Mariken en duivel woonden in Buren JAMES BOND WEER VOL SPEKTAKEL lamps Ik heb geen tijd, ik zit in de film Mariken gruwelijk realisme ROBIN HOOD ALS ZEER SLIM VOSJE Dillingernogal sympathieke boef VRIJDAG 20 DECEMBER 1974 PAGINA 11 Puren is weer rustig. Het schitte rende stadje ia de Betuwe is weer wat het we» voordat „de film langs kwam": eea verstild troetelkind van Monumentenzorg. Nabij de grote pomp voor de kerfc waarin in 't La tijns gebeiteld staat: „Bij het aan wakkeren der vlammen ben Ik de burger tot heil", sjokt slechts weer plaatselijk verkeer. Er is weer tijd om beaoekers nauwgezet te registre ren in de spionnetjes. Buren is te ruggekeerd tot de orde van de dag. Vorig Jaar nog was 't anders. Toen was het ieder weekeinde televisie, zeggen de Burenaren, toen behoefd je Je geen moment te vervelen, toen gebeurden er hoogst merkwaardige dingen. De Utrechtse doe-het-zelf-cineast Jos Stelling nam in die parel van de Betuwe op: „Marlken van Nieumeg- hen". Voor het veihaal over Mariken en de duivel Moenen, zocht Stelling een .middeleeuwse locatie". Het kon niet mooier, Buren. Waar de tijd best stilgestaan zou kunnen hebben, waar het gros van de huisjes in het oude centrum zomaar goed is voor een historisch openluchtmuseum, waar vroede vaderen en burgerij van mening waren dat het een kos telijk goed zou zijn om Buren op een passende wijze in de bioscoop te adverteren. Buren hielp een Jaar lang mee aan de opnamen voor „Mariken". Met hand- en spandiensten, met figure ren, met alles, werkelijk alles. De filmploeg kreeg een aantal oude, op dat moment leegstaande, huisjes ter beschikking, er werd dit georgani seerd er werd dat geregeld. Alles kon. Stelling gaf de Burenaren die mee hielpen, net zoals zijn eigen mede werkers, een honorering in punten inplaats van in geld. Als de film straks echt guldens zal blijken op te brengen, dan zullen al die punten worden verzilverd. "Mariken Nieu- meghen" gaat vandaag in première. Buren wacht af. In spanning. In cafetaria „De Zwaan" hangen aan de muur foto's die zijn gemaakt tijdens de opnamen van "Mariken van Nieumeghen". In de sfeer van patat-met, loempia's-om-mee-te-nemen, de fruit automaat, een reclame voor knakworst en verder niemand in de zaak, hangen die foto's daar nogal onwezenlijk. Maar, taria-baas Dick van der Linden ziet het allemaal nog voor zich, alsof het gisteren was. ^Iedereen van de film kwam hier. Om te eten, of om een emmer heet water te lenen, of zomaar even. voor een praatje. We hebben hier wat af- gelachen met die lui. En wij? Wij waren alleen maar gastvrij. En we deden alles. Bloed nodig? Dan gaan we Moed halen; ik mee, want ze wisten de we® niet. Ja, bloed, bij het abattoir. Dat moest Je eerst flink klappen anders stalde het. Of een stuk blauw vlees. Dat ze als verwonding op een arm bonden, "n Gezellig Jaar". j Plezier k,Er liepen wel eens honderd monni ken in de rondte. Die kwamen dan net terug van de .heksenverbranding I in het natuurreservaat. En die kwa men dan hier een drankje halen. Het was een en al plezier". Loodgieter Ton Staassen: „Het wa- j ren eenvoudige Jongens. Niks geen opschepperij. Ik heb ook erg veel I voor ze gedaan. Als er iets nodig was, dan was het: ga maar naar j Ton. En dat deden ze, soms midden in de nacht. Ik wil wel zeggen dat ik alles vrijblijvend heb gedaan. Uit liefhebberij, uit hobby. Een proviso risch waterleidinkje aanleggen, of 6nel een douche, helpen een decor bouwen, noem maar op. Alles vrij blijvend, ik heb geen punt willen hebben, het is voor mij ontspanning geweest, ik wil er niets mee verdie nen, ook als de film misschien goud opbrengt". Marlnus Jansen zo te zien nabij het pensioen is er eens echt voor gaan zitten. In bretels, met een klein sigaartje. Op tafel ligt een re likwie. Een stukje plastic, waarop met een letterbang is aangebracht: ,.M. Jansen, ass. decor." Jansen brandt los: „Ik ken het hele stuk niet. Nu ik alles heb meege maakt, zeg ik: Marietje van Nijme- gen. 