IKOR: op zoek naar relatie tussen kerk en samenleving c/fijil pmgmm ...en gisteren Nieuwveense meisjes in IKOR-programma TV morgén] WOENSDAG 8 JANUARI 1975 Interviews met nabestaanden van een SS-arts die in Auschwitz werkzaam was. IKOR durft het aan dit moeilijk verkoopbare pro gramma op 18 april op het scherm te brengen. Het zal menige kijker verbazen dat het onderwerp juist door deze zendgemachtigde wordt gepresenteerd, want IKOR is in de ogen van velen nog altijd een soort kerkgenootschap dat zen ding bedrijft via de televisie. Dat de over het algemeen voortreffe lijke programma's van deze kleine 'omroep' 'n breed scala bestrijken Van oorspronkelijke informatie en dat die programma's getuigen van een maatschappijkritische instelling, is nog onvoldoende be kend. Dit vindt waarschijnlijk zijn oorzaak in het feit dat show programma's en andere lolbroe kerij bij IKOR taboe zijn. Voor een goed begrip dient men de structuur te enknen van IKOR, die ons gisteren door zijn directeur W. J. Koole nog eens werd toegelicht. Nederland telt drie kerkelijke zendgemachtigden: het RKK (Rooms Katholiek Kerkgenoot schap), het IKOR (Interkerkelijk Overleg in Radio- en Televisie-aan gelegenheden) en het CVK (Con vent van Kerken). Het RKK valt onder de supervisie van de KRO. IKOR vertegenwoordigt de niet- katholieke kerken waarbij kortgele den het CVK is toegetreden. Binnenkort zal het IKOR daarom worden omgedoopt tot IKON (Interkerkelijke Omroep'Nederland). Gezamenlijk hebben deze zendge machtigden zoveel zendtijd als een C-omroep. Die zendtijd wordt deels met alle drie tezamen deels apart benut. IKOR en CVK werkten in televisieprogramma's al van het begin af eendrachtig samen. IKOR krijgt 3/5 van de zendtijd. RKK 2/5 deel. In samenwerkingsverband wor den programma's uitgebracht als ..Woord voor woord" (bij bel vertelling voor de kinderen, waarvan de vijfhonderdste aflevering voor de deur staat) en „Kenmerk", waarin informatie wordt verstrekt over onderwegen met betrekking tot kerk en samenleving. Het IKOR, een doorbraakkind uit 1946, is voortgekomen uit het verlangen van de kerken om binnen de omroep volledig, zelfstandig en onafhankelijk (dus niet gebonden aan een ledenorganisatie) te kunnen opereren. Om zich het presenteren van eigen programma's te kunnen veroorloven deelt het IKOR in de CRM-pot, zij het dat het vijfentwintig procent minder krijgt uitgekeerd dan de andere omroepen, omdat het niet de verplichting heeft een totaalpro gramma uit te brengen. In de Jaren dat er nog geen televisie bestond bleven de activiteiten van het IKOR via de radio beperkt tot gebeurtenissen rondom de kerk. Dat betrof dus in hoofdzaak kerkdien sten. Later stond de omroepwet het IKOR een verbreding toe door toevoeging van de formulering kerkelijke uitingen. Directeur Koole: t,Nu kun je Je net als bij de NOS, die tot taak heeft ontmoetingspro gramma's samen te stellen, afvragen wat kerkelijke uitzendingen zijn. Voor een deel is het pakket duidelijk. Daar zijn de vesperuitzen dingen op zondagmiddag die gelden als korte liturgievieringen. Bij het maken van televisieprogramma's zijn we uitgegaan van de gedachte dat naast het kerkelijk accent ook een ander accent moest worden gehan teerd. Als je namelijk in de gelegenheid wordt gesteld van gemeenschapsgelden te profiteren, dan heb je als kerken ook de verantwoordelijkheid om program ma's te maken die begrijpelijk zijn, boeiend en interessant voor een zo groot mogelijk publiek. Ons streven ls daarbij geweest dat werk artistiek en ambachtelijk zo goed mogelijk te doen. Wij wilden van begin af aan het effect