De Samaritanen: een oase in 'Mondo Cane' Achter de muren van het Vaticaan KERKDIENSTEN CANTATE IN ZUIDERKERK Geven en nemen Godsdienstleraar TV MAANDAG op Chr. Lyceum ZATERDAG 14 DECEMBER 1974 Van "Rome" hoeven wij voor wat betreft de vernieuwingen, voortvloeiende uit het Tweede Vaticaans Concilie, niets meer te verwachten. De laatste Jaren wordt in dit opzicht alles stelsel matig ongedaan gemaakt". In de bureaus, die hun ontstaan aan t ooncilie te denken hebben, heer sen nu onzekerheid, frustratie en berusting. Medewerkers nemen en krijgen ontslag. De geest van het concilie is verdwenen; het staatssecretariaat - het Ministe rie van Buitenlandse Zaken van het Vaticaan - heeft de regie in handen. De na-conciliaire res tauratie is in volle gang, de in strumenten der vernieuwing wor den stuk voor stuk ln de oude cu rie ingepast". Aldus Hieronymus - achter deze schuilnaam gaan twee Duitse Journalisten schuil - in het dezer dagen verschenen door de Volkskrantredacteur Ri chard Auwerda en zijn vrouw vertaalde boek "Achter de mu ren van het Vaticaan". Het oecumenisch vuur, dat oplaaide tijdens het door Paus Johannes XXIII geleide 'oecu menische concilie", is al bijna gedoofd. "Vanaf 1968 werd het steeds duidelijker, dat hier een strovuur brandde" (pag. 179). "De geloofwaardigheid werd van Jaar tot Jaar minder" (pag. 180). Hier doelen de schrijvers voor namelijk op de laatste Jaren ver schenen pauselijke encyclieken. De schrijvers zijn erg pessimis tisch in dat opzicht, want "op oecumenisch terrein stokt niet alleen de theologische, maar ook de praktische samenwerking (pag. 181). In dit boek verder alle wetens waardigheden van het Vaticaan, de kleinste staat ter wereld. Wist u bv., dat er daar nog een bon nen- en k aartenstelsel van kracht is zoals bij ons in de oor log? Dat de telefoon kosteloos is? Dat Je niet harder dan 30 km mag rijden? Dat er slechts 358 inwoners zijn, d.w.z burgers van de Vaticaanse staat, dat Je niet door geboorte maar door *n privilege van de paus wordt? Dat het belangrijkste voor de Zwitser se garde- het enige dat nog is overgebleven van het Vaticaanse leger- het wachtlopen is, en dat alleen geestelijken de groet wordt gebracht? Dat vrouwen die hot pants. doorschijnende blouses of minirokjs dragen, niet in de St. Pieter mogen komen? gesprek met Paus Pius XII voor zijn bureau moesten knielen? Bü Johannes XXIII mochten ze al gaan staan. En bij deze paus mogen ze gaan zitten. Hogere ambtenaren werken overigens 33 uur per week en lagere ambtena ren 36 of 39 uur per week. Er wordt bijzonder streng opgetre den tegen ambtenaren, die te laat op hun werk komen. Dege ne, die binnen een Jaar zonder geldige reden vier keer te laat op zijn werk komt, wordt voor 2 Jaar van ieder bevordering uit gesloten. Met een uitvoerig por tret over de huidige paus (maar daarover later meer) wordt het zeer interessante boek besloten. "Achter de muren van het Vatioaan" Hieronymus. Uitg. H. J. W. Bacht, 255 blz. f22.50. THEO KROON. LEIDEN In de Zuiderkerk aan de Lammenschansweg wordt zondag middag om vijf uur een cantate dienst gehouden. Centraal zal in de ze dienst staan de "Pastoral-Messe" van Ant. Diabelli uit te voeren door Marry Stegenga (sopraan), de Chr. Oratoriumvereniging "Cantate Deo" (uit Zoetermeer). Chris