"Die kerst sfeer, die maar altijd blijven..." Willeke van Ammelrooy en Caro van Eyck eigenlijk allemaal weten. Ik heb mij als kind wel eens op school afge vraagd, waarom Tacitus zo weinig over de koloniën schreef. Zijn ver haal had vast een andere visie op de Bijbel gegeven. Willeke: Ik ben niet religieus opgevoed en ik geloof ook niet in God. Maar vol gens my is er gewoon wel ietsiets mystieks, dat ik zo geweldig vind, dat het mij in leven houdt. Maar ik kan het onmogelijk onder woorden brengén .Een Jezusflguur, een su permens, die geen negatieve eigen schappen heeft, neen, daar geloof ik niet in. Misschien komt dat ook een beetje door mijn ervaringen in de commune, waar ik een tijd lang met mijn man, de kunstschilder Leen- dert Janzee in leefde. We wilden toen allemaal een soort Jezusfiguren worden. En door alles te relativeren ons voor bereiden. Ben Je bang voor de dood? Willeke: Neen. maar lk wil er gewoon nu nog niet aan denken. Als de dood komt, zal ik die accepteren. Maar ik heb veel te veel jonge mensen om mij heen gezien, die veel te vroeg zijn gestorven. Ook mijn man, Leendert. Hij was verschrikkelijk depressief en sloeg voortdurend tien Jaar van zijn leven over. Ik had op het laatst ook het gevoel, dat hij heel oud werd en naar een bejaardentehuis wilde. En toen heb ik mij ook teruggetrokken, omdat ik mij niet wilde laten mees lepen in de dood. Ik wilde verder le ven. Toen mijn man pas was overle den zei mijn dochtertje „Mammie, als wij nu eens een hele lange lad der kochten dan kunnen wij die te gen de wolken zetten en halen wij Leendert terug". Dat vond ik zo ont roerend. Caro: Be weet eigenlijk niet of lk bang ben van de dood. Ik denk maar aan de oorlog. Ik ben een vrouw van Joodse afkomst en ik heb er dikwijls aan gedacht, dat ze mij een keer zouden komen halen. Ik had mij zelf een niet al te moedige, maar ook geen laffe rol toebedacht. En p red es uitgekiend wat ik zou doen. Ik woonde toen met Paul Steenber gen ln de Haagse kazernestraat. En toen ik op een middag naar huis liep zag ik ineens, dat er een Duitse soldaat WJ ons huis aanbelde... Op dat moment draaide ik mij direct om en liep, zo vlug ik kon, een zij straat in. Ik bedoel maar, er is een kloof tussen wat Je denkt en wat Je doet. Hoe vieren jullie Kerstmis? Willeke: In ieder geval met kaarslicht en een gezellig etentje. En verder lees ik altijd het kerstverhaal uit de Bijbel voor aan mijn dochtertje. Gewoon omdat ik vind dat het erbij hoort. Maar er zijn ook wel eens kerstda gen geweest, dat ik het liefst naar het zuiden was gegaan om lekker te zonnen. Want Kerstmis is verschrik kelijk als Je alleen bent. Toen Leen- pas door was, vierden wij Kerstmis met een stel alleenstaande ouders en onze kinderen. We deden spelletjes en kookten allemaal iets lekkers, dat was ook erg leuk. Caro: Ik vind een kerstboom altijd wel ge zellig, maar het geeft zo'n enorme troep in huis. Je blijft bezig met al die rotnaaldjee en ik heb nu een maal een verschrikkelijke hekel aan rommel, dus zo'n boom blijft hier nooit langstaan. Willeke: Wat ik met Kerstmis zo zalig vind is om 's avonds met de auto door de verlaten straten van een stad te rij den. Dan zie Je overal kerstbomen en kaarslicht door de ramen. Het geeft een meesterlijke sfeer, »an mensen die blij zijn dat ze niet hoeven fee werken en die even be vrijd zijn van alle verplichtingen, die op hen rusten. Caro: Ja dan denk ik wel eens, kon het altijd maar zo blijven. Willeke van Ammelrooy (30) en Ca ro van Eyck (58), een weerzien na acht jaar. Een Jaar of acht geleden maakte Willeke van Ammelrooy net van de toneelschool haar debuut bij bat Rotterdams Toneel. Ze speelde een soort figurantenrol, een hoertje, dat een paar keer de straat overstak en maar twee woorden mocht zeg gen. Caro van Eyck was de ster van het stuk en Willeke dacht toen dik wijls by zichzelf, walt zou heit ge weldig zijn als ik ooit zo'n actrice zou kunnen worden. Voor dit tweegesprek ontmoeten zij elkaar weer