„AmarcorcT: op een terras
mensen
'bekijken
Doperse beweging 450 jaar
Wat is er eigenlijk
tegen een TV-verbod?
Alfrink: polarisatie
Europa neemt toe
een miljoen gulden aan prijzen
■V-verbod: wat is er eigenlijk tegen?
Wanneer de kerkeraad van de
ïudgereformeerde Gemeente in
Jieuw-Beijerland vindt, dat Je door
iet bezit van televisie de wereld in
luis haalt, dan heeft die kerkeraad
:t grootste gelijk van de wereld,
als die kerkeraad zegt: wie toch
tv-toestel in huis heeft, hoort
in onze gemeente en moet er
haar int, dan is die kerkeraad
jonsequent. Als Je nauwe normen
kelt voor het geestelijk leven
(normen trouwens die door de synode
fan deze groep gemeenten zijn
jvereengekomen), dan zou het nogal
arakterloos zijn, als Je die norm liet
ndermijnen door gemeenteleden die
ich er niet aan houden.
[iemand zal kunnen volhouden
at leven zonder TV onmogelijk is.
foed, men mist wat onderwerpen van
esprek bij de kapper, maar is dat nu
o'n ramp?
zal iemand zeggen, Je zet
och op zo'n punt iemand niet uit de
jerk? Dat zou misschien waar zijn,
fis we met een hoogkerkelijk
lenootschap van doen hadden. Een
[erk, die alleen zichzelf als de ware
[erk van Christus in deze landen
jeschouwt, zal allicht voorzichtiger te
perk gaan in het vage grensgebied
bijbels gebod, afgeleide norm,
itorisch gegroeide gewoonte, diep
•wortelde zede en spitsvondig
listiek (voor elk geval een
iplossing) onontwarbaar dooreenge-
(trengeld liggen. Voorzichtigheid is
Ruim 100.000
handtekeningen
voor Israël
UTRECHT Ruim honderd-
fiizend gereformeerde kerkgangers
(ebben hun handtekening gezet
pder de verklaring, waarin 86
Doraanstaande Nederlanders hun
ezorgdheid uitspreken over de toe-
lomst van Israël.
Eind vorig Jaar werd de 822
erkgemeenten gevraagd de verkla-
Ing te ondertekenen. Aan de op-
Dep gaven 521 gemeenten gehoor.
»e praeses van de generale syno-
e, dr. A. Kruyswijk, heeft «owel
remier Den üyl als de voorzitters
fen de Eerste en Tweede Kamer
fchriftelijk op de hoogte gesteld
[ver de ongerustheid in de gerefor
meerde kerken over de gevaren die
(et Joodse volk bedreigen.
dan geboden omdat iemand die uit
zo'n soort kerk gezet wordt tegelijk
maar even in theorie buiten het
koninkrijk Gods geplaatst.
Wie in zo'n kerk bijvoorbeeld de
band met de bisschop en via hem de
band met Rome verliest staat buiten
de kerk. Aansluiting bij een ander
genootschap helpt niet. Dat moge iets
van de kerk hebben, echt kerk is het
niet. Voorzichtigheid met het verwij
deren van kerkleden die buiten het
gebruikelijke kader vallen is <fan
begrijpelijk, hoewel in het verleden
niet steeds toegepast. Van protestant
se kerken en ook van sekten zijn
dergelijke redeneringen te geven.
Waar het nu om gaat is dat aan de
uiterste rechterflank van de gerefor
meerde gezindte zo'n formeel kerkbe
grip nooit heeft gefunctioneerd. Men
hoeft de geschiedenis van vele
gemeenten maar na te gaan. Nu eens
bij dit kerkverband, dan weer bij het
andere, nog weer eens zelfstandig. De
ambtelijke loopbaan van de voorgan
gers vertoont niet zelden eenzelfde
beeld. In gemeenschappen die zozeer
de nadruk leggen op de persoonlijke
worsteling die om bekering en de
individuele bevinding., is de overstap
niet zo ingrijpend naar een verwante
gemeenschap (waar de uiterlijke
acoenten misschien anders liggen, en
een dogmatische nadruk mogelijk een
streepje verschilt).
