is meer Er nodig voor verzoening R Nieuw jaar ZATERDAG 4 JANUARI 1975 Heilig Jaar en Jubeljaar We zitten dus nu in het Heilig Jaar. In de Kerstnacht om 12 uur heeft de paus met een bijltje op de Heilige Deur gesla gen en het dichtgemetselde geheel viel om, Bij de sluiting aan het eind van dit jaar met Kerstmis, zal dit geheel weer op zijn plaats worden gezet. Men verwacht enorme aantallen pelgrims die dit jaar Home zullen bezoeken- De schattingen lopen uiteen van 22 tot 30 miljoen. Zeg dus maar zo'n 2 miljoen per maand. Het is niet té zeggen wat dit aan voorzieningen met zich mee brengt. En nu mag Rome er aan gewend zijn veel vreemdelin gen te herbergen, dit gaat toch wel de normale perken te bui ten. Het officiële pelgrimsboekje waarschuwt dan ook dat men op moeilijkheden van allerlei aard berekend moet zijn. „De pelgrims worden er echter aan herinnerd dat deze moeilijk heden dienstig kunnen zijn om het boetvaardigheidskarakter van het Heilig Jaar te onderstrepen". In het bisschoppelijk paleis in Roermond hield mgr. Gijsen zijn nieuwjaarsreceptie, die o.m. be zocht werd door een aantal ex-HTP-studenten, die hebben gekozen voor de opleiding in Rolduc, waar nu 22 man studeren. Door de eeuwen heen is een bede vaart naar Rome één van de hoogte punten in het leven van rooms-ka- begin moet aflaat n de kerkhervorming. Al sn dan tegenwoordig bij denken aan kerke- tholieken geweest, zoals Mekka dat lijk opgelegde straffen, we vragen is voor een Islamiet. In hun plaats teruggekeerd, sloten die Ro e-pelgrims zidh vroeger af of de R.K. Kerk nog veel straffen kan opleggen dat daarvoor een pelgrimage naar Rome tot broederschappen, die bij kerke- gaat maken. Bovendien zal het zeker voor rooms-katholieken moeilijk zijn, wanneer zij rouwmoedig biechten, de kerk en God uit elkaar te houden. Met de aflaat komen we terecht in een stuk Theologie en geloofsmys- tiek waarin men toch wel van zijn jeugd af aan moet zijn opgevoed en gewend moet zijn aan het begrip: "aflaat verdienen". iijke plechtigheden eigen plaats innamen. En nog altijd is zo'n tocht naar Rome en het be zoeken van de basilieken en cata comben en wat er nog meer is, voor velen iets wat hen tot in het diepst van hun ziel kan raken. Wie wel eens heeft staan kijken naar de gedragingen van menige pel grim, vooral in de St. Pieter, heeft dat kunnen bemerken. Voor zulken In de liturgie, voorafgaande zal het H. Jaar ook een bijzondere het openen van die H. Deur heeft de belevenis zijn, waardoor hun verbon- paus gezegd dat hij het H. Jaar ziet zu plannen hebben kunnen lezen in Leviticus25. Elke eens naar Rome te gaan, is hun i te raden dit dan maar niet in H Jaar te doen. vijftigste Jaar moest zijn een Jubel jaar. Het is afgeleid van het He breeuwse woord jobel, dat ramshoren Aan protestanten zal de gedachte betekent. Met het geschal van de zal zijn, bevoorrecht met grote gees- zijn vrijheid terug en