PALET Als beroep, hobby en therapie steeas meer erkenning voor naaldkunst Verkeersopvoeding: zaak van ouders en politie samen ZATERDAG 23 NOVEMBER 1974 ZEIST "Het is tegenwoordig wat ongewoon als een man met borduren zijn boterham verdient. Maar in de middeleeuwen waren het voornamelijk mannen die de schutterende gobelins maakten. En voor de Tweede Wereldoorlog bestond het personeel op de ate liers voor kerkelijke borduurkunst nog voor een derde uit mannen", aldus naaldkunstenaar Huub Hun- feld uit Bunnik. Hij houdt zich niet alleen bezig met het maken van grote wand kleden voor bankgebouwen, ge meentehuizen en scholen, maar is sinds enkele Jaren ook nog als ac tiveringstherapeut aan een sana torium voor psychosen en neuro sen in Zeist verbonden. Het is een kliniek waar overwegend tijdelij ke patiënten worden behandeld. Vijf ochtenden per week geeft hij als onderdeel ervan een pro gressieve medische behandeling „activeringstherapie". Met ge bruikmaking van alle mogelijke materialen wordt er in kleine groepjes gewerkt aan allerlei vor men van expressieve naaldkunst. „Boeiend werk, waarin Je Je eigen vak weer eens opnieuw kunt uit diepen", vindt Huub Hunfeld. „Soms is het erg vermoeiend, maar soms loopt een ochtend ook vanzelf. Tijdens het werk wordt er gepraat over alle mogelijke din gen. Je probeert de mensen te la ten zien dat er ook neg iets an ders is door de wereld van dat moment. Je maakt ze attent op kleuren combinaties en vormen en leert ze om met de bekende handwerk technieken iets heel anders te ma ken dan dat zij gewend zijn. Als het goed gaat zie Je hoe de mensen zich ontspannen, gaan deweg weer gaan praten en zich langzaam losmaken van hun pro blemen. Maar Je wordt ook met enorme deprèssles geconfronteerd en dat Is in het begin heel ake lig. Als leek voel Je Je dan vol komen machteloos. Als acti veringstherapeut probeer Je te helpen op Je eigen manier door ze voor het handwerk te interes seren. Als het lukt zie Je hoe de mensen weer zichzelf worden. Het zijn dan net bloemen die open gaan. En dat is voor de therapeut wel het fijnste. Voor Huub Hunfeld zelf bete kent dit werk een stuk vernieu wing van zijn eigen beroep. Ver nieuwing, waar hij niet buiten kan. „Ik ben niet zo'n nadrukke lijke koploper, maar zeker in dit vak betekent stilstand achter uitgang. Je probeert steeds nieu we technieken en begint altijd we •*an iets nieuws", aldus de Utrechtse naaldkunstenaar, wiens leven aanvankelijk niet de kunst- innige kant leek uit te gaan. Hij studeerde medicdjnen, haalde ook zijn doctoraal rechten, maar uiteindelijk kwam deze telg uit een geslacht van confectieverko- pers. toch „in de lapjes terecht". Zij het dan op een andere manier dan zijn voorvaderen, want hij werd free-lance-ontwerper bij een grote firma die zich gespecia liseerd had in kerkelijke borduur kunst. „Ik heb de hausse in de kerkenbouw van nabij meege maakt en ruim tachtig Neder landse kerken helpen inrichten. Kerken van alle gezindten. Ik was één van de eerste katholieken, die ook in protestantse kerken werk te", vertelt hij trots. Terugkijkend op het begin van zijn loopbaan als naaldkunste naar kan hij zich nog herinne ren dat hij begon met het ont werpen en borduren van kazuifels, a vondmaals kleden en stola's. Maar liefst 125 identieke stola's die in twee Jaar klaar moesten zijn Na de ochtendlijke therapie uren in het sanatorium in Zeist heeft hij 's middags vrij voor op drachten. Hij krijgt de meest uit eenlopende verzoeken. Soms