Ik ga m'n gangetje met alle talenten die ik heb Engelse televisiekomiek Tommy Cooper: ...en gisteren 1 programma] TV MAANDAG SilSTs ZATERDAG 28 DECEMBER 1974 Tommy Cooper is even glazenwasser. Klettert door een raam de huiskamer van een flatwoning binnen. Smijt een schemerlamp omver. Trekt met een ruitewisser achteloos een uitstalling keramiek en glaswerk van tafel. Loopt dreunend tegen een muur op. Misbruikt een schilderij. Gaat vervolgens met z'n forse achterste op het toetsenbord van een elektrische schrijfmachine zitten. Waardoor allerlei mechaniek in beweging komt. Waardoor Cooper dan weer erg schrikt, zodat hij ten slotte geheel ongecontroleerd in die kamer de laatste vernie lingen die nog mogelijk zijn aanbrengt Tommy Cooper als dolle Frankenstein in de televisiestudio. Door Frans Happel "Okay Tommy, ifs bloody marvel lous", roept de regisseur. In studio I van de Engelse televi sie-onderneming THAMES klinkt een Buahit van verlichting. Die ene scè ne in de flat hoeft gelukkig niet meer over. Alles staat er nu goeld op. "Is het nu echt in orde", vraagt Tommy Cooper aan zijn tekstschrij ver Dick Hills. Die knikt. Tommy mag een pint gaan halen. Na vier- eneenlhaüf uur opnemen is er een klein kwartier nieuwe Tommy Ooo- per Show geneed. De televisieshows die ook geregeld in Nederland worden uitgezonden, van de maximaal bemeten Engelse komiek, geven altijd de indruk dat het gaat om een fluitje van een cent. Op het scherm zien we een ontspan nen Cooper die vanonder zijn eeuwi ge fez heel ontspannen de mislukte goochelaar is, die zijn grollen en grappen als t ware tussen de schuif aeuren verkoopt, ten overstaan van een aardig publiek dat gekomen is voor een avondje lol. Welnu, dat publiek is er niet in de 6tudio (delen van de shows worden later op video vertoond, zodat de geluidsband kan worden ingelachen) en dat zo'n uurtje met Tommy Coo per hup-twee-drie wordt opgenomen is een denkfout. Wat we die middag voor de came ra's zien gebeuren is nauwgezette organisatie, veel proberen en repe teren, eindeloos voorbereiden, kei hard werken om alle pret zo vrolijk mogelijk te doen lijken. Nu zijn deze opnamen niet helemaal maatgevend voor een "normale" show van Cooper, vertelt Dick Kils. HiflLs die in de praktijk veel meer is dan alleen een uiterst bekwaam tekstschrijver (behalve dat hij al Jaren de basis legt voor de shows, van Cooper, is hij ook steunpilaar voor het succes van het beroemde duo Morecombe and Wise, werden zijn teksten in Nederland gebruikt door bijvoorbeeld Johnny en Rijk en door de Moumitdee) omidait hij met terdaad mede leiding geeft aan de televisie-escapades van Cooper. Zijn aandeel in de regie van de shows is minstens even groot als dat van de echte regisseur, hij geeft aan wijzingen, doet bewegingen voor, is constant op de set aanwezig en spreidt het bedje voor Cooper die in feite alleen geacht wordt naar beho ren in te vullen. Hills: "De show die we nu opne men zullen we aan de Engelse selec tie-commissie aanbieden als inzen ding voor Montreux. Dat het dé uit zending wordt, daar zijn we natuur lijk ndet zeker van, maar we hebben hetidee, dat we een