"Volstrekte vrede is onmogelijk" Graag gedaan" Wetenschapsman prof. dr. Roling: Hulp gever niet beter dan hulp vrager Vader rooit het best in z'n eentje. Zijn drie volwassen kinderen zijn de deur uit. maar Je zal hem niet ho ren klagen. Papa kan en doet alles, op een ding na: overhemden strij ken. dat wil maar niet lukken. Dat doet een oud vrouwtje nu voor hem en in ruil daarvoor onderhoudt hij haar tuintje, want voor die werk zaamheden leent haar lichaam zich niet meer. Door Daa-n Overhoff Twee gezonde, alledaagse mensen, Vreemden aanvankelijk voor elkaar, maar w beiden dik tevreden. Vader ziet er op kantoor keurig uit en het vrouwtje kijkt tevreden naar haar goed verzorgde tuintje, dat het leven nog een beetje kleur geeft. Ach, tonder dit simpele gebaar zou het heus ook wel zijn gedaan, maar zo is het beter. De stichting „Graag gedaan" is blij dit contact te hebben gelegd, zoals zij al vele duizenden mensen in hun ogenschijnlijk nauwelijks noemens waardige noden tot elkaar heeft ge bracht. „Oog voor elkaar hebben, dat is er bijna niet meer bij", zegt mevrouw mr. E. L. van Vucht Tijs- sen Van der Burg, landelijk coor dinator van de stichting, „dertien miljoen Nederlanders kunnen, op de allerkleinsten na, allemaal wel een beetje hulp gebruiken". De Nederlandse bond voor sociaal cultuur vormingswerk en de stich ting Ideele reclame (SIRE) waren daar al in oktober 1970 achter, toen zij Rotterdam tot burenhulp aanzet ten. Dat initiatief sloeg zo aan, dat in Juni 1973 een landelijk bureau in Utrecht werd opgericht. De stichting „Graag gedaan" kreeg februari dit Jaar gestalte en zij wijst de mensen nu al in twintig steden, op de ander. ,.De mensen zijn niet rot", zegt me vrouw Van Vucht Tijssen, „je moet ze alleen de weg aangeven om hun positieve eigenschappen te benutten. Dan willen ze allemaal en graag. Graag gedaan is Je bewust worden tijd voor elkaar te hebben. Maar wat doen we nu met onze tijd? Heel hard langs elkaar heen lopen". De maatschappij anno 1974. „In de ze zich snel ontwikkelende, verste nende maatschappij ontmoeten mensen elkaar nog maar zelden", zegt mr. Van Vucht Tijssen, „ln een natuurlijk, spontaan contact leer je elkaar pas echt kennen, maar dat bestaat niet meer. Ontmoetingen worden gecreeerd en zijn nietszeg gend. Mensen vereenzamen, omdat ze geen tijd meer hebben om wat voor elkaar te betekenen. Daar wil len wij wat aan doen". Daarvoor adverteert SIRE. Op een bon kunnen mensen om hulp vragen of hulp aanbieden. Boodschappen doen voor iemand, die moeilijk ter been is verstelwerk doen, een huisje opknappen voor iemand, die er niet meer toe in staat is of gewoon een praatje maken omdat die ander daar behoefte aan heeft. Het lijken pietluttige klusjes, maar ze kunnen veel voor iemand beteke nen. Of zoals een van de adverten ties het zegt: „Soms is een bus verf genoeg om een muur en een mens op te fleuren". „Hulp van en voor ie dereen, ongeacht leeftijd, geloof of politieke kleur", zegt de landelijk coordinator van „Graag gedaan", en dan kom Je misschien wat meer be jaarden tegen, maar die moeder met drie kinderen, twaalf hoog op haar flatje, heeft de buren net zo hard nodig". Een vorm van hulpverlening, waar aan kennelijk behoefte is. „Natuur lijk zijn er algemene hulpdiensten, vrijwilligersorganisaties en professio nele instellingen, die ook heel hard hun best doen", zegt mevrouw Van Vucht Tijssen, „maar of zij richten zich op bepaalde projecten, bepaalde groepen van de bevolking, of zij hebben niet de tijd en de man kracht voor Juist dat eenvoudige helpen van elkaar. Bovendien gaan wij verder, i Niet een instantie helpt mensen, maar mensen helpen men sen. Hulpvrager en hulpbieder zijn gelijkwaardig en dat slaat aan". De Stichting ..Graag gedaan" ervaart, dat iemand, die hulp vraagt, niet minder is dan iemand, die hulp aanbiedt. „Dat van vroeger: het is zaliger te geven dan te ontvangen, dat moet eruit", zegt mr. Van Vucht Tijssen, „zij zijn gelijk. Sterker nog: in elke handdruk ligt een behoefte aan contact. Ook de hulpbieder vraagt contact. Dat blijkt uit het enthousiasme, waarmee hij over een relatie praat als hij een ander een maal helpt". Iemand, die hulp geeft, is zich al leen niet bewust van het feit. dat hij even hard als de hulpvrager om contact verlegen zit. „Ook hij breekt uit zijn isolement" zegt de