kon met zijn telijke gunsten, n.l. een vólle aflaat, in Rome te verdienen door allen, die Rouwmoedig biechten by priesters. gezin terugkeren tot de bezittingen z«n vaderen. Schulden moesten worden kwytge- daartoe met byzondere volmachten scholden. Hy die "egens armoede voorzien en een aantal malen gebe- zijn grond en huis had moeten ver den zouden verrichten in de grote kopen, moest deze in het Jubeljaar basilieken". Wanneer protestanten het wqord •"aflaat" horen, worden ze al kop schuw en denken natuuriyk aan het terugkrygen. Wanneer hy gestorven was, kwamen zün erfgenamen in het bezit van wat hy had moeten ver kopen. Een uitzondering werd hier gemaakt voor huizen in de steden. Deze vallen buiten de agrarische sa menleving zoals die verondersteld wordt in de wetten van het Oude Testament. Sociale wetgeving Oie wetgeving vam het Jubeiljaar is er op gericht dat er niet permanent armen zouden zun die zonder uit zicht op de toekomst moeten leven. Het is een heel brok sociale wetge ving dat hierin tot uiting komt. Het is de vraag of het in Israël is toege past zoals het er staat. Na de balling schap iin leder geval niet meer Met onze tegenwoordige verhou dingen zou dit 'natuuriyk volkomén onmcgeiyk zyn, maar niettemin mogen we toch wel eens nadenken over de intentie die er ligt achter de wetten voor het Jubeljaar. Wan neer de profeet Jesaja (61:2) spreekt over het Jaar van het welbehagen des Heren, heeft hy dan in zyn ach terhoofd het Jubeljaar? En waaraan heeft Jezus gedacht toen hy in de synagoge van Nazareth (Lulkais 4) de woorden van Jesaja aanhaalde? Maar al heeft de paus in zyn litur gie de instelling die /God door de mond van Mozes heeft gegeven, aan gehaald, we kunnen niet zien wat dit te maken heeft met het Heilig Jaar dat dan nu in Rome geopend is. Dit is een instelling die pas in 1300 een bepaalde gestalte heeft gekregen, al mag ze dan misschien enige voor geschiedenis hebben gehad. Ze heeft des te meer te maken met de later zo berucht geworden aflaat. Eind 1299 ging er het gerucht door de christenheid dat vanaf 1 januari 1300 te Rome een meer volkomen aflaat te verkrygen was en op dat gerucht zyn massa's mensen naar de H. Stad gegaan. Paus Bonifacius VIII heeft ingehaakt op die stemming on der het volk en bepaalde dat er by het begin van iedere eeuw zulk een H. Jaar zou zyn, van Kerstmis tot Kerstmis. Het zou gewyd zun aan de verering van de apostelen Petrus en Paulus. Wanneer vreemdelingen vyftien da gen lang een beaoek aan hun graven (St, Pieter en St. Paulus buiten de muren) zouden hebben gébracht en daar hun gebeden, biecht en com munie zouden hebben gedaan, moch ten zy rekenen op een volkomen af laat. Voor de bewoners van Rome en naaste omgeving werd dit gesteld op dertig dagen. De verbinding met het Jubeljaar van Israël schynt pas later te zyn opgekomen. De 100 Jaren zyn tot 50 geworden, zodat in 1350 het tweede H. Jaar