Bericht is, dat de wegens
televisiebezit geschrapte oudgerefor
meerden van Nieuw-Beijerland ver
moedelijk naar de Gereformeerde
Gemeente (de kerk van Kersten, om
de gedachten te bepalen) zullen
uitwijken. Ook hier heersen ernstige
bezwaren tegen het via de beeldbuis
binnenhalen van de wereld-in-verval.
Meermalen is op de classicale en pro
vinciale vergaderingen aangedron
gen op maatregelen. Vorig Jaar was
een vraagpunt: kun Je kinderen van
TV-bezitters wel dopen? Antwoord
we keuren TV-bezit af, maar weige
ren de doop niet.
Een andere mogelijhkeid is de
Hervormde Gemeente die in dit dorp
het stempel van de Gereformeerde
Bond draagt. Ook hier zal men over
zijn toestel geen moeüijkheden
krijgen, maar zal voor echte vrienden
van de Waarheid zelfs een bondsge-
meente niet wat aan de lichte
("slechte") kant zijn?
Samengevat: het verbod van de
beeldbuis is begrijpelijk en aanvaard
baar. Het zou alleen niet te verteren
zijn, als de oudgereformeerde levens
stijl de enige toegestane manier van
christelijk leven zou wezen of als
alleen in de Oudgereformeerde
Gemeente de zaligheid te vinden, was.
AMSTERDAM Zondag her
denkt de Doopsgezinde Broeder
schap het 450-Jarig bestaan van
de doperse beweging in de kerk
diensten.
Aan iedere kerkganger zal
culteit van de Universiteit van
Amsterdam en het Doopsgezind
Seminarie.
De doperse beweging onstond,
tóen waarschijnlijk op de avond verschillende overheden en later reiken.
21 Januari 1525 in het huis ook door de andere Reformator!- De laatste Jaren is de oorspron-
folder met de tekst van het oud- van Felix Mantz in Zürich enige sche Kerken is vanaf het begin kelljke dCperse theologie beter be-
tegenstanders van de kinderdoop zeer zwaar geweest. Het aantal kend geworden. Dit is vooral te
bijeenkwamen. De voormalige prie martelareii in Nederland alleen [ianken aan de uitgave van de
Van ft tnt 14 i..u ,ai nahii ster Jörg Blaurock verzocht de wordt geschat op 2500. Menno brormen. Nederland werd in
öo_ tb,.™»-! rtnAncMïinH] Jonge geleerde Konrad Grebel Simons, die m 1536 te Witmar- 1968 de 'commissie tot uitgave
ste bericht over de eerste "geloofs- tegenstanders van de kinderdoop
doop" worden uitgereikt.
hem
dopen. Grebel voldeed
Bazel een Europese doopsgezinde
conferentie plaats vinden. The
ma's op deze conferentie zullen
zijn: de zaligsprekingen en de
•broederlijke vereniging', een over
eenkomst op zeven punten uit de uit onenigheid met Zwingli, die
dit verzoek waarna Blaurock veel gedaan
de andere aanwezigen doopte. groep
de RK. Kerk verliet, heeft
Documenta Anabaptistica
begintijd van het doperdom. Ter de hervorming
voorbereiding heeft de doopsgezin- doorvoeren met behulp
dopers werden doopsgezinden of
Deze afscheiding was ontstaan mennonieten genoemd.
Zwingli, die vanuit ons land heeft de bewe-
Zurich wilde ging zich via Noord-Duitsland
1 de 0_ verspreid naar het vroegere West-
de historische kring de 'broeder- verheid. De latere dopers stonden prutsen. Vandaar is
UJke vereniging' in de serie do- echter een strikte scheiding tussen 1788 verder getrokken
perse stemmen uitgegeven, ver- kerk en staat voor. In him ogen Oekraïne,
taald en ingeleid door ds H.W. wj
Meihuizen, lector aan het Doops- ki
gezind Seminarie, en toegelicht Kinderdoop en daarmee de volks-
de verstrooide Neerlandica. opgericht,
bijeen te brengen. De prof JH Tan dcn Brink voor-
1 |H zitter en prof. dr. Irvin B. Horst
secretaris is.
