Je moet nooit op de camera letten, vindt Bob de Lange Cfly) vandaag ...en gisteren DRAMA VOOR DE TELEVISIE (V) Wat geeft u morgen voor dit leven? Leg dat envelopje klaar als ons leven u lief is khstm' 1/programmal TVmorgëT] DUITSE TV DONDERDAG 28 NOVEMBER 1974 Bob de Lange herinnert zich dat hij in 1950 ^1 voor de tele visiecamera's stond. „Hoe heette dat stuk ook "weer? Jawel, ik herinner het me nog- "De Bedriegertjes" met Paul Steenbergen en Jan Retèl. Het was een groep van de Haagse Comedie. De opnamen werden gemaakt in de Irenestudio in Bussum. Erg klein allemaal en erg primitief. We speelden toen nog het helè stuk achter elkaar door. Ampex bestond er nog niet, dus je kon ook niet snijden. Het spel mocht niet onderbroken worden want dan moest je helemaal opnieuw beginnen". Ontmoeting op een herfstige achter middag in zijn lommerrijk verscho len boerderij in Eemnes. Bob de Lange, gewapend met een kan thee, gaat ons voor naar zijn werkkamer. In tegenstelling tot andere uitspra ken in deze serie drukt hij ziclv lovend uit over het Nederlandstalig televisiedrama. Tegen de achter grond van zoveel jaren televisie-er varing is hij het ook niet eens met de opvatting van velen dat de verrichtingen van Nederlandse ac teurs aanmerkelijk lager liggen dan die van hun buitenlandse collega's. »Het is mij opgevallen dat van alle 6tukken die ik zie de acteurs met de allergrootste eenvoud spelen, al geef Ik toe dat sommigen wel eens laboreren aan een zekere nadrukke lijkheid. De acteurs zijn zich gaan realiseren dat spelen voor televisie anders is dan in de schouwburg en dat de instelling van tv-camera's wezenlijk anders is dan in de film. Toch zie ik wel een zeker verband tussen toneel en televisie. De twee media beinvloeden elkaar heel duidelijk. Televisie stelt haar eigen wetten en begrenzingen. Het toneel heeft daarvan geprofiteerd. Het heeft een vereenvoudigende, goede werking ondergaan door de televisie. Daarom vind ik het zo belangrijk dat een toneelacteur ook film en televisie doet. Zijn spel wordt er door verinnerlijkt." Verontwaardigd wijst Bob de Lange de eerder in deze serie gelanceerde opmerking van de hand. als zouden Nederlandse acteurs televisie be schouwen als een aardige schnabbel waarvan de tweede auto en de alimentatie worden betaald. „Dat is een uitspraak die geen hout snijdt. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat er zo over televisie wordt gedacht. Maar is het zo erg om boven het vaste inkomen iets extra's te verdienen? Ik zelf heb het werken voor televisie iltijd fijn gevonden. Film en televisie vind ik fantastische media die een vrucht bare invloed op mij hebben gehad.-' Bob de Lange begrijpt niet goed waarom schrijvers voor televisie een 6peciale opleiding behoeven. j.Als ze naar de buis kijken kunnen ze toch zien hoe het gaat? Ifoe de tnise-en-scene is ingedeeld, hoe de opbouw is van een stuk? De technische vaardigheid kan men «van de buitenlandse collega's leren zou ik zo zeggen. Als men maar niet voortdurend boodschappen wil bren gen in een stuik. Toneel is entertainment. Au fond was Shake speare dat ook. De trend tegenwoor dig is om in vreemde decors te spelen waarin ,de mensen niet zichzelf mogen zijn. Ik geloof trouwens dat deze verschijnselen alweer tot het verleden behoren. Er zijn mensen die vinden dat als een stuk niet onbegrijpelijk is dan is het laag bij de gronds. En dat vind ik nou onbegrijpelijk. Ik heb grote bewondering voor Éli Asser ^en Geelen. Dat zijn mensen die kunnen schrijven, ook al bevatten htm stukken geen boodschap." Samenpraten tussen schrijver, regis seur en acteurs wijst Bob de Lange onverbiddelijk van de hand. „Non sens". roept hij. Weet u hoe ik dat noem? Doorroken en platlullen. Dat is de geest van deze tijd. Vergaderen