Dr. Wiersinga door synode veroordeeld VATIKAAN VEROORDEELT ABORTUS ALS IMMOREEL Teleurstelling over opvatting kerk Zuid-Afrika De nieuweVolvo occasions zijn er. Kies bij uw dealer. wsssmm KLACHT BIJ JUSTITIE TEGEN DE GEREFORMEERDE SYNODE Iets minder Luthersen Vasten om honger in wereld te bestrijden ZORG OVER LOT BEYERS NAUDE Paar voor paar Jy/ ^en ^eus VOLVO PAGINA I* dinöuau ZO «uvm VATIKAANSTAD Het Vatikaan heeft liberalisering van de abortus wetgeving als "in zich immoreel" veroordeeld. In een gisteren gepubli ceerde "verklaring over de abortus provocatus" stelt de Vatikaanse con gregatie voor de geloofsleer als hoog ste instantie voor geloof en zeden in de RJC. Kerk vast: "de katho liek kan noch meedoen met de beïn vloeding van de publieke opinie ten gunste van een dergelijke wetgeving noch aan dergelijke wetten zijn toe stemming geven. Hij kan helemaal niet meewerken aan de toepassing van dergelijke wetten. Zo is het bij voorbeeld ontoelaatbaar artsen of verpleegkundigen te dwingen tot rechtstreekse medewerking aan abor tus provocatüs en tot een keuze tus sen de christelijke wet en hun medi sche functie". Tegenover de eis tot hervorming, van de abortuswetgeving stelt de Va tikaanse verklaring de eis tot een vastbesloten hervorming van de maatschappij. De wetgever heeft de taak "de levensvoorwaarden voor alle bevolkingsgroepen, te beginnen bij hen, die er het ongunstigst voor staan, zodanig te veranderen, dat elk kind, dat op de wereld komt, 6teeds en overal een menswaardige aanvaarding vindt". Met hulpverle ning aan gezinnen en alleenstaan de moeders, met kinderbijslag, met een verstandige regeling van de sta tus van de onechtelijke kinderen en van de adoptiemogelijkheden kan "een positieve politiek" bedreven worden, die "een over het algemeen concreet en achtenswaardig alterna tief voor de abortus biedt", aldus de verklaring. De verklaring van de congregatie voor de geloofsleer wijst iedere in dicatie voor abortus af. De omstre den vraag rond het tijdstip der be zieling van het embryo wordt afge daan als een "puurfilosofische zaak" en als niet wezenlijk voor de ethische waardering van de abor tus provocatus. De congregatie voor de geloofsleer constateert: „het res pect voor het persoonlijke men selijke leven is vereist van het ogen blik af, dat het levensproces begint. Wanneer het ei bevrucht is, begint een nieuw leven. Het is niet meer het leven van de vader of van de moeder, maar het leven van een nieuw menselijk wezen. En dit le ven moet overeenkomstig het Twee de Vatikaanse Concilie van het eer ste begin af met de grootste zorg vuldigheid behoed worden. Vrucht afdrijving en kindermoord zijn af schuwelijke misdaden". Tegenover het voornaamste ar gument der voorstanders van de zo genoemde indicatie-oplossing na melijk dat in de huidige pluralisti sche maatschappij een groep zijn zedenwetten niet aan alle anderen mag opleggen, stelt de congregatie voor de geloofsleer vast: "Niemand eist van de wetgevende staat, dat hij het totale ethische bereik be schermt en alle misdaden bestraft. Hij moet vaak het kleinere kwaad tolereren om het grotere kwaad te voorkomen. Bij een verandering van de wetgeving is echter voorzich tigheid geboden. Velen zien als toe stemming wat misschien slechte als afzien van bestraffing bedoeld was. Meer nog, het afzien van strafver volging bij abortus provocates wekt minstens de indruk, dat de wetge ver, die anders iedere moord zwaar bestraft, de zwangerschapsonder breking niet meer als een misdaad tegen het menselijke leven be schouwt". De verklaring van de congregatie voor de geloofsleer ontkent niet, dat "in bepaalde, misschien tamelijk tal rijke gevallen de weigering van de zwangerschapsverbreking belangrij ke waarden kwetst, die men normaler wijze hoogschat en soms zelfs voor rang schijnt te moeten geven". Als voorbeelden noemt het document dan de gezondheid of zelfs het leven van moeder, de gerechtigde vrees voor de geboorte van een abnormaal kind, de druk van de omgeving of soortgelijke gronden. Maar deze redenen kunnen "nooit objectief het recht geven te beschikken over het leven, zelfs over het beginnende leven van een ander. En wat het komende ongeluk van een kind betreft, mag niemand, ook niet de vader of de moeder, zich in zijn plaats zelfs wanneer het kind nog een embryo is de dood verkiezen boven het levenhet leven is een veel te fundamentele waarde, waar mee zelfs ernstïge nadelen niet te vergelijken zijn". ken maar dat ze daar blij mee is. Ze ^§|j§|ggi®| wil ze niet meer uitdoen. 