Thans zijn er in 46 landen doops
gezinde gemeenten met in totaal
vanaf bijna een half miljoen leden. Ne-
ar de deland telt 142 gemeenten met in
1926 circa totaal 27.772 leden. In de Verenig
- vervolgde 120.000 doopsgezinden woonden, de Staten zijn 183.773 doopsgezin-
op geloof gedoopten. De mennonieten in de Sowjet- den. Het aantal leden in de Sow-
kerk werden door hen afgewezen.
Zwingli had geëist dat de kinder
de theologische fa- doop echter moest worden toege-
volutie van 1917 en in de Tweede doopgezinden
Wereldoorlog duur is komen te In Zaire.
Jet -Unie wordt geschat op 40.000
Van de ruim 66.000 Afrikaanse
de meesten
„DE TIJD"
WAS HIER
ZEER WILD
NEWHOPE:
7 WEKEN
RELI-POP
Zeven man sterk is de reli
gieuze pop- en soul groep "New
Hope" weer in het land, voor
zeven weken. De Amerikaanse
groep bestaat uit scholieren en
studenten die er een Jaar tus
sen uit zijn voor een interna
tionale gospel-toer, waarin ze
een "voornamelijk op jongeren
«gericht veelzijdig programma
van hedendaagse muziek" bren
gen. Daarmee willen zij aan ge
neratiegenoten iets overbrengen
van hun geloof.
Vorig voorjaar werden hun
150 concerten in ons land bij
gewoond door zo'n 56.000 voor
namelijk Jonge mensen. Ook
dit keer gaan ze naar koffie
bars. scholen, kerken en con
certzalen. Het laatste optreden
zal zijn tijdens een gospelcon
cert in het Sportpaleis Ahoy in
Rotterdam.
Enigszins vermakelijk is de
bijval die uitingen van Ameri
kaans opwekkingsgeloof in ons
land bij calvinistische veront
rusten. Op de achtergrond van
vele liederen uit deze sfeer
vindt men gedachten die reeds
in 1618 en 1619 zijn veroordeeld
door de nationale synode te
Dordrecht in de befaamde vijf
artikelen tegen de (toenmali
ge) remonstranten.
"Het zal wel altijd tot de raadsel
achtigheden van de geschiedenis
blijven behoren, dat in Nederland
priesters en kloosterlingen zonder
enige druk van buiten, het geeste
lijk kleed, zo maar, als een waarde
loze bijkomstigheid hebben afgewor
pen". Een veelzeggend citaat uit
een interessant dagboek van de
hand van Rutger de Laete, pseudo
niem Jan Nieuwenhuas. Hij heef t
zijn dagboek getiteld: 'De Tijd was
hier wild". De titel van het boek en
het citaat geven duidelijk aan waar
de schrijver in de Kerk staat: rechts
van het midden. In zijn dagboek,
dat loopt van 13 Juli 1968 tot 31 de
cember 1972, schildert de auteur
zich weliswaar af als een behoudend
katholiek, maar toch ook eentje, die
destijds helemaal openstond voor de
vernieuwingen. De beginperiode van
de vernieuwing zo'n 15 Jaar geleden
Juichte hij toe. "Als ik aan die tijd
terugdenk voel ik nog iets na van
de dankbare stemming waarin ik
de kerk verliet, omdat zoveel ver
langens in vervulling waren gegaan",
zo schrijft hij dan ook. Hij is van
PARIJS In Frankrijk is voor mening, dat men in ons land te ver
het eerst een vrouwelijke prdikant is gegaan met name in de liturgie,
aangesteld. Mevrouw Jeanne Zur- "Op geen gebied werd zo duidelijk
cherer (57) is reeds sinds 1947 werk- hoe onbarmhartig te werk zou wor-
zaam als pastoraal werkster. den gegaan". Wat ons in de loop
De Hervormde Kerk van der Jaren met name in de liturgie
Frankrijk heeft in 1968 de eerste allemaal is afgenomen, het is bijna
vrouwelijke dominees benoemd. De met te geloven Om uwgcheugen
Lutherse Kerk heeft echter enkele eens op te frissen is dit dagboek
Jaren met deze stap gewacht om en onmisbare gids.
