Opvolging van de apostelen KERKDIENSTEN ZATERDAG 21 DECEMBER 1974 Hfit zal zo ongeveer een jaar geleden zijn dat iemand bij mij aan boord kwam met de vraag: wat is eigenlijk de betekenis van het inzegenen van een predikant wanneer hij in zijn eerste gemeente wordt bevestigd? Zo vroeg hij het. Hij had dat pas meegemaakt en was er over gaan nadenken. Waarom gebeurt dat die ene keer en later niet meer wanneer hij in zijn tweede gemeente wordt bevestigd. Dit laatste vroeg hij niet, maar het is wel eens ter sprake geweest toen er enkele predikanten wa ren die wilden dat ook bij de tweede en volgends bevestigingen dit zou geschieden met handoplegging. Een soortgelijke vraag kwam dit Jaar rond Pasen. Op televisiekerkdienst had hij het gezien Rome nog niet de bisschoppen over de gehele wereld een voorstel is toegezonden tot wijzi ging van het gedeelte van het ker kelijk wetboek- dat dateert van 1917! dat handelt over het huwelijk. Nog twee "stellingen", die mij op vielen: "Een dan (wanneer man burgerlijke vorm gesloten huwelijk wordt niet als ongeldig beschouwd", en: "Het is passend, dat katholieken vóór hun v huwelijk gevormd zijn". De schets van prof. Huizing gaat vooraf door een exegetisch (exegese is bijbel verklarend) overzicht door dr. J.H.A. van Tilburg en een historische beschouwing van de hand van drs. Th.A.G maar moeilijk boekje. "Alternatief kerkelijk huwelijks recht". J.H.A. van Tilburg, Tfc.A.G. van Eupen 60 blz. f 7,50. Theo Kroon. hem bij de bevestiging van nieuwe lidma- Alternatief kerkelijk huwelijksrecht „De bisschoppenconferenties kunnen Voor een kerkelijke viering van de verloving regelingen treffen, waar zij maar het staat er toch echt en wel in het boekje "Alternatief kerkelijk huwelijksrecht" van prof.dr. P.J.M. Huizing s.J. Overigens is dit de enige vreemde "stelling" in het boekje, dat het licht zag om te llaten zien, dat het huwelijksrecht meer in overeen stemming kan worden gebracht met - huidige theolegische en pastorale in- eredienst van de gemeente zichten. De Nijmeegse hoogleraar geëindigd, laat de voorganger haar publiceerde het boekje tegen de ach- heengaan ten. Eén voor één knielden en met handoplegging werden ze be vestigd in het ambt der gelovigen. Dit te mogen zien was voor hem een hele belevenis geweest. Hij had het een vrij natuurlijke zaak gevonden, hoewel hij er eerst wel wat vreemd tegenover had gestaan. Hij had het nog nooit meegemaakt en er zelfs nog nooit van gehoord. Daarbij kwam weer die handoplegging ter sprake. We kunnen daaraan nog toevoegen, hoewel dit in voorgaande gesprekken niet is aangeroerd, dat de vraag, ook wel eens is gesteld waarom al leen predikanten met handoplegging in hun ambt worden bevestigd ouderlingen en diakenen niet allen, die op enige manier direct in dienst van de kerk staan? Om er nog iets aan toe te voegen dat niet ter sprake kwam; ook de bevestiging en inzegening van 't ker kelijk huwelijk geschiedt door hand oplegging. En ten slotte: Medewerkers van het Vatikaan verwijderen hier een metalen kistje uit de muur van de St. Pieter basiliek nadat zij een aantal bakstenen hadden weggehaald voor de plaats waar de kist in het Heilige Jaar 1950 voor de Heüige Deur was inge metseld. De kist bevat een gouden doosje met