Hanegraaff (orgel) en het "Barokensemble" (or kestbegeleiding), het geheel onder leiding van Sander van Marton. De liturgie is zo opgebouwd, dat de gemeentezang, de schriftlezingen en de preek zijn opgenomen in het kader van het muziekwerk van Dia belli. Voorganger in deze Hervormd-Ge- reformeerde dienst is Ds A. J. Lam ping. De "Palstoral-Messe" is door de componist bedoeld voor de kersttijd en wordt nog steeds in Wenen ieder jaar in de kerstnacht uitgevoerd. Engelse kerk is af van "ilastpost LONDEN Anthony Hartsyn- not had zo zijn eigen manier van het volbrengen van 's-Heren wil, een manier die niet die was van zijn kerk, de Anglicaanse, waarvan hij bedienaar was. De 57-Jarige geestelijke meen de dat hij het 'Doe anderen wat gij mij zoudt doen', in praktijk bracht, toen hij zijn parochie huis openstelde voor ex-gedeti neerden, verslaafden, daklozen en andere maatschappelijke randfiguren. De kerk verkocht het huis en weigerde Hart-Synnot een an der te geven, uit vrees dat ook dat een vluchthaven zou worden voor allerlei vreemde vogels. Niet te Verslaan, koos Hart- Synnot het altaar in zijn kerk, St. Stephens in St. Albans bij Londen, als legerstede. Zijn bezoeken aan striptenten georganiseerd door plaatselijke voetbalverenigingen, deden me nige kerkelijke wenkbrauw de hoogte ingaan. Zo ook zijn aan vallen op de 'weldoeners der kerk'. Maar Hart-Synnot Joeg zijn oversten eerst goed op de kast door voor het doden van onge neeslijk zieken te zijn. Hij maakte bekend dat één van zijn tantes haar moeder had gedood omdat zij stervende was aan kanker. Een ander familielid had twee bejaarde zieken in een tehuis uit hun lijden verlost. Vrienden van Hart-Synnot - hij had ze - herinnerden zich zijn opmerking dat hij ook een einde aan zijn eigen leven zou maken als hij ooit het stadium zou bereiken waarin hU het niet meer zou zien zitten en als hij er de middelen toe zou hebben. Welnu, hij had ze, want toen de politie zich deze week toegang had verschaft tot St. Stephens in St. Albans bij Londen, trof zij de priester Anthony Hart- Synnot dood op de vloer aan. Door J. H. Huizinga Mondo Cane, Hondse Wereld. Zo heette een Italiaanse film van een aantal jaren geleden, een documen taire ter illustratie van de beestachtigheid waartoe de mens in staat is. Maar men hoeft nauwelijks naar de bioscoop te gaan om zich daar rekenschap van te geven. De kranten met hun eindeloze opeen volging van verhalen over kapingen, moord op gijzelaars, het opblazen van kroegen door de IRA enzovoorts maken het al duidelijk genoeg. Dat deed dezer dagen ook, op kleinere maar niet minder afstoten de schaal, de beroemde acteur Richard Burton. Een paar dagen voor de honderdste verjaardag van Churchill op de televisie werd herdacht met een film over zijn „finest hour", met Burton in de hoofdrol, vond hij het nodig te bewijzen wat een onafhankelijke geest hij was, door de grote man in een kranteartikel uit te maken voor een „laffe massa-moordenaar van het stempel van Hitler en Stalin". Dit van de man die, toen hij de rol kreeg aangeboden alsook in zijn contacten met de familie Churchill tijdens het maken van de film, geen kik had gegeven. Inderdaad: Mondo Cane. Weldoener Maar niet altijd. Want dezer dagen brachten de kranten ook een bericht uit een heel