'Molière exacter vertaald'
'Waarom Don Juan naakt?'
I ...en gisteren i
Erik Vos van 'De Appel':
RADIOPROGRAMMA
DUITSE TV
ZATERDAG 14 DECEMBER 1974
Twee toneelgezelschappen spelen
in dezelfde stad in dezelfde pe
riode hetzefde toneestuk: de
Haagse Comedie speelt "Don
Juan" in een regie van Joris
Diels, De Appel speelt hetzelfde
6tuk onder leiding van Erik Vos.
voor het toneel een goed teken.
Want, om het in de woorden van
Erik Vos te zeggen: "Een tijdlang
leek het toneel wat ingesla
pen, maar waarachtig nu is er
opnieuw durf en vitaliteit bij de
tonelisten. Alles scheen geregeld
ln onze moderne toneelorganisa
tie, en toch breken nu in onze re-
geringsstad plotseling twee Don
Juans los. dwars tegen alle wet
ten van het geregelde, economi
sche en logische in. En dat bete
kent leven in de toneelbrouwerij".
Zo is het precies. En om nog wat
meer leven in die brouwerij te
brengen hebben we de twee regis
seurs van deze voorstellingen Jo
ris iDels en Erik Vos, gevraagd
om hn oordeel over de voorstel-
liing van elkaar.
Een oordeel dat ook voor Leidse
toneelliefhebbers interessant is,
omdat T>e Appel' as. dinsdag
avond in het LAK-theater een
voorstelling van "Don Juan' hoopt
te geven, t Is overigens de vraag
of deze Leidse voorstelling door
kan gaan. Hoofdrolspeler Carol
Linssen biijkt namelijk tijdens
een optreden in Zwolle een ern
stige enkelblessure te hebben op
gelopen. Daardoor kan in elk ge
val de voorstelling van "Don Juan'
vanavond in het (Sheveningse)
Theater aan de Haven geen
doorgang vinden.
Niemand kan ooit weten wat Molière voor ogen heeft ge
staan toen hij Don Juan schreef. Het wonder van het toneel is
dat elke tijd, elk land, elke regisseur of groep zichzelf zoekt
in de rijkdom die Molière aan te bieden heeft. Het is net alsof
je een landschap binnenwandelt dat zich ontvouwt voor je,
maar dat en dat is de magie van het toneel stiekum weer
spiegelt wie er binnenkomt. Je ziet jezelf in dat landschap, je
herkent je eigen tijd en problemen, het staat open voor jouw
emoties en die geeft het in allerlei weerkaatsingen aan je terug.
Honderden hebben zich voor ons in Don Juan weerspiegeld, en
Molière heeft zijn stuk zo geschreven dat het als een lachspie
gel kan werken, maar evengoed kan het een makaber angst
visioen aan de kijker terug geven. Jouw manier van kijken be
paalt wat Moliere je te bieden heeft.
zei
een homosexueel weinig uitgediept, mist de voorstel -
agressief. De Hng de charme van de werkelijke
onbeholpenheid, wordt die wereld
meer nagebootst dan ingeleefd.
niet, Don Juan
daarom is hij
Comedie Prancaise speelde niet
lang geleden Don Juan als
homosexueel, Vilar als een sombere Maar het is een opvatting
ln zichzelf gekeerde eenzaamling, typering heeft het voordeel van de
het Volkstheater in Rio de Janeiro duidelijkheid. Juist door de onge
tekende hem als een volksrebel. En
dat is het wonder aan een
meesterwerk van Moliere, of Sha
kespeare, of de klassieke Grieken:
we hoeven niet te zitten kijken naar
museumtoneel, wanneer we ons
maar openstellen voor de thema's
van het stuk. We kijken in bolle
holle spiegels, en we zien
wandelen in landschappen
wereld, we manoeuvreren tussen de
torens en muren van kerk en
we ontvluchten de druk
familiebanden en llefdesstrikken
nuanceerdheid spreken de tijden
helder hun eigen taal: een beeld
van een dode commandeur is niet
meer dan een beeld van een dode
commandeur.