't Is dan ook hart- en voetverwarmend. 28-35 13.95 Tast deel verzoeningsleer aan" LUNTEREN De gereformeer de synode heeft met 50 tegen 19 stemmen uitgesproken, dat de Am sterdamse studentenpredikant dr. H. Wiersinga, "een essentieel be standdeel aantast van de verzoe ningsleer der belijdenis en te kort doet aan de rechte prediking van het evangelie". Dr. Wiersinga is in 1971 gepromo veerd op een proefschrift over de ver zoening. Volgens de synode ontkent hij "dat Christus in onze plaats het gericht van God gedragen heeft". De synode zal in een brief aan dr. Wiersinga een klemmend beroep op hem doen "zich trouw te houden, aan het belijden van de kerk", ook op het vermelde punt. Hem zal ge vraagd worden, liefst nog aan de hui dige synode te antwoorden. De vol gend synode wordt voorjaar 1975 ge kozen. Er wordt een commissie benoemd die aan dr. Wiersinga het "klemmend beroep" zal toelichten en met hem zal spreken over al de vragen die er verder over kunnen rijzen. De uitspraak werd gedaan naar aanleiding van brieven van 130 ker kelijke vergaderingen over een in Juni genomen besluit over dezelfde zaak. Men had niet uit dat Juni-be- Sluit begrepen, dat de synode toen ook al enkele opvattingen van dr. Wiersinga had veroordeeld. En ver der wenste men vaak dat die veroor deling ook gevolgd zal worden door tuchtmaatregelen. Dat laatste wees de synode af. Als er maatregelen nodig zijn, dan zullen die van zijn kerkeraad in Amster dam moeten komen. Bovendien is er volgens de synode voldoende reden, om met Wiersinga in gesprek te blij ven. Daarbij was in juni ook uiteen gezet in welke opzichten de synode en Wiersinga het met elkaar eens zijn over de verzoening. De nieuwe uitspraak heft de oude niet op, zij is bedoeld als verduide- moet er verheldering komen", zei lijking. Prof. dr. J. Plamp (Kam- hij. Een deel van de synode zag ech- pen) die het voorstel aanbood en ter in het voorstel een verscherping verdedigde vond de uitspraak van ju- van het synodale standpunt tegenover ni wel duidelijk. "Maar als het dui- Wiersinga. zenden kerkleden niet duidelijk is dan Tegen de gereformeerde synode, heeft de Zuidafrikaanse docent in de rechten mr. L. Roeleveld uit Durban een klacht ingediend bij de officier van justitie te Arnhem. Hij wil onderzoek en vervolging van de synode omdat zij in Lunteren dit voorjaar besloten heeft, dait bezwa ren tegen het antiiracismefonds van de Wereldraad niet doorslaggevend meer zijn en steun aan dat fonds dus mogelijk. Deze besluiten zijn, aldus mr. Roe leveld, volgens de Nederlandse wet WASHINGTON De rooms-katholieke bisschoppen in de Verenigde Staten zullen elke week twee dagen vasten. Zij wil len hiermee een bijdrage leveren in het bestrijden van de honger in de wereld. In een herderlijk actieplan, dat de bisschoppen na een week vergaderen hebben goedgekeurd, dringen zij erop aan dat alle dienaren van de kerk hun voorbeeld zullen volgen. In een verklaring roepen de kerkelijke leiders op het hon- gerprobleem op twee fronten aan te vallen: onverwijlde hulp om te voorkomen dat mensen van honger sterven en een program op lange termijn om de voedselproduktie te ver groten. „Het fundamentele uitgangspunt is", aldus de bisschoppen, „dat voedsel een uniek verbruiksartikel en een heilige bron van bestaan is". De verklaring kwam van een bisschoppelijke commissie onder leiding van kardinaal Terrence Cooke van New York. Het