oecumenische motieven. Met de tijd was hier wild". Rutger de
STvaTeen vrouw vreesde de X-*e. ™g. Ad Donker. Rotterdam,
kerk het gesprek met katholieken 135 blz 114'50-
en orthodoxen te bemoeilijken. Dit Theo Kroon
gevaar blijkt thans geweken.
LUIK Er ds in Europa een toe- naai, die sprak over "christenen
nemende polarisatie tussen gods- van Europa, makers van eenheid",
dienstige overtuigingen, levensrich- signaleerde naast de toenemende
tingen en politieke keuzes. Het ge- polarisatie als voornaamste obsta-
Eerste vrouw op
Franse kansel
respect
gen en de gevoelens
betekent een enorrr
de onderlinge samenwerking.
de opvattin- kels de blokvorming, de sociale
in de ander pende opvattingen over de Derde
belemmering Wereld. Vanuit het evangelie gaf
hij enkele wegen aan om de huidi-
Religieuze overtuigingen hebben ge situatie te veranderen.
Kardinaal Alfrink zei dit in Luik nent in twee blokken. Vrees en
tijdens een oecumenische ontmoe- dreiging en het denken in termen
Theater: Camera; Titel: "Amar-
I95*>rd"; Regie: Federico Fellini.
mal -Als je hier een paleis bouwt, leg
teI)e eerst de fundamenten en dan staat
Jiet stevig. Maar hoe het daarboven
t, met die sterren. Hoe zouden ze
- lat gedaan hebben? Ik begrijp er
69^etS Van" Dit Zegt een Italiaanse
£3annemer in "Amarcord" van Fel
fini, een adembenemend stuk film, en
laarmee is de man volledig getekend,
lijn niet-begrijpende simpelheid is
uiterst trefzeker en sug
vastgelegd.
T "Aanarcord" betekent zoiets als "Ik
d Rok maar net
3 over de knie
PARIJS De Parijse rok-
lengten lopen in de pas met
de economische recessie op
de modeshow die volgende week
in de lichtstad zullen worden
gehouden, zullen de kortere
rokken terugkeren.
Na de langere roklengte tot
halverwege of beneden de kuit
van vorig Jaar zal het been weer
te zien zijn. De mini-rok zal
niet terugkomen, maar de nieu
we roklengte sohijnt te weer
spiegelen dat de ontwerpers zich
ervan bewust zijn dat de vrouw
zich kleedt om de man te be
hagen en dat de meeste man
nen gaarne mooie benen zien.
Zo komt er een nieuwe ron
de in de eeuwige strijd om de
roklengte op een tijdstip dat de
meeste vrouwen hun garderobe
hebben aangepast aan de sta
tus quo van de lange rok.
Yves Saint Laurent, Pierre
Cardin en Ungaro zullen allen
prototypes tonen van modellen
die de knie nauwelijks bedek
ken.
De roklengte-revolutie zal
voorts het gehele silhouet wij
zigen met kokerrokken bij bre
dere schouders.
herinner me" en het is dan ook een
fragmentarisch geheel, een aaneen
schakeling van herinneringen, flar
den van het verleden.
Het knappe van Fellini is echter,
dat hij de film nergens laat verbrok
kelen, de scènes volgen elkaar logisch
op. Daarbij gebruikt hij de camera
zodanig, dat het publiek in de zaal
zich werkelijk betrokken voelt bij wat
er op het scherm gebeurt. Hij wordt
als het ware in de kronkelige Ita
liaanse straatjes gezet en staat daar
in een hoekje te kijken naar wat zich
daar allemaal afspeelt.