en bij elkaar zitten. Laten diegenen die schrijven willen schrijven wat vze te zeggen hebben. Als u zegt dat in Amerika hetzelfde gebeurt dan bestrijd ik dat, In Amerika wordt inderdaad blijvend aan stukken geschaafd, maar pas dan als het oorspronkelijke stuk gereed is. Men treedt er eerst mee op in de provincie en blijft doende aan het stuk tot aan de premiere". „Waarom heeft Nederland tot nu toe zo weinig toneelschrijvers voortgebracht?" „Omdat 'het Nederlandse volk niet om toneel geeft. Het is niet zo'n levensbehoefte als voor de Fransen, de Duitsers, de Engelsen en de Amerikanen. Het gekke is dat zo'n redenering hiet helemaal klopt als je ziet hoeveel er in ons land nog gespeeld wordt door amateurs." Bob de Lange geeft in zijn huis in Eemnes zijn mening over het werken voor de tv-camera's dat eerder in deze serie twee schrijvers en twee regisseurs aan het woord waren geweest. ge gehouden. Om de creativiteit tegen te houden. De creativiteit ontstaat echter in de mens alleen en niet in groepen. Gelukkig wordt de werken steeds minder groot., neiging om in deze groepen te Laat iedereen oden wat hem wordt opgedragen. De tijd is veei te kost baar om voortdurend bij elkaar te gaan zitten. Je kunt toch alles uit. de praktijk leren? En als ik mezelf op de buis terugzie, dan weet ik dat ik 't al tijd nog beter had kunnen doen. Dan geef in niet de schuld aan de regis seur. Je moet de schuld altijd bij je zelf zoeken, nooit bij anderen. Als je weet dat de samenwerking met een bepaalde regisseur niet goed, zal zijn, moet Je het niet doen. Je kunt het beste werken met .mensen met wie Je vertrouwd bent". Spelen voor televisiecamera's. Bob de Lange heeft er zo zijn eigen ideeen ANGST Bob de Lange wil nog even terug naar die behoefte om alles met elkaar door te praten. „Sommige kunstenaars worden vast gehouden door de helle meute die het niet kan en gedwopgen zich te conformeren aan de algemene gemiddelde mening. Het autonome van de kunstenaar is wat de massa eigenlijk vreest. Men vreest het ongrijpbare en sabelt het neer. Daarom worden er grote vergaderin- ADVERTENTIE Vandaag is't zover. U beslist wat uw gezin gaat geven om de droom van drie artsen waar te maken: f 40 miljoen voor die stap vooruit in de strijd tegen kanker bij kinderen.Een groot bedrag. Maar het komt er...als hun leven u lief is. „Je moet noodt op de camera letten. Waar Je je mee bezig moet houden is je partner. Ik heb me nooit bekommerd om de uitwerking voor de camera, hoe ik in beeld kom. Zelfingenomenheid zonder er op te letten dat je met anderen speelt is verderfelijk. Wat de camera regi streert en welke aanwijzingen de regisseur daarbij geeft interesseren me niet. Dat is mijn zaak niet." „Mist u niet de response uit de zaal?" „Ook de televisie geeft haar response. Die komt van de regisseur, van alle mensen die er bij betrokken zijn. Dat. is toch ook publiek? De verfrissende werking die daarvan uitgaat is zeker niet minder groot dan in de schouwburg. Eerder groter". Bob de Lange heeft nimmer les gehad aan een toneelschool. Hij vindt die opleiding ook geen voorwaarde om een goed acteur te The Sparks en George MeCrae naar Nederland DEN HAAG De Amerikaans- Engelse formatie The Sparks komt naar ons land voor voorstellingen op 7 december in het Concertgebouw in Amsterdam en de volgende dag in De Doelen in Rotterdam. De groep wordt wel beschouwd als „de redders van de popmuziek na The Beatles". Het im presariaat Acket en Mojo in Den Haag meldt, dat The Sparks, geleid door de broers Ron en Russel Mael, hebben gezorgd voor een nieuwe ra ge, die stormenderhand de wereld ver overt. Het impresariaat verzorgt ook twee concerten van „king of rock-soul" George McCrea op de ene dag, dat deze met zijn Rock your Baby-band