Moet de K van KRO blijven?
Katholieke Radio Omroep 50 jaar
Ministeries verdeeld
over nieuwbouw van
Leidse universiteit
'Nieuw AZ is met 850
bedden niet te ruim9
VRIJDAG 10 JANUARI 1975
"Massacommunicatie en christelijke
levensvisie" is het thema van de
commissie o.l.v. drs. H. Hoekstra. De
ze commissie is van mening, dat in
het werk van alledag de doelstelling
- "bij het vervullen van haar taak
erkent en belijdt zij (de KRO) Gods
Openbaring, zoals deze door de Ka
tholieke Kerk wordt bewaard en
doorgegeven" - moet worden waarge
maakt. "Zij staat (dan) ook op de
achtergrond van al onze beschouwin
gen", aldus de commissie. De KRO
dient zich bü haar communicatieve
arbeid te laten leiden door de chris
telijke, katholieke levensbeschou
wing; door het Evangelie. Dat
spreekt de statutaire doelstelling uit.
"Dat mag", aldus de commissie,
"uiteraard niet zó worden verstaan
alsof het Evangelie pasklare ant
woorden of direct hanteerbare alter
natieven voor alle huidige levensom
standigheden geeft. Het gaat veel
meer om een voortdurende dialoog
met en een bezinning op het Evan
gelie".
Door
Theo Kroon
Overeenkomstig eigen visies, waar
den en normen zal de KRO bepalen
I en verantwoorden wat zij van be
lang, waardevol of toelaatbaar acht.
I De KRO dient een oriëntatie te bie
den. die "gebaseerd moet zijn op het
Evangelie in verbondenheid met het
katholieke volksdeel". De commissie
besluit haar rapport met het opstel
len van de volgende werkformule:
"Ter voorlichting, ontplooiing en
ontspanning van kijkers, luisteraars
en lezers streeft de KRO er in het
bijzonder naar visies, waarden, nor
men en smaken, die vanuit Evan
gelisch oogpunt van belang te ach
ten zijn voor mens, kerk en maat
schappij, te weerspiegelen, te ver
helderen en uit te drukken. De KRO
doet dit in verbondenheid met het
katholieke volksdeel".
De commissie over "KRO en gods
dienst (igheid)" o.Lv. dr. L. J. M. Ter-
steeg is van mening, dat voor een
katholieke omroep de godsdienst
uiteraard het hoofdgebied is De
commissie duidt aan, dat het gods
dienstige helemaal door en vanuit
het kerkelijke wordt bepaald en
meent, dat men toch wel een volsla
gen vreemdeling moet zijn in het
kerkelijk Jeruzalem om niet te we
ten, dat deze verkerkelijking van het
religieuze leven, kenmerkend voor
het katholiek verleden in Neder
land, de laatste jaren tot reacties
heeft geleid.
De commissie beschouwt "het k£p
tholieke volksdeel" als geloofs- en
kerkgemeenschapals een groep
mensen tussen wie het katholieke
geloof en de katholieke kerk een ver-
baimd betekent, diait to dieze tijd an
ders Is geaard dan in het verleden.
De katholieke gemeenschap leeft
in onze tijd immers minder onder
scheiden en afgescheiden van de
"andersdenkenden" dan in het ver
leden.
Zij leeft in open uitwisseling met de
protestantse christenen, mat huma
nisten en andiere buitenker
kelijken. En "in die open uitwisse
ling spelen radio en televisie een be
langrijke rol", aldus de commissie.
"Die open uitwisseling vereist (dan
ook) herkebaarheid naar binnen.
- naar de katholieke groep - en ver
staanbaarheid naar buiten".
De commissie beseft dat de verbon
denheid van de KRO met het katho
lieke volksdeel ook betekent een stuk
afhankelijkheid voorzover de be
staansmogelijkheid van een eigen
katholieke omroep in belangrijke
mate steunt op katholieke begunsti
gers (DeKROkemt als stichting geen
leden. T.K.) "in verband met de
Pastoor L. H. Perquin O. P.