En wat dat betreft volgt Joris Diels
nauwkeuriger dan wij de letterlijke
aanwijzingen van Molière: als er
zelf staat dat de Dood met een zeis
de overloopt, dan komt er plotseling uit
wenteldeur de dood met een zeis
staat, opdoemen, zoals dat in de kermis
ook gebeurt wanneer Je met een
autootje de duistere ruimte
Carol Linssen en Christine Ewert tn 'Don Juan
harteloosheid, bungelende skeletten en doodshoofd-
binnenrijdt, met ook hier
rollen dubbel bezet. Dus gemiddeld
moet de acteur zich bij ons nog iets
meer inzetten.
hartbeklemming
en we herkennen onszelf in
bonte wereld van verrukking en konsekwent nagebootst
verschrikking. En binnen in dat uitflipperende kermislichtjes.
warnet van willen en weten van Voor het publiek moet het bijzonder wf
moeten en behoren, daar verschroeit aantrekkelijk zijn dat de opvattin- tSganareie zegt het) .Heeft uw
Juan. Daarin verbrandt hij tenslot- gen van de Haagse Comedie en De yad€r uw moeder niet moeten
Appel
bijna tegengesteld zijn bevruchten, om U te maken" tegen
Don Juan dan vind ik dat dat bij muziek. 18.30 Nieuws. 18.
v-aa aaccav ,.w ons exacter vertaald is dan bij Joris
de kermis speelt commandeur; ook daar blijft Joris Diela: -heeft uw vader niet met uw
Zaterdag 14 decern foer
Hilversum I
18.00 Prometheus XIII (slotdeel), hoor-
(S) Lichte grammofoon-
Hier
groep acteurs
met bravoure de avonturen
klassieke held. Ze kan daarbij aanwyzigingen
steunen op grote ervaring routine, lopende sprekende
historische kennis, en bovendien
(S) Door de Jaren heen, 1
de moeder naar bed moeten gaan
50 jaar VARA.
Te Daum
SiJde ^muzlek^grpL)
de tijd. 8^^Nieuws. 8.36
voor de hulsvrouw. 8.45
(S) Durf je JeaeOf te zijn? Gespreks-
Jaren heen: Etablissement '28.
Het
beeld dat Leo de Hartogh speelt is
ter wereld te brengen?" Het gaat amusementsprogramma. 23.05 Rood
heel technisch apparaat dat haar inderdaad zeer indrukwekkend. De fei handelt
tot beschikking staat om decors te zaal griezelt terecht
naast mij liepen de rillingen
goud randje - VARA'
historisch Journaaa.
Hilversum II
55-24.00 Nieuws.
laten wisselen, doorschijnende doe
ken om beelden op te roepen,
verzinkluiken om Juan in te laten
verdwijnen, bostaferelen en in- en
uitschuivende achterdoeken als een moet het beeld zelf zien, wel helpen
'kpiateuprogram -
TROS: 20.00 Nieuws. 20.05 (s)
- speciaal: verzoek -
soort parodie op het vroegere „echte"
toneel etc.,
i erin
met licht het
de"daine oorzaak en gevolg. Waarom dan ibet de KaiïioUeke
Moheres tekst zo precies mogelijk vodks Partij. VARA: 18.30 (S)
aanhouden in zijn elementaire RAfeliciteert
betekenis? Dat viel mij vaker op
dat wij ons preciezer aan
tekstbetekenis van Molière hielden beeld. *21
beeld^ te Interessant is, dat Diels ir
niet echt Juist het omgekeerde vond.
beide Beide voorstellingen zijn absoluut HiïvCTsum*ni'
waard. Welke u eerst moet NOS: 18.02'. Joost mag niet
dag. P.P.: iand- en
10A0 Nieuws
lia: volksmuziek. 10.50 Schoolradio.
11.00 (S) In 't zilver: programma voor
oudere luisteraars. 1B.OO (S) De Kifli-
ma Hawaiians Show. 12.21 Voor boer
tuinder. 12.26 Mededelingen t.b.v.
12.30 Nieuws.
Mateo,
rubriek. 13.00
13.25 (S) On
der schooltijd. TROS: Het kind en wij.