andere wereld, de wereld van de „Samaritanen" wier organisatie in november haar eenentwintigste verjaardag vierde. Zij werd in 1953 opgericht door de toendertijd 42-Jarige dominee uit Wales Chad Varah, die, te oordelen naar wat ik van hem heb gelezen, de aantrekkelijkste „weldoener" is die men zich denken kan. Op een goeie dag in de krant las dat er zich in London elk etmaal drie mensen van kant maakten en hoe hij zich toen ging afvragen of daar niet iets meer aan te doen zou zijn dan .,een ingezonden stuk in de Times te schrijven". Zou het niet helpen als mensen, zo tot wanhoop gedreven dat zij de hand aan zich zelf slaan iemand hadden bij wie zij hun hart konden uitstorten? Waren eenzaam heid en verlatenheid niet een van de belangrijkste oorzaken van wanhoop? Met die gedachte als uitgangspunt, en met de hulp van vrienden in Fleetetreet die gratis publiciteit boden, maakte hij bekend dat wanhopige mensen ten allen tijde bij hem terecht konden. Men hoefde hem maar op te bellen of te bezoeken en zijn hart uit te storten of raad te vragen. Die aankondiging leverde zoveel toeloop op dat hij het alras alleen niet meer aan kon en dankbaar gebruik maakte van de talrijke aanbiedingen van mensen die, net zoals hij, bereid waren eindeloos naar de miseres van him medemen sen te luisteren. Want dat, luisteren veeleer dan raadgeven. werd een van de voornaamste activiteiten van de „Samaritanen", zoals hun oprich ter en zijn medewerkers zich gingen noemen. Niet passief luisteren, maar met actieve sympathie en genegen heid, zoals alleen een vriend kan doen. Dat dit „befriending", zoals het heet, eigenlijk nog de beste manier was om de mensen te helpen leerde Varah oorspronkelijk van de vrijwil ligers die hem kwamen bijstaan en die aanvankelijk geen. andere taak hadden dan „clienten" in de wachtkamer op hun gemak te stellen, wat bezig te houden en kopjes koffie te schenken, totdat het hun beurt was bij de dominee binnen te komen. ,3efriending", mensen uit hun eenzaamheid te verlossen, hen het gevoel geven dat zij niet van God en alle mensen verlaten waren, is de hoofdtaak van de ruim 15.000 Samaritanen die thans, in 150 afdelingen verspreid over het hele land 160 clienten per Jaar hulp bieden. Hiërarchie Wat er voor nodig is een Samaritaan te worden lang niet Iedere vrijwilliger die zioh aanbiedt wordt aanvaard is treffend tot uiting gebracht in Varah's beschrij ving van de hierarohie die uiteraard onvermijdelijk werd naarmate de organisatie groeide. De ervaring leerde natuurlijk dat niet iedereen evenveel talent en tact had in zijn omgang met de clienten, dat de moeilijkste gevallen en men kan zich voorstellen hoe moeilijk die zijn moeten worden gereserveerd voor de besten onder hen. Dat idee van een elfte onder Samaritanen vonden sommigen moeilijk te aanvaarden. Maar, zegt Varah. mensen die een dergelijke houding aannemen en daarmee van een zekere ontvankelijkheid voor Jaloezie getuigen, tonen dat zij geen echte Samaritanen zijn en kunnen wij daarom niet gebruiken. Maar er is niet alleen onzelfzuchtig heid en zaohtmoedighedd voor nodig om als Samaritaan te kunnen dienen. Het vereist ook morele en soms zelfs lichamelijke onverschrok kenheid. De vaak nog Jonge vrouwen en mannen, die dag en nacht de telefoon bemannen, krijgen