wordt hem gevraagd doopjurken van verfijnd borduursel te voorzien en dan weer roept men hem te hulp om een gemeentewapentje op de uniformen van de ambtenaren van de burgerlijke stand aan te brengen. Maar hij moet ook wel eens een stadsvlag van zes bij zes meter maken, of een wandkleed voor een kantoorgebouw. De lang ste muurversiering die hij afle verde was een tien meter lange afbeelding van het sprookje van de gelaarsde kat. Het kreeg een plaats in een kleuterschool. Om al het borduurwerk op tijd af te krijgen, werkte hij vele Ja ren zestien uur per dag. Maar hij doet het nu wat kalmer aan... dat wil zeggen dat hij per etmaal nu nog maar twaalf uur in de weer is. kind woont, de verkeerssituaties waar het mee te maken krijgt, en vooral de manier waarop ouders en kind sa men het verkeer benaderen. Gewa pend met de verkeerstechnische logi ca van de volwassenen kan het kind op straat weinig beginnen, al was het alleen maar omdat een vlak voor de hand liggend feit over het hopfd is gezien: zijn (geringe) lengte. Tijdens lezingen verduidelijkt me vrouw Van Dijk zoiets met dia's waar uit blijkt dat een kind in dit opzicht te vergelijken is met een volwasse ne die op zijn hurken zit. Wie dat voorbeeld eens in de praktijk na bootst ziet wat een kind in werke lijkheid van het verkeer ziet: een ander, en veel beperkter beeld waarin het bovendien de snelheden en af standen nog niet kan schatten en waarin het bovendien primair en im pulsief reageert. Stoeprand-stoprand „Voor verkeersopvoeding van kin deren heb Je vooral ontstellend veel geduld nodig. Het goede voorbeeld van de ouders en dc gewoontevor ming zijn zo belangrijk, correct ge drag bij verkeers- en voetgangers lichten, ook als je het risico loopt dat daardoor eens een tram of bus voor je neus wegrijdt. Stoeprand is stoprand: een kind dat dit steeds weer leert gaat instinc tief reageren", zegt brigadier Roozen. Hoe belangrijk dit automatisch ver mijden van de stoeprand kan zijn, blijkt uit de statistieken: de piek bij verkeersongevallen met kinderen ligt in Nederland duidelijk in de vrije uren van het kind, als het al thuis is geweest en weer de straat op gaat om te spelen. Nu het toch over statistieken gaat heeft hij nog wat andere cijfers in petto, die rechtstreeks te maken heb ben met het eerder geconstateer de feit dat de betrokkenheid van ou ders bij het begrip verkeersopvoeding na de kleuterperiode van een kind vermindert. Want de kleuter is niet de enige extra-kwetsbare figuur in het verkeer: hij deelt dit lot met alle Jongste deelnemers van de vier groe pen weggebbruikers (voetgangers, fietsers, bromfietsers, snelverkeer) in 't hedendaagse patroon van de open bare weg. AMSTERDAM Vroeger voelden de meeste i zich doodongelukkig als ze een bril moesten gaan dra gen. Maar tegenwoordig zijn brillen zo modieus dat zelfs vrouwen zonder oogafwijking uit pure IJdelheid naar een bril grijpen. Bovendien krijgen politici van hun piibllciteltsmanagers dikwijUs het advies om met een bril op het tv-scherm te versohijnen om zodoende op het pulbliek een meer serieuze indruk te maken. Voor het komende seizoen ligt de nadruk in de brillen- mode bij RodenStook, Silhouette, Dior, Cardial en Pierre Marly op de tweekleurige monturen. Er is veel keus uit gemarmerde brillen, maar de diverse fabrikanten zorgden ook voor monturen die van onde ren donkerder van kleur zijn dan van boven. Het gezicht krijgt hierdoor meer evenwicht. En dankzij het flinke formaat van de glazen düe