LOVE UNLIMITED: EEN TOPGROEP Humperdinck: zo heerlijk rustig Fleetwood Mac slaat andere weg in Cher-solo Dubbele Diamond VAN TOM WAITS Atlantic-introductie van jazz-artiesten Arno Flor pakt de Grote Kunstwerken APART SFEERTJE DONDERDAG 21 NOVEMBER 1974 STEEDS DE NIEUWSTE GRAMMOFOONPLATEN HAARLEMMERSTRAAT 279 LEIDEN - TEL. 071—24010 van Zijjp Love Unlimited In heat Philips 6370 213. Barry White lijkt het image /an het vier Jaar geleden door hem ontdekte Love Unlimited- i-rio te willen veranderen. Tijdens tiet Jongste Grand Gala du Dis- iue presenteerden Diana Taylor en Glodean en Linda James zich als de ..kuise" tegenpolen van de Three Degrees. Tegenover de heupwiegende, sexy Degrees ston den de meisjes van Barry White In hoog gesloten bontmantels. Aangezien bekendheid en de daaruit voortvloeiende hoge note ring op de hitparades voor een groot deel afhankelijk zijn van de presentatie bleef dit donkere triootje ver achter bij de Three Degrees. Zowel op het Grand Ga la als later op de hitparade. Voor Barry White, die zelf met zijn .Love's Theme" wel direct naar de top doorstootte, is het kennelijk aanleiding geweest om het dan maar over een heel an dere boeg te gooien. De „verpak king" waarin Love Unlimited op de hoes van de elpee „In heat" staat, is duidelijk aantrekkelijker: het drietal heeft voor deze gele genheid geposeerd in heel wat ge waagdere toiletjes. Waarom de zangeressen daarbij met zulke af schuwelijk lange nagels zijn af gebeeld is wat moeilijker te be grijpen. Dat de meisjes het „ln de vingers" hebben staat echter als een paal boven water. Daar om is het Jammer dat zij zo'n knieval voor de commercie heb ben moeten maken, hoewel Ook zonder een wat onthullen- der kleding kan Love Unlimited namelijk tot een topgroep wor den gerekend. Hun (dromerige) muziek vertoont enige overeen komst met de Philly-sound van de Three Degrees, maar krijgt om. een eigen gezicht door het aan deel van orkestleider Barry White, die net als bij de eerste elpee „Under the influence of love" zeer duidelijk van zijn aanwe zigheid blijk geeft. Ndet alleen door het feit dat hij een zestal composities leverde, maar wel de gelijk ook door de invloed van zijn orkest. Love Unlimited komt daardoor ook nu niet aan een do minerende rol toe, omdat het ge weldige orkest vele intro's voor zijn rekening neemt en ook voor uit gebreide, instrumentale intermez zi zorgt. Hinderlijk is het niet, omdat orkest en zanggroep een prachtige tweeëenheid vormen en de zangkwaliteiten van Love Unli mited door de ritmische begelei ding uitstekend tot hun recht ko men. Zoals in Share a little love in your heart en natuurlijk in het overbekende „Love's theme", dat ditmaal een vocale interpre tatie heeft gekregen. J.P. Heroes are hard to find Fleetwood Mac Rep 54026. Ook zonder te leunen op de re putatie van de vorige bezetting (van o.m. Need your love so bad) slaagt de tegenwoordige for matie Fleetwood Mac er best in zich muzikaal te redden. Sinds Pete Green vertrok en later Je remy Spencer zich aansloot bij The Children of God, is de nieu we groep een andere weg opge gaan. Hoewel af en toe zulke in vloeden nog wel merkbaar zijn heeft de blues-ach tige muziek al lang plaatsgemaakt voor een rockender geluid. De melodieuze zangpartijen zijn gebleven; de instrumentale sound is heel an ders geworden. Logisch ook want de twee „nieuwe" leden Christine Mc Vie (vrouw van de met drummer Fleetwood „gebleven" bassist John) en Bob Welch heb ben zich ontpopt tot de twee tekst en muziekschrijvers. Van hun hand