aantal Juthersen in de wereld is vorig Jaar weer iets teruggelopen. "Iets" is natuurlijk betrekkelijk: het zijn er 400.000 minder dan in 1972. Maar met zijn 72,9 miljoen aanhangers is het lutheranisme de grootste kerkenfamilie van het protestantisme. De door de Lutherse Wereldfedera tie uitgegeven statistiek over 1973 is het nauwkeurigst als het gaat om de 93 kerken die lid zijn van die federatie. Het ledental van kerken die geen lid zijn - om theologisch- confessionele redenen, of gewoon omdat ze aan zichzelf genoeg hebben - bedraagt ruim 4 1/2 miljoen. Een gooi heeft men gedaan naar het aantal luthersen in sommige Westduitse landen en Oostduitse districten. Daar bestaan "herenigde" kerken die zijn ontstaan omdat koningen en andere vorsten een protestantse kerk meer dan genoeg vonden en de onderdanen schikten zich. Binnen die kerken bestaan nog steeds lutherse en calvinistische gemeenten naast elkaar, maar het aantal aanhangers van beide confessies is alleen te schatten. De teruggang van de lutheranen in Noord-Amerika (50.000), Duitsland (Oost 400.000; West: 1 miljoen) en Noorwegen (235.000) bedroeg bijna 1,7 miljoen. Lichte groei in Denemarken, Zwe den en Finland en sterke groei in de Derde Wereld hieven het verlies voor meer dan driekwart op. Bij die lichte groei in Zweden past de kanttekening, dat opgaven in dat land niet altijd even goed kloppen. Bijna 98 procent van de bevolking behoort tot de lutherse kerk, ongeveer 4 1/2 procent tot de andere kerken, een klein percentage geeft op atheist te zijn. Dat geeft een totaal van 8,3 miljoen kerkleden in Zweden, terwijl het officiële bevolkingscijfer per 1 Januari J.l. 8,1 miljoen bedraagt. Er lopen in Zweden dus meer dan 200.000 ongetelde christenen rond... LUNTEREN In de generale sy node van de Gereformeerde Kerken heeft de praeses dr. A. Kruyswijk zaterdag uiting gegeven aan zijn ernstige zorg over wat dr. Beyers Naudé kan overkomen wanneer hij terugkeert naar Zuid-Afrika. Dr. Beyers Naudé wordt daar namelijk bedreigd met maatregelen omdat hij in Nederland zou hebben gezegd, dat hij kiest voor de niet-blanken, wan neer de laatste een guerrilla tegen de blanken zouden beginnen. Vanuit Nederland wordt dit echter ten stel ligste ontkend. Hoofdbestuur Nederlandse Protestanten bond treedt af BENNEKOM Een conflict, tussen het hoofdbestuur van de Nederlandse Protestanten Bond en 'n aantal afdelingen heeft op de algemene vergadering van de ze bond die zaterdag in Benne- kom is gehouden ertoe geleid, dat het hoofdbestuur in zijn ge heel is afgetreden. Aanleiding daartoen was 'n voorstel van 10 afdelingen om de staf van vier leden te verkleinen. Deze afde lingen meenden dat de Neder landse Protestantenbond vanwe ge 'n tekort op de begroting van f 80.000 zo'n staf niet kon dra gen. Dat betekende dat de bond zijn maatschappelijk werk voor een groot deel moet besnoeien. Zo zal de bond met name programma's op nationaal-internationaal ni veau moeten beperken. Vóór dit voorstel stemden 14 af delingen met ongeveer 4.000 le den en tegen 27 afdelingen met ongeveer 3500 leden, waarmee het voorstel was aangenomen. Dit besluit zou consequenties kunnen hebben voor het werk, dat de Nederlandse Protestanten bond samen met andere organi saties verricht, zoals de actie voor slachtoffers van het geweld in Ierland en de Stichting Oecu menische Hulp aan Kerken en Vluchtelingen. misdrijven. Ze komen neer op "het plegen, doen plegen of medeplegen, dan wel medeplichtigheid of uitlok king, dan wel mislukte uitlokking, of poging tot het plegen van een oor logsmisdrijf of van geweld". Dit is strafbaar volgens artikel 141 Wetboek van Strafrecht (openlijke geweldpleging) of volgens andere bepalingen tot bescherming van de levens van personen of van hun goederen. Ook leveren de synodebesluiten op het in verbinding treden met in het buitenland gevestigde personen of li chamen (de Wereldraad) "met het oogmerk om deze te bewegen tot 't verschaffen van steun voor