15.33 (S) Klassieke ka-
16.00 (S) Een mondje
(gr~)7 22.30" (S)'Om de kunst 28.00 (S njk_ 1030 (S) Keerpunt, en de bete toe -
Klavlertuositetten. 23.30 (S) Poezie ni6 ervan m een mensenleven. Over-
roud middernacht. 23.55-24.00 Nieuws, heidsvoorlichting: 17.20 Indiaanse Mu-
tonen. gedacht vanuit de fantasie opvattingen veel te zeggen Subjec- A ,,Q„ amaaV af
van een kermisgast tief gezien vind ik «natuurlijk-
Precies daar vind ik tegelijkertijd onze idee interessanter... ?k..zou altljd beginnen metnee,
het tekortschieten in de Koninklijke Trouwens over de gehele linie is een
Schouwburg: want Juist van de ding overtuigend: de acteuxsinzet is
werkelijke ervaringen - de emoties
en pnderhandelingen, naïviteit
hartstocht, en niet te vergeten de mensen
beide kanten groot. Alleen te da' u de beste dal1 al
spelen er bij de Appel minder gezien hebt-
NCRV: 19.02 (S) Filter:
date. 2.02 (s) 8.11 Dingei
nog? AVRO: 6.00-7.00 Als Dansorkest
opstaat dan blijf je
7.11 Ochtendgym-
itsuur. (8.00 Nws.
de dag). 9.00 (S)
gen.
solisten. 9.35 Water
standen. 9.40 Meer over minder de
sprekende mlruderheid. (11.00 Nieuws).
Joris Diels van de Haagse Comedie:
Twee vragen vooraf: Kan een hand, dat de geheel verschillende de loop der Jaren, blijk
ERIK VOS ZONDAG 15 DEC EMBER
Hilversum I
KRO: 8.00 Nleuiws. 8.10 Overweging.
8.15 (S) Baclmerie: klassieke muziek
9.00 Nieuws. 9.10 Waterstanden. 9.15
(S) Gewijde muziek. 10.00 Eucharis
tieviering. 10.45 Kruispunt:
en achitexgronr'-
samenleving.
Kamermuziek
Echo. 12.50 B
NOS: 1-3.00 (S) Zondagmiddag-Ouver
ture. 14.00 (S) Concertgebouw Orkest
met operakoor en zangsolisten, opera-
en klassieke muziek. In de pauze: 14.31
1 vreemde.
projekt over de vele mensen
r niet bij (willen) horen. NOS 12.00
1 Haag deze week. 12.15 Uitzending
Symbiose. NOS: 1225 (S) Pr ome-
e Orkest. 12.50 Recht en slecht,
atje. 13.00 Nleuiws. VARA: 13.11
Dingen van de dag. 16.20 Ombudsman.
13.30 Onder de groene linde:
de liedjes en balladen. 13.50 (S) Euro-
light 14.16 (S) Zoeklicht
Neder
land. E.O.: 16.00 Nleuiws. 16.03 Klank
bord. 16.10 (S) Licht en uitzicht: ge
wijd© muziek. 16.40 (S) Eigenwijs: -
kal
(S) Licht ensemble. 17.55 Mededel m-
nuziek, CVK:
regisseur, tegenover het werk
een collega, die hetzelfde stuk
regisseert, objectief zyn? Ik geloof geven,
het niet. Immers, hij is maanden- Maar. alvorens het
lang bezig geweest met
voorstudie van het stuk, in dit
speciale geval ook met de vertaling;
hij meent op ee
een vertrekpunt
te hebben gevonden
vertrekpunten ook geheel uiteenlo- te zijn
18.00 Uitgesproken, magazine.
1820 Gewijde liederen en ge-
18.58 Wilde Ganzen. NCRV:
verschillen auteur, de primaire inspiratiebron
A r beidsv itam iiien
zoekplaten.
10 (s) 01-16 draait op veraoek.
Om
onderscheid
de te hebben, wilde ik iets zeggen
een paar treffende overeenkomsten; illustreren verwijs ik nogmaals
treffend, omdat er in de tekst van de eerste scène tussen Don Juan
bepaald ogenblik, Moliere geen aanknopingspunten Sganarelle,
or de vormgeving voor te vinden zijn.
en gaat zich Neem btfv. de eerste
gaandeweg wijsmaken dat dit de Don Juan en Sganarele. Bij Molière daarbij
vorm is, die op de best mogelijke komt Don Juan op, en praat met mogelijk
manier het stuk tot zijn recht kan zijn knecht. Zowel in de regie van
Erik als in de mijne wordt hij
de ogen vi
1 ons heeft
deze „vondst" verder geborduurd: ik nauwelijks zichtbaar door
daad praktische laat Don Juan, voor het aankleden.
laten komen.