munten en medaillons uit 1950. Op Kerstavond zal Paus Paulus VI de Heilige Deur en tevens het Heüige Jaar openen. geeft de zegen. tergrond van het feit, diat vanuit Hij spreekt die uit, door zegenend. zijn handen op te heffen. Al is dit dan niet direct persoon lijk, zoals in het andere genoemde wél het geval is, die zegenende han den spelen hier toch een bepaalde rol en we zijn zo geneigd te denken, een niet geringe. Wat betekent die handoplegging? Het is een vrij sim- 'n kerkelijk huwelijk niet pele en eigenlijk ook wel vanzelfspre- gemotiveerd zijn) door hen in de kende vraag, maar daarmee komen we terecht in een warnet van ker kelijke problemen en twistpunten waarvan voorlopig het einde nog niet in 't zicht ls, niettegenstaande alle LEIDEN Ds. G. Toornvliet, radio-predikant in Bloemendaal Eupen. Een interessant spreekt a.s. zondagavond (aanvang 19.30 uur) in een speciale Kerst- zangdienst in de Marekerk over het thema "Alle vloeken lopen dood". P.J.M. Huizing. AMBO Muzikale medewerking wordt ver leend door het Rijnlands Mannen koor o.l.v. Sander van Marion. oecumenische toenadering die we meemaken. Naar aanleiding van de beleidscon- ferentie van de Raad van Kerken in Nederland, die drie weken geleden te Lunteren is gehouden, hebben we ge schreven dat het allermoeilijkste punt van deze conferentie is geweest het samen vieren van avondmaal/eucha ristie. Hier staat geloof tegenover ge loof, gelijk uit de discussie met kar dinaal Alfrink gebleken is. Al mag men het dan nu wat zachter hebben gezegd dan dat vroeger gebruikelijk was, in wezen loopt hier een scheids lijn door de kerken, die nog niet zo maar is uitgewist. In het begin van de Jaren vijftig kende men in de N.H. Kerk het zgn. Hilversums Convent. Daarvan gin uit een streven tot vernieuwing van de hervormde kerk in hoog-kerkelijke zin. In een aantal stellingen die wer den gepubliceerd, sprak dit convent zich ook uit over de sacramenten als „voertuigen van Gods genade" en over de tegenwoordigheid van Jezus Christus in de viering van het H. Avondmaal, „geheimnisvol, verbor gen, wezenlijk, werkelijk en waar achtig onder de gedaante van brood en wijn". Tegelijk sprak dit convent zich uit over de „apostolische succes sie". Dat is de opvolging van de apos telen. De voorstelling in dezen is al heel oud, nl. de apostelen bischoppen hebben aangestel en door handoplegging de H. Geest hebben meegedeeld. Deze bisschoppen hebben zo ook weer hun opvolgers aangewezen en zo krijgen we een hele reeks tot op de dag van vandaag. Door dit koord van bisschoppen zijn we verbonden met de apostelen en met Jezus Christus zelf. In dat Hilversums Convent werd de apostolische successie zo hoog ge steld, dat de vraag moest opkomen of de uitdeling van sacramenten door predikanten die niet in deze opvol ging staan, wel geldig kan worden genoemd. Het stellen van die vraag bevatte eigenlijk reeds hun antwoord. De begeerte naar deze reeks bisschop pen vanaf de apostelen is zo groot geweest dat verschillende van dit convent in de kerk van Rome zijn beland. Hun gedachten sloten zich dan ook volkomen aan bij die, welke in deze kerk gemeengoed zijn. Vinden we hier ook niet het antwoord op de vraag waar de moeilijkheden liggen wan neer er in de Raad van