vermijden van: als de kerk iets doet dan loopt zij altijd achter de feiten. Dat vooroordeel heerst trouwens nog steeds bij de mensen. Het is minder geworden maar nog altijd aanwezig." Vooral in de behoudende groeperin- een gemeenschap van mensen die allerlei zaken in de wereld ter harte moet gaan. Het IKOR interesseert zich dan ook niet alleen voor de christenen. De grote vraag is: deel Je dezelfde horizon als alle andere mensen. Het IKOR wil de wereld niet naar de kerk brengen maar de kerk naar de wereld. Daarom zal er in de programma's van het IKOR wel maatschappijkritisch worden opgetreden maar er wordt niet geappelleerd aan de gedachte: wordt toch een christen". Vooral in ed behoudende groeperin- De 37-Jarige criticus van het Sowjet-Russisohe bewind, schrijver en ingenieur Anatoli Martsjenko heeft verklaard, dj\t hij een officieel voorstel, naar Israël te emigreren heeft afgeslagen en in plaats daar van verzocht heeft, naar de Ver- -Hjriri Staten te mogen emigreren. NEDERLAND I 15.30 De reizen van Marco Polo, animatiefilm (AVRO) 16.15 De Notekrakersbende, natuurfilm (AVRO) 16.30 De reus die alleen maar aan zichzelf dacht, tekenfilm sprookje (AVRO) 17.00 Bibelebons, kinderprogramma (AVRO) 18.15 Sportlciding, les 10 (TELEAC) 18.45 Paulus de boskabouter (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Joke/Gerda (IKOR) 19.30 Kenmerk, informatie over kerk en samenleving (IKOR- KRO/RKK) 20.00 Journaal (NOS) 20.21 De Waltons, tv-serie (EO) 21.10 De „Burning Candles" in Israël, zang (EO) 21.55 Jungle Piloot, programma voor missie en zending (EO) 22.25 Weihnachtsoratorium J.S. Bach (EO) 22.50 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 Paulus de boskabouter (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Van gewest tot gewest (NOS) 19.50 Albert Schweitzer Herdenking (SOCUTERA) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Gereformeerd Politiek Verbond (Politieke Partij) 20.30 Ruffian on the Stair, tv-spel (NOS) 21.25 Kijken naar kinderen (NOS) 21.50 Panoramiek (NOS) 22.05 Studio Sport (NOS) 22.30 Journaal (NOS) e: „Wij zijn er niet alleen voor de gen van de niet-katholieke kerken heeft dit credo nog al wat kritiek opgeleverd. De heer Koole: „Ik leg die kritiek niet met een glimlach naast my neer. Ik wil niet per sé tegen die behoudende groeperingen zijn. Er zijn uitsteken de vormen van behoudzucht. Boven dien ben ik het niet eens met de onhebbelijkheid die Je bij links wel eens aantreft om te veronderstellen dat de behoudzuchtigen nooit eens een nacht wakker liggen van Vietnam. Het gevaar is namelijk ook dat wanneer je de conservatieven in een isolement drukt ze alles in het werk zullen stellen om de vrijheid van anderen in te dammen. Onjuist van de conservatieven is het dat wij ook steun geven aan de niet-gelovi- gen, aan andersdenkenden en aan dde kritiek hebben op de gelovigen". PROGRAMMA'S De programma's voor 1975 tonen opnieuw aan dat het IKOR hoge kwaliteit voorstaat en dat het kennelijk over een vakkundige staf beschikt die steeds opnieuw met oorspronkelyke' ideeën komt aandra gen. Zonder dat dit direct wordt uitgesproken bestaat er een duide lijk verband tussen de specifiek kerkelijke uitzendingen op zondag en de programma's die voor de andere dagen van de week zijn gereserveerd. Er wordt dus steeds gezocht naar een relatie tussen kerk en samenleving. Koole: „Wij voelen ons registratoren van deze tijd. Daarom behandelen wij ook het onderwerp abortus omdat wij niet alleen willen afgaan op wat bij voorbeeld de paus er van zegt. Op de woensdagse vooravond bieden wij meestal een programma