zich op halve hoogte be vinden van de neusbrug en de hoog aangezette poten is er niets meer dat het vrouwelijke oog haar uitdruk king oniüneemt. De glaaen, die nauwelijks meer ongekleurd worden toe gepast, zijn voor het meremdeed van kunststof en in foiUrvTo kleuren verkrijgbaar. Groot nieuws zijn de tweekleurige glazen, die bijvoorbeeld blauw van boven en oranje van onderen af groen links en recht» geel zijn. En bijzonder praktisch is dat de kunststof glazen nu net als glas krasvrij en ontspiegeld gemaakt kunnen worden. Bij Pierre Majrly schemeren bloemetjesmotieven door het montuur en die komen ook voor in de collectie van Menrad. Dóra Demmel ontwierp voor Silhouette brillen met bijpassende oorcüips. En niet alleen bij haar maar ook bij andere ontwerpers valt het op dat de monturen dunnere randen hebben. Daarnaast is de draadbril, in allerlei vormen waaronder 't bekende vliegeniersmodel niet meer weg te denken. Metallic-kleurtj es zoals grijs groen voor heren zijn helemaal nieuw. Deze fraai ge kleurde aluminiiumbrülen warden voor mannen naast de traditionele grijze en bruine modellen voor mannen een interessante dracht. Make-up tip: Een bijziende bnüdraagster heeft ver kleinende glazen in haar montuur. Een glimmende oog-make-up heft dit effect enigszins op. Een vérziende brildraagster heeft vergrotende glazen. Hier Is een matte oog-make-up gewenst. Bij de parfums is er een terug keer naar de oude geurtjes. Max Factor stopte in bruine, apothekers- achtige flesjes de geuren muskus, hei de, rozen, viooltjes, lavendel en jas mijn. Het spul is erg sterk geconcen treerd en bij gebruik moet er heel voorzichtig mee worden omgespron gen bovendien is het met die oude geurtjes wel even wennen. Voor een moeilijke huid heeft Har riet Hubbard Ayer een speciaal mas ker dat zo zacht is dat het ook om de ogen gebruikt kan worden, het bevat kamillenextract, penthenol en een extract uit kastanje. De Douche line-serie van Guy Laroche is uitgebreid met een vocht- houdend, geparfumeerd badschuim van een donkerblauwe kleur. Voor 24 baden (250 cc) is de prijs f 16,95. In de serie Ultra Skin brengt Margaret As tor de collageen cream active. Collageen is een hoofdbe standdeel van de huid, dat na het 25ste Jaar steeds minder wordt. Een pot van 50 ml. kost f 12,95. Met het zelfde bestanddeel is er een lipstick en een nagellak. In een eenvoudige plastic flacon brengt Folay een proteïneshampoo. Een leuk geschenk zijn de twin- colourstiften die Binella uitbrengt. Een potlood heeft twee kleuren, een met een pearl-effect en een matte. De kleuren die worden gebracht zijn olijfgroen, aubergine, taupe, char coal blue en turquoise. Je kunt er zelf veel aan doen goede prestaties te kunnen leveren, weerstand en veerkracht te hebben, kortom gezond, fit en energiek te zijn. Daar zorgt een goede voeding voor. Vooral als Je behoort tot de leeftijdsgroep van 12-20 Jaar de periode van een snelle lichamelijke ontwikkeling moet Je daar niet te licht over denken. Voor 35 ct kun Je hierover een interessant boekje bestellen bij het Voorlichtingsbureau voor de Voeding, postbus 1772 Den Haag. Plak op een briefkaart 85 ct. extra postzegels (50 ct. voor het toezen den van het boekje) en vermeld daarop „brochure 123". „Met verkeersvoorlichtdng begin nen we bij de kinderen, maar we zouden bij de ouders moeten begin nen. Op kleuterscholen zijn de reac ties van ouders op verkeersopvoeding duidelijk positief, er is een goede op komst op ouderavonden. Maar dat wordt