Boeiende detective over Verontrusting situatie M.-Oosten Caroline Lamb" niet erg boeiend mtiitiirawHii Vraag wie Jezus doodde blijft onopgelost Elliott Gould in The long goodbye Een film om te bekijken 'Triesters moeten aan sociale verzekeringen kunnen deelnemen" ADVERTENTIES VOOR VREDE tIJDAG 13 DECEMBER 1974 PAGINA 11 Titel: "The long: goodbye" voor- naamste rollen: Elliot Gould, Nina van Pallandt en Sterling: Hayden; regie: Robert Altman; theater: i Studio. "The long goodbye" (het langduri- jge afscheid) is om verscheidene re- i denen een detectivefilm, die boven de doorsnee-detective uitsteekt, Aller- I eerst is daar een Elliott Gould die de film met zijn zelfverzekerde spel en i sprekende gezicht beheerst. Ten twee- I de is dat de fotografie, die uiterst i doeltreffend wordt gebruikt op mo menten dat twee gebeurtenissen zich j tegelijkertijd afspelen. Beelden wor- jden dan door elkaar gemixed en dat geeft een uiterst suggestief sfeertje. (Als er dan nog een spannend gege- jven bijkomt (scenario van Leigh Fij'ngevoelig verhaal over Chinese held "De wraak van de gele zwaardvechter" In de hoofd rollen: Ti Lung, Tien Ching en Chu Mu Regie: Chang Cheh Theater: "Luxor". "De wraak van de gele zwaardvechter" Weer zo'n fijn gevoelig verhaal over kommernis en heldenmoed, ditmaal van waarachtig Chinese afkomst, van 't begiin tot het bittere ein de gemaakt door Chinezen. Gek eigenlijk, want ik dacht altijd dat deze films door Amerikanen waren uitgevonden om te laten zien hoe akelig en gemeen de Chinezen wel zijn. En nu doen die het verdorie zelf! En dat begrijp ik niet. Het is nu al zo dat je Chinezen met scheve ogen aankijkt. Want ten slotte weet Je nooit of die grie zels uit de film ook niet ln het wild voorkomen. Want als Je het van zo'n film moet hebben, is de indruk van het volk der Chine zen niet direct bijzonder goed. Of 't zy'n schoften (herkenbaar aan hun lehJkheW), helden (herkenbaar aan de witte kledij) of het zijn irriterende meelopers, die helemèAl geen persoonlijk heid hebben. ELISABETH TOLENAAR Bracket naar de roman van Ray mond Chandler) is er een film ont staan, die de aandacht van het be gin tot het einde blijft verdienen. Detective Marlowe (Gould) brengt zijn vriend Terry Lennox naar Me xico. Lennox heeft moeilijkheden met zijn vrouw en wil daarom weg. La ter wordt Marlowe verteld, dat Len nox zijn vrouw heeft vermoord en in Mexico de hand aan zichzelf heeft geslagen. Marlowe gelooft daar ech ter niet aan. Intussen wordt zijn hulp ingeroe pen door de vrouw van de bekende auteur Roger Wade. Haar man is ver dwenen. Op zich niet ongewoon voor Sterling Hayden), maar deze keer blijft hij onvindbaar. Marlowe, spoort hem echter op in een kliniek en komt dan achter opmerkelijke fei ten, die in verband staan met de dood van mevrouw Lennox. Zowel Wade als zijn vrouw hebben iets met de familie Lennox te maken. Marlowe raakt er steeds meer van overtuigd, dat Lennox zijn vrouw niet heeft gedood en dat hij zelf ook nog in leven moet zijn. Hij vertrekt naar Mexico om het mysterie te ont rafelen en komt dan achter de harde waarheid ANNEMIEK RUYGROK Titel: Thunderbolt and Lightfoot. Regie: Michael Cimino. Voornaam ste rollen: Clint Eastwood. Jeff Brid ges, George Kennedy. Theater: Lido. (18 jaar). Een voortvluchtige bankrover is om aan politie en vroegere mede rovers te ontvluchten, als ambulant dominee op gaan treden. Wanneer die laatsten op het punt staan hem met geweld tot deling van de buit te dwin gen (een buit die hij overigens niet bij zich heeft) wordt hij plotseling, door een fors in een (gestolen) auto rijdende passant geholpen en mee genomen. Een adembenemende scè ne. Het zijn in een mum van tijd Elliott Gould als de detective Marlowe en Nina van Pallandt (van