waar je met het hele gezin naar kimt kijken. Voor dit seizoen brengen wij als uitgangspunt: hoe lanceren wij problemen en situaties waar zowel volwassenen als kinderen mee te maken hebben. Hoe bieden wij door middel van zo'n uitzending de helpende hand? Er zullen onderwer pen ter sprake komen waar men niet gemakkelijk met elkaar over praat. Op 15 januari starten wij met de serie „Jouw beurt", waarin wij in het eerste deel van het programma een filmpje laten zien van kinderen (8 tot 13 Jaar) die in relatie tot de volwassen wereld ihet probleem van hun werkende moeder ervaren. In het tweede deel laten we kinderen in een pannel over dit onderwerp LEIDEN NIEUWVEEN Twee meisjes uit Nieuwveen ko men vanavond (19.05 uur, Neder land I) in een televisie-uitzending van het IKOR. Het zijn Joke en Gerda, die samen op de kleuter school en de lagere school van het Zuidhollandse dorp hebben geze ten. Daarna gingen hun wegen uiteen. Gerda werd leerling van een atheneum in Uithoorn en Jo ke ging naar de huishoudschool. Gerda (16) zit nu in de vijfde klas. Joke is cassière bij een grootwinkelbedrijf in Bovenkerk. De meisjes hebben elkaar de laatste Jaren niet meer gespro ken, maar speciaal voor dit tv- programma hebben ze met el kaar voor één dag geruild. Ger da nam plaats achter de kassa en ontdekte dat het werk van een cassière veel moeilijker is dan ze had gedacht. Joke ging op haar beurt voor één dag naar het atheneum. De tv-camera volgde beide meisjes naar school en werk en aan het eind van de dag praatten Joke en Gerda over hun ervaringen. 1 W De KRO heetf "belangstelling voor het hotelcomplex Gooiland in Hilversum. De omroep zou het complex willen gebruiken voor de uitbreiding van haar studioruimten. Het hotel en de schouw burgzaal zijn onlangs aan de gemeente Hilversum ter overname aangeboden. discussiëren. Andere programma's in dezelfde serie zullen kinderen aan het woord laten die het slachtoffer zijn van gescheiden huwelijken, kinderen van beroemde ouders, schipperskinderen, gehandicapte kinderen, kinderen van gastarbeiders en kinderen met een andere huidskleur. Onze bedoeling is dat deze thema's in de huiskamer blijven doorwerken, dat wij de kijkers behulpzaam zijn om er over na te denken. We forceren nergens een kerkelijke of bijbelse getuigenis. En wie meer wil weten luistert en kijkt maar op zondag. Het lijkt ons namelijk onjuist ieder onderwerp te begeleiden. Je stoot de mensen er mee af, al hebben wij geen gêne om een boodschap te brengen". Op 17 en 21 maart brengt het IKOR twee documentaires die een actuele zaak benaderen. Op uitnodiging van het IKOR is een Surinaams echtpaar met twee kinderen terug gekeerd naar Suriname om voor zichzelf en voor de kijkers vast te stellen welke mogelijkheden in Nederland woonachtige Sur immers hebben in hun eigen land als de onafhankelijkheid is gerealiseerd. Eerder zullen twee Zweedse docu mentaires worden vertoond waarin het leven van de bevolking in de Newyorkse wyk Harlem wordt belicht. De heer Koole. die de documentaires als monumentaaJl omschrijft, weet te vertellen dat de regisseur eerst zes maanden in Harlem is gaan wonen om zich een beeld te kunnen vormen van het leven daar. NAZI-BEULEN Koole: „Dat zou bij ons niet kunnen. De Zweden hebben er het geld voor over. Ik vertelde u al dat wij zelf een documentaire maken over die SS-arts, die op de avond van zijn arrestatie zelfmoord pleegde. De Engelse kolonel die hem ontmoette zei: „Ik schud hier de hand van een man die verantwoor delijk is voor honderdduizenden doden". Onze man Rolf Orthel die de documentaire heeft gemaakt, had