goe- d* kans maken. Daarom worden de ze opnamen met extra zorg gemaakt, speelt de show op ruim dertig ver schonende locafaies, normaal op vier of vijf, hebben we ook bewust veel meer tijd in de studio geclaimd". Niettemin blijft de constatering dat Tommy Cooper in de studio lang niet de-spil-waar-alles-om-draait is als wordt gesuggereerd op het scherm. Lees goed: in de studio. Want bewe ren dat Cooper een cultivé-artiest is die zijn populariteit uitsluitend dankt aan anderen zou onzin zijn Daarvoor is de staat van dienst van de 52 Ja rige oude "Funniest Man in Britain", van "the funniest man ever tot ap pear on this stage" (zoals Ed Sullivan Cooper introduceerde in zijn Ameri kaanse Show) even groot als indruk wekkend. In ons land zien we Cooper alleen als camera's opnieuw moeten worden op de televisie. In Engeland bestaat ingesteld, als er andere dingen ge- ook nog altijd de mogelijk om hem beuren die bulten hem omgaan, zit "life" aan het werk te zien. Tommy hij in een hoekje, op een soort za- Cooper: "Een aantal malen per Jaar deltje-op-een-driepoot, praat wat geef ik nog steeds voorstellingen di- met zijn vrouw Mary (over hun kin- rect voor publiek. Nee, ndet in Lon- deren, ze hebben een zoon en een don. Meestal in midden-Engeland. In dochter, over thee die er niet is maar plaatsen als Sheffield". best zou smaken, over een pruik die Hills: "In reusachtige zalen, niet piakt), zegt "dag" tegen die, tot dansclub of theater verbouwde steekt z'n duim op tegen een ander. Tommy cooper zó: een goeie lob bes, een beetje zenuwachtig, een beetje flegmatiek. Als we *s avonds met hem, met Mary en Dick Hills een drank je drinken komt hij onveranderd Tommy Cooper, een spontane zwembaden of sporthallen. Vijfen- twln-Silghonderd man, geen uitzonde ring. Die babbelen wat, die drinken wat. Maar op het moment dat Tom my opkomt is het muisstil". Onze taxichauffeur over Cooper: "Ik vind hem erg goed. Waarom? Tsja, hoe moet ik dat zeggen... hij is eerlijke komiek, altijd "clean", grappenmaker? We hebben er wei geen pofi'Ltiek, geen sax, hij laai: de mensen lachen om dingen die ont zetten/1 simpel en gewoon zijn Hills vraagt nig van gemerkt. Jè, als de ra's zoemen. Dan doet hij in een Dra- cula-verzinsel onnavolgbare zotte din de appreciatie gen als Frankenstein. Zelfs in de 'studio zo vol met Engelsen klinkt Cooper in Nederland. We vertel- w len dat het ongeveer fifty-fifty is. tomeloos geschater als Tommy Er zijn mensen die hem geweldig zenloos tussen de rekwisieten rom- vinden, er zijn er evenveel die op het melt, met een bril met opgeplakte moment dat Cooper op het scherm bolle ogen .waardoor hij niets ziet, verschijnt meteen van kanaal wisselen. Hills: "Hier in Engeland ligt het ongeveer zeventig-dertig. Het 'n toestand zit bij Cooper de lol geramd. Als de schijnwerpers uit zijn: een meestal rustige, serieuze Cooper, tal fans van Tommy is vele malen Slechts keer sprlngt hlJ uit de groter dan het aantal tegenstanders h„nri Ergens in de studio ligt een We keren terug naar de studio, tijgervel, compleet met fraai gepre- waar we Cooper weer gadeslaan tij- pareerde kop. Cooper neemt het dens