Die vernedering hebben we nooit kunnen vergeten" Wat vindt u van het veelbesproken jaar van de vrouw? De crisis van de jaren dertig )NDERDAG 16 JANUARI 1975 PAGINA 15 C. M. 's Jacob-d.es Bouvrie burgemeester van Leersum. G. J. van den Bosch-Bret- houer, burgemeester van Putters- hoek. 1974 Het Jaar van de vrouw. Veel mensen vragen zich af of deze door de Verenigde Naties georgani seerde manifestatie eigenlijk wel zin heeft. De meningen lopen nogal uit een. De Koningin hoopt dat door de speciale aktiviteiten ter gelegenheid van het "Jaar van de Vrouw" een klimaat zal worden geschapen, waardoor het voor vrouwen gemak kelijker wordt, om de plaats in de maatschappij te krijgen waar ze recht op hebben. Willeke van Ammel- rooy is bang dat het "Vrouwenjaar" net zo'n verplicht nummer wordt als Moederdag. Van de zeven vrouwelijke burge meesters in ons land is de 57-jarige mevrouw mr. J. M. Korver-van Haaften van de Utrechtse gemeente Soest, vice-voorzitster van het Na tionaal Comité voor het Jaar van de Vrouw. Ze meent dat er niet genoeg M. H. G. van Soest-Jaanste ken, burgemeester van Arcen en Velden. over het "Vrouwenjaar" gepraat kan worden. En ze hoopt dan ook dat de Nederlandse vrouw het Jaar als een beginpunt zal zien. De burgemeester van Geldermalsen, de 52-jarige mevrouw M. van der Wall-Duyvendak is van oordeel dat men niet kan verwachten, dat men in 1975 alle vrouwen kan herschep pen. Vooral niet omdat vrouwen bo ven de 45 jaar niet meer zo hard hol len. De burgemeester van het Limburg se Arcen, de 53-jarige mevrouw M. H. G. van Soest-Jaansteken hoopt, dat' de vrouwen zich op 31 december 1975 wat minder gefrustreerd zullen voelen. Zelf heeft ze altijd het idee gehad, dat ze zich als vrouw meer waar heeft moeten maken. Maar ze vindt ook dat aktiegroepen de zaak nu niet ineens moeten opblazen. De burgemeester van Leersum de 64-jarige mevrouw mr. C. M. 's Ja- cobs-des Bouvrie is al dik tevreden, als er in 1975 evenveel mensen om zwaaien voor de emancipatie van de vrouw als in 1970 mensen geïnteres seerd raakten voor de bescherming van het milieu. De burgemeester van het Gelder se Rozendaal, de 43-jarige mevrouw H. L. M. Flugi van Aspermont- d'Hangest, barones d'Yvoy van Mij drecht, vindt dat wanneer het Jaar van de Vrouw bedoeld is om de dis criminatie uit te bannen, de opzet ver keerd is. Want, zo zegt ze, door twaalf maanden het accent op het probleem te leggen en er zo veel over te praten, discrimineer Je nog De burgemeester van Puttershoek, de 53-jarige mevrouw G. J. van den Bosch-Brethouer. hoopt dat door het vrouwen jaar veel mensen wakker H. L. M. Flugi van Aspermont- d'Hangest, baronesse d'Yvoy van Mijdrecht, burgemeester van Ro zendaal (Gld). geschud zullen worden. De burgemeester van Blaricum, de 47-jarige mevrouw A. J. Le Coul- tre-Foest vindt het Jaar van de Vrouw alleen zinvol wanneer vrou wen zich eens wat verantwoordelijker gingen voelen voor de derde wereld. En wat vindt u van het Vrouwen jaar? Dentot u dat door de manifes tatie van de Verenigde Naties de emancipatie wat op gang geholpen wordt of is het volgens u allemaal een beetje onzin. Schrijf uw mening op. Van vrouwen zouden wij bovendien graag weten of zij zelf wel eens duidelijk gediscri mineerd zijn. En van mannen zou den wij giraag vernemen hoe zij te genover een vrouwelijke chef of een vrouwelijke collega in him werk staan. Stuur uw reactie