valt. Later bepaalt men de afstand op 33 Jaar( de aangenomen leeftyd van Jezus) en nog later op 25 jaar en zo is het dan tot nu toe gebleven. Behalve de twee genoem de basilieken zun er later ook bezoe ken bygekomen aan St. Jan Latera- nen en S. Maria Maggiore. Middelpunt Het is een onloochenbaar feit dat die instelling van het H. Jaar er in niet geringe mate toe heeft bygedra- gen Rome te maken tot het middel punt van de christenheid, wat dan na de Reformatie verengd is tot de r.k. christenheid. Men heeft echter in Rome voor dit jaar ingezien dat de betekenis van een H. Jaar niet alleen behoeft te zitten in die bedevaart naar Rome. Trouwens, reeds vóór de Reforma tie was bepaald dat die begeerde af laten een haflf jaar nadien ook in sammiige arJiere steden te verkrygen waren onder bepaalde voorwaarden. Dit jaar heeft de paus een byzondere intentie aan het H. Jaar meegegeven. Hy wilde n.l. dat he»t een Jaar voor alle christenen zou zün. Vandaar ook het thema: de verzoening. Boven dien heeft hu bepaald dat 1974 voor de kerkprovincies een Jaar van voor bereiding op dit thema zou zyn. Wat daar in onze Ned. kerkprovincie aan gadaan is, weten we niet. We hebben er in ieder geval niets meer over gelezen dan die aankondiging. Men zal het er ook moeiiyk mee hebben te weiken aan verzoening van alle christenen, terwyi de paus er zelf niets aan doet en de indruk maakt dat hy de boot afhoudt. Dat er instanties in Rome zyn die er wél wat aan doen, laten we nu maar buiten beschouwing. Het is ook moei iyk die verzoening aan andere ker ken te verkopen wanneer, naar de woorden van de paus zelf, de nadruk moet vallen op de eerbied voor het oenitrafle gezag. Hier is, voflgens hem, een crisissituatie ontstaan. Ontrouw Kort voor de opening van het H. Jaar hèeft de paus zich zeer bezorgd uitgelaten over de ontbindingsver- schynselen waardoor zyn werk wordt bedreigd. Ze bestaan daarin dat Juist het centrale gezag waarvan hy de drager is, wordt aangetast. Hier op afgaande zou men moeten beslui ten dat in die aangekondigde ver zoening niet zozeer alle christenen bedoeld zyn, als wel diegenen in zun eigen kerk die zyn gezag en dat van de bisschoppen niet achten. WOORD VAN BEZINNING Het nieuwe Jaar 1975 is dus be gonnen. Ik ben my bewust dat ik daarmee miets nieuws poneer. Trouwens, wat is nieuw? Er is im mers, al begonnen we een nieuwe tüdperiods, niets wezenlijk veran derd. De kinderiykjes in Bangla- Desh worden nog steeds per vrachtauto's tegelijk, huis aan huis. opgehaald. De hanger in Ethiopië en die Sabelteunden is nog weünóg verminderd. In Vieitnam vechten ze voorlopig nog wel door. Aan 't ïyden in gevangenissen en kampen is geen eind te zien. On danks die prachtig geslaagde aktie „Geven voor Le-ven" is de kanker nog niet overwonnen, all hopen we er allemaal op dat de weten schap nu een stap verder kan komen op de weg naar die oplos sing van dit vraagstuk. Op