uiteraard vaak alle soorten van obsceniteiten en perversiteiten te horen. (Bijna de helft van de serieuze gevallen, die bij de Samaritanen terecht komen, hebben te kampen met sexuele problemen). En ook daarop moeten zij met totale verdraagzaamheid, met sym pathie en begrip reageren (Varah heeft over het geslachtsleven in het algemeen enkele van de meest intelligente en beschaafde pagina's geschreven die ik ooit onder ogen kreeg). Zij moeten er tevens niet voor terugsohrikken in. urgente gevallen opbellers, die daarom vragen, midden in de nacht en zelfs in sinistere buurten als Soho, met een persoonlijk bezoek te hulp te komen. Hoeveel recht Varah had de naam van Samaritanen voor zijn organi satie te kiezen blijkt tenslotte ook nog uit het feit dat hij, hoewel gelovig en predikant van de Anglikaanse kerk, elke vorm van bekerings-werk strikt verbiedt. De taak van de Samaritaan, zo redeneert hij, is niet zijn eigen geloof uit te dragen, voor zijn eigen standje op te komen. maar uitsluitend de cliënt te bieden wat hij nodig heeft: ..die liefde die de enige manier is om van God te getuigen". Het zou alles op zioh zelf al genoeg zijn om de Samaritanen, ook al zouden zij geen enkel resultaat bereiken met hun werk, gezien als een oase in de woestijn van Mondo Cane. Maar dat nobel werk is verre van ondoeltreffend gebleken; sinds de organisatie in 1963 op grote en groeiende schaal kon gaan werken, is het aantal zelfmoorden elk jaar met 200 verminderd, oftewej een teruggang over de hele periode van •bij de dertig procent. WOORD VAX BEZINNING December is een maand van ge ven. Op 6 december zijn in de eta lages de attributen van de goed heiligman vervangen door den- negroen, ballen en kaarsen. Het geheel besprenkend met kunst- Wie zich in zijn zaak muziek kan veroorloven, probeert het oor van de klanten te bereiken met een voorzichtig kerstlied bij voorbaat. En wie zo "gelukkig" niet is, kan zich geruggesteund weten (de marktkooplui incluis) door de draaiorgels, die ook al dreunend dromen van een "white Christ mas". Je moet wel van hout zijn, als je niet tijdig op het idee komt met kerst iets te geven aan een ander. Zoals die MAVO-school die in plaats van een kerstwijding, een hele morgen bezig was een honderdvijftig tal kerststukjes te maken om die daarna vlak voor de vakantie rond te brengen in de buurt van de school bij vooraf verkregen adressen van bejaar den en zieken. De direkteur had wel een waarschuwing meegege ven aan de Jongelui: "het kan zijn dat je bot bij de deur teruggewe zen wordt". Dat kan zelfs bij zo'n sympathieke aktie onder het motto: "geef met kerst een stuk- Je van Jezelf". Geven dat doen we allemaal deze maand. Vereni gingen, kerken, scholen, persoon lijk. Op spoor van oudezondag- schoolverhalen, waarin op 't Juis te moment (meestal precies op 25 december) in een sfeer van kou, armoede en sneeuw het pannetje soep gebracht wordt aan een ar me weduwe en haar sjofel gekle de wurmen van kinderen. We doen het nu anders moderner —Ar moede is zelden de sleutel meer tot geven. Nu is eenzaamheid het woor.d Toch is die waarschuwing van de direkteur op zijn plaats. Geven is een tere zaak. Je moet weten aan wie Je geeft en waarom je wilt geven en je duidelijk be zinnen op de vraag: komt het wer kelijk over? Als