het eens vermaarde duo "Nina en Frederik") als de vrouw van de schrijver Wade. twee aan elkaar gewaagde vrijbui ters geworden. De een is iets ouder en heeft erg veel ervaring, de ander is een jonge dolle hond met het be roemde kleine hartje. Thunderbolt (de oude) en Lightfoot (de jonge). Ze gaan op zoek naar de buit van de bankoverval die Thunderbolt weet te liggen. Daarbij eerst achter volgd door (nog steeds) de vroege re handlangers, laiter gevieren want ee hebben de strijdbijl, zij het on der een klein hoopje zand, begraven. Ze vinden het geld niet; achteraf blijkt dat ze zich vergist hebben in de plaats. En dat betekent dat de vier opnieuw dezelfde bank gaan overvallen. Dat luikt, maar een klein foutje zet de politie aan de achtervolging. De twee laatst bijge komen bankrovers komen in handen van de politie; de twee hoofdrolspe lers weten op vrije voeten te blij ven. Wanneer ze tóch het geld van de allereerste overval vinden en in een extreem dure auto weer de ho rizon tegemoet rijden, overlijdt plot seling ook Lightfoot, de jonge dolle hond. Triest beeld: Thunderbolt, alleen in het begin van de film, alleen aan het eind. Het is niet een sterk gegeven, maar dat valt geheel in het niet bij het acteertalent dat te zien valt. En ein delijk ook 'eens wat subtiele humor, waaraan de Amerikaanse films soms zo'n gebrek hebben. Een film om te bekijken. PAUL WOLFSWINKEL V) Titel: "Lady Caroline Lamb". Regie: Robert Bolt. HoofdroUen: Sarah Mi- les, Jon Finch en Richard Chamber lain. Theater: Camera. Gisteravond om zeven uur zaten zeven mensen in de Camera-bios coop. Veel belangstelling voor "Lady Caroline Lamb" was er dus niet. Het zien van de film maakte me duidelijk, dat de thuisblijvers eigenlijk wel ge lijk hadden. Want als Je met dit weer 'b avonds nog het huis uitgaat, moet je wel ze ker weten dat een film dat waard is. De titel zegt niemand iets. Daarom zegt de maatschappij die de film uit brengt er nog wat bij: Caroline, de hartstochtelijke rebel, die met een politicus trouwde, een wilde dichter lief had en de Engelse society op haar grondvesten deed schudden. Wat daarvan klopt is dat het film verhaal zich inderdaad in het Engel se society-milieu afspeelt, en wel rond 1800. Mooie gelegenheid dus om uit de geschiedenisboekjes bekende figuren als Napoleon, de hertog van Welling ton, en Lord Byron een plaats in de film te geven. Ondanks de overtolligheid komt de boodschap van de film toch nog redelijk over: een minnaar of min nares hebben is in society-kringen geen schande, zolang het maar niet openlijk gebeurt. Dan zet Je name lijk je eigen carrière of die van Je echtgenoot op het spel. Dat was toen blijkbaar zo, wie weet is het nog wel zo. Helaas is die boodschap verwerkt in een behoorlijk vervelende film, die je nauwelijks laat lachen, en waar- Blijvers TRIANON "Gold," spannen de en vrij serieuze film over cor ruptie in een goudmijn, waarbij rassendiscriminatie en oplichterij hoofdschotel zijn. Nachtfilms CAMERA "Le charme dds- cret de la bourgeoisie," uiterst sfeervolle film van Luis Bunuel. Kindermatinee CAMERA "Sjors en Sjim- mie", het dappere tweetal in een vermakelijk avonltuur. Rex Goede films in andere steden "Cleopatra" (Liz Taylor en Richard Burton)Aöta, Den Haag. "Dokter Zjivago" (Julie Chris tie, Omar SheriffEuro cinema, Den Haag. "Swastika" (documentaire van Philip Mora), Kriterion, Den Haag. "The Sting" (Paul Newman, Robert Redford, Robert Shaw), Grand, Rotterdam. "That's entertaiment" (Fred AStaiire, Bing Crosby, Gene Kelly, Liza MineliM, Frank Sinatra), Du Midli, Amsterdam. "Met jouw tanden in mijn nek" (Roman Folanökl), Rrvoh, Am sterdam. Haagse bioscopen APOLLO: "The take," 12.15, 220. 