'Grafin Main fraaie uitvoering Cornelius Ryan overleden Gepeperd gitaarspel DANIEL OTTEN: VEELBELOVEND MAANDAG 25 NOVEMBER 1974 LEIDEN Er was zaterdagavond veel belangstelling voor de Jubileum- voorstelling van de Hoofdstad Ope rette, Grafin Maritza. Het bleek van dit gezelschap de tot nu toe beste produktie. Het blijft in de Stadsge hoorzaal natuurlijk behelpen met de belichting en de decorwisselingen, maar des te groter mag de bewonde ring zijn voor de routine en souplesse, waarmee de moeilijkheden werden opgevangen. Wat niet kon worden opgevangen was de ongunstige plaatsing van het or kest vóór het podium, hetgeen in de melodramatische gedeelten de ver staanbaarheid van de tekst niet ten goede kwam. Het orkest heeft onder John Kapper overigens een zeer goe de prestatie geleverd. De verschillen de stemmen waren evenwichtig ver deeld en er kop worden gesproken van een grote eenheid. Dit gevoegd bij het nagenoeg ontbreken van de ln vorige seizoenen normale mis grepen en valse intonaties, mogen we wel zeggen, dat dirigent en orkest een goed seizoen hebben. Het grootste slachtoffer van de on gunstige opstelling was niet een van de vocalisten, maar de als zigeuner optredende violist Lazló Pali Jr. Voor zover hij hoorbaar was, klonk zijn spel uitstekend. Ik heb trouwens lie ver een onhoorbare echte violist dan een zogenaamd viool spelende acteur op het podium, want dat laatste wordt onherroepelijk een lachertje tenzij de man inderdaad vioolles heeft gehad). Een groot pluspunt bij deze produk tie vond ik, dat er zeer weinig ge- schmiert werd. Onder schmieren ver sta ik onnodige afwijkingen van de voorgeschreven zangpartij. Jan Han- derson (Tassilo) deed het soms, in Komm, Tzigane, maar overigens over tuigde hij in alle opzichten. Aad i Jans was een betrouwbare Berko, en Au toni Wink voldeed geheel als Po- pul escu. Van de vrouwelijke rollen zette Anita Heins een wat overdreven sullige Lisa op de planken, maar daarvoor moet eigenlijk de regisseur, Alexander Pichler, aan zijn jasje worden ge trokken. Nog al te vaak vindt men in de operettewereld de opvatting, dat iedereen op het toneel idioot moet zijn, behalve dan misschien de hoofd rolspelers. In dat opzicht moet Jacco van Renesse de regisseur een onein dig plezier hebben bezorgd. Hij bleek echter een uitstekende stem te heb ben ontwikkeld, die hij zelfs bij de dolste capriolen in bedwang had, voor welke prestatie ik vol bewonde ring mijn hoofddeksel licht De titelrol werd niet gezongen door Lizzi Schöffmann, maar door de Sas- se nheimse Feia Hulsbergen. Zij ac teerde uitstekend, maar haar zang stond zachtjes gezegd nog in de kin derschoenen. Marga de Boer was eigenlijk de enige naar wie ik adem loos heb zitten luisteren. Voor haar zijn grotere dingen weggelegd dan de rol van de waarzeggende zigeunerin. Voorzover ik hieronder kan oordelen: kostuums en decors waren goed uit gevoerd. In de Duitse tekst waren gelukkig weinig Nederlandse grap jes aangebracht. Kortom, ik begrijp niet waarom de Hoofdstad Operette zich onlangs zo druk heeft gemaakt over die AVRO-uitzending. RON HARMS NEW YORK De Amerikaanse schrijver Cornelius Ryan, schrijver vain „De langste dag", „De laatste slag" en ..Een brug te ver" is zater dagavond in New York op 54-jarige leeftijd overleden. HU leed aan kan ker. Ryan kreeg door zijn