Paul van Vliet in
uitgekiende show
Unie-concöurs: niet voor de poes
Oïteuws
Te weinig genuanceerd spel in Het Hemelbed
FABELACHTIG TEDESCOTRIO
Heinz Friesen: virtuoos
MAANDAG 11 NOVEMBER 1974
Paul van Vliet speelt het heel vei
lig in en met zijn nieuwe "one man
show", hij neemt geen enkel risico
met de gunst van het publiek. HU
heeft de elementen, die in zijn vo
rige shows succes hadden, gehouden;
hij maakt weer amusante typetjes,
zingt een weemoedig liedje, waarvan
hij de teksten uiterst eenvoudig
houdt, hij en zijn regisseur Nick
van den Boezem halen het uiter
ste uit toneelmiddelen als beweging,
geluid, licht: een uiterst verzorgde
en uitgekiende show. En het publiek
vindt het heerlijk, dat bleek zater
dagavond (na twee voorstellingen)
■tijdens de première in het Rotter
damse Luxor Theater.
In een one man show is een per
soonlijkheid aan het woord. Wat is
de persoonlijkheid, die Paul van Vliet
naar het pubilek wil overbrengen?
Het is vrij nauwkeurig af te leiden
uit het beeld, dat hij in een lang pro
gramma-blok voor de pauze geeft van
zijn jeugd. Hij bouwt het beeld op,
van een gelukkig, normaal gezin,
waarin een gelukkig, normaal kind
leeft en opgroeit: bij vader achter
op de fiets, de geborgenheid, de ver
trouwde sleur van de rit naar school,
door vertrouwde Haagse straten, de
grapjes, verdrietelijkheidjes, plezier
tjes van het (christelijk) gymna
sium. Een tikje studentikoos, licht-
gedistingeerd, maar toch gewoon,
herkenbaar voor een groot publiek,
zonder aanstoot te geven, simpel en
direkt.
Zijn nieuwe creatie Baron Taets
van Avezate past prachtig bij dat an
dere trio Bram, majoor Kees en de
Boer. en in een "massa-scène" over
een hele reeks van die typetjes: de
frietebakker, de dominee, de werk
ster. In de sprekende Pantomimespe
ler neeK\t hij de stereotype mime-
speler op de hak, in "Kom Louise"
treurt hij over de oudjes in het be
jaardenhuis, hij houdt van de nede
rige, maar taaie mus en van de sim
pele liefde. In sommige teksten is
de invloed van Ramses Shaffy duide
lijk merkbaar, het zijn meer woor
den dan begrippen met inhoud,
maar de betekenis komt in al haar
eenvoud toch duidelijk over.
Technisch is Paul van Vliet wel
gearriveerd: hij beweegt zich vrij en
vlot, met een perfecte beheersing van
lichaam en stem. Hij krijgt een
prachtige steun van het trio van
Nick van den Boezem, muzikaal en
theatraal, en daarmee, en met het
licht en het geluid, is de show een
hechte eenheid geworden. Zeven we
ken in Rotterdam, dan een tournee
door Nederland: in de zomer van
volgend Jaar in Den Haag en Sche-
veningen.
JAAP JOPPE
LEIDEN De Alg. Ned. Unie van
Muziekgezelschappen is in het afge
lopen weekeinde voor de twaalfde
maal aan haar nationaal najaars
feest begonnen. Men mag dat zien als
een prelude voor aanstaande zaterdag
en zondag. Het programma is voor die
dagen interessanter en het concours
zeker spannender. Zondagavond ko
men 85 K. en G'ers met hun drie in
structeurs op het podium. Hoeveel
duizenden zijn niet zo erg lang ge
leden voor K. en G. naar de Groen -
oordhal gegaan? Voor een kwart of
een vijfde daarvan is er stellig plaats
Dus niet voor heel Leiden. Wie ko
men wel?
nie Apollo-Zaandijk, onder leiding
van Wim Steijn. Steijn heeft een
abonnement op de wisselvlag. De ene
keer met Zaandijk, de andere maal
met Hoogoven Harmonie Beverwijk:
„zooo!," u weet wel. uw rechter
hand dichtgeknepen en dan de duim
omhoog. Maar, voor die Beverwijkers
moet u zaterdagavond verschijnen:
63 zalmneuzen. Steijn zal wraak ne
men, want verleden Jaar hebben 65
Jongens en meisjes uit Treebeck in
Limburg hem verschalkt. Ongeloof
lijk, want men in die kleine gemeen
schap vervaardigen kon. Treebeek
komt echter niet, zwanger van vreug
de organiseren ze een eigen concours,
met hemelvaart en de zaterdag n
zondag daarop.