Met het doel "iedereen, zonder
uitzondering, te bereiken, de grote
cultuurschat, die de katholieken be
zitten, uit te dragen en aan leder
die het horen wil de katholieke op
vattingen omtrent de menselijke
maatschappij duidelijk uiteen te
zetten" deed pastoor L. H. Perquin
O.P. van de St. Dominicuskerk te
Amsterdam op 4 februari 1925 in de
katholieke dagbladen een oproep om
een eigen katholieke omroep te stich
ten. Ruim twee maanden later om
precies te zijn: 23 april 1925
werd de Bond van katholieke radio
verenigingen (organisatie van katho
lieke radio amateurs) opgericht. De
zer dagen bestaat deze bond, die la
ter herdoopt is met de naam "Ka
tholieke Radio Omroep", dus 50
jaar.
Omdat het woord "katholiek" door
velen is geschrapt als zijnde achter
haald, door nog meer mensen ter
discussie is gesteld met de vraag of
een katholieke organisatie en dus ook
een omroep in deze tijd nog wel een
redelijke bestaansgrond heeft, om
dat er niet meer speciaal behoeft te
worden gestreden voor de erkenning
van rechten ten behoeve van katho
lieken, heeft de KRO gemeend zijn
gouden jubileum in het teken van de
discussie rond zijn eigen identiteit
te moeten plaatsen: moet de "K"
van KRO blijven en zo ja, waarom?
Intern beraadt de KRO zich al ja
ren over deze vraag, zeker toen een
publiciteitsmedium als De Volks
krant het woord "katholiek" uit de
kop ging schrappen. Intern was men
bij de KRO de laatste Jaren van
mening, dat de "K" gehandhaafd
diende te blijven, alhoewel men zich
realiseerde, dat "als buiten de strikt
religieuze en kerkelijke uitzendingen
het eigen gezicht van een katholie
ke omroep zouden ontbreken, men
zich met recht zou moeten afvragen
of men voldoende reden van bestaan
heeft". Vandaar dan ook, dat "de K
van de KRO zich op het gehele ter
rein van de programmering, tot in
alle onderdelen, moet waar ma
ken".
In de eerste officiële statuten van
de KRO, zoals deze in 1926 toen
de bond een stichting werd werden
vastgesteld, werd de doelstelling als
volgt omschreven: "De Roomsch-ka-
tholleke levensstrooming in al haar
breedte tot uiting te brengen". In
1963 werd een andere formulering,
voor deze doelstelling gekozen en tot
op de dag van vandaag luidt zij:
"De stichting heeft ten doel radio
en televisie te doen strekken tot gees
telijke ontplooiing, voorlichting en
ontspanning van luisteraars en kij
kers. Bij het vervullen van haar
taak erkent en belijdt zij Gods Open
baring, zoals deze door de Katholie
ke Kerk wordt bewaard en doorge
geven"^
Buiten de sbaturten blijkt de „K"
ook uit interne stukken, waarin de
KRO wordt omschreven als "omroep
van Nederlandse katholieken". Dat de
afdelingen gegroepeerd zijn naar de
7 diocesen en daardoor de naam van
"diocesane contact commissies" dra
gen, is nauwelijks relevant voor
het katholieke gezicht. Dat men
met een katholieke omroep heeft te
maken is tevens te zien in de fi
guur van de bisschoppelijke commis
saris, een rooms katholiek priester,
die namens het Episcopaat door de
aartsbisschop in overleg met het Da
gelijks bestuur van de KRO als zo
danig is aangewezen. Deze priester
heeft overigens alleen maar een
raadgevende stem in de vergaderin
gen. Tenslotte komt de "K" tot ui
ting in het zitting hebben van ver
tegenwoordigen van uitsluitend ka
tholieke organisaties in het bestuur.