Kerken in Nederland geloof tegenover geloof staat en men eigenlijk niet in staat is samen avondmaal/eucharistie te vieren? Eén van die redenen ls dat bij predikanten de wijding door hand oplegging van een bisschop ont breekt en zij dus niet staan in die eeuwenlange reeks die begonnen is bij de apostelen en bij Jezus Chris tus. De reformatie heeft niet willen weten van een opvolging van perso nen: wèl van een navolging van hun geloof. Protestanten mogen dan ln het al gemeen voor die apostolische successie de schouder ophalen en zeggen: wij zijn door de Schrift direct verbonden met de apostolen en door hen met Jezus Christus, of: het christelijk ge loof is tot ons gekomen in de kerk, door de rij van geslachten die de kerk hebben gevormd en uitgebreid, welke rij teruggaat op die eerste ge meente die rondom Christus en later rondom de apostelen bijeen werd ge roepen dat neemt niet weg dat er ook kerf ken zijn die aan de aposto- sche successie een grote waarde toe kennen en deze successie feitelijk de structuur van hun kerk bepaalt. Het is niet alleen de kerk van Ro me waar men zo denkt, maar ook de Oosters Orthodoxe Kerken sta an op deze zelfde grondslag. Ook een ge deelte van de Anglicaanse Kerk (het hoogkerkelijk gedeelte) kan deze ge- dachtengang van de apostolische sue- cessie moeilijk missen. Eigenlijk leeft er bij alle kerken die na de Refor matie hun bischoppelijke vorm heb ben bewaard, zoiets. In Zweden en Finland, waar de Lutherse keren staatskerken zijn ge worden, schijnt men, naar ons wel eens ls verzekerd, zeer gesteld te zijn op die apostollsohe successie en een bisschopswijding is hier een niet minder belangrijke plechtigheid dan dat in de RK. Kerk het geval is. De Lutherse kerken in Duitsland hebben ook nog wel hun bisschoppen, maar hun plaats ls in het geheel van him kerk toch een volkomen andere dan dat bij de RK. Kerk het geval is. Van de enige Calvinistische kerk die bisschoppen heeft, die van Hongarije behoeven we in dit verband niet veel te zeggen. De bisschoppen hebben hier bijna uitsluitend een administra tieve functie. Met die apostolische successie hangt dus samen het al of niet erkennen van eikaars ambten. Toen men de beleidsconferentie van de Raad van Kerken in Lunteren hield, was de vraag naar de erkenning van eikaars ambten niet te ontgaan. In ieder geval is deze vraag naar voren moe ten komen toen men sprak over het gezamenlijk vieren van avondmaal/ eucharistie. En dan loopt men ook aan tegen die handoplegging. Op zich zelf zit hier geen onbijbelse ge dachte in. In het Oude Testament vinden we die reeds. Jacob zegent de kinderen van Jozef en hij doet dit met de oplegging van zijn handen. In het Nieuwe Testament is er nog meer sprake van. Jezus Christus legt zieken de handen op, maar ook kin deren zegent hij. De apostelen doen het ook. Onder oplegging der handen worden beloften geschonden, zieken genezn en de H. Geest uitgestort. Harde kernen In de laatste twee nummers van het Gereformeerd Weekblad" (6 en 13 dec.) schrijft H. J. Kouwenhoven over de apostolische successie. Hij noemt de r.k. leer hierover „één van de harde kernen" waardoor ,,'t kerk- zijn van de reformatorische geloofs gemeenschappen in twijfel wordt ge trokken of ter discussie wordt