boeken over de Tweede Wereldoorlog grote bekend heid. „De langste dag", handelend over de geallieerde invasie in Euro pa op 6 juni 1944, werd verfilmd. Ryan was in september nog in ons land om de herdenking bij te wonen van de Slag om Arnhem in 1944. Zijn boek „Een brug te ver" hamdeUt over deze slag die door de geallieer den werd verloren. „De laatste slag" heeft tot onder werp de ondergang van Berlijn dat door de Russen in 1945 onder de voet werd gelopen. Cornelius Ryan werd in 1920 in Du blin in heit Verenigd Koninkrijk ge boren. In 1944 nam hij deel aan de landing van de geallieerde strijd krachten in Normamdiië ais oorlogs correspondent van de Londense Daily Telegraph. Ook was hy bij de vei van Berlijn. In 1947 emigreerde Ryan naar de Verenigde Staten. Zijn boeken zijn vertaald in 19 talen en er zyn er meer dan 16 miljoen van verkocht. Op de donderdagen 10, 17, 24 en dag. T entoonstellingen Sociëteit Burgers (Burgsteeg 2a); Pen- en penseeltekeningen André van Buuren (tot 30 november) i bovendien ook 's- avonds tussen IP.80 en 21 30 terecht Koordstudio (Oude Rijn 88): Ex positie Son Mou en Wilma Nouse (t. e.m. 90 november). Leidse bioscopen LUXOR: „De twee vechtjassen i kinderafdeling dag. 7 dec. Openingstijden Leiden 74 leven Rllksmuseum voor Volkenkunde Bteenetraat 1 rentoonstelling "Zuid- Atelier .De Scherf* Oegstgeest tel Kort exposeert 60220 rerk d Helde- buigen Galerie rhls Eye. Noordeinde 2a. ex positie van tekeningen en schilderden van cursisten Tot 1 dec., openings- tilden dl en do van 810 uur nam KUkamuseum van Oudheden (Ra- 28) Werkd 10 q eund 1—6 G Wtttatraat 40 Wissel epde Sa nity", 14 Jaar. dag. 14.00 en 20.00 zondag 14.00, 17.00 en 20.00 uur. LIDO: „The good, the bad and the ugly". 18 Jaar. dag. 14.30 en 20.00 uur. STUDIO: „The paper chase", 14 Jaar, dag. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. TRIANON: „De vijf van de vierdaagse". 14 jaar. dag. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zondag 14.15. 16.30. 19.00 en 21.15 uur. CAMERA: „The great dictator" met Charlie Chaplin. 14 Jaar, dag. 19.00 en 21.30 uur. ma., dl., do. en vr. 14.30 uur. Kindermatinee: „Old Shatterhand" wo. en za. 14.30; zo. 14.00 en 16.15 uur, a.l. Nachtvoorstelling: „The Chase". 18 jaar. vr. en za. 24.00 uur. REX: „Stoeipoezen". 18 jaar. dag. 14.30, 17.00 en 21.15 uur. Nachtvoorstelling: „Het zondige bed", 18 Jaar, vr. en za. 23.30 uur. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden ziekenhuis behalve van dl r tot woensdag 18.00 buis) en vbd vrijdag zaterdag 13.00 uur Ell- 15 tot 18.30 uur; 3e klasse: tot 14.14 uur en v. 18.30 tot 19.30 uur. Kraamafdeling: dag. van 15 tot 16 uur en van 18.30 tot 19.30 uur; Kinderaf deling dag. van 15 tot 18.30 uur. CCU (hartbewaking). dag. van 14.15 tot 14.45 uur en van 19 tot 19.30 uur. Tri- intensieve verpleging: dag. van 14 tot fapei V £—6-8 maandag genT—6 Legermuseum Geopend met vrtldag 9 d Zon- «d fees 10—6 QUI Zoi mlsch ziekenhuis dag i '.0* uui tot Dlacouesaenh uls) 13.00 urn tot zater saber,n uiekenhula) Bezoekuren Ziekenhuizen Mldda 18.46—14.8 Kinderafdeling dage- 18.30 i 's zondags 11—12 eerste klasse: de gehele Anuaklinlek: Klasse afdeling van 13.30 tot 15.30 i Derde klasse sluitend voor de ouders, alleen op woensdagavond van 18.80 tot 19.80 uur ACADEMISCH ZIEKENHUIS Voor alle