Moet de "K" van KRO blijven
en zo ja, waarom? Deze vraag heeft
het bestuur voorgelegd aan een aan
tal commissies, die ieder vanuit een
bepaalde gezichtshoek de vraag (tus
sen haakjes: positief) beantwoorden.
De kwestie van de katholieke iden
titeit wordt benaderd vanuit de pro-
blematieken "Massacommunicatie en
christelijke levensvisie". "KRO en
godsdienst(igheid)", "KRO en maat
schappij", "KRO en politiek", "KRO
en cultuur", en 'KRO als massa-
commundcator". De - vertrouwelijke -
rapporten van de diverse commissies
worden deze maanden in de diverse
afdelingen besproken en zullen me
dio dit jaar in het bestuur, al dan
niet geamendeerd, worden vastgesteld
als uitgangspunt voor verder beleid.
Een korte samenvatting van deze
rapporten kunt u hieronder aantref
fen.
THEO KROON.
ontzuiling op de diverse terreinen is
het goed te beseffen dat ontzuiling
op het gebied van de politieke par
tijen iets anders is dan op het ge
bied van radio en televisie. DRO en
KVP hoeven wat dit betreft dus niet
over één kam geschoren te worden.
Zij hebben een verschillende functie,
en de relatie tussen geloofsovertui
ging en politieke partij is een an
dere dan die tussen geloofsovertui
ging en omroep".
Minder eensgezind
De commissie werkt dilt verder uit
met erop 6e wijzen dait het in de re
latie van de katholieke gemeenschap
naar de KRO gaat "om een erken
ning op basis van herkenning. De
KRO moet daarom vervreemding
trachten te voorkomen. Dit zou niet
zo moeilijk zijn alls er ander de ka-
thoHÜeken meer eenszeztoidhiedd was".
Er -is nu minder eensgezindheid; er is
ook minder duidelijkheid, zo conclu
deert de commissie. En dat is niet
zo verwonderlijk. Nieuw voor de
Nederlanse katholieken is bv. dat de
polarisatie zich de laatste Jaren bin
nen de katholieke gemeenschap voor
doet en vroeger tussen katholieken
en niet- katholieken. De katholieken
hadden toen op tal van terreinen
hun eigen standpunt; en zij hadden
dat standpunt allemaal. De katholie
ken onderscheiden zich momenteel
minder van de anderen en dat houdt
in, aldus d'e commissie, "dat we er
meer moeite mee hebben duidelijk
te maken wat de K van katholiek
betekent".
Tot 6lOt van haar rapport komt
de commissie tot twee duidelijke
stellingen. De eerste stelling: "De
KRO hoeft geen geheim te maken
van de waarden waarin hij gelooft,
maar moet wel een stuk onafhan
kelijkheid voor zich behouden". De
commissie werkt deze stelling nader
uit door o.a. op te merken, dat "het
een vergissing is te menen, dat de
KRO zijn taak bevredigend vervult
door beide richtingen in de Kerk het
volle pond te geven. Hierdoor wordt
géén kloof overbrugd. De volgelingen
varn beide richtingen hebben volop
de gelegenheid zich met hun expo
nent te identificeren; de (grote) on
zekere middenmoot wordt in het
onzekere gelaten. Men zal veeleer
moeten uitgaan van de onzekere
middenmoot, de mensen die geen
hoogleraar, of doctor, of dieken zijn".
Onmisbaar voor 'n goed functioneren
van de KRO is naar de mening
van de commissie "het vertrouwen
in het begeleiden van het kerkelijk
veranderingsproces door die KRO"!
De tweede stelling: "Men moet
kunnen ervaren, dat de eigenlijke
inspiratie van het nieuwe dezelfde
is als de grondinspiratie voor het
oude". Bijzondere aandacht verdie
nen volgens de zommissie de men
sen van de middengroep, die het niet
wdtan. "Zij ondergaan die veranderin
gen die over hen heen komen, ac
cepteren ze min of meer tegenstrib
belend, wennen er na een tijdje aan
en leven er dan weer mee, of ver
huizen naar starre "orthodoxie".