ik die vrouw was. wier man z'n gezin in de steek gelaten heeft en die 364 dagen van het jaar met haar problemen al leen gelaten wordten die dan moet meemaken dat een overigens vriendelijke dame van de kerk met de kerst daar een bloemstukje komt deponeren, .ik weet niet of ik 't zou kunnen aan pakken. Wie 364 dagen van het jaar de ander in de steek laat, moet zich goed bezinnen of hij die ene dag wel iets mag geven. Ik ken het verhaal van een ker- keraad die een vorstelijke gift voor het nieuwe orgel van de hand wees, omdat de gever er bij be paald had dat zijn schoonzoon de nieuwe organist zou moeten wor den. Een dure vaatwasmachine op haar verjaardag kan geen warm te brengen, in een huwelijk, als de Jarige weet dat haar man haar in z'n hart ontrouw is. Je kunt met geven een stuk wezenlijke schuld willen afkopen. Dan komt het geven niet over. Bij geven is de bedoeling van de gever van belang. Met het boek of het bloemstuk reik je iets van Jezelf over. Je geeft een stukje van jezelf. Bij het aanpakken bij het nemen, pak Je niet alleen dat boek aan. maar tegelijk de inten tie waarmee gegeven wordt. Be ter nog: je pakt een stukje van die ander aan. De betekenis van 'n cadeau wordt niet bepaald door de economische waarde. Dat leren christenen in de kerk als 't avond maal gevierd wordt. Een onnozel klein stukje brood, een klein teug- Je wijn. Het wordt gegeven. Het voedt nauwelijks. En het "doet" ook helemaal niets. Behalve als er gelet wordt op de Gever. En op do intentie waarmee Hij het geeft. Daarom kan het ook alleen ge nomen worden in geloof. Met dat stukje brood neem je de Gever Jezus Christus die Zich hele maal gegeven heeft Dat gebeur de hier op deze wereld. Dat is met Kerst gebeurd. Het is een voor beeld voor ons geyen en nemen. Laten we uitkijken met geven in deze maand. Als u niet uw aan dacht geeft aan de ander, echte menselijke warme aandacht, het hele Jaar door, dan pakt men misschien uw attentie nog wel aan. Dat kan gebeuren: want een gegeven paard mag je nu eenmaal niet in de bek kijken. Zo is dat op deze wereld. Maar dat hele menselijke leven van die ander, schreeuwt misschien: ik neem het niet. R. J. KOOLSTRA Geref. predikant Leiden. LEIDEN De heer G. Allers (hervormd) is benoemd tot gods dienstleraar aan het Christelijk Ly ceum in Leiden. De heer Allers woont in Lemelerveld. LEIDEN Morgen wordt in de Bevrijdingskerk een dienst met be langstellenden gehouden, die om 17.00 uur begint. Ds R. Koolstra zal spre ken over het thema "Zoeken doen ,we allemaal". Muzikale medewerking wordt verleend door het bejaarden koor De Wielewaal (Alphen a.d. Rijn) o.l.v. Janny Gobel-Godthelpt en organist Udo Stolp. Nederland I NOS: 18 .6 (K) Faulus de Boakabouter 18.66 <K) Journaal. TROS: 19 05 <K> De man van zes miljoen, tv-serle NOS 20.00 (K) Journaal. TROS: 20.21 (K) groeven. 21.30 (K) De FJF 23XX) (K) Journaal. Nederland n NOS: 18.46 (K) Paulus de Boskabou ter. 18.55 (K) Journaal. AVRO: 19.06 (K) M.A.S.H. tv eerle. 19.30 (K) Reis wijs: toeristische iinformatie. NOS: 20.00 (K) Journaal. AVRO: 2021 (K) Goed-gekeurd van start: medische be geleiding bij sporten en trlimimen 21.05 K) Het testamenlt van Edgar Allan Poe, tv-spel. 22.05 (K) Vader en zoon, comedy-serie. 