stichting, „hij geeft om met een ander in con tact te komen. In feite zijn hulpvra ger en hulpbieder even hulpbehoe vend, maar dat klinkt weer zo nega tief. Ze vragen beiden om fculp en als zij nu maar eikaars eigenwaarde bevestigen, dan is alles in orde". Van liefdadigheidswerk wil de stich ting dan ook niet horen. Iets voor elkaar betekenen, iets voor elkaar doen, dat is al. Gewoon graag get daan. j Aanstonds gaat u zich wijden aan de culinaire verworvenheid die Kerstdiner heet. Al dan niet gehin derd door gedachten aan Bangla- desj, Sahel of Ethiopië. En mochten die gedachten u toch bij de keel grijpen, dan zult u ze wel opzij du wen teneinde dat malse stukje wild everzwijn toegang te verlenen. Nie mand zal het u eigenlijk kwalijk nemen; een mens wil toch wel eens leen verzetje, en de dagelijkse voor pagina mag straks dienen om de bo tjes in te wikkelen. Door |H. J. Oolbekkiink Maar verzuimt u nou eens om "Vrede op aarde" te zingen, want het haalt toch niets uit. "Soms zie Je dat het zingen van dat lied zo vals is, van- I achter de feestelijk gedekte tafel j met de kalkoenen, terwijl miljoenen mensen verhongeren - daar zit een .6 tuk hypocrisie in, en het wordt ook een fatale kreet omdat we er mee willen zeggen dat wij zo goed zijn. Die zelfgenoegzaamheid in de Wes- terse wereld is levensgevaarlijk." IH Prof. dir. B. U. A. Röling, polemo- m iloog te Groningen, bekijkt het be- if grip Vrede vanuit zijn vak (polemo- logie is de wetenschap van oorlog en vrede). Het is een vak dat in het algemeen niet tot optimisme kan stemmen; dit wordt dan ook geen Jolig gesprek over een zich in flak kerend kaarslicht koesterende we reld die nog lang en gelukkig in vrede leefde. Toch: wat is in wezen het begrip vrede? Professor Röling: „Daarop zijn heel verschillende antwoorden mogelijk. Je kunt eerst denken aan het ont breken van oorlog, maar dat is een negatief begrip. Positieve vrede is een toestand van gerechtigheid tus sen volkeren en staten. Die toestand ligit wel ver van oms weg. Ik ben wat dat betreft ook nooit optimist ge weest over het kunnen vermijden van alle oorlogen. Alleen al sinds 1945 zijn er ongeveer twintig inter nationale oorlogen en omtrent hon derd burgeroorlogen geweest. En de opstand tegen de apartheid in Zuid Afrika is ook een kwestie van een paar Jaar." Het nucleaire evenwicht tussen de Verenigde Staten en de Sowjet Unie is geen basis voor vrede "Vorig Jaar hebben de Amerikanen bij de oorlog in het Midden Oosten met het atoomwapen gerammeld. Kissinger heeft nog steeds niet ver klaard waarom, maar alle verdragen tussen RuSland en de Verenigde Statten zjjn gebaseerd op het niet- gebruiken van thermonucleaire wa pens. In de strijd om een dergelijk machten een roekeloze politiek gaan voeren die uit de hand loopt. Daar om vind ik Zuid Afrika met zijn apartheid en het Midden Oosten op het ogenblik de twee grootste geva ren wat oorlog betreft. Want het gaat hier om twee wereldmachten die geen oorlog wensen en toch geen gezicht willen verliezen." Het olieprobleem lijkt niet bevorder lijk voor de Vrede. „President Ford heeft, kun Je zeg gen, eigenlijk aa met oorlog gedreigd door te zeggen dat er al vaker oor logen zijn gevoerd om grondstoffen. Ik geloof ook zeker dat Saoedi-Ara- bie al bezet zou zijn geweest als de Arabieren niet door de Sowjet Unie beschermd werden. Dat is een van de grote voordelen van de koude oorlog, zoals er, naast nadelen, ook andere voordelen aan zitten: de de kolonisatie en de ontwikkelingshulp". Kan de misere in grote delen van de Derde Wereld tot oorlog van for maat leiden? "Er zijn nu voorspellingen dat er een miljard mensen van de honger zul len sterven, maar of dat tot oorlog zal leiden? Die mensen kunnen geen vuist maken, ze zijn te arm en te zwak. Maar als er miljoenen ster ven, lijkt het me niet onmogelijk dat er uit die bevolking groepen desperado's opstaan die, net als de Arabieren, pijpleidingen gaan opbla zen, vliegtuigen kapen, enfin - de terreur. En als dat grote groepen zouden worden kan dat uitdraaien op wat ik wel genoemd heb de "onre gelmatige oorlogvoering". "In de toe komst kun Je atoomterreur voorzien, het opblazen van kerncentrales: dat is iets waar de ontwikkelde wereld ontzettend bang voor is. Daar komt nog bij: het is nu al zo dat veel mensen alle Arabieren met een scheef