het persoonlijke vlak biyven na/tuuriyk nog a-lityd, de zorgen om taüoae dingen, om die kinde ren. am de werkloosheid mis schien. om de inflatie en de sty- gendie pry zen, om kapotte huwe lijken wellicht. Nu Ja, zo kan ik nog wel een poosje doorgaan. Dat betekent niet dat ik blind zou zyn voor alle goede dingen, die er. Gode zy dank, ook zijn. Ik wil alleen benadrukken dat alles op de oude voet verder gaat en dat het nieuwe slechts bestaat in de verandering van 74 in 75. Nu is er de boodschap van de BUbel: ..Zie het nieuwe is geko men!" Ik zou me goed kunnen voorstellen dat velen ook daar sen groot vraagteken achter zet ten. Sinds de komst vdn Jezus Sbristus, de' Messias, de Redder. In Wie dan. volgens die bood schap „Het Nieuwe" zou zyn be gonnen en doorgebroken, is er hnmers niet zo heel veel veran derd en vernieuwd in deze we reld. Ook de christenen zelf heb ben er blijkbaar veel moeite mee gehad am die boodschap als een realiilbeiiit te beleven. Iemand heeft eens zoiets gezegd als "Als het Christendom een veriossingsreli- güe is, dan is dat aan de christe nen niet te zien. want zil zien er nog weimiig „verlost" uit". Men zou kunnen zeggen: „Als de bood- sohap van het Evangelie de boodschap van „het Nieuwe" is, dan is dat aan de belijders daar van weinig te merken, zy zien er weinig vernieuwd uiit en zün weinig vernieuwend bezig. Ze ïyken verdacht veel op Ja- pie uit de reklamespot op de TV. Hu gaat een brood bakken maar .rotzooit" maar wat aan. Als z'n vader binnenkomt verwyst hy on middellijk niet naar z'n eigen produkt maar naar de verpak king van een echt brood: .Daar staat diet allemaal op en dat zit er allemaal in". Z'n vader zegt dan. terwijl hü een plak deeg op op z'n hoofd krügt: „Hoogst in teressant!". Zün wu christenen vaak niet net zo bezig? Wu modderen maar wat aan en als ons gevraagd wordt waar we eigenlijk mee be zig zün, dan kunnen we alleen maar naar de Bijbel verwuzen: „Daar staat het in!" Waarop de buitenstaander zegt: „Hoogst in teressant!", maar intussen vliegen de stukken hem om z'n oren en krygt hy de kous op z'n kop. En nu kan ik alleen maar zeggen dat al'le kri'tici het grootste geiyk hebben. Heb is inderdaad zo. En toch houd ik vol: „Het Nieuwe is gekomen!" Het is toch waar ook al zien we er weinig van en brengen wij christenen er wei nig van terecht. Dat hangt nl. niet van mdhsen af en niet van onze vorderingen maar van de Heer. die het absoluut Nieuwe van Gods Heerschappij heeft in gebracht in deze wereld tn die Jezus Christus. Dat is niet meer ongedaan te maken. Die Heer is met zUn wereld op weg naar de vöHe triomf van zijn vernieuwing, de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, ais net woord werkelijkheid zal worden: „Zie, Ik maak alle dingen nieuw!" En daarom kan ik het niet laten en zullen allen, die werkeiyk lets van zyn ver nieuwing hebben ontdekt, het niet kunnen laten, toch maar