Verder stelt de commissie, dat de
KRO natuurlijk de actualiteit van
het kerkgebeuren niet rechts of
links kan laten liggen.
"Kerkelijk nieuws is ook nieuws",
zo constateert de commissie. Het
omroeppastoraat acht de commissie
van groot belang als herkennings
punt van de KRO. "Daarnaast zul
len er blijvend godsdienstige pro
gramma's moeten zijn waarin oude
waarden en symbolen opnieuw tot le
ven worden gebracht", zo besluit de
commissie haar rapport.
Zuiver geweten"
De commissie onder leiding van
drs. R. F. M. Lubbers (de huidige
minister van Economische Zaken»,
geeft een uitvoerige analyse van het
thema "KRO en maatschappij". De
titels van de diverse hoofdstukken:
Wat te veranderen en hoe? Mens en
maatschappij. Repressieve toleran
tie. Waarom zijn de maatschappe
lijke structuren zoals ze zijn?, ge
ven duidelijk aan wat er aan de be
spreking van het eigenlijke thema
vooraf ging. De commissie komt tot
de conclusie dat het in concrete
vaststellen welke evangelische waar
den vain belang zijin en op welke
wijze, bepaaild geen makkelijke
zaak is. "Het vraagt vooral om een
"zuiver geweten". De collectieve
vorming daarvan binnen de KRO.
lijkt een overdreven eis, maar is
toch noodzakelijk", aldus de
De vraag waarom de met het eti
ket "katholiek" getooide maatshap-
pelijke organisaties nog bestaan,
wordt door de oommissie beantwoord
met een negatief antwoord. "Het
komt ons voor, dat in het meren
deel van de gevallen deze organisa
ties (nog) gehandhaafd blijven, om
dat er geen goede reden is ze op te
heffen, zolang het niet duidelijk is
dat de doelstellingen van de betref
fende vereniging in een ander ver
band beter gewaarborgd zouden kun
nen worden". Het valt de oom
missie overigens op dat "soms het
label katholiek verdwijnt zonder dat
er in eerste instantie wezenlijk Iets
verandert (later natuurlijk wel), om
dat ook de moderator verdwenen
is". Conclusie: "De KRO kan en
moet zich vanwege haar uitgangs
punt iets en misschien veel gelegen
laten liggen aan deze organisaties".
Verscheidenheid
Uiteraard werd de comfessianali-
teit van de KRO ook bekeken vanuit
het politieke gezichtspunt. De com
missie "KRO en politiek" onder lei
ding van dr. J. van Putten gaat uit
van de stelling, dat 1 Evangelie zon
der meer niet zegt op welke partij Je
moet stemmen. Verder onderschrijft
zij hetgeen de Franse bisschoppen
destijds over deze materie zeiden,
nl."De politieke verscheidenheid
is niet alleen rechtmatig, maar ook
noodzakelijk".
De KRO ziet zich op grond van het
bovenstaande voor vier opdrachten
geplaatst:
1. Als de KRO zich door het Evan
gelie wil laten leiden bij het weer
spiegelen, verhelderen en uitdruk
ken van politieke visies wat in
de doelstelling van de KRO ligt be
stoten kan zü de taak alleen op
een verantwoorde wijze vervullen,
iradian zij zich telkens opnieuw be
zint op de politieke relevantie van
het Evangelie.
2. Als de KRO midden in de we
reld wil staan wat noodzakelijk
behoort bij een beroepsmatige goe
de taakvervulling kan zij niet
voorbijgaan aan de probleemstelling,
die Schillebeeckx formuleerde toen
hij sprak over "de solidariteit met
alle mensen", met een kenne
lijke voorkeur voor de armen en
ontrechten. Evengrote aandacht zal
de KRO dan moeten geven aan de
grote vraagstukken, die de Franse
bisschoppen centraal hebben gesteld.