'n machtig stuk. Ja Joh, Stelling heeft thuis zo'n klein bioscoopje en daar hebben we al wat stukskes van de film gezien. Zo enorm mooi, Joh! Ik zou het graag weer eens willen meemaken. Toen de speuiers wegwa ren was het opeens weer erg stil hier, diep Je Je weer te vervelen, net als vroeger". Marlnus heeft niet alleen getim merd. gesjouwd, gebouwd en zich vooral de benen uit de gat gelopen, hij heeft ook een rol gespeeld. „Ik was poortwachter. Toen ik mezelf op de film bij Stelling terugzag, her kende ik me niet. 't is werkelijk waar. Ik ben wel es thuis gekomen, verkleed, dat de vrouw d'r eigen ka pot schrok. En als iemand me iets vroeg, zei ik altijd: ik heb geen tijd, ik zit In de film, ik was er dol van". Stelling heeft geluk gehad met Ma- rinus. „Ze hebben het met mij bijzonder goed geschoten. Ja Joh, dat doen we wel effe, begrijpt u wel? U moet weten dat de meeste Burenaren nog al gesloten z\jn, die kijken liever de kat uit de boom. Toch. ik moet zeggen, uiteindelijk was iedereen be- nreid een steentje WJ te dragen. Bij voorbeeld: Stelling zag een vrouw lopen. Hij zegt: Marinus. die wil ik in de film hebben. Ik t vragen. Goed hoor, en haar man deed ook mee. Ze moesten een paar spelen dat iets deed en dan ruzie kreeg en al ruziemakend moesten ze weglo pen. Dat ging prima, alleen bij het weglopen draaide zij zich om en be gon naar 't volk te wuiven. Dat kon niet. Tsja, we hebben wel eens een probleem gehad". Over een varken. „Er moest een varken aan zo'n pdn, stukjes vlees roosteren. Juist, aan het spdt. Het vuur brandde en maar draaien, t Lukte niet. Over en weer over, en stinken, want dat varken was allang verbrand, maar, zei Stelling, geeft niet. dat zie Je toch niet op de film". Nog een Interessant bedrijf. „Marietje, het is een prachtig stuk. Oh, ja, toen de pest uitbrak en ze een kar val met dood vee moesten hebben. Nou. die doode koeien kwa men. met zo'n controleur in een wit te jas erbij. Ja, stel je voor dat er een koe blijft liggen. Dan zit Buren zo onder de infectie. En. om de pest voor te stellen, moesten er ratten over die kadavers lopen. Uit Utrecht hadden ze tamme ratten meege bracht. Tam, doodmak, Je kon ze zo In Je hand houden. Maar niemand durfde dde beesten op de kadavers te zetten. Marinus! Marinus zei: dat doe ik wel effe, joh. 't Was prachtig". Hij heeft veel punten gekregen. ..Er zijn er die heel weinig hebben gedaan. Die hebben tien punten, of bwintig. Anderen hebben er honderd, Mevrouw Jansen: „Afijn, we zullen maar zeggen dat als de film goed gaat lopen dan gaan wij op Beverly Hills wonen". ICmdermatinee CAMERA: "Dick Trom" (za terdag, zondag, woensdag). REX: "Asterix en de helden", (zaterdag, woensdag). Nachtfilms CAMERA: "Le charme discret de la bourgeoisie" REX: "Mannen die de kansen grijpen" "Wij zün 17 en leren van alles" De neventitel van dit werkje is: "Hoe vrouwtjes zich omhoog wer ken". Alleen dat woord "vrouw tjes" alNou, Ja. Die meis jes van 17 leren tamelijk eenzij dige zaakjes en de weg omhoog slaan ze bepaald niet gekleed in. Goede films in andere steden "The Odessa File" <Jon Voigth, Maximilian Schell, Mary Tamm) Apollo, Den Haag. "Dokter Zjivago" (Julie Chris tie, Omar Shariff) Euro-cinema, Den Haag. "Chinatown" (Roman Polanski, Jack Nicolson, Faye Dunaway), Rex, Den Haag. "Anatevka" (Topoi, Norman Crane, Molly Picon) Victoria Am sterdam. "Luchthaven in alarm" (Charl ton Heston, Karen