Lies Franken werkt hard aan 'Cyrano de Bergerac' (*w fRIJDAG 24 JANUARI 1975 Edmond Rostand's befaamde blijspel „Cyrano de Bergerac" is binnenkort opnieuw te zien in de Nederlandse schouwburgen. Zo maar een veronderstelling: dat is theater waar de mensen op het ogenblik naar snakken. Actrice Lies Franken „Misschien, omdat het puur theater is. Maar, als het publiek er niet naar snakt, dan zeker de acteurs en actrices. Het is een enorm stuk om te doen". „Cyrano de Bergerac": ditmaal als vrije produktie. Voor toat be treft de titelrol wordt de vroegere geprolongeerd: Guus Hermus. De regisseur heet nu Ko van Dijk, de voornaamste rollen zullen verder worden vervuld door Lies Franken Roxane) en Jeroen Krabbé. Première: 2 februari in de Rot terdamse Schouwburg. Lies Franken: „Er is en dat doen we nog ontzettend hard ge werkt voor deze produktie. Vanaf 18 november is er iedere dag gerepeteerd, ook zaterdags en de laatste tijd ook op zondag. Soms heel lange repetities. Iedereen gaat vanuit DIT goed te doen, alleen ar DIT. Dat kan ook. Geen van de medewerkenden heeft 's avonds speelverplichtingen, het enige dat deze tijd voor ons bestaat is Cyrano". Na liquidatie van het Nieuw Rotterdams Toneel heeft Lies Franken zich niet meer vast aan gezelschap willen verbinden. Ze wil niet anders meer dan gastrollen spelen. Zodat ze zelf kan beslissen waaraan ze graag mee wil doen. „I'k speel het liefst in produkties die ik artistiek aantrekkelijk vind. Dat is mijn eerste maatstaf. En dan het me er niet in de eerste s om of ik een hoofdrol krijg aangeboden, de totaliteit van een opzet is voor mij doorslaggevend. Ik kan me heel goed voorstellen in een mieters stuk een kleinere rol te spelen. Een stuk van Pinter bijvoorbeeld, of Tsjechow. Mijn beslissing zal ook in hoge mate afhangen van de regisseur. Wie regisseert? Ik heb ontdekt dat een goede regisseur voor mij verschrik kelijk belangrijk is". Ko van Dijk als regisseur* van Cyrano geeft Lies Franken aanlei ding vooral superlatieven te gebrui ken. „Wat is dat fantastisch wat die man doet! Geweldig. Een belevenis om met hem te werken. Niet alleen voor Je eigen rol, maar ook om alles wat hij in het hele stuk doet. Hij graaft iedere rol tot op de bodem van een karakter af. Neem de groep cadetten die Cyrano aanvoert. Bij de eerste repetitie kwamen er een stelletje Jongens op die allemaal op elkaar leken. Dat werden na verloop van tijd totaal afzonderlijke mensen. Zelfs de figuranten. Figureren in een voor stelling kan erg vervelend werk zijn. Niet bij Ko van Dijk. Hij let op de kleinste details, een grandioos I regisseur". Deze „Cyrano de Bergerac" zal ongeveer tachtig voorstellingen bele ven. Tot eind mei. Dan is het afgelopen omdat het merendeel van de acteurs en actrices voor het volgend seizoen contracten elders heeft. Tachtig voorstellingen, die gemeten aan de redelijkerwijze wijze te verwachten publieke belangstel ling goed bezocht zullen worden, 't Moet een fijn idee zijn, voor een Nederlands toneelspeler, om weer eens voor goed gevulde zalen te kunnen spelen. „Een volle zaal? Zalig", zegt Lies Franken, „maar, er op hopen, dat doe ik, er op rekenen, daarvoor hebben we teveel meegemaakt in dit vak. Tsja... veel mensen, het zou heerlijk zijn, dan is het spelen veel minder zwaar, het publiek is onmisbaar, je hebt nu eenmaal respons uit de zaal nodig". Ze heeft vrijwel altijd voor gesubsidieerd toneel gewerkt. Nu zit ze in een vrije produktie. Het is iets anders, vindt Lies Franken, positief anders. „Stel, dat ik nu nog in Rotterdam had gezeten, bij een vast gezelschap, dan had ik nooit de kans gekregen om met Guus Hermus te werken, met Ko, met andere mensen, van wie ik tot nu toe alleen de naam kende. Deze groot opgezette produk tie is ook voor jonge mensen een enorme leerschool. De rol-aanpak, de discipline, dat kun je in Je zak steken. Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat de gezelschappen nu maar moeten verdwijnen. Die zijn nodig. Maar, ik hoef niet meer. Wat de gemeente Rotterdam haar gezelschap indertijd heeft aange daan... ik wil dat risico niet meer lopen". Volgend seizoen zal ze een gastrol spelen bij de Haagse Comedie, het gezelschap waaraan ook haar echtgenoot Pim Dikkers verbonden is. En ze gaat zowaar televisie doen („ik heb een tijd lang geen tevee willen aannemen en het gevolg is dat Je een beetje uit het beeld raakt"), niet in een pure toneelpro- duktie, maar in een serie die wordt gemaakt naar Jan Terlouw's be kroonde kinderboek „Oorlogswinter". Lies Franken: „Het wordt geen uitgesproken kinderserie. Aart Staartjes heeft de regie, Andre van den Heuvel en ik zijn de vader en de moeder van de Jongen waarom in het verhaal alles draait. Toen ik over de plannen in de krant las, dacht ik: daar zou ik graag in willen zitten. Typisch iets wat ik graag wil doen. Omdat het boek naar mijn mening een goede indruk geeft van wat er in de winter 19441945 gebeurd is. Nogmaals: ik wil alleen dingen doen waar ik zelf van harte „Ja" tegen zeg. Dat doe ik wel en dat niet. Ik wil vrij blijven". Nachtvoorstelling: "Pornobaby", vr. Celling: "F ur. 18 jaar. "Marlken Intensieve verpleging: dag. ook 4.45 14.3C '6 zondags 1112 I entoonstellingen Burgers. Burgsteeg 2a, expostle van Anton Vrede en Pleter Mui schilderijen en tekeningen. Ge opend dag. pan 16.00—0.100 uur, zat. Atelier „De Scherf' Nassaulaan with the golden dag 1415 uur: eerste klasse: de gehele Kindermatinee"Robin Hood", v en zo. 2.15 en 4.30 uur. A.L. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden AmiaïlmteK: Klasse afdeling van 13.30 tot 15.80 i Derde klasse Avondbezoek i 18.30 tot 20 00 t de kinderzaal. sluitend voor de ouders, alleen woensdagavond van 18.30 tot 19.30 uur ACADEMISCH ZIEKENHUIS Voor alle patiënten (behalve kinde ren) z(|n de bezoekuren als volgt: Ongi aiiendlenst elke dag Acade misch ilekenhulf behalve van dins dag i 0< uur tot woensdag 13.00 uur Dlaco 'iftssenh ulsen van vrijdag 13 00 uuj tot zaterdag 13.00 uur (Eli sabeth ziekenhuis) Bezoekuren Ziekenhuizen Dlaconessenhuis. Mld Drukkerij De Bink, Rooseveltstraat 3. Pieter Tjepkema exposeert foto's; van 20 anuarl t/m 28 februari. Geopend ma. t/m vr. van 8—17 uur. Leidse bioscopen LUXOR: "Chinatown", dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur. zo. ook 4.30 uur. 18 laar. CAMERA: "Amarcord". dag. 7.00 en 9,3 uur.14 jaar. K'ndermatlnee: "Jerry als circusclown" m woe. 2.30 uur, zo. 2.00 en 4.15 A.L. Nachtvoorstelling: "Woodstock", vr. i - i 18 laar. REX: "Gabriëlle", dag. 2.30, 7.00 Ilddagbezoekuur: 13.46—14.30 uur. Avondbezoekuur: 18.8019 S0 uur Kinderafdeling dage- ciale kaarten U1ka van 14.00—1900 uur. alleen voor ouders zondag 14.0015.00 uur vo familieleden Kinderen benedi volgende bezoekuren (alleen Maandag t/m vrlldag: 18.30—18.45 uur Zaterdag en zondag: 15.30—16.45 uur Bezoek aan ernstige patiënten: Wanneer voor ernstige patiënten door lopend bezoek wordt toegestaan, kan de hoofdverpleegkrindlge hiervoor spe- 14 kinderafdeling Kraamafdellng: dag de Alphen aan den Rijn RIJ noord; 2e klas 11—11.30 13.30—14.15 en 18.30—19.30 u.; 3e klas 13.30—14.15 en 18.30—19.30 u.; Kraam afdellng 18.80—14.15 ellng da e: dag tot 19.3 ouders 18 Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar Schiphol kim nep dag en nacht worden gemeld