3. Als de KRO zich verbonden
weet met de katholieke gemeen
schap to ons feunid, zal zij de ver-
sobeüdEmlhiaiid van visies binnen de
katholieke gemeenschap moeten er-
fcemmien en respecteren; en deze ver
scheidenheid ook tot uiting moeten
laten komieu.
4. Als zou blijken dat christenen
en niet-christenen ten aanzien van
politieke vraagstukken gelijke stand
punten innemen, zou dit zowel voor
het eigen programmabeleid van de
KRO als ook voor eventuele samen
werking met andere zendgemach
tigden gevolgen behoren te hebben".
Deze vier opdrachten brengen de
KRO in een zeer moeilijke positie,
plaatsen hem op het politieke ni
veau voor een verre van gemakke
lijke taaik, zo meent de commissie,
"want de KRO kan zich in beginsel
vrij opstellen tegenover de officiële
politieke instellingen". Dit geldt ook
voor de KVP en de RKSP, alhoewel:
"een zich katholiek noemende om-
reep moet wel heel goede redenen
hebben om een zich katholiek noe
mende politieke partij in het open
baar te kritiseren".
De commissie realiseert zich ten
volle, dat er binnen de KRO een
verscheidenheid van visies is. En
om heit nog möefflijkier be maken: er
is ook een grote mate van plurifor
miteit van het katholieke volks
deel. En daarom meent de commis
sie, dat een open communicatieka
naal in concrete betekent: "De KRO
is bereikbaar voor iedere katholiek
enerzijds en anderzijds is iedere ka
tholiek op zijn minst bereid naar de
KRO te blijven kijken en luisteren".
Concreet gezegd: "Als katholieken
niet bereid zijn en blijven naar de
KRO te kijken/luisteren (lid van
de KRO te zijn), zal de KRO ver
dwijnen". Niemand dus, ook de KRO
niet, kan het iedereen naar de zin
maken. "Het is zelfs de vraag of de
KRO dit wel zou moeten willen. De
KRO heeft immers niet alleen een
taak te behoeve van katholieken. De
KRO heeft in beginsel een bood
schap voor alle Nederlanders".
„Roomse blijhedd"
"Kro en cultuur" is heit onderwerp
dat een commissie onder leiding van
dia heer P. Beugels onder de loep
neemt. Uitvoerig de diverse functies
van de KRO in relatie tot de cultuur
beschouwend komt de commissie tot
de conclusie dat het "kijkend naar
de doelstelling (met zijn visies, waar
den, normen en smaken, vanuit evan
gelisch oogpunt en in verbondenheid
met het katholieke volksdeel) aller
minst betekent, dal; er gezocht moet
worden naar een type verstrooiing,
dat het etiket katholiek verdraagt".
Katholieke verstrooiing bestaat im
mers niet.
"Maar verstrooiing door een KRO
veronderstelt wel iets te laten mee-
resoneren van wat vroeger In de on
mogelijke, maar toch veelzeggende
term "roomse blijheid" werd uitge
drukt.
Iets van relativering, van optimis
me, van zelfspot. Dat zijn vaak on
bewust meespelende factoren, die
eerder door anderen dan door katho
lieken als "roomse blijheid" worden
herkend".
De laatste commissie onder leiding
van drs. H. Hoekstra behandelt het
probleem van „De KRO als massa-
communicator". Naar haar mening
moeten de ontvangers het gevoel
krijgen, dat de KRO-radio en -tele
visie hen dienstbaar zijn bij voorlich
ting, ontplooiing en ontspanning in
de richting van een zinvol en geluk
kig bestaan. Bijzondere aandacht,
van de KRO moet uitgaan naar de
informatie, die op meer verborgen
wijaa, maar toch onderhuids vaak
zeer effectief de fundamentele hou
dingen en verhoudingen omtrent het
leven en samenleven kunnen beïn
vloeden. "Vooral de latente Invloeden
die uitgaan van levenskwaliteiten als
eerlijkheid, geloofwaardigheid, soli
dariteit, vertrouwen, e.d. hebben
op hun eigen wijze hun repercussies
op datgene wat de KRO inhoudelijk
aan informatie, oriëntatie en ont
spanning aan de ontvangers aan
biedt".
