20 (K) Der Bas tion, tv-serie. 18.55 (K) MatnzeJmann- Nederland I NOS/NOT: 11.10-11.35 (K) School televisie. TELEAC: 18.15 (K) Eenheid in eenheden - les O. NOS: 18.45 (K) Paulus de Boskabouter. 18.55 (K) Journaal. NCRV: 19.05 (K) Swlebertje jeugdserie. NOS: 20.00 (K) Journaal NCRV: 20.21 (K) Kojak. politieserie. 21.10 (K) Johnny en Tonmy, tv-re- vue. 22.10 (K) Farce Majeure. 22.40 (K) Ander Nieuws. 23.05 Praten met de Minister President. NOS: 23.15 (K) Journaal. 23.20-23.55 (K) E.K. Kunst- rijden - IJsdansen. Nederland II NOS: 18.45 (K) Paulus de Boska bouter. 18.55 (K) Journaal. AVRO: 19.05 (K) AVRO's Toppop presenteert de Nationale Hitparade. NOS: 20.00 (K) 22.05 (K) Televizier Magazine. (K) AVRO's Sportpanorama. 2*3 15-23.20 (K) Journaal. ADVERTENTIE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 5