de opnamen. Het is bekend, het m zyn arm en stunte)t Mn staat ook al tó dit verhaal. Tommy taQg0 Zlngt: "Me and my Cooper is fysiek een grote man. Bre- dow de sterke kaak (een van zijn hob- Wordt later door Dick Hills (uiterst by's: boksen. Met zon kinnebak pnbiiciteit-gevoelig, al is het "maar moet je kunnen incasseren), mas- v(xlr Noderlamll") bijkans gedwongen sief voorhoofd, grote handen en voor- leuke al ongelooflijk grote voeten (maat 48 het panadium te vertellen". daaromtrent) aan het ruim 1,90 ho ge lijf. Buiten z'n tekst zegt hij weinig op zo'n dag. Kleine vriendelijke woord jes. rustig, bijna bedeesd. De ene sigaar na de andere. Als hij in ac- asbak nooit vinden en vraagt dan altijd of iemand zijn rokertje even wil vasthouden. Als er van locaiüte wordt gewisseld. Hills: "Ik zat in de zaal, ik dacht dat ik niet meer bijkwam". Tommy Cooper: "Oh Ja?". Hills: "Hij trad na de pauze op. En liet eerst, met het doek open, al lerlei handel het toneel opsjouwen. vrieskisten, kastjes, een aanrecht. Er werd *n complete keuken opgebouwd. Dat nam wel een half uur in beslag. En toen pas kwam Tommy op. En wat deed je toen, Tommy?" Cooper: "Uit een ijskast haalde ik een streng worstjes, uit een andere een pas geslachte kalkoen en uit de vrieskist kwam dan tenslotte een gebraden kalkoen." Hills: "Dat deed hij, zoals alleen hij dat kan, als de gróte goochelaar. That was awfully funny". DOODSTEEK Cooper: "Er zijn artiesten die bang zijn, iedere avond weer, dat ze op het toneel de doodsteek zullen krijgen, dat ze af zullen gaan. En om dat te voorkomen willen ze zich iedere aivond weer zo nodig opnieuw be wijzen. Ik niet. Ik ga m'n gangetje. Met de talenten die ik heb. Met m'n gekke hoedje op, die fez, gewoon een soort handelsmerk. Toen ik bij de Horse Guards zat (van 1940-1947) trad ik een keer op voor militairen in Egypte. Het hoofddeksel dat ik no dig had bleek zoek te zijn. Behulp zaam drukte iemand me die fez in mijn hand. Dat ding heb ik in ere gehouden. Zo ben ik. Ik hou vast aan tradities. Ik wil aardig zijn voor aar dige mensen, niets meer. Giles, een zeer bekende politieke tekenaar hier in Engeland, stuurt me ieder jaar een kerstkaart. Ik snap er niets van, want we hebben elkaar nog nooit ontmoet. Maar, ik neem aan dat hij die kaart stuurt omdat hij me ieder jaar meer haat omdat ik weer zo vrijblijvend ben geweest." Cooper krijgt het seintje dat de avond-opnamen gaan beginnen. Ma ry staat op, stopt wat spulletjes in een soort boodschappen tasje. Ocoper zucht: "..een vermoeten- de dag...". Hij sloft de trap af. Draait zich nog een keer om en wuift. NEDERLAND I 16.00 Journaal (NOS) 16.02 Snater (TROS) 16.30 Ren je rot (TROS) 16.55 TROS Sport 18.45 Paul us de Boskabouter (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 De nieuwe avonturen van Peppi en Kokki, kindes- serie (KRO) 19.25 Q en Q, jeugdserie (KRO) 19.50 't Zand 33 (KRO/RKK) '-0.00 Journaal (NOS) 20.20 De Berend Boudewijn Kwis (KRO) 22.00 Brandpunt (KRO) 22.30 Great Mysteries een serie adembenemende verha len (KRO) 22.55 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 Paul us de boskabouter (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Nederpopzien (VARA) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Eentje voor het verlies, klucht (VARA) 22.20 Een groot uur: u (VARA) 23.20 Journaal (NOS) 23.25 Het lied van de week (IKOR-NCRV) ZONDAG 29 DECEMBER NEDERLAND I 11.00 Eucharistieviering in Roosendaal (KRO/RKK) 15.30 Journaal (NOS) 15.32 Het programma met de muis (NOS) 16.00 De witte steen, kinderserie (NOS) 16.25 Vlinder 1975 (NOS) 16.30 Lemmingen, natuurfilm (NOS) 16.55 Voetbal- en totouitslagen (NOS)' 17.00 Vesper (IKOR) 17.30 Wilde Ganzen (IKOR) 18.25 Woord voor woord (IKOR-KRO/RKK) 18.30 Paul us de Boskabouter (NOS) 18.35 Meester Maesius, jeugdserie (NOS) 19.00 Journaal (NOS) 19.05 Studio Sport (NOS) 20.20 1 op zondag: gevarieerd magazine (NOS) 21.10 Jaaroverzicht NOS Journaal (NOS) 22.10 Beeldspraak: kroniek over kunst, kuituur en maat schappij (NOS) 23.00 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.52 Vooraf: informatief over schooltelevisie (NOS) 18.55 Paul us de boskabouter (NOS) 19.00 Journaal (NOS) 19.05 Speedy Gonzales (KRO) 19.10 Dirigentenportret: Karl Böhm (KRO) 20.05 't Is ongehoord: reportage (KRO) 20.35 Gunsmoke, Westernserie (KRO) 21.30 Centraal Station, serie tv-spelen (KRO) 22.20 Heel de mens, programma over de menselijke moge lijkheden (KRO) 22.50 Journaal (NOS) Hebt u wel eens op het schellinkje van Carré of in het nokje van Luxor naar Toon Hermans zitten kijken en luisteren? De caissière of de portier heeft u misschien toen u uw kaartjes ging afhalen al gewaarschuwd: Je kunt dan zijn gezicht niet meer onderscheiden. Als het doek eenmaal is opgegaan blijkt dat al gauw een te verwaarlozen zaak. De uitstraling, van een Toon Hermans rij kt nog wel verder dan die achterhoede van een (twee) duizend koppig publiek. De levende legende Toon nu al voor de vijfde maal op de beeldbuis. Er bovenop dus, een middenvoor-plaats, waarmee de kijker zich bevoorrecht kon voelen, dankzij de AVRO, aldus omroepster Alice Oppenheim die daar vanwege de ledenwerving geen doek jes om wond. Een uitzending vanuit het theater, maar de televisiekijker ondergaat hem anders, directer, en daardoor kritischer, dan de toeschouwer op z'n avondje uit in de zaal. Toon trekt zich daar niets van aan, ofschoon hij zich er voortdurend van bewust is dat er camera-ogen meekijken en miljoenen Nederlanders en Belgen bijna tot in het centrum van zijn magnetisch krachtsveld zijn doorgedrongen. Als doorgewinterd vakman draagt hij dat schijnbaar moeiteloos. Na vierhonderd voorstel lingen zit zo'n programma van bijna drie uur, waaruit alle zwakke plekken al lang verdwenen zijn, er natuurlijk geheid in, en toch schuilt er op tv vooral bij Toon een gevaar in. Meer dan in het theater valt namelijk zijn vertragingsstrategie op, de onvermijdelijke rustpauze's, die tussen de toppen niet alleen moeten vallen, omdat een uitgebalanceerde show dat eist, maar ook omdat de „One man" zich fysiek op de been moet kunnen houden. Toon is niet meer een van de Jongsten en veroorlooft zich terecht meer en langduriger "zitjes" dan vroeger. Het „rekken" van een sketch of anecdote heeft overigens altijd al tot zijn specialiteiten behoord, een van de weinige dingen, waarin hij overeen komst met Wim Kan vertoont. Op de beeldbuis komen al die vertragende acties veel opzetteUJker. geforceerde over dan in de schouwburg, hoeveel moeite regisseur Theo Ordeman ook deed om deze met close-ups en zaal-shots op te vangen. Het was niettemin een kostelijke avond. J. A. FRENKEL ZATERDAG 28 DECEMBER Hilversum I 18.00 De tijdmachine, hoorspell. 