Tweede vraag: Mag die regisseur, aangekleed
schrijvend over het werk van zijn publiek. Ieder
colilega, uit het oog vertiezen, dat
„tussen droom en daad praktis<
bezwaren in de weg staan"? Ook op ontbijten; Erik laat hem, poedel
deze vraag moet het antwoord „neen" naakt, een bad nemen,
luiden. Hij weet immers uit eigen Tweede punt
ervaring, dat de verwezenlijking van
wat hem heeft voorgezweefd in
aanzienlijke mate wordt beïnvloed
door de middelen die hem ter twee
beschikking staan, d.w.z. de persoon- Juan,
Don Juan, in
lange claus, een treffend zelfportret
tussen schetst. In myn regie zit Don Juan Hilversum II
1 de ontbijttafel, zo dicht vara: 8.00
bij het publiek; zijn dag. 8.15JWe
gebaren beperken zich tot het
drinken van een kopje koffie:
het inschenken, suiker nemen, roeren,
In de regie van Erik ligt Don Juan,
populaire
.03 (S)"
14.03
14.06 Pop-Kontakt
9.00 -
tlsch Verbond: 9.30
woorden en muziek
brengen. IKOR:
dienst
kier iuik Suriname. 11.55* Wiide Ganzen.
een paar kamerschermen, op de AVRO: 12.00 (S) Muzikaal Onthaal:
ernnd en snreekt de van het- muzikale show. 13.00 Nieuws. 13.10 De
grona, en spreekt ae tekst van net ia.19 Radio
middag. 14.03 Radio-
Duitse televisieprogramma's
1 december
Duitsland I
.45 (K) Journaal. 17.48-^18.30 (K)
Sportjournaal. (Regionaal programma
xrrv». 5 Lönneber-
Etuaiite^"
).15 (K) Amusementsprogramma
NEDERLAND I
15.30 Biljarten in Rotterdam (NOS)
16.00 Journaal (NOS)
16.02 Jong geleerd, oud gedaan: familieprogramma (VARA)
Vanmiddag een portret van een Surinaamse familie
met een Friese naam: drie generaties van de familie
VeLdema. Voorts: de plantenrubriek van Jan Mooy en
diens „plant van de maand".
17.00 De film van Ome Willem (VARA)
18.45 Paulus de Boskabouter (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 De nieuwe avonturen van Peppi en Kokki, kinder
serie (KRO)
1925 Q Q, jeugdserie (KRO)
19.50 't Zand 33 (KRO/RKK)
20.00 Journaal (NOS)
20.20 De Berend Boudewijn Kwis (KRO)
22.00 Brandpunt (KRO)
22.45 Great Mysteries, een serie adembenemende verhalen
(KRO)
23.15 Journaal (NOS)
23.20 E.K. Biljarten in Rotterdam (NOS)
NEDERLAND II
18.45 Paulus de Boskabouter (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Zorro, jeugdserie (TROS)
19.30 Boter, kaas en eieren, spelprogramma (TROS)
20.00 Journaal (NOS)
20.21 Het recht in eigen hand, misdaadfilm (TROS)
21.30 Music-all in (TROS)
Pim Jacobs ontvangt in zijn muziekprogramma Geor
gië Fame, Victor Borge, de Franse groep Kongas en
Barney Kessel.
22.40 Sterren kijken (TROS)
In dit programma speciale aandacht voor het morgen
in Eindhoven te spelen topvoetbalduel in de eredivisie
tussen PSV en Ajax. In verband hiermee presenteren
Cees van Nieuwenhuizen en Theo Koomen een dubbel
portret van Hans Kraay en Kees Rijvers, respeotievelijk
manager van Ajax en coach van PSV.