Behoeftenpatronen
Wat kan een massacommunica-
tor als de KRO doen, zo vraagt de
commissie zich af. Het antwoord
valt in tweeën uiteen. "Ten eerste,
het lijkt ons ten zeerste gewenst, dat
een omroep als de KRO en zijn me
dewerkers zich erop bezinnen hoe zij
de behoeftenpatronen van hun ont
vangers inschatten, zien, waarderen
en er in hun programma-aanbod re
kening mee willen houden. Hierbij,
dient niet vergeten te worden dat de
KRO en zijn medewerkers hun
eigen behoeften als massacommuni-
catoren niet buiten spel kunnen hou
den. Ten tweede, het lijkt ons nood
zakelijk dat de KRO krachtens zijn
eigen gelovige achtergrond zo kri
tisch mogelijk stelling neemt ten
aanzien van zowel de behouds- als
ook de veranderingsideologie".
En ten slotte wijst de commissie op
de belangrijkheid van het Evangelie.
"De KRO laat zich uit hoofde van
zijn doelstelling uiteindelijk leiden
door een "heilsboodschap", en wel
van een heil dat onder ons gekomen
is. Dit heil mag en moet temidden
van of ondanks alle onheil in de
KRO-programma's telkens weer stem
krijgen, hoe moeilijk dit ook mag
zijn. De kern van het Evangelie,
waardoor de KRO zich wil laten lei
den, schuilt ook precies hierin. Daar
om ook moet deze kern als een on
derhuidse lijn door het programma
aanbod en in de programmasfeer van
de KRO heen hoor- en zichtbaar
zijn".
LEIDEN Tussen het ministerie
van financiën enerzijds en het minis
terie van onderwijs en wetenschap
pen anderzijds bestaat een contro
verse over de nieuwbouwplannen van
de universiteit ten behoeve van een
aantal alpha-faculteiten en de uni
versiteitsbibliotheek. Het adviesbu
reau Stad en Landschap heeft in
opdracht van de universiteit een al
ternatief ontwikkeld voor het zg.
Witte Singel-plan. De nieuwe plan
nen houden in dat zowel op het ter
rein aan de Witte Singel wordt ge
bouwd als op het terrein van de
Doelenkazerne. Volgens het oor
spronkelijke plan zou er alleen op
het Witte Singel-terrein een gebouw
worden neergezet met een hoogte,
van 214 meter. Daar zijn van vele
kanten bezwaren tegen ingebracht.
Het ministerie van onderwijs en
wetenschappen stemt in met de ge
dachte om ook het Doelenterrein bij
de nieuwbouw te betrekken. Op het
ministerie van Financiën overheerst
echter de mening, dat de universiteit
voldoende heeft aan het Witte Sin-
gel-terrein, zonder dat het in dat ge
val nodig zou zijn om een extreem
hoog complex te bouwen.
LEIDEN "Wanneer wij niet
verder gaan dan 850 bedden, dan
krijgen we hier in de regio, zelfs
met de norm van vier bedden per
duizend inwoners, geen overbed-
riing". Aldus drs. J. B. M. Verhey,
algemeen directeur van het Acade
misch Ziekenhuis Leiden, gisteren
tijdens een vergadering van de
commissie voor ruimtelijke orde
ning en bouwzaken van de univer
siteitsraad. In deze vergadering
werd de commissie geïnformeerd
over de nieuwbouwplannen van
het academisch ziekenhuis zoals die
gerealiseerd zouden moeten wor
den op het terrein tussen de Was-
senaarseweg en de Plesmanlaan.