18.24 - - grammofoonmnziek. 18.30 DUITSE TV Hilversum H 18XX) Nieuws. VARA: 16.14 Dingen van de dag. P.P.: 18.20 Katholieke Vö-'ks Partij. VARA: 18.30 (S) De ZONDAG 29 DECEMBER Hilversum I KRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Overweging. 8.1o (S) Baditnerie: oude muziek. 9o0 Nieuws. 9.L0 Waterstanden. 9.15 (S) Laiudate: kerkmuziek. 10.00 Eucharis- LicVïeimg te Huist. 11.00 Nieuwe 11.02 moderne en k^&s- irmuzieK 12O0 Knurit informatie 12.30 Nieuws. 12.' lands commenta Zondagmiddag-Ouverture, muziekpro gramma. 14.00 (S) Concertgebouw Or kest met solistenklassieke en moderne rauzlök. (14.46-16.15 Adempauze: kultu reel magazine). 16.00 (S) Aspekten va® de Kamermuziek. CVK: 17.00 Kerk dienst van d i vrij :emaakt) CVK: 18.00 Nairobi 1076, documental- bijbelboek zondagavondlezingen19.30 Nieuws. 19.35 (S) Kerkorgelconcert: klassieke 14XX) (8 Voor voor vogels. 0.02 (S) In de' Knio- ^Ts) STSEifÊ. '■«- MAANDAG 30 DECEMBER Hilversum I J»00 NteuwB- 7 02 levende ^oor"d. 7-°8 (8) Preludium: klassieke muziek. 7.30 Nieuws. 741 (S) Hier en Nu. 7.55 (S) Aangestipt: programma- overzicht. 8.00 Te Deum Laudamus: gewijde muziek. 8.25 Op de man af: evangelisch commentaar bij de tijd 8.30 Nieuws. 8.36 Gymnastiek voor de hulsvrouw. 8.45 (S) Kan dit nou niet 4 sthema van Plein 10.33 Zingen met ln 1075 het t Publiek. 10.30 l Oecllla: volksmuziek. 10.50 In 't programma voor oudere luister- Nieuws. 12.41 (S) Hier t 17.46 (K) Journaal. 17.48-18.30 (K) Sportjournaal. (Regionaal programma: NDR: 18.30 (K) Michel aus Lörrne- berga; film. 19j00 (K) Aktualiteiten. 19.16 (K) Amusementsprogramma. 19.5 .Z/W) Programmaoverzlcht. WDR: 18.36 (K) Bautloee Jagd. 19.00 (K) AktuaJitelte®. 19.35 (K) Sle bauiten ein Abbild dies Hlmmels). 20.00 (K) Jour naal en weerbericht. 20.15 (K) HArte 10, üv-füm. 21.46 (K) Trekking van de lottogetallen. Aamslulend: (K) Jour naal en weerbericht. Vervolgens: (K) Woord voor de zondag. 22.05 (Z/W) Viva Zapata, Amerikaanse speelfilm 23.46 (K) Journaal. Duitsland II 17,10 (K) Informaties en meningen uit de Bondsrepubliek, aansluitend: (K) Tips voor de consument. 18.00 (K) Boney, tv-fUm. 19.00 (K) Jour- klassiek wensprogramma22.15 (S) Om de kunst. 22.45 (S) Klavier- (S) In de kaart tuoslbeiten. 23.10 Aktua-Mankbeefld 23.30 (S) Poëzie rond mdiddernacht. 23.65-24.00 Nieuws. 22.30 Nieuws. Lr naai. 22.60 Vanavond laat nieuws. 23.20 (S) Vanavond laat sport sluitend: Mak.ro, sooiaal-economische rubriek. 16.00 (S) Promenade Ortceet. >ld: verzoekplat 13.26 (S) Onder schooltijd ln de va- kanltle. programma van de Schoolra dio. TROS: 16.00 (S) Het kind en wij. 15.30 Nieuw». 16.83 (8) Klassieke ka- 16-00 (8) Een Joost mag niet NOS: HMPHI NCRV: 19.02 (8) Filter: gramma. 