voor 1 fe bruari as. aan Leidsch Dagblad, redactie. Postbus 54, Le4den. [De crisis komt er weer aanJe. pest toch iedere dag in de krant hoe het is met de werkloosheid? Jon- Jen, zorg nou toch dat je je baantje je moet vastigheid hebben! weet hoe erg 't is om in de peun te lopen; hij kan nu, na haast ijeertig Jaar, nóg het stempellokaal woor je uittekenen.Logisch, want kij is er vier, vijf jaar lang alle da- "ren van de week, behalve dan de zon- Bag, naartoe moeten gaan. Werkloos zijn, Jongen, dat is een jchande. Hoed Je ervoor I In Amsterdam heeft de 30-Jarige historicus drs. Piet de Rooy een past vol materiaal ten bewijze dat fcr vandaag de dag in menige huiska- Joor Aad Wagenaar zo gesproken wordt. De Rooy een onderzoek naar hoe men de werkloosheid van de jaren lertig (de "crisisjaren") hebben er- 'aren. Het is de voorbereiding van proefschrift, dat hij de voorlopi ge titel "Amsterdam in crisis" geeft. Een oproep in een dagblad leverde lem tientallen brieven op, waarin nensen over de barre jaren dertig herhalen. Met een groep medewer- van het Historisch Seminarium 'an de Universiteit van Amsterdam aeeft hij vele van die briefschrijvers bader ondervraagd. "Je constateert dat de overheid er Itijd een valse arbeidsethiek heeft igeramd. Daardoor kleeft ook nu nog aan het begrip werkloosheid een grote neerbuigendheid. De ww-trek- ker is nog steeds besmet. Je telt pas mee in de maatschappij als Je werk hebt. Veel mensen, met wie Je praat, worden erg emotioneel en ze beginnen dan over de grote catas trofe, die ze nu weer zien aankomen. Je ziet een grote angst". Onontgonnen Piet de Rooy, die zich specialiseert in de sociale geschiedenis van de 19e en 20e eeuw .schreef eerder en boekje over het Palingoproer van 1886. Toen hij zich daarna wilde gaan verdiepen in het hoe en waarom van het Jordaanoproer van 1934, ont dekte hij dat over de werkloosheids crisis die dat tijdvak beheerste, nau welijks enige wetenschappelijke lite ratuur bestaat. "Het is een onontgonnen terrein" stelde hij vast. De Stichting Zuiver Wetenschappelijk Onderzoek was dat met hem eens en stelde De Rooy financieel in staat om er twee Jaar in te spitten. De "crisisjaren" zijn die van 1929 tot 1940. In 1930 had Nederland op een beroepsbevolking van drie mil joen mannen en vrouwen, een half miljoen werklozen. In 1937 was 23% langer dan vier Jaar werkloos. Uit een van de brieven, die De Rooy ontving: ...de vernedering de mensen toen aangedaan, hebben we ons hele leven niet vergeten. Dan moest Je elke dag naar het stempel lokaal om Je stempeltje te halen. Dan gaat Je pril geluk als Jong ge zin wel gauw er af. Mijn man was Hogedrukpan op het laatst erg gedeprimeerd, en deed niets anders dan vissen, vissen en nog eens vissen. Een andere brief.in die tijd hadden wij het beroemde belasting- pïaatje, maar een werkloze kreeg het voor niks, maar wél een gaatje er in. Dat was nog niet zo erg, maar wel het stempeltje in Je trouwboek je. Ik heb er vier.Als je nu na zoveel Jaar Je boekje moet laten zien schaam je Je nog dood. Want Je bent net als een jood met een ster, een getekende. .Toen mijn man ver na de oor log na een dienstverband van 30 jaar door omstandigheden moest stoppen, hij was toen 58, heeft hij zioh twee jaar ww door de neus la ten boren, omdat hij die angst weer ingeschreven te staan als werkloze erger vond. Waardoor wij de laat ste jaren wéér