„Wat een gemeenschap soms kan".
Daarbij moet niet uitsluitend aan de
musicerenden gedacht worden, ook
eens aan de verenigingsbestuurders,
die dat musiceren mogelijk maken.
Zo*n Unie-vierdaagse op rolletjes la
ten lopen doet niet de poes van de
restaurateur, die er ook met personeel
bij betrokken is. Zonder besturen en
vrUwilligere van W.W., De Burcht,
Nieuw Leven en K. en G., zou het
niet kunnen. Wie van toneel wil we
ten, moet achter de schermen geke
ken hebben. Binnen de groot-organi
saties als waarvan de Unie er een is.
is het sociale aspect niet minder be
langrijk dan het muzikale.
Over dat muzikale volgende wede,
na het volledige overzicht.
KEES VERHOEF.
Expositiezaal gemeentelijke archlet- 14 jaai hebbe
dienst. BolsotKade 2a tentoonstelling fcinderaidelinR
Tentoonstellingen
Sociëteit Burgera (Burgsteeg 2a)
Pen- en penseeltekeningen André van
jui Op zaterdagen en
i 4 oktober alieen 'e ochtends van
i uur Op de donderdagen 10. 17. 24 e
i bovendien ook '8- ecütgen
i 19.30 en 21.30 terecht.
kinderafdeling dag
Leidse bioscopen
Kraamafdeling- dag van
en van 18.45 tot 19.46 i
Expositie Els de l
'riien, Frans de Haas schUderüen
prenten; Toeca
Haak - plas-
i tekeningen Van 19 okt t/m
uov Openingstiidens van 10 uur vjn.
—5 uur nam. dl ook van 810 uur
lam 's Zondags na afspraak,
uucenhal Oude 3ingel 28-82. ten-
LUXOR: 'The Great Gatsby", dag
2.00 en 8.00 uur. zo. ook 5.00 uur. 14 J.
LIDO: "Juggernaut", dag. 2.30, 7.00 dag
.dags
eerste klasse: de gehele
Klasse afdeling i
13.30 tot 14.30 i
■jus telling
eeuw Van 26 sept
mngstilden dai
*74 levi
tweede helft van de 16e
(Rapenburg)Jan Kre]c)
Derde
18.30 tot 19.80 a
kinderzaal. ult-
«koc. u%. «.ov, i.»v oxi sluitend voor de ouders, alleen op
2.15, 4.30, 7.00 en 9.15 uur. 14 Jaar. woensdagavond van 18.30 tot 19.30 uur
ACADEMISCH ZIEKENHUIS
Voor alle patiënten (behalve kinde
ren) zl)n de bezoekuren als volgt:
CAMERA: "De twaalf Veroordeelden',
Eradus exposeert foto's, dag.