ook zijn alle elf nummers op de LP ..Heroes are hard to find", waarbij gitarist Welch dui delijk voorop ligt met zeven nummers. Christine Mc Vie en Bob Welch bepalen trouwens ook het vocale aanzien van deze Fleetwood Mac, dat instrumen taal een verlies leed met het ver trek van de knappe gitarist Wes ton (die op Mystery to me nog sterk aanwezig was). Maar met medewerking van o.a. Sneeky Pete Kleinow (in het nummer Come a little bit closer) slaagt de groep er in dat verlies te com penseren. Het genoemde werkje is overigens met Going Home één van de betere nummers van kant één, terwijl op de achterzijde She's changing en Prove your love goed in het gehoor liggen. Of deze band het peil haalt van de beroemde oude is een vraag die nauwelijks meer terzake doet, nu andere mensen, andere mu ziek maken. Afstemmen op F.M. betekent in ieder geval nog wel van muzikaal plezier pToeven. Misschien minder, maar in som mige gevallen nog wel lekker. P.d.T. Muziekpagina mot bijdragen vam: Bert Paauw Ruud Paauw Jan Preenen Paul de Tombe Wim Wirtz Eindredactie Bram van Leeuwen Cher Star Collection Midi 20081. Om even een open deur in te trappen: Sonny en Cher zijn niet alleen als duo erg succesvol (ge weest). maar ook als solo-arties ten slaagden zij er in boeiende platen te maken. Vooral Cheri- lyn la Plere lukte het solerend nogal eens voor hits te zorgen, waarvan nog niet zo lang geleden het donkerbruine Dark Lady ge tuigde. Cher heeft trouwens hele LP's op haar naam staan. De naar haar genoemde langdraaier Cher is nu in de Star Collec tion van Midi opnieuw uitge bracht. De opnamen voor die LP wer den voltooid vlak voor de geboorte van haar dochter Chastity in 1969 en die naderende gebeurte nis wierp de schaduw duidelijk vooruit! Let alleen maar eens op de titels van de nummers die Cher destijds opnam: Cry like a baby, Save the Children en Lay baby Lay van Bob Dylan, van wie overigens nog twee songs de LP sieren. Verder brengt Cher met haar diepe, warme stem num mers als Sitting on the Dock of the Bay (Otis Redding) en het Stephen Stills-werkje For what it's worth. Zij doet dat op de ma nier die Je mag verwachten. Met gevoelige klasse. Pd.T. Double Diamond Neil Dia mond Londen 6645 200. Kennelijk geïnspireerd door het grote succes van Neil Diamond met zijn langspeelplaat Longfel low Serenade en de gelijknamige single die tot hoog in de Neder landse hitparades opklom heeft Phonogram de oude Neil Dia mond successor, nog eens van stal gehaald. Ze date7m uit omstreeks '967 toen Neil Diamond platen uitbracht op het Amerikaanse BANG-label. De toen 26-jarige in Brooklyn geboren Neil had Juist enig succes als songwriter ge boekt met het "edje „I'm a be liever", die de toen vla de tele visie snel populair geworden Mon- *cees op hun repertoire namen. Blijkens het dubbelalbum, waarop 25 nummers van Neil Dia mond te horen zijn was hij ook 'n die dagen al 'n uitstekend zan der en componist. Alleen blijkt in die zeven Jaar de opnametechniek met sprongen vooruit te zijn ge- eaan. Vergelijken we de opna men bilvoorbeeld eens met Sere nade dan is dat als het verschil tussen een straatsteen en een dia mant. Bovendien moest Neil Diamond het in de Jaren zestig doen met een band met geringe bezetting, terwijl aan zijn laatste elpee werd meegewerkt door een vijftig man sterk orkest. Desondanks blijft het aardig om via dit dubbelal bum kennis te kunnen nemen van Neil Diamonds prille successen. Zoals we hierboven al zeiden: ook toen leverde Neil al heel fijn werk af. Om eens een paar titels