in ons land is: 15 december, 's-mid dags in De Doelen in Rotterdam en 's avonds in de Edenhal in Amstcr- Heilskwartier. dam. stommefilmfrag- NEDERLAND I 18.45 Paul us de Boskabouter (NOS) 18.55 Journaal (NOS 19.05 De stratemakeropzeeshow (VARA) Het thema van vanavond: de taal. 19.30 Horen zien zwijgen, slapstick- e inenten (VARA) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Colditz, tv-serie (VARA) 21.15 De Ombudsman (VARA) 21.40 Dokters ter zee, tv-serie (VARA) 22.05 Achter het Nieuws (VARA) 22.55 Den Haag vandaag (NOS) 23.10 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.15 Flexibele school, les 10 (TELEAC) 18.45 Paulus de Boskabouter (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Geen woorden maar daden wedstrijdprogramma (AVRO) 20.00 Journaal (NOS) 20.21 Schlagerfestival 1974 (AVRO) Reportage van het eerste deel van het tweede Sohla- gerfestival dat onlangs in Kerkrade is gehouden. In programma treden op Nina und Mike„Fahrende Mu- sikanten" en „Kinder der Sonne", Bernhard Brink: „Ich hör ein Lied" en „Liebe kann man nicht ver- bieten", Imca Marina: „Aber am Abend dan kommen die Traume" en een nieuw nummer: „Nicki: „Abra- kadabra" (Nederlands) en „Ik heb je lief mama": Phil und John: „Du oder keine" en „den seit mehr als 1000 Jahre"; Albert West: „Küsse im Mondschein" en „Malano"; Tina York: „Wo die Sonne scheint" en „Wir lassen uns das Singen nicht verbieten"; Dennie Chris tian: „Heut' ging mein Herz verloren" en „Rosamun- de"; Benny: „Du bist sechzehn" en „Zwei wie wir"; Peter Maf fay: „Du" en „Samstagabend in unsere Strasse"; Tony Marshall: „Schone Maid" en „Tata- ratóta: Bemd Clüver: „Der'junge mit der Mundhar- monika „Der kleine Prinz" en „Bevor du einschlafst"; Cindy und Bert: „Immer wieder Sonntags" en „Aber am Abgnd"; Hein Simons: ,Hé ga je mee?", „Ihr habt nie die Sterne gezahlt"; -Auf der Harmonika" en „Mor gen ist Sonntag". 22.20 Ronduit gezegd (AVRO) Ferry Hoogendijk geeft weer z'n kijk op actuele ge beurtenissen en ontwikkelingen. 22.25 Kunstgrepen, een programma over mensen en wat zij maken (AVRO) 22.50 Journaal (NOS) WASSENAAR Minister Van Doorn van CRM heeft gisteren aan Paul Biegel de Staatsprijs van f5000 voor kinder- en jeugdliteratuur 1973 uitgereikt. Dit gebeurde in de Louisehal van het dierenparkWassenaar, waar ongeveer de helft van de aanwezigen, lezertjes waren van boeken van de eerste man die deze staatsprijs in ons land heeft ontvangen. Tien, jaar geleden had de kinderboekenschrijver zijn eerste bekroning al gekregen voor "Het Sleutelkruid" dat in 1964 het beste kinderboek was. Daarna had hij nog Gouden en Zilveren griffels en andere onderscheidingen gekregen voor boeken als 'De Tuinen van Dorr', 'De Kleine Kapitein', 'De Twaalf Rovers' en 'Het Olifantenfeest'. In de afgelopen twaalf jaar schreef hij nog tenminste tien andere kinderboeken, ter wijl hij er nog zéker zoveel vertaalde en bewerkte. Zijn werk werd ook in het buitenland bekend. Met de prijs van f5000 gaf minister Vdn Doorn de bejubelde schrijver ook een plas tiek van de beeldende kunstenaar Piet Killaars. De EO zond de eerste aflevering uit van een serie programma's die „Holland, ze zeggen heet. Wat ze zeggen, is natuurlijk dat Holland zo mooi is, en de beelden uit de Alblasserwaard bewezen dat ook, al moet ik om de waarheid te zeggen nog de eerste buitenlander tegenko men die niet ook vindt dat zijn land zo mooi is. Het zal toch niet zo zijn dat elk land en elke landstreek mooi is, mits Je er geboren bent? De documentaire van Jan Willem Muller werd omlijst door muziek en zang op de EO-manier (mooi maar stemmig), en een quiz waaraan louter christelijke verenigingen mee deden, want wat dat aangaat staat de EO op zijn strepen. Als je van zo'n programma houdt (het