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur. 18 Jaar. 9.45 uur, zo. ook 4.15 uur. 14 jaar ASTA: "Cleopatra," dag. 2.00 en 8.00 uur. 14 jaar. BIJOU: "Emmanuelle," dag. 2.00, 720 en 9.30 uur. zo. ook 4.15 uur. 18 Jaar. CAMERA: "The good, the bad and the ugly," dag. 2.00 en 8.00 uur. 18 jaar. CINEAC"Erotische ronde dans," dag. 7.15 en 9.30 uur. 18 jaar. Kindermatinee: "Vol gas met Herbie," dag. 920, 1120, 120 en 320 uur, zo. vanaf 11.30 uur. AL. CORSO: "The Sting," dag.2,00, 7.00 en 920 uur, zo. ook 4.30 uur. 14 Jaar. DU MIDI: „De drie musketiers", dag. 8.15 uur, za. en zo. 7.00 en 920 uur. 14 jaar. EURO: "Dokter Zjivago", dag. 1.30 en 720 uur, za., zo. en woe. 3.45 en 7.45 uur. 14 Jaar. Kindermatinee: "De Robins en het Robotkomplot," za., zo. en woe. 120 uur. AL. FLORA: "Geef ons dagelijks liefde," dag. 2.00, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur. 18 Jaar. OLYMPIA: "De kanonnen van Navarone," dag. 2.00 en 8.00 uur. 14 jaar. PASSAGE: The Chinese boxer- dag. 220, 7.00 en 920 uur, za. en zo. 1.30, 4.00, 7.00 en 920 uur. 18 Jaar. REX: "Theatre of blood", dag. 9.30, 1120, 1.30, 3.30, 520, 7.30 en 9.30 uur, zo. vanaf 1.30 uur. 18 J. ROYAL '70: "Gevecht om de apenplaneet," dag. 2.15 en 8.00 uur, do., w., za en zo. 2.15 en 8.00 uur. 14 jaar. ROYAL: "Leve je dood!", dag. 2.15, 7.00 en 9 30 uur. 18 Jaar. STUDIO: "La function eroti- que," dag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur. zo. 1.30, 4.00, 7.15 en 9.30 uur 18 jaar. STUDIO 2000: The Godfather' dag. 8.00 uur, zo. 2 00 en 8.00 uur (dinsdag besloten voorstelling) 18 Jaar. DE UITKIJK: "Cabaret," dag 2.30, 7.00 en 9.30 uur, zo. 1.00, 7.00 en 920 uur. 18 Jaar. Ook smaadproces in Frankrijk biedt geen uitkomst TROYES In de Franse stad rooms-kartholieke priester Geor- De 63-jarige Isorni had var ges de Nantes, die Isorni een "af- Nantes een schadevergoeding smaadproces rond de vraag vallig christen" had genoemd wie de dood van Jezus op zijn ge- de kruisdood van Jezus in de strenge interpreet De Nantes hem weten heeft. De 2.000 Jaar oude schoenen van de Joden had gescho zou hebben belasterd ven, opdracht het vonnis te publi- schijnen de Romeinse bezetters, niet om dat hij beweerde de Zoon van frank geëist omdat de God te zijn. In 1973 repliceerde De Nantes het tijdschrift .Katholieke het coütra-refonmatie in de 20-ste l zijn boek in het religieuze blad dat proces tegen Jezus in 1967. In zijn eeuw". Hij beschuldigde Isorni centraal Frankrijk gelegen stad, hij uitgeeft en waarin hij Isor- boek komt maitre Isorni tot de kende een symbolische schade- ni vorig jaar had aangevallen. dat hij het nieuwe testa- Maar de rechtbank hield zich dure aanstaand strafpleiter in Parijs, verre van de meer algemene theo- dtè heeft gezegd dat de Romeinen logische vraag die het conflict do- in het algemeen en him pro-con- mineerde en internationale aan- sul Pontius Pilatus in het bijzon- dacht op het proces vestigde. De aanzagen voor iemand zien me conclusie "dat de kruisiging een ment vervalste en hij noemde t Romeinse strafrechtelijke proce- jodendom een "valse godsdienst Jezus ver- leden verklaarden zich niet be- omdat z\j anti-Christus is, des duivels is". Over de advocaat schrééf de 50-jarige priester: 'Hij vecht bij voortduring het nieuwe testa ment proces tegen Jezus kan worden gemaakt, heeft de heer Isorni aich gedragen als een afvallig christen en heeft hij de leer en fundamenten van de Rooms- Katholieke Kerk afgezworen". De Nantes redeneert dat de Israëlitische rechters van Jezus moeten hebben geweten dat hij de zoon van God was toen ze hem ter dood veroordeelden en dat zij daarom schuldig waren aan Godsmoord. De drie rechters gaven de aanklacht wegens smaad. de messias uitgaf. Ze kon- voegd daarover een uitspraak te den hem echter niet terechtstel- kracht bjj te aetten. Aangerfen [t doen en beperkten zich tot len. Hij werd gekruisigd wegens nieuwe testament de enige basis het voeren van een hetze tegen is waarop een analyse van het De rechtbank van Troyes ver- om zijn redenering klaarde de oprechtheid van De Nantes niet ln twijfel te trekken, maar de aanduiding "afvallige christen", lasterlijk te vinden. Raad van Kerken geeft verklaring uit Prof. Berkhof Avondmuziek blijft voorzitter Raad van Kerken Ev.