te noemen: Girl, youH be a wo man soon, Shilo, Do it, Love to love. Red rubber ball, Cherry, cherry, Red red wine en niet te vergeten zijn eerste grote hit op Portrait in gold Engelbert Humperdinck Decca 6645 404. De hoe zenmakers bij Phono gram zijn er vanuit gegaan dat de naam Engelbert nauwelijks meer enige verdere verklaring nodig had. De naam Humper dinck vindt u dan ook niet op de voor- of achterkant van de platenenveloppe, maar in minie me lettertjes op de rug van de hoes. Goede wijn behoeft geen krans en met dit veelgebruikte spreekwoord zouden we ook de bespreking van deze plaat kunnen afdoen, ware het niet dat we toch wel een aantal opmerkingen kwijt willen over Hump. Het re pertoire vertoont een treffende overeenkomst met ene mijnheer Tom Jones, ook al geen onbeken de in de internationale muziek wereld. Toch is er een duidelijk verschil. Tom Jones vindt het zo Saul-explosie: Wilson Picke't Aretha Franklin Star-collection, Wilson Pickett Volume 2 Midi 20078; Star- collection, Aretha Franklin Vo lume 2 Midi 20079. Van twee exponenten van de Amerikaanse soul-muziek zijn dezer dagen nieuwe langspeelpla ten verschenen. Nieuw is eigen lijk het Juiste woord niet. Het gaat om verzamelplaten met ou de successen van zowel Wilson Pickett als Aretha Franklin. Op de plaat van „Wicked Pickett" vindt u bijvoorbeeld het nummer „In the midnight hour" waarmee hij ooit nog eens de eerste plaats van de Amerikaanse Billboard hitparade bezette. Datzelfde geldt voor Don't knock my lover en 634-5789. Ook andere titels als Mustang Sally, Hey Joe, Born to be wild en You keep me hangin' on zijn voor de soulliefhebber ze ker geen onbekende. Met de elpee van Aretha Franklin is het eigen lijk hetzelfde laken een pak. Grote hits als Spanish Harlem. I never loved a man, Son of a preacher man en Baby I love you. Kortom pittige muziek van de „Queen of soul". B.v.L. het BANG-label „Solitary man". A1 met al een interessant album vooral voor die groep, die de mu zikale carrière van Neil Diamond compleet in zijn discotheek wil hebben. Daarom is het wachten nu op een elpee, waarop wordt verzameld het werk van Diamond, dat hij destijds op het UNI-label uitbracht. B.vLi. Tom Waits The Heart of Saturday Night Asylum Re cords 7E 1015. De naam Tom Waits zal slechts weinig muziek-liefhebbers iets zeggen. De LP „Clising Time" waarmee de 24-Jarige Amerikaan vorig Jaar zijn debuut op de pla- tenmarkt maakte ging aan ve- Mantovani levert weer aangenaam werk af „Magnificent Strings" dub bel elpee van Mantovani en zijn orkest Decca 6645 402. Hoeveelste elpee dit van de be roemde Mantovani is, zou ik zelfs niet bij benadering kunnen zeg gen. Het aantal moet enorm zijn en het zou mij niet verbazen als de maestro zelf de tel eveneens is kwijtgeraakt. Om met Wim Son- neveld te spreken: de man pro duceert platen of Je een emmer leeggooit. Zoals iedereen in Europa be kend is, dankt Mantovani zijn faam aan de wijze waarop hij gebruik maakt van de vioolsectie. Mantovani en violen die horen bij elkaar zoals haring bij uitjes. Hij wekt daar zeer gladde, om niet te zeggen smeltende effec ten mee op. Het is eigenlijk Jam mer dat zo'n vakbewaam man als hij nooit eens op de experi mentele toer heeft gewild. Al had hij alleen maar eens met zijn violen iets anders geprobeerd. Met ..Magnificent Strings" is Mantovani weer eens door film en musicalland gewandeld: I could have danced all night; Que sera, sera: Summertime: Around the world; Never on Sun day; Moon river; True Love; Some enchanted