i di. ook volgende bezoeku
2.00 uur. 14 laar. ouders)-
Kindermatinee: "Zorro kruist de de- Maandag t/m vrUdag:
Volkenkunde
JJe Scherf* Nassau
Oegstgees
b«>rt bxd
buit
Galerie This Eye. Noordeinde 2a. ex
positie van tekeningen en schllderllen
van cursisten Tot 1 dec., openlngs-
tllden dl en do van 8—10 uur nam
KOksmuseum van Oudheden (Ra-
gen burg 28) Werkd10 uur voorm.—
Job de Wtttstraat 40 Galerie Ka
binet Gaper Wisselende expositie dl
t/m za 2—080 uur nam do boven
dien 7—0 uur nam
Ned Legermuseum Geopend
maandag
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongi aiiendlenst elke dag Acade
misch ilekenhulF behalve van dins
dag i0« uur tot woensdag 13.00 uur
(DiaconessenhulB) en van vrijdag
13.00 atn tot zaterdag 18.00 uur (Eli
sabeth -ziekenhuis)
lopend bezoek wordt toegestaan, kan
de hoofdverpleegkundige hiervoor spe
ciale kaarten verstrekken
Alphen aan den Rij'n
RU noord: le en 2e klas 11—11.80
13.30—14.16 en 18.30—19.30 u.; 3e klas
13.30—14.16 en 18.80—19.30 u.; Kraam
afdeling 13.30—14.15 uur. alleen voor
echtgenoten 1920 u.; Kinderafdeling
15—15.30 u. alleen voor oudera 18—
18.30 u
Bezoekuren Ziekenhuizen Geluidshinder Schiphol
en met vrtldag 0
Zon-
jen 1 —6 uur
De Lakenhal dag 10—5 t
Diaconessenhuis: Middagbezoekuur:
13.46—14.30 uur. A vond bezoekuur:
18.80—19.80 uur Kinderafdeling dage-
lilks van 14.00—19.00 uur alleen voor
Zondag oudera zondag 14.00—16.00 uur voor
overige familieleden Kinderen beneden
Klachten over geluidshinder van
vliegverkeer van en naar Schiphol
kunnen dag en nacht worden gemeld
bij het Informatiecentrum Geluids
hinder Schiphol (020—175000).
11 november 1974
Honderd jaar geleden stond
in de kraiit:
Eene commissie, door den
Franschen minister van open
bare werken benoemd om een
onderzoek in te stellen
naar het water van de Seine
dat bezwangerd is met het vuil
der riolen, enz., heeft geconsta
teerd dat het water dier rivier
bij Epinay in het geheel geen
zuurstof meer bevat. Dat 7vil
zeggen, dat er plant noch dier
in teven kan. De commissie
heeft dientengevolge geadvi
seerd, uit de riolen niets meer
in de Seine te laten ontlasten
zonder dat het vooraf gezui
verd zij. Dezelfde voorzorg zal
genomen moeten worden ten
opzichte van den afval uit
den fabrieken en werkplaatsen.
Nadat de gemeenteraad van
Parijs, door middel van één
hoofdriool, op de velden van
Gennevüiers te laten uitko
men en alzoo de Seine te be
vrijden van het vuil en van de
andere verderfelijke en rotten
de stoffen, die tegenwoordig
tot zoo groot nadeel voor de
gezondheid in die rivier hun
weg vinden.
Vijftig jaar geleden:
Een troep Spaansche revo
lutionairen of anarchisten, on
geveer vijftig man sterk,
kwam gisteren per trein van
Bordeaux te St. Jean de Luz
aan. Bij Vera, aan de Spaan
sche grens, had een botsing
plaats met Spaansche doua
nebeambten en gendarmes,
van wie er twee werden ge
dood en vier gewond, terwijl er
van de revolutionairen vijf het
leven lieten en 27 werden ge
vangen genomen. De overigen
ontkwamen over de grens naar
Frankrijk, waar er nog zeve-
tien werden gearresteerd op
grond van het feit, dat zij wa
pens droegen.
74 - 126 De heer Hippolitos bekommerde zich niet om de
vreemde verschijning die hem met lichtgevende ogen vanuit
een hoek van de grot aan staarde. Hij plukte een van de truffels
en stak die in zijn mond.
"Ahhh..." mompelde hij genietend. "Topkwaliteit! Zo heb ik ze
nooit eerder geproefd... Heerlijk!"
"Hm... éh.r zei Panda aarzelend "Ik b-ben b-bang dat ik ver
geten ben om u iets te vertellen.. Er woont hier een gr-griezel
m-met koplamp-ogen. En d-daar is hij!"
"M-misschien kunnen we beter vertrekken," vulde de butler
aan. "Ik krijg de indruk dat onze aanwezigheid niet op prijs
wordt gesteld. Trouwens - die vreemdeling maakt een erg onge-
schoten indruk. Hij is niet keurig..."