Black), Rialto, Amsterdam. "El Cid" (Charlton Heston, So phia Loren) Corso, Rotterdam. "Zardoz" (Sean Connery, Char lotte Rampling) Lijnbaan theater Rotterdam. Haagse bioscopen Apollo "The Odessa file", dag. 12.00, 2.45, 7 en 9.45 uur, za. en zo. 1.30, 4.15, 7 en 9.45 uur, 14 Jaar. Apollo 2 "De vier vuisten van de duivel", dag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur, zo. 1, 3.45, 7.15 en 9.30 uur, 14 Jaar. Asta "Luchthaven in alarm", dag. 2.30, 7 en 9.30 uur, zo. 1.30, 4, en 9.30 uur. 14 Jaar. Bioju "Emmanuelle", dag. 2, 7.30 en 9. 30 uru£0.ook4.15uur, 18jaar. Camera "Mariken van Nie- rneghen", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo. ook 4.30 uur, 18 Jaar. Cineac "Robin Hood", dag. 9.30, 11.30, 1.30, 3.30, 5.30, 7.30 en 9.30 uur, za v.&. 11.30 uur, al Corso "The Sting", dag. 2, 7 en 9.30 uur, zo. ook 4.30 uur, 14 Jaar. Du Midi "The Getaway", do. vr. en ma. 8.15 uur, zat. en zo. 7 en 9.30 uur, 18 jaar. Kindermati nee: "Pinocchio^, zat. en zo. en ma. 2 uur, al Euro "Dokter Zjivago", dag. 1.30 en 7.30 uur, zat., zo. en woe. 3.45 en 7.45 uur, 14 Jaar. Kindermatinee: "De gemaskerde bandieten koningin", zat. en zo. 1.30 uur, al Flora "Kriiminele ontucht op Pigaüe". dag. 2, 7 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur, 18 Jaar. Kriterion "Le train", dag. 3 7 en 9.30 uur, 14 Jaar. Metropole "The man with the golden gun", dag. 2, 7 en 9.30 uur, zo. ook 4.30 uur, 14 Jaar. Odeon "Robin Hood", do. en vr. 2, 6.45 en 9.15 uur, zat. t/m ma. 1.45, 4.15, 6.45 en 9.15 uur, ai. Olympia "De kanonnen v. Naverone", dag. 2 en 8 uur, 14 Jr. Passage "The man with the golden gun", dag. 1.30, 4, 7 en 9.30 uur, 14 Jaar. Rex "Chinatown", dag. 11, 1.30, 4, 7 en 9.30 uur, zo. v.a. 1.30 uur. 18 Jaar. Royal '70 "De sadistische rechter", do. t/m zo. 2.15, 7 en 9.30 uur, ma. 2.15 en 8 u. 18 Jaar. Royal "Fury of King Box er". do. t/m zo. 2.15, 7 en 9.30 u, ma. 2.15 en 8 uur. 18 Jaar. Studio "Libido", dag. 21.5. 7.15 en 9.30 uur, zo. 1.30. 4, 7.15 en 9 30 uur. 18 Jaar. Studio 2000 "The Godfather" dasr. 8 uur, zo. 2 en 8 uur (ma. besloten voorst.). 14 jaar. Kin dermatinee: "Robin Hood en de piraten", zat. 2 uur. a.l. De Uitkijk "Cabaret", dag 2.30, 7 en 9.30 uur, zo. 1, 7 en 9.30 uur. 18 Jaar. „Argenta"SuperLux: de lamp met 30% meer licht op tafel voor dezelfde stroomkosten Foto boven: Mariken op het moment, dat Moenen met het ene oog haar definitief in zijn macht heeft. De vertol kers van de beide hoofdrol len, Sander Bais en Ronnie Montagne leven op het ogen blik in Californië. Onder: Een pestprocessie moest in de Middeleeuwen vaak de overal loerende ge varen bezwerenHet hielp niet altijd, steden en dorpen zagen hun bevolking tot wei nige overblijvers slinken. Pas op... of we slaan d'r op Titel"Pas op...of we slaan d'r op"In de hoofdrollen: Terence Hill en Bud Spencer Theater: Luxor. Terence Hill, de laconieke vechter en dat vat vol brommerigheid, Bud Spencer, vaak vereend maar niet gelijkgezind, vormt een koppel ko mieken dat er nu blijkbaar de wes ternuitmonstering maar voor heeft uitgetrokken. De grappen ln het prai riegras en de saloon raakten op; zij hadden een ander décor nodig. Dat hebben zij gevonden in "Pas op., of we slaan d'r op," avontuurlijke complicaties rond een stockcarrace, een garagebedrijf, een lunapark en een gangstersyndicaat, dat zij met innerlijke rust tegemoet treden, om dat zij al weten dat zelfs tien of twintig dwarsliggers geen partij voor hen zijn. Een olijke film. Marcello Fondato heeft een stel aardige grap jes bedacht, daarbij dankbaar ge bruik makend van het nieuwe décor. Film: Mariken van Nieumeghen, produktie Ron du Mé en Jos Stel ling; regie Jos Stelling. In