evening; Tenderly; Granada, Home on the range Er is, helaas, niets nieuws bij. Mantovani leidt zijn orkest weer met de van hem bekende, grote precisie; de eigen sound komt er voortreffelijk uit. Op de hoes treft men een boeiend op de ste nen gedrapeerd naakt aan, waar naar he»t aangenaam kijken is. R.P. len onopgemerkt voorbij. Zijn tweede langspeler „The Heart of Saturday Night". verdient niet eenzelfde lot te ondergaan. Want deze plaat, met elf door Waits zelf geschreven en gecomponeerde liedjes, steekt duidelijk boven de middelmaat uit. Met zijn knerpende, maar des ondanks niet onaangenaam klin kende stem slaagt Waits er in een heel apart sfeertje op te roepen wat vooral goed overkomt in num- s als San Diego Serenade, Shiver Me Timbers en Fumblin with the Blues. In Amerika is zijn ster lang haam maar zeker aan het stijgen al moest hij zich totnutoe nog tevreden stellen met optredens in voorprogramma's van gevestigde pop-idolen als Frank Zappa, Charlie Rich en Billy Preston. Aan een inhoudsvolle tekst hecht Waits, die een grote bewon dering voor de auteur Jack Ke- koestert, veel waarde. Zijn voorkeur voor smog, verkeer, au topech, lawaaierige buren en andere misère valt in al zijn liedjes te onderkennen. Overigens horen de nummers waarin Waits de muziek ondergeschikt heeft ge maakt aan de tekst niet tot de sterkste punten van de LP. as wanneer begeleiders Jim Gordon (drums*Arthur Ri chard (gitaar), Oscar Brashear (trompet) en Jim Hughart (bas) een volwaardig aandeel (mo gen) leveren is Waits op z'n best. B.P. Atlantic Jazz-Express Atlan tic 20 082. „Tsjaikowsky Wonderland" door het orkest Arno Floor BASF 20 22 190 3. Als 'n leider van een amusements orkest de blik omhoog richt naar de Grote Kunstwerken om die via een arrangement geschikt te maken voor laten wij zeggen rui mere consumptie, regent het al vlug verwijten van de grote ex perts. Dan zijn woorden als „mu zikale heiligschennis", -„ontwij ding" en „profaniteit" niet van de lucht. Arno Flor, een man die in 't voetspoor van Werner Mül- ler naar de top klom, loopt de kans die uitdrukkingen naar het hoofd geslingerd te krijgen. Want hij heeft in „Tsjaikowsky's Won derland" een groot aantal werken van het Russische genie voor zijn grote orkest bewerkt. Hij heeft dat naar mijn gevoel met smaak en zorg gedaan en ik zie er bepaald niets ontwijdends in. Dat niet alles op deze elpee in een grote orkestrale bewerking tot zijn recht komt. is een an dere zaak. Tsjaikowsky heeft som mige stukken zo geschreven dat zij alleen in zijn gekozen opeet tot volle bloei kunnen komen. Op Arno Flors keuze valt hier en daar wel wat af te dingen, niet op zijn zorgvuldigheid. Op deze elpee o.a. Zwanenmeer, Elegie, Romance, Ballet Valse, Capriccio Italiano, Barcarole, Doornroosje, Rodina, Canzonetta. R.P. .Atlantic Jazz-Express" ls de titel van een plaat die eigenlijk alleen maar laat horen op welke coryfeeën de onderhavige platen maatschappij een beroep kan doen om haar Jazzprogramma zo uitgebreid en aantrekkelijk gelijk te maken. Een introductie plaat dus, die het de luisteraar evenwel niet mogelijk maakt een afgewogen oordeel te vellen de kwaliteit van muziek, musici en opnamen. Het enige wat je uit deze schijf zou kunnen ha len is, dat op Atlantic label de volgende musici hun muziek naar buiten brengen: bassist Charles Mingus. tenorist John Coltrane, The Modern Jazz Quartet, drum mer Billy Cobham, fluitist Her- bie Mann, (elektrisch spelende) tenorist Eddie Harris, pianist Les McCann, „multi-blaasintrumen- Dave Brubeck (en