Op dat moment draaide de zakenman zich om - en de adem
stokte de bediende in de keel.
"Ik vreesde altijd al dat die truffel-eterij niet zonder gevolgen
kon blijven..." prevelde hij. "Het slaat op de haargroei - dat is
duidelijk."
"Ook een truffeltje?" vroeg de heer Hippolitos intussen aan de
vreemdeling, op wie hij steeds meer begon te lijken...
geheim
van de
put
ZUURKOOLBALLEN
Kook 250 g zuurkool 30
min met een bodempje
water en 1 theelepel kum-
melzaadjes. Druk al het
water uit de zuurkool en
hak het zo fijn moge
lijk. Maal 400 g magere
varkenslappen, 100 g ge
kookte ham en 100 g cor-
nedbeef. Fruit een klein
gesnipperd uitje in wat
boter licht goudgeel.
Maak het gemalen vlees
aan met de fijngesneden
zuurkool, het gefruite uit
je, versgemalen peper, 1
Theelepel parpikapoeder.
Zout zal zeer waarschijn
lijk niet nodig zijn. Klop
een ei los en week er een
sneetje witbrood zonder
korst in. Meng dit als
laatste door het vlees
mengsel. Kneed er 4 gro
te afgeplatte ballen van
en braad deze in ruim
boter goudbruin. Neem ze
uit de pan en neem de
pan van het vuur. Roer
een eetlepel paprikapoe
der door de braadboter en
een eetlepel bloem. Giet
er geleidelijk 1 dl lauwe
melk en 1 dl lauwe kof
fieroom bij, boven laag
vuur en steeds goed roe
rend, tot een gebonden
saus ontstaat. Laat hier
in de vleeshallen nog even
stoven.
IK BEN VAN HET W MEEI JULLIE
5CHOOLBWD. ZOU
l u uw advertentie nmmstced&
?VAN VORIGE WEEK v VERKEERD!
NOG EEN KEER0 rir -
VVILIEN PUMTSEN?^ .-j
Y XLS ER NOU
ES ECHT ENE MENEER
HRG ZXZR BESTAAT,
|<\A& DIE PAN NIET_
VERKOPEN OF ZO?
LEIDEN OEGSTGEEST Een
stampvol aulatheater zaterdagavond
in Oegsitgeest. Daar verscheen op het
podium een populair toneelpaar:
Kitty Janssen en André van den Heu
vel. Het kwam er met een al even
populair stuk: "Het Hemelbed" van
Jan de Hartog. Een veel maar
nog steeds niet stukgespeeld epos
van het burgerlijk huwelijk. Een
"klassiek" stuk zo langzamerhand,
waar monumentenzorg zich straks
best over mag ontfermen, hoewel
dit "Hemelbed" pas in de Jaren veer
tig werd geconstrueerd. Het geeft in
enkele scènes de levensgang weer,
van een echtpaar, dat veel lief en
weinig leed met elkaar heeft te delen.
Een stuk, dat niet erg diep graaft,
maar met gevoel voor subtiliteit is
geschreven. Een idylle, die Je glim
lachend aanschouwt met In Je ach
terhoofd de gedachte van "als al dat
liefs toch eens werkelijkheid kon
zijn". Een stuk, waarin aan de an
dere kant de herkenbaarheid toch
ook weer groot is. Een spel vol nuan
ces ook. En in het aanbrengen van
al die nuanceringen schoot met na
me Kitty Janssen, behalve misschien
dan in de laatste scène, jammer ge
noeg tekort. Ze ontpopte zich name
lijk opnieuw als een actrice die de
neiging om zich zelf te overschreeu
wen maar moeilijk kan onderdruk
ken. Kitty Janssen bleef daarom
teveel Kitty Janssen. En Kitty Jans
sen is nu eenmaal een actrice met
een duidelijke voorkeur voor het bre
de gebaar. André van den Heuvel,
speelde de echtgenoot geroutineerd,
en met meer gevoel voor sfeer. De
regie was van Jan Teulings, die voor
een beheerst speltempo had gekozen.