de hoofd rollen: Ronnie Montagne en Sander Bais. Theater: Studio (18 jaar). De titel "Mariken van Nieumeg hen is bedrieglijk voor wie verwacht een chronologisch overzicht van Ma- rikens leven in beeld gebracht te zien, overeenkomstig het gelijkna mige Mariamirakel uit de zestiende eeuw. Dit vers telde 1144 regels waar van de auteur onbekend is gebleven. De film geeft een gedramatiseerde weergave van een deel van Marikens leven, maar negeert de laatste paar honderd regels van het vers, waar in Mariken spijt krijgt over haar zon den, bij de Paus gaat biechten, boe te doet en vergiffenis krijgt, volgens de vaste volgorde die daarvoor nu éénmaal in goed-katholieke kringen is aangegeven. Bovenstaande is overigens aller minst als bezwaar bedoeld. Integen deel, Mariken van Nieumeghen mag als één van de beste filmprodukties die tot nu toe in de lage landen is gefabriceerd, worden beschouwd De film eindigt als het verhaal weer begint; intussen is Mariken dan al lang van het kuise pad afgedwaald en heeft samengeleefd met de dui vel in éénogige mensgedaante: Moe nen. De nadruk valt daarbij niet op het verhaal, dat als bekend mag worden verondersteld. De film is een aaneenschakeling van krachtig neer gezette scènes, waarbij het realisme aan het einde gruwelijke vormen aan neemt. Du Mée en Stelling hebben gebruik gemaakt van zo'n achthon derd figuranten en daarbij gestreefd naar het perfectionisme van Paso- lini. Met knappe resultaten; al krijg Je op den duur het gevoel dat er in de Middeleeuwen niemand met een alledaags gezicht rondliep. JOHN KROON James Bond, alias 007, deelt weer heel wat - rake - klappen uit. Film: Dillinger. In de hoofdrol len: Warren Oates, Ben Johnson. Regie: John Milus. Theater: Carnet John ("daar kunt u uw kleinkin deren over vertellen") Dillinger is een misdadiger van het type Bonny en Olyde. Boeven in nette pakken. Dillinger is er bovendien één van het sympathieke en populaire soort. Of hij nu een bank overvalt met zijn bende of op spectaculaire wijze (onder de ogen van de hele National Garde) uit de gevangenis ontsnapt, iedereen volgt zijn avonturen op de voet en met veel enthousiasme. Als een beroemdheid wordt hij geeërd. "Seat u nou John Dillinger?" Jour nalisten vragen zijn mening over po litieke zaken etc. Zelfs de FBI-man die hem achter volgt, raakt geïmponeerd döor Dil linger. Zo zeer zelfs dat hjj een einde aan zijn leven maakt door met DilHngers pistool zichzelf door het hoofd te schieten (Niet in de film te zien). Spanning en romantiek wisse len elkaar af. Het ene ogenblik kun Je, als het ware, het bloed ruiken in de bioscoopzaal, het andere moment vaar Je mee met Dillinger en zijn vriendin op de rustig voortkabbelen de golfjes begeleid door romantische muziek. WILMA STORIMANS Film: The man with the golden gun. In de hoofdrollen Roger Moore Christopher Lee en Britt Ekland. Regie: Saltzman en Broccoli Thea ter: Lido. Het is al weer ruim twaalf Jaar geleden, om precies te zijn op 5 ok tober 1962, dat in het Londense Pa- villion de eerste James Bondfilm in première ging met een toen nog vrij wel onbekende Sean Connery in de hoofdrol, charmant terzijde gestaan door Ursula Andres6. De film van het regisseurs-duo Saltzman/Broccoli sloeg in als *n bom, en in de volgende Jaren kwam er dan ook steeds een nieuwe 007- film. In '63 From Russia with love, in *64 Goldifinger, in '65 Thunderball en in '67 You only live twice. Toen vond de Ier het genoeg en gaf de be voegdheid om te doden over aan George Lazenby. die ondanks het gezelschap van Diana Rigg ("de wreekster") in On het majesty's se cret service de oude held niet kon weg spelen. Sean Connerv keerde nog één keer terug naar de 