ge steld. WOORD VAN BEZINNING Er is een nieuwe rage ontstaan onder ons. Omkijken naar giste ren. Naar het leven in de twin tiger jaren. Wie bij zijn boek handelaar binnenloopt, ontdekt „Ot en Sien", de fijnzinnige te keningen van Rie Cramer en het heuselijke leesplarukje van „aap, noot mies". Om van de albums, gevuld met oude advertenties, de wereld van de dokter en het nos talgisch omzien naar andere on derwerpen maar tez wijgen (want tk mag niet teved reclame ma ken). Petroleumlampen en kaar sen zijn „in", evenals kruiden en snoep uit grootmoederstijd. De modestijl van de Jaren twintig gaat het winnen. En de omroep verenigingen (dde allemaal ach ter elkaar hun vijftigjarig jubi leum vieren) laten ons ook ver tederd omkijken naar gisteren. Is God van gisteren In die wereld lezen velen vol gende week de oude woorden uit het oude boek „en het geschiedde in die dagenen zij baar de haar eerstgeboren zoon en wond Hem }n doeken en legde Hem neer in de kribbe". Is dat ook een brokje „nostal gie" voor U? Iets van vroeger? Een kom chocolademelk, roerige kinderen, een kerstverhaal, sneeuw, een sinaasappel en een kersbboekje? Wie terugkijkt, weet dat er veel veranderd is. In de wereld om ons heen. „Het gezicht van God na Auswitsch". Toen een wereld van armoede. En nu kun nen we ons zelf goed redden Het wordt razend moeilijk echt kerst feest te vieren. We lopen het risi co een stukje ..gisteren" tijdelijk in te voegen in de wereld van vandaag. Een stukje „stille nacht" als een oase in het rumoer van vandaag te stoppen. Even verte derd kijken naar de God van gis teren. Er is veel veranderd: toen geloof in een God die de mens kamt redden. Nu geloven we het wel en er is niet zoveel aan ons te redden, want we redden ons zelf well. En dan zeggen kerkmensen te gen hun dominee: „Ja, er veran- lert veefl, maar God verandert niet". Ik weet niet of dat waar ls. Er staat in de bijbel dat Jezus ühristus gisteren en heden en morgen Dezelfde is en tot ln eeuwigheid. Dezelfde. Maar dat wil niet zeggen: Hetzelfde. Er staat een verhaal in de bijbel dat God een grote stad, Ninevé, vernietigen wil. De goddeloosheid ls zo hoog gelopen dat God het niet meer wil aanzien. We be grijpen dat samen met die jon gen die zei: als ik God was zou ik die hele beestebende op aar de in elkaar trappen. Maar de uit komst van dat vertiaal in de bij bel is: maar God deed het niet Hij spaart de stad. God veran dert blijkbaar. Zo naief is God blijkbaar. Als wij er een puinhoop van maken („het gezicht van de mens na Auswitsch") komt God met Zijn plan voor de wereld. Tenslotte zon Hij hen Zijn zoon. zeggende: mijn Zoon zullen ze wellicht ontzien. Met de geboorte van Jezus Christus is God eens en voor al tijd onze tijdgenoot geworden. God is van gisteren. Sterker: van eeuwigheid. God is bij de tijd. Hij is er vandaag. Hij is van mor gen. Wat is er veel veranderd ln onze wereld, zeggen we. Ot en Sien en nu gezellige moderne leermethoden voor onze kinderen. Chocolademelk en een sinaasap pel en een kersbboekje toen. en een sherry, en borrelhapje en een stripverhaal nu. Is dat waar? Is er zoveel ver anderd? Zijn wij mensen echt lie ver, blijer, vrijer geworden? God is mens geworden. Dat is kerst feest. Maar zijn wij al echt eer lijk