Streekdrachten hadden meer allure dan de haute Opvallende produkties uit Krakau naar Londens toneelfestival VRIJDAG 3 JANUARI 1975 PAGINA 13 jtl] T*p> Westfries dubbel haakslot aan een bloedkoralen ketting. Het Vy V/ UL1/ lil V.y slot is ingelegd met goud, silver en diamant. We zijn min volk geworden. Die gedachte kon even opkomen, toen onlangs door de volle aula van het Museum Boymans-van Beuningen een vrouw schreed, die door haar kleding een vorstelijke allure had. We kennen die dracht. Het is de kleding van menige vrouw op schilderijen van Pieter de Hoogh, Jan Steen of Gabriel Metsu: de ietwat door de stad beïnvloede mode van omstreeks 1660 in Noord- en Zuid-Holland. Het kostuum dat in Rotterdam werd geshowd is een reconstructie van die kleding. De show leidde de tentoonstelling „Boerenprachten visserstooi" in. De expositie laat de sierselen bewonderen van Nederlandse streek drachten uit vroeger tijden. Het streekeigene was traditioneel, maar ook modieus, al konden vele kostbare voorwerpen generaties lang mee: elke tijd had, zo goed als elke streek, eigen snufjes. En al die kleding had een voornaamheid, die categorisch verschilt zowel van de haute couture als van de confectie van nu. Onze levensverwachting is sterk toegenomen, maar in voorko men zijn we vergeleken met onze voorouders wegwerpmensen. Er is dus een verlies, maar dat is de prijs van een vrijheid die het rijkelijk waard is. Veel minder dan vroeger is de geklede mens sociaal gemarkeerd: veel meer kan hij eigen voorkeuren volgen. Twee feiten vallen op de expositie allereerst op: de kostbaarheid van de materialen; de bewerkelijkheid van het gebruik. Een Hoülamdse boerin had tenminste een kwartfier nodig om haar hoofdbedekking voor de kerkgang aan te brengen. Een strijkijzerskachel herinnert er aan, hoeveel er te plooien viel. Tijd was nog niet zozeer geld. En wat de kostbaarheid betreft: een moderne vrouw geeft in de loop van haar leven waarschijnlijk meer uit, aan vergankelijker kleding - alleen die nylons ai! Met het moois op de tentoonstelling waren de vrouwen op haar zondags lopende statussymbolen, tijdelijke beheersters van een stukje familie kapitaal. In mindere mate, wisten ook de mannen toch raad met opsmok. De meer dan 900 nummers tellende expositie is samengesteld uit een in twintig jaar tijds bijeengebrachte particuliere verzameling. Er is ook armeluistooi bij - en die is nu het zeldzaamst, dus al even waardevol geworden. „Oogverblindende schoon heid", zei de museumdirecteur bij de opening. Dat mag voldoende zijn als aanbeveling om te gaan kijken (tot 3 maart). DOLF WELLING. Noordhollandse voorhoofdnaals, goud, zilver en diamant diamant werd in zilver gezet). Briljant werd te opzichtig geacht. T entoonstellingen Kunsteaal Heult. Hoflaan 7, Wasse naar Expositie Paul de Vilder schil derijen. Van 14 dec. "74 t. *75 Openingstijden van 10 Leidse bioscopen CAMERA: „Hoe vang lk VSio dl. ook van 10 's Zondags na afspraak Belde Kerst dagen en oud en nieuw gesloten. Oaiene van der Vlist Botermarkt 3 expositie Anke Blanke vaart en Dlni Hennes Keramiek Mach tela Hooyen - schilderijtjes Tevens expositie van wandkleden kleuretsen en bronspias. tieKen t/m 80 dec Openingstijden dl t/m za van 10 uuj vm 6 uur nam„ „De gendarme op drift", dag. 2.30 i nieuwjaarsdag uur. AL. Nachtvoorstelling: „Play It again. dag. van 11.15 tot 12 uur (alleen voor echgen.) v. 15 tot 16 uur en van 18.80 tot 19.30 uur; kinderafdeling dag. van 15 tot 18.30 uur; 3e klasse: dag. van 14 tot 14.14 uur en v. 18.30 tot 19.30 uur. Kraamafdeling: dag. van 15 tot 16 uur en van 18.80 tot 19.30 uur; Kinderaf deling dag. van 15 tot 18.30 uur. CCD (hartbewaklng). dag. van 14.15 tot 14.45 uur en van 19 tot 19.30 uur. Intensieve verpleging: dag. van 14 tot 14.30 uur en van 18.30 tot 19 uur. Endegeest: dinsdag en vrijdag 18— 14.3C uur; 's zondags 11—12 uur en 14—16 uur. eerste klasse: de gehele STUDIO: „Marlken va dag. 2.30. 