20.02 (S) Discorama. (S) Elpee-pop. 22.02 Strictly Coun try Style. 22.30 (S) Jazztime. 23.02 (8) Sportfihow. 0.03 Late date. 2.02 (S) Bent u daar nog? AVRO: 6.00-7.00 Ala Je niet opstaat dan blijf Je maar VARA: 8.00 Nieuws. 8.10 Dingen 1976. 10.00 Gereformeerde kerkdienst. mensenleven. gvmnastlefc. 720 (S) Spitsuur. (800 Afctava Hilversum n Nieuws: 8.11 Dingen van de dag). 9.00 <S) Strijkorkest Charlie Nederpelt. 9.Q Waterstanden. 9.40 (S) Lichte gram- views, lottogetallen. naai. 1920 (K) Hitparade. 2013 (K) Zwel auf gleichen Weg. Amerikaanse speelfilm. 22.00 (K) Journaal. 22.05 (K) Sport-Studio: reportages, inter views, lottogetallen. 33.20 (K) Eerste Liebe Russ. tv-fllm. 0.30 (K) Jour- ïaai. ZONDAG 29 SEPTEMBER Duitsland I 18.16 (K)_ Journaal. _18.18 KSport- 20. MAANDAG 30 DECEMBER Nederland I VPRO: 14.00 Betty Boop, tekenfilm. Wlnnle-de-Poeh en zijn Jaar: 1400 geschiede nis van de fotografie. 16.45-1506 Po- peye. NOS: 18.46 (K) Paul us de Bos kabouter. 1805 (K) Journaal. TROS: (K) Journaal en weerbericht, 20.16 Geheimen van de zee, documentaire 21.05 (K) Der Monddtamamt, tv-film. 2205 (K) Journaal en weerbericht. Duitsland II 18.00 (K) Journaal. 18.05 (K) Lief- 22X15 (K) Alctua TV. NOS: 22.50-2205 (K) Journaal. Nederland H NOS: 18.45 (K) Paulus de Boeka- 18.00 (K) Journaal. 18.05 (K) Lief- 19XM (K) FC Avondrood, aportprogam- dadlgheldsprogramma. 18.10 (K) Bo- ma. NOS: 20.00 (K) Journaal. VARA: Tommy Cooper met tijgervel: ...'me and my shadow', manza. westernserie. 19.00 (K) Jour naal. 19.15 (K) Dagboek uit de Ka tholieke kerk 19.30 (K) Zwel Jahre Ferien, tv-film. 21.00 (K) Sport en Journaal. 21.16 JK) Terugblik op gassine.^ ta: aktualiteiten en muziek. 14.00 (S) Altviool en piano: klassieke en heden daagse muziek. NOS: 14.30 Program ma voor de buitenlandse werknemers. VARA: 17XX) (S) Klassieke kamermu ziek. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.15 Dingen van de dag. 18.20 (S) Twee Jongens en een gitaar. 18.30 Boe merang: kritische kommentaren. NOS: 19.00 Nieuws. 19.07 (S) Internationaal Soektrum: klassieke muziek. 20.00 (8) Muziek uit het N.O.S.-Archief. 20.30 Gastoollege: Wllhelmtna Drucker 21.15 Zou er dan toch leven na de dood be staan? (I). klankbeeld. 22.20 Van ta- ta tot totale taalrubriek over het le ven ln de taal. 22.30 (S) Over musici gesproken23.00 (S) Repertorium: kamerkoor en Radio Philharmosch Or kest.: klassieke muziek. 2305-24.00 Nieuws. Hilversum ITT Ieder heel uur nieuws. AVRO: 7.02 (S) Ko, de boswachter- Meer over minder de sprekende mdn derheld. (14.00 Nieuws) R.V.U.: 11.40 Een vreemde, arme snulter pro- C - de vele i - IJ (willen) horen. NOS: 12.00 Den deze week. 12.16 Uitzending van Zoeklicht op Neder'and. EO: 16.00 Nieuws. 16.03 Klankbord. 16.10 (S) Lioht en uitzicht: gewijde muziek. 16. (S) Eigenwijs: voor kleuter en kind. 17.00 (6) Na Vijven: programma voor automobilisten. 17.40 (8) Licht ensem ble. 17.55 Mededelingen. platen. 11.03 Radiojournaal. 11.06 Drie 14.06 Pop-Kontakt I. 16.03 Pop-Kon- lymblose. NCW: 2209-28.04 (K) Jour- 17.03 Radiojournaal).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 5