Het is een en al zalig zwelgen
in de verdrietjes en vreugdes van een
aantal mensen in een Italiaans stad
je. De landerige pubers, die om de
schoonheid van de stad heendraaien.
Gardisca zelf, die met geraffineerde
onschuld het ideaalbeeld vormt van
wat deze Italianen zich als vrouw
wensen: sexy, maar onschuldig, ele
gant, maar toch de moederfiguur, ge
raffineerd maar toch lief.
De aannemer thuis de pater famil-
lias, de aandoenlijke despoot, maar
oh zo snel geïntimideerd door een
stel fascisten, die hem ondervragen.
De adoratie van de bevolking voor
een figuur als Mussolini. De dromen
van de ijscoman.
Fellini laat ons naar de mensen
kijken, zoals ze werkelijk zijn, zoals
we ze inderdaad kunnen tegenkomen,
kunnen voorbij zien gaan, als we op
een terrasje zitten. En wat is heer
lijker om op een terrasje te zitten
en mensen te observeren in hun ge
wone doen en laten?
Hij schrikt er niet voor terug men
sen met hun rug naar de camera te
laten praten, of in de uiterste bene
denhoek van het scherm ©en man te
projecteren, terwijl de rest loze ruim
te is. En Juist daardoor wordt de aan
dacht van de toeschouwer getrokken
en krijgt het geprojecteerde een ex
tra accent.
"Amarcord" is een fijne film, een -
genot om naar te kijken, met een
knipoog naar de mens, die in zijn
bekrompenheid zo ontzettend aan
doenlijk kan zijn.
Een meesterwerkje, waar Je heel
stil van kunt genieten en het andere
moment kunt schateren van plezier.
Maar wie had ook anders verwacht
van de maestro zelf?
ANNEM3EK RUYGROK
Magali Noël in Amarcordvindt bij het uitgaan altijd mannenblikken en ogen van landerige
puber op zich gericht.
ADVERTENTIE
IkanSpnS^. voor Uven" In deze taan. tb.».
lEen sta-earavan van Belmont, type Sierra Nevada 25. Uw luchtkasteel op de grond. Een t
r^,9emakkf" 's v00rzl8n: sezellige slaapkamers, een aparte dinette, een comfortabele I
f.1?8? oven, een gashaard, eigenlijk te veel om te omschrijven. Deze Sierra I
Haagse bitoscopen
APOLLO "De tien gele vuis
ten der wrake", dag. 12.15, 2.30,
7.00 en 9.15 uur, za. en zo. ook
4.45 uur. 18 Jaar.
APOLLO 2 "Luchthaven in
alarm", dag. 2.00, 7.15 en 9.45 uur,
zo. 1.45, 4.15, 7.15 en 9.45 uur.
14 Jaar
ASTA "1001 nacht", dag. 250,
7.00 en 950 uur, zo. 1.30, 4.00, 7.00
en 9.30 uur. 18 Jaar.
BUOU "EmmanueMe", dag.
2.00, 750 en 9.30, zo. 2.00 4.15 750
en 9.30 uur. 18 Jaar.
CAMERA "Mariken van Nie-
meghen", dag. 2.15, 7.15 en 950 uur,
zo. 2.15, 450, 7.15 en 9.30 uur.
18 Jaar.
CINEAC "Chinatown", dag.
7.00 en 950 ui*. 18 Jaar.
Kindermatimee: "Robin Hood",
dag. 950, 1150, 150 en 350 uur, zo.
vanaf 1150. AJL.
CORSO "Wat een gluurder
zag dag. 2.00 en 8.15 uur, za. 2.00,
7.00 en 9.15 uur, zo. 2.00, 4.15, 7.00
en 9.15 uur. 18 Jaar.
DU MIDI "The Getaway",
dag. 8J5 uur, za. en zo. 7O0 en
950 uur. 16 Jaar.