-Luth. Kerk De bisschoppen van Nederland zijn die b.v. wegens ziekte geruime tijd mening, dat "de priesters, als zijn werk niet kan doen. Tot r Nederlandse burgers, in principe i de sociale verzekeringen moeten kun- is het meestal wel zo, gelukkig, dat het kerkbestuur hem dan zijn sala- deelnemen". Zij schrijven dit ris doorbetaalt. Het wordt voor de in hun begeleidende brief bij de parochie en het bisdom echter nogal moeilijke Juridische "Nota in- steeds moeilijker en waarschijnlijk zake 'n nieuwe rechtspositie van pas- straks onmogelijk voor de zieke, torale werkers in de R.K. Kerkpro- arbeidsongeschikte of werkloze pas- vinc.iA v«n M«iortonrf» waaraan zij torale werkers financieel behoorlijk vincie van Nederland twee Jaar geleden ai in principe hun goedkeuring hadden gehecht, en die deze week openbaar werd. De bisschoppen hebben altijd naar beste vermogen gepoogd voor hun priesters voor voldoende sociale ze kerheid te zorgen, maar zij zagen op te komen. Voor de pastorale werker, pries ters en allen, die professioneel voor de kerk werken, is het dus van het grootste belang dat zo spoedig mo gelijk de zaak wordt geregeld. Hij zal echter nog Jarenlang zijn ziel in paar jaar geleden in, dat het be- lijdzaamheid moeten bezitten. Het is paald onvoldoende was en dat ook nog slechts een voorstel en de bis- de priester recht heeft op schoppen willen deze regeling nog tharse Kerk aan de Hooglandse Kerkgraoht 26 wordt vanavond van aoht tot negen uur een avondmuziek Hü? Midden-Oosten, de taak >r- toegezonden mogen bij te dragen tot ontspan- Buitenlandse Zaken en aan de le ning en verzoening. Dit betekent den van de Staten-Generaal. ren streven naar zijn vernietiging, en zolang aan de Palastij nse Arabie ren nie een vorm van nationale identiteit en herstel van geleden on recht is verleend. Het is voor een dit conflict nodig te AMERSFOORT Prof. dr. H. Berfcho is herkozen als voorzitter van de Raad van Kerken in Neder land, ditmaal zonder termijn. In 1973 werd de heer Berkhof voor een bijeenkomst' gehouden, waaraan zen als vice-voorzitter en als lid van dewerking wordt verleend door het mode ramen. De raad heeft tevens besloten een commissie in te stellen, die de finan ciële uitvoerbaarheid van de beslui- Walvaart reohtsaekeiheld, zoals die door alle met alle betrokkenen nader bestu- Nederiandse staatsburgers wordlt ge- deren alsvorens de regeling in te noten. Vandaar 'n paar Jaar geleden voeren. Daarbij wordt de invoering de opdracht aan een commissie om nog belemmerd door de volgende eenmeuwe rechtspositieregeling voor problemen: de zeven diocesane sala- te bereiden. risregelingen lopen uiteen en zullen Voor de invoering van een derge- geleidelijk dienen te worden gehar- LEIDEN -lndp Evangelisch-LU- y rechtspositieregeling bestaat een moniseerd tot interdiocesane richt- c a.fl.nir.flJI ftnrmd.nrnc»«VAniri,o ai<miimAnfan 1 ii aantal doorslaggevende argumenten. Om de belangrijkste te noemen:w ook in ons land gaat de ontwikke- rale werker in loondienst treedrmoet lijnen voor salaris en andere beidsvoorwaanden; doordat de pasto- steeds gro- hij sociale verzekeringspremies beta- tere sociale zekerheid. De Neder- len en dat gaat miljoenen kosten: landse samenleving heeft leden 'n verzekeringsstelsel, met zijn ganist H. Jasperse, het kerkkoor