vast. als een teken, vernieuwend bezig te zyn. zy kunnen en mogen niet berusten in welke ,:status quo" dan ook. Vanwege die Heer en zij-n Heerschappij. Het zal wel veefl „broddelwerk" zUn. waarvoor we veel vergeving nodig hebben. We gaan echter toch maar door. dankbaar, oot moedig, omdat we weten van het „Nieuwe Jaar des Heren" ook in 1975. Wie weet wat dan toch al lemaal mogeiyk zal blUken! Ds. J. P. Honmef. Het is beginnende ontrouw tegen de H. Geest, zo heeft hy zich uit gedrukt, en dit binnen de kerk. En dit komt tot uiting in verzet tegen de hiërarchie. De paus betreurde het dat zy die zich verzetten tegen hem en de bisschoppen hen voor voeten werpen "de hoeders te zyn van een systeem dat in stryd is met wat Christus heeft gewild". Dit heeft hu gezegd met het oog op het H. Jaar. Ook in zyn toespraak tot de orde van Jezuïeten, die toort tevoren in Rome vergaderde, kwam deze zelfde bezorgdheid tot uiting. Wanneer het moet gaan om de verzoening van heel de ohrtetenhefcl, is er iets meer en iets anders nodig dan een H. Jaar. Liturgisch is het H. Jaar dan ver bonden met het Jubeljaar van Israël. Wanneer men van het H. Jaar iets anders zou willen maken dan het nu is, dan doet men goed, niet alleen liturgisch, maar ook praktisch de verbinding te herstellen met wat er in Leviticus 25 staat en zich af te vragen wat zulk een hoofdstuk ons nu nog kan vertellen. Dit is, geloof ik, de overdenking waard. S. J. M. HULSBERGEN studentendienst. C. Blenk. Wou- vd. Velden, Reeu- koek. 11.45 Marekerk 10 u ds G. brugge. 5 u ds J. A. wijk. Maranathakerk 10 u ds K. Bouhuys. Konlngskerk 10 u ds H. R. J. Reljenga. Bethlehemkerk 10 u ds T. J. Brulnsma, Den Haag. Bevrijdingskerk 10.30 u ds M. H Boo- gert 5 u ds J. Bovenberg (Herv.-Geref. dienst) redeskerk 10 u ds H. J. Hemstede. Eguse Wallone 10.30 u Pasteur D. Rlbs. Academisch Zekenhuls 10 u ds J. E. Brederveld Diaconessenhuls 10.30 u ds L. J. Caze- mler Voorschoten. Oecumenische Werkplaats (Plantage 16 11.30 u Samenkomst. Jeugdkapel Vredeskerk 10 u MeJ. R. Brandenburg. Jeugdkapel „De Goede Herder" 10.30 u Dhr J Los. Gemeenschap van Kerken (Meren- wijk) 10 uur oecumenische dienst pas toor Van Well. Geref. Kerk. Zulderkerk (Lammenschansweg 15): l"uds Sljtsma, 5 u ds De Heer. Petrakerk (Surlnamestraat) 10 u ds De Heer. 5 u ds SiJt St. Josephparochie 8.30, 9.30, ll.u (zat av. 7u). Hartebrugparochle 8. 9.30 u (hoogmis) 10.45. 12 en 6.30 u (zat. av. 7u) Fetrusparochle 9, 10.80. en 6 u (zat. av Antonlusjjarochle 9.30, 11 en 12.15 u Gemeente (Kindervreugd) 10 1 Olid Kath. Kerk (Zoeterw. singel 50) 10 Bodegraven Herv. Gem. geen op gave ontvangen. Geref. Kerk 10 u ds Buitenhuls, 6.30 u ds Langedljk (Nleu- werbrug) 10 u ds Koffeman, 7 li ds Kersten te Den Haag. Geref. Kerk (vrijgemaakt) 9.30 u ds Spijker, 4 u ds eenstra. R. K. Kerk 8, 10 en 11.30 u (zat. av. 7 u) Boskoop Herv. gem. 9 30 u ds J. Stel wagen 6.30 u ds