interviews met de vrouw en kinderen van de arts. Het adres heeft ons bereikt via een Joodse Journalist die van dit soort zaken een studie heeft gemaakt. Het merkwaardige is dat iedereen wilde meewerken aan de documentaire. En nu vraagt u natuurlijk: waarom hebben wij dat gedaan? Omdat wij van mening zijn dat de monsterach tigheid van de nazibeulen niet geïsoleerd moet blijven. Adhter die monsters zit ook een mens. En ook om het publiek te doordringen van het feit dat het nazi-stramien in andere vorm elders in de wereld even monsterachtig tevoorschijn kan komen. Dat gebeurt al trouwens. Dit programma is bedoeld als signaal." Het zijn een paar grepen uit een pakket dat door totaal zestien mensen wordt gemaakt. Daartoe behoren ook een documentaire over de journalist-verzetsman Van Rand wijk, een voorlichtingsprogramma over vakanties, waarin men pelgri mages kan maken naar kerkelijk historische plaatsen en een liedjes programma gewijd aan bijbelse vrouwen in het kader van het Jaar voor de vrouw. Zo'n VPRO-avond is niet alleen interessant, en heeft niet alleen van achteren naar voren kwaliteit, maar ook een typisch "eigen gezicht", zelfs in de aangekochte onderdelen. Ook in de Godart-film "Vivre 6a vie" (die me bij herzien in geen enkel opzicht tegenviel, het zal waarschijnlijk een klassieke film blijken te zijn, zelfs het abrupte dodelijke slot vj/xs tenslotte van het begin af aan via allerlei wenken voorbereid), en het extra tekenfilmpje van "Linea", herken je dat eigen gezicht nog. In "Culemborg bijvoorbeeld" was deze vierde keer de plaatselijke politie aan de beurt. "Als ik een kwestie kan oplossen door een uur te lullen, dan doe ik dat liever dan dat ik er tien seconden op sla", zei een der agenten, misschien wel dezelfde die zei dat hij zijn aggressie kwijt kon in zijn hobby's. Wat zijn die hobby's? werd hem gevraagd. Radio-amateur, was zijn antwoord. In "Berichten uit de samenleving" zagen we de zuinige gezichten waarmee in Amsterdam de gemeen te-ambtenaren in de lunohpauze in het genot werden gesteld van biologisch-dynamisch voedsel, en daarna ging Cherry Duyns op zoek naar verzet onder de bevolking in Noordoost-Groningen tegen het plan om 2.500 ha van de Lauwerszee tot militair oefenterrein te verklaren. Hij belandde bij de heer Bronkema, een der dichtstbijzijnde slachtoffers, maar iemand die principieel tegen demonstraties bleek. Dat maakt, in zo'n context, een erg slappe, weinig biologisch-dynamische indruk, dat voelt u wel, te meer omdat zo'n al wat oudere man vertrouwen zegt te hebben in de activiteiten van de burgemeester en andere betrokken autoriteiten. Al leen kregen we via een ondertitel te zien dat de heer Bronkema in de gemeenteraad zat. Wie weet, vindt zo'n man wel dat hij via dat orgaan moet tegenstribbelen. In ieder geval had Cherry Duyns hem even moeten vragen wat er in die gemeenteraad over gezegd was, en welk standpunt hij daarin had ingenomen, om het beeld compleet te krijgen. Het Simplisties Verbond eindigde met een quasi-woede-uitbarsting van heer Bie tegen een verachtelijk artikel in de Haagse Post en had zich daarvoor over de after-shave en de elektronische rekenmonster- tjes gebogen waarmee je overigens, als je het goede getal aanslaat en je 't ding vervolgens op zijn kop houdt, woorden als "Shell-Oil" en "Sieg Heil" te voorschijn kunt toveren, wat me een belangrijke ontdekking lijkt. Een nieuwigheid was, dat de heren Bie en Kooten op bezoek waren gegaan bij enkele simplistische briefschrijvers, om in hun huiska mer (en zelfs in hun r.k. kerk) met hun meest meegaande gezicht te