Het pulbliek was, zoals viel te ver
wachten, erg gul met applaus.
PIETER C. ROSIER
LEIDEN De dirigent Willem van
Otterloo stond vrijdagavond nu eens
niet voor het Residentie-Orkest,
maar voor de "Rotterdamer Phil-
harmonie", zoals dit orkest in het
buitenland heet. Voor K en O werd
een promenadeconcert gegeven, met
als openingswerk de bekende Sinfo-
nia in Bes van Christian Bach, wel
ke ik door amstandigheden moest la
ten voorbijgaan.
De entr'acte en balletmuziek uit
Schuberts Rosamunde gaven een
prachtig homogene strijkersklank te
zien. maar de verhouding tussen
strijkers en blazers liet hier en daar
wat te wensen over. Van Otterloo
bleek de typisch Nederlandse opvat
ting te huldigen van het nogal over
trokken accelerando in het laatste
deel.
Vervolgens was Heinz Friesen de
solist in het hoboconcert van Bellini,
waarvan het maestoso van een be
ruchte moeilijkheidsgraad is voor de
strijkers. De Rotterdammers sloegen
zich er gelukkig vaardig door en ga
ven aan de solist een goede onder-
steuniüng by diens lyrische en virtu
oze interpretatie.
Het sluitstuk van de avond vormde
de Symphonie fantastique van Ber
lioz. Helaas gaf de vertolking niet
precies, wat ik er misschien ten on
rechte van had verwacht. Tussen de
dirigent en het orkest leek er soms
kortsluiting te zyn.de klankverhou
dingen waren minder fraai en de
goede bedoelingen konden niet al
tijd worden gerealiseerd. Ook leek de
"idéé fixe" meer te wanden be
schouwd als een aardig telkens te
rugkerend thema'tje dan als een
kern, waaromheen het gehele werk
is gebouwd.
RON HARMS.
LEIDERDORP De bezoekers
van de Dorpskerk in Leiderdorp zul
len wel niet al hun aandacht be
steed hebben aan de zonbeschenen
brandende kaarsen aan de luchters
boven zich, te druk bezig met het
Tedesco Trio. Met het aantrekken
daarvan heeft de K. en O. afdeling
een meestergreep gemaakt. De fa
milienamen van de trio-leden zijn
niet te onthouden: Werner Genuit,
Volker Worlitzsch, Garo Astmacayan
piano, viool, cello. Zij speelden Mo
zart (Trio C, 548), Trio Ravel Men
delssohn (Trio I in d). De vleugel
was een Estonia, waar wel eens
kwaad van verteld wordt, maar hier
bracht deze puur genieting. Mede
door de harmonie met de klankopne-
mende ruimte en dank zij de welda
dige en meer dan geacheveerde or
kestrering uit de vingertoppen van
de pianistische partner,
van de eerste Mozart-maten gaf het
perspectief aan op de plastiek en
klankbouw van het driemanschap
Reeds de nuanceringsverrassing
eigenschappen die voor de ideali
teit in de herscheppingen van Ravel
ten Mendelssohn eerste voorwaar
de zijn, voor Ravel bovenal. Men
delssohn geeft veel ruimte voor ex
pressiviteit in de presentatie. Zijn
Andante ademde een eerlijkheid van
weeinoedsdiepte die onze in zekere
zin hypocriete tijd als aanstellerig
verwerpt en ook niet meer geven kan
omdat zij wel Mendelssohn's enor
me vakmanschap erkennen wil,
maar niet zijn gevoelsaristocratie.
Ravel gaat volledig schuil achter
zijn oeuvre. Hij besteedt twee Jaar
aan een belangrijk en voor hem en
ons uniek opus. spreekt zich alleen
uit in de taal van zijn fysiek klank
schoonheidsbegrip. Maar in eik, soms
explosief fonkelend ineenklinken van
zijn timbres is zijn gespannen strijd
voelbaar met zijn weggedrongen in
tiemste ik. Het bewegen in dit grens
land, ziedaar de nog grotere ver
dienste van dit fabelachtig kundige
en alles vattende Tedesco Trio.
KEES VERHOEF