23.20 Wordt u al geholpen, tv-serie (TROS)
23.50 Journaal (NOS)
23.55 Het lied van de week (IKOR/NCRV)
ZONDAG 15 DECEMBER
NEDERLAND I
11.00 Eucharistieviering te Bilthoven (KRO/RKK)
15.00 Gemeenteraad, les 10 (TELEAC)
15.30 Journaal (NOS)
15.32 Het programma met de muis (NOS)
15.55 De witte steen, jeugdserie (NOS)
16.20 Muziek om naar te kijken (NOS)
„Liefde en jaloezie" is het thema van acht madrigalen
van Monteverdi. Voor dit programma werd een minder
„serieuze" benadering gekozen dan de gebruikelijke
ooncertvorm. Zo ontstond een gespeeld verhaal met
veel intriges, dat zich ontwikkelt in de zalen en het
park van Kasteel Duivenvoorde in Voorschoten.
Uitvoerenden zijn The Madrigal Players uit Wales.
De muzikale leiding berust bij Anthony Hose.
16.55 Voetbal, en toto-uitslagen (NOS)
17.00 Vespers (IKOR)
17.30 Wilde Ganzen (IKOR)
17.30 E.K. Biljarten in Rotterdam (NOS)
18.25 Woord voor woord (IKOR-KRO/RKK)
18.30 Paulus de Boskabouter (NOS)
18.35 Meester Maesius, jeugdserie (NOS)
19.00 Journaal (NOS)
19.05 Studio Sport (NOS)
20.20 I op zondag, gevarieerd programma (NOS)
Het opnieuw gebruiken van allerlei zaken die ad eerder
gebruikt zijn is het onderwerp waaraan de hele uitzen
ding is gewyd. Aanleiding is een tentoonstelling in het
Stedelijk Museum in Amsterdam, over het hergebruik
van aflierlei dingen.
Het programma bevat
over de levensduur var
ver, heit hergebruik v
21.10 - De Wolvenman, tv-si
21.45 Panoramiek (NOS)
22.10 Beeldspraak, kroniek
schappij (NOS)
Deze aflevering gaat onder meer ov
wikkelingen rond de groep Proloog.
Verdere onderwerpen zijn:
Nederland bakermat voor avant-gardemuziek
nieuwe materialen in de kunst.
23.00 Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.15 Engels voor het bedrijfsleven, les 1 (TELEAC)
18.52 Vooraf, informatie over schooltelevisie (NOS)
18.55 Paulus de Boskabouter (NOS)
19.00 Journaal (NOS)
19.05 Jonge mensen in kerstsfeer: muziekprogram (AVRO)
In het romantische hervormde kerkje van Vreeland
treden ditmaal op: Monika Sippel (24) uit Oostenrijk,
Mary Burget (24) uit de Verenigde Staten, Pedro Liën-
do (27) uit Venezuela, Emily Heyens (22) uit Hilversum
en Serban Lupu (22) uilt Roemenië. De sopraan Monika
Sippel zingt werken van Mozart, Mary Burgett - mezzo
van Gaunblefet en Oleber, Emily Heyens vertolkt hairp-
isolï van Handel en Saldezo, bariton Pedro Liëndo com
posities van Caccini en violist Serban Lupu werken van
Svendsen.
19.50 Hier Parijs, hier Jan Brusse (AVRO)
20.00 Schlagerfestival 1974 (AVRO)
Aan dit programma uit Kerkrade werken o a mee
Adam und Eve, Peter Orloff, Rob ae Nys, Ricky Shay-
ne, Peggy March, Jürgen Marcus, Rex Gildo en Elfi
Graf.
21.35 Sonja's avonds, gesprekken (AVRO)
Sanja Barend praat vanavond met fSinister Sylvia
Kristel, politicus Hans Wiegel en cabaretier Gerard
Cox.