Eén van de uitgangspunten die
aan de voorbereiding van de nieuw
bouw ten grondslag liggen is dat 't
toekomstige ziekenhuis 1040 bedden
zou moeten tellen. Volgens drs. Ver
hef Leiden er evenwel voorstan
der van om dit aantal met 200 be
den te verminderen in verband met
de daling van de gemiddelde ver-
pleegduur (voor het AZL nu onge
veer 14.5 dag). Drs. Verhey zei te
verwachten dat het College van
Ziekenhuisvoorzieningen, waarvan
een commissie inmiddels bezig is
met een onderzoek naar de zieken
huisvoorzieningen in de verschillen
de regio's, voor wat de Leidse regio
betreft eerder dan in andere re
gio's zijn conclusies getrokken zal
hebben omdat de problemen in de
ze regio niet zo groot zijn.
De commissie ruimtelijke orde
ning en bouwzaken heeft er giste
ren op aangedrongen dat zij over
een aantal aspecten van de nieuw
bouw nog nader wordt geïnfor
meerd. Ir. J. van Zwet, directeur
van het projectbureau voor de
nieuwbouw, zegde toe dat dit f.z.t,
zal gebeuren.
LEIDEN Burgemeester Vis en zijn echtgenote hebben gisteren een bezoek gebracht aan het
echtpaarde heer W. F. J. Krijnen en mevrouw Af. C. Krijnen-Crombeen (midden), die op dinsdag
14 januari a.s. hun 65-jarige huwelijksfeest hopen te gedenken. Het jubilerende echtpaar
woont 25 jaar in Leiden en sinds augustus 1967 in Huize Roomburgh aan de Zaanstraat De heer
en mevrouw Krijnen zijn respectievelijk 89 en 88 jaar oud.
Leeuwen Hongerige leeuwen be
lemmeren in het noordoosten van
Kenia het onderwijs. Naar giste
ren in Nairobi werd meegedeeld heb
ben in de streek van Wadjir veel
scholen in talrijke dorpen hun deu
ren moeten sluiten, omdat een groot
aantal leeuwen regelmatig op zoek
naar eten en drinken door de dor
pen en gehuchten trekt.
Konstantijn Ex-koning Kon-
stantijn van Griekenland behoudt
de Griekse nationaliteit, ondanks de
uitslag van een in december ge
houden volksstemming die de mo
narchie afschafte en verving door de
republiek, zo verklaarde de minis
ter zonder portefeuille George Rallis
in het parlement.
Stokoud bos
onder metro
MARSEILLE In Marseille
zijn deze dagen de resten van
een verzonken bos gevonden,
dat volgens paleontologen 35
miljoen Jaar oud moet zijn. Ar
beiders, die werkten aan een
metrostation vonden op 15 me
ter diepte stukken "verkoold"
hout dat dear het langdurig
ondergronds verblijf in bruin,
kool was overgegaan.
De politie van Windsor in En
geland moet van een rechter twee
bezoekers van een recent popfestival
in het grote park van Windsor scha
deloosstellen omdat zij hen zonder
reden hardhandig had aangepakt.
Een 28-jarige jongeman krijgt voor
een bloedneus en een paar uitgesla
gen tanden, 70 pond sterling, en een
jonge onderwijzeres voor een uitge
rukt bosje haar 35 pond. Windsor
park werd in augustus 1974 door de
politie schoongeveegd omdat het er
onverantwoord zou zyn toegegaan.
Maar de reohter stelde vast dat hoe
wel de politie door enkele raddraaiers
geprovoceerd was, zij zich door te
veel emotionaliteit had laten leiden.
Spanje levert
ex-loterij
directeur uit
ROTTERDAM Albert B.. de 35-
jaaiiige ex-directeur van de algemene
loterij Nederland (SUFA) die door
justüitie wend vervolgd voor oplich
ting en verduistering, is dioor Spanje
uitgeleverd. B. zit sinds enkele dagen
in de gevangends in Rotterdam.