van Werkloosheidswet en zijn vele andere wetten, geschapen. v_. de Voorschotense Dorpskerk o.l.v. H. sociale zekerheid is gegrondvest woon salaris zonder koet haar de pastorale werker geniet door gaans een laag fiscaal inkomen. De invoering van de rechtspositie regeling, die uitgaat van een ge- inwo- ten de zanggroep van de op de saamhorigheid van alle bur- mng betekent, dat aanzienlijk In zijn verklaring noemt de Raad oplossing ran Kerken de wijze waarop de Ver- erkennen dat beide partijen stig rekening moet worden gehou- enigde Naties en de Unesco ge- sterk standpunt verdedigen den met de volgende overwegin- meend hebben steun te moeten lenen aan de Palestinian Liberation Het is nodig dat beide partijen Organization PLO, zonder tegelijker tijd bij hun besluitvorming recht te doen aan de positie van Israël tri hoge mate verontrustend. De eenzij eikaars gevoelens van reoht zullen begrijpen kening zullen houden. november, voor zover die betrekking hebben op werkzaamheden van de ^l raad zelf gaat onderzoeken. Voor het gehouden o.l. samenstellen van een handleiding aan de kerken over de besluiten om- trent een nieuwe levensstijl en de in- vrede "alleen te vechten is als, ™ertag ran een wekelijkse vasten- aan deze diepere oorzaken van de dag is een werkgroep ingesteld, tegenstelling recht wordt gedaan. <te™!Ü?MOïmlS!'vvind Evangelisch-Lutherse Gemeente. Ook Kkerheid -rtarzv- wMvniri,^» pastorale werkers vraagt om een aan een meditatieve vesper worden passing bovengenoemde ontwik- ds. J. Happee. keling. Neem een pastorale werker THEO KROON. i ermee ARMAGH Gisteren hebben de le grote Ierse kranten wordt gevraagd leiders willen de publieke opinie "bi Het is nodig dat de Palestljnen dige steUlngname heeft het gevaar de Palestijnse Arabieren niet moge- De Raad nieuwe oorlog in het Mld- hjk geweest hun recht c) Het is nodig dat Israël het recht den-Oosten doen toenemen en de schikking te doen gelden het bestaan van Israël erkennen. staatkundig bestaan lèstiinse Arabieren erkent. d) Het is nodig dat beide partijen bereid zijn op deze basis met el kaar te onderhandelen. Zo luidt een verklaring van de voortzetting van onderhandelingen zetten in bemoeilijkt, aldus de raad. De kerken menen, dat er oorlogs gevaar zal zijn zolang het volk van Israël ervan overtuigd is dat aada- i Kerken stelt dat Is- zelfbe- raëls diepe vrees voor een vernieti- te ging en het bitter gevoel van gele- vier grootste Ierse kerken een grotere vredescampagne dan ooit gelanceerd. Onder het motto "Laat er met Kerst- staatkundige vorm. den onrecht aan Palestijnse zijde De aanwezigheid van Israël in het Midden-Oosten waaraan mede een stelling hebben geleid. Voor de be door de V.N. in 1947 genomen be- trokken partijen is het een zaak Godsnaam vrede komen in de te bidden. komende zondag een speciale ge bedsdag te houden voor de vrede en persoonlek dagelijks om vre- land" hebben de leiders uiterst gevaarlijke tegen- RJK., de Presbyteriaanse, de Metho distische en de Anglikaanse Kerk in het gezin, met vrienden, buren zich gericht tot elk individu en elk met al degenen die men ontmoet. Verder sporen de kerkleiders iedere dag leven of dood geworden, aldus gezin in de Ierse Republiek en in Radio, televisie er. pers zullen irklaring. Noord-Ier land. In advertenties in al- dacht aan de aotóe besteden. De kerk- het eens wordt» biliseren om een eind te maken aan het passieve dulden van het geweld en om de Ieren te brengen tot na denken, bidden en praten over vrede. De kerkleiders hebben niet de illusie deze zaak te spreken met hun actie alle moeilijkheden op te lossen. Wei hopen zij dat er meer begrip groeit voor d« politieke en theologische verschillen en dat men

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 11