voluit. Mens geworden? Ik dacht dat wij hardnekkig van gis teren waren. Een oeroude we reld en het oeroude kwaad, dat in de wortel aangepakt moet wor den. God ls „bij de tijd". Hij is mens geworden. En Hij nodigt ons allen uit ook echt volop mens te worden. Want HIJ wil zo graag dat er een „morgen" is, een toe komst voor ons en onze kinde- R. J. Koolstra Geref. Predikant te Leiden Hij schrijft hierover omdat de Inter nationale Theologische Commissie van de R.K. Kerk bezig is geweest met die apostolische successie en het resultaat van haar overpeinzingen heeft neergelegd in een studie: „De apostoliciteit van de kerk en de apostolische succesie". Daarbij is natuurlijk de nadruk op het ambt van de bisschop gevallen. „Door het teken en instrument daar van deelt Christus in de loop der ge schiedenis aan zijn volk de vruchten van zijn leven, dood en verrijzenis mee". De aanstelling van de twaalf apostelen wordt gezien als van funda mentele betekenis. Zonder enige moeite hebben de ontstane gemeenten zich onderwor pen aan het gezag van de nieuwe ambtsdragers na hen, de bisschoppen en zij hebbep „in hun gezag dat van Christus herkend". Toch wil deze in ternationale comm. niet zover gaan te ontkennen dat „geestelijke hoeda nigheden direct op te merken zijn in de protestantse ambten en kerkge- gemeenschappen. Maar men kan toch onmogelijk spreken van een wettig ambt, omdat daarvoor de gemeen schap met het wereldepiscopaat ver eist ls. En dan kan men ook de pro testantse sacramenten, inzonderheid dat van het avondmaal moeilijk aanvaarden. Het 't staat en waarom n' geza menlijke avondmaal/ eucharistie vie ring niet mogelijk is, weten we dus nu weer. We moeten nog even terug komen op die handoplegging bij pre dikanten wanneer zij in hun eerste gemeente worden bevestigd. Ik voor mij geloof dat het een behouden res tant is van de priesterwijding. Als zo danig herkennen protestanten het na tuurlijk niet meer. Wij hebben ook geen bisschop om de wijding te vol trekken ln de protestantse kerken. Toch kan die handoplegging ook dan een zinvol teken zijn, zoa ls het ook zinvol ls wanneer een vader in Israël zijn kind de hand oplegt en ze gent wanneer het zelfstandig zijn weg moet gaan. Eén van onze theologische hoogle- laren, zag die handoplegging als een bijzonder soort bede voor het ko mende werk als herder en leraar. Het heeft dus niets te maken met de apos tolische successie. Misschien zijn er nog wel protestanten die in deze hoog kerkelijke richting denken, maar dan zitten ze op een ander spoor. S. J.M. HULSBERGEN Hartebrugparochle 8, 9.30 u. (Latijnse mis) 10.4 (zat. Marekerk, 10.30 i 5.00 ds. O. C. Kunz. Werkendam. Maranathakerk. 10.00 u. ds. H. Bethlehemkerk. J. de Jong; (zat. Petrusparochie 9. 10.30 en 6 u. (zat. Antoniusparochie 9.30, 11 en 12.15 u. (zat. av. 7 u.). Vrije Kath. Kerk (Vreewijkstraat 19) Oud Kath. Kerk (Zoeterw. singel 50) Joint Service, of the English and American Episcopal, and Old Catholic Church. (Zoeterwoudseslngel 50) Nine Bevrijdingskerk, 9.00 u. ds. M. J. Wa- Lessons and Carols, 7.30 p AARLANDERVEEN: Herv. Gem. 10 u. ds. Lindenburg te Ter Aar HA. 7 u. ds. M. H. Boogert te Diaconessenhuis, 10.30 u. ds, H. D. de 16) 11.30 u. Samenkomst Geref. Kerk 10 de Jong te Alphen. 