De voormalige loterij-directeur, dlie
ruim een half miljoen zou hiöbben
verduisterd, bleef in het voorjaar
van 1974 na een zogenaamde vakan
tie in Spanje om zich te onttrekken
aan de Nederlandse justitie.
Volgens de officier van justitie mr.
L. Janssen zal B. vermoedelijk vol
gende maanld voor de rechter wor
den gebracht. Op 16 mei van het
vorig jaar had hij in Rotterdam te
recht moeten staan. Maar hij hield
zich met zijn gezin koest op het
Spaanse eiland Ibiza. waarheen hij
twee maanden eerder was vertrok
ken. Zijn vrouw dreef daar een sou-
venlirwinkeltje. Mr. Janssen wist er
van. Maar hijl had zo'n vertrouwen
in de man, dat hij geen bezwaar
maakte tegen het schorsen van de
voorlopige hechtenis.
De zaak tegen de eens zo succesvolle
Albert B. kwam eind 1973 aan het
rollen. Het bestuur van de SUFA
(Stichting Uitvoeringsorgaan Fi
nanciële Aotie6) beschuldigde B. er
van dat hij zijn functie had mis
bruikt om een half miljoen gulden
te „lenen" van een drukkerij in Wa-
geningen. Hij gebruikte de smoes dat
de SUFA voor het stichten van een
reisorganisatie een hotel wilde la
ten bouwen. Hij maakte gebruik van
een valse verklaring, waarin stond
dat hij gemachtigd was om geld te
lenen. Met dat half miljoen begon
B. echter zelf een hotel op Ibiza. Bij
gebrek aan succes moest hij dat ove
rigens vrij kort daarna verkopen.
Ook wordt B. ervan verdacht dat hij
in maart 1972 79.000 gulden aan
SUFA-gelden heeft verduisterd. De
ex-SUFA-diirecteur heeft inmiddels
nadat hy in juli 1974 op verzoek
van Nederland was gearresteerd in
enkele Spaanse gevangenissen gt-ze-
V.d. Stoel sprak
in Tokio over
Haagse gijzeling
TOKIO Economie en energie wa
ren de belangrijkste onderwerpen die
volgens minister mr. Max van der
Stoel (Buitenllandlse Zaken) gisteren
in Tokio besproken zijn met de Ja
panse premier Taikeo Mikd en de mi
nister van Buitenlandse Zaken
Kiichi Miyazawa.
Minister Van der Stoel zei ook dat
hij zijn Japanse ambtgenoot voor
een tegenbezoek aan Nederland had
uitgenodigd.
Wat de energie betreft is duidelijk
gebleken, alcfus minister Van der
Stoel, dat Japan net afls Nederland
een tegenstander is van confrontatie
en voor een verspreidie dialoog tus
sen olieleverende en verbruikende
landen. Desgevraagd zei d<e minister
niet de indruk te hebben dat Japan
op eigen houtje een energiepodltiek
voert. Nietttemin kan ieder land
contracten met een ander land af
sluiten. aldus de bewindsman.
De Japanners hebben ook de bezet
ting van de Franse ambassade in
Den Haag door Japanners aan de
orde gesteld (volgens de Japanse
staatstelevisie was d&t het belang
rijkste onderwerp).
Minister Van der Stoel zei in ant
woord op vragen dat zowel de pre
mier als de minister dit punt naar
voren hadden gebracht Zij zeiden
het zeer te betreuren dat bij deze
zaak Japanners waren betrokken De
Nederlandse bewindsman had daar
op met klem gewezen op de grote
medewerking die de Nederlandse re
gering van de Japanse ambassade to
Den Haag had ontvangen.
ten. Volgens mr. Janssen heeft hij op
Ibiza een week in een soort middel
eeuwse kerker gezeten. De officier
zaa bij zijn eis rekening houden mat
de tijd, die B. al in de cel heeft ge
zeten*