patiënten (behalve kinde ren) z(jn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 15.00—16.00 uur 18.80—20.00 l le t volgende ouders) Maandag t/m vrijdag: 18.30—18.45 uur Zaterdag en zondag: s ernstige patiënten door lopend bezoek wordt toegestaan, kan de hoofdverpleegkundige hiervoor spe ciale kaarten verstrekken Alphen aan den Rijn R\1 noord: le 13.30—14.15 en II 13.30—14.15 en 18.30—19.80 u.; Kraam- afdellng 13.80—14.18 uur, alleen voor echtgenoten 1920 u.; Kinderafdeling - in voor oudere 18 oudere zondag 14.00—16.00 i overige familieleden Kinderen Expositiezaal gemeentelijke archief- klnderaf(ieiinB dienst. Boisotkade 2a tentoonstelling toegang op ds j-ziekenhuis, klasseafde- Ungen. Volwassenen dag. v. 11.15 tot 12.00 uur van 14 tto 14.45 uur en van 18.30 tot 19.30 uur Kraamaf deling Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van én haar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het Informatiecentrum Geluids hinder Schiphol (020—175000). (f)uct ^ïltetnvs 25 november 1974 Honderd jaar geleden stond in de krant: Uit Rusland wordt gemeld, dat het budget voor 1875 ge reed is en met een aanzienlijk overschot zal sluiten, zoodat de gunstige toestand van 's lands financiën daardoor in het licht gesteld zal worden. De minister van openbare werken schenkt thans vooral zijne aandacht aan de spoorwegen en ijzerfa brieken in het zuiden. Men ziet den aanleg van den Donetz- spoorweg met zekerheid te gemoet. Berichten in buiten- landsche bladen over het ont dekken eener samenzwering hebben in St. Petersburg ver bazing gewekt. Niemand, tot zelfs in de hoogste kringen kan nagaan iaat aanleiding tot deze berichten heeft gegeven. Ner gens heeft men iets vernomen van arerstatiën om staatkun dige redenen. Vijftig jaar geleden: De vliegtocht Holland-Indië is volbracht!! Hedenmorgen kwam het telegram uit Batavia dat de F VII met v. d. Hoop, Van Weerden Poelman en Van den Broeke daar is geland! Er zal bij het vernemen van deze tijding een schok gaan door de gemoederen van honderd duizenden landgenooten, die met de allergrootste interesse, gedurende vele weken achter een, de berichten omtrent de Fokker en zijn koene beman ning hebben verslonden en hebben meegeleefd met dat drietal Hollandsche piloten, die het aandurfden, gedragen door de vleugelen der moderne tech niek, 'n vlucht van 15.899 K.M. te ondernemen over zeeën, ber gen en woestijnen. Voor de zooveelste maal is aangetoond, 'dat de Hollandsche faam op luchtvaartgebied ten volle is verdiend. Met een Hollandsch vliegtuig, door Hollandsche vliegeniers, met Hollandsche moed en wilskracht en energie, is de schijnbaar eindelooze tocht volbracht (begonnen op 1 October, Redivaardoor niet alleen een practisch, doch ook een sportief en moreel succes is behaald. PANDA EN DE MEESTER-KR1MPER 8 - 127 Joris Goedbloed trok de half-gezonken roeiboot naar zich toe en gooide het water er uit. "Als ge me nu even twintig florijnen geeft, kunt ge hiermee naar het midden van dit meer varen en een uur lang uw vis vangen," verklaarde hij, terwijl hij het bootje weer in het water liet zakken. "W-weet je wel zeker dat ik hierin niet zal zinken?" vroeg Panda, terwijl hij twijfelend in het vaartuigje ging zitten. "Er loopt allemaal water in! In de bodem zit een lek!" "Een schip is pas in het water in haar element," legde