22.35 (K) Ontdek Je plek Je. 22.40 Uitzending Symbiose. NOS; 22.44—22.49 (K) Journaal. Hemstede (jeugdd.), 11.45 u. Oec. atutend. Zee. Maranathakerk 10 u ds. H. J. '.chterberg. Koningskerk 10 u. ds. A. J. de Jong. gert. 5 Breda. Zangd. u. (zat. av. 7 u.). wijk i Mar Achterberg. kuningsk Betlehemkerk 10 u. ds. E. M. Pan- ds. M. H. Boo- Prof. dr. H. Faber, "Zuiderkerk 5 u. Cantatedienst "Pas- oral-Messe' van Diabelli. Egllse Wallone 10.30 u. Pasteur D. Academisch Ziekenhuis 10 u. ds. J. 11 u. (zat. Oec. Werkplaats (Plantage 16) 11.30 Samenk Jeugdka H. Segaar. Jeugdkapei ue ut u. Mej. A. N. C. Burgg Gemeenschap van Kerken (Meren- wijk) 10 u. oec. dienst ds. H. Horten- i 12 x 10 i Geref. Kerk Zuiderkerk (Lammenschansweg 16) 10 u. Dr. Wind, 5 u. ds. Lamping, Ge meenschappelijke d. met Herv. Petrakerk (Surlnamestraat) 10 u. ds. A. Bolwijn. Rijswijk, 6 u. ds. Bre- derveld. Oude Vestkerk (Oude Vest 133), 10 Bruchs ds. Bogers, 6.30 u. ds. M. Fokke- Gameren .v. "Asoteba" Bevrijdingskerk (Aerent Bruunstr.) 10.30 u. ds. S. L. Schoch, Zoeterwou- de. 5 u. ds. Koolstra. Ned. Herv. Dorpskerk de 10 u. ds. Bovenberg. Huize "Groenhoven" ierveld. Gezinsdiensten "Jeugdhaven" 10 u. "De Mirt" ds. de Heer, 10 u. "Het Mierennest Dhr. De Jong. Ger. Gem. 10 en 4.30 u ds. Bogaard Chr. Geref. Kerk 10 en 5 u. ds. ear lier. Baptlstengem. (Oude Rijn) 10 u. ds. v Mameren. rem. Doopsgez. gem. (L 10.15 u. ds. E. P. Meljerlng Chr. Science (Steenschuur 6) 10.30 11.30 en 5. 30u.leesd. Geref. ^L^nn'ÏTr"1 175)* jongerencLds. j.Vos. 2.30 u.. Evani. Happee. Leger des HeUs 10 u. helld. en 720 u verlossingssamenkomst o.l.v. kapi tein en mevr. J. Lelssenaar. Evang. Centrum (Zijlsingel 2) 10 u. evang. Zijlstra. Plnkstergem. (Oude Rijn 3) 3 u. 1 evang. Tjong. Evang. Chr. Gem. (Middelstegracht Leger des Hells Cora. d. Vlaming- dewey, 6 L. Boer. Ichtuskerk Vinkenlaan) 7 u. ds. D. Keunlng. Boe- 10.15 u. kand. J. R. Lammers v. Scher- renburg) 9.30 u. ds. A. L. Lapré. Ge- RK Bonifaciuskerk (zat. 7 u.) 8.30 penzeel. 5 u. ds. J. Haltsma. v. Woer- ref. Kerk. Vinkenlaan f - i 10 u. Lat. koorzang en 11.30 u. pred. Velthuijse. RK Plus X kerk (zat. i. Ned. koorzang 11.45 jeugdd. Pnielkerk 9.30 u. J. R. Lammers, i pred. J. Seljse- Kapel, Dennelaan 12, Molukse evag. Kerk. 11 u. ds. Sltanala, Molukse Prot. Geref. Kerk deskerk 10 u. ds. B. Bouma, 5 u. ds. D. Berghstichting) 11 u. ds. J. Bos man. RK Parochie St. Jeroen 8. 9.30. 11 en 12.16 u. (zat. av. 7u.|. N'oordwljk aan Zee Herv. Gem. D. Keunlng, Kapel 5 u. ds. A. L. Lapré, De Rank, Golfba drs. .T. Bienk (Woubrugge), 5 u. as. Bergh (Rotterdam), Geref. Petrusparochie 9, 10.30 en 6 u. (zat. Antoniusparochle 9.30, 11 en 12.15 U Vrije Kath" *Kerk (Vreewijkstraat 19) 10.30 u. Oud Kath. Kerk (Zoeterw. singel 80) 10 u. Aarlanderveen Herv. Gem. 10 Gem. 9.30 en dienst des woords, Geref. Gem. 9.30 u. leesd., 3 u. ds. A. F. Honkoop te Moerkapelle. Bodegraven Herv. Gem. (Dorps kerk) 10 u. ds. J. G. v. Ieperen, 6.30 Ir. W. Balke Salvatorkerk10 u. prof. dr. Graafland, 6.30 Veen (Bethlehemkerk) Klusener, 6.30 u. ds. Embden, Geref. Chr. Geref. Kerk 10 u. ds. H. C. v.d. Ent. 5 u. ds. H. C. v.d. Ent. Geref. Kerk (vrijgm bulten verb.) 8.30 u. leesd., 3 u. ds. Th. Hoff, Geref. Vrljgem. (bul ten verb.) (kerkgebouw Willem de Zwygerlaan) 9.30 u. ds. G. Roukema 7 u. ds. Cornelissen. v. Zwljnsdrecht, Geref. Gem. (Remisestraat) 10 u. leesd., 5 u. leesd., (woe. 7.30 u. student J. J. v. Eek veld. van Scherpenzeel), Volle Evang. Gem. Rhnland Samen komsten Openbare Lagere School, Voorstraat 100, 9.45 u., Soefl-beweglng Universel (kerk voor allen), Sportln, Katwijk a. Zee, 4 u. le Mlo) 9.30 u. ds. Ned. Prot. Bond Dul RK Parochie Maria ter Zee 8, 9Ïïo7Tl I en 7 u. (zat. av. 5 u.). Noordwijkerhout Herv. Gem. 9 10.30. 