7.00 en 9.15 1 Anuakllnlek: ook 4 45 Klasse afdeling ran 1J-S0 t ioofd. Steenschuur 44, van bouwplannen vooC het gebied Herengracht— ZiJlslngel. Openingstilden: vrijdag 20 dec. 14.00- 18.00 uur; maandag 23 dec 14.00-17.00 uur; dinsdag 24 dec. 10.00-16.00 uur; vrijdag 27 dec 10.00-17.00 uur; zater dag 28 dec. 10.00-16.00 uur; maandag dec. 10.00-17.00 uur; dinsdag 31 dec. LIDO: „The man with the golden gun", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur. zo. ook 4.45 uur. 14 Jaar. „Karate Amazone's". dag. 7.00 Derde klasse Avondbezoek sluitend voor woensdagavond van 18.30 tot 19.30 t ACADEMISCH ZIEKENHUIS Voor alle patiënten (behalve klnde- Elktdag: an 18.80 tot 1930 a de kinderzaal. ult- alleen op n) ziin de bezoekuren als volgt: 10.00-17.00 uur; zaterdag 4 -17.00 Jan. II 10.00-17.00 De Bink Rooseveltstraat 2. Frans Eradus exposeert foto's, das open van 8-6 uur behalve za en zo Vao 6 oov. tot 24 deo RUksmuseum Jteenstraat 1 1__ gee uit d» Doeken" Atellet De Scherf' Nassaulaan «1 Oegsteeest tel 60220 Ans d Heide- sxooseert eigen werk Oudheden (Ra- Joh de Witlstraat 40 Oalerle binet Oapei Wisselende expositie dleD 70 uur nam Ned Legermuseum Geopend TRIANON: „Robin Hood", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 9.15 uur. AL Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Oase ttuendlenst elke dan Acade- mlsch Alekenhulr behalve van dins dag i .0« uur tot woensdag 18.00 uur (Dlaconessenhuls) en vaD vrlldag 18 00 aUi tot zaterdag 18.00 uur (Eli sabeth aekenhule) Bezoekuren Ziekenhuizen Diacunessenhuis Middagbezoekuur; 13.46—14.80 uur. A vond bezoekuur: 18.80—19.80 uur Kinderafdeling dage- lilks van 14.00—19 00 uur. alleen voor oudem zondag 14.00—16.00 uur voor - familieleden Kinderen 15.00—16.00 uur 18.30—20.00 uur a oA°dnnVoor Cle Drematurenafdellng gelden de 3.16. 4.30. 7.00 en volBende beaoekuren (alleen voor i ernstige patiënten: de hoofdverpleegkundige hiervoor spe ciale kaarten verstrekken. Alphen aan den Rijn Runoord: ie en 2e klas 11—11.80 lb.30—14.16 en 18.90-19 30 u.; 8e klas echtgenoten 1920 u.: Kinderafdeling 16—15 80 u alleen ouders 18— Geluidshinder Schiphol De Lakenhal dag 10—6 i Zondag 12.00 i 14 laai kinderafdeling St Elisabeth-ziekenhuis klasseafde lingen Volwassenen dag. v 11.15 tot 1830 tot 1930 uur Kraamaf deling toegang op de Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar 8chlphol kunnen dag en nacht worden gemeld bi) bet Informatiecentrum Geluids hinder Schiphol (020—176000). êud teuws S januari 1975. Honderd jaar geleden stond in de krant: Van welk een goeden in vloed het gébruik van zuiver water op den gezondheidstoe stand is. blijkt uit eene opgaaf van dr Renzy. Te Bombay stierven van 1849 - 1865 gemid deld 2000 personen jaarlijks aan cholera. In 1865 werden voor het eerst maatreaelen ge nomen om het water der ri vier de Vehar door middel van ijzeren pijpen door de stad te leiden en tevens de grondwel- len te sluiten. Van 1865-1873 nu bedroeg het aantal bezwe- kenen aan de cholera slechts 