W. L. Heljmans, Geref M Hanemaaljer te Alphen aan den kerk 9.30 en 4.30 u ds J. Rebel Rijn. Geref Kerk 10 u en 6.30 Booy'te Llnschoten. Chr. Geref. Kerk 8.30 u Dienst des Woords, 7 u ds D. J. e heer P. v.d. Laarse; Plnkstergei u In Concordia de heer Th. Verwoerd Verg. v. gelovigen 9.30 i Kansel in de Nederlands Her vormde Kerk te Hillegom. u. leesd., Chr. Geref. Kerk Beloftekerk (Robijnstraat) 10 uur ds - ,1{£ Bruunstraat) w (Gez. dienst ir.) 5 u ds Bovenberg. 1 ds K. Vegter „Jeugdhaven" Koolstra 5 u ds Brederveld. Leerdlen „De Mirt": Dhr. 1 10 i „Het B. de Graal te Harmeien 5 u ds J. Bogers Kruiskerk Gouwsluis 10 u ds J. H. Bogers. Opstandingskerk Prinses Marijkestraat 10 u ds M. Hanemaailer 6.30 u ds J. H. Bogers. Gebouw Nabij Van Lennepstraat 10 u Jeugdkapel. Zaal Opstandingskerk Pr. Marijkestraat 10 u Jeugdkapel de heer G. Sampiemo Martha-Stlchtlng Rijnstroom 10.30 u. dhi. BaaiJ. Kerkgebouw Oudshoornse- weg 10 u ds R. Oort en ds M. Roos te Woubrugge Zangdlenst met Ned. Pro Bond. Slonskerk Hooftstraat 9.30 u ds S. W. Verploeg, 6.30 u Kand. Rlphagen te Reeuwljk De Goede Herderkerk Ten Harmsenstraat 9 u en 10.80 u ds. N. J M. Hoogendljk Gez. diensten. De Bron Troubadourw. 9 u en 10.30 u ds J. Vos Gez. densten 5 u ds N. J. M. Hoogen dljk. Driehoorne üranusstr. 7 u ds G. de Ruiter Interkerkelijke dienst Ge ref. Kerk Maranathakerk Raadhuis- tmij del wijk (zaterdagmiddag 5.30)10.30 Benthuizen Herv. gem 9.30 en 6 i i 10 u. (zat. av. 7 u.). Van Netten, Baptlstengem. (achter v. weg 236) 10 u. dhr. J. de Vries, 5 u. ds. G. Kerk 10 en 12 u. (zat av. 7 u.). Hillegom Herv. Gem. 10 u ds Boon stra. Nieuwjaarsbegroeting, ds. van Bruggen. 7 u ds Boonstra. Geref. Kerk 10 u ds Pouwels 7 u prof. Mulder, Houtman, 7 u. Rijnsaterwoude, RK Kerk (zat. 7 Mierennest": dhr. Wiellnga. Oer. Gem. 10 en 4.30 u ds Bogaard. Chr Geref. Kerk 10 en 5 u ds Carller Baptlstengem. (Oude Rijn) 10 u ds v. (Lokhorstkerk) Man... Rem. Doopsgez. gem. (I 10.15 u ds E. P. Meyerlng. Chr Science (Steenschuur 6) 10.30 uur Boll. dienst. Nieuwe Apost. Kerk (H. Rijndijk 24) li 3i en 4 u do. 8 u. Ned. (Konlngskerk) Leger des Hells 10 u helld Ds J. Happee O®™ (U.8.A.) Evang. Chr. Gem 1 u dhr Dlkkes Geref. Kerk (vrljgem) 10 Middelstegracht Vos gez. diensten Viering H. Avond- maal en 6.30 u ds J. Vos Heilig Avond maal. Driehoorne Uranusstraat 7 u ds G. de Ruiter Interkerkelijke dienst. Geref. Kerk (Vrijgemaakt) 11 u ds Spijker, 6.30 uur ds Feenstra. Chr. Chr Geref Kerk. Jeruzalemkerk GrU- pensteinstraat 9.30 u en 4.30 u ds H. van Leeuwen te Elburg. Oud Geref. Gem. Kerkgebouw Hooftstraat 240 9.30 en 4 u Leesdlensten. Rem. Geref. Gem Van Mandersloostraat 10 u ds Hooijkaas Baptistengemeente. Triom- fatorkerk Molenwerfstraat 10 en 6.30 u ds Koekkoek. Leger des Hells Corn, d Clamlngstraat 10 u en 6.30 u. R K. Bo- nifaciuskerk (zat. 7 u) 8.30, 10 Ned. Mardnuskerk (zat. 7 u) 8.30 10 Hoog mis 11.30 u 12.46 