22.25 14-daagse vsie op aktueel Humanisme (Humanistisch
Verbond)
23.05 Journaal (NOS)
en aantal filmpjes, onder meer
auto's, het re-cyclen van zil-
1 oude kleding ed.
ie (NOS)
kunst, cultuur en maat-
r de politieke ver
zelfportret, terwijl Sganarelle in
overeenkomst: de wijde kring om de kamerschermen
heenloopt.
in het tweede bedrijf, tussen
Don Juan
In het ni
bruiden, verzekert Don boerenmeisje. Bij mij wordt deze
de twee boerenmeiden. Een ander voorbeeld
iw gedreven tussen zijn tussen de boerenjongen
1 muziek. 14.00 Klassieke harpmuziek. ïefantenboy kinderserie. 19 00 (K) Ak-
™=- '4.30 Programma voor de bui- tualiteiten. 19.35 (K) Der wilde und de
zahme Westen). 20.00 (K) Journaal
ène (S) Moderne kamermuziek.17-56 Me- weerbericht. 20.15 (K) H&rt» 10. tv-film
het dedeOingeai. 18.00 Nieuws. 18.15 Dingen 21.45 (K) Trekking van de lottogetal-
-.- -IlOOrt g thitao IrmtTAYVC #»n i1
zowel als aan de
lijkheid en het talent
weliswaar geanimeerd door
acteurs en de technische apparatuur
zijn theater.
zijn andere, dat zij de uitverkorene is, het spel met wasgoed en wasmand, (S) internationaal Spektrum: klas-
maakt zich met een smoesje uit
bij Erik verkrijgt zij
de voeten. Zowel bij Erik als bij mij sterkere dynamiek, dank zij de vrije
Wat het laatste betreft, het Theater blijven de twee boerinnetjes achter speelruimte, waarvan hjj met werelddeel
vapI sieke muzies. au.uu iöj «luzicb. u«, hcv
7 N .O .S.-Archief. 20 20 Gastcollege: Bel-
Zuylen. 21.15 Is van het vijfde
len- Aansluitend: (K) Journaal eii
weerbericht. Daarna: Woord voor de
05 (K) Flammender Stern,
se speelfilm. 23.36 (K)
muziek. 20.00 (S)_Muziek ultjiet journaal.
Duitsland II
i de Haven is niet de Koninklijke in een roes, die bij mij hypnotisch kennelijk plezier
alle mogelijkheden benut.
vaderland Australië
klankbeeld. 2220 Van ta m
totale taal: rubriek over het leven Aansluitend: Konsumententips. 18.00
teerd voor „a poor theatre".
Nu is het merkwaardig dat ook ik,
voor de „Don Juan" willens en
wetens mijn mogelijkheden beperkt
kritischer klank zitten te wachten.
Om hen niet geheel teleur te stellen Hllver8U3n 111
met een paar
aarom Don Juan
de boerinnetjes zonder
in de taal. 22.30 (s) Over musici ge-
lezers
muziek. 23j55-24.00 1
aMst»: klassieke 2o.l
Ieder heel t
Schouwburg, dat hoeft geen nader gekleurd is, bij Erik hysterisch.
betoog. Toch is het niet zo, dat dit Het zou de moeite lonen ook stil te Ik kan mij voorstellen dat
theater, met zijn uiterst beperkte staan bij die momenten, en die zijn zijn, die met ongeduld op
mogelijkheden, voor Erik een talrijk, waar onze opvattingen
handicap betekent. Hij heeft, dat elkaar afwijken. Maar ten eerste
theater kiezend, een bewuste keuze dat veel verder leiden dan de mij wil ik besluiten
gedaan; hij heeft, vrijwillig, geop- toegemeten ruimte toelaat en ten precieze vragen
tweede: ik wil graag een teactie naakt,
laten horen op de voorstelling van
een collega, maar ik peins er niet
recensie te schrijven, gevecht, en geen reëel bestek bij het (S)~NAr7 Nederlandse Artiesten Re- deren. 20.20' (k) Film 'reportage*2ixiö
boswachtershow.
Hit-Visser: kanshebbers voor
naittonal© hitparade. 9.02 Juist
spatie bloot9 Waarom wel zondag. 10.02 (S) Willem Duys' Muziek
degens, met degengekletter, bij het vïïf '12.202(S^I^S^Klaar.^^O
brlel, tv-spel. 0.40 (K)
Zondag 15 december
18.15 (K) Journaal. 18.18 (K) Sport
journaal. 19.00 (K) Wereldspiegel. 19.30
heb. Ik heb de outillage
Koninklijke
voor wat
geopteerd
de Nuttiger lijkt het mij iets te zeggen eten? Waarom wel
NOS: 14.00 (S) Langs de lijn. KRO Muinlty on The Bounty. Amerikaam-
Schouwburg gelaten over onze verschillende geaardheid. badkuip, met water, spons e:
ze is en vrijwillig Door aanleg en vorming is Erik in handdoek, en geen spijs en drank?,
i kermistent. Maar de eerste plaats een mime, die als op tafel wou ik bijna vragen; maa
se speelfilm. 23.15 (K) Journaal
op drie:
i onderscheid is duidelijk; aan de regisseur vanzelfsprekend wordt ook die
vrije speelruimte, en aangetrokken door de plastische en reële stoelen
de andere kant een kijkkastje. Beide dynamische mogelijkheden van het tenslotte, wel
vormen hebben hun v
nadelen; maar heit ligt
menselijk lichaam. Ik daarentegen,
de hoe ik ook geëvolueerd moge zijn in
vogels.