2390, d.i. gemiddeld driehon derd 's jaars. In verband met de ondervinding te Rotterdam van een zichtbare verminde ring van cholerasterfte na eene gelijksoortige verbetering van den watertoevoer, spreken de ze gegevens inderdaad duide lijke taal. Vijftig jaar geleden: De Amerikaansche douane autoriteiten'zijn er den laat- sten tijd herhaaldelijk in ge slaagd pogingen tot het binnen smokkelen van kostbare edel gesteente te verhinderen, waarbij vooraanstaande socie- ty-dames betrokken bleken. Die successen van de douane zijn te danken aan "tips" van agenten in Londen en Parijs, zooals van een juweliersbe- diende in Parijs, die den naam van de koopster van een prach tig collier paarlen, geschat op een waarde van 12.000 pond (toen anderhalve ton, Red.) naar New York telegrafeerde. Toen de dame het collier niet aangaf, werd haar baga ge zorgvuldig onderzocht en kwamen de paarlen te voor schijn. Het betrof hier mrs. Ir ving Bloomingdale, de vrouw van een rijken eigenaar van warenhuizen. In een ander ge val kon eerst na toepassing van X-stralen een hoeveelheid diamant ter waarde van 20.000 pond worden ontdekt in de holle schacht van een veer, die de hoed van de schoone smokkelaar ster versierde. PANDA EN DE MEESTER-KRIMPER 39 - 127 Panda bracht zijn autootje voor het museum tot stil stand, en Joris stapte uit. "Heb da?ik voor het aardige ritje," sprak hij. "En vaart wel. Ik ga hier nog even wat cultuurgenot vergaren." "O, maar ik ga graag met je mee, hoor", zei Panda, hem haas tig volgend. "Misschien kan je met iets over schilderijen vertellen - want daar weet ik niets van af. En die verkleinde auto's zijn niet erg leerzaam." Aan Jorisgelaatsuitdrukking te zien, vond hij het niet zo pret tig dat Panda hem volgde, maar daar merkte Panda niets van. Jollipop zal het trouwens erg goed vinden dat ik naar een tentoonstelling ga," vervolgde hij. "Hij heeft vdst liever dat ik naar schilderijen dan naar de televisie kijk." Joris scheen een besluit genomen te hébben. Hij stapte tenmin ste vastberaden een zaal van het museum binnen en sprak: "Goed dan, bcvaske. Luister aandachtig en let scherp op. Wat zien wij daar hangen? Juist! Een landschap van Hans Vals. Ik vraag uw aandacht voor de subtiele oranje schakering in de ma delieven." De avonturen van Jommeke Het geheim van de Macu Ancapa Kooktip GRAPEFRUIT MET KERRIE Kook rijst gaar op de gewone manier. In een andere pan smelt u een eetlepel boter, of iets meer, en daarin verwarmt u stukjes grapefruit, die u met een mesje netjes uit de vliezen hebt gesne den en een handvol ro zijnen. Dan de rijst erbij, en tot slot mengt u een flinke lepel kerrie door het geheel. De rijst moet echte "kerrierijst" wor den. Intussen bakt u lamskoteletten of vis- stiscks, maar keuze en de laatste paar minuten verwarmt u in de braad boter enkele grapefruit- ephijven mee. Daarmee garneert u de rijst, het vlees legt u erop en geeft bij dit exotische menu een kom frisse gemengde sa lade naar keuze. Het tiende Poolse theaterfestival, dat in december werd gehouden bracht vijf 6tukken uit vier 6teden naar Warschau, te weten Krakau, Poznam, Lodz en Katowice. Het Stary-fcheater van Krakau, dat al bijna twee eeuwen bestaat, presen teerde twee produkties van een schrijver standélaw- Wyspianski (1869-1907), namelijk "November nacht" in de regie van Andrzej Wajda en "éevrijding" in een enscenering van Konrad Swinarski. Het gezelschap plaatste zich daar mee op een internationaal voorplan. "Novembernacht" zal