6.30 u. ds. Fr. Vredeskerk. 10.00 u. ds. H. Dorpshuls Aardam 9 Jeugdkapel „De Goede Herder" 10.30 u. mevr. P. RobbersVan Berkel Gemeenschap van Kerken (Merenwijk) 10.00 u. oecumenische dienst Chr. de Jonge Geref. Kerk n.: ds. Koolstra Petrakerk (Surinamestraat) 10 ds. Koolstra; 5 u.: ds. Hortenslus Oude Vestkerk (Oude Vest 133): 10 ds. 8ytsma; 5 u.: ds. Post Beloftekerk (Robijnstraat): 10 5.30 u. ds. M. Hane- Jeugdkapel de heer G. Martha-Stichtlng "Rijnstroom" 10.80 u. de heer Vogel. D. H. Elderman. Katwijk- 5 u.V ds! Kerkgebouw Oudahoorneeweg 10 u. i Sijtema R- Oort. Bevrijdingskerk (Aer Bruunstr.)10.30 Sionskerk Hooftetraat 9.30 u. ds. A. v. Netten. Leiderdorp: 5 Gezinsdiensten „Jeugdhaven": 10 u.: „De Mirt", dhr. Venema; 10 u.: ..Het Mierennest" dhr. Spijker. Ger. Gem. 10 en 4.30 u. ds. Bogaard Chr. Geref. Kerk 10 en 5 u. ds. Carller Baptistengem. (Oude Rijn) 10 u. ds. v. Mameren gem. (Lokhorstkerk) Nieuwe Apost. Kerk (H. Rijndijk 24) 2.30 u.. Vestestraat 10 t Evang. Luth. Kerk 10.15 u. Kinder kerstfeest. Leger des Heils 10 u. helld. 1. M. Hoogendyk m.m.v. 3 u. ds. S. W. Verploeg. Geref Kerk Maranathakerk Raadhuis straat 10 u. ds. A. Borman, 6.30 u. ds. M. van Harmeien. Salvatorlkerk W. de Zwijgerlaan 10 u. ds. W. P. H. Pouwels te Hillegom, 6.30 ds. A. Borman m.m.v. Geref. kerkkoor. De Goede Herderkerk Ten Harmsen- str. 9 u. ds. M. van Harmeien. 7 u. ds. G. de Ruiter m.m.v. Con Amore Geref. (Vrljgem.) 10.30 en 5 u. ds. Wesseling. Woords. te Boekoop, 6.30 u. ds. M. H. Geert- Geref. Kerk 10 u. ds. Versluys, 5 u ds. RK St. Mlchaelkerk Rijndijk (zat. 7 u.) 9 u. Koudekerk aan den Rijn. Rldderhof zo. 10.30 u. RK kerk der Engelbewaarders (zat. 7 u.) 8. 10. en 11.30 u.). RK Kerk 8 Molukse Evang. Kerk. 11.00 u. ds. Sitanala. Volle E vangel legem eente (Kinder vreugd) 10 u. H. van Leeuwen. BENTHUIZEN: Herv. Gem. 9.30 em 8 u. dienst dee woords. stens. De Kaag 7.00 ds. J. v. d. Velden. Pauluskerk 10 u. ds. J. v. d Velden. Geref. Kerk 10 en 5 u. ds. De de Heer, Leiden. Chr. Geref. Kerk 10 en 4.30 ds. D. H. Bleema. Ger. gem. 10 en 4 u. ds. D. Hakkenberg Geref. Kerk Vrijg. Pr. str. 10 Eredienst 230 u. ds. v. d. Haar Gouda. Geref. Kerk Vrijg. Salvatorl, 10.45 ds. Schuurman, 5 u. ds. Schuurman. Keretsamenkomst ds. Gravendeel hoogmis 11.30, Poelpolder (zat. Heymans, 6.30 u. drs. Jac. Kattenberg den Rijn Voorschoten Jeugddienst. Ontmoetingskerk 10 u. ds. A. Vink, Katwijk aan Zee. Trlumfatorkerk 5 u. Herv. - Geref. dienst, voorgangers ds. F. Pijlman, liturgie en ds. M. Heymans, prediking. Geref. Kerk 9 u. ds. G. van Halsema 17.00 u. ds. R. de Vries RK Kerk St. Jan de Doper. (zat. 7.00 uur) 9.30 en 11.15 uur. Mgr. Bekkersschool 18.00 uur. Plas, 6 u. ds. Koelman. Oude Kerk 10 u. ds. Van Roon, 6 u. kand. Hoek. Ichthuskerk 10 u. ds De Vos, 5 u ds. Vroeglndeweij. Pniëlkerk 9.30 u. kand. Romein, 6 u. ds. Vink. Groen van Prinsterersohooi10 u. da. Boer. Overduin 2 u. ds. Van Ieperen. Triomfatoricerk, 10 u. ds. R. de Vries, Geref. Kerk, Vlnkenlaan ds. H. Heymans. Gemeenschappelijke dienst Geref. Kerk 10 en 5 u. leesdienst. Soefi Beweging Universel (kerk voor allen) 4 u. Buitenhuis, 6.30 urjlI ds. Spier (Nieuwerbrug) 10 u. dhr. £^'^71 O «JA rlc CultaTiViii lo terCUMll. l ds. Wesseling. u. Dienst Evang. Centrum (Zijlsingel) 2) 10 evang. ZJJlstra. a|. Chr. C dhr Dikkes. Evang. Chr. Gem. (Middelstegracht) 10 u. dhr Dikkes. Geref. Kerk (vrijgem.) 