zonen) en pia- talist" Roland Kirk (zie foto), nist Chick Corea. In het alge meen uiterst capabele musici, die in elk geval duidelijk maken dat verscheidenheid in de Jazz een ac tueel gegeven is. En dat is dan misschien ook wel de verdienste van een plaat als „Atlantic Jazz- Express". W.W. Opry-show, die in de C en W- wereld zeer hoog staat aange schreven. Ik hoef maar even te ver tellen dat in hetzelfde program ma ook mensen optraden als Johnny Cash, Bill Anderson en Roy Clark en het zal u dui delijk worden op welk niveau er werd gemusiceerd. En als Je dan bedenkt dat The Tumbleweeds aan dit optreden een tournee van 'n maand door de VB. in '74 over houden, mag met een gerust ge weten gezegd worden dat hier vaak mensen aan het werk zijn. Dit wordt nog eens bevestigd door hun nieuwe elpee .Tumbleweeds' die dezer dagen werd uitgebracht van de Waalwijkse groep. Overi gens een formatie met een duide- Ilijke familiebinding want van de 6 leden komen er 4 uit één nest", Ad Masseurs, la drummer, Ton, steel en sologitarist, Berry, bege leidingsgitarist en Ine, zangeres. De groep wordt gecompleteerd door Ruud Hermans (zanger en begeleidingsgitarist) en Mickey de Boer (bassist). Hoogtepunten van hun langspelers vind ik de num mers I believe in. music, Some where between en de Tumble weeds polka. Vooral Ton Masseurs excelleert door zijn kennis van een zeer groot aantal instru menten en muzikaliteit. Ine Mas seurs heeft trouwens een verrekt lekker stemmetje dat in een lied- Je als Reno goed tot uitdrukking komt. De elpee bevat ook nog wat countryrock zoals Everybody has his own dogs en "You're still on my mind", een nummer uit de betere Jaren van de Byrds. Al met al een fijne plaat van bijna on -Nederlandse talenten. B.vLi. nu en dan nodig om de stem banden en longen eens flink stof vrij te maken, terwijl Humper dinck keurig binnen de uitgezet te paden blijft. Tom Jones deed dat soms, zoals bijvoorbeeld met Green, green grass of home waar mee hij een enorm succes boekte. Humperdinck doet het altijd en persoonlijk vind ik dat erg ple zierig. Ik ben van nature een luie platendraaier die wanneer de diamant eenmaal in de groef is geplaatst niet graag een paar maal opstaat om de volumeknop te beroeren. Bij Tom is dat voortdurend noodzakelijk, bij En gelbert niet. Dat kabbelt heer lijk voort. Ook op het dubbelal bum „Portrait in gold" staan twee dozijn heerlijke zwijmelnummers. En daartoe behoort natuurlijk zijn wereldsucces The last waltz (nummer 1 kant 1). Verder num mers als Let me In to your life, Through the eyes of love, Walk hand in hand en Les bicyclettes de Belsize een nummer waarmee Mireille Mathieu enige tijd gele den hoge ogen gooide. Ik weet dat er muziekliefhebbers zijn, die de zang van mr. Engelbert ver afschuwen maar ik weet ook, dat er minstens evenveel zijn die het heerlijk vinden om Humperdinck op de achtergrond zijn best te horen doen. Voor die laatste ca tegorie ls dit dubbelalbum natuur-' lijk een „verplicht nummer". B.vX. De Nederlandse vertolkers van de country en western-mu- ziek hebben tot dusver maar op bescheiden wijze aan de weg ge timmerd. En dat lijkt me maar goed ook, want met het Gerard de Vries-niveau zouden we in het buitenland vrees ik niet zover ko men. Daar is gelukkig verande ring in gekomen met de forma tie van de country groep The Tumbleweeds. Vorige maand maakten ze een reis door de TROS georganiseerde reis naar Nashville en traden daar met zeer veel succes op ln Grand Ole

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 21