werd gevolgd door. het Weihnaohtsoratorium, hoewel Sin terklaas nog niet eens geweest is) heb Je vermoedelijk een mooie avond, maar het noodlot wilde dat ik een groot deel ervan gemist heb omdat ik mij verplicht voelde naar een Engels tv-spel van Charles Humphries te kijken. „Wat zou u doen?" heette het. Subliem geschre ven, voortreffelijk gespeeld, weer een klein meesterwerkje van York shire Television dit keer. Nu zult u misschien zeggen: waarom geef Je de voorkeur aan een Engels, uitheems tv-spel, terwijl op de andere kant een binnenlandse omroep (,.onze eigen EO") een programma presenteert met van alles en nog wat? Dat zal ik u uitleggen. Zo'n tv-spel als „wat zou u doen?" staat gelijk aan een penicilline-injectie, die je als kijker weer geruime tijd immuun maakt voor al die programma's van matige kwaliteit die ons als ontbijtkoek worden toegestopt. Waarom kunnen wij dat nu eigenlijk niet, vraag je je af? Iedere Nederlandse schrijver had immers hetzelfde gegeven V kunnen bedenken. Een gelukkig gezin: man, vrouw en twee dochtertjes. De man moet voor zijn werk in Leeds zijn, daar ontmoet hij toevallig een vroegere vriendin van voor zijn huwelijk. Zij verwijt hem dat hij haar verlaten heeft toen zij zwanger was. Zij heeft een dochter van twaalf jaar, die dus ook een kind van hem is. Ze wil dat kind niet, het zit haar in de weg en ze wil dat hij het meeneemt. Dat doet hij. Zij vrouw, van niets wetend, verzet zich tegen dit onbekende insluipsel dat haar huwelijk bedreigt, maar tenslotte gaat ze door de knieën en accepteert deze derde dochter. Op zichzelf een eenvoudig verhaal, met een beperkt aantal mensen en een beperkte lokatie: een huis in een ander huis, een café in een ander cafe. Waarom kunnen wij dat dan niet? Iedereen in Hilversum is op zoek naar „de gewone man". De mensen krijgen inspraak in amuse mentsprogramma's, ze zitten op de tribunes van actualiteitenprogram ma's, hun mening wordt gevraagd o£ straat, verslaggevers dringen door in hun huizen en laten hen vertellen over him problemen van alle dag. Waarom zien we dan toch zo hoogst zelden een tv-spel van v een Nederlands auteur dat Je onmiddel lijk herkent omdat de problematiek is, de Een enigszins merkwaardig pro gramma vond ik .Heeft de regen een vader?" van het IKOR. De eerste aflevering ging over de dood van een kind en over de wijze waarop de naaste omgeving daarop reageert en eigenlijk zou moeten reageren. We zagen begrafenisbeelden, maar ik neem aan dat die nagespeeld waren, evenals het zogenaamd uit de mond van broertje Hugo opgetekende relaas. Een paar liedjes over hetzelfde onderwerp moesten blijk baar de spanning breken. Ik geloof eigenlijk niet dat zo'n Stratemaker- op-zee-aanpak ook in dit geval rechtsgeldigheid" bezit. -Ik had er een beetje moeite mee, al werd het natuurlijk zonder effectbejag en met de allerbeste bedoelingen gedaan. door NICO SCHEEPMAKER 1 Rhljn. i II AVRO: 7.00 Nieuws, gymnastiek, j&atje, mat c .11 OcMend- sche rubriek. 9.35 Waterstanden. 9.40 1937 misdaadfilm Toerismo. AVRO: 10.00 (S) Vor kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. I Radiojournaal11.30 Knipperlicht 1Kssasrtór» I landbouw. V^^^Sao "(S) De^Am m sterdamsA ter iQfK Ra telten. 18.45 (K) Zandmannetje. 18.55 (K) Nordschau-Magazin. 19.59 (Z/W) Programmaoverzlcht. WDR: 8.05-11.45 (K) Schooltelevisie. (9.30-10.00 (K) Se) samstrasse) 18.05 (K) Sie kommen aus Agarthi. 18.40 (K) Aktualiteiten. 19.20 'Ï9 Sle kommen aus Agarthi). 20.00 11 (K) Journaal en weerbericht. 20.15 (K) Tittel, Thesen, Temperamente, kui tuurmagazine. 21.00 (K) Los Angelos iqo-7 'ladfilm. 21.45 (K) Naar de de school, reportage. 22.30 (K) Journaal, weerbericht en kom- 28 NOVEMBER Hilversum I 18.56 Zojuist verschenen: JOeMaeepreking. 