10 u. leesdienst 5 u. ds. Hordijk. Middernachtsgroep (Zw. Singel 21) 6 u. dhr. Van der Kleur. RK Kerk Leonardusparochie 9. 10.45 12 en 6.30 u. (zat. av. 7 u.) Lodewijksparochie 9. 11. 12.15 en 6 u. H. Middelares 9.30 en 11.30 u. (zat. av. 7. u.) St. Josephparochie 8.30, 9.30 11 u. (zat. «v. 1 u.). Rem. Geref Gem.: Kerkgebouw Van Mandersloostraat 5 u. dienst. Baptisten Gemeente: Triomf atorkerk Molenwerfstr. 10 en 6.30 u. ds. Koek koek. tti uooru; uertu. uwu. w.ou ca u.uw Leger des Hells, Corn, de Vlamings- dienst: Vrijz. Herv., 10 u. in -5erk de hêer P. v. d. Laarse: nun- >tergemeente, 9.30 u. in Concordia de leer Th. Verwoerd: Verg. v. gelovigen, "°'30 róehws«.J!7: Bethel. en 5.30. Rldderveld "D weg (zat. 6.30 11 u. Pred. J. Setjsener. Kapel. Dennenlaan 12. Molukse Pro testantse Kerk. 9.30 n. Mej. ds. Nussy van Capelle aan den £TsmL RK Kerk Rldderveld 10.30 LEIDERDORP: Hoofdstraatkerk Herv. Gem. 9.30 u. de heer J. Goed hart te Nieuwkoop. 7 u. Volkskerst concert ln 't Spant. Geref. Kerk oostenkerk 9.80 Jos G. Los. 7 u. in 't Spant Volks. kerstzangdienst. RK kerk (zat. 7 u.) 7.30, 9.30 en 11.15 2^. IS. 10 u. da. W. L. Heümans Herv. Gem.: Grote kerk 10 u. d.. Car- 9M uïao JJfTÏÏ?1 (m' 7 8'15" S*1""7 Kerstdienst Jongeren. •45, 11.30 OEGSTGEEST: Herv. Gem. (Groene Kerk) 10.30 u. ds. Den Tonkelaar (Pauluskerk) 10 u. ds. Sasse (Gemeentecentrum) 10.30 u. prof. Van Blemen, 7 u. ds. De Haan. Geref. Kerk 10 u. ds. Vegter. 7 u. zie (Gemeentecentrum) Engelbew. (zat. NIEUWKOOP: Herv. Gem.: 9.30 u. ds. G. van Doorn; J. H. Bogers, te Alphen aan Geref. Kerk: 9.30 u ds. G. den Heeten. te Nieuw Vennep; 6.30 u. drs. S. Boon stra, te Amsterdam. Chr. Geref Kerk: 9.30 u. en 6.30 u. Dienst dies Woords. RK. Kerk (zat. 7 u.) 7.30. 9. 10.45 en de. P. Hula- 7 u. ds. Ruitenberg. Geref. Kerk: 9.30 en 4.30 U. ds. Wijn gaarden. Chr Geref. Kerk: 9.30 u. leesdienst; 3 u. dB. v. d. Kamp. NOORD WIJK-BINNEN Herv. Gein. (in Geref. Kerk, Vlnken laan): 10.30 u. dr. J G. B Janeen: u. ds. D. Keunlng. de. E. 5 u. ds. A. C Kertsen (Den Haag); Van den Berghstichtlng: 11 u. ds E. Warn ink RK. Parochie 'St. Jeroen: 8. 9.30. 11 en 12.15 u. (zat.av. 7 u.). NOORD WIJK AAN ZEE: Herv. Kapel: 10 u. da. D. Keunlng; 5 u dr. J. G. B. Jansen. De Rank. Golfbaan: 10.45 u kand. Snijder (Vlaardlngen); 7 u. de heer K. J. Visser (Gouda); 9.30 u. ds. A. L. Lapré. Sole Mlo: 9.30 u. dr. J. G B. Jansen. Geref. Kerk: 10 u. ds. A. O. Kertsen (Den Haag); 5 u. ds. E. Verburg (Was senaar). Ned. Prot Bond, Dulnoordachool10.30 u ds. G. A. Hooijkaas (Den Haag. R.K. Parochie Maria ter Zee: 8. Ó.30. 11 en 7 u. (zat.av. 7 u.). NOORD WIJKERHOUT Herv. Gem.: 10 u in Zaal Brama, Dorpsstraat, ds. J. Streefland. R.K. Kerk Sint Jozef (zat.av. 7 u.) 8. 10. 11.30 en 7 u. Sint Viktor (zat.av. 7 u.). 8. 9.30. 11 Kapei Sancta Maria' (z Kapel St. Bavo: 9.30 uur. OUDE-WETERING: Herv. Gem.: 9.30 u. ds. Lalleman. Geref. Kerk: 9.3" Geref. (Petrakerk): 9.30 u.: ds. (zat. av. 6.30 u.). RIJNSATERWOUDE: Chr. Geref. Kerk 9.30 u. Dienst des Woords. 