oog aankijken vanwege de terreurdaden. Dat zou Je dan ook met de Aziaten krijgen en dat is verschrikkelijk in een wereld die het van wederzijdse afhankelijkheid moet hebben." Is de mens goed? Is de mens slecht? Als het tot een oorlog komt is de mens tot alles in staat, dan zijn er geen grenzen aan zijn kwaadaardig heid. Dat geldt voor de zes miljoen Joden die vermoord zijn, maar ook voor de atoombommen die op Hiros- Jima en Nagasaki zijn gegooid, die twee zaken zijn van dezelfde orde. Ik geloof dat men in theorieen over het bewaren van de vrede door ge weldloosheid en pacifisme te veel deze kant uit het oog verliest. Daar om ben ik ook geen pacifist; paci fisme is te goed voor deze wereld." Pacifisten schijnen het beste met de wereld voor te hebben. "Jawel. Ze gaan er van uit dat als Je Jezelf goed opstelt, Je buurman zich ook goed zal opstellen. Ik vind dat een generatie die net Hitier achter de rug heeft, dom is als ze zich weerloos wil maken door alle wa pens af te leggen. Je kunt natuur lijk wel beginnen eenzijdig te ont wapenen, want het heeft geen zin elkaar tienmaal te doden. Amerika kan, meen ik, inderdaad de Sowjet Unie tienmaal vernietigen en de Sowjet Unie kan Amerika tweemaal in as leggen. Wat is daar de zin van? Je kunt maar een keer zelf moord plegen." Eenzijdige ontwapening houdt een zijdige verzwakking in. "Het is mogelijk de bewapening af te stemmen op het beginsel van de de finitieve afschrik die bestaat uit een wapenmacht die zelf volstrekt niet in staat is om aan te vallen, maar groot genoeg is om als een ander aanvalt deze op zo hoge kosten te Jagen dat zijn belangen vergeleken met die kosten in het niet verzin ken. Je kunt, een voorbeeld, lnplaats van tanks anti-tankwapens nemen en Je daarmee beperken tot het ver dedigen van het eigen territoir. Ons leger kan weliswaar de Sowjet Unie niet bezetten, maar we hebben wel vliegtuigen die ver Rusland kunnen binnendringen en op die manier hebben wij geen defensieve maar offensieve strijdmacht." Los van uw opvattingen gaan beide machten door met de bewapening. "Die wapenwedloop gaat onzichtbaar voort in «een ongelooflijk tempo, maar als je aan dat territoiridee gaat werken, kun Je een eind ko men. Ik geloof dat West Europa het kan realiseren. Want wanneer de beide grootmachten eikaars atoom wapens hebben geneutraliseerd, be tekent het dat een toekomstige oor log op Europees grondgebied wordt uitgevochten zodat ze eikaars terrein niet hoeven te bombarderen. Dat is het eigen veiligheidsprobleem van West Europa: de kans op roekeloos heid van die twee. Daarom heeft Europa het recht voor de eigen vei ligheid te zorgen door aan die de fensieve afschrik te gaan werken." Tot nu toe is het woord oorlog va ker gevallen dan het woord vrede. "Volstrekte vrede is dan ook onmoge lijk. De wereld is in voortdurende beweging, er zullen altijd wrijvingen blijven bestaan. Maar het gaat erom het tot draaglijke proporties terug te brengen. En als klein land, dat zelf geen macht heeft om de zaken te veranderen, kan Nederland er toe bijdragen door mèt morele en Juri dische ideeen, voorstellen en analy ses te komien. De kleine landen moeten* ijveren voor de wereld rechtsorde. Dat hebben die grote landen niet nodig omdat hun macht toch al toereikend is. Maar een Ne derlandse regering zou bijvoorbeeld best kunnen zeggen: wij schaffen de atoomwapens af." Zal er niet altijd een grootmacht overblijven die sterk genoeg wil blij ven om te kunnen winnen? "Een wapenmacht die voldoende is om af te schrikken hoeft niet vol doende te zijn om te vechten en te winnen. En het is duidelijk dat als Je je wapenmacht vanuit zo'n ge dachte organiseert daaruit moet voortvloeien een redelijkheid in het internationale verkeer; dat we bij voorbeeld niet op grond van een koude-oorlogmentaliteit streven naar het losweken van de satellietlanden van de Sowjet Unie, want dat is nu eenmaal een gegeven feit. Juist het doen van aanvaardbare concessies is een stap in het voortdurend veran derende proces van de vrede. Daar om moet je in een democratie de bevolking rijp en geschikt maken om in te zien dat concessies noodza kelijk kunnen zijn tot het behoud van de vrede." Mevr. mr. L. van Vucht medewerkers in de stichting Tijssen-Van der Burg en haar „Graag gedaan".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 27