Joris uit. "Een bovendien kunt ge nu uw visvangst vers houden in dit scheepke. Ik wens u een goede vaart toe." Met die woorden stiet hij het bootje af. "W-wacht eens even!" riep Panda. "Ik heb geen roeiriemen!" "ei, ei, ei..." sprak Joris. "Dat is een beetje vervelend Maar ik zal ze even gaan halen. Werp intussen vast uw hengeltje uit, raad ik u. Misschien vangt ge wel bot!" De avonturen van Jommeke Het geheim van de put Daar moet ik het fijne van weten. ff n--rU ~L "T -U- POOLSE BIEFSTUKJES Snijd 1 stukje kipfilet in 9malle repen en draad het kippevlees door de molen. Meng er 250 g biefstuk taroaar door of runderge hakt. Smelt 25 g boter en roer er 25 g bloem door. giet er dan geleidelijk 1 dl melk bij en blijf steeds roeren tot een zeer dikke saus is ontstaan. Roer de saus door ht vlees- en kipmengsel en voeg zout en peper naar smaak toe en 2 theelepels paprika. Kneed er 4 ronde koeken van en wentel deze door bloem, dan door een los geroerd ei en tenslotte door droog, fijn brood kruim of beschuitkruim. Bak de koeken in ruim boter snel aan beide kan ten goudbruin, 8 min. Neem ze uit de pan en houd ze warm. Snipper een zoetzure augurk en 100 g champignons zo ftjn mogelijk en meng augurk en champignon met een in stukjes ge sneden hardgekookt ei en een eetlepel kapper tjes. Fruit het mengsel 5 min. in de achtergeble ven braadboter en schep het over de „biefstukjes". WINA BORN FRED BASSET "ll'/'i» IM Blijkbaar ben ik de enige rtó.dè die duterrier HEBBEN Je OUDERS ECHT AL EE CADEAU VOOR JE EINDEXAMEN UITGEZOCHT? WAT AARDIG. WAT l& DAT VOOR EEN CADEAU? /GRATIS INLIJVING BIJ HET \VEEEMDELINGENLEGIOEN ALPHEN Er was eens een gita rist, Alexandre Lagoya. Er was eens een gitariste, die heette Ida Presti. Ze veroverden elk de normale concert podia en dat was twintig Jaar gele den nog opzienbarend. Dacht men niet naast de gitaar een landloper of een knoeipot? Ida en Alexandre trouwden. Toen betrad een duo gita ren de podia. Alphen, in een mooi gevulde "Bron", kreeg er zelfs drie bjjeen. Maar in de tussengelegen ja ren zjjn het toch dat echtpaar en mannen als Alfonso en Diaz, Julian Bream en Segevia geweest, die de weg baanden, de gitaar weer in het culturele klimaat hieven. Leraren en gitaarbouwers doen de rest. De Am sterdammer Dick Visser is naar het Het Nationale Ballet is plotseling met een z o groot aantal griepge vallen geconfronteerd dat men heeft moeten besluiten twee al uitverkoch te voorstellingen van het Zwanen- meer af te gelasten. Het betrof de voorstelling van zaterdagavond in do Duitse plaats Leverkussen en de op voering van vanavond in de Stads schouwburg in Nijmegen. Op het verdere programma heeft die griepepidemie vooralsnog weinig greep, want pas op 19 december aan staande wordt in het Amsterdamse Stadsschouwburg de eerstvolgende voorstelling gegeven: det première van Romeo en Julia onder choreo grafie van Rudie van Dantzig. conservatorium in Madrid geweest en vormt nu met Theo Krumeich en Emile Hopman het Trio Dick Visser. Een driemanschap van broeders in de kunst. Denkt u in drie harpen, drie lui ten, drie cimbalen. Bepaalde moge lijkheden worden groter: klankvolu me, orkestreeing, reliëf van hoofd en nevenstemmen en nog meer. Al leen is bij drie de keuze voor oor spronkelijk werk beperkt. Een oplos sing is zelf componeren en Visser