na al die Jaren in Caro's smaakvol ingerichte Amsteflveense flat. Ze konden zich geen van tweeën meer de naam van het to neelstuk herinneren. Maar ze heb ben in de krant en op de tv wel el- kaars carrière gevolgd. Het Jaar van de vrouw, wat vinden Jullie nou van zo iets? Door Jos Hagers ,,Het lijkt mij net zoiets vervelends worden als Moederdag, maar mis schien helpt het de emancipatie een beetje op gang. Cairo: Als de regering er nu eens voor zorgde, dat iedereen voor hetzelfde werk. ook hetzelfde loon kreeg, dan waren wij al een heel stuk verder. Voor mij Is een vrouw evenveel waard als een man. En ik kan er dan ook werkelijk razend om wor den als ik hoor dat een vrouw om de een of andere reden wordt ach tergesteld. B4J het toneel verdienen man en vrouw gelukkig evenveel. Maar ik ben een paar Jaar geleden toch de barricaden opgegaan. Ik kwam er namelijk achter dat als Paul Steenbergen de pijp uit zou gaan, zijn vrouw pensioen kreeg. En mijn man zou het als ik zou overlij den, zonder een uitkering moeten doen. Dat vond ik belachelijk. Na een bloed lange vergadering is daar nu gelukkig verandering in gekomen en hebben de mannen van toneel speelsters, nu ook recht op pensioen. De leerlooiers zijn ons, wat dit be treft voorgegaan. Maar er zijn nog een heleboel bedrijven, die geen werkende vrouwen uitbetalen. Willeke: Ja weet Je wat ik mij nu afvraag, wat hebben gewone huisvrouwen nu n zon Jaar voor de vrouw? Caro: Niets natuurlijk! Ik heb zo'n ifclee dat ze willen dat de mannen volgend jaar iedere week een bloemetje voor hun vrouw mee nemen en dat huisvaders voortaan helpen. Leg Je als actrice bewust de nadruk op bepaalde kwaliteiten of zwakhe den van de vrouw? Willeke: Neen, eigenlijk niet. Ik heb tot dus ver heel vaak rollen van vrouwen moeten spelen, waar ik het helemaal niet mee eens was. Neem Alicia bij voorbeeld. Ze had eigenlijk alles: geld, een aardige man, maar het be- igon allemaal te vervelen, omdat haar eigen ontplooiing in de ver drukking kwam. En dat is een pro bleem dat in ontzettend veel huwe lijken voorkomt. Caro: Ja, weet Je wat ik het interessante van toneel vind, dat Je iedereen in zijn gelijk probeert te benaderen. Is het mogelijk om met alle moder ne technieken nog emotioneel te eijn? Willeke: Emoties zyn er natuurlijk über haupt in de mens. Ze behoren zelfs tot de belangrijkste dingen. De Griekse drama's werden al uitge sponnen om ons te laten zien wat er in de mensen leeft. Maar in deze tijd komt het gevoel wel steeds meer in de verdrukking. En daar krijg Je de grootste frustraties en problemen door. In Nederland is dat heel sterk, want Nederlanders hebben helemaal iets van: Je mag niets laten zien van je emoties. Caro: Juist daarom vind ik Euripides zo geweldig, want hij is zo modern, want hij liet de mensen voor het eerst zelf denken, zelf iets onderne men en zelf iets doen. Neem de hel-* din Medea. Ze trok piet Jason ro vend en plunderend door de wereld en toen ze eindelijk in Griekenland aankwam en door Jason en zijn fa milie werd verstoten zei ze: „Jullie wantrouwen my, waarom? Omdat ik slimmer ben, omdat lk iets geleerd heb en dat kan een vrouw niet zijn, want een vrouw moet slaaf zijn, een vrouw moet dom rijn". Dat verhaal is al bijna tweeduizend Jaar oud, maar het spreekt de mensen nog ai- tijd geweldig aan. Seks wordt steeds belangrijker ln de film en op het toneel maar vind Je het functioneel? Willeke: Ja, want het hoort nu eenmaal bij de mens, Je kan het niet wegdenken. Ook al is het een liefde waar Je ze ven Jaar op wacht. Maar het me dium is zo verschillend. Je kan na tuurlijk een geweldige film maken, die veel geld kost, maar als die maar een wéék in de bioscopen draalt, dan kijkt de regisseur de volgende keer wel uit om ooit nog eens aan zo Iets te beginnen. De films zijn tegenwoordig zo gebonden aan wat de massa mooi vindt, want de commercie speelt zo'n grote rol. En nu hoop ik maar dat, vooral door de reclame, seks de mensen ge woon te veel