bij het Informatiecentrum Geluids hinder Schiphol (020—175000). teuws 24 ianuari 1975 Honderd jaar geleden stond in de krant: Tot nu toe heeft de Fran- sche regeering geene cijfers openbaar gemaakt betreffen de het aantal dooden en ge kwetsten in den oorlog van 1870 en 1871 Thans heeft dr. Chenu opgaven gepubliceerd, welke verondersteld worden uit officieele gegeven te zijn geput. Uit zijne cijfers blijkt, dat Frankrijk 139.000 dooden en 143.000 gewonden telde, terwijl voor de Duitschers deze cijfers respectievelijk waren 44.000 en 127.000. Voegt men bij deze getallen de 20.000 personen, die te Parijs en Straatsburg zijn omgeko men, en de 17.000 krijgsge vangenen, die in Duitschland aan hunne wonden zijn overleden, dan zou het ge- heele verlies aan dooden voor Frankrijk 176.000 bedragen. Volgens een telegram uit Madrid zou te Ramales, door 300 man verdedigd, een aan val van 5000 Carlisten zijn afgeslagen. Vijftig jaar gelden: De "Koöperationaje Dje- lo" klaagt er over, dat de moraliteit van het Russische volk tijdens den wereldoorlog en den daarop volgenden burgeroorlog sterk achteruit gegaan is. Na een opsomming te hebben gegeven van een aantal gevallen van fraude, malversaties etc., die in den laatsteri tijd zijn voorgeko men en slechts eenige uit ve le zijn, merkt het blad op, dat het kwaad ook bij de coöperaties op ernstige wijze heerscht. De bestuurders van de kassen der coöpera ties springen met de fondsen zonder eenige scrupules om. Zij "leenen" aan zichzelf, aan vrienden en kennissen zelfs aan vreemden al of niet onder beding van "douceur tjes" Een en ander, aldus 't blad, is vrijwel een stelsel ge worden en, als men in alle gevallen aan het vervolgen zou gaan, zou er geen eind aan komen. PANDA EN DE MEESTER-KRIMPER 57 - 127 Joris Goedbloed draafde naar het tentoonstellings zaaltje om zijn miniaturen weg te halen en te verkopen voordat iemand kon ontdekken dat het verkleinde schilderijen waren. Maar hij was te laat. De toegang tot het gebouw was afgesloten en rechercheur Snappers persoonlijk had de bewaking op zich genomen. "Verboden dit pand te betreden," sprak de politieman bars. "Er is beslag op de inhoud gelegd en de boel wordt onderzocht. Het gaat om verdachte prenten die kleiner zijn dan te horen te zijn. Weet u daar soms iets van, meneer?" "M-maar het zijn mijn... eh.." stamelde Joris uit het veld ge slagen. "Ik bedoel: ik wilde ze graag bekijken En eh, een vol gende heer dan maar" Hij draaide zich om en stampte boos weg. "Waarom loopt alles me nu toch ineens tegen?" vroeg hij zich verbitterd af. "Het leven in welstand was juist zo prettig - en nu moet ik weer vervallen tot zorgen en hard werken. Gelukkig heb ik dat verkleinwapen nog. Misschien heeft professor Kalker in tussen iets uitgevonden voor het vergroten. Met die twee dingen samen zou ik weer in geldzaken kunnen gaan. Recunia mini ma per maxima." De avonturen van Jommeke Het geheim van de Macu Ancapa WALNOTENTAART Deeg: 125 g boter, 150 g. basterdsuiker, 175 g. bloem, ei, zout. Vulling: 125 g. suiker, 1/8 slagroom, 125 g ge hakte walnoten. Kneed voor het deeg boter, suiker, bloem en het halve ei met iets zout dooreen. Laat het even rusten. Smelt voor de vulling de suiker tot deze egaal lichtbruin ge kleurd is (op een lage vlam) Doe er één eetlepel wa ter bij en schenk on der steeds roeren de iets verwarmde slagroom erbij. Verhit alles goed en roer tot de caramel is opgelost. Meng de gehak te walnoten erdoor, schenk de massa op een beboterde schaal en laat hem koud worden. Bebo ter een bakvorm (door snede 26 cm.) en druk de helft van het deeg hierin uit. Leg de vulling hierop en dek deze af