in de hoek hebben moeten staan. "Kijk", zegt Piet de Rooy, "je kunt het beeld van zo'n werkloosheid in de Jaren dertig natuurlijk heel wetenschappelijkte boek zetten met louter cijfers. Maar het is mij te doen om de werkloosheid als hoge drukpan. Werkloosheid is niet een simplistisch gebeuren met één oor zaak en één gevolg alle bestaande problemen worden versterkt. Ik zoek met die brieven en gesprekken naar wat het op 't menselijk vlak teweeggebracht heeft; de invloed die het had op het huwelijk, het gods dienstig gedrag, de trouw of de on trouw aan de politieke partijen en vakbonden". De Rooy constateerde dat werk loosheid geen direct te voorspellen gevolgen heeft. "Het versterkt wel bestaande tendenties. Bijvoorbeeld: als een huwelijk stroef gaat en er komt ook werkloosheid bij, dan gaat het aanvankelijk nog stroever. Daarna wordt het óf beter óf het knalt uit elkaar". (Uit een brief: "Mijn vrouw, zij is gelukkig niet weggelopen, zoals an dere vrouwen van werklozen. Die konden er niet tegen op en lieten hun man alleen. Dit kan ik mij best begrijpen. De werkelozen Wat voor een soort mensen waren het, hoe ervoe ren zij de crisis; hoe ging dat met het 'zwart werken', welke spanning ontstond daarbij? Met die gegevens wil Piet de Rooy het abstracte beeld van de crisis inkleuren. 'Duidelijk was al dat het één gro te periode van treurigheid is ge weest, maar met iedere brief denk Je dat zo'n vaststelling toch nog een aardige onderschatting is. Nu heb ik dan niet over die vrouw, voor wie de treurigheid er uit bestond dat, zo schreef ze me, haar man na viereneenhalve maand stempelen verliefd werd op de Juffrouw van het stempellokaal en toen niet meer thuis gekomen is'. Les trekken Velen voelen zich vandaag nog getekend en voelen angst als over de hedendaagse werkloosheid gepraat wordt. De verwondingen, die men in de Jaren dertig opliep, moeten nu voorkomen worden dat is een les, die volgens Piet de Rooy uit zijn studie getrokken moet worden. "Er zal het besef moéten komen dat werkloosheid niet een zaak van eigen schuld is. Het is nu eenmaal niet zo dat voor ieder van de werk lozen van vandaag - en het worden er meer - nieuw werk gevonden kan worden. Er zullen velen blijvend werkloos zijn. En met hoge uitke ringen alleen zijn die niet geholpen', aldus drs. De Rooy. 'Wat dan? Daar ben ik erg simplistisch in: zorg dat de mensen op een prettige manier hun tijd vullen, zonder schuldgevoel leegloperij vorm van soc dat moet weg zorgen Dat arbeid de enige aal nuttig zijn is - De overheid moet breed mogelijk pakket voor de moderne werkloze. Daar kunnen omscholingscusussen bij zijn. maar is 't zo dat je in Je éigen beroep niet meer aan de slag kunt, dan moet Je niet de plicht voelen om om te scholen. Ook moet Je hoeden voor 'werkverschaf fing'. Ik heb de indruk dat in de crisisjaren die werkverschaffing pri mair gefungeerd heeft om de werk willigheid te toetsen. Weigerde Je, dan was Je lui en werd Je uit de steun gegooid. Valse arbeidsethiek- dat moet voorbij zijn. Piet de Rooy zoekt nog contact met ambtenaren, die in de crisisijd werkzaam waren op het Haagse de partement van Sociale Zaken. En zouden ook die legendarische advocaat en ingenieur, die in de Ja ren dertig als conducteur op de tram stonden, zioh eens willen melden? 'Ik vraag me af of hij wel bestaan heeft',...

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 15