het voor nemen tot het vernietigen of op on wettige wijze veranderen van de grondwettige regeringsvorm van de Republiek Zuid-Afrika" (art. 97a). Mr. Roeleveld vraagt in het bijzon der een onderzode naar de gedragin gen ter synode van de hoogleraren dr D. C. Mulder, dr. J. Verkyl, dr. A. G. Honig en mr. N. E. Algra (de laatsle is ouderling-afgevaardigde uit Utrecht) en de predikanten ds. R. J. var. der Veen en dr. A. Wind, „die kennelijk in deze zaak een leidende rol hebben gespeeld". Dat laatste baseert mr. Roeleveld op kranteknipsels: niet de goede, want dan had hij beslist de Amster damse predikant Baumfalk en de ge pensioneerde hoofdlegerpredikant: Drost als eersten genoemd. Wat brengit mr. Roeleveld tot zijn klacht? Zijn zoon heeft de Neder landse nationaliteit maar moet in Zuid-Afrika onder dienst (vraagt hij daarvoor toestemming aan onze Ko ningin?; anders verliest hij dat Ne derlanderschap) De jonge Roeleveld moet zich dus volgens zijn vader straks te stellen tegen acties die vanuit de Nederlandse Kerken betaald zouden zijn. En omdat een groot aantal Nederlanders zich binnen de repu bliek Zuid-Afrika bevindt, staat volgens mr. Roeleveld hier duidelijk Nederlands belang op het spel". LUNTEREN De generale syno de van de Gereformeerde Kerken zal aan de Neder-Duits Gereformeerde Kerk in Zuid-Afrika laten weten dat zij diep teleurgesteld en verontwaar digd is over de wijze waarop de sy node van de Neder-Duits - Gerefor meerde Kerk de besluiten van de ge reformeerde synode in Nederland in zake het anti-rascismefonds van de Wereldraad van Kerken heeft opge vat, namelijk als steunverlening aan terroristen. Ditzelfde geldt voor het ultimatum waarin de Neder-Duits Gereformeerde Kerk haar band met de Gereformeerde Kerken in Neder land afhankelijk stelt van de her roeping van deze besluiten. Het moderamen zal hierover een brief schrijven aan de synode in Zuid-Afrika. Verder besloot de sy node een deputaatschap te benoe men dat de besluiten van de Neder- Duits Gereformeerde Kerk moet be studeren en evalueren. De Zuidafri kaanse kerk heeft nog nadere infor matie toegezegd over het anti-ras cismefonds en ook dat moet door dit deputaatschap worden onderzocht. Sommige synodeleden ging dit to ver. Zij wilden zich beperken tot een scherpe afwijzing van het Zuidafri kaanse ultimatum en geen verdere studie. Synodepraeses A. Kruyswijk, die zelf de Zuidafrikaanse synode bij woonde achtte dit onjuist. Hij betoog de dat als de Zuidafrikaanse kerk werkelijk haar verzet tegen het an ti-rascismefonds met keiharde feiten kan rechtvaardigen, er openheid moet zijn voor een nieuwe beoorde ling van het fonds. in kinder- ■r pantoffels als bij i van Vorst, vindt p z'n weerga niet. 9.95 v—r*- Leuk om te zien; degelijk in 't dragen. f De ritssluiting zorgt ervoor dat ze altijd aanblijven. Vrolijke kleuren. 19-23-9.95 24-27-10.95 15.95 Jongedames stellen zo hun eisen. Geef ze eens d'r zin^^Jggg 't staat wat wijs misschien maar o zo aardig. We zijn toch ook jong geweest. 28-35-15.95 Vader cor- SfiBgjP' duroy; zoon- lief ook corduroy. In vader's maat zijn ze er dus ook. Onverslijtbare zool. 25 30-12.95; 31-35-13.95; 36-39-14.95; 4047-15.95 13.95 Zo moeder zo dochter. Re- De Volvo dient gemiddeld vier eigenaars. Een neutrale prognose van een Zweeds autotechnisch onderzoeksinstituut (Svensk Bilprovning AB) wees uit dat de gemiddelde Volvo langer meegaat dan alle andere auto's. Wij wijzen dan ook op zes lakbehandelingen, op een motor die nooit tot de bodem van zijn machtig kunnen gaat: allemaal punten die sterk bevorderlijk zijn voor een lang autoleven. Ook in een gebruikte Volvo zit de van- huis-uit ingebouwde veiligheid.Een Volvo blijft een Volvo. Kijkt u maar bij uw dealer^ Automobielbedrijf Automobielbedrijf V. A. Reys Zn.. A. Mulder/ De Lichtenhorst B.V. Hoge Rijndijk 352 Leiden Rijnsburgerweg 88, Rijnsburg telefoon 071 22381 telefoon 01718 73144

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 14