met de rest van het deeg. Bestrijk de taart met ei geel en bak 'hem in ca. 40 minuten gaat onder in een voorverwarmde oven bij 200 gi\ C (stand 3 4) Ontslagen directeur Ned. Danstheater krijgt veel bijval DEN HAAG Vijftig vooraanstaan de personen in de Nederlandse Cul turele wereld hebben minister van Doorn van CRM en de gemeente raad van Den Haag bericht ontsteld te zijn door het ontslag van Carel Birnie als directeur van het Neder lands Dans-theater. Gevraagd wordt te bewerkstelligen, dat het bestuur van het NDT volledig opening van zaken geeft, en dat de achtergron den, noodzaak en consequenties van dit ontslag diepgaand worden onder zocht. Volgens de ondertekenaren van de brief lijkt het er op, dat een kun dig en bekwaam man de dupe wordt van een maatregel van het bestuur, die minder lijkt gebaseerd op zake lijke dan op prestige-overwegingen. Tot de ondertekenaars behoren onder meer de twee oud-voorzitters van het NDT, (vice-) voorzitters en directeuren van de toneelgezelschap pen Globe, Centrum, Haagse Come die, Nieuwe Komedie, Pufolieksthea- ter en De Appel, van theaters in Am stelveen, Tilburg, Nijmegen, En schede, Breda, Amsterdam, Eind hoven, Utrecht en Den Haag, van orkesten in Rotterdam, Den Haag, Arnhem, Groningen, Overijssel, Haarlem, Amsterdam, Tilburg en U- trecht en van het Contactorgaan van Nederlandse Orkesten de raad van kunstenaarsverenigingen, Het Nederl. Centrum van het Interna tionaal Theater Instituut en het Hol land Festival. Leidse-schouwburgdirecteur Hans van Dam behoort niet tot de onder tekenaars van de brief. Ik ben ovfcr deze kwestie niet door de Vereniging van Schouwburg-directeuren bena derd. Ik ben trouwens van mening, dat, wanneer men ergens zijn ver ontrusting over uit wil spreken, men dat gemotiveerd moet doen. Ik weet van de achtergronden van deze zaak te weinig af om er meteen een oor deel over te kunnen vellen'. Chevron Naples te Cristobal Schepen KLEINE VAART Carebeka 1 pass 22 Goodwins Cornells Broere pass 23 Doggersbank nr Felixstowe Dutch Faith 22 te Rotterdam Dutch Spirit pass 23 Kp. Roca nr Geutborg 22 te Gent Mare Iratum 22 te Rotterdam Marian Maria 23 150 wzw Lissabon nr Santos Markborg 23 v Delfzijl Marijke Smits werd 22 t© IJmuiden Nieuwland 23 v Rotterdam nr Leitb Okdine pass 22 Kp Vlliano nr Ant werpen Parrna 24 te Mykonos verw. Plrola 22 v Par nr Rotterdam Procyon pass 23 Smlthknoll nr Rot- Copan 3 te Bolivax Coral Mean da-a 3 nr Lacoruna Crania 22 420 zzw Bermuda nr Stan- low Dlone 23 te Sydney Doelwfjk 22 600 o Recife nr Lak< Nedlloyd Niger 22 v Dakar nr Le Ha- Noordhinder Nlso 22 v Hamburg nr Lynas Point Scheldeborg 22 v Delfzijl Gardenia 23 v St. Croix nr Rio Halne Steenkerk 23 v Rotterdam Seven Seas 22 t.a. Margate nr Run- Goeree 22 280 zzw Colombo nr Au- Subra 22 40 o Antigua nr Santos GROTE VAART Straat Futami 22 te Keelung Acila 22 v Hamburg nr Curacao Algorab 23 v Rotterdam nr Hamburg Antilla Bay 22 t.a. rede Cartagena Archimedes 22 v Aruba nr George town Atlantic Star 3 te Antwerpen Camltia v E astham nr Rotterdam Carulonix v Kharg Isl. nr Bom- Kryptos 22 v Rotterdam nr Gdynia Laarderkerk 22 200 zw Comores r Le Havre Rotterdam Bremen 7 Tranmere nr Lissabon Musi Lloyd 22 1100 o Hawaii nr Man- Mobile nr New Or- Straat Lombok 22 730 n Seychellen r* Tanga Napier 22 v Nagoya nr Yok*- Langkoeas 23 te Lelykerk 23 te Meta 22 v Tram Straat Towa 22 onderweg v Tema nr Kaapstad Streefkerk 23 te Kaapstad Talamanca 23 te Golfito Tanamo 23 te Port Bolivax Toltec 23 te Cristobal Vasum 23 te Point Portin Wonorato 22 530 z San Diego n? Manzanlllo FRED BASSET

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 23