Kitodtermattoee: "Lekker op avon
tuur met Donald, Pluto en MStokey'
za., zo. en wote. 2.00 AL.
EURO "De kanonnen van
Navaroffue", dag. 1.45 en 7.45 uur,
za., zo. en woe. 3.45 en 7.45 uur.
14 Jaar.
Kindermatinee"De zoon van de
Jungle", za, zo. en woe. 1.30 uur.
Ai.
FLORA "De dolle liefdes
avonturen in de vakantie", dag.
2.00, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.30
uur. 18 Jaar.
KRITERION "Le mouten en-
rage", dag. 3.00, 7.00 en 950 uur.
18 Jaar.
METROPOLE "The man with
the godden gun", dag. 2.00 en 8.00-
uur. 14 Jaar.
ODEON "Als adelaars vfielen
zij aan", dag. 8.00 uur. 14 Jaar.
Kindermatinee: "Robin Hood",
dag. 2.00 uur, za. en zo. 1.45 en 4.15
uur. A.L.
OLYMFIA: ,Pat Garrett and
BiHy the Kid", dag. 2.00 en 8.00 u.
18 jaar.
PASSAGE: „The man with the
golden gun", dag. 250, 7.00 en 9.30
uur, zalt. en za 150, 4.00, 7.00 en
950 uur. 14 Jaar.
REX: „Het mysterie van de
zeven gouden vampiers", dag. 950,
1150, 150, 350, 550, 7.30 en 950
uur, zo. vanaf 1.30 uur. 18 Jaar.
ROYAL *70: .Monsters van
Frankenstein bedreigen de aarde",
do /m zo 2.15, 7.00 en 950 uur, ma.
t/m woe. 2.15 en 8.00 uur. 14 Jaar.
ROYAL: „De knokploeg van het
hoofdbureau", da t/m zo. 2.15, 7.00
en 950 uur, ma. t/m wo. 2.15 en
8(00 uur. 18 Jaar.
STUDIO: „Blond en bloot in
Beieren", dag 2.15, 7.15 en 950 uur,
zo. 1.30. 4.00. 7.15 en 950 uur. 18 J.
STUDIO 2000: „Rebecca", dag.
7.00 en 950 uur. zo. 1.00, 7.00 en
9.30 uur. 18 Jaar. Kindermatinee:
.Laurel en Hardy als zoefcwater-
matrozen", za. en wo. 2.00 uur. aJ.
DE uitkiJK: „The great
Gatsby", dag. 2.00 en 8.00 uur. 14
Jaar.
LUXOR: „Chflna/town" van Ro
man Polanski. Uitstekende film
Jack Nicholson en Faye Dunaway.
STUDIO: „Mariken van Nieu-
megen", een fascinerende Neder
landse produkftdle.
Blijvers
LIDO: „The man wtth the god-
den gun", oftewel James Bond.
TRIANON: „Spys" met 't Mash-
duo Donald Sutherland en Elliot
Gould in een reeks dwaze ver
wikkelingen.
Nachtfilms
CAMERA: ..Woodstock", het
grootete popfestival ooit gehou
den.
REX: ,De pornobaby".
Ki ndermatinee
Rex
.Gabrieüa", een meisje dat het
niet zo nauw neemt. Zij ontmoet
op het lief despad tal van mannen
die haar best wilden helpen op het
sex-pad.
Goede films
in andere steden
„The Odessa file" (Jon Voight),
LijnlboanitheaJter, Rotterdam.
„Les enfant du paradis" (Mar
cel Caroé), t Venster, Rotterdam.
„Huil niet met je mond vol"
(Pascal Thomas), De Uitkijk, Am
sterdam.
„La bonne année (Claude Le-
louch)Damrak, Amsterdam.
„Le mouton enragé" (Jean-
Louis Trintignant, Romy Schnei
der, Jean-Pierre Casseü en Jane
Biriun), Krfterixm. Den Haag.
..Rebecca" (Hitchcock), Studio
2000, Den Haag.