meteen veel minder als de kinderen naar de basisschool gaan. Zodra het kind van de kleuterschool af is, lijkt de interesse van de ouders voor verkeersopvoeding sterk af te Opmerkingen, genoteerd tijdens een gesprek met hoofdagente A. E. van Dijk en brigadier P. M. J. M. Roo zen, voorlichtingsambtenaren van de gemeentepolitie Rotterdam die over het grootste bureau verkeersvoorlioh- ting van Nederland beschikt. Beiden zijn nauw betrokken bij een stuk verkeersopvoeding dat men via kleu ter- en basisonderwijs tracht te rea liseren. Die verkeersopvoeding via de school kan pas voor 100 procent effec tief zijn wanneer het kind thuis een „verlengstuk" van de opgedane in zichten ontmoet. En ten aanzien van dat laatste zijn beide verkeersspecia- listen niet zo optimistisch. Kind kan niets" Kinderen kunnen niet alleen het verkeer in, hun verkeersrijpheid wordt overschat, beneden de leeftijd van negen Jaar zouden ze door de ouders of per bus naar school moe- Samenstelling Henriëtte v. d. Hoeven ten worden gebracht. Het zijn con clusies die regelmatig worden gehan teerd in de discussie over kind en verkeersveiligheid. Hoofdagente Van Dijk formuleert het iets anders: „Een kind kan niets in het verkeer. Het moet op zeker ogenblik worden los gelaten, maar voor het zo ver is moe ten de ouders er wel iets voor doen. En ouders kunnen veel doen aan verkeersopvoeding, maar dat kost tijd veel praten met het kind, veel wer ken met praktische voorbeelden, vind ik. Je maakt een kind niet wijzer door het kort en bondig in te pren ten dat het altijd goed aan het hand- Je moet blijven lopen. Of door begrip pen als links en rechts erin te hame ren. Daarmee beginnen Jonge kinde ren in de praktijk weinig of niets, dat merk Je steeds weer tijdens les sen op kleuterscholen". Leeftijd Een vraag die ze op praktisch elke ouderavond over verkeersopvoeding te beantwoorden krijgt: wanneer kan mijn kind alleen naar school, c.q. worden „losgelaten" in het ver keer? Zo'n leeftijdsgrens is in feite niet te noemen omdat meer facto ren meespelen: de omgeving waar het Bril raakt steeds meer in de mode Jonasten meest kwetsbaar De meeste slachtoffers vallen vol gens die cijfers onder jongsten in elke groep: de meeste doden en ge wonden onder de voetgangers zijn kin deren tussen nul en negen Jaar. On der de fietsers Is dit trieste record voor de tien- tot 15-Jarlgen, onder de bromfietser voor de 15- tot 19- Jarigen, terwijl in het snelverkeer de meeste doden en gewonden vallen in de leeftijdsgroep van 20 tot 24. Rede nen waarom brigadier Roozen zo graag ook die wat oudere jeugd: de jonge bromfietsers en de Jonge auto mobilisten, in een „goed-uitgeba- lanceerd voorlichtingsprogramma" zou willen opvangen. Over het .goede voorbeeld" van de volwassen weggebruikers dat de kin deren tot een beter en veiliger ver keersgedrag zou kunnen inspireren, is hij overigens vrij pessimistisch. „Ik zie het steeds slechter worden, zegt hij. „Neem de verkeersbrigadiertjes: dat is ln Nederland toch wel een stuk werk, al meer dan 25 Jaar. Hier in Rotterdam hebben we er 800. Maar ouders lopen vaak dwars door de ac tiviteiten van die kinderen heen. Er is voor het werk van de verkeers brigadiertjes weinig of geen waarde ring van de kant van de volwassenen. Sterker nog. gedrag van die volwas sen mensen is vaak beneden peil. Merkwaardig, want het gros van de weggebruikers is immers zelf ouders". DAMESMODE in exclusief jonge stijL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 21