wordt. En ze vanzelf gaan begrijpen dat erotiek veel ver der gaat. Caro: Mijn man is een film-agent en daardoor zie ik nogal veel. Ik geloof ook dat het er echt wei uit gaat dat de mensen naar de bioscoop toe rennen om een porno-film te zien. Trouwens een seksfilm kan ook best amusant en heel onschuldig zijn zo als laatst die film .Hartelijke groeten uit Tirol". Komt er veel fan-mail van man- Willeke: Ik krijg ontzettend fijne brieven zelfs van schooljongetjes, die mij laatst op de tv hadden gezien. Maar kortgeleden ook van een 75-Jarige man, die schreef, dat hij vroeger rechter was geweest en veel had moeten oordelen over prostituees en pornofilms. En dat hij toen beslist andere uitspraken had gedaan, als hij toen allemaal had geweten, wat hij nu allemaal gehoord had. Kijk dat vind ik nou schattig. Ik schrijf de mensen zo veel mogelijk zelf te rug, maar Je kimt natuurlijk niet aan de gang blijven. Zo krijg ik bij voorbeeld iedere week een brief van een man met een erg onduidelijk handschrift. Ik denk dat hij erg la biel is en in een inrichting zit. Ik heb hem ooit eens een foto met een handtekening gestuurd en sindsdien ben ik blijkbaar een deel van zijn leven. Er zitten tussen de post ook brieven van mensen, die diep in de moeilijkheden zitten en van mij (verwachten dat ik een oplossing •weet. Caro: Ik heb vooral naar aanleiding van „Stille Kracht" veel leuke reacties gekregen, maar ik vond het ook een geweldig stuk om in te spelen. (Heeft het nadelen om voortdurend in de publiciteit te staan. Willeke: Ja, maar daar wil ik gewoon niet aan denken. Als ik ergens nieuwe mensen ontmoet, dan probeer ik al tijd om net zo open tegenover hen te zijn, als ik hoop dat ze tegenover mij staan. Maar het vervelende is dat Je soms achteraf merkt, dat ze al een vooroordeel hebben. Je moet als actrice erg goed uitkienen of de mensen die Je ontmoet, Je echt aar dig, of alleen maar interessant vin den. Dat is een reusachtig verschil. Het is soms moeilijk om niet ach terdochtig te zijn. Maar dat wil ik tegen iedere prijs vermijden, want dan kun Je geen goed contact meer met de mensen krijgen en heb je geen leven meer. Caro: Ach mensen die Je alleen maar interessant vinden, raak Je vanzelf wel kwijt. Ik kan my voorstellen, Wil leke, dat Je als Je vijftig bent. Je to taal andere dingen doet. dan nu. Dan ben Je de mensen, die echt iets om Je geven-, heus niet uit het oog verloren. Is het moeilijk om als actrioe ouder te worden? Caro: Ik vind het geen punt want ik ben nooit mooi geweest. Willeke: Dat is onzin, u bent nog mooi. Caro: Neen, begrijp me goed, ik ben nooit bij het toneel gekomen omdat ik zo verschrikkelijk mooi was. Willeke: Ik ook niet. Caro: Ja maar jij bent heel bijzonder, heel speciaal. Willeke: Helemaal niet, misschien fotogeniek, maar zelfs dat héb ik vroeger nooit van mij zelf gedacht, want ik vond mijzelf als kind altijd ontzettend le lijk. Caro: Meen Je dat nou? Wiiléke: Ja, maar ik geloof ook meer in de ziel van de mens. Veel vrouwen hechten enorm veel waarde aan hun uiterlijk, maar wat is alleen een ui terlijk, als er verder niets achter steekt. Dan is het toch niet mooi Caro: Dus we vinden het niet erg om oud te worden! Ja maar een leeftijd is voer ons ook niet zo belangrijk. Bij balletdanseressen bijvoorbeeld liggen de zaken anders, bij hen is op een gegeven moment het mechaniek ver sleten dan moeten zij er mee op houden en les gaan geven. Dat is tragisch. Ik ben zelf eigenlijk erg tevreden met wat ik heb bereikt. Ik hoef niet meer zo nodig, want als Je ouder wordt, ontdek Je dat het leven meer facetten heeft dan dat ene be roep, waarvoor Je altijd hebt ge werkt. Als ik «en goede tv-rol krijg, vind ik het zalig, maar het geeft mij op het ogenblik bijna net zo (veel voldoening om boekjes over mijn toneelcarrière te schrijven. Is geloof voor Jullie belangrijk? Caro: Voor mij niet. Ik weet alleen hoe (beperkt we zijn en hoe weinig we

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 25