007-set voor Dia monds are forever. Daarna lever de hij de aartsschurken over aan Ro ger Moore die er ln "Live en let die" wel raad mee wist. Nu is er traditiegetrouw in de week van Kerst mis de première een nieuwe rol prent gebaseerd op het boek "The (man with the golden gun" van Ian Fleming. Zoals bij de voorgaande praduktles al geconstateerd werd is het originele verhaal nog slechts ru dimentair aanwezig, maar daar zul len de erfgenamen van Fleming wel niet om treuren. De Bondliefhebbers waarschijnlijk ook niet want er zit weer alles in. waar de fans op reke nen. Een race met een speedboat die overigens wat minder speotaculair ds dan de vorige keer, een auto-ach tervolgingsrace. een zeer stertce ditmaal, allerhande vliegende toestel len tot een vliegende auto toe. een schitterend laboratorium (lang zamerhand een verplicht nummer)' en boelende gevechten in Kung Fu stijl. De Amerikaanse sheriff, die het in "Live and let die" zo aardig deed is teruggehaald en zorgt ook nu weer voor een reeks komische situaties. De grote schurk is ditmaal niet Blofeld, maar een zekere Scaraman- ga, met veel bekwaamheid neerge zet door Christopher Lee, de map die al in vele Draoulaflkps figureerde. De zaak waarom het ditmaal draait is een uitvinding, die de energiecri sis met één klap oplost: elektrici teit uit zonnestralen. Het geheel speelt zich weer af in een exotische omgeving. Deels in Hongkong (met de haven waarin de gezonken Queen Elizabeth een verrassende rol speelt) en deels in Thailand (Bang kok) en China (een van de vele eilandjes voor de kust). De film is het aankijken weer dubbel en dwars waard mede dankzij de massale en ongetwijfeld weer uiterst kostbare decors, het vrouwelijk schoon, en niet te vergeten de typische humor die af en toe met "dubbele bodem" om de hoek komt kijken. Kortom een ver rukkelijk stukje filmwerk voor de liefhebbers. BRAM VAN LEEUWEN RECTIFICATIE! Voor „THE MAN WITH THE GOL DEN GUN" (met Roger Moore als James Bond 007) is plaatsbespre ken tot 2 dagen tevoren mogelijk; tot onze spijt was deze toevoeging in onze editie van 1812—'74 niet opgenomen! LIDO THEATER STEENSTRAAT 39 Titel: "Robin Hood" tekenfilm var Walt Disney Productions theater: Trianon. Maar weinig verhalen uit de mid deleeuwen zijn zo beroemd gebleven als de belevenissen van Robin Hood, ct man die in de bossen bij Notting ham leefde. Met zijn aanhangers be stal hij de uitbuiters, de corrupte vazallen van koning Jan en verdeel de de buit onder het arme volk. Het verhaal met zijn mooie, bijna roman tische achtergrond is al menigmaal Wie Spanje kent,kent Osborne sherry verfilmdNu hebben de opvolgers van tekenfilmkunstenaar Walt Disney zich er over ontfermd. En zoals van hen verwacht mocht worden, heb ben zij er iets origineels van ge maakt. Robin Hood hebben zij "ver taald" in de dierenwereld en er al dus een woest spekstakelstuk van ge maakt. Een uiterst slappe leeuw, speelt de rol van koning Jan, zijn minister van Financiën is een slang (graaf Slis) en Robin Hood is hoe kan het anders een vos. Het is een boeiend werkstuk dat met de ge bruikelijke Disney-vakkundigheid in elkaar zit. Toch kan men zich afvra gen of de grote meester, als hij nog had geleefd, aan het eindresultaat niet was gaan sleutelen. De dialogen en handelingen tussen koning leeuw (stem van Peter Ustinov) en da slang (stem van Terry Thomas) zijn juweeltjes en moeilijk te overtref fen, maar daar staat tegenover dat Robin Hood en zijn helper Kleina Jan (de beer) nogal vlakjes zijn neergezet. Samengevat: een teken film van klasse, maar men kan niet zeggen dat het onderste uit de kan i> gehaald. RUUD FAAUW

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 11