11.30 en 7 u.. St. Viktor (zat. e u.) 10 u.. H. Hart Van der KoolJ te Noorden, 7 u. ds. Kamma te Oegstgeest, Geref. Kerk 10 u. ds. C. v.d. Tas te Boskoop, 7 u. ds. J. Vegh te Aalsmeer, Chr. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 u. dhr. M. Pronk te Apel doorn. RK Kerk (zat. 7 u.) 7.30 en 10.30 u., Ter Aar Dorpshuls Aar dam 9 Koudekerk Herv. Gem. 10 u. ds. A. G. v.d. Linden, 7 u. ds. J. d. Vos ds. H Feenstra. te Katwijk, RK Kerk (Rldderveld) Buitenhuls (Jeugdd.), Nieuwerbrug 10 Geref Kerk -J. H. Feer RK Kerk 8, 10 en 11.30 u. (zat. i Kruiskerk Gouwsluls 10 u. ds. M. v. Harmeien. Opstandingskerk Pr. Marijkestraat 10 u. ds. MTFokkema. 6.30 u. geen d. Salvatorikerk W. d. Zwijgerlaan zangd., 5 u. Open deurd. ds. Stelwagen, 6.30 u. ds. W. L. Meljm&ns, Geref. Kerk 9.30 en 5 u. ds. M. Dijk stra "de Stek", 11 u. ds. M. Dijkstra, Chr. Geref. Kerk 9.30 u. leesd., Geref. Gem. 9.30 en 6 u. ds. A. Bac, Vrüz. Prot. 10 u.. Rem. Kerk dhr. P. samenkomst lokaal Nleuwstraat 27 Bethel 9.30 en 5.30 u. dhr. J. Modderkolk RK Kerk (dorp) (zat. av. 19.30) 8.45. 10 en 11.30 zaal. Zaal Opstandingskerk Pr. Marijke straat 10 u. Jeugdkapei dhr. Scholten. Martha-Stlchttng "Rijnstroom" 10.30 u. dhr. G. Sampimon. Oudshoornseweg 10 u. ds. R. Oort. Slonskerk Hooftstraat 9.30 u. ds. S. W. Verploeg HA. 6.30 u. ds. 8. W. Ver- ploeg HA en Dankz. Goede Herderkerk Ten Harmsen- straat 10.30 u. ds. J. P. v. Santen. Rldderveld "De Bron" Troubadour- weg 9 u. ds. J. P. v. Santen. 6 u. ds. Vos Interkerkelijke Jongerend. i., Ontmoetlngscenti i GB, Geref. Kerk 10 Hoofdstraatkerk 10 Netten. 6.30 u. ds. J. A. v. Netten, Schepplngskerk 9 en 10.30 u. ds. G. v. Loenen IHA). Bapt. gem. (achter v.d. Valk Boumanweg 23b), 10 en 6 u. broeder De Vries, RK Kerk 9. 10 en 12 u. (zat. av. 7 u.). Leim uiden Herv. Gem. 9.30 u. ds. N. J. M. HoogendlJk te Alphen. Geref. Kerk 9.30 u. da. Jos G. Los. 7 u. ds. A. C. Langendijk, RK Kerk (zat. 7 u.). 7.30, 9.30 en 11.15 u. Lisse Herv. Gem. Grote Kerk 10 E. Ver- 10.30 u. ds. J. Visser. 7 u. ds. Heemskerk. 10.30 (Jeugdkerk) ds. H. O. Sasse, Geref. Kerk 10 u. ds. Heemskerk. 7 u. z. Geril, centrum, Geref. Kerk (vrijgem.) 8.30 en 3 u. ds. K. Deddens. C&ref. Kerk vrijgm. buiten verb. (gem. centrum) Bonaventura 8, 10 Lalleman, Geref. Kerk 9.30 i ds. J. Czlria, 5 J. v.d. Velden, Pauluskerk 10 u. Meerkreuk (zat. 7' u.) 8.15, 9.45, 11.50 >fn htihPUtnrit^» J Hoffenaar. Voorhout. 7 u. ds. A. en 7 u. U. bijbelstudie). ds. H. D. d. Wit, 3.30 u. ds. H. D. de Wit, Ouderend., HA. Chr. Geref. Kerk 10 en 4.30 u. ds. D. H. Biesma, Geref. Gem. 10 en 16 u. leesd. (woe. 18 dec. 7.30 u. ds. D. Hakkenberg). Geref. Kerk Vrljg. Pr. straat 10 u. ds. Feen stra. Alphen, 3 u. ds. d. Wolf. Win schoten, Geref. Kerk Vrljg. Salvatori Zwammerdam, Chr. Ge ref. Kerk 9.30 en 2.15 u. ds. R. Slofstra te 's Gravenzande, RK Kerk (zat. 7 i 11.30 u. (zat. av. 7 u.). Wassenaar Herv. Gem. Dorps- Kerk) 9.30 u. ds. H. v. Nlel. 5 Boonstra. 