dit voorjaar onder meer in het World Theatre Season in Londen te zien zijn. De opzet is karakteristiek voor Wajda in zijn vermogen elementen van beeldende kunst en de film op het toneel toe te passen. Die werkwijs vmdt temeer haar rechtvaardiging, waar Wyspianski zelf onder meer schilder was. Wajda's opvoering ia van historische betekenis, want sinds Wyspianski beschouwd wordt als "de vader van het moderne Poolse drama" Is Wajda de eerste die met een "new look" een breder publiek weet aan te trekken, waaronder de Poolse schoolkinderen, die hun afkeer van vervelende literatuurlessen ermee konden over winnen. Bij de voorstellingen in Warschau zaten zij zelfs in de gangpaden. .Novembernacht" gaat over een mislukte opstand tegen de tsaristen uit 1830, waarbij de regisseur bekende beelden tot leven teat komen en op een verrassen de manier, met en zander muziek, twee werelden tegenover elkaar zet. Jan Nowtoki, die al opviel in Wajda's "Bezetenen, speelt nu de Russische goeverneur en broer van Nicolaas I. Het Stary-theater werd In 1789 gesticht en behoort nu met regisseurs als Andrzej Wajda, Jerzy Jarooki en Konrad Swinarski tot de belangrijkste brandpunten voor het Internationaal toneel. Swinarski bijvoorbeeld, die zelf in Krakau werd geboren, waar hij aan de academie voor beeldende kunsten studeerde, wekte ook in het Westen interesse met de wereldpremières die hij van Weiss's "Marat/De Sade" in Berlijn en Penderecki's opera "De duivels" in Hamburg toonde. "Bevrij ding" dat in het Aildwyoh Theatre te zifeu zal zijn speelt in een KraJkaoi's theater, waar acteurs met een repetitie bezig zijn van "November nacht", dat een Poolse bevrijdimgs- strijd uitdrukt. De opvoering van 'Dodènviering" van de negentiende eeuwse romanticus Miokiewicz, zal niet in het (conventionele) Aldwych Theatre kunnen worden opgevoerd, omdat regisseur Swinarski er het lijsttoneel voor verliet en de opvoering realiseert in drie arena's naast elkaar. De Soubhwark Cathedral is gevonden om ook deze opvoering naar Engeland te brengen. "Doden- viering" werd eerst zeventig Jaar na zijn ontstaan in 1901 voor het eerst in Krakau opgevoerd, nadat het gedeeltelijk in Siberische verbanning en in Mickiewicz latere toevluchts oord Parijs werd geschreven. Wys- pianskl's "Bevrijding" is op dit stuk geënt. OSSIA TRILLING Camltia 31 660 no St Maarten Mercator 2 dw Vlieland'nr Amster dam sa Meres 81 20 nw Casablanca nr Diep- Oeree 81 v Buenaventura nr Le Ha- KLEINE VAART Anna Broere 2 20 w Hoek lan nr Dordrecht Breevliet 2 70 o Gibraltar i Munte 1 dw Dungeness nr Lagos Rotterdam nr Spray 31 te Rotterdam. GROTE VAART Abel Tasman 31 16 n Oueesant Sydney Chevron Lelden 2 te Wellington Chevron Madrid 1 te Kaapstad Dlone 1 250 zo Rasalhadh nr Sydney Eemland 1 te Amsterdam Graveland 1 te San Francisco Gulf Swede 30 v Bantry nr Gulfha- Holendrecht 1 v Swimemruende nr Gdansk Tttersum 2 te Puerto Arenas Katoylla 81 10 zw Oorvo Karakorum 1 te Rotterdam MaaSUoyd 2 110 zo Muscat nr Dubai Merwelloyd 1 88 zzw Cochin nr Bodi- bayroads Neder Lek 1 v Rotterdam nr Bre- Neptunua l v Grenada nr Paramari bo Ossendreoht 1 325 no Kp St. Rouque nr Rotterdam Pericles 1 te Oranjestad Queen of Sheeba 2 300 o Dar es Sa laam nr Rotterdam Statendam 2 te Willemstad Straat Colombo 31 v Kaapstad nr Durban Talamanoa 31 v Guayaquil nr Los Angeles Trident Rotterdam 1 v Rotterdam nr Hamburg Wissekerk 31 v Bordeaux nr Llssa-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 15