wel (S) De weêk
om> Maandag 16 december
est, nilversum I
.02 (S) Voer
,VL,,„ i n rv» louv V"-' wm»™. io.iw xx; ureaaa
muziekprogramma1.02-7.00 dlgheldsprogramma18.10 (K) Bonan-
9.00 (K) Journaal.
9.30 (K)
1.00 <K)
woord. 7.08 (S) Preludiunu klassieke prominenten. 2245 (K) Journaal.
Heel, heel lang geleden begon de
Belgische televisie met een nieuwe
Amerikaanse serie: Peyton Place
was de naam. De TV-cri-tici vonden
het maar een gelikte toestand, en de
reacties van de kijkers waren
blijkbaar ook niet erg positief, dus
wat deed men in België? Men stopte
met de serie bij gebrek aan
belangstelling, toen nog niet wetend
dat dezelfde serie in Nederland, na
de eerste aanlooptijd die iedere
nieuwe auto ook nodig heeft, een
geweldig en durend succes zou
worden.
De AVRO heeft nu de serie „De
gebroeders Hammond" afgebroken en
vervangen door ,Kung Fu". eveneens
omdat de kijkcijfers niet denderend
waren. Maar het is ook geen
wonder. De eerste aflevering werd
op 4 oktober uitgezonden, terwijl op
de andere zender de TROS begon aan
zijn John Wayne-serie. Hoe mik Je
het zo uit, de tweede aflevering
stond tegenover de eerste aflevering
van „Johnny en Tonny" (waar
iedereen toen nog wat van
verwachtte). Enfin, zo ging het
door: tegenover de Van Speijk-show,
tegenover een andere John Wayne-
film en zelfs tegenover de marathon
uitzending van „Geven voor Leven".
En dan nog verbaasd zijn als de
kijkcijfers wat tegenvallen. Ik kan
me daarbij niet voorstellen dat ook
de waardering tegenviel. In ieder
geval zijn ze in Engeland al met de
vijfde serie bezig, en daar zijn ze,
wat kwaliteit betreft, toch wel wat
gewend Ondertussen moeten we
natuurlijk niet als de boze
stiefmoeder gaan zitten wrokken en
het nieuwe kind bruutweg afwijzen.
We moeten immers altijd bedenken
dat een wijs man met gebogen
hoofd loopt. De eerste aflevering,
van „Kung Fu" beviel me uitstekend,
bleek intelligent gemaakt, met een
fikse overdosis oosterse wijsheid, en
een held in de persoon van Kwang
Chang Caine die niet is opgebouwd
uit de dikke domheid van een
„Cannon", noch uit de boerenslim-
heid van een „Columbo" of uit de
patserigheid van een „Mannix", maar
uit het rozehout waar al die oosterse
wijze mannen uit gesneden zijn, u
weet wel, flamingo's nadoend,
rijstpapier betreden zonder het te
kreukelen, en oneindig veel verstan
diger dan wij. Alleen wij, in het
westen, zijn dan tooh weer de
slims ten door er een tv-serie over te
maken waar we weer goed geld mee
verdienen
Overigens hebben wij natuurlijk ook
onze eigen westerse wijsgeren, al
zijn die dan minder kaal dan in
China. Bij Ischa Meijer zat hij in
het midden, tussen Hans van Mierlo
en Sylvia de Leur in: de schilder
Melle. die „zeer goed" op zijn'
schilderijen schildert als ze hem
bevallen.
NICO SCHEEPMAKER