2.15 u. de heer P. van Zonne- SASSENHEIM: Herv. Gem. 9 en 10.30 u. ds. A. Wes- tra, 6.30 u. ds. J. G. van Ieperen te Bergschenhoek. Geref. Kerk 10 en 5 u. ds. J. Ridder bos te 's-Graveland. Chr. Geref. Kerk 10 u. ds. Jac, A ".ciöuuieuBt jongeren Geref. Kerk (Dorp): 10 u da' De Zeeuw; 5 u. ds. Brederveld. Leiden. Geref. Kerk Vrijgemaakt: 10.16 en 4.30 u. ds. A. Boxman, Ede. R.K. Laurentluskerk: (zat 7 u) 8 30 10.30 (Hoogmis). 12 u. Moeder Godskerk: (zat. 7 u.), 8. 11.30 WADDÏNXVEEN: Herv Gem.: (Brugkerk) 9.30 u. da. H. Stolk. te Scheveningen; 6.30 u ds D. van Vliet; (De Hoeksteen)9.30 u dis D. van Vliet: 6.30 u. ds J v d Heu vel; (Bethelkerk)9.30 u.'da' J. v d. Heuvel; 6 u da. W. G. J. v. d Slüys, te Amsterdam; (Immanuëlkerkj10 u ds. N. j. Fihik; 5 u. ds. Reerds (Open Deur-dienst). Geref Kerk (Kruiskerk)10 u. de B. Koekkoek; 5 u. d«. W. F. M Lliide- boom. te Zwijndrecht; (Ontmoettogs- kerk): 10 u, ds. W. F. M. Lindeboom; 5 u. ds. B. Koekkoek Chr Afgesch. Gem.: '9.30 en 5 u. dB. A. P. Verloop. Oudi-Geref. Gem. in Ned., Zuidkade 158: 10 en 6.30 u. leesdienst. RK Ontmoetingskerk: 8.30, 11.45 en 6.30 u. (zat.av. 7 u.) St. Victorkerk: 10 u."(zat.av 7 u.) Jehovah's Getuigen Koninkrijkszaal. Burg. Trooststraat 4: 3.30 u. Openb. toeepr king. Volle Evangelie Gem. 7 u. Sam» komst (geb. Ned. Prot. Bond). RK Kerk 8.30. 9.30 hoogmis, 11 5.30 u. (zat. av. 7 u.). RIJPWETERING RK Kerk 7.30. 9 u. (hoogmis) 10.30 u. (zat. av. 7 u.). RIJNSBURG: Herv Gem. (Dorpskerk): 9.30 ds. Burgy; 5 u. dis Van Niel; Bethelkerk: /un 1 R ds. "U'B. ixuusi,surua/t a.au u. upenö. toespraak; 4.30 u. Wachttorenbespre- Voné Evangelie „S4on" 17a: 9.30 u. de heer P. v. u. Tesselaohadelaan 28: 4 u. Jeug komst; dinsd. 8 u. Bijbelstud WOUBRUGGE: Herv^ Gem.: 9.30 en 6.30 u. ds. Blenk. Geref. Kerk: 9.30. ds. Langendijk, Waarder; 6.30 u, ds. Hulzenbosch. Ned. Prot. Bond (23 diec.. 8 u.( Volks- Immanuëlkerk: 9.30 u. ds. B. Bouma, Noordiwijk; 5 u. ds J. Heemskerk. OegatJgeest. Maranathak nen. Den Hl^. Geref. Kerk Vrijgemaakt: 10 t leesdienst Chr. Geref. Kerk: 9.3 7 u. de. Van Sorge. is. RK. Kerk (Tuinbouwschool): 10.30 u. (zat.av. 7 u.). VALKENBURG: Herv Gem.: 10 u, kandidaat Krispijn, te Leiden; 6.30 u. ds. v. d. Bogert, te GorefbUKerk: 9.30 u. ds. Rooze; 8.30 u. ds. Dijlstra. 11.30 u. (zat.av.' 7 WASSENAAR: Herv. Gem. (Dorpskerk): 10 u dr. Frederikse; 4.80 u. de. C. v. d. Bereh; (Kievietkerk) 10 u. ds. Wiersma; (Mes. siaskierk) ló u.: ds. Van Zanten; Dorpscentruml 9.30 u. ds. Vermaat Verburg; ua. vi- Ned. hui. Duuu i xjtuufi 10.30 u. ds. Van Strat RK. Kerk De Goede Herder: 7 u.). 9.30 en 6 u /I I MIOVEN: Herv. Gem. 9.30 u. ds. J. Kaai te ds. Warn ink; (Zuid) 10 en 5~'u drl Viym. Ned. Prot. Bond (Lange Kerkdam 4i6) D. Hoornstra Geref. Kerk V; (zat. 7 u.) 7.45. 9 kt: 9.30 u. lees- ZOETERWÖUDÉ: - ds. Schoch. RK St. Janskerk Zuldbuurtseweg (zat. vuuKnum; 7 ,n w 1n Herv. Oem.fgiJSlASFZ f| (eat. 7 u., RK. Kerk: (zat 19 VOORSCHOTEN: 8.30, 10. 11.30 en 6 u. RK kerk Meerburg U.) 10. 12 ZWAMMERDAM: nerv. Gem. (Dorp): 10 u ds. v. d. Schoot; 5 u. Kerstfeest luisterclubs Zondagsscholen; (Hulp en Hedl)10 u. de heer J Jansen. Voorburg; (Aula (Clubgebouw. Aat. v.Leeuwenhoek- ö'i RK Kerk (zat. 7 u.) 8. 10. 11.30 7 u^9.30, 10.30, VillihnHd: (zat.av. 7 u.). 9.30

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 4