doet dat. Zijn drie Canciones popu- lares (in de volkstoon) maakten tus sen Gragnani (trio, 18de eeuw)Wer- din (Miniaturen, deze eeuw) en Hin- demith (Rondo)voorafgaand, en tussen een Fantasia Gerhard Schu mann, deze eeuw) en een flamenco, erna volgend, een concurrerende in druk. Verleidelijke nummertjes zelfs. Maar er is niets aan te doen, in greepjes uit Vivaldi, Bach, Haydn, Haydn op kleinere gitaren zat de betere vormkracht, maar daarom nog niet het meest passende. Na de hele maal gitaar-eigen stukken van Vis ser en na de vurig-luchtige show techniek van de flamenco waren Bach en Vivaldi uitgewist. Het ensemble speelde overal goed sluitend en geacheveerd, prachtig in de fraseringen, met raffinement in gepeperd ritme zowel als in droom en intimiteit. En de timbres bloei den, omdat de akoestiek ze haar ze gen gaf. KEES VERHOEF De Tsjechoslowaakse dirigent en jarige dirigent is overgebracht naar componiht Vaclav Smetacek is za- een ziekenhuis voor observatie, terdagavond tijdens egm concert met Op het ogenblik waarop Smeitaoek het Symfonieorkest van Praag in instortte dirigeerde hij het lamgza- Florence in Italië ingestort. De 68- me deel in Gustav Maüilers Tiende Symfonie. LEIDEN Jöhan en Daniël Otten verzorgden gisterochtend in de Stadsgehoorzaal K. en O/s koffie concert. In de grote zaal wegens de grote vleugel, die niet naar de foyer kan worden overgebracht. Wanneer is Leitien toe aan een nieuw cuütuur- pafleis met voldoende parkeergelegen heid, gemakkelijk toegankelijk voor minder validen, zonder „koude drup pel" en zonder dat je de trillingen van langsdenderende stadsbussen in je stoel voelt? Deze verzuchting naar aanleiding van de minder gun stige akoestiek in de grote zaal. ten minste voor kamermuziek met wei nig publiek. Toch was deze oplossing nog de minst slechte die K. en O. had gekozen: een mignoovleugea in de foyer is in theorie erg aardig, maar het instrument overleeft de tocht naar boven niet. Vader en zoon Otten brachten een programma, dat een uitstekend be gin en een slecht einde had. Ik doel hiermee niet op de kwaliteit van de uitvoering, maar op de composities. Beethovens sonate in a kreeg een goede verklanking, maar klonk wat stijfjes in het voolistische aandeed Daniël Otten staat echter nog aan het begin van een veelbelovende car rière gezien zijn zekerheid van into natie en zijn evenwichtige streek. Johan Otten zorgde voor een perf ect klankeven wicht tussen vlood en piano waarbij zün affiniteit met de Estonia opvallend was. De sonate van Ravel lag veel meer dan die van Beethoven in het straalt je van de violist. Het tempo van de blues leek mij wat aan de snelle kant, maar overtuigde ten volle. Sa- tie's Dingen, links en rechts bekeken (zonder bril) kregen een juiste in terpre ta/tiet. De ironuische onderti tels (hypocriet koraal, fuga op de tast, gespierde fantasie) duiden op de door Saitie gewenste integratie n bet dagelijkse leven. Deze composi ties zijn de enige, waarbij het pu bliek rustig mag babbelen en de heer Milikan met het serviesgoed had mo gen laten rinkelen. Verder behelsde het optreden van de Ottens wat kleingoed (Bagatelle van Upolenc. twee bewerkingen van Falla) en walt saJanramamitiek. Goed gespeeld, daar niet van, maar aan mij niet besteed. RON HARMS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 11