7 u. ds. ref. Kerk 10 u. ds. Pouwels, Gez. dienst ds. Pouwels, Chr. Geref. Kerk 10 Kamp (HA). RK 10.45 u. ds. Schuurman, 5 u. leesd., G. J. v.d. Bogerd (Bethelkerk) 9.30 u. ds yd Bogerd, 5 u. ds. v. Niel, Geref. Klevletkerk 9 u. Jeugdkapei (11 ir), 10 u. Klnderd., Maranathakerk Raad huisstraat 10 u. kand. Van Dam Alphen-Noord. 6.30 u. ds. J. Vos. Salvatorikerk W. d. Zwijgerlaan 10 ds. Fr. d. Jong, 6.30 u. ds. Bracks Aktle Kruist. Ned., ma. 8 u. ds. J. Gravendeel in Mariënburcht RK Kerk Agathakerk (zat. 7 u.) 8.30, 10 a, hoogmis 11.30, Poelpolder (zat. av. 7 ranathakerk 9.30 u. dhr. d. Best. Kla- Immanuëlkerk 9.30 u. ds. Hulsman. 5 dhr. D. d. Best. Klazlnaveen, Ma- P. Schoonenboom, RK Kerk (zat. 7 u.) u.). 9 en 11.30 u., Engelbew. (zat. 7 u.) zinaveen, 5 7.30, 9.80, 11 en 5.45 u., Mariakerk derdorp, Geref. Kerk (vrljgem.) 10 en 5>15 u_ K_ oeddens, Chr. Geref. Kerk 9.30 u. leesd., 2.45 u. ds. G. Bouw te Scheveningen, Evang. Chr. Gem. OR*' SE? Chr. Oeref. Kert foIoVS? - Herv. Gem. 10 u. ds. Car- 9,30 u. Dienst des Woords. 2.15 u. 7 H. C. v.d. Ent te Katwijk a. Zee. RK Sassenhelm Herv. Gem. 9 Va-It /-Af- T si OM O in /IC O .1 l(V)n 11 Ho A Wselni Grin 11 /lo Geref. Kerk (vrljgem.) 9.30 u. leesd.. 6.30 u. ds. Feenstra. Oud Geref. Gem. Kerkgebouw Hooftstraat 240, 9.30 en 4 u. leesd. Rem. Geref. Gem. Van Manders- sloostraat 10 u. ds. Bogartz. Bapt. Gem. Trlomfatorkerk Molen- werfstraat 10 u. evang. Viseer, 6.30 u. Katwijk ad. Rtjn Herv. Gem. "Open Hof" 10.30 u. ds. E. K. Teyge- ler. Dorpskerk 16 u. ds. M. Heymans, de Doper (zat. 7 u.) 9.30 en 11.15 Mgr. Bekkersschool 6 u. Katwijk a. Zee Herv. Gem. Nwe. 10 u. ds. H. v.d. Berg. 5 u. ds. D. W. Geslnk, Chr Geref. Kerk 10 en 5 u. ds. onw^rBCisr*TSCfu.) I.Tom SSt Nieuw Vennep Herv. Gem. gaarden. Chr. Geref. Kerk 9.3 u student Oosterbroek. Noordwljk-Binnen Herv. Gem. 10,30 u. ds. A. L. Lapré. (ln Ger. Kerk i 6.30 u. ds. Nljhuis te Breda. Geref. Cbr. Christus Die- tenbrug te Rljnsaterwoude. Geref. Jeugdkerkdienst, RK Laurentlus- W ad dim: veen Herv. Gem. Brug- ;erk 9.30 u. ds. D. v. Vliet, 6.30 u. au. I. v.d. Heuvel. De Hoeksteen 9.30 u. boom, Bethelkerk *9.30 u.'ds.' w! Ver boom, 5 u. ds. D. v. Vliet, Immanuel- kerk lü u. ds. H. J. Voors, 5 u. ds. N. J. Flink, Geref. Kerk Kruiskerk 10 u. ds. D. J. Modderaar, 5 u ds. A. P. Waaamxveen, Ontmoetings- ds. B. Nijhoit te Den Haag, RK Ont- moetingskerk - - - -- - 17a. ingang t.o. NS-station Noord, 9.30 10 u. Jeugdkapei (1214 jaar), Zui derhout lOu. Klnderd., Deylerhuls 10 u. Jeugdkerk, Chr. School Middelweg 10 u. Klnderd., Geref. Kerk 10 u. ds. Van der Meulen, 5 u. drs. Van Drie (Zuid), 10 u. ds. Meljnen. 5 u. ds. Bech, Ned. Prot. Bond (Lange Kerk- dam 46) 10.30 u. prof. dr. J. v. Goud- RK kerk De Goede Herder Kerk 10 u. (zat. av. 7 u.). Zevenhoven Herv. Gem. 9.30 u. ds. J. H. de Vree te Leimuiden. Geref. Kerk 9.30 en 7 u. ds. J. E. Booij te LInschoten. RK Kerk (zat. 7 u.) 7.45. 9 en 10.45 u. Zoeterwoude Herv. Gem. Geref. Kerk 10 u. ds. Bovenberg, RK St. Kerk (vrijgem.) 9.30 en 5 u. ds. Hoff. Janskerk Zuidbuurtseweg (zat. 7.30 u.) H. Laurentiu8kerk aan de LeicLseweg te Voorschoten

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 4