19.00 iS) Leger orkest, Groot Omroepkoor door het Omroep- Dat werken van Karei Appel niet altijd reusachtige sommen geld be hoeven op te brengen is woensdag ge bleken. Bij de veiling door Paul Brandt in Amsterdam van werken van moderne Nederlandse kunstenaars bracht een uit 1958 daterend werkje van Karei Appel, een abstracte com positie. f 6400 op. Het schilderijtje was overigens slechts 27x46 cm groot. Het werd gekocht door een Neder landse particuliere verzamelaar. hoe?, reportage. Mono). 23.55-24.0 Hilversum H 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. Anti 18.30 Kleur: informatie en zaken van kerk en sa 19.00 (S) Promenade (S) Jeugd en Ritme. NOS: 19.50 Den Haag vandaag. 20.00 Nieuws. AVRO: 20.05 Radiojournaal. 20.10 Inleiding tot het avondprogramma. 20.15 (S) Re sidentie orkest met solisten: moderne muziek. 22.20 (S) Esaay, een pro gramma waarin overkunst wordt door gepraat. 32.50 Vanavond laat nieuws. 23.20 Radiojournaal. 23.25 (S) Jazz Spectrum. 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum III NOS: 18.02 Joost mag niet eten. TROS: 19X2 (S) Poster De geschie denis van de popmuziek. 20.02 Ferry Maat's Soul-Top 10. 21X11 (S) Sesjun: jazz en blues. 22.02 (S) De Hugo van Gelderen Show met de Nederlandsta lige top-tien en Kwiswijs. 23.02 (S) Jaez-Sir. 0.02 De Hugo van Gelderen Show: L-P.'s 1.02 De Nachtwacht. EO: 6.02 (S) Old time religion: Blue Grass gospelmusic. 5.30-7.00 (S) Matlnata: muzie voor de vroege VRIJDAG 29 X Hilversum I 7XX) (S) Van zeven tot zeven „Ge ven voor leven" 24 uur NCR V-radio in het kader van de actie voor het Ko ningin Wllhelminafonds7.00 Johan Bodegraven (7.04, 7.30 en 8.30 Nieuws). 866 Gymnastiek voor de huisvrouw. 8.45 Jan van Hffllo. (9.40 Informatie over kanker bij jeugdigen). 10.30 Nws. 10.33 Rieke van Epen. met muziek rondom Geven voor leven. 12.00 Paul van Vliet met artiesten, bijzondere gas ten en publiek. (12.26 Mededelingen voor land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws). 14.00 Rieke van Epen -tzending landbouw. AVRO: 12.40 (S) De Am sterdamse Politiekapel (gr.). 1265 Ra diojournaal. 13.00 Nieuws. VPRO: 13.11 Vandaag dit, morgen dat. 1365 Pro gramma-overzicht. 13.30 Interview. 14 Muziek. 15.30 Vrouwen. 16.00 Nieuws. 16.06 Vandaag dit, morgen dat. 16.05 Nova Zembla: de Franse revolutie en daarna. 17.30 Welingelichte kringen: rechtstreeks debatprogramma. 1765 Mededelingen. Hilversum IFI Ieder heel uur nieuws. EO: 7.02 (S) Gospelsound. Duitsland II 17XK) (K) Journaal. 17.10 (K) Teken- burg. 22.45 (KI Journaal. gramma boordevol muzie speciaal jonge mensen. 9.02 Aktualiteiten, in formatie en kommentaar. 8.10 (S) sen thee en koffie. 9.03 (S) De zikale fruitmand: verzoekplatenprogra ma voor zieken. TROS: 10.03 (S) Pep op drie. 11.03 Drie draait op verzoek. NCRV: 12.06 (S) Drie tussen de mid- Pro- NOS: 18.45 (K) Pa Paulus de Boska bouter. 18.55 (K) Joufnaal. AVRO: BIJ Barend. 13.06 (S) Hier tl de middag: Eddy go 14.03 Fop-Kontakt I: verhaal. 16.03 De Hit- de Daverende Dertig. medy-serle. 21.10 (K) De Gebroeders Hammond, feuilleton 22.00 (K) Tele- vlzler Magazine. 22.40 (K) AVRO's Drie rounnd. NOS het Frits Spits Duitsland I 1765-18.00 (K) Journaal. (Regionaal programma: NDR: 9.30-10.00 (K) Se- samstrasse. 18.00 (K) De praktijk van de civiele dienst. 18.30 (K) Aktuali- Sportpanorama. IKOR: 26.00 Martel gang, dokumentalre film. NOS: 23.40- 23.45 (K) Journaal. Nederland n TELEAC: 18.16 Sportleiding - les 7. NOS: 18.45 (K) Paulus de Boskabou ter. 18.55 (K) Journaal. NCRV: 19.05 (KI Zo vader, zo zoon. 19.30 (K) Ge- leven. NOS: 20.00 (K) Jour- RV: 20.21 ft!, gevari - in het kader tie Geven voor Leven. In de loop van het programma: NOS-Journaal. 0.02 Einde uitzending.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 5