luisteren naar simplistische ideeën. Het was al bij al een aflevering waar veel inzat, meer in ieder geval dan vorige keer, maar nog wel steeds minder dingen waarom je kon lachen (zoals vroeger), dan waarover je na kon denken (als je wou). Ten slotte was er dan ook weer "Zorgvliedt", dat programma met dat horloge dat altijd startmoeilijkheden heeft. Hans Verhagen had alle aandacht op de zogeheten Leeuwen- trap in Vlissingen gefocust, voor hem een jeugdherinnering, maar voor het huidige Vlissingen een ding dat verdwijnen moet. Hij ging uit van een oude ansicht uit 1909, waarop slecht herkenbaar een vrouw stond afgebeeld, maar zijn poging om via oude tot zeer oude inboorlingen te weten te komen wie die vrouw was, leden schipbreuk op vadertije tijd. Zelfs opa Buys, die toch al 101 Jaren telde en nog aardig uit de voeten kon, kon geen opheldering verschaffen. NICO SCHEEPMAKER 18.00 (S) Bandstand. 18.30 Nieuws. 18.41 Spectrumaandacht voor het christelijk organisatieleven. 18.46 (S) Met uiw instemming: het lied van de week. 19.00 (S) Populaire klassieken. 19.30 Theologische etherleergang. TROS: 20.00 (S) Close-up: gevarieerd muziekprogramma. 21.15 (S) Sj>ecia- Nieuws. Hilversum II 18.00 Nieuws. VARA: 18.30 Tekst en muziek: cabaretprogramma. 18.05 De veredelde dienstboden, discussie. EO: Kankbord. 23.06 (S) sieke muziek. 28.56-24.00 Nieuws. Hilversum m NOS: 18.02 Joost mag niet eten. De Meurders Methode. TROS: 6.02- 7.00 Drie op Je boterham. DONDERDAG 9 JANUARI Hilversum I Hilversum III Ieder heel uur nieuws. TROS: 7.02 Drie op Je boterham 9.03 Pep op drie. 11.08 Drie draait Nederlandse tippa- DUITSE TV Duitsland I 17,56-18.00 (K) Journaal. (Regionaal programma: WDR: 9.30-10.00 (K) Se- samstrasse. 18.00 (K) Kuliturspiegel- Magazln. 18.30 (K) Aktuallteitec. 18.45 (K) Zandmannetje. 18.55 (K) Nord- schaiu-magzln. 19.26 (K) Graf Luck- ner, tv-serie. 1969 (Z/W) Program- maoveraloht. WDR: 9.30-10.00 (K) Se- samsbrasse. 18.05 (K) Mtohea aus Lön- neberga. tv-serie. 18.40 (K) Aktuali telten. 19.20 (K) Bridget und Bernie). 20.00 (K) Journaal en weerbericht. c. film. 21.f Reportage. 22.30-22.50 (K) Journaal programmaoverzicht. 8.00 Te Deum Laudamus: gewijde muziek. 8.24 Op de man af: een evangelisch kommen- taar b(j de tijd. 8.30 Nieuws. 8.36 Gym nastiek voor de huisvrouw. 8.45 (S) Podium: Informatie over gezin en sa menleving. 9.45 (8) Onder de hoogte delingen t.b.v. land- 1660 Hier en Nu (S). Hilversum II AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 (S) Dag met een plaatje. (8.00 Nieuws. 8.11 Radiojour- Duitsland II 17.00 (K) Journaal. 17.10 (K) Kin- derspeelserie. 17.40 (K) Aktualltelten en muziek. 18.20 (K) lm Auftrag von Madame, tv-serie. 18.55 (K) Homer sagt: Zeus 1st an allem Schuld, - aktuele thema's g, klein tv-spel. naai). 8.50 Morgenwijding. Spiegel van België. 9.35 9.40 De Nederlandse schoolradio. (S) Kleutertje luister. 10.10 taminen: populair verzoekplatenpro- gramma. (11.00 Nieuws. 11.03-11.05 Ra diojournaal). 11.30 (S) Rondom twaalf gevarieerd programma. (11.55 Beurs- Radiolournaal. 13.21 (S) Omzien Nederland 1 TELEAC: 18.15 Flexibele school. NOS: 18.45 (K Paulus de boekabou ter. NOS: 18.55 (K) Journaal. NCRV: (K 19.05 Van Nature, informatieve serie. NOS: 20.00 Journ. NCRV: 20.21 (K The Eddy Go Round Show, mu zikaal programma. 21.10 (K Val en opstanding, dokumentalre. 22.05 (K) Journaal. Nederland II NOS: 18.45 (K Paulus bouter. NOS: 18.55 (K Journaal. (S) De Ondergang hoorspel. 21.35 (K De Om budsman. 22.25 (K Achter het nieuws. NOS: 23.00-23.05 (K Journaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 5