u en 6.30 u St. Jozef kerk (zat 7 u) 8.30 10 u Hoogmis en 11.30 u. Kapel Bloemswaard (zat. 7 u.) 8 u. 10 u Hoogmis. Hoogmade Herv. Gem. 10 u ds P. Schoonenboom. R. K. kerk (zat. 7 uur) Katwijk aan den Rijn Herv. Gem. (Open Hof) 10.30 uur ds Teijgelen (Dorpshuls) 6 u ds Heljmans (Ontmoe- tlngskerk) 10 u ds Heljmans, 6.30 u ds Teijgelen. Geref. Kerk 9 u ds De Vries ref. Kerk 10 - HA Chr. Geref. Kerk 10.30 en 4.30 u. D. Hakkenberg, Fr. str. 10 u. ds Feenstra, 4.30 u. ere dienst. Ger. Kerk vr. Salvatorl 9 en ir, Amersfoort, i. leesd., do. Krulstoch- ds. J. Gravendeel Marlënburcht, RK Kerk Agatha- kerk (Heereweg) (zat. 19 u.) 8.30, 10 u hoogmis. 11.30 u„ Dep. Poelpolder (Poelhuys) (zat. 19 u.) (Zw. Singel 21) Mlddernachtsgroep f u dhr Van der Kleu.. RK Kerk Leonardusparochle 9, 10.45. 12 en 6.30 u (zat. av. 7u). Lodewllksparochle 9. 11, 12.15 en (zat av. 7u). H Middelares 9.30 en 11.30 u (zat. koorzang 5.30. R.K. H. Geestkerk De Bron Ridderveld (zat. 6 3C u) 9 en 11 uur Pred. J. Sljsener. 6 u. Kapel. Dennenlaan 12. Molukse gellsche Kerk. 7 lukse Protestant! Ds. Sltanala. Mo- rk. 4 uur Ds To- Volle Evangelie Katwijk aan Zee Herv. Gem. (Nwe. Kerk) 10 u. ds. Vroegindewelj (HD). 6 u. ds. Vink (Oude Kerk 10 u. ds. Koelman (HD), 6 u. ds v.d. Plas (Ichtuskerk) 10 u. ds. Boer (HDj< 5 u. ds. Catsburg (Pniëlkerk). 9.30 u. ds v.d. Plas (HD). 6 u. ds. Koelman Nieuwkoop Herv. Gem. 9.30 u ds G. (Groen v. Prlnstererschool10 u. ds. van Doorn 6J30 u ds Pannekoekte Lei- De Vos (Overduln). 2 u. ds. d. Vos. den. Geref. Kerk 9.30 u en 6.30 u drs Geref. Kerk (Vredeskerk) 10 u. ds. G P. Nooteboom Gezlnsdlenst. Chr Ge- Elderman. 5 u. ds. De Vries (Trulm- ref. kerk 9.30 en 6 30 u. ds N. de Jong fatorkerk) 10 u. ds. Halsema. 5 u. ds te Driebergen. R K. kerk (zat. 7 uur) Elderman, Geref. Kerk (vrljgem) 7.30. 9, 10.45 en 7 uur. Nieuw Vennep Herv. gem 9.30 uur ds Goverts (HD). 7 u ds Hemstede te Lelden. Geref. Kerk 8.30. 10.30. 3 uur (Westerkim) en 4.30 u ds Den Heeten (HA). Chr. Geref. Kerk 9.30 tn 3 uur ds Rebel. Xoordwyk Herv. gem. (Vinkenlaan) 10.30 dr Jansen (HD) 7 u ds Keunlng (Oude Kerk) 10 u ds Keunlng (HD). 5 u dr Jansen (De Rank) 10 u ds Schaap te Eenines. 3.30 u ds v.d. Plas te Oolt- gensplaats. Geref. Kerk (Vinkenlaan) 9 u ds Wamlnk, (Stlchtlngskerk) 11 u. ds Bosman (Sole Mlo) 9.30 u ds Ver- scoor. R.K Kerk (Maria ter Zee) 8. 9.30, 11 en 7 uur (zat. av. 5 uur) St. Jeroen 8. 9.30, 11 en 12.15 u (zat. av. 7 uur). Noordwljkerhout Herv. Gem. 10 uur ln Zaal De Zwaan, Dorpsstraat, ds H. L. Boonstra. uit Hillegom. R.K. Kerk Sint Jozef (zat. av. 7 uur) 8. 10. 11.30 en 7 u. Sint Viktor, (zat. av. 7 uur) 8. 9.30, 11 en 6 u. H. Hart van Jezus ln De Zllk, (zat. av. 7 u) 8.30. 10 en 11.30 u. Kapel Sint Bavo, 9.30 u. Kapel Sanc- ta Maria (zat. av. 7.15u) lOuur. Oegstgeest Herv. gem.(Groene Kerk) 10.30 u drs Ariadne Brokerhof (Paulus- kerk) 10 u ds v.d. Poel (Gemeentecen trum) 10.30 u ds Ter Haar Romeny. 10.30 u (Jeugdkerk) L. F. Rigterlng. Geref. Kerk 10 u ds Heemskerk. 7 u ds Bergsma. Geref. Kerk (vrijge maakt) 8.30 en 3 u leesdienst. Geref. Kerk vrijgemaakt bulten verband (Ge- een miljoen gulden aan prijzen koek Chr. Afgesch. Gem. 9.30 en 5 u ds A. P. Verloop. Oud Ger. Gem. In Ned. Zuidkade 158: 10 u en 6.30 u leesdienst nenwerklng met st. RK Ontmoe- kerk (zat. 7.30 u) 7.80, 10 en 11 uur. R. K. Christus Dlena&rkerk (2at. 7 u) 8.30, 10 11.30 en 6 u. RK Kerk Meerburg (zat. 7 u) 10. 12 en 6 u. Zwammerdam Herv. Gem. 10 u ds J. Jehovah's Getuigen, Koninkrijkszaal, Burg. Trooststraat 4, 13.30 u openbare toespraak: Hoe goed kent u God? 4.30 u Wachttorenbespreking: Door ge trouwheid blijven leven. Volle Evan- gellecem "SIon", gemeenschapsruim te chr. basisschool De Savornln Loh- man. Llndengaarde 17a, Ingang tegen over NS station Noord: 9.30 u dhr P. v. d. Helden; Tesselschadelaan 28: 4 uur jeugdbijeenkomst (dinsdagav. 8 u bij- Breukelen, 6.30 u ds Schaafsma te Utrecht. R. K. kerk (zat 7u) 8. 10. 11.30 en 5.30 uur. Herv. gem. (Dorpskerk) Frederikse, 4.30 u ds Vroeg indewelj. 7 u ds Van Leusden te Leid- Rotterdam. Geref. Kerk 10 s Boonstra (Zuid) 10 i u ds Van Buuri .ange Kerkdam 4 R.K. Kerk De Goede Herder 7u) 9.30 en 5 u. Woubrugge Herv. Gem. 9.30 u Hr. Dekker. Lelden 6.30 u ds Blenk. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 u dr Wind. Lelden. Zevenhoven Herv. Gem. 9 30 u ds A. van der Kooij .te Noorden. De Hoef 7u de heer J Goedhart te Nieuwkoop. Ge- ïef Kerk 9.30 u en 7 u ds A. P. Helner te Waddlnxveen. R. K. kerk (zat 7uur) 7.45. 9 en 19.45 uur. Zoeterwoude Herv. Gem. Geref. Kerk 10 u ds Bovenberg, R.K. St. Jans- f auto-inzittenden brand glas inbraak ongevallen rechtsbijstand reis 7C|f E storm ulUE wettelijke aansprakelijkheid voor """IS RING ziektekosten ....om zéker te zijn! mag inlichtingen aan uw as sa ra at*— of eventueel; Oude Wetering Herv. Gem. 9.30 u ds Lalleman, 5 u ds Goverts (jeugddienst) 9.30 u ds J. Czirla, 5 u ds i Dienst des Woords 2.15 P de Butter te Bunschoten R K kerk izat 7 uur) 730, 930 en 1115 uur Rijnsburg Herv Gem (Grote Kerk) ranathakerk 9.30 u ds 8. Landheer 5 u ds J. de Waard. Petrakerk 9.30 u ds J. Batelaan herv. pred te Voorschoten 5 i kerk (zat. 7 u) 9 u (hoogmis) 10.30, 11.45 en 5.30 uur. Voorschoten Herv. Gem. Dorp 10 u ds v. Malssen, Leiderdorp. 7 u ds Mete ring Hulp en Heli: 10 u ds Verheule. Aula Noord-Hofland 9.45 u Vlc Berk hof. Kapel Rijndijk 10 u ds Meijerlng Clubgebouw 10 u Jongerendlenst. Geref te winnen in onze puzzelaktie PEUGEOT BROMFIETS MODEL 102 MS 35 kg licht, met vóór- en achterwielvering Zoals bij alle Peugeot brommers heelt ook dit model een